Inloggen
ELLINA - ID 15933


Kroniekberichten

Datum 10 oktober 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Bolnes (onder Ridderkerk), 10 oktober. Op de werf der scheepsbouwmeesters Gebr. Pot is de kiel gelegd van de driemast clipper-schoener ELLINA, groot ongeveer 260 Java-lasten, voor rekening der rederij onder directie der heren Batenburg & Co. te Rotterdam, gevoerd zullende worden door kapt. F.H. Lammerts, en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 13 september 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Bolnes ( onder Ridderkerk), 12 september. Heden werd van de werf van Gebroeders Pot, scheepsbouwmeesters alhier, met het beste gevolg te water gelaten het clipperschip ELLINA, groot ongeveer 270 Java lasten, voor rekening van de rederij, onder directie van de heren Batenburg & Co te Rotterdam, gevoerd zullende worden door kapt. A.F. Lammerts en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Ligt in lading naar Singapore en Hongkong voor goederen en passagiers, het geheel op zeilage nieuw gebouwd gekoperd Nederlands clipper barkschip ELLINA, kapt. A.F. Lammerts. Adres bij de cargadoors P.A. van Es & Co en Vlierboom & Suermondt te Rotterdam en De Coningh & Co en Meyer, Ortmann & Co te Amsterdam. (opm: nieuw schip, eerste reis)

Afbeelding
Datum 11 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 14 schepen:
- Voor Rotterdam: ELLINA, kapt. A.F. Lammerts; ADRIANA PETRONELLA, kapt. A.A. de Breuk; ELISABETH, kapt. J. Storm; ALBLASSERWAARD, F.L. Zack.
- Voor Amsterdam: GERREDINA WILHELMINA, kapt. C. van der Zee; GERARD PIETER SERVATIUS, kapt. J. Wamsteker; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; LOEVESTEIN, kapt. C.J.D. Hulsthoff; IDA ELISABETH, kapt. W. Dooren; AZIA, kapt. O.A. Trappen.
- Voor Dordrecht: EMILIE, kapt. J.A. Bruinzeels.
- Voor Schiedam: L.J. ENTHOVEN, kapt. N. Koens.
- Voor Middelburg: ZEEPAARD, kapt. J. Crucq; SUSANNA ELISABETH, kapt. D.H. van der Heijde.

Afbeelding
Datum 07 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 6 maart. Het Nederlandse schip ELLINA, kapt. Lammerts, van Saigon naar Hongkong bestemd, is alhier binnengelopen, zijnde lek gesprongen.

Afbeelding
Datum 08 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 6 maart. Het Nederlandse barkschip ELLINA, kapt. Lammerts, van Saigon naar Hongkong, ’t welk alhier lek is binnengelopen, moet dokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 15 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 8 maart. Het Nederlandse barkschip ELLINA, kapt. Lammerts, van Saigon naar Hongkong bestemd, ’t welk, zoals vroeger vermeld is, de 6 dezer is binnengelopen doordien het lek is gesprongen, is bezig de lading te lossen om in het dok verhaald te worden.

Afbeelding
Datum 26 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te R otterdam op dinsdag 25 juni 1867:
- 1/30e aandeel in het barkschip ISAAC DA COSTA, groot 326 lasten of 617 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. J.J. Klein, thans liggende alhier, bevracht naar Hongkong, boekhouders de heren Anes van Dam & Co. te Rotterdam: opgehouden.
- 1/60e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het ijzeren barkschip CORNELIA, groot 440 lasten of 833 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerde door kapt. H. Croese, thans op reis naar Java, boekhouders de heren Louis Bienfait & Soon te Amsterdam: opgehouden.
- 1/25e aandeel in het driemast clipperschip ELLINA, groot 260 Java-lasten of 365 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. H.F. Lammerts, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 550 verkocht.
- 1/25e aandeel in het barkschip JOHANNES MARTINUS, groot 503 tonnen of 265 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. C. Dalloijaux, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 420 verkocht.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip WILLEM POOLMAN, groot 1627 tonnen of 859 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. A. Hoogenstraten, thans op Java, ladende voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het clipper-fregatschip PHILIPS V AN MARNIX, groot 1516 tonnen of 800 lasten, gebouwd in den jare1863, gevoerd door kapt. L.F. van Ruyven, thans liggende te Samarang, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/40e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip L.J. ENTHOVEN, groot 848 tonnen of 432 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. N. Koens, thans op reis van Java naar Rotterdam, boekhouders de heren De Groot Roelants & Co. te Shiedam: opgehouden.
- 10/96e aandelen in het barkschip GENERAAL MICHELS, groot 207 lasten of 393 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. P.G. Visser, thans op Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam:
opgehouden.
-          7/96e aandelen in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 754 tonnen of 398 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, thans op reis naar China, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. N.H. Keuker, thans alhier liggende, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/64e aandeel in het barkschip ALMONDE, groot 556 tonnen of 294 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. M. Pijl, thans op reis naar Java met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 375 verkocht.
-          1/60e aandeel in het barkschip TOLLENS, groot 711 tonnen of 376 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. B. Verhagen, thans alhier liggende, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/50e aandeel in het campagne-fregatschip JOHANNES ANTHONIUS, groot 720 tonnen of 380 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. v.d. Voogd v.d. Straaten, thans op reis naar Java, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam: opgehouden.
-          Drie 1/300e aandelen in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. A.F. Giesse, thans liggende hier te lande, boekhouders de heren J. Mauriz, F. van Wageningen en J. van Oldenborgh te Dordrecht. Om NLG 105 verkocht.
-          1/64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 lasten of 752 tonnen, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. H.P. Kluit, thans op reis van Melbourne naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam: opgehouden.
-          Vijf 1/16e aandelen in het barkschip CORNELIA HENDRIKA, groot 306 lasten of 581 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. H. IJzendoorn, thans alhier in lading liggende naar Java, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip GOUVERNEUR NAGTGLAS, groot 112 lasten of 210 tonnen, gebouwd in den jare 1861, gevoerd door kapt. H.J. Lieneman, thans op reis naar de Westkust van Afrika, boekhouders de heren Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam: om NLG 510 verkocht.
-          1/54e aandeel in het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot 1300 tonnen of 687 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. A. van Galen, thans op reis naar Singapore, boekhouder de heer F. Fokkens te Delfshaven: opgehouden.
-          1/16e aandeel in het driemast schoenerschip SINGAPORE, groot 332 tonnen of 175 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. J.P. Stoop, thans alhier liggende, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 410 verkocht.
-          1/16e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 410 verkocht.
-          1/20e aandeel in het clipperschip met hulpstoomvermogen ’s-GRAVENHAGE, groot 2000 tonnen of 1050 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. J.R. Bok, thans op reis naar Java, met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1568 tonnen of 828 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, op de tehuisreis van Java, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          Twee 1/26e aandelen in het ijzeren fregatschip HOEK VAN HOLLAND, groot 480 lasten of 909 tonnen, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bakker, thans liggende op Java, bevracht voor NLG 105 per last, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          Vier 1/20e aandelen in het barkschip JAPARA, groot 410½ lasten of 778 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. W. Leverstein, thans op reis naar China, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          4/120e aandelen in het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot 1292 tonnen of 682 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, thans op reis naar Hongkong, boekhouder de heer Hendrik Veder te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip MARIA EN ELIZABETH, groot 1359 tonnen of 718 lasten, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. E.F. Bonjer, thans op reis naar Singapore, boekhouders de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het barkschip FREDERIK HENDRIK, groot 315 lasten of 611 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. van Ameyden van Duym, thans op de reis van Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren L. ’t Hoen & Co. te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/20e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 470 verkocht.
-          2/50e aandelen in het clipper-fregatschip NOORD-BRABANT, groot 389 lasten of 736 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. M. Rademakers, thans liggende te Amsterdam, boekhouders de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven: opgehouden.
-          1/100e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/40e aandeel in het in aanbouw zijnde clipperschip met stoomvermogen UTRECHT, waarop voor eerste storting is betaald NLG 2000, en zullende varen onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: niet geveild.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De Makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen, als last hebbende van hun meesters, op dinsdag 3 november 1868, des middags ten 12 ure, in de Zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1 no. 499, publiek verkopen het extra welbezeild gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ELLINA, laatst gevoerd door kapt. A.F. Lammerts, volgens meetbrief lang 40 el 46 duim, wijd 6 el 35 duim, hol 3 el 20 duim, en alzo groot 365 ton, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende te Bremerhaven.
Nog zal afzonderlijk worden verkocht een chronometer, van R. Molimeur, no. 422, te bezichtigen aan boord van gemeld schip.
Benevens zal verkocht worden het ijzeren plaisier schroefstoombootje le FRANC LURON, met een stoommachine van hoge drukking en 6 paardenkracht, zijnde de ketel geheel nieuw, lang 12 el 50 duim, hol 95 duim, breed 1 el 91 duim.
Dit bootje is bijzonder geschikt tot het bevaren van kanalen en binnenwateren, en is dagelijks te bezichtigen aan het station van de Rhijnspoorweg te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 november 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam op dinsdag 3 november:
-          Het barkschip ELLINA, laatst gevoerd door kapt. A.F. Lammert, groot 365 ton, verkocht voor NLG 23.300.
-          Een chronometer van R. Molineur no. 422, verkocht voor NLG 60.
-          Het ijzeren plezier schroefstoombootje LE FRANC LURON, met een stoommachine van hoge drukking: opgehouden.
-          Het kaagschip DANKBAARHEID, groot 26 tonnen: opgehouden.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 september. Het Nederlandse schip ELLINA, kapt. Van Aalst, moet nieuw koperen.

Afbeelding
Datum 02 maart 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 maart. Van het Nederlandse schip ELLINA, kapt. Van Aalst, de 6e augustus 1871 van Newchwang naar Hongkong vertrokken, heeft men sedert niets vernomen. (opm: bark, kapt. P.E. van Aalst)

Afbeelding
Datum 17 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Heden, de 13e februari 1882, heb ik, Johan Coenraad Lach, deurwaarder bij de Arrondissements Rechtbank te Amsterdam, ten verzoeke van mevrouw Diena Benjamina Jeannette Schültze, weduwe van de heer Petrus Egbertus van Aalst, wonende te Rotterdam, gedagvaard Petrus Egbertus van Aalst P.Ezn, zoon van requirante en haar overleden echtgenoot, gewoond hebbende te Rotterdam, om op maandag de 22e mei 1882 te verschijnen ter terechtzitting der Arrondissements Rechtbank te Rotterdam, ten einde:
• aangezien de gedaagde in maart 1869 als gezagvoerder van het driemast klipperschip ELLINA van Rotterdam naar Singepore en Hongkong vertrokken is, en hij na enige reizen in die streken in het begin van augustus 1871van Newchang met voormeld schip de 5e dier maand – gelijk hij aan zijn reders schreef – zou vertrekken naar Hongkong.
• aangezien echter sedert noch van het schip, noch van de gedaagde iets vernomen is, zodat is aan te nemen, dat het schip vertrokken is en met man en muis is vergaan.
• aangezien eiseres als moeder van gedaagde belang heeft, dat bij vonnis worde verklaard, dat er rechtsvermoeden van gedaagdes overlijden bestaat sedert de 5e augustus 1871.
mitsdien aan gemelde rechtbank van zijn aanwezen te doen blijken.
(opm: sterk bekort)

Afbeelding