Inloggen
CONCORDIA - ID 15921


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-10-09 / 1867-03-27 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 110.00 lasts
Gross Tonnage 2: 208.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-10-09
Register nr: 18630639
Scheepsnaam: CONCORDIA
Type: Brik
Lasten: 110
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Beeck Vollenhoven, H. van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Brants, M.P.
Opmerkingen: -datum besluit nieuwe zeebrief27-03-1867*-59- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1861 - 460
* Onder Noordse vlag; Corr. Reder Meursing & Co. Amsterdam, kapt. E.T. Jager

Ship History Data

Date/Name Ship 1861-06-10 CONCORDIA
Manager: Firma Meursing & Co (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-09-30 CONCORDIA
Manager: Dr. Hendrik van Beeck Vollenhoven, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 10 juni 1861, van de CONCORDIA:
firma Meursing & Co.,Amsterdam (boekhouders en 2/3e part) en E.T. Jager (schipper en 1/3e part)

Eigenaren, per 30 september 1863, van de CONCORDIA:
H. van Beeck Vollenhoven, Amsterdam (1/12e part), M.P. Brants, Amsterdam (8/12e part), E.M. Jordens wed A. Brants, Arnhem (1/12e part),
Mr. W.H. Cost Jordens, Deventer (1/12e part), en B.A. Baron van Verschuur, Bennebroek (1/12e part).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Eildert Timens Jager werd geboren te Oostwolderpolder gem. Midwolda op 01 juni 1815 als zoon van de landbouwer Timen Jacobs Jager en Grietje Eltjes.

Eildert als schipper op 23 februari 1849 te Oude Pekela met Belina Klaassens, geboren op 09 september 1818 te Oude Pekela als dochter van schipper Arend Klaassens en Trijntje Geerts Onstwedder. Belina overleed te Oude Pekela op 23 december 1893, 75 jaar., weduwe.

Eildert overleed op 22 april  1893 te Oude Pekela, 77 jaar, zonder beroep

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Eildert Timens als schipper in 1849, 1850, 1851, 1852, 1854, 1860, zonder beroep in 1880, 1883, 1893.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T. de Jager was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 41 in de periode 1852 t/m 1882.

 

E.T.Jager was effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer R205 in de periode 1846 t/m 1893.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaarj (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

      In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein E.T.Jager met vlagnummer R205 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851,

      1855, 1858, 1859 van de sch.kof “Belinda       93 last       varend voor A.Kranenborg te Oostwolde

*    1862                       van de sch. “Concordia”       110 last     varend voor mensing & Co te Amsterdam

*    1863 t.m 1867      van de sch. Anna Maria”      127 last     varend voor W.& A.H. Meursing te Amsterdam

*    1874                       van de brik “Astrea”              162 last     varend voor W.H.Meursing te Amsterdam

*    1877, 1878            van de brik “Astrea”              288 last     varend voor W.H.Meursing te Baarn

*    1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1892 geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt E.T.Jager als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1861 van de schoenerkof “Belinda’, gebouwd in 1849 te Pekela, 175 ton o.m., varend voor A.Kranenborg te Oostwold;

*    1862 t/m 1863 van de schoenerbrik “Concordia”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor Meursing & Co te Amsterdam;

*    1864 t/m 1870 van de ijzeren schoenerbrik “Anna Maria”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 238 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1872 t/m 1874 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;

*    1878 t/m 1879 op hetzelfde schip en voor dezelfde reeder maar nu vanuit Baarn.

 

De collectie monsterrrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 februari 1839, schip “Vrouw Jantina”, kapitein Jacob E.Scherpbier, matroos Eildert Rymens Jager uit Midwolda.

15 februari 1843, kof “Vriendschap”, schipper Eppo Pieters Dik, stuurman Eildert Tiemens Jager.

10 februari 1852, schip “Belina”, kapitein Eildert T.Jager uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Het Archief van de Firma Meursing nr. 648 op het Stadsarchief van Amsterdam is een dossier van de ijzeren brik “Astrea”. Het bevat correspondentie tussen kapitein E.T.Jager tussen 1871 en 1882 en de firma Meursing, finantiéle zaken en informatie over een paar schadegevallen, e.d. Ik heb geen uitputtend onderzoek gedaan naar deze briefwisselingen maar noteerde de volgende zaken

Telegram uit Nieuwe Diep, dd 15 december 1874 aan Meursing: “Astrea vertrokken  alles wel  wind Oost  flaauw. Zuhrmuhlen.”

Op 13 mei 1875 meldde W.B.Ledeboer uit Macassar de aankomst van de brik onder kapitein E.T.Jager.

Telegram 22 december 1875 uit Nieuwe Diep: “Astrea ter Reede  komt morgen in de haven.”

Telegram 23 december 1875 uit Nieuwe Diep:. “Astrea in de haven  alles wel  is bij de Hoofden in aanzeiling geweest met Engelsche Visschersmak waarvan volk hier is aangebragt en waarover nog al belangrijke schade bekwam  Vermeenens scheepsvergadering te Amsterdam.” In dossier 648/57 wordt over deze schade uitgebreid verslag gedaan.

18 december 1878. Ledeboer uit Macassar meldt aankomst van de “Astrea” in Macassar met kapitein Jager

 

Stadsarchief Amsterdam 648-45 Archief Firma MeursingI

Wij ondergetekende manschappen thans aan boord van het Nedl Schonerschip Anna Maria gevoerd door Kapt. E. T.Jager verklaren door dezen  dat wij het schip wegens lekkagie willen verlaten daar wij reeds drie en half etmaal onophoudelijk hebben gepompt dag en nacht en het water nog aangroeit. Zoo willen wij het schip abandonneren zullende een en ander later met eede bekragtigen.

Zuid Atlantische Oceaan  den 22e Mei 1870

Stuurman                                                      C.J.Palfenier 

Bootsman & zeilmaker                               S.Visser

2e stuurman                                                  A.E.Jager

Matroos                                                         H.? Brouwers

Kok                                                                S.H.Beneking

Matr.                                                              G.T.Eisinga

 

In tegenwoordigheid en gedaan door mij  E.T.Jager

Gezagvoerder

 

Verklaard als waarheid op het consulaat der Nederlanden te Falmouth dezen 30ste July 1870 voor mij den ?? Consul  W. Broad.

 

Stadsarchief Amsterdam 648-46 Archief Firma Meursing

Falmouth den 29 Julij 1870

Den Heer W.H.Meursing Amsterdam

 

Mijn Heer!

Volgens telegraaf zal UE met het ongeluk de Anna Maria overkomen bekend zijn. Wij gingen den 17e Mei van Montevideo met een stijve westelijke wind  den 18 lensden (?) wij voor fok, Marszeil en Bramzeil digt schip     des nachts te 2½  uur merkten wij dat het water op het voordek staan bleef  toen na beneden en toen stond er vrij wat water  in het voorschip     toen de zeilen neer     toen kwam het water over het gehele schip te staan en ik denk dat er toen ongeveer 2 voet water in stond     toen hebben wij 3½ Etmaal nacht en dag door gepompt en konden het schip niet lens krijgen     bleven zoowat al op dezelfde hoogte doch als wij zeilden maakten wij meer water dus konden wij geen land halen     den 22ste Mei des avonds verlieten wij het schip met 38 duim water in het ruim en den 23e des morgens 8 u is hij gezonken     Ik moet hier nu geld hebben om mijn volk af te betalen de telegraaph zal er heden daaromtrent van de Consul wel hebben ontvangen en ik vertrouw dat UE wel ?? zal ?? mij dat geld voor te schieten    wij moeten hier ver?? doen met het volk en dat is ook maar het besten dan zijn wij daar in eens af want mijn volk wil in deze oorlogsomstandigheden niet naar Holland toe want dan moeten zij bepaald soldaat worden en daar hebben zij geen zin in     wij zijn door J.E.Hazewinkel gezagvoerder van het driemast schoonerschip Solide opgenomen en hier aangebracht  onze provisie is grotendeels geborgen doordat het toen goed weer was en stilletjes     van het schip zijn de Tijdmeters Compassen 2 à 3 zeilen en nog eenige kleinigheden geborgen  of dat hier nu moet verkocht worden of niet  weet ik niet  ik den wel van ja zal ik ook nog het een en ander weer kopen     geef mij dan per Telegraaph antwoord     natuurlijk moet het goedkoop zijn

Anders geen nieuws melding verdienende

teken wij na groeten  UE Dienaar E.T.Jager

 

Krantenberichten

NRC 10 november 1853114

Beaumaris (opm: Gwyned, Wales), 5 november. Het schip BELINA, kapt. Jager, van Galatz (opm: Galati) naar Wexford (opm: Zuidoost-Ierland), is hier heden binnengelopen. Hetzelve is de 31e oktober bij Tuskar in een hevige storm door een ogenschijnlijk Amerikaans schip aangezeild, tengevolge waarvan de BELINA boegspriet, verschansing en zeilen verloor en andere schade bekwam. Eén man van de equipage is op het vreemde schip overgesprongen.

 

NRC 29 augustus 1858114

Vlissingen, 26 augustus. Het schip BELINA, kapt. Jager, van Arendsburg naar Schiedam, is alhier met overgeworpen lading binnengelopen.

 

NRC 07 augustus 1863114

Advertentie. H.J. Rietveld, C. Ament, P. Reineke en P.H. Craandijk, makelaars, zullen op maandag de 31e augustus 1863, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedende of hoogstmijnende, in publieke veiling, verkopen:

  • een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast schoener-brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CONCORDIA, gevoerd door kapt. E.T. Jager, in 1861 nieuw gebouwd, gemeten op 208 tonnen of 110 lasten en liggende aan de Oosterdoksdijk, met deszelfs volledige inventaris, breder bij biljetten omschreven…..

….Nadere informaties te bekomen bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Hoyman en Schuurman & Van den Beij en Co.

 

NRC 02 september 1863114

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg te Amsterdam op maandag 31 augustus:

  • het schoener-brikschip CONCORDIA, kapt. E.T. Jager, gebouwd in 1861: NLG 000, in slag NLG 3500. Koper C. Ament (opm: een makelaar, mogelijk voor zijn opdrachtgever)….

 

NRC 01 augustus 1866114

Schepen in lading te Amsterdam.   

….- Naar Suriname. De Ned. brik ANNA MARIA, kapt. E.T. Jager. Adres: D. Heijdeman Jr.   

 

NRC 05 september 1866114

Schepen in lading te Amsterdam…..

….- Naar Suriname. De Ned. brik ANNA MARIA, kapt. E.T. Jager. Adres: D. Heijdeman Jr….

 

Dordrechtsche Courant 24 maart 1868114

Batavia, 26 februari. Aangekomen schepen: CHRISTINA, kapt. Remeeus; PRINSES AMELIA, kapt. Van Bentveld; TOLLENS, kapt. Verhagen.

Vertrokken: ALLEGONDA JACOBA, kapt. Mammes; BELLATRIX, kapt. Haacke; HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, kapt. Meijboom; KOOPHANDEL, kapt. Muller; MARIA ADRIANA, kapt. Itz; NEPTUNUS, kapt. Lodewijks; PETRONELLA, kapt. Leicher; SILANTIUM, kapt. Van Leeuwen; VIJF VRIENDEN, kapt. Johan; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler; ANNA MARIA, kapt. Jager; VAN DER PALM, kapt. Van der Woude.

 

NRC 30 juli 1870114

Rotterdam, 29 juli. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip ANNA MARIA , kapt. E.T. Jager, van Mercedes (opm: Uruguay; positie 33º15’ZB en 58º02’WL) naar Antwerpen bestemd met huiden en talk, heden morgen bij Falmouth totaal verongelukt. (opm: dit is onjuist, zie NRC 310770)

 

NRC 31 juli  1870114

Falmouth, 28 juli. Het schip SOLIDE, kapt. Hazewinkel, heden hier van Arroyo Negro (opm: rivier in Uruguay; monding op positie 32º29’ZB en 58º11’WL) aangekomen, heeft de equipage aangebracht van het Nederlandse schoenerschip ANNA MARIA, kapt. Jager, welk schip de 23e mei is gezonken. (Red: dus niet, zoals gisteren gemeld, bij Falmouth verongelukt.) (opm: waarschijnlijk is de bemanning van de ANNA MARIA al in Uruguay op de SOLIDE aan boord gekomen).

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Jager, Eildert Timens/Tie

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.P.Brandts als gezagvoerder gedurende:

  • 1864 t/m 1867 van de sch.brik “Concordia”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 208 ton o.m., varend voor H. van Beeck Vollenhoven te Amsterdam. Het schip is in 1867 verkocht naar het buitenland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Brandts, M.P.

Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1861.16

DVD XIII- 7504 - 7507

CEDULE

Naam schip CONCORDIA

plaats en datum acte eigendoms-verklaring, Amsterdam, 10 juni 1861

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Aalrik Hooite Meursing voor zijn firma Meursing & Co.,Amsterdam (boekhouders en 2/3e part) en E.T. Jager (schipper en 1/3e part)

te voeren door kapt. E.T. Jager

grootte in tonnen 110 lasten of 208 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 juni 1861

nummer van registratie deel 72, folio 49, recto, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden : Het schip was gebouwd te Amsterdam voor rekening van genoemde eigenaren en de bijlbrief werd getoond.





researcher/datum research: ML / 030109

Naam CONCORDIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1861
Toegang 198
Inventaris 3174

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.27

DVD XIII – 8455-8457


CEDULE

Naam schip CONCORDIA

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, 30 september 1863

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper H. van Beeck Vollenhoven, Amsterdam (boekhouder van het schip) en mede-reders.

te voeren door kapt. M.P. Brants

grootte in tonnen 110 lasten of 208 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 oktober 1863

nummer van registratie deel 75, folio 104, verso, vak 1

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de eigenaren waren: H. van Beeck Vollenhoven, Amsterdam (1/12e part), M.P. Brants, Amsterdam (8/12e part), E.M. Jordens wed A. Brants, Arnhem (1/12e part),
Mr. W.H. Cost Jordens, Deventer (1/12e part), en B.A. Baron van Verschuur, Bennebroek (1/12e part).
De laatste koopbrief werd getoond, alsmede ontvangstbewijs laatst afgegeven zeebrief, no. 460 van 18 juni 1861.



researcher/datum research: ML / 290309

Naam CONCORDIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3174-1861.16

Jaar: 1863
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1863.27