Inloggen
DA CAPO - ID 1577


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1901-11-30 / 1905-10-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 2545 WINSCH 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1901-11-30
Technical Data

Gross Tonnage: 120.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 96.28 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.86 Meters Registered
Depth: .2.30 Meters Registered
Draught: 2.05 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-11-30 DA CAPO
Manager: Daniël de Groot, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Daniël de Groot, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NLTK

Ship Events Data

1901-11-29: Dagregister deel 13, nummer 7, den dertigsten November negentien honderd en een. De ondergeteekende Daniel de Groot, schipper van beroep en gedomicilieerd te Wildervank, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Stadskanaal, gemeente Wildervank, op de werf van de heer van der Werf gebouwde staalijzeren koftjalkschip genaamd “Da Capo”, groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Pieters te Hoogezand den 27 November 1901, 272.76 kubieke meter of 96.28 tonnen van 2.83 kubieke meter welk tjalkschip nimmer aan eenig kantoor is teboek gesteld. Stadskanaal, 29 November 1901. (Geteekend D. de Groot) In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter Herman Pieters te Hoogezand d.d. 3 December 1901 is nevens vermeld vaartuig gebrand als volgt: 2545 WINSCH 1901.
1902-02-13: DS 13.02.1902: De nieuwe ijzeren koftjalk DA CAPO is op 12 februari vertrokken van Delfzijl naar Fécamp.
1902-02-15: PCG 15.02.1902: Delfzijl, 14 februari. De koftjalk DA CAPO, kapt. de Groot, is heden weder vertrokken naar Fécamp, tot buitengaats gesleept door de sleepboot MARTIN POPELAU. (opm: zie DS 130202)
1904-07-15: PGC 18.07.1904: Hamburg, 15 juli. De Nederlandse tjalk DA CAPO, met gerst naar de Oostzee bestemd, is hedenmiddag in de zeilschiphaven in aanvaring geweest met het stoomschip VENEZIO, waardoor de kluiverboom brak. Het vaartuig ligt nu gemeerd nabij het zeekantoor.
1904-07-18: NRC 18.07.1904: Londen, 17 jui. Volgens telegram uit Hamburg heeft de naar de Oostzee bestemde Nederlandse tjalk DA CAPO, schipper De Groot, door een aanvaring de kluiverboom gebroken. De DA CAPO was met gerst geladen en kwam in de middag van 16 dezer in de zeilschiphaven in aanvaring met het stoomschip “Venezia”.
1904-07-18: PGC 20.07.1904: Hamburg, 18 juli. De Nederlandse tjalk DA CAPO heeft na voorlopige reparatie de reis voortgezet.
1905-10-04: Final Fate:
Vertrokken uit North Sunderland (Engeland) met een lading steenkolen voor Stettin. Gestrand in het Skagerrak en gezonken. Hierbij kwamen vier bemannigsleden om het leven.

DS 20.01.1906: De ijzeren koftjalk DA CAPO, gebouwd in 1902 te Stadskanaal en 120 ton groot, kapitein D. de Groot, welke op 4 oktober 1905 vertrokken is van Sunderland naar Stettin met een lading kolen is nog niet op de bestemming aangekomen. Er zijn 4 opvarenden aan boord.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Groot, D. de
Overige informatie: 0