Inloggen
CRIJNSSEN - ID 1563

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 283
Launch Date: 1918-10-03
Delivery Date: 1918-10-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2450
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4321.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2684.00 Net tonnage
Deadweight: 3573.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 190000 Cubic Feet
Bale: 176000 Cubic Feet
 
Length 1: 104.49 Meters Registered
Beam: 14.54 Meters Registered
Depth: 7.44 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
64 24 24 0 0 112
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-10-21 CRIJNSSEN
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLAG

Date/Name Ship 1927-01-31 CRIJNSSEN
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLAG
Additional info: In 1934: PDMV

Ship Events Data

1919-00-00: Op stapel gezet als ‘PRINS MAURITS’, doch al vóór tewaterlating verdoopt.
1919-10-21: AH 221019
Gisteren is van Fijenoord hier aangekomen het aldaar nieuw gebouwde stoomschip CRYNSSEN van de Koninklijke West-lndische Maildienst, dat na een welgeslaagde proeftocht door de opdrachtgevers werd overgenomen.
1927-03-14: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 391 Z AMST 1927
1942-06-07: Final Fate:
De ‘CRIJNSSEN’ vertrok met passagiers, doch overigens in ballast van Curaçao naar New Orleans. Op deze reis werd zij op 10 juni 1942 in de Caraïbische Zee, ten zuiden van Yucatan Channel, in positie 18°14’NB. en 85°11’WL., getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U.504’. De ‘CRIJNSSEN’ zonk en ging verloren, waarbij één persoon het leven verloor.

Het s.s. CRIJNSSEN toebehoende aan de Kon. Ned. Stoomboot Mij. N.V. te Amsterdam, vertrok op 7 Juni 1942 van Curacao naar New Orleans. Buiten de 66 man equipage waren er 27 passagiers aan boord. Een paar dagen na vertrek, de 10e Juni te 18.35 uur op 18.14.N.Br en 85.11.W.Lgt werd de Crijnssen midscheeps getorpedeerd. De machines werden onmiddellijk gestopt en daar het zich liet aanzien dat de Crijnssen spoedig zou zinken, werden orders gegeven het schip te verlaten. Passagiers en bemanning namen plaats in 4 reddingboten. De gezagvoeder heeft daarna nog met drie man door het schip gelopen om zich te overtuigen dat geen mensen waren achter gebleven, waarna zij zich op een reddingvlot van het schip verwijderden. De redding-boten merkten het vlot niet op, niettegenstaande lichtsignalen werden gegeven. De volgende avond werden deze 4 man door een tanker opgepikt en 15 Juni te Aruba aan land gezet. Later werd bekend dat van de Crijnssen 49 man te Cristobal aan wal gezet waren en 39 man in een Mexicaanse haven. De West Indische matroos J.C.Coffi moet geacht worden zijn leven bij de ramp te hebben verloren.

Afbeeldingen


Omschrijving: CRIJNSSEN
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: De CRIJNSSEN, voor verbouwing, liggend te Willemstad
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CRIJNSSEN
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: CRIJNSSEN
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CRIJNSSEN
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

AH 231019

Het door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord voor de Koninklijke West-Indische Maildienst nieuw gebouwde stoomschip CRIJNSSEN, dat na een welgeslaagde proeftocht op de Noordzee, hier eergisteren is aangekomen, (zie ochtendblad 22 dezer) is gebouwd naar de plannen van de heer ir. M.A. Cornelissen, scheepsbouwkundig adviseur, en de heer J.A. Lambrechtsen, werktuigkundig ingenieur van de K.W.I.M., onder bijzonder toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas. De hoofdafmetingen zijn: Lengte tussen de loodlijnen 342’-0”, grootste breedte 47’-6” en holte tot opperdek 26’-9”. De waterverplaatsing bij een gemiddelde diepgang van 20’-6” bedraagt 6.870 ton van 1.016 kg. Het schip bezit 4 laadruimen; het laden en lossen geschiedt door 8 stoomlieren en 2 stoomkranen. De passagiersinrichtingen bieden plaats aan 60 passagiers 1eklasse en 20 passagiers 2eklasse. Een triple-expansie machine van 2.400 ipk geeft aan het schip een vaarsnelheid van 12 mijl per uur. Drie Schotse ketels, elk met 3 vuren, voorzien van oververhitters en ingericht voor het stoken met vloeibare brandstof, leveren de benodigde stoom.