Inloggen
MARTHA THERESIA - ID 15629


Kroniekberichten

Datum 28 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Hongkong, 14 november. De Nederlandse brik GUINEA, kapt. Crevecoeur, is 16 oktober bij het afzakken van de rivier van Yokohama verongelukt. Nadat het schip de vorige avond van genoemde plaats was vertrokken, doch wegens stilte op de hoogte van Uragawa ten anker moest komen, werd het in de morgen van de 16e door een hevige storm uit het noord-oosten belopen. Beide ankers werden gevallen, doch door de hevige storm brak een van de kettingen en het schip werd op de rotsen geworpen. Reeds bij de eerste stoot brak het doormidden en spoedig daarna kon men het als wrak beschouwen. De equipage is gelukkig gered en ook een groot gedeelte van de kostbare lading zijde is (slechts weinig beschadigd) geborgen. De Nederlandse schepen ZWALUW, kapt. Bloem, en MARTHA THERESIA, kapt. Visser, hebben zich onmiddellijk op het bericht dat de GUINEA gestrand was, naar de plaats des onheils begeven en alle mogelijke hulp verleend; hetzelfde deden ook het schip LAURICK en de kanonneerboot KESTREL. Ook de Franse gezant, die er bekend voor staat van steeds gereed te zijn om hulp te bieden waar het nodig is, stelde onmiddellijk zijn stoomschip ter dispositie van de agenten, dat ook dadelijk naar de GUINEA werd afgezonden.

Afbeelding
Datum 21 januari 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Geveilde en verkochte schepen en scheepsparten:
Op 22 november 1862 werd te Dordrecht geveild het schip IDA WILHELMINA, kapt. Wijland, in 1839 gebouwd, 410 gemeten lasten, en voor NLG 26.600 verkocht aan de rederij Klerk & Voogd te Dordrecht.
Op 1 december 1862 werden te Rotterdam geveild en verkocht de onderstaande scheepsparten:
-       1/4e NEDERWAARD, kapt. Kwakkelstein, in 1836 gebouwd, 304 lasten, voor NLG 3100 verkocht
-       1/4e LUCONIA, kapt. Hulshoff, in 1849 gebouwd, 319 lasten, voor NLG 5350 verkocht
-       1/40e HONIGBIJ,  kapt. Van der Valk, in 1856 gebouwd, 399 lasten, voor NLG 2500 verkocht
-       1/40e JOH. LODEWIJK, kapt. Van der Waal, in 1857 gebouwd, 399 lasten, voor NLG 2000 verkocht
-       1/50e NOORD-BRABAND, kapt. Bok, in 1856 gebouwd, 389 lasten, voor NLG 2200 verkocht
-       1/60e REMIGIUS ADOLPHUS, kapt. F. Browning, in 1839 gebouwd, 396 lasten, opgehouden
-       1/60e NEDERLAND EN ORANJE, kapt. Van Ruyven, in 1857 gebouwd, 399 lasten, opgehouden
-       1/25e MARIA ELISABETH, kapt. Van der Valk in 1858 gebouwd, 155 lasten, voor NLG 1550 verkocht.
JB 210163
Kanagawa, 29 november. Op de 6e oktober (opm: moet zijn 16 okt 1862; zie eerder berichten in de NRC) kwam alhier binnen het Engelse stoomschip LANCEFIELD, bericht brengende dat aan het einde van de baai een Nederlandse brik op strand zat en dat de zeeën daarover heen sloegen. De Nederlandse consul, hiervan onderricht, spoedde zich derwaarts in de brik ZWALUW, met zich nemende de gezagvoerder en een gedeelte van de equipage van de MARTHA THERESIA, maar onmogelijk bij het gestrande schip, hetwelk de brik GUINEA, gezagvoerder L. Crevecoeur, was, kunnende komen, moesten zij terugkeren. Niettegenstaande de hoge zee en het slechte weder, verlieten de consul en de gezagvoerder van de MARTHA THERESIA in de consulaatsboot de ZWALUW en kwamen enige uren later bij het schip aan, waarin reeds 8 à 10 voet water stond. De consul gaf zijn boot ter beschikking van de gezagvoerder om de inhebbende lading, die van grote waarde was, te bergen en begaf zich naar de wal om datgene wat aankwam en gered werd te inventariseren. Aldaar vond hij de Engelsman Beyly, die reeds de gezagvoerders diensten had aangenomen en bezig was lading te bergen, zodat des avonds om 6 uur de meest waarde hebbende lading gered was. Zes dagen achtereen bleef de consul de berging van lading en tuig surveilleren en dat op een plaats waar het hem aan het nodige ontbrak. Het dorpje Hassi Midsie, waarbij de GUINEA gestrand was, bestond uit een dertiental slechte huizen, door wier slechte wanden de koude Noordoosten wind, vergezeld van regen, vrije toegang had en was het dus werkelijk voor alle aanwezige Nederlanders daar, waaronder de heren Noordhoek Hegt, Frey, Huffnagen en gezagvoerder Visser, die allen hun bijstand verleenden, geen zeer aangenaam verblijf. Teruggekomen riep de Nederlandse consul een samenkomst bijeen, bestaande uit alle consuls en commandanten van de op de rede liggende oorlogsschepen, ten einde onder elkander op een vriendschappelijke wijze de hoegrootheid van het bergloon te regelen, dewijl hij alleen niet gaarne een beslissing nam in een zaak, waarin Franse, Engelse en Amerikaanse assuradeuren waren betrokken. Dit zogenaamde admiraliteits court, hetwelk de Nederlandse consul presideerde, was niet tot eenzelfde mening te brengen. De Engelse en Amerikaanse consuls wilden 12 % uitkeren, de Nederlandse consul 5 en de Franse slechts de geringe som van driehonderd dollar, niettegenstaande dat voor een waarde van plus minus zestigduizend dollar was gered. Thans zal de zaak worden gerefereerd aan de bevoegde autoriteiten in Europa en zullen bergers en assuradeuren lang naar hun geld hebben te wachten, terwijl het te verwachten zal zijn dat bij een andere schipbreuk geen bergers hun leven zullen wagen om te redden, zolang ten minste deze zaak niet op een voldoende wijze is beslist. Te bejammeren is het dat de consul bij zijn benoeming niet van de vereiste instructies is voorzien. In dat geval toch had men zich in de onderwerpelijke zaak aan zijn decisie te gedragen gehad, terwijl nu een ieder die daarmee niet tevreden is, daartegen kan opkomen.

Afbeelding
Datum 22 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: FAME, kapt. J. Davison, van Newcastle, met 81 chaldrons steenkolen; GUARDIAN, kapt. W. Breckon, van Newcastle, met 122 chaldrons steenkolen; STAD DORDRECHT, kapt. H.L. Stasse, van Londen, met stukgoederen; FORTITUDE, kapt. G. Timmer, van Par, met 150 tons porceleinaarde.
Helvoet, 20 maart. Aangekomen: CERES, kapt. Olsen, van Holmstrand; CONCORDIA, kapt. Orts, van Ystad; Z.M. stoomboot AERT VAN NES, van Vlissingen, per FRANS NAEREBOUT. De stoomboot LOUISE is heden nacht met schade aan de machine teruggekomen en ligt ter rede geankerd.
Vertrokken: MARY, kapt. Shorehead, naar Newcastle; KILLARNEY, stoomboot, en HARRIET EN ELISE, kapt. Hosrow, beiden naar Goole; Hollander, stoomboot, naar Kopenhagen.
Brouwershaven, 20 Maart. Eergisteren aangekomen: KOSMOPOLIET, kapt. Koning, van Batavia; VOORWAARTS, kapt. Kerkstra, van Batavia, laatst van Mauritius.
Vertrokken: GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. Giesse; JULIE, kapt. Brem, en ORANJE NASSAU, kapt. van Hees, allen naar Batavia.
Gisteren aangekomen: HUGO GROTIUS, kapt. Vogelensang, van Banjoewangie.
Vertrokken: PELICAN, naar Liverpool ; SARA, naar Londen.
Te.Texel aangekomen, 18 Maart, HENRIETTE, kapt. Drijver, van Batavia; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. Van Varelen, van Wijnkoopers-Baai, laatst van Lissabon.  Vertrokken, 18 Maart, MARIA VERONICA, kapt. Schol, en KANDANGHOUWER, kapt. Zeelt, beiden naar Batavia.
Van Vlissingen vertrokken, 19 Maart, BURG. VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek, van Batavia naar Middelburg.
Helvoet. 31 maart. Aangekomen: ALBATROSS, stoomboot, van Liverpool; SWALLOW, stoomboot, en SEAHORSE, stoomboot, beiden van Hull; NORA, stoomboot, van Londen; ADM. VERHEULL, stoomboot, van Havre. Op de Kanaalhaven gekomen KOSMOPOLIET, Koning, van Brouwershaven.
Van St. Helena vertrokken, voor 2 februari, MARTHA THERESIA, kapt. Visser,
van Japan naar Amsterdam; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee, van Java naar Rotterdam;
4 dito, NEDERWAARD, kapt. Tergast, van Padang: CORNWALLIS, kapt. Blick, van Batavia, beiden naar Rotterdam.
Gepasseerd, 4 februari, GRAAFSTROOM, kapt. De Boer; ZEELANDIA, kapt. Blaakhert; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. Rotgans qq., en 5 dito, JOH. CHRISTINA, kapt. Leclercq, allen van Java naar Nederland.
Gepraaid: 27 januari, op 29° ZBr. en 11° WL., JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Java naar Dordrecht.

Afbeelding