Inloggen
CRESCENDO - ID 1559


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-07-00 / 1903-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1884-06-00
Delivery Date: 1884-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 71.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 59.00 Gross tonnage
Deadweight: 130.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 23.75 Meters Registered
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.08 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1925 verbouwd en gemotoriseerd: Een 2-cil. 2-takt e.w. dieselmotor (210 x 260) van Deutsche Werke A.G., Werk Friedrichsort, Friedrichsort, Duitsland, 36 ipk

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: CRESCENDO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Albers, K.P.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-07-04, utreiking zb93-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-06-00 CRESCENDO
Manager: K.P. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: K.P. Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLQW
Additional info: Geen NLWQ

Date/Name Ship 1897-00-00 CRESCENDO
Manager: Pieter Albers Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Albers Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLQW

Date/Name Ship 1903-00-00 ANNA
Manager: Johann Heins Schumacher, Brake, Germany
Eigenaar: Johann Heins Schumacher, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NJGH

Date/Name Ship 1910-00-00 ANNA
Manager: Martin Diedrich Ahrends, Brake, Germany
Eigenaar: Martin Diedrich Ahrends, Brake, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / Germany
Callsign: NJGH

Date/Name Ship 1921-00-00 ANNA
Manager: E. de Buhr, Stettin, Germany
Eigenaar: E. de Buhr, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Callsign: NJGH
Additional info: Deltlef Christensen

Date/Name Ship 1922-00-00 ANNA
Manager: Rudolf Hubner, Stettin, Germany
Eigenaar: Rudolf Hubner, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Callsign: NJGH

Date/Name Ship 1925-00-00 ANNA
Manager: Erick Ewerts, Stralsund, Germany
Eigenaar: Erick Ewerts, Stralsund, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stralsund / Germany
Callsign: NJGH

Date/Name Ship 192?-00-00 ANNA
Manager: Robert Genseburg, Alt Pansow, Germany
Eigenaar: Robert Genseburg, Alt Pansow, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stralsund / Germany
Callsign: NJGH

Date/Name Ship 1950-00-00 ANNA
Manager: Robert Genseburg, Alt Pansow, German Federal Republic
Eigenaar: Robert Genseburg, Alt Pansow, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Alt Pansow / German Federal Republic
Callsign: DBSM

Ship Events Data

1903-02-00: PGC 10.02.1903: Delfzijl, 9 februari. De Nederlandse tjalk “CRESCENDO”, vroeger bevaren door kapitein Albers, is verkocht naar Brake.
1925-11-25: Op weg van Rostock naar Svendborg met een lading rogge tijdens een zware NO storm met sneeuwbuien op het eiland Fehmarn gestrand tussen Wenkendorf en Altenteil. Later afgesleept door het s.s. FEHMARN en naar Burgstaaken gebracht. (Bron: Schiffe in Not).
1950-00-00: Daarna niet meer in het Deutsche Register geführt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.P.Alberts als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1858 van de tjalk “Vijf Gebroeders” ex Anna Margaretha, gebouwd in 1845 te Groningen, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1866 t/m 1884 van de tjalk “Zwaantina Sieskina”, gebouwd in 1865 te Martenshoek, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1885 t/m 1896 van de ijzeren tjalk “Crescendo”, gebouwd in 1884, bouwlocatie niet vermeld, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In een overzicht van het compact “De Onderlinge Vriendschap”, een onderlingen verzekeringsmaatschappij te Groningen staat het volgende: 095

Het was een verplichting van leden van het compact om, liggend in de haven, de compactvlag te laten wapperen. Speciaal aangestelde “vlaggekapiteins” hielden toezicht en bij in gebreke blijven werd een boete van 25 cent. “En ja hoor, op 25 januari (1888) was het al raak. De Groot (één van de controleurs) rapporteerde dat er in de Noorderhaven flink gevlagd werd maar K.Alberts van de tjalk ‘Crescendo’ bleef in gebreken. 25 cent boete was het resultaat.”

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Alberts, K.P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren ca. 1831

Pieter Alberts wass getrouwd  met Grietje Wolters, geboren ca. 1835

 

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Alberts als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1882 van de tjalk “Grietje Wolters”, gebouwd in 1860 te Hoogkerk, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1884 t/m 1893 van de tjalk “Grietje”, gebouwd in 1883 te Pekela, 66 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 tot na 1900 van de ijzeren tjalk “Crescendo”, gebouwd in 1884, bouwlocatie niet vermeld, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Dd 10 april 1883 verklaarde Pieter Alberts in het Groningse kadaster “ … de eenige eigenaar te zijn van het tjalkschip genaamd Grietje, gebouwd te Oude Pekela, hebbende een dek en een mast … “

In het Groniger kadaster werd op 02 maart 1894 namens W.P.Alberts, scheepskapitein te Groningen en R.Groenewold, scheepskapitein te Farmsum, dat de eerstgenoemde op 01 maart 1894 had verkocht de tjalk, dan liggende te Martenshoek “… vrij van eenige en alle schuld … “voor f 500,- aan Reinder Reinders Groenewold Sr. 097-p.148.

 

In de winter van 1899-1900 lag te Appingedam:

“de 1-mast eikenhouten tjalk ‘Wilhelmina’ ingevroren. Het schip was in 1883 op de werf van J.Kars te Oude Pekela gebouwd voor schipper Pieter Alberts te Groningen, die het onder de naam ‘Grietje’ in de vaart bracht. Hij verkocht de tjalk na 11 jaar aan R.R.Groenewold Sr te Farmsum. Deze hield haar twee jaar in gebruik, waarna R.Groenewold Jr het vaartuig van zijn vader overnam, om het ook zelf na twee jaren in 1898 weer te verkopen aan … Senior. Bij al die transacties bleef de naam ongewijzigd. Het schip bleek in het Kadaster aan de hand van het brandmerk goed te volgen.. Hij duikt in 1901 op onder de naam ‘Wilhelmina’. Blijkbaar zette schipper Groenewold Sr., zoals zovele van zijn collega-schippers dat ook zouden doen, de kroning van prinses Wilhelmina tot Koningin der Nederlanden extra luister bij. Hij wijzigde waarschijnlijk al in 1898 de naam van de tjalk van ‘Grietje’ in ‘Wilhelmina’ “097.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Alberts, Pieter Albertz
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten