Inloggen
BAREND - ID 15585


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-03-22 / 1867-12-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 118
Delivery Date: 1860-02-25
Technical Data

Net Tonnage: 87.00 lasts
Net Tonnage 2: 165.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.56 Meters Registered
Beam: 4.88 Meters Registered
Depth: 2.87 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-03-22
Register nr: 18600238
Scheepsnaam: BAREND
Type: Schooner
Lasten: 87
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuur, D.B.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-02-25 BAREND
Manager: Derk Berends Schuur, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Berends Schuur, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1862-03-06 BAREND
Manager: ZwaantjePhilippus Emmelkamp Wed. Schuur., Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: ZwaantjePhilippus Emmelkamp Wed. Schuur., Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Ship Events Data

1867-12-24: Final Fate:
25 december 1867.NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 24 december. Het Nederlandse schoenerschip BAREND, kapt. Hamstra, van Tonaio (opm: mogelijk Tonåi, Noorwegen) naar de Noordzee, was, volgens brief van de kapitein, d.d. Tonaio 23 oktober, aldaar de 5e dito op de baar verongelukt en door de experts totaal wrak bevonden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik werd geboren te Wildervank op 05 december 1823 als zoon van de schipper Berend Hendriks Schuur en Wijchertje Derks Bleeker.

Hij trouwde op24 april 1849 te Wildervank als zeeman met Aaltje Willems Pronk, geboren te Wildervank op 24 juli 1822 als dochter van de schipper Willem Philippus Pronk en Jantje Okkes Koster.

Aaltje hertrouwde op 09 oktober 1867 te Wildervank met de landbouwer Derk Helenus Venema. Zij overleed op 10 juni 1901 te Wildervank, 78 jaar.

Hendrik Berends overleed op 28 november 1861 te Genua, 37 jaar, schipper van de schoener “Tweelingen”.

In een reeks BS-akten uit de periode 1851 t/m 1861 wordt Berend genoemd als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Schuur was effectief lid van het zeemanscollege “De Harrmonie” te Wildervank met vlagnummer 24 in de periode 1846 t/m 1849.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B.Schuur als gezagvoerder gedurende:

H.B.Schuur was gezagvoerder gedurende:

*     1846 t/m 1849 van de kof “Henderika’, gebouwd in 1845 te Martenshoek, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*     1858 t/m 1860 van de kof “Aaltje Pronk”, gebouwd in 1849 te Sappemeer, 108 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip strandde in 1860 op Gotland. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de schipper;

*     1860 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Barend”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*     1861 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Alida”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 182 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd in 1861 omgedoopt in “Tweelingen”;

*     1861 van de 2-mastschoener “Tweelingen” ex Alida, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 182 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1863 voor F.U.H.Reiger te Amsterdam en was herdoopt in “Elisabeth & Helena”.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden hendrik Berends Schuur op:

14 februari 1848, kof “Hindertina”, schipper Hendrik Berends Schuur. Voorts stuurman, kok, matroos en een koksmaat

25 juli 1849, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik Berends Schuur 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

07 februari 1857, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik Berends Schuur, 33 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

08 maart 1860, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik B.Schuur, 36 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

In 4 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Hendrik Berends Schuur.

Het overzicht luidt:

1848                      schipper op de “Hindertina” (is Henderika)                                       geen leeftijd

1849-1860           schipper op de “Aaltje Pronk”                                                              25-36 jaar

 

Overige bijzonderheden

NRC 11 mei 1860114

Wisby, 8 mei. Het Nederlandse schip (opm: kof) AALTJE PRONK, kapt. H.B. Schuur, van Bremen naar St. Petersburg, is op Gothland gestrand en zit zeer gevaarlijk. Men is met de berging bezig.

 

Provinciale Groninger Courant 21 maart 1861114

Groningen, 20 maart. Heden arriveerde hier het nieuw gebouwde galjootschip ENGELINA, kapitein IJ.P.G. Konter, van Schiermonnikoog, groot plusminus 85 last, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand, en het nieuw gebouwde schoonerschip TWEELINGEN, kapitein H.B. Schuur, van de Wildervank, groot 175 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.

 

Provinciale Groninger Courant 08 april 1862114

Advertentie. Chr. Ament, makelaar, zal op dinsdag de 22e april 1862 te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de Deurwaarder B.D. Beets, veilen:

- Het Nederlands schoenerschip, genaamd TWEELINGEN, gevoerd door wijlen H.B. Schuur, groot 182 tonnen of 96 lasten, liggende te Amsterdam, zijnde in den jare 1861 nieuw gebouwd, geclassificeerd Veritas 3/3 G.I.I.- breder volgens inventaris……

…..Nader onderricht bij bovengemelden makelaar.

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Schuur, Hendrik Berends
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.C.Emmelkamp als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1861 van de tjalk “Vrouw Geertruida”, gebouwd in 1846 te Wildervank, 55 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip ging in 1861 over naar de binnenvaart;

*    1862 van de 2/msch. “Barend”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*    1863 van de sch.brik “Catharina”, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 189 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Emmelkamp, F.C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.D.Hamstra als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1867 van de 2/msch. “Barend”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip strandde in 1867 en geraakte wrak;

*    1869 t/m 1870 van de sch.brik “Anna Sophia”, gebouwd in 1867 te Muntendam, 196, varend voor C.ten Horn te Veendam;

*    1874 van de sch.brik “Anna Sophia”, gebouwd in 1867 te Muntendam, 196 ton o.m., varend voor C.ten Horn te Veendam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Hamstra, J.D.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1860.1869.128.844
DVD IM.– 3068,3069 – 871,872

BIJLBRIEF

Naam schip BAREND

Plaats en datum acte Hoogezand, 25 februari 1860

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper D.B. Schuur

Te voeren door kapt. D.B. Schuur

Grootte 165 tonnen of 87 lasten
(Meetbrief nr. 10 d.d. 23 februari 1860 afgegeven door scheepsmeter J. Meijer te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 26,56 m., breed 4,88 m., hol 2,87 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1860

Plaats , datum registratie Groningen, 27 februari 1860

Nummer van registratie deel 24, folio 90, recto vak 4

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:


Researcher/datum research: JDvdB / 070911

Naam BAREND
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 883
Inventaris 2140