Inloggen
CORONA - ID 1541


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5198541
Nat. Official Number: 1651 Z GRON 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 40
Launch Date: 1934-03-22
Delivery Date: 1934-05-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1672 Type C/D (270x340) 320 rpm.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 123.00 Net tonnage
Deadweight: 230.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9800 Cubic Feet
 
Length 1: 34.17 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.46 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.47 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 6 cil 4t ew 250 Pk SGCM, La Courneuve Type (220x330) 7,5 Kn.

Datum 00-00-1961
Type: Rebuilt
Omschrijving: Gemoderniseerd door Fitjar Mek.Verksted te Stord en krijgt het één luik en één mast.

Datum 00-00-1968
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Andere hoofdmotor: 3 cil 2t ew 260 Pk Hjelset (1957) Type (360x380) 8,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1934-05-23 CORONA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Christiaan Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDME

Date/Name Ship 1939-00-00 CORONA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Christiaan Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDME

Date/Name Ship 1942-01-17 CORONA
Manager: Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Kanalinselversorger (Org. Todt)

Date/Name Ship 1946-09-17 SERVANNAISE
Manager: Compagnie Armoricaine de Transports Maritimes S.A., Bordeaux, France
Eigenaar: Compagnie Armoricaine de Transports Maritimes S.A., Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: TMFR

Date/Name Ship 1954-08-00 NOTLAND
Manager: Karl Johannessen, Haugesund, Norway
Eigenaar: Karl Johannessen, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LFLX
Additional info: NOK 260.000,--

Date/Name Ship 1955-01-00 NOTLAND
Manager: Karl Johannessen & John K. Kyvik A/S, Haugesund, Norway
Eigenaar: Karl Johannessen & John K. Kyvik A/S, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LFLX

Date/Name Ship 1958-03-00 KVALVAAG
Manager: Karsten Daae P/R (Karsten, Jonas & Alfred Daae), Mastrevik, Norway
Eigenaar: Karsten Daae P/R (Karsten, Jonas & Alfred Daae), Mastrevik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Mastrevik / Norway
Callsign: LFLX
Additional info: NOK 335.000,--

Date/Name Ship 1966-09-00 KVALVAAG
Manager: Petter O. Austnes P/R (Petter, Lauritz, Helge Lillian & Ida Austnes), Haramsoy, Norway
Eigenaar: Petter O. Austnes P/R (Petter, Lauritz, Helge Lillian & Ida Austnes), Haramsoy, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haramsoy / Norway
Callsign: LFLX

Date/Name Ship 1970-10-00 KVALVAAG
Manager: Santa Henriksen P/R, Bergen, Norway
Eigenaar: Santa Henriksen P/R, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFLX

Date/Name Ship 1975-06-30 KVALVAAG
Manager: Santa Henriksen P/R, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S Kvalvaag, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFLX

Date/Name Ship 1976-10-06 KVALVAAG
Manager: Viktor Øyvind Vik, Bergen, Norway
Eigenaar: Viktor Øyvind Vik, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFLX

Date/Name Ship 1985-06-21 KVALVAAG
Manager: Asbjørn Morskogen, Bergen, Norway
Eigenaar: Asbjørn Morskogen, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFLX

Ship Events Data

1934-05-19: NvhN 23-05-1934: Foxhol, 19 Mei. Van de N. V. Scheepswerf Muller en Broërken is heden vertrokken het motorvrachtschip „CORONA", groot 240 ton, voorzien van een 120 P.K. Bronsmotor en gebouwd onder toezicht van Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, groote kustvaart. Het zal worden bevaren door kapitein C. H. Bakker van Groningen.
1934-05-23: NvhN 24-05-1934: Delfzijl 23 mei. Heden vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het m.s. CORONA. Dit schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart op de scheepswerf Foxhol, dir. Mulder en Bröerken te Foxhol voor rekening van kapt. K. Bakker te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 34,05 M., breedte op de buitenkant van het grootspant 6,40 M. en holte in de zijde 2,60 M. Het is groot netto 119 Reg. ton en bruto 192 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een vier tact Brons motor opgesteld. Deze motor ontwikkelt bij 320 omwentelingen per minuut 120 pk. Verder is voor de aandrijving van de hulp-compressor en de lens-ballastpomp alsmede voor de aandrijving van de dynamo een 5 pk. Lister motor in de motorkamer opgesteld. Aan dek bevindt zich achter de mast een motordeklier voorzien van een 8 pk. Listermotor. Het schip, dat voorzien is van een stalen mast, werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen.
1934-05-29: De Noord-Ooster 29-05-1934: Te Nieuweschans lag gisteren het nieuwgebouwde motorzeeschip „Corona" van den heer K. Bakker te Groningen voor de fabriek „De Dollard" om carton in het 245 R. ton groote schip te laden, om aldus rechtstreeks het product naar Engeland over te brengen.
1934-05-30: Als CORONA, zijnde een motorschip, metende 545.05 m3, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Christiaan Bakker, schipper te Groningen, van brandmerk 1651 Z GRON 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde achter in verhoogd achterdek.
1935-02-12: NvhN 13-02-1935: Delfzijl, 12 Februari. Het motorschip CORONA, kapt. Bakker, kwam hier heden op reis van Gdynia met bestemming Rotterdam, beladen met koeken, binnen met defecten motor. Het zal de schade hier herstellen.
1935-02-16: NvhN 18-02-1935: Delfzijl, 16 Februari. Tengevolge van den sterken Z.W. storm worden alhier het stoomschip Gruno en de motorschepen, Corona, Zeester. Eban, Senang en Soli Deo Gloria en het zeilschip De Hoop opgehouden.
1935-02-21: NvhN 21-02-1935: Het motorschip CORONA, kapt. Bakker, dat alhier met motorschade binnenliep, heeft de schade hersteld en vertrok heden naar zijn bestemming. Het is beladen met koeken op weg van Gdynia naar Rotterdam.
1935-02-22: NvhN 22-02-1935: Delfzijl, 21 Februari. Tengevolge van het slechte weer keerden de motorschepen Wim, kapt. Bosma; Corona, kapt. Bakker; en Senang, kapt. Brugsma, die gisteren van hier vertrokken, resp. naar Granton, Rotterdam en Londen, heden weer naar hier terug. De schepen zijn beladen resp. met carton, koeken en carton.
1937-06-21: NvhN 21-06-1937: Delfzijl, 19 Juni. Het motorschip Corona, kapt. Bakker, liep hier heden als bij legger binnen. Het schip is beladen met tarwe op weg van Hamburg met bestemming Hull.
1937-07-31: NvhN 31-07-1937: Delfzijl, 30 Juli. Het motorschip Corona, kapt. Bakker, liep alhier als bijlegger binnen. Het schip is beladen met kalizout van Hamburg met bestemming Londen.
NvhN 02-08-1937: Delfzijl, 1 Aug. Het motorschip Corona kapt. Bakker, dat alhier als bijlegger binnenliep zette heden de reis weer voort. Het schip is beladen met kalizout op weg van Hamburg naar Londen.
1937-11-01: De Telegraaf 01-11-1937: Delfzijl. 30 Oct. — Het m.s. “Corona", kapitein Bakker, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met oud ijzer en op weg van Londen naar Hamburg.
De Telegraaf 03-11-1937: Corona. Venus. Delfzijl. 2 Nov. — De m.s.”Corona", kapitein Bakker, en „Venus". kapitein Waker, die alhier beide als bijlegger binnenkwamen, zetten heden de reis voort, resp. naar Hamburg en Londen.
1941-00-00: Onder kapitein H. Roossien, werd het schip gebruikt voor het transport van vluchtelingen van Nederland naar Zweden. Ook werden berichten van verzetsgroep 'Zwaantje' overgebracht naar Zweden. 17 jan. 1942 In Duitse dienst. Kapitein Roossien zette zijn illegale werk voor op de 'Hollandia'. Hij werd in maart 1943 hiervoor in Delfzijl gearresteerd. De 'CORONA' voer daarna tussen Frankrijk en de Kanaaleilanden. Op 23 mei 1943 door een Britse luchtaanval te St. Peter Port (Guernsey) zwaar beschadigd. De kapitein en de kok kwamen hierbij om het leven. In augustus 1943 voor herstel naar St. Malo gesleept waar men op 13 april begon. Op 7 juni 1944 werd het schip door een Amerikaanse luchtaanval nog zwaarder beschadigd en brandend op het strand gezet. Het wrak werd in 1946 total loss verklaard en in januari 1946 naar Frankrijk verkocht.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940, 13. Mai: Vermutlich in Groninen beim deutschen Einmarsch vorgefunden. 1941,18.Feb.: In Harlingen durch die Hafenüberwachungsstelle Harlingen zur Prise erklärt. 11.März: Nach Unterzeichnung der Sonderregelung durch den Besitzer für den Einsatz im Deutschen Machtbereich frei gegegeben und erst in der holländischen Binnenfahrt eingesetzt. Sommer: In der Frachtschiff nach Schweden eingesetzt. Dabei sollen Flüchtlingen und Nachrichten aus Holland zu den niederländischen Exil – Konsul in Stockholm usw. geschmuggelt. 1942, !5. Jan.: Von der KMD Rotterdam erfaßt füt die Organisatuion Todt als Nachschubschiff für die Kanalinseln. 17.Jan.: In Groningen übernommen und zu den Kanalinseln überführt. Dort bei Organisation Todt- Einsatzgruppe West -, Oberbauleitung Normandie als Kanalinselversorger eingesetzt. 1943.23. Mai: Bei einen britischen Luftangriff in St. Peter Port / Guernsey stark beschädigt. Kapitän und ein Besatzungsmitglied getötet. Aug.: Zu Reparatur nach St. Malo geschleppt. 1944, 13. April: Beginn der Reparaturen in St. Malo. 7. Juni: Durch US- Flugzeuge in St. Malo stark beschädigt und brennend auf Strand gesetzt. 8. Aug.: Wrack von den US – Truppen vorgefunden. 1945, Nov.: Schiff von der Versicherung zum Totalverlust erklärt. 1946, Jan.: Wrack an Frankreich verkauft, geborgen und nach Bordeaux geschleppt.
1987-00-00: Final Fate:
Uit de vaart genomen en in 1988 bij Langodden (Øksningan, Herøy på Helgeland) tot zinken gebracht. Het schip staat in 07-2014 echter nog in Equasis als zijnde in dienst. (Last Update 08/07/2014)

Afbeeldingen


Omschrijving: Corona 1934
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SERVANNAISE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SERVANNAISE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Notland
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: als NOTLAND
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Kvalvaag
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)