Inloggen
KRIMPENERWAARD - ID 15321


Kroniekberichten

Datum 14 maart 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 13 maart. Heden is alhier op de werf van de scheepsbouwmeester J. van Duijvendijk Tzn, de kiel gelegd van het barkschip de KRIMPENERWAARD, groot ongeveer 390 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart en zulks voor rekening ener rederij, gevestigd te Schoonhoven.

Afbeelding
Datum 23 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 22 juli. Heden is bij de scheepsbouwmeester J. van Duyvendijk alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 398 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, zullende gevoerd worden door de kapitein J. Speenhoff, onder directie van de heren Slingeland en Lehr te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Lekkerkerk, 22 juli. Onmiddellijk na het aflopen van het barkschip KRIMPENERWAARD (opm: zie vorige bericht) is de kiel gelegd voor een barkschip (opm: HUYDEKOPER), groot plm. 400 gemeten lasten, voor rekening van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam, en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juni. Vrachten. Scheepsruimte blijft overvloedig, terwijl bijna geen product af te schepen is. Vele bodems zijn dan ook zonder emplooi in deze wateren. Sedert onze laatste berichten werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland de Nederlandse schepen FOP SMIT à NLG 70 voor tabak en NLG 90 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaija naar Amsterdam; LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN à NLG 75 voor tabak en NLG 100 voor huiden, arak en indigo (opm: blauwe verfstof) te Samarang naar Rotterdam; KRIMPENERWAARD à NLG 70 voor suiker, huiden en indigo, NLG 75 voor tabak en NLG 50 voor rijst te Samarang, Indramayoe en hier naar Rotterdam te laden; KAAP HOORN à NLG 65 voor rijst, NLG 70 voor suiker en NLG 80 voor lichte goederen te Indramayoe en hier naar Amsterdam te laden.
De CORNELIA heeft naar Rotterdam à NLG 55 voor rijst en NLG 100 voor arak aangelegd.
Naar China: het Nederlandse schip CORNELIS HOUTMAN à $ 0,30 per pikol rijst naar Hongkong, Whampoa of Macao, of $ 0,35 naar Amoy te Soerabaija te laden.
Diversen. Het Nederlandse schip JEANNETTE heeft een kustvracht aangenomen.
De CONSTANTIA EN ELISABETH heeft naar Padang aangelegd; de CADSANDRIA laadt naar Japan.
Verkocht werden: het Amerikaanse schip EDWARD KOPPISCH voor NLG 17.000 (opm: zie JB 070758); het Franse schip AUGUSTINE voor NLG 13.500 en het Nederlandse schip AKYAB (afgekeurd) met zijn inventaris voor ongeveer NLG 17.000 (opm: zie NRC 180758 en JB 110858). Het Franse schip MAURITIUS werd voor NLG 31.000 opgehouden.
Te koop zijn de Nederlandse schepen BOSPHORUS en JAVA’S WELVAREN, en de Engelse SEA BIRD en TASMANIA.
Disponibel zijn: DOGGERSBANK, SCHOON VERBOND, WILHELMINA LUCIA, ADMIRAAL DE RUITER, COLUMBINE, CATHARINA EN GEERTRUIDA, SOURABAYA en HOLLANDIA.
Het Nederlandse schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, alhier met volle lading lek binnengelopen, zal moeten repareren en heeft het lek gevonden na 9000 balen koffij gelost te hebben (opm: zie NRC 030958).

Afbeelding
Datum 13 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen:
Voor Rotterdam: MARIA MAGDALENA, kapt. J.H. Willenbrink; GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; SAMARANG, kapt. C.M. Van Dijcke; JOAN, kapt. C. Laseur; TERNATE, kapt. T. Cars T.Zn; HELENA EN ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr; VESTA, kapt. J.P.C. Gerrebrands; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. W.J. de Bourchelles Zetteler, en KRIMPENERWAARD, kapt. J. Speenhoff.
Voor Schiedam: MARY GODDARD, kapt. N.N.
Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma.

Afbeelding
Datum 28 maart 1860
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 26 maart. Binnengekomen de 25e maart. TWEE GEZUSTERS, kapt. P. Keuzekamp, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot KINDERDIJK binnendoor van Hellevoetsluis. De 26e dito KRIMPENERWAARD, kapt. C. van Twist qq, van Batavia naar Rotterdam. De 24e dito uitgezeild: STAD DORDRECHT, kapt. J.H. Stuit, van Dordrecht naar Londen.

Afbeelding
Datum 18 juni 1861
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Volgens brief van kapitein F.W. van Heyningen, voerende het barkschip KRIMPENERWAARD, was hij op 2 mei van Rotterdam te Batavia aangekomen, hebbende 122 dagen reis, alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 28 juni 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 mei. Vrachten. De HENDRIKA is te Soerabaja bevracht à NLG 65 voor suiker en NLG 62.50 voor tabak naar Amsterdam. JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND NLG 72,50 à 75 voor suiker, NLG 60 voor rijst, NLG 65 voor tabak, NLG 30 voor tin, NLG 95 à 100 voor arak, hier, te Tagal en te Samarang te laden naar Amsterdam. BATAVIER verkreeg NLG 55 voor suiker, NLG 60 voor rijst en NLG 100 voor arak te Samarang; NLG 60 voor tabak en NLG 100 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam. HENRICA (Nederlands) laadt hier à 60 $ cents per picol, rijst naar Macao. De GENERAAL MICHIELS werd bevracht om rijst te laden naar China à 55 $ cents per picol. SOERABAIJA PACKET laadt te Soerabaja tabak voor eigen rekening voor Amsterdam. TERNATE, in Nederland bevracht à NLG 80 voor tabak naar Rotterdam. KRIMPENERWAARD NLG 82,50 voor koffij, NLG 100 voor cassia, huiden en gutta percha te Padang te laden naar Amsterdam. HUIJDENCOPER, laadt hier suiker à NLG 67,50, rijst à NLG 60, arak à NLG 100 en huiden à NLG 85 voor Rotterdam. BUITENZORG laadt hier suiker à NLG 67,50 en voor rijst à NLG 60 naar Rotterdam. VAN GALEN bekwam NLG 67,50 voor suiker, NLG 60 voor rijst en NLG 100 voor arak van hier naar Amsterdam.
De volgende schepen zijn nog disponibel: de STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, PRINS HENDRIK, DOGGERBANK.
De ZWALUW, ULYSSES, SOUBURG, GOUVENEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST en STAD ASSEN maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 30 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

St. Helena, 31 oktober. De Nederlandse bark KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen, van Padang naar Rotterdam, 20 dezer alhier gearriveerd en 24 daaraanvolgend weer vertrokken, heeft 27 en 28 september op het Kaapsche Rif zware stormen doorgestaan, en daarin boten, rondhout en meer andere zaken van dek verloren. Ook de 1e stuurman H. Balen werd door een stortzee over boord geslagen en verdronk.

Afbeelding
Datum 01 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading
- te Rotterdam:
Naar Baltimore het Amerikaanse fregat ISABELLA, kapt. John E. Allen.
Adres Wambersie & Zoon.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark ALCOR, kapt. F.J. van Oppen.
Adres Vlierboom en Suermondt.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse fregat PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. C. Vermij. Adres Wm. Ruys & Zonen.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse clipper-fregat NOACH, kapt. P. Wierikx.
Adres de bevrachters 't Hoen, Hudig & Co. en de cargadoors Hudig & Pieters, alhier en Vriesendorp & Gaade te 's Gravenhage.
Naar Batavia de Nederlandse brik BENGALEN, kapt. H.F. Planten.
Adres Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Batavia, Samarang en Soerabaija het Nederlandse clipper-campagne-fregat JAN DE WITT, kapt. F. Guijt Jr. Adres Kuyper, van Dam & Smeer, Hudig & Blokhuijzen en bij de reders Corn. Balguerie & Zoon.
Naar Batavia de Nederlandse bark HUYDECOPER, kapt. C.J.N. Blok. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam.
Naar Batavia het Nederlandse fregat PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade.
Adres C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
Naar Batavia de Nederlandse campagne-bark ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder. Adres Vaesen & Steinhaus, alhier en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heymerichs. Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters, Vroege, Nieuwkamp & de Wijs en P. Varkevisser & Zoon.
Naar Batavia en Soerabaija de Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Batavia en Soerabaija het Nederlandse clipper-fregat INDIA, kapt. C. Vonck. Adres Bonke & Co. en Wambersie & Zoon.
Naar Batavia de Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. A.J. Bus. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Batavia de Nederlandse bark KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen. Adres Slingerland & Lehr of D. Burger & Zoon.
Naar Belfast de Nederlandse galjoot BARTELD HERMAN. Kapt. F.M. Rasker. Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Boston de Nederlandse brik PRESTO, kapt. F.F. Cremer. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Boston de Oldenburger bark FALKE, kapt. B.H. Kassebohm. Adres Wambersie & Zoon.
Naar Bremen het Hannoverse schip ALIDA IKEA, kapt. L.B. Pieper. Adres Seeuwen & Co.
Naar Decima en Kanagawa de Nederlandse brik JAPAN PACKET, kapt. A.M.C. den Exter van den Brink. Adres C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suemondt en P.A. van Es & Co. Naar Dublin de Nederlandse kof JAKOBUS, kapt. J.H. Koning. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Gibraltar de Nederlandse hoeker WILHELMINA, kapt. A. Koster. Adres Seeuwen & Co.
Naar Glasgow het Engelse fregat MAJESTIC, kapt. J. Jones. Adres R. Twiss Hz.
Naar Guernsey de Engelse schooner CAROLINE, kapt. Chs. Allcock. Adres Hudig & Pieters.
Naar Hamburg het Nederlandse schip SOPHIA, kapt. L. Vonk. Adres Seeuwen & Co.
Naar Harburg en Hamburg de Nederlandse kof JANTINA ROELFINA, kapt. E.G. Broekema.
Adres Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Java het Nederlandse campagne- clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Cars Tz. Adres bij de reder H. Van Rijckevorsel en de scheepsmakelaars Hudig & Blokhuyzen en Kuypers, van Dam & Smeer.
Naar Jersey de Engelse schoener UNITE, kapt. W. Colverson. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Jersey en Guernsey het kotterschip MARCO, kapt. Wm. Richardson. Adres Hudig & Blokhuyzen.
Naar Lissabon de Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres Seeuwen & Co.
Naar Melbourne (Hobson Bay) en eventueel Sydney (N.S.W.) de Nederlandse bark SOUBURG, kapt. M.W. Zwart. Adres Kuyper, van Dam & Smeer alhier, de Vries & Co. te Amsterdam, en bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar Melbourne (Hobson Bay) en eventueel Sydney (N.S.W.) het schip VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen. Adres Hudig & Pieters alhier, of de Vries & Co., te Amsterdam, of bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar New York de Nederlandse bark NEDERLAND, kapt. J.T. Meermans. Adres Hudig & Blokhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar New York het Amerikaanse fregat FAIRFIELD, kapt. B. Hull. Adres Wambersie & Zoon.
Naar Padang de Nederlandse bark CATHARINA MARIA, kapt. A. van der Tak.
Adres van Overzee & Co., Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer alhier, en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Philadelphia de Nederlandse schoener PAULINA EN CORNELIA, kapt. K.K. Hagedoorn. Adres P.A. van Es & Co. alhier, de Groot, Roelants & Co. te Schiedam en Oolgardt & Bruinier te Amsterdam.
Naar Quebec het Noorse fregat SCANDINAVIEN, kapt. M. Gude. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Samarang (direct) de Nederlandse bark VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan. Adres Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Naar Singapore en Hongkong de Nederlandse 3 mast schoener D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden. Adres Ch. Cornelder & Zonen.
Naar Singapore en Hongkong de Nederlandse bark CHINA, kapt. E. Tofield. Adres W. Ruys & Zonen.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen alhier.
Naar Soerabaija en Macassar de Nederlandse bark EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolf. Adres 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters en Chs. Cornelder & Zonen.
Naar Stettin (opm: Szczecin) de Pruisische Brik MARGARETHA, kapt. A. Radloff. Adres P.A. van Es & Co.
Naar Stettin (opm: Szczecin), eventueel Kopenhagen het Pruisische schroefstoomschip HUMBOLDT, kapt. L. Mehring. Adres Chs. Cornelder & Zonen.
Naar Sydney (N.S.W.) de Nederlandse bark JAVA, kapt. F.G.C. Mann. Adres Vlierboom & Suermondt alhier, de Vries & Co. te Amsterdam, en Dörschlag & Gerbaulet.
- te Vlaardingen:
Naar Gibraltar en Malta de Nederlandse hoeker KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. H. den Breems. Adres Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.
- te Amsterdam:
Naar Batavia de Nederlandse bark HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feijnt. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Buenos Aires de Nederlandse schoener-brik GEZUSTERS, kapt. …..
Adres Petrus Scheffer & Zoon.
Naar Dantzig (opm: Gdansk) de Hannoverse ESPERANCE, kapt. A.J. Dirksen. Adres A. Spekman.
Naar Genua de Deense bark SVENDBORG, kapt. A. Thuroe. Adres Hurrelbrinck & Co.
Naar Kanagawa, met vrijheid Batavia aan te doen het Nederlandse schip (opm: brik) DOLFIJN, kapt. T.D. Gollards. Adres de Coningh & Co., alhier en Hudig & Pieters te Rotterdam.
Naar Macassar, via Amboina de Nederlandse bark MACASSAR, kapt. P. Vitrings Coulon. Adres Canne & Balwé alhier en C.W. Koning Jr. en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
Naar Samarang de Nederlandse bark ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller. Adres Oolgaardt & Bruinier alhier, P.A. van Es & Co. te Rotterdam en de Groot Roelants & Co. te Schiedam.
Naar Samarang de Nederlandse bark WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink. Adres Oolgardt & Bruinier.
Naar Soerabaija de Nederlandse bark HENRIËTTA, kapt. J. Portengen Jr. Adres Oolgaardt & Bruinier.
Naar Soerabaija (direct) de Nederlandse bark OTTOLINA, kapt. A. Eeleman. Adres de Coningh & Co. te Amsterdam, en Kuiper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam.
- Riviervaart van Rotterdam:
Naar Antwerpen en Brussel het schip TWEE GEBROEDERS, kapt. E. v.d. Kuyl.
Adres H. Braakman & Co.
Naar Biebrich en Frankfort het schip PAULINE, kapt. P. Kroll. Adres H.A.T. Koek.
Naar Dusseldorp het schip STOLZENFELS, kapt. G. Hendriks. Adres H.A.T. Koek.
Naar Gent het schip PAULINE, kapt. P.J. de Landtsheer. Adres H. Braakman & Co.
Naar Gent het schip VROUW MARIA, kapt. J. Koster. Adres H. Braakman & Co.
Naar Maastricht de stoomboot ELPIS. Adres J. v.d. Maaden.
Naar Maastricht, Luik en Aken het schip JOHANNA CORNELIS, kapt. J.P. Oomes.
Adres H. de Groot.
Naar Maastricht, Luik en Aken het schip DE CORNELIA, kapt. H.J. Oomes.
Adres H. de Groot.
Naar Mannheim en Ludwigshafen het schip HOFFNUNG, kapt. S. Hartmann. Adres H.A.T. Koek.

Afbeelding
Datum 19 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 26 schepen:
voor Rotterdam: SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. L. Klein; TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Heldt Jzn.; GEBROEDERS HOUTMAN, kapt.G.C.H. Withoff; KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. van Heijningen; HENDRIKA, kapt. A.J. Bus; BILDERDIJK, kapt. M.C. Löschen; STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. J.F. Heijmeriks; ZEPHIR, kapt. N.N.; HUIDECOPER, kapt. C.J.C. Ninck Blok.
Voor Amsterdam: ALCYONE, kapt. H.C. Haacke; REINHARDT, kapt. G.G. Mulder; MARIA ADOLFINA, kapt. A. Blom; WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink; PASSAROEANG, kapt. J.C. Strootman; KALIMAAS, J. Jonker; FERDINAND EN LOUIS, kapt. D.E. Nolting; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J. de Winter; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. G.N. Gorter; AMERIKA, kapt. P.L. Zeeman.
Voor Dordrecht: VERENIGING, kapt. J. de Jongh; JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. le Clercq. Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. H. van der Wouden; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto ( van Rotterdam).
Voor Middelburg: HAAMSTEDE, kapt. H.H. De Boer; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar (van Rotterdam).
In de bevrachting van februari is de navolgende wijziging gekomen: de KAAP HOORN komt terug op Amsterdam en de JAN DE WITT komt terug op Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading:
- te Rotterdam:
Naar Batavia. Nederlandse bark HUYDECOPER, kapt. C.J.N. Blok. Adres van Zeylen & Decker en P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam.
Naar Batavia. Nederlands fregat PRINSES AMALIA, kapt. L.W. Van Rijn van Alkemade. Adres: C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
Naar Batavia en Soerabaja. Nederlandse campagne-bark ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. R.H. Mulder. Adres: Vaesen & Steinhaus, alhier en de Coningh & Co., te Amsterdam.
Naar Batavia en Soerabaja. Nederlandse bark STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heymerichs. Adres: 't Hoen, Hudig & Co,. Hudig & Pieters, Vroege, Nieuwkamp & de Wijs en P. Varkevisser & Zoon.
Naar Batavia en Soerabaja. Nederlandse klipper-fregat INDIA, kapt. C. Vonk. Adres: Bonke ? & Co. en Wambersie & Zoon.
Naar Batavia. Nederlandse bark HENDRIKA, kapt. A.J. Bus. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
Naar Batavia. Nederlandse bark KRIMPENERWAARD, kapt. F.W. Van Heijningen. Adres: Slingeland & Lehr of D. Burger & Zoon.
Naar Batavia. Nederlandse clipper-fregat KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten. Adres: Visser & van der Sande te Rotterdam en te Dordrecht.
Naar Batavia. Nederlandse driemast-schoener ZEPHIR, kapt. W.H. Scheij. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
Naar Batavia en Soerabaja. Nederlandse bark MARIA DIEDERICA, kapt. A. van Marion. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier en de Wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam.
Naar Bahia. Bremer brik BAHIANA, kapt.A Koster. Adres: Wambersie & Zoon.
Naar Boston. Nederlandse brik PRESTO, kapt. F.F. Cremer. Adres: Hudig & Blokhuyzen.
Naar Bremen. Hanoverse kof FRAU JOHANNA, kapt. J.H. Jacobs. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Dantzig. Hanoverse schip KEA, kapt. H. Buss. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Dantzig. Nederlandse kof JOHANNA WILHELMINA, kapt. T.K. Faber. Adres: Vlierboom & Suermondt.
Naar Decima en Kanagawa. Nederlandse brik JAPAN PACKET, kapt. A.M.C. den Exter van den Brink. Adres: C.Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt en P.A. Van Es & Co.
Naar Gibraltar. Nederlandse schoener DE HOOP, kapt. J. Manneken. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Hamburg. Nederlandse galjoot MARTHA, kapt. H.H. Nieboer. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Harburg en Hamburg. Hanoverse kof CATHARINA MARIA, kapt. H.H. de Roth. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Hongkong direct. Nederlandse bark JUNO, kapt. H.W. Nicolai. Adres: C. Vlierboom & Zonen en Vlierboom & Suermondt.
Naar Java. Nederlandse campagne-clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Cars Tz. Adres bij de reder H. van Rijckevorsel en de scheepsmakelaars Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar Lissabon. Nederlandse hoeker BOREAS, kapt. J. van Dijk. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Melbourne Hobsons-Bay en eventueel Sydney N.S.W. Nederlandse bark SOUBURG, kapt. M.W. Zwart. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer alhier, de Vries & Co. te Amsterdam en bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar Melbourne Hobsons-Bay en eventueel Sydney N.S.W. Nederlands schip VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen. Adres: Hudig & Pieters, alhier, of de Vries & Co. te Amsterdam of bij Dörschlag & Gerbaulet.
Naar Montevideo en Buenos-Aires. Nederlandse schoener STAD APPINGADAM, kapt. G.S. Prange. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer.
Naar New York. Engelse bark CABOT, kapt. J. Mc. Gregor. Adres: Wambersie & Zoon.
Naar New York. Noorse brik TORDENSKJOLD, kapt. A. Hansen. Adres: P.A. Van Es & Co.
Naar New York Engelse brik ADELAÏDE, kapt. John Mc Cough. Adres: Hudig & Blokhuyzen en Wambersie & Zoon.
Naar New York. Noorse brik LAMARTINE, kapt. P.N. Zernichow. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Wambersie & Zoon.
Naar New York. Bremer bark ST. BERNHARD, kapt. C.L. Deetjen. Adres: Wambersie & Zoon.
Naar New York. Nederlandse bark LUCONIA, kapt. C.J.D. Hulshoff. Adres: Wambersie & Zoon.
Naar Padang. Nederlandse bark CATHARINA MARIA, kapt. A. van der Tak. Adres: van Overzee & Co., Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer, alhier en de Coningh & Co. te Amsterdam.
Naar Quebec. Noors fregat SCANDINAVIEN, kapt. M. Gude. Adres: P.A. van Es & Co.
Naar Singapore en Hongkong. Nederlandse driemast-schoener D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden. Adres: Ch. Cornelder & Zonen.
Naar Singapore en Hongkong. Nederlandse bark CHINA, kapt. E. Tofield. Adres: W. Ruys & Zonen.
Naar Singapore en Hongkong na arrivement Deense bark JURGEN LORENTZEN, kapt. Reimer. Adres: Vlierboom & Suermondt.
Naar Soerabaja en Macassar. Nederlandse bark EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolf. Adres: 't Hoen, Hudig & Co., Hudig & Pieters en Chs.Cornelder & Zonen.
Naar Stettin, eventueel Kopenhagen. Pruisisch schroefstoomschip HUMBOLDT, kapt. L. Mehring. Adres: Ch. Cornelder & Zonen.
Naar Stettin. Pruisisch stoomschip HERMANN, kapt. Robt. Klock. Adres: Seeuwen & Co.
Naar Sydney N.S.W. Nederlandse bark JAVA, kapt. F.G.C. Mann. Adres: Vlierboom & Suermondt alhier, de Vries & Co. te Amsterdam en Dörschlag & Gerbaulet.
Naar Sydney N.Z.W. Nederlands fregat ELISABETH, kapt. H.A. Harms. Adres: P.A. van Es & Co. en Nolda & Dewing.
- te Amsterdam:
Naar Buenos Aires. Nederlandse schoener-brik GEZUSTERS, kapt. … Adres: Petrus Scheffer & Zoon.
Naar Dantzig. Hannoverse schoener ESPERANCE, kapt. A.J. Dirksen. Adres: A. Spekman.
Naar Dantzig. Nederlandse galjoot GEORGE, kapt. B.B. Mulder. Adres A. Spekman.
Naar Decima. Nederlandse bark COPERNICUS, kapt. J. Algra. Adres: de Vries & Co., alhier en Vlierboom & Suermondt te Rotterdam.
Naar Kaap de Goede Hoop, Kaapstad, Port Elisabeth en Port Natal. Nederlandse campagne-bark WILLEM HENDRIK, kapt. J. Beckering. Adres : Hoyman & Schuurman.
Naar Koningsbergen via Kopenhagen. Deense stoomschip L. N. HVIDT, kapt Harböe. Adres: W.J. Langeveld junior & Co.
Naar Koningsbergen, via Kopenhagen. Het schroefstoomschip HIPPEL, kapt. B. Wendt. Adres: B.J. van Hengel.
Naar Padang. Nederlandse brik CONSTANCE, kapt. T. Sipkes. Adres: Canne & Balwé en de Coningh & Co. alhier en Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.
Naar Samarang direct. Nederlandse bark WAALSTROOM, kapt. P.W.B. Mellink. Adres: Oolgaardt & Bruinier.
Naar Samarang direct. Nederlandse bark ALMELO, kapt. R.P. Tjebbes. Adres: Hoyman & Schuurman.
Naar Samarang direct Nederlandse campagne-bark HENRIETTA, kapt. J. Portengen. Adres: Oolgaardt & Bruiner.
Naar Soerabaja direct. Nederlandse bark ALETTA AUGUSTA, kapt. J.A. Tinholt. Adres: de Coningh & Co., alhier en P. Varkevisser & Zonen te Rotterdam.
- Riviervaart Rotterdam:
Naar Antwerpen en Brussel. Het schip DE HOOP, kapt. J. van den Berg. Adres: H. Braakman & Co.
Naar Biebrich en Frankfurt. Het schip FORTUNA, kapt. F. Leinweber. Adres: H.A.T. Kock.
Naar Dusseldorf. Het schip GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Jansen. Adres: H.A.T. Kock.
Naar Gent. Het schip LA PAULINE, kapt. P.J. De Landtsheer. Adres: H. Braakman & Co.
Naar Maastricht, Luik en Aken. Het schip HENDRIKUS JOHANNA, kapt. A.J. Oomes. Adres: H. de Groot.
Naar Mannheim en Ludwigshafen. Het schip ELEONORE, kapt. H. Mundschenk. Adres: H.A.T. Kock.

Afbeelding
Datum 23 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 22 maart:
In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam:
-       Drie aandelen in de Stoomvaart Vereeniging De Maas te Rotterdam, directie de heren G. Schuurmans & Zoon, elk groot NLG 7500, vol gefourneerd. Laatste uitdeling NLG 400. Opgehouden.
-       1/64e aandeel in het nieuw gekoperd Nederlands barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 gemeten lasten, gevoerd wordende door kapt. F.W. van Heyningen (in de aankondigingen abusievelijk gemeld groot 379 lasten), boekhouders de heren Slingeland & Lehr te Rotterdam, liggende binnen deze stad en zijnde bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij. Om NLG 460 verkocht.
-       1/128e aandeel in bovengemeld barkschip. Opgehouden.
-       1/80e aandeel in het Nederlands barkschip de STAD SCHIEDAM, ,  groot volgens meetbrief 463 tonnen of 245 lasten, boekhouder de heer M. den Breems Jr. te Vlaardingen. Opgehouden.
-       1/60e aandeel in het barkschip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.T. van Ruyven, groot 399 gemeten lasten, gebouwd in 1858, thans op vooruitreis naar Java met volle lading diversen, boekhouders de heren Van Zeijlen & Decker te Rotterdam., Opgehouden.
In de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam:
-       Het schoener-brikschip ST. HELENA, groot 189 tonnen: NLG 10.500, verkocht; een chronometer NLG 120 verkocht.

Afbeelding
Datum 07 juni 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

- Veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam op 28 april 1862:
Het schip JOAN, kapt. Klein, gebouwd in 1854, groot 130 gemeten lasten. (opm: verkocht aan E.R. de Boer, Amsterdam; herdoopt in ELISABETH).
Het schip JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. Verbeek, gebouwd in 1855, groot 348 gemeten lasten (opm: verkocht aan J. van Delft Czn, Overschie; scheepsnaam ongewijzigd).
Het schip VRIENDENTROUW, kapt. Grevelink, gebouwd in 1854, groot 269 gemeten lasten. (opm: verkocht aan A. Kuyper van Harpen & E. Sanders, Amsterdam; herdoopt in CHRISTINA)
- Geveilde schepen en scheepsparten:
Te Rotterdam op 22 april1862:
1/80e part in het schip STAD GOUDA, kapt. Breuning, gebouwd in 1857, groot 245 gemeten lasten: opgehouden.
1/64e part in het schip KRIMPENERWAARD, kapt. v. Heyningen, gebouwd in 1857, groot 379 gemeten lasten: voor NLG 460 verkocht.
1/60e part in het schip NEDERLAND EN ORANJE, kapt. van Ruyven, gebouwd in 1857, groot 399 gemeten lasten: opgehouden.
- schepen uit de hand verkocht:
MARTHA EN JACOBA,  kapt. de Vries, gebouwd in 1858, groot 128 gemeten lasten, verkocht aan de reders Bouman & Van Rijckevorsel, zo men zegt voor NLG. 34.000. (opm: herdoopt in APOLLONIA).
HENDRIK JAN, kapt. v.d. Meyden, gebouwd in 1838, groot 381 gemeten lasten: verkocht aan een Noorse rederij voor omstreeks NLG 22.000. (opm: herdoopt in KONGSBERG).

Afbeelding
Datum 16 september 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 15 september:
-       een 40e aandeel in het campagne barkschip GENERAAL DE STUERS, gebouwd in 1854, groot 396 last, boekhouder de heer J. Vroege te Alblasserdam, kapt. J.C. Viersma, op 23 juni ll. met een retourlading van tabak en koffie vertrokken van Soerabaja naar Rotterdam. Om NLG 1.350 verkocht.
-       een 64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, gebouwd in 1857, groot 397 last, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam, kapt. F.W. van Heijningen, thans aan de kust van Java en zullende eerlang de terugreis naar Nederland aannemen en vallende alsdan in de bevrachting van de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 600 verkocht.
-       een 50e aandeel in het barkschip PIETER SCHOENMAKERS, gebouwd in 1856, groot 371 last, boekhouder de heer P. van den Arend te Rotterdam, kapt. J.J. van Varelen, thans in lading te Soerabaja. Om NLG 900 verkocht.
-       Vijf 40e aandelen in gemeld barkschip PIETER SCHOENMAKERS, resp à NLG 1.350, à NLG 1.400, à NLG 1.300, à NLG 1.350 en à NLG 1.400 verkocht.
-       een 70e aandeel in het barkschip ADRIANA PETRONELLA, gebouwd in 1856, groot 348 last, boekhouder de heren P. Varkevisser & zonen te Rotterdam en ten Den Haag 's Hage, kapt. S. van der Velde, thans op reis naar Hongkong. Om NLG 825 verkocht.
-       een 32e aandeel in het barkschip CATHARINA MARIA, gebouwd in 1856, groot 398 last, boekhouder de heren M.C. De Crane & Zoon te Zierikzee, kapt. J.R. Oomkens, thans op reis naar Java, van waar het terug bevracht is door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 1.600 verkocht.
-       Drie 64e aandelen in het barkschip BILLITON, gebouwd in 1855, groot 306 last, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk, liggende te Rotterdam, bestemd naar Batavia en vallende alsdan bij de retourreis in de bevrachting van de Nederlandsche Handel-Maatschappij: resp à NLG 825, à NLG 850 en à NLG 825 verkocht.
-       een 32e aandeel in het barkschip COLUMBINE, gebouwd in 1851, groot 289 last, boekhouder de heer E. Serruys te Rotterdam, kapt. E.J. Kok, thans met een volle lading stukgoederen op reis naar Australië. Opgehouden.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 september. Vrachten. De flauwere stemming nam toe door het arriveren van meerdere vrachtzoekende bodems, terwijl de langzame afvoer van de suikeroogsten geen dringende behoefte aan scheepsruimte deed ontstaan. Vele schepen prefereerden de huidige veiling van producten af te wachten in de hoop, dat de meerdere hoeveelheid ter afscheep ook wat meer vraag naar scheepsruimte zoude doen ontstaan. Intussen zijn de vrachten er niet op verbeterd. Sedert ons bericht van 27 augustus werd het volgende bevracht: het Nederlandse schip PRESIDENT PLATE laadt op de kust voor Rotterdam NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor rijst. De Nederlandse INDIA is voor Rotterdam aangelegd. De Nederlandse DOLFIJN laadt te Soerabaija voor Hongkong tot geheime conditiën (vermoedelijk $ 0,40 voor rijst). De Nederlandse MARIA ADRIANA is voor $ 9000 gecharterd van Soerabaija naar Amoy en terug met 110 ligdagen. De Nederlandse BATAVIA, kapt. Prange, laadt suiker à NLG 90 naar Nederland. Heden is per telegraaf nog gecharterd het Nederlandse schip JOHANNA NLG 80 voor suiker van Samarang naar Rotterdam.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog onbevracht: MAARTEN VAN ROSSEM, GOEDE VERWACHTING, KAAP HOORN, KIANDRA, ALMONDE, KRIMPENERWAARD, VREDE, VIER GEBROEDERS, HUIDEKOPER, JACOBA HELENA, A.R. FALCK, CALIFORNIA, JOHANNA MARIA, JACOBA CORNELIA, MARINUS WILLEM en ZEELANDIA.

Afbeelding
Datum 05 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 september. Vrachten. Het getal onbevrachte schepen vermeerderde weder door arrivementen van Europa, China en elders. Bij de stilstand van vele suikerfabrieken en de trage afvoer van andere, deed zich minder behoefte aan scheepsruimte op dan anders in dit seizoen het geval is. Slechts enkele charters werden afgesloten à NLG 77,50 voor suiker, NLG 72,50 voor koffij en NLG 70 voor rijst, welke cijfers thans niet meer geboden worden. Tot bovengemelde vrachten werden sedert ons bericht van 12 dezer opgenomen  de Nederlandse schepen INDIA, JOHANNA CHRISTINA, A.R. FALCK, MARINUS WILLEM  en  ALMONDE. De Nederlandse MAARTEN VAN ROSSEM  heeft een zoutvracht aangenomen van Sumanap naar Tjilatjap à NLG 20 per koyang. De ZES GEZUSTERS is te Singapore à NLG 95 bevracht om op Java te laden naar Nederland. De JACOBA CORNELIA nam in Australië NLG 80 naar Nederland aan.
De volgende Nederlandse bodems, waaronder verscheidene zijn, die hier en op de kust moeten lossen, zijn nog zonder destinatie: GOEDE VERWACHTING, KAAP HOORN, KIANDRA, KRIMPENERWAARD, VREDE, VIER GEBROEDERS, HUIDECOPER, CALIFORNIE, JOHANNA MARIA, JACOBA, HELENA, EMILIE, ANNA DIGNA, NOVA ZEMBLA, VAN DER PALM, ZEPHIR, NEDERWAARD  en HENRIETTE SUSANNA ELISABETH.
Het Nederlandse schip ALEXANDER wordt te Soerabaija verkocht.

Afbeelding
Datum 28 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 oktober. Vrachten. Verscheidene bevrachtingen vonden plaats sedert ons bericht van 26 passato, terwijl arrivementen minder talrijk waren. Hierdoor is thans het getal vrachtzoekende bodems zeer verminderd en toont zich wat meer vastheid in vrachten.
Wij hebben ditmaal de navolgende charters mede te delen, als; naar Nederland de Nederlandse schepen TASMANIA, à NLG 75 voor suiker en koffij te Samarang en Soerabaija te laden voor Amsterdam. KAAP HOORN, à NLG 77,50 voor suiker te Samarang in te nemen, insgelijks voor Amsterdam. NOVA ZEMBLA tot gelijke vracht naar Rotterdam op de kust te laden. VREDE à NLG 70 voor suiker, koffij en rijst op drie plaatsen te laden. ZES GEZUSTERS werd door de bevrachters afgestaan à NLG 75 voor suiker, NLG 72,50 voor koffij en NLG 70 voor rijst hier te laden voor Rotterdam, eveneens JACOBA CORNELIA à NLG 75 voor suiker en rijst. KIANDRA en ANNA DIGNA werden door de Factorij à NLG 75 voor Amsterdam opgenomen. GOEDE VERWACHTING laadt derwaarts suiker te Indramaijoe à NLG 75 en suiker en koffij te Samarang NLG 70. KOERIER bekomt NLG 75 voor een lading koffij van Padang naar Amsterdam. NEDERWAARD neemt hier koffij en rijst à NLG 70 en te Padang koffij à NLG 75 en licht goed NLG 85, 90 in voor Rotterdam. JACOBA laadt hier rijst à NLG 70 en te Padang koffij en enig licht goed à NLG 85 naar Rotterdam. VAN DER PALM rijst te Pamanoekan à NLG 70, en koffij te Padang à NLG 77,50 voor Rotterdam. HENRIETTE NLG 75 suiker te Tagal, NLG 70 rijst hier voor Amsterdam. HUYDEKOPER à NLG 70, suiker en tabak te Soerabaija en Passaroeang voor Rotterdam. VIER GEBROEDERS, NLG 75 voor suiker in de Oosthoek te laden. JOHANNA MARIA neemt suiker voor eigen rekening te Soerabaija in en koffij te Padang à NLG 77,50 voor Rotterdam. ZEPHIR wordt voor rekening van de reders naar Rotterdam beladen. RIDDERKERK NLG 75, NLG 72,50 voor suiker, NLG 110 voor arak naar Rotterdam.
Naar de Golf van Perzië: ALMONDE tot geheime condities, vermoedelijk plm. NLG 3 per picol. Naar China TWEE CORNELISSEN voor $ 8000 naar Ningpo of $ 9000 naar Shanghai. De HENDRIKA en KRIMPENERWAARD doen tussenreizen.
Onbevracht blijven nog de CALIFORNIA, JACOBA HELENA, MARIA LOUISA ANTOINETTA, BILDERDIJK, TOLLENS, en ALDEBARAN.

Afbeelding
Datum 10 januari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. De vastere stemming bij het verzenden van ons bericht 29 passato (oktober 1863) bleef niet voortduren. Door de laatste bevrachtingen waren de ter afscheep gereed liggende producten weder opgeruimd, waardoor er niet veel vraag naar scheepsruimte bestond. Men vleide zich echter dat in korte tijd meer behoefte zoude ontstaan en alsdan minstens vorige rates bekomen zouden zijn. Te Soerabaija werd Nederlandse CALIFORNIA à NLG 65 aangeboden, tot welke vracht p.m. 40 last suiker naar Amsterdam aangenomen werd, om de kosten van ballast te besparen. Hierdoor werd de markt zeer gedrukt, waarbij nog kwam dat de afvoer van producten voortdurend langzaam blijft gaan. De arrivementen van vrachtzoekende schepen bleven gering. Achtereenvolgend werden opgenomen: Nederlandse HENRIËTTA MARIA, naar Amsterdam à NLG 70 voor suiker, NLG 80 voor licht goed en NLG 100 voor arak hier te Soerabaija en te Pasaroeang te laden. HERMAN DE RUYTER à NLG 75 voor suiker van Cheribon en enig lichtgoed van hier naar Amsterdam. Nederlandse JAN VAN GALEN, werd door de Factorij in plaats van de CELERITAS in de gewone beurtbevrachting der Nederlandsche Handel Maatschappij opgenomen à NLG 110. Nederlandse BILDERDIJK laadt koffij en suiker à NLG 70 naar Rotterdam. Tot die vracht vult Nederlands CALIFORNIA verder met suiker op. Voor bevrachters rekening wordt beladen Nederlandse PRINCES AMALIA naar Amsterdam. Nederlands-Indische ZWALUW bedong $ 0.60 per picol suiker van hier naar Shanghai. De Nederlandse BELLATRIX is tot geheime conditiën naar de Golf van Perzië opgenomen.
Sedert werden onderstaande charters gesloten: Naar Nederland: Nederlandse HENRIËTTA à NLG 75 voor suiker, NLG 70 rijst en NLG 100 arak te Samarang en Indramaijoe te laden. Nederlandse YEDO à NLG 77.50 voor suiker en NLG 72.50 voor koffij hier en te Cheribon te laden. Nederlandse H. VINCENTIUS VAN PAULO à NLG 75 voor suiker en NLG 75 en NLG 72.50 voor koffij te Tagal en te Semarang in te nemen. Nederlandse MARIA ADOLFINA NLG 77.50 voor suiker, NLG 70 rijst, NLG 90 licht goed en NLG 120 arak hier te laden. Nederlandse MARIA CATHARINA NLG 80 voor suiker NLG 90 voor huiden te Cheribon en Semarang te laden. NEDERLAND NLG 80 suiker, NLG 70 rijst en thee en NLG 110  arak alhier en te Tagal in te nemen; ALCYONE NLG 75 en NLG  77.50 voor suiker hier en te Semarang te laden. Naar Amoy werd bevracht Nederlandse KRIMPENERWAARD à $ 0.50 voor rijst van Soerabaija. Naar New-York werd tot geheime conditiën bevracht: Nederlands  WALCHEREN. Nederlandse SOPHIE KONINGIN DER NEDERLANDEN à GBP 3.17/6 voor suiker opgenomen.
Nederlandse MARIA DIEDERIKA nam een kustreis van Sumanap naar Tjilatjap aan à NLG 22 per koyang zout.
Onbevracht zijn nog: Nederlandse REGINA MARIS, J.C. SCHOTEL, en ADMIRAAL DE RUYTER.

Afbeelding
Datum 26 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te R otterdam op dinsdag 25 juni 1867:
- 1/30e aandeel in het barkschip ISAAC DA COSTA, groot 326 lasten of 617 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. J.J. Klein, thans liggende alhier, bevracht naar Hongkong, boekhouders de heren Anes van Dam & Co. te Rotterdam: opgehouden.
- 1/60e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het ijzeren barkschip CORNELIA, groot 440 lasten of 833 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerde door kapt. H. Croese, thans op reis naar Java, boekhouders de heren Louis Bienfait & Soon te Amsterdam: opgehouden.
- 1/25e aandeel in het driemast clipperschip ELLINA, groot 260 Java-lasten of 365 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. H.F. Lammerts, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 550 verkocht.
- 1/25e aandeel in het barkschip JOHANNES MARTINUS, groot 503 tonnen of 265 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. C. Dalloijaux, thans op reis naar Hongkong, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 420 verkocht.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip WILLEM POOLMAN, groot 1627 tonnen of 859 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. A. Hoogenstraten, thans op Java, ladende voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/30e aandeel in het clipper-fregatschip PHILIPS V AN MARNIX, groot 1516 tonnen of 800 lasten, gebouwd in den jare1863, gevoerd door kapt. L.F. van Ruyven, thans liggende te Samarang, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
- 1/40e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
- 1/40e aandeel in het clipper-fregatschip L.J. ENTHOVEN, groot 848 tonnen of 432 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. N. Koens, thans op reis van Java naar Rotterdam, boekhouders de heren De Groot Roelants & Co. te Shiedam: opgehouden.
- 10/96e aandelen in het barkschip GENERAAL MICHELS, groot 207 lasten of 393 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. P.G. Visser, thans op Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam:
opgehouden.
-          7/96e aandelen in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, groot 754 tonnen of 398 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. E.W. Fabritius, thans op reis naar China, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het barkschip LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. N.H. Keuker, thans alhier liggende, boekhouders de heren Hartog & Glazener te Rotterdam: opgehouden.
-          1/64e aandeel in het barkschip ALMONDE, groot 556 tonnen of 294 lasten, gebouwd in den jare 1854, gevoerd door kapt. M. Pijl, thans op reis naar Java met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 375 verkocht.
-          1/60e aandeel in het barkschip TOLLENS, groot 711 tonnen of 376 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. B. Verhagen, thans alhier liggende, boekhouders de heren Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/50e aandeel in het campagne-fregatschip JOHANNES ANTHONIUS, groot 720 tonnen of 380 lasten, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. v.d. Voogd v.d. Straaten, thans op reis naar Java, boekhouder de heer W.G. Ledeboer te Rotterdam: opgehouden.
-          Drie 1/300e aandelen in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, groot 755 tonnen of 399 lasten, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. A.F. Giesse, thans liggende hier te lande, boekhouders de heren J. Mauriz, F. van Wageningen en J. van Oldenborgh te Dordrecht. Om NLG 105 verkocht.
-          1/64e aandeel in het barkschip KRIMPENERWAARD, groot 397 lasten of 752 tonnen, gebouwd in den jare 1857, gevoerd door kapt. H.P. Kluit, thans op reis van Melbourne naar Java, terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouder de heer H.L.C. Lehr te Rotterdam: opgehouden.
-          Vijf 1/16e aandelen in het barkschip CORNELIA HENDRIKA, groot 306 lasten of 581 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. H. IJzendoorn, thans alhier in lading liggende naar Java, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip GOUVERNEUR NAGTGLAS, groot 112 lasten of 210 tonnen, gebouwd in den jare 1861, gevoerd door kapt. H.J. Lieneman, thans op reis naar de Westkust van Afrika, boekhouders de heren Bouman & Van Rijckevorsel te Amsterdam: om NLG 510 verkocht.
-          1/54e aandeel in het clipper-fregatschip de KOFFIJBOOM, groot 1300 tonnen of 687 lasten, gebouwd in den jare 1865, gevoerd door kapt. A. van Galen, thans op reis naar Singapore, boekhouder de heer F. Fokkens te Delfshaven: opgehouden.
-          1/16e aandeel in het driemast schoenerschip SINGAPORE, groot 332 tonnen of 175 lasten, gebouwd in den jare 1850, gevoerd door kapt. J.P. Stoop, thans alhier liggende, boekhouders de heren Batenburg & Co. te Rotterdam. Om NLG 410 verkocht.
-          1/16e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 410 verkocht.
-          1/20e aandeel in het clipperschip met hulpstoomvermogen ’s-GRAVENHAGE, groot 2000 tonnen of 1050 lasten, gebouwd in den jare 1866, gevoerd door kapt. J.R. Bok, thans op reis naar Java, met retourvracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          1/60e aandeel in het clipper-fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1568 tonnen of 828 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bouwmeester, op de tehuisreis van Java, boekhouders de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: opgehouden.
-          Twee 1/26e aandelen in het ijzeren fregatschip HOEK VAN HOLLAND, groot 480 lasten of 909 tonnen, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Bakker, thans liggende op Java, bevracht voor NLG 105 per last, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          Vier 1/20e aandelen in het barkschip JAPARA, groot 410½ lasten of 778 tonnen, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. W. Leverstein, thans op reis naar China, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: opgehouden.
-          4/120e aandelen in het fregatschip ZUID-HOLLAND, groot 1292 tonnen of 682 lasten, gebouwd in den jare 1864, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, thans op reis naar Hongkong, boekhouder de heer Hendrik Veder te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip MARIA EN ELIZABETH, groot 1359 tonnen of 718 lasten, gebouwd in den jare 1863, gevoerd door kapt. E.F. Bonjer, thans op reis naar Singapore, boekhouders de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam: opgehouden.
-          1/20e aandeel in het barkschip FREDERIK HENDRIK, groot 315 lasten of 611 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. A. van Ameyden van Duym, thans op de reis van Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, boekhouders de heren L. ’t Hoen & Co. te Rotterdam: om NLG 300 verkocht.
-          1/20e aandeel in hetzelfde schip: om NLG 470 verkocht.
-          2/50e aandelen in het clipper-fregatschip NOORD-BRABANT, groot 389 lasten of 736 tonnen, gebouwd in den jare 1856, gevoerd door kapt. M. Rademakers, thans liggende te Amsterdam, boekhouders de heren P. Rademakers & Co. te Delfshaven: opgehouden.
-          1/100e aandeel in hetzelfde schip: opgehouden.
-          1/40e aandeel in het in aanbouw zijnde clipperschip met stoomvermogen UTRECHT, waarop voor eerste storting is betaald NLG 2000, en zullende varen onder boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam: niet geveild.

Afbeelding
Datum 01 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Algoabaai, 24 juli. Het Nederlandse schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, van Batavia naar Nederland bestemd, is de 24e dezer door het stoomschip CELT lek binnengesleept en moet repareren.

Afbeelding
Datum 09 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Algoabaai, 30 juni. Het Nederlandse schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, van Batavia naar Rotterdam bestemd, ’t welk alhier de 22e dezer lek is binnengesleept geworden, bevorens gemeld, heeft op de 12e, 15e en 20e dezer zeer zwaar weder nabij deze kust ondervonden. Het dek is ontzet, de boten, verschansingen enz. zijn weggeslagen. Het had een gedeelte der lading overboord geworpen, en is nu bezig het restant der lading in een meer of minder beschadigde staat te lossen.

Afbeelding
Datum 25 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaapstad, 20 augustus. Er zijn thans in onze havens drie Nederlandse schepen, te weten twee in de Algoabaai en een in Simonsbaai, die allen in ontredderde toestand zijn binnengelopen en waarvan een sedert op strand gekomen en een totaal wrak is geworden. Dit laatste vaartuig was de KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, die op de 23e juli, nabij Kaap Receiffe, zo zeer in gevaar verkeerde, dat het om hulp seinde naar de voorbij varende stoomboot CELT, die dadelijk hulp zond en het in Algoabaai binnensleepte. Als beloning voor deze diensten is aan de CELT bij scheidsrechtelijke uitspraak toegekend de som van GBP 3000; doch sedert is aan het schip bovengenoemde ongeluk overkomen.
Voorts de SALATIGA, kapt. Kettler, van Batavia naar Rotterdam bestemd, waarvan wij vroeger reeds uitvoerig rapport hebben medegedeeld.
Eindelijk hebben wij nog te vermelden het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, op de 3e juni van Batavia vertrokken met een lading koffie en thee naar Schiedam, dat op de avond van de 29e juli de Simonsbaai is binnengelopen met gebroken roer en andere schade ( bevorens gemeld). Het vaartuig had twee-en-twintig dagen lang langs de kust alhier met stormweer te kampen gehad, hetwelk op de 19e juli zo erg was, dat men dacht dat het zonk. Van de ladingen uit deze verschillende schepen zijn sedert een gedeelte verkocht.

Afbeelding
Datum 26 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 september. Aangaande het Nederlandse schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, van Batavia naar Nederland met schade in de Algoabaai binnengelopen - bevorens gemeld - wordt volgens brief uit Kaap de Goede Hoop, dd. 16 augustus gemeld, dat door arbiters voor hulploon aan het stoomschip CELT was toegestaan GBP 3000. Verder houdt gemelde missive in dat het schip sedert in een zuidooster storm op strand geraakt en totaal weg is. Het wrak met de zich aan boord bevindende lading, 1300 balen koffie, 1000 kranjangs suiker en enig tin, zijn voor GBP 210 verkocht.

Afbeelding
Datum 27 september 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 26 september. Omtrent het schip KRIMPENERWAARD, wordt nog gemeld dat toen het schip strandde, ongeveer de helft van de lading gelost en het beschadigde verkocht was.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 24 oktober. Naar men ons meldt, is het schip SALATIGA, kapt. Kettler, volgens brief van Port Elisabeth (Algoabaai), d.d. 14 september, afgekeurd, daar de reparatiekosten de waarde van het schip te boven gingen. Het schip zou de 21e september verkocht worden en de nog over zijnde lading, benevens die van de KRIMPENERWAARD, werd overgeladen in het schip ILOA.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaap de Goede Hoop, 19 september. Er bevindt zich thans geen enkel Nederlands schip in onze havens. De SALATIGA, die in Algoabaai en de ST. JAN, die in Simonsbaai de nodige reparaties hebben ondergaan, zijn beiden naar hunne bestemming vertrokken, en sedert het vertrek der vorige mail heeft geen vaartuig onder de Nederlandse vlag ons met een bezoek vereerd. Wij mogen hier nog bijvoegen, dat de kopers van het ongelukkige schip KRIMPENERWAARD, dat in Algoabaai gestrand en vergaan is, een goede rekening maken met hunne onderneming, als hebbende reeds voor een aanzienlijke waarde aan bloktin uit het wrak gered. Van de 727 blokken zijn meer dan over de 600 blokken gered.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 oktober. Volgens brief uit de Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 september, had er op de 6e dier maand een derde verkoping, 633 balen beschadigde koffie, van het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, plaats gehad, en had hij de 13e dito, na volbrachte reparatie, de reis voortgezet; het wrak van het schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, in de Algoabaai gestrand was voor GBP 310, en niet GBP 210, zoals toen gemeld, verkocht.

Afbeelding
Datum 25 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaapstad, 19 oktober. In onze vorige mail-editie hebben wij abusievelijk gemeld dat de SALATIGA naar Nederland was vertrokken. Dit was onjuist, zoals wij destijds vermeld hebben. De SALATIGA was afgekeurd en is op 21 september in Algoabaai verkocht voor ongeveer GBP 350.
Overigens is het ons niet bekend dat in de afgelopen maand een enkel Nederlands schip onze haven heeft bezocht. Op 21 september is de (opm: bark) GUURTJE EN MARIA van Batavia naar Rotterdam bestemd, op de hoogte van Kaap Agulhas, door de NATALIAN gepraaid. De kapitein verzocht gerapporteerd te worden. Overigens kunnen wij hier nog bijvoegen dat de kapiteins Kettel en Kluit van de beide verongelukte schepen SALATIGA en KRIMPENERWAARD met deze mailboot naar hun vaderland terugkeren.

Afbeelding
Datum 26 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 25 november. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 oktober, was het Nederlandse schip SALATIGA, kapt. Kettler, van Batavia naar Rotterdam, in de Algoabaai met schade binnengelopen - zie ons vorig nummer -. aldaar afgekeurd en voor GBP 435 verkocht. Het restant der lading, zomede die van het Nederlandse schip KRIMPENERWAARD, kapt. Kluit, was in het schip ILVA, kapt. Christin, overgescheept, dat de 28e september van daar naar de destinatieplaats was vertrokken.

Afbeelding
Datum 07 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

’s Gravenhage, 6 april. Het schip KRIMPENERWAARD had in juli 1866 op de terugreis van Nederlands-Indië naar het Vaderland schipbreuk geleden op de hoogte van Port Elisabeth in Afrika en moest tengevolge daarvan worden gekalefaterd. Het behoorde aan de rederij, waarvan de heer H.L.C. Lehr destijds boekhouder was, en was door de Handelmaatschappij bevracht met een lading koloniale goederen. De schipper mocht er niet in slagen om het schip voor de rederij te redden. Gelukkiger was hij in zijn poging tot redding der lading. Een deel daarvan was in onbeschadigde toestand gebleven. Het overige deel was beschadigd en moest uit dien hoofde verkocht worden. Die verkoop geschiedde door de schipper. Hij kreeg het provenu in handen en betaalde daaruit diverse schulden, die hij te Port Elisabeth had moeten maken zo ten behoeve van het schip als van de lading. Daartoe was hij, naar de voorstelling bij eis in de zaak van de heer Lehr qq. tegen de Nederlandsche Handelmaatschappij, bevoegd. Wat hij nu overhield van de opbrengst remitteerde hij per wisselbrief aan de boekhouder. De eiser was steeds bereid dat overschot aan de Handelmaatschappij uit te keren. Deze was daarmede echter niet tevreden. Ofschoon zij erkende, dat de schipper tot de bedoelde verkoop bevoegd was, verlangde zij, dat de rederij nu zoveel zou bijdragen als er aan de schulden ten behoeve der rederij was betaald. Aan die eis meende de eiser qq. niet te kunnen voldoen, daar de reders eenparig hadden besloten hun aandelen te abandonneren, krachtens de bevoegdheid hun bij art. 321 al. 1 van het Wetboek van Koophandel gegeven, zodat zij zich daardoor ontheven achtte van de verplichting tot betaling dier schulden. Gedagvaard voor de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam door de Handelmaatschappij tot betaling, niet van de rederijschuld, maar van ruim NLG 70.000,-, werd die vordering bestreden. Doch bij vonnis in appel bevestigd, werd de Handelmaatschappij in het gelijk gesteld. Het Hof in Zuid-Holland, bij arrest van 1 april 1871, heeft o.a. verstaan dat, op grond van art 321 al. 1, meer gemeld, de boekhouder der rederij zelfs bij lijfsdwang aansprakelijk is voor de verbintenis des schippers om de opbrengst van de door deze laatste gedurende de reis en tengevolge van zee-evenementen verkochte lading aan de eigenaar terug te geven. Tegen deze en andere beslissingen zijn verschillende cassatie-middelen aangevoerd, die eergisteren ter terechtzitting van de Hoge Raad mondeling werden toegelicht door de advocaat mr. J.G. Rochussen voor de eiser, en bestreden door de landsadvocaat mr. G.M. van der Linden voor de Handelmaatschappij.

Afbeelding