Inloggen
IDA ELISABETH - ID 15127


Kroniekberichten

Datum 16 maart 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Kinderdijk, 15 maart. Heden is van de scheepstimmerwerf van de heren J. en K. Smit alhier met het beste gevolg te water gelaten het barkschip genaamd JOHANNA EN GEERTRUIDA, groot circa 400 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, voor rekening ener rederij onder directie van de heer M. Lels, te Alblasserdam, zullende worden gevoerd door kapt. P. Flens.
Onmiddellijk daarna werd op dezelfde scheepswerf de kiel gelegd voor een barkschip, genaamd IDA ELISABETH, groot ongeveer 400 lasten, voor rekening van de heer W. Ruys J.Dzn te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 23 mei 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Kinderdijk, 21 mei. Heden is van de werf van de heren J. & K. Smit, alhier te water gelaten het campagne barkschip, genaamd IDA ELISABETH, groot 380 gemeten lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Wm. Ruys J.Dzn te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 11 juli 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, om vermoedelijk tegen medio augustus te vertrekken: de nieuw gebouwde fregatschepen DOELWIJK, kapt. K.J. Swart, en IDA ELISABETH, kapt. D.C. Rietbergen, hebbende beide uitmuntende inrichtingen voor passagiers en voerende bekwame scheepsdokters. Adres bij Wm. Ruys J.Dzn.

Afbeelding
Datum 22 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als:
Voor Rotterdam: EMILIE, kapt. P.F. Marker; CORTGENE, kapt. D. Dunlop; RESIDENT VAN SON, kapt. C. Kramer; BEURS VAN ROTTERDAM, kapt. F. de Vos; CORNELIS SMIT, kapt. H.H. Ruhaak; JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. N.N, ODELIA MARGARETHA, kapt. C.T. Hazelhoff; DOELWIJK, kapt. N.N; VOORUIT, kapt. W.C. Kool; IDA ELISABETH, kapt. H. Kramer; JEDO, kapt. W. van der Hoeven.
Voor Schiedam: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. N.N, van Rotterdam.
Voor Dordrecht: EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer.
Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. H.P. Grönbeck; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; JACQUELINE EN ELISE, kapt. B. Sikkens; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; ZEEMEEUW, kapt. H.L.A. Kayser; WATERLOO, kapt. D. Duinker; ANNA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Joon; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; FARNY, J. van der Meulen; CLARA HENRIETTE, kapt. G.F. Wiegmink; CATHARINA EN THERESIA, kapt. W.L. Hartmans; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. P.T.P. Teensma; RIJSWIJK, kapt. J.R.N.J. Bijl; BEATRIX, kapt. E. Verschoor; MR. ISAAC DA COSTA, kapt. M. Löschen; de laatste drie van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 17 december 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 december. Volgens telegrafisch bericht van Portsmouth van heden morgen, is aldaar met verlies van fokkera en met schade aan de boeg, binnengelopen het Nederlandse barkschip IDA ELIZABETH (opm: IDA ELISABETH), kapt. H. Kramer, van Passaroeang naar Rotterdam. Het schip bekwam die schade in een aanzeiling met een Franse schoener. De IDA ELIZABETH was dicht gebleven.

Afbeelding
Datum 11 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 10 mei. Volgens telegrafisch bericht uit Cadix van 9 dezer, had het Nederlandse barkschip IDA ELISABETH, kapt. H. Kramer, van Cardiff naar Batavia bestemd, de 4e dezer, 's middernachts, de mailstoomboot CANDACE aangezeild, welke dientengevolge was gezonken. De boeg van de IDA ELISABETH werd daarbij ingevaren en het schip bekwam verder zulke belangrijke schade, dat het niet doenlijk was de reis te vervolgen, hetgeen door de equipage dan ook geweigerd werd. Om deze redenen was men te Cadix binnengelopen om de schade te herstellen. (opm: zie NRC 120558 en 180558)

Afbeelding
Datum 12 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 11 mei. Volgens telegrafisch bericht uit Cadix van 9 dezer, was kapt. Kramer, voerende het Nederlandse barkschip IDA ELISABETH, van Cardiff naar Batavia bestemd, de 4e dezer, 's middernachts, in aanzeiling geweest met de mailstoomboot CANDACE, welke dientengevolge was gezonken (opm: zie NRC 110558 en 180558). De IDA ELISABETH verloor daarbij de boeg en bekwam verder zulke belangrijke schade, dat het niet doenlijk was de reis te vervolgen, hetgeen door de equipage dan ook geweigerd werd. Om deze redenen was men te Cadiz binnengelopen om de schade te herstellen.
Volgens de Lloyd’s List hebben de kapitein, twee passagiers en vier zeelieden van de CANDACE het leven bij dit ongeluk verloren. De overige nog omtrent 50 personen, zeelieden en passagiers, van alles ontbloot, werden door de bemanning van de IDA ELISABETH gered. Wij herhalen bovenstaande dépêche, omdat de zinsnede: “came in collision with”, “was in aanzeiling gekomen met”, zoals in onze avond-editie van gisteren stond door een toeval in de nacht-editie veranderd is en alstoen luidde: “had aangezeild.”

Afbeelding
Datum 18 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de reder van het schip IDA ELISABETH, dat onlangs in aanzeiling is geweest met de stoomboot CANDACE (opm: zie NRC 110558 en 120558), wordt ons de volgende brief welwillend ter mededeling afgestaan:
Cadix, 8 mei 1858. Na de 27e april l.l. in de beste staat met de IDA ELISABETH Cardiff verlaten te hebben, was ik met afwisselende gelegenheden gevorderd tot op 38º38’ N.B. en 15º17’ W.L, alwaar ons het volgende ongeluk overviel: namelijk te middernacht van 4 op 5 ure, werden wij overzeild door de Afrikaanse mail-stoomboot CANDACE, kapt. J.H. Rolt, van Londen, hetwelk ten gevolge had, dat de stoomboot een half uur later zonk. De IDA ELISABETH kreeg de volgende schade: de steven werd geheel weggescheurd tot aan het einde der huid, en zo laag maar te zien was, de kale boegspriet over gehouden, maar geheel opgelicht, al het tuig daartoe behorende weg en verbrijzeld, stuurboordsboeg met kraanbalk enz, geheel ontzet en stuk, een gat van ruim een voet in de breegang, het voordek geheel open en ontzet, de zeilen met tuig van de boegspriet weg, zo ook onder- en bovenlijzeil met spier en tuig, benevens verscheidene andere onbelangrijke averijen. Het schip maakte hierop 4 à 5 duim water per uur, hetwelk ruim een duim verminderde nadat zich alles weder wat gezet had en thans stil liggende is de lekkage van geen betekenis.
Wij kregen 's nachts een uur later de equipage en passagiers van de CANDACE bij ons aan boord, welke zich ternauwernood nog konden redden, zijnde de kapitein van de stoomboot en zes andere personen er bij omgekomen; het getal geredden bedroeg tezamen achtenvijftig personen. Na bij de dag de steven goed onderzocht te hebben, bevonden wij hieraan op een open rede niets te kunnen doen en het volk verklaarde bij scheepsraad, met een tijdelijke oplapping (zo die mogelijk was) de reis naar Indië niet te willen vervorderen, hetwelk misschien ook te veel gewaagd zou zijn. Hierop werd besloten, daar Madeira een open rede is, en niet geschikt om een schip op die wijze ontredderd te repareren, de naaste haven in ons bereik binnen te lopen, tot gehele of tijdelijke herstelling van de aangelopen schade. De wind noordoostelijk zijnde, konden wij Lissabon niet meer belopen, zodat Cadix de naaste haven was, waarop alstoen werd aangehouden en waar wij hedenmiddag zijn gearriveerd.
De oorzaak van de aanzeiling is ons onbegrijpelijk, en heeft zeer veel weg van een moedwillige daad van de zijde van de stoomboot. Wij hadden het licht van dezelve al enige tijd gezien en dachten dat de stoomboot met ons mede lag of een bijna recht tegen ons inliggende koers hield, daar wij haar iets aan stuurboord van ons hadden en zij gestadig over die zijde wat meer van ons verwijderde, zodat wij geheel klaar van het vaartuig dachten te zijn, toen wij ten twaalf ure allen aan dek zijnde, het lange zwarte lichaam recht voor ons over zagen houden en door de snelle vaart die de beide schepen hadden, was ternauwernood het roer aan bakboord gelegen of de schok was daar; dezelve was verschrikkelijk, de stoomboot was half verbrijzeld, en ik verwachtte van de IDA ELISABETH niets minder, daar beide schepen een vaart van acht à negen mijlen hadden. Volgens alle narichten van volk en passagiers was er geen enkele officier aan dek van de CANDACE, die de wacht waarnam, zijnde de zorg van het schip aan een van de onder-officieren overgelaten; het volk scheen oproerig en geheel onverschillig te zijn, en menigeen van de zich aan boord van de stoomboot bevindende personen, beschouwde het half als een moedwillige daad van hun zijde; hun handelswijze weersprak dit ook niet, daar zij zich van de grote reddingboot hadden meester gemaakt, waarin zij niemand van de passagiers opnamen en later bij ons langszijde komende, dadelijk de vanglijnen van de boten lossneden en deze lieten drijven, hetgeen misschien de redding van de verdronkenen heeft verhinderd.
Het was een vreselijke nacht en nimmer te vergeten, na die geweldige schok, het pompen, slaan en slingeren van de zeilen en rondhouten, het geschreeuw en roepen om hulp van een kleine zestig mensen in een donkere nacht met een stijve koelte en een holle zee, zodat de boten soms boven het schip uit kwamen, door het geweldige slingeren enz.
Thans hier ter rede liggende, hebben wij drie dagen quarantaine en weten dus nog weinig bijzonders; de Nederlandse consul is langszijde geweest en heeft gezegd dat uw agent geen zaken meer deed, en heeft zich gerecommandeerd; ik heb echter niets begonnen en wacht uw antwoord op de telegrafische dépêche aan u toegezonden. Aan boord zijn wij allen wel en uw orders tegemoet ziende, teken ik met de meeste hoogachting uw dw. Dienaar,
H. Kramer.

Afbeelding
Datum 14 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 maart. Vrachten. Ten gevolge van het gebrek aan disponibele producten verkeren de vrachten in een lusteloze en dalende stemming en zijn thans niet hoger aan te nemen dan NLG 75 per last voor suiker naar Nederland. Te Soerabaja is bereids NLG 70 tot completering van lading besteed. De volgende bevrachting is bekend geworden: Nederlands STAD MIDDELBURG ( 752 ton). Dit schip werd even vóór het vertrek van de jongste mail te Soerabaja bevracht tot NLG 82.50 voor suiker, NLG 70 tabak, NLG 115 voor arak naar Amsterdam. Nederlands IDA ELISABETH ( 724 ton) laadt op de kust voor Nederland.
De 24e dezer werden door de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij bij inschrijving opgenomen voor de overvoer van zout van Bangkok naar Sumanap ( Madura) de navolgende schepen: Hamburger METIS, ( 613 ton), voor een reis à NLG 1.70; Zweeds ECLIPSE ( 350 ton), voor twee reizen à NLG 1.75; Bremer JULIE, ( 573 ton), voor een reis à NLG 1.99 per picol netto uitleverend gewicht, zonder aansprakelijkheid voor de spillage. Veel Nederlandse schepen hadden NLG 2,- per picol ingeschreven, doch werden niet genomen. Het heeft veel misnoegen verwekt, dat uit hoofde van een klein vrachtverschil de voorkeur aan vreemde schepen gegeven is, te meer omdat die volgens de bepalingen niet in de haven van Sumanap mogen toegelaten worden.
Onbevracht bleven nog: Nederlands HENRIETTE GEERTRUIDA, CATHARINA JACOBA HENRIETTE, ACADIA, MARIA TUTEN en WILHELMINE.

Afbeelding
Datum 30 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Voor Dordrecht ingeklaard: FRIEDRICH WILHELM IV, kapt. H.W. Rasch, van Dantzig, met 414 tonnen hout; WILLEM, kapt. A. Hinrichs, van Pilau, met 1025 schep. rogge en 3975 schep. lijnzaad; MAGRIETHA, kapt. H. de Groot, van Riga, met 182 tonnen hout en 50 tonnetjes zaai-lijnzaad; ZEEMEEUW, kapt. W.J. van der Meer, van Licata, met 2800 cant. ruwe zwavel; BUREAU VERITAS, kapt. S.C. Rozenbeek, van Livorno, met marmer en stukgoederen; GROOT ZEEWIJK, kapt. H. Stuiveling, van Nerva, met 164 tonnen hout; ALBATROSS, kapt. S.H. Lockwood, van Londen, met 110 tons gebroken glas; ROYAL ADELAIDE, kapt. E.M. Krömke, van Sandefjord, met 219 tonnen hout.
Helvoet, 28 januari. Aangekomen: JACOB, kapt. Brune, van Nantes; ZEEPLOEG, kapt. De Jonge, van Triest; DIANA, van Londen; KATE, kapt. Hall, van Sunderland.
Vertrokken: MINERVA, naar Hull. De stomer ADM. VERHEUL ligt bij Goereehaven.
Brouwershaven, 28 januariAangekomen: HELENA, kapt. Raschen, van Callao.
Te Texel aangekomen, 28 Januari, JOHANNA ELIZABETH, N. kapt. Burhoven Junius, van Batavia.
Van Passaroeang vertrokken, 8 december, CORNELIS GIPS, kapt. Seyfert, naar Nederland.
Van St. Helena vertrokken, 9 december, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEYN, kapt. De Boer; 12 dito, GOUV. GEN. DUYMAER VAN TWIST, kapt. Hoeksma, en 18 dito, ALMA, kapt. Gonn, allen van Java naar Amsterdam; 23 dito, JANNETJE, kapt. Lupcke, van Java naar Rotterdam; 24 dito, AMPHITRITE, kapt. Bergland; 26 dito, ANNA, kapt. Bok; AZIA,  kapt. Molenaar, en 28 dito, ETHA, kapt. Buschman, allen van Java naar Amsterdam;
27 dito, IDA ELISABETH, kapt. Doorn; EMILIE, kapt. Bruynzeels, en 28 dito, ALBLASSERWAARD, kapt. van Lindern, allen van Java naar Rotterdam; 26 dito, ALIDA MARIA, kapt. De Vries, van Java naar Amsterdam.
Gepass., 20 december, PRESIDENT PLATE, kapt. Harten, van Java naar Rotterdam.
Te Tafelbaai aangekomen, 11 december, MACASSAR, kapt. Rip, van Amsterdam naar Batavia; 17 dito, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, van Rotterdam.
Vertrokken, 18 december, JOH. CHRISTIAAN, kapt. Obelt, van Batavia naar Nederland.

Afbeelding
Datum 19 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: STAD DORDRECHT, kapt. H.L. Stasse, van Londen, met stukgoederen; PALLADIUM, kapt. J. Gray, van Newcastle, met 112 chaldr. steenkolen; KATE, kapt. C. Rhodes, van Londen, met 76 ton gebroken glas.
Helvoet, 17 april. Aangekomen: WILLEM JACOBUS, kapt. De Vries, van New-York; JAMES, kapt. Wade, van Newcastle. Vertrokken: LEVANT, naar Havre; QUEEN OF THE SEA, kapt. Maifield, van Middlesbro'; AFINA, kapt. Broekema, en JOHANNA, kapt. Brouwer, beiden van Newcastle, beide laatsten liggen bij Goereehaven ten anker.
Brouwershaven, 16 april. Aangekomen: GENERAAL MICHIELS, kapt. Visser, van Banjoewangie; MYRTLE, kapt. Esson, van Newcastle.
Vertrokken: SARA, naar Londenaar 17 dito, aangekomen: BULGERSTEYN, kapt. Geerling, van Batavia; ELISABETH, kapt. Thompson, van Newcastle.
Te Texel aangekomen, 15 april, TELEGRAPH, kapt. Rolufs, en MARIA ADOLFINA, kapt. Blom, beiden van Batavia. Vertrokken, PETRONELLA, kapt. Leicher, en 17 dito, INDIA PACKET, kapt. Diepering, beiden naar Batavia.
Te Zierikzee aangekomen, 16 april, JOH. CHRISTINA, kapt. Leclercq, van Banjoewangie naar Rotterdam.
Goudstaart gepasseerd, 12 april, JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Java naar Dordt; ANTONIA PETRONELLA, kapt. Vorendijk, van Amsterdam naar Batavia.
Van Yarmouth (Wight) vertrokken, 13 april, NUMMER 1, kapt. Van Duyn, van Rotterdam  naar Japan.
Gepraaid 13 april, bij de Singels, GEERTRUIDA MARIA, kapt. De Ligny, van Rotterdam naar Batavia.
Helvoet, 18 april. Aangekomen: ALBERT, stoomboot, van Hull; EARL OF AUCKLAND, stoomboot, van Londen; MYRTLE, kapt. Eason, van Brouwershaven.
Vertrokken: WATCHLESS, kapt. Ternie, naar Londen; MARY EN MARGARIST, naar Brouwershaven; LOEVESTEYN, kapt. Hulshof, naar Zierikzee; IDA ELISABETH, kapt. Jansen, naar Shoreham; GAZELLE, kapt. Seagers, naar Reval; ONKAHAGA, kapt. Caalon, en AMUNDA, kapt. Ringe, beiden naar New York; EDITH, kapt. Erichson, naar Philadelphia.
Brouwershaven, 18 april. Aangekomen: JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Banjoewangie. Alles wel.

Afbeelding
Datum 21 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: CATHARINA MARGARETHA, kapt. H. Riebeling, van Delve, met 26 lasten boekweit; MARY AND MARGARETH, kapt. J.F. Annis, van Londen, met 95 tons gebroken glas; ELIZABETH, kapt. J. Thompson, van Newcastle, met 120 chaldr. steenkolen; OCEAN, kapt. A. Storm, van Newcastle, met 130 chaldr. steenkolen; JOHN MOWLEM (opm: mogelijk JOHN MOWLAM), kapt. H.B. Towler, van Poole, met 260 tons porceleinaarde; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn, van Passaroean, met 1616 kranj. suiker, 2720 balen, koffie, 672 schuitjes tin, en 846 bossen bindrotting.
Helvoet, 19 April. Aangekomen: DENI, kapt. Kuiper, van New York; OCEAAN, kapt. Post, en MINA, kapt. Van Gelderen, beiden van Lissabon; ZEEMEEUW, kapt. Zwart, en ANNECHINA, kapt. Pik, beiden van St. Ubes; JUSTUS, kapt. Tjadde, van Livorno; W.S.R., kapt. Culpin, van Londen; ANNE, Organ„ van Whitehaven; VOLUNTEER, van Liverpool; GLEANER, kapt. Press, van Charlestown; JANE, kapt. Owen, van Workington; PROMPT, van Hartlepool, is op de Bank in de Kanaalhaven aan den grond gevaren en met hoog water blijven zitten; TRUE BRITON, kapt. Gibson, van Newcastle. Vertrokken: J. H. VAN GENT, kapt. Jensen, naar Libau.
Brouwershaven, 19 april. Aangekomen: HENRIETTE, kapt. Visser, van Batavia, Iaatst van Plymouth ; BLACKWATER, kapt. Griffith, van Callao; FIRE SONNER, kapt. Landrot, van Haiti; ELIZABETH, kapt. Austen, van Liverpool.
Te Texel aangekomen, 19 april, GOEDE VERWACHTING, kapt. Hillenius; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. Jaski; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; STARNHORST (opm: waarschijnlijk SCHARNHORST), kapt. Hollman; PRINSES AMALIA, kapt. Groeneveld, Iaatst van Falmouth, en DE VREDE, kapt. Van d. Plas, allen van Batavia; DEN ELSHOUT, kapt. Akkerman; ALDEBARAN, kapt. Meyboom, en WASSENAAR, kapt. Hofstee, allen van Banjoewangie; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Bourghelles Zetteler, van Patjitan.
Te Zierikzee aangekomen, 18 april, JACOBA HELENA, kapt. Swart, van Banjoewangie naar Rotterdam; EUROPA, kapt. Van Hagen, van Pisagua naar Dordt. 19 dito, SCHELDE, kapt. Hoffman, van Batavia naar Middelburg. Vertrokken, IDA ELISABETH, kapt. Jansen, naar Batavia.
Van Scilly vertrokken, 15 april, HAZARD, kapt. Johansen, van Pisagua naar Dordrecht.
Aangekomen schepen op Java, vóór 15 maart, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, van Singapore; GALILEI, kapt. Van der Meij, van Amsterdam; MARIA MAGDALENA, kapt. Willenbrink, van Padang; GRONDWET, kapt. Kamminga, van Shields; BREDERODE, kapt. Kruymel, van Melbourne; CONCURRENT, kapt. Van der Harst, en GRAAF DIRK III, kapt. Rotgans, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 11 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 14 schepen:
- Voor Rotterdam: ELLINA, kapt. A.F. Lammerts; ADRIANA PETRONELLA, kapt. A.A. de Breuk; ELISABETH, kapt. J. Storm; ALBLASSERWAARD, F.L. Zack.
- Voor Amsterdam: GERREDINA WILHELMINA, kapt. C. van der Zee; GERARD PIETER SERVATIUS, kapt. J. Wamsteker; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; LOEVESTEIN, kapt. C.J.D. Hulsthoff; IDA ELISABETH, kapt. W. Dooren; AZIA, kapt. O.A. Trappen.
- Voor Dordrecht: EMILIE, kapt. J.A. Bruinzeels.
- Voor Schiedam: L.J. ENTHOVEN, kapt. N. Koens.
- Voor Middelburg: ZEEPAARD, kapt. J. Crucq; SUSANNA ELISABETH, kapt. D.H. van der Heijde.

Afbeelding
Datum 07 september 1865
Krant DC - Dordtsche Courant

Een telegram van Batavia van 14 augustus, meldt de aankomst op Java van de schepen: VIER GEZUSTERS (opm: fregat), kapt. S.K. Otto, van Amsterdam; IDA ELISABETH, kapt. Doorn (opm: bark, kapt. W. Dooren) en NIEUWLAND (opm: bark), kapt. P.G. Pot, beiden van Rotterdam. Vracht voor suiker naar Nederland NLG 50,-. Voorts behelst die depêche nog het arrivement van twee schepen en iets omtrent de koers en madapollams (opm: zekere geweven stof uit India), een en ander echter onverstaanbaar.

Afbeelding
Datum 08 mei 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 6 mei. Het kofschip de ZWAAN, kapt. W. Riedijk, is 27 februari te Old Calabar aangekomen. Alles wel aan boord. Door kapt. Riedijk is 20 januari bij Madeira gepraaid het Nederlandse barkschip IDA ELISABETH, kapt. W. Dooren, van Rotterdam naar Samarang.

Afbeelding
Datum 25 juni 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 mei. Aangekomen schepen: AMAZONE, kapt. Kramers; CATHARINA MARIA, kapt. Nolet Cz; HELLEVOETSLUIS, kapt. Rems; IDA ELISABETH, kapt. Dooren; IDA GEERTRUIDA, kapt. Van Moerkerken; JUNO, kapt. Stockhuyzen; MINISTER THORBECKE, kapt. Kannegieter; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. Vogelezang; TWEE CORNELISSEN, kapt. Kreije; WILHELMINA, kapt. Willenbrink.

Afbeelding
Datum 09 juni 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 8 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij.
JACOB ROGGEVEEN, 377 lasten, naar Amsterdam NLG 78,35 ; JAN PIETERSZOON KOEN, 409 lasten, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80;
BESTEVAER, 393 lasten, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80; ARIA EN BETSY, 391 lasten naar Amsterdam NLG 80,40, naar Rotterdam NLG 85; CORNELIS, 249 lasten, naar Amsterdam NLG 79,90; JAVA, 683 lasten, naar Amsterdam NLG 81,90; KANDANGHAUER, 390 lasten, naar Amsterdam NLG 81,50; SENIOR, 311 lasten, naar Amsterdam NLG 79,90; BALTIMORE, 329 lasten, naar Amsterdam NLG 82,85, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 85,85; HENRIËTTE GEERTRUIDA, 260 lasten, naar Amsterdam NLG 77,85; MARIA ADOLPHINA, 347 lasten naar Amsterdam NLG 75,99 NOORDZEEKANAAL, 439 lasten, naar Amsterdam
NLG 75,69; DORDRECHT II, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 82, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 75 ; HOLLANDS TROUW, 387 lasten, naar Amsterdam NLG 82 ; DEN ELSHOUT, 332 lasten, naar Amsterdam NLG 87; VICE ADMIRAAL MAY, 359 lasten, naar Amsterdam NLG 80,50; VERTROUWEN, 360 lasten, naar Amsterdam NLG 87; LOUISE, 212 lasten, naar Amsterdam NLG 78,70; KITTY, 458 lasten, naar Amsterdam NLG 76,34; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 lasten, naar Amsterdam NLG 76,47;
STAD DOCKUM, 206 lasten, naar Amsterdam NLG 79,40; NOORD – BRABANT, 1060 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam en Schiedam NLG 75,74, naar Dordrecht en Middelburg NLG 75; NICOLAAS WITSEN, 352 lasten, naar Amsterdam NLG 78,35; MARIA EN HILLEGONDA, 398 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 89,98, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,98; MARIA ELISABETH, 718 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 81,98 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,98; KORTENAER, 514 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 84,98, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,98; HENRIËTTE ARIANA, 745 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 81,98, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,98; BALI, 573 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 76, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 74, naar Schiedam NLG 75; ERASMUS, 655 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 76, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 74, naar Schiedam NLG 75; INDIA, 685 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 76, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 74, naar Schiedam NLG 75; JEDO, 399 lasten, Amsterdam en Middelburg NLG 78,50, Rotterdam en Dordrecht NLG 76,50 Schiedam NLG 77,50; CATHARINA MARIA, 337 lasten, Amsterdam NLG 87,45, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,45, Middelburg NLG 82,45; MARIA SARAH, 336 lasten, Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam en Dordrecht NLG 84,45, Middelburg NLG 89,45, Schiedam NLG 84,45; ALLEGONDA JACOBA, 370 lasten, Amsterdam NLG 95, Rotterdam en Dordrecht NLG 90, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 90 ; MAASSLUIS, 471 lasten, Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 75,90; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 lasten, Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 76,90 ; EUROPA, 669 lasten, Amsterdam NLG 84,90, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,90; SUZANNA, 476 lasten, Amsterdam NLG 91,75, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,75; JOHANNA MARIA, 472 lasten, Amsterdam
NLG 91,75, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,75; SUNDA, 900 lasten, Amsterdam NLG 84,90, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,90;
SUMATRA, 347 lasten, Amsterdam en Middelburg NLG 82,90, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,90; CONSTANTIA, 391 lasten, Amsterdam NLG 82,85, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,85; ELISABETH MARIA ex IDA ELISABETH, 382 lasten, Amsterdam en Middelburg NLG 85,80, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,80; MARIA DIEDERIKA, 381 lasten, Amsterdam NLG 86,75, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,75, Middelburg NLG 90,75; MINA, 397 lasten, Amsterdam NLG 89,49, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,49, Middelburg NLG 85,49 ; JASON, 438 lasten, Rotterdam en Schiedam NLG 89,98 ; WILLEM POOLMAN, 859 lasten, Amsterdam NLG 84,99, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 76,99; LAURENS COSTER, 692 lasten, Amsterdam NLG 84,99, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 76,99 ; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, 828 lasten, Amsterdam NLG 83,82, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 75,99; JACOBA EN CHRISTINA, 240 lasten, Amsterdam NLG 79; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, Amsterdam NLG 77 ; AUGUSTE, 316 lasten, Amsterdam NLG 83; NEHALENNIA, 705 lasten, Amsterdam
NLG 80; PRINSES AMALIA, 445 lasten, Amsterdam NLG 84,89, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,89; KOSMOPOLIET II, 569 lasten, Amsterdam NLG 92, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 lasten, Amsterdam NLG 95, Rotterdam en Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 90 en Schiedam NLG 92.

Afbeelding
Datum 02 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 mei. Vrachten. Bij de inschrijving der Factorij op 15 dezer werden drie schepen aangeboden, als: ANNA EN JOHANNA, naar Amsterdam NLG 100,-, naar Rotterdam NLG 97,50, naar Schiedam NLG 97,50; JAVA PACKET, naar Amsterdam NLG 94,75; KRIMPEN AAN DE LEK, naar Amsterdam NLG 90,50, naar Rotterdam NLG 88,-, naar Schiedam NLG 88,-, naar Dordrecht NLG 88,-, naar Middelburg NLG 90,-, en werd alléén laatstgenoemde opgenomen tot NLG 88,- naar Rotterdam. De stemming voor vrachten is ten gevolge van het gebrek aan disponibele scheepsruimte zeer vast en zijn ook de vrachtkoersen per stoomboot via Suezkanaal hoger. De stoomboot PRINS VAN ORANJE, laadde tabak à NLG 90,-, koffie à NLG 100,-, tin à NLG 75,-, specerijen à NLG 130,-, terwijl voor de stoomboot CONRAD die 8 juni naar Nederland vertrekt, reeds à NLG 107,50 voor tabak, Panaroekan te laden, werd afgesloten. Voorts werden de Nederlandse KRIMPEN AAN DE LEK naar Rotterdam, opgenomen door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij à NLG 88,-; ANNA EN JOHANNA naar Amsterdam NLG 90,- suiker, NLG 100,- licht goed, NLG 110,- huiden, NLG 125 arak Batavia te laden; JAVA PACKET naar Amsterdam NLG 80,-, suiker NLG 75,- en NLG 80,- tabak in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: alleen de ELISABETH MARIA.
De Nederlandse BILDERDIJK, VIER GEBROEDERS, ELECTRA EN TRITON doen kust-reizen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten. De stemming voor vrachten is door de weinige disponibele scheepsruimte vast gebleven, terwijl de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij op de 10de dezer weder een inschrijving zal houden voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, waarvoor de schepen de 25ste aanstaande gereed moeten zijn. Door de stoomboot CONRAD werd, behalve de in het vorig bericht reeds opgegeven tabak à NLG 107,50, nog NLG 130,- voor specerijen geaccepteerd, hebbende heden een inschrijving plaats gehad voor de overvoer van tin. De ingeschreven vracht was NLG 62,50, die echter niet gegund werd, maar is later tin tot de gestelde limiet van NLG 75,- aangenomen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: ELECTRA, Amsterdam, ligt aan NLG 80,-- suiker, NLG 45 tin. Nederlandse VIER GEBROEDERS, Rotterdam NLG 90,- suiker, NLG 110,- huiden, NLG 125,- arak, NLG 47 ½ tin, Batavia te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ELISABETH MARIA, CORNELIA MATHILDE en WILLEMINA EN CLARA.
De Nederlandse BILDERDIJK en TRITON doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 24 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 juni. Vrachten bleven in een vaste stemming door het gering aantal disponibele bodems. Door de Factorij wordt op 10 dezer weder een inschrijving gehouden, moetende de schepen op 25 dezer tot laden gereed zijn. Behalve die in het vorig bericht vermelde lading nam het heden vertrokken stoomschip CONRAD nog tin à NLG 75,- en specerijen à NLG 130,-. Er bestond veel aanvraag om scheepsruimte, doch konde dit stoomschip niets meer aannemen. Naar Amsterdam werd opgenomen Nederlandse ELECTRA à NLG 45,- voor tin en NLG 80,- voor suiker, in de Oosthoek te laden. Naar Rotterdam bedongen Nederlandse VIER GEBROEDERS NLG 90,- voor suiker, NLG 110,- voor huiden, NLG 125,- voor arak, NLG 47,50 voor tin, alles hier te laden. Nederlandse ELISABETH MARIA NLG 90,- voor suiker, NLG 85,- voor koffie, en NLG 75,- tabak, te Samarang, om te Tjilatjap met tabak op te vullen à NLG 85,-.
Onbevracht zijn nog Nederlandse CORNELIA MATHILDA, WILLEMINA EN CLARA, JOHANNA.

Afbeelding
Datum 27 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten. Niettegenstaande enige arrivementen van schepen is de stemming voor vrachten in de afgelopen 14 dagen zeer vast gebleven en werd zoals uit onderstaande opgave blijkt, de disponibele ruimte tot lonende koersen opgenomen.
Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: ELISABETH MARIA naar Rotterdam, tot NLG 90 voor suiker, NLG 85 voor koffie, NLG 75 voor tabak, NLG 100 voor kapok te Samarang, en NLG 85 voor tabak te Tjilatjap; en NICOLETTE naar Rotterdam, ligt aan à NLG 90 voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: WILLEMINA EN CLARA, JOHANNA EN MARGARETHA, HOLLANDIA, JACOBA EN CHRISTINA, AEOLUS, TRITON, SUSANNA, BELLATRIX en ZEEBLOEM.
De BILDERDIJK doet een kustreis.

Afbeelding
Datum 01 september 1873
Krant BH - Bataviaasch Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van een schip. Op vrijdag de 5e september 1873 zal in het commissiehuis van de ondergetekenden worden verkocht, voor rekening van wie zulks zal blijken aan te gaan, des voormiddags ten 10 ure, het Noorse driemastschip FREDERIK PETERSEN, groot 594 tonnen, in 1865 te Siko in Zweden gebouwd, zo als het nu in de rivier alhier is liggende, met staand en lopend tuig, een stel zeilen, ankers, enz., en daarna de waarloze inventaris, als zeilen, touwwerk, enz.
John Pryce & Co.

NRC 020973
Batavia, 19 juli. Vrachten. Ofschoon er thans een ruime hoeveelheid disponibele scheepsruimte aanwezig is en producten meer binnenkomen, waren de afsluitingen tot nog toe betrekkelijk zeer beperkt. Afladers zijn algemeen teruggetrokken en kunnen de hoogste vrachtnoteringen op het ogenblik niet bedongen worden. De Nederlandse stoomboot KONING DER NEDERLANDEN bedong naar Texel NLG 100,- en 120,- voor koffie, NLG 140,- indigo, NLG 100,- tabak, NLG 100,- suiker, NLG 110,- thee; Nederlandse BALI, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, laadt particuliere suiker à NLG 90,-; Nederlandse TRITON, naar Rotterdam NLG 85,- voor suiker, NLG 80,- koffie, op de Kust te laden; Nederlandse ZUID-HOLLAND en LICHTSTRAAL, naar Rotterdam beiden NLG 85,- voor suiker, laden verder voor bevrachtersrekening; Nederlandse ZEEBLOEM, naar Amsterdam, NLG 85,- voor koffie, te Soerabaija, NLG 120,- voor koffie, te Menado; Nederlandse VICE ADMIRAAL MAY, 756 tons, ligt in lading naar Amsterdam en accepteerde suiker à NLG 90,-. Lossende en onbevrachte schepen, hier en op de kust, Nederlandse MINA, MENTOR, JUPITER, ELISABETH MARIA, RIDDERKERK, LOUISE, ROTTERDAM, NOACH II, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, EMMA, KENNEMERLAND, VRACHTZOEKER, REGINA MARIA, OTTO en KITTY.

Afbeelding
Datum 16 september 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 2 augustus. Vrachten. Ten gevolge van de aankomst van verscheidene schepen, waaronder sommige van grote tonnenmaat, zijn vrachtkoersen minder vast, zodat NLG 80,- voor suiker naar Nederland en GBP 3.15/- naar het Kanaal is aangenomen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: VICE-ADMIRAAL MAY, naar Amsterdam, NLG 90,- suiker, NLG 80,- koffie; RIDDERKERK, naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker op de Kust te laden; EMMA, naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker in de Oosthoek te laden; NOACH II, naar Rotterdam, NLG 85,- suiker, NLG 80,- koffie hier en te Samarang te laden; ELISABETH MARIA, naar Amsterdam NLG 85,- suiker, NLG 82,50 koffie, NLG 80,- thee, te Cheribon en hier te laden; CORNELIA MATHILDA, naar Rotterdam, NLG 80,- koffie en suiker, in de Oosthoek te laden; LOUISE, naar Amsterdam, NLG 115,- koffie, te Menado te laden. De Nederlandse JUPITER ligt in lading naar Rotterdam en accepteerde NLG 80,- voor suiker te Samarang. Nederlandse REGINA MARIS, doet een kustreis. Nederlandse VRACHTZOEKER, moet repareren. Nederlandse ROTTERDAM bestemd naar Saigon. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MINA, MENTOR, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, KENNEMERLAND, OTTO, KITTY, MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, PHILIPS VAN MARNIX, HAAMSTEDE, KRIMPEN AAN DE LEK, SALATIGA, L.J. ENTHOVEN, WATERLOO.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 augustus. Bevracht werden de Nederlandse schepen TRITON, naar Rotterdam à NLG 65 voor suiker, in de Oosthoek te laden, AEOLUS, idem, idem ANNA ELISABETH, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, particulier NLG 105 voor huiden te Samarang, NLG 67,50 voor suiker, NLG 60 voor tabak, NLG 72,50 voor thee te Tjilatjap, ARIA EN BETSY naar idem, gedeeltelijk door de Factory bevracht, particulier NLG 60 voor suiker te Samarang, LIBERAAL naar Amsterdam, ligt aan, OCEANUS, naar Rotterdam NLG 65 à 57,50 voor suiker, NLG 60 koffie, NLG 52,50 tabak, NLG 105 huiden, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ELECTRA, BESTEVAER, SOERABAIJA PACKET, FERDINAND EN LOUIS, FLEVO, JAVA, TWEE GEZUSTERS, B.R.H., ZUID-HOLLAND, ELISABETH MARIA, JUPITER, OCEAAN, JOHANNA MARIA, ’s GRAVENHAGE, HELENA EN HENRIETTE, WATERLOO, WIJK AAN ZEE, NOORDZEE KANAAL, en de stoomschepen HOLLAND en MADURA.

Afbeelding
Datum 06 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 september. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats als ELECTRA naar Amsterdam, B.R.H. naar Rotterdam, laden beide voor bevrachters rekening op de kust; BESTEVAER, naar het Kanaal voor order, GBP 3.12/6, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ELISABETH MARIA, ELISABETH, MARY, TROMP, MR. J. VAN LENNEP, ALBLASSERWAARD, JOHANNA MARGARETHA, KANAGAWA, OCEAAN, WIJK AAN ZEE, VICE ADMIRAAL MAY en ADA. De ZUID-HOLLAND doet een kustreis.

Afbeelding
Datum 11 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7oktober. Bevrachtingen van Nederlandse schepen: NICOLETTE naar Rotterdam bevracht à NLG 55 voor suiker, NLG 77,50 voor koffie, te Passaroeang te laden; KANAGAWA naar dito, gedeeltelijk door de Factory bevracht, particulier koffie NLG 55, rijst NLG 55 indien naar Amsterdam en NLG 52,50 ½ indien naar Rotterdam; SUNDA naar Australië, laadt voor bevrachters rekening op de kust; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 100 koffie, NLG 100 tabak; Nederlands-Indisch schip PIETER JOHANNES naar Perzische Golf, NLG 3,- per picol, te Samarang te laden; MR. J. VAN LENNEP naar Amsterdam NLG 77.50 koffie, NLG 52,50 en 55 suiker, hier en in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MARY, TROMP, ALBLASSERWAARD, EUROPA, HOEK VAN HOLLAND, GIJSBERTUS HERMANUS, ELMINA, CORNELIA MATHILDA, JACOB ROGGEVEEN, HENDRIKA, JAVA, OCEAAN, WIJK AAN ZEE, VICE-ADMIRAAL MAY, ELISABETH MARIA en ADA.

Afbeelding
Datum 25 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 oktober. Vaartuigen van geschikte ruimte kunnen goede vrachten bedingen, terwijl naar grote schepen bijna geen vraag bestaat. Op de 26e van deze maand zal de Factorij een inschrijving houden voor de overvoer van lading van Java naar Nederland, waarvoor de schepen 26 november gereed moeten zijn. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: CANDATI naar Australië GBP 2, te Samarang te laden; OCEAAN naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, particulier NLG 47,50 â 52,50 voor tabak te Soerabaija, NLG 70,50 voor koffie te Pangool; stoomschip, JAVA naar Amsterdam NLG 100 koffie, NLG 100 rijst, NLG 100 tabak. MARY naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, particulier NLG 45 tabak, NLG 55 suiker, NLG 50 koffie. WIJK AAN ZEE, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 52,50 suiker, NLG 50 koffie en NLG 100 huiden; ADA naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 55 Batavia. ELMINA naar Amsterdam NLG 75 koffie op de Zuidkust te laden; SLIEDRECHT naar het Kanaal voor order, laadt voor bevrachters rekening op de kust; ELISABETH MARIA naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, particulier NLG 60 voor suiker te Tjilatjap.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: TROMP, ALBLASSERWAARD, EUROPA, HOEK VAN HOLLAND, GIJSBERTUS HERMANUS, CORNELIA MATHILDA, JACOB ROGGEVEEN VICE ADMIRAAL MAY en DORDRECHT II.

Afbeelding
Datum 17 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Folkestone, 13 april. De Nederlandse bark ELISABETH MARIA, kapt. Muller, van Java naar Dordrecht, is na twee dagen kruisen in de Noordzee, alhier op de rede teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 24 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam op dinsdag de 22e juni: het Nedelrandse barkschip ELISABETH MARIA, kapt. H.J. Müller, is opgehouden voor NLG 25.000.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten. In de vraag naar scheepsruimte is sedert ons vorig bericht nog weinig verbetering gekomen en werd door de Factorij op de 17e dezer een inschrijving gehouden voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, waarvan de uitslag later vermeld wordt. De particuliere afsluitingen voor Nederlandse stoomschepen waren: PRINS HENDRIK naar Nieuwediep NLG 95 voor koffie en tabak, NLG 100 voor thee, NLG 120 voor indigo en NLG 50 voor particulier tin, FRIESLAND, NLG 90 voor tabak, NLG 95 voor thee, NLG 120 voor indigo, NLG 50 voor particulier tin, KRIMPEN AAN DE LEK, NLG 60 voor koffie, NLG 85 voor huiden, NLG 57,50 voor tabak, ELISABETH MARIA, NLG 67,50 voor koffie, te Tjilatjap te laden; alle naar Rotterdam. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: UTRECHT, SALATIGA, WIJK AAN ZEE, ELECTRA, LAURENS COSTER, CORNELIA, MINA, PROFESSOR SIMON THOMAS, JONGE JAN, STAD MIDDELBURG, JAN VAN HAAFTEN, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, EMMA en NEREUS.

Afbeelding
Datum 30 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse barkschip ELISABETH MARIA, groot 724 tons, gebouwd in 1856, is door de makelaar Ed. C. A. Koli uit de hand verkocht aan de heer N. Brantjes, te Purmerend, en zal thans genaamd worden KOOPHANDEL.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 23 oktober. Het schip KOOPHANDEL, kapt. F.A. Ekamp, van Rauma naar Purmerend, is hier zwaar lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 23 oktober. Het schip KOOPHANDEL, kapt. F.A. Ekamp, van Rauma naar Purmerend, hier zwaar lek binnengesleept, had in de Botnische Golf gestoten.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 28 oktober. Het Nederlandse schip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp, van Rauma (Zuidwestkust Finland) naar Purmerend, alhier lek binnen is nagezien en moet lossen.

Afbeelding
Datum 23 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 19 november. Het Nederlandse schip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp, van Rauma naar Purmerend, alhier met schade binnen, staat op de slip en wordt gerepareerd.

Afbeelding
Datum 02 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 28 december. De KOOPHANDEL, van Gamla Carleby (Finland) naar Nieuwediep, hier met schade binnengelopen, heeft na volbrachte reparatie de reis voortgezet. De geloste lading werd weder ingenomen.

Afbeelding
Datum 17 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Purmerend, 15 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram ligt het Nederlandse schip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp te Rauma (Finland, Botnische Golf) zeilklaar, met bestemming Purmerend.

Afbeelding
Datum 13 november 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 8 november. Heden geraakte het vaartuig de KOOPHANDEL door het lage water vlak voor de haven aan de grond. Men hoopt dat het met de vloed weder vlot zal geraken.

Afbeelding
Datum 13 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 12 juli. Het barkschip KOOPHANDEL liep hier lek binnen.

Afbeelding
Datum 15 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 14 juli. Het Nederlandse barkschip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp, alhier lek uit zee teruggekeerd wordt heden binnendoor naar Amsterdam gesleept om te dokken.

Afbeelding
Datum 10 november 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Purmerend, 8 november. Volgens bij de rederij ontvangen telegram lag het schip (opm: bark) KOOPHANDEL, kapt. F.A. Ekamp, te Stugsund (Zweden) zeilklaar met bestemming Nieuwediep.

Afbeelding
Datum 16 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 14 september. Het Nederlandse barkschip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp, van Sundvall naar Amsterdam, is hier lek en met verlies van de deklast binnengelopen, hebbende met hevige storm te kampen gehad.

Afbeelding
Datum 23 september 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 september. Het Nederlandse barkschip KOOPHANDEL, van Sundsvall naar Amsterdam, zal van Elseneur (opm: Helsingör), waar het met schade binnen is, naar Amsterdam worden gesleept door de Nederlandse sleepboot TITAN.

Afbeelding
Datum 23 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur (opm: Helsingör), 15 september. Kapt. F.A. Ekamp, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip KOOPHANDEL, heeft duikers aangenomen om zo mogelijk het lek te stoppen.

Afbeelding
Datum 24 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur (opm: Helsingör), 20 september. Het lek van het Nederlandse schip KOOPHANDEL, kapt. F.A. Ekamp, is door duikers gevonden en gestopt, zodat het schip de reis kan voortzetten. Volgens bericht uit Londen zal de KOOPHANDEL door de Nederlandse sleepboot TITAN van Elseneur naar Amsterdam worden gesleept.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 1 oktober. De Nederlandse bark KOOPHANDEL is heden alhier, gesleept door de sleepboot TITAN, van Sundsvall aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 november 1899
Krant RR - Rigasche Rundschau
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval, 15 november. De bij Wiems gestrande driemaster is de Nederlandse bark KOOPHANDEL, met een lading planken van Kotka naar het “buitenland” onderweg. De bemanning van het reddingsstation ter plaatse was op zaterdag op tijd op de strandingsplaats aanwezig, doch de gezagvoerder van de bark weigerde het schip te verlaten, daar het schip op zandgrond en op een enigermate beschutte plaats vast zat. Ook de hulp van de Bergungsverein werd van de hand gewezen totdat er van de rederij opdracht toe was gegeven. (opm: vertaald uit het Duits)

Afbeelding
Datum 28 november 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 27 november. Volgens telegram uit Reval (opm: Tallinn), is het Nederlandse schip KOOPHANDEL, kapt. F.A. Ekamp, van Kotka met hout naar Amsterdam, aldaar (opm: Reval) aan de ingang van de haven gestrand en maakt het een weinig water, doch schijnt de toestand niet gevaarlijk. Adsistentie wordt geweigerd. Aanbevolen werd evenwel maatregelen te treffen, de lading zo spoedig mogelijk te bergen, daar de strandingsplaats gevaarlijk is indien de wind draait.

Afbeelding
Datum 04 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 29 november. Het Nederlandse barkschip KOOPHANDEL, kapt. Ekamp, hier bij de haven gestrand (opm: zie PGC 281199), zinkt diep in het zand en is vermoedelijk gebroken. De gezagvoerder is met drie man in de scheepsboot aan land gekomen om maatregelen te nemen betreffende het bergen van het schip, doch kan thans wegens de zware westerstorm niet aan boord komen. Evenmin kunnen dat de personen, die het schip zullen onderzoeken.

Afbeelding
Datum 05 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval (opm: Tallinn), 28 november. Door de westelijke storm, die hier woedt, is zoveel zand aangespoeld, dat de 19 voet diep liggende Nederlandse bark KOOPHANDEL nog slechts 9 voet water om zich heeft. Men vreest, dat het schip door de zware zeegang gebroken is. De equipage bestaat uit kapt. Ekamp en twaalf man. Wegens de hoge zee kon de reddingboot het station Brigitten niet verlaten. Kapt. Ekamp, die aan land wilde gaan om het vereiste in zake de berging van het schip te bewerkstellingen, verliet het schip daarop in eigen boot. Deze werd echter op strand geworpen. Twee van de druipnat aangekomen matrozen worden te Brigitten verpleegd, terwijl de kapitein met de andere matroos zich naar de stad begaven naar de Nederlandse consul, die zich hunner aantrok. Bij de aanhoudende westerstorm is het schip van de landzijde onbereikbaar en kan ook de zich nog aan boord bevindende equipage het schip niet verlaten. (opm: zie ook Kroniek 1900: RN 300800 en Kroniek 1903: NRC 200803)

Afbeelding
Datum 13 december 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval 7 december. De gestrande Nederlandse bark KOOPHANDEL heeft door de branding niet zoveel geleden als aanvankelijk werd aangenomen. Men hoopt het schip nog af te kunnen brengen en met de berging, die werd aangenomen door de Russisch-Baltische Bergungs Verein, is reeds een begin gemaakt.

Afbeelding
Datum 17 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 11 december. Van het gestrande Nederlandse barkschip KOOPHANDEL is een lichter met hout hier aangekomen.

Afbeelding
Datum 29 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 22 december. Met het bergen der lading van het gestrande barkschip KOOPHANDEL is men thans zo ver gevorderd, dat nog slechts een klein gedeelte der planken aan boord is. Het schip zit thans 4 voet diep in het zand. Men zal met hoog water het schip trachten af te brengen.

Afbeelding
Datum 04 januari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 28 december 1899. De pogingen tot berging van het Nederlandse schip (opm: bark) KOOPHANDEL (opm: ex ELISABETH MARIA, ex IDA ELISABETH, rederij N. Brantjes, Purmerend) zijn voorlopig gestaakt, daar het verwachte hoog water niet is ingetreden. (opm: schip is in 1900 afgebracht en afgekeurd. Vervolgens verkocht naar buitenland. Pas na ruim een decennium in de Noordzee gezonken)

Afbeelding
Datum 30 augustus 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 29 augustus. De in november 1899 hier gestrande Nederlandse bark KOOPHANDEL is gisteren vlot gebracht en hier binnen gesleept.

Afbeelding
Datum 05 september 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 29 augustus. Na een arbeid van ongeveer negen maanden is het aan de Russisch-Baltische Bergermaatschappij gelukt het in november van het vorige jaar hier op de kust gestrande Nederlandse barkschip KOOPHANDEL af en in de haven te brengen. Dewijl het schip diep in het zand was gezakt, heeft het door de winterstormen weinig geleden. (opm: schip wordt naar buitenland verkocht

Afbeelding
Datum 06 september 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval (opm: Tallinn), 31 augustus. Het gisteren vlot en hier in de haven gebrachte Nederlandse barkschip KOOPHANDEL is zo zwaar beschadigd dat het bijna waardeloos is. Het zal door deskundigen zonder twijfel worden afgekeurd.

Afbeelding
Datum 01 november 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 oktober. Het te Reval (opm: Tallinn) binnengebrachte Nederlandse schip KOOPHANDEL is afgekeurd.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Stavanger, 17 augustus. Het Russische barkschip KOOPHANDEL, van Newcastle naar Riga met kolen, arriveerde zwaar lek te Tananger, en zal herwaarts worden gesleept. (opm: als Nederlandse KOOPHANDEL – eigenaar Brantjes – in 1899 bij Reval gestrand, binnengebracht, afgekeurd, door assuradeuren verkocht en na herstel door K.J.R. Holmström te Abo weer in de vaart gebracht)

Afbeelding