Inloggen
BARON VAN HALL - ID 15075


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-06-28 / 1873-10-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

foto van Jelle Gerrits Berg (1791-1889), gemaakt ter gelegenheid van zijn 50-jarig huwelijk in 1877, mogelijk door R.J. Berg, de eerste fotograaf te Sappemeer.



Scheepsbouwer: Jelle Gerrits Berg, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1856-06-26
Technical Data

Net Tonnage: 184.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 94.00 lasts
 
Length 1: 28.06 Meters Registered
Beam: 4.86 Meters Registered
Depth: 3.04 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-06-28
Register nr: 18560590
Scheepsnaam: BARON VAN HALL
Type: Schooner
Lasten: 94
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Scholtens, K.J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-26 BARON VAN HALL
Manager: Koop Jans Scholtens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Koop Jans Scholtens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1861-02-21 ALIDA PRONK
Manager: Koos Jans Scholtens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Koos Jans Scholtens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1870-00-00 STAD EDAM
Manager: William Pont, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: William Pont, Edam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Edam / Netherlands

Ship Events Data

1873-10-14: Final Fate: Missing

Amsterdam, 14 maart 1874 . Aangaande het schip STAD EDAM, kapt. De Groot, 14 oktober 1873 van Alloa naar Danzig vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Koos Scholten werd geboren te Wildervank 07 juli 1819 als zoon van de schipper Jan Jans Scholten en Hinderkien Berends Hartman.

Hij trouwde op 02 december 1847 te Wildervank als zeeman met Wichertje Derks Knoop, geboren te Veendam 30 oktober 1822 als dochter van de schipper Derk Lucas Knoop en IJke Hindriks Niezen. Van Wichertje geen overlijdensakte gevonden.

Koos hertrouwde op 27 september 1850 te Wildervank als koopvaardijkapitein met zijn schoonzuster Trijntje Derks Knoop, geboren op 02 oktober 1820 te Veendam als dochter van schipper Derk Lukas Knoop en IJke Hindriks Niezen. Trijntje was de weduwe van Reinder Eilkes Duit. Trijntje overleed op 08 maart 1856 te Wildervank, 35 jaar

Koos hertrouwde voor de tweede maal op 04 februari 1857 te Wildervank als scheepskapitein met Aaltje Pronk, geboren te Wildervank, 07 maart 1833 als dochter van Jan Drenth Pronk en Janna Jacobs Bekkering. Aaltje overleed op 04 oktober 1906 te Wildervank, 73 jaar, weduwe.

Koos Jans Scholten overleed op 11 mei 1887 te Wildervank, 67 jaar, koopman (!)

In een reeks van BS-akten uit de periode 1848 t/m 1879 wordt Koos Scholten vermeld als “schipper/koopvaardijkapitein”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Koos J.Scholten was vlaggelid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 53 in de periode 1846 t/m 1887.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.J.Scholten als gezagvoerder gedurende:

  • * 1850 t/m 1855 van de kof “Wicherdina”, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*     1862 van de schoenerbrik “Baron van Hal”, gebouwd in 1856 te Sappemeer, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar. Het schip werd herdoopt in “Alida Pronk”

  • * 1862 t/m 1870 van de schoenerbrik “Alida Pronk”, ex Baron van Hall, gebouwd in 1856 te Sappemeer, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. In 1871 voer het schip voor W.Pont te Edam en was herdoopt in “Stad Edam”.

Bouma025 vermeldt K.J.Scholten als gezagvoerder gedurende:

*             1850 t/m 1855 van de kof “Wicherdina”, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 73 ton o.m., kapitein te Wildervank

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Koos Jans Scholten op:

05 februari 1848, kof “Vrouw Wicherdina”, schipper Koos Jans Scholtens. Voorts stuurman, kok en een matroos.

29 januari 1849, kof “Vrouw Wiegerdina”, schipper Koos Jans Scholten. Voorts stuurman, kok en een matroos.

29 januari 1850, kof “Rehoboholdt”, schipper Koos Jans Scholten. Voorts stuurman, kok en een mattroos.

25 januari 1851, schoenerkof, Rehobohold”, schipper Koos Jans Scholten. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos

10 mei 1856, schoener “Baron van Hall”, scchipper Koos Jans Scholten. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmattroos en een kajuitwachter.

03 februari 1859, schoener “ Baronn. V. Staal” schipper Koos J.Scholten uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.

02 februari 1861, “ Alida Pronk”, schipper Koos Jans Scholtens, 40 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, matroos, 2 lichtmatrozen en een koksmaat.

21 december 1861, schoener “ Alida Pronk” schipper Koos Jans Scholten, 42 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, mattroos en een kajuitwachter.

28 januari 1865, schoener “ Alida Pronk”, schipper Koos Jans Scholten, 45 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en 2 lichtmatrozen.

08 februari 1868, schoener “ Alida Pronk”, schipper Koos Jans Scholten, 48 jaar uit Wildervank. Voorts kok en scheepsjongen.

 

In 10 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Koos Jans Scholten.

Het overzicht luidt:

1848-1849           schipper op de kof “Vrouw Wicherdina”                                                           geen leeftijd

1850-1851           schipper op de kof “Rehoboholdt”                                                                      idem

1856-1859           shipper op de schoener “Baron van Hall”                                                           idem

1861-1868           schipper op de schoener “ Alida Pronk”                                                             40-48 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Scholten, Koos Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Israël de Groot werd geboren op 20 mei 1832 te Oude Pekela als zoon van de schipper Bartels Israëls de Groot en Geertruida Hindriks Klatter.

Hij trouwde te Oude Pekela op 06 februari 1857 als schipper met Engeltje Klatter, geboren 15 augustus 1831 te Oude Pekela als dochter van de molenaar/koopman Hindrik Jans Klatter en Dettje Jans op ’t Holt. Engeltje overleed te Oude Pekela op 10 maart 1870, 38 jaar.

Het schip de “Martin Benson” gaat in 1870 vanuit Gent op avontuur.  Op 2 februari 1871 gaat kapitein de Groot wederom op reis vanuit Papenburg. Deze reis verloopt rampzalig want het schip wordt op 8 oktober 1871 op de Noordzee in zinkende staat verlaten. De bemannng wordt gered door de Nederlandse galjoot “Jantina” onder kapitein J.J.Wiersma, die de schipbreukelingen op 20 oktober in Kopenhagen aan wal zet.

Uit: Jan Derk Kuiper. Het zeemansleven van een Pekelder kapitein door Rinze K.Mast, in Jaarverslag 2008 van het Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers, pp.6-20.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Israël de Groot als schipper in 1857, 1858, 1860, 1863.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 20 in de periode 1857 t/m 1874.

 

J.B. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer W 126 in de periode 1866 t/m 1874.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B. de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1865 van de kof “Geertruida”, gebouwd in 1841 te Hoogezand, 108 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1861 t/m 1865 van de kof “Geertruida”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 124 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1868 t/m 1871 van de 2-mastschoener “Martin Benson”, gebouwd in 1852 te Bilbao, 161 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip werd in 1871 in zinkende staat verlaten;

*    1873 t/m 1874 van de schoenerbrik “Stad Edam” ex Alida Pronk, ex baron van Hall, gebouwd in 1856 te Sappemeer, 184 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam.Het schip werd in 1874 vermist op weg van Alloa naar Danzig.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Israel de Groot op:

08 februari 1849, schip “Jonge Cornelis”, kapitein Barteld J. de Groot, uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok Israel de Groot uit Oude Pekela, matroos en een lichtmatroos.

05 februari 1850, schip “Jonge Cornelis”, kapitein Barteld J. de Grootuit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en de lichtmatroos Israel de Groot, uit Oude Pekela.

08 februari 1851, schip “Jonge Cornelis”, kapitein Barteld J. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen waaronder Israel de Groot uit Oude Pekela.

03 februari 1854, schip “Geertruida”, kapitein Barteld J. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman Israel B. de Groot uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

19 februari 1856, schip “Geertruida”, kapitein Barteld J. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman Israel de Groot uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

10 februari 1857, schip “Geertruida”, kapitein Israel de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

19 februari 1862, schip “Geertruida”, kapitein Israel de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

27 februari 1864, schip “Geertruida”, kapitein Israel B. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

04 februari 1867, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, 2 matrozen en een lichtmatroos.

25 februari 1870, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en een matroos.

02 februari 1871, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

04 februari 1873, schip “Stad Edam”, kapitein Israel Bartelds de Groot uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

 

In de 12 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Israel en Israerl B. de Groot,

Het overzicht luidt:

1849                       kok op de “Jonge Cornelis” onder Barteld J. de Groot (zijn vader)

1850                       lichtmatroos op de “Jonge Cornelis” onder Barteld J. de Groot.

1851                       matroos op de “Jonge Cornelis” onder Barteld J. de Groot.

1854-1856            stuurman op de “Geertruida” onder Barteld J. de Groot.

1857-1864            kapitein op de “Geertruida”

1867-1871            kapitein op de brik “Martin Bensen”

1873                       kapitein op de “Stad Edam”

Geen leeftijden vermeld maar in alle gevallen uit Oude Pekela

 

Sweys vermeldt J.B. de Groot met vlagnummer 20 van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela als gezagvoerder in:

jaargang 1861 t/m  1868 van de kof “Geertruida”, 65 last, 124 ton, bouwjaar 1829, varend als kapitein/reder vanuit Pekela;

jaargang 1868 t/m 1871 van de schoener “Martin Benson, 85 last, 161 ton, bouwjaar 1852 varend voor H.T.Kranenborg te Oude Pekela;

jaargang 1872 zonder scheepsaanduiding;

jaargang 1873 t/m 1874 van de schoenerbrik “Stad Edam”, ex Alida Pronk, ex Baron van Hall, 97 las, 184 ton, bouwjaar 1856, varend voor W.Pont te Edam;

vanaf 1875 geen vermelding meer.

 

Overige bijzonderheden

 

Register O.P., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Gent op avontuur

 

 

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1870

25-feb

9

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

 

Oude Pekela

stuurman

36

 

 

 

 

Reint Sarker

 

Oude Pekela

matroos

27

 

 

 

 

Stoffer H. Leeuw

 

Stadskanaal

kok

16

 

 

De redding van de bemanning  van de bemanning van de “Martin Benson”vond plaats in 1871 door Jan Lammert Wiersma op de schoenerkof “Jantina” (zie gegevens bij deze kapitein). De bemanning van de “Martin Benson” bestond uit:  (bron:  rol nr 4 / 1871   Oude.Pekela.)

Register Oude .Pekela., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Papenburg op avontuur

 

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

1871

2-feb

4

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

26 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

36

 

 

 

Egbert N. Mulder

47 jaar

Winschoten

matroos

28

 

 

 

Eltjo ten Kate

24 jaar

Finsterwolde

ligtmatroos

18

 

 

 

Berend L. Frey

17 jaar

Landsch.polder

ligtmatroos

18

 

 

 

Franz Sleutel

50 jaar

Meeden

kok

24

Ontleend aan R.Mast, Delfzijl, november 2008.

 

 

Algemeen Handelsblad 15 maart 1874

Amsterdam, 14 maart .Aangaande het schip STAD EDAM, kapt. De Groot, 14 oktober van Alloa naar Danzig vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Groot, Israël Bartelz de

Monsterrollen

Opgemaakt Wildervank
Datum: 1856-05-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BARON VAN HALL
Schipper: Scholten, Koos Jans
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.95.92.1856.110
DVD LIII – 8842, 8843
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip BARON VAN HALL

plaats en datum acte Hoogezand, 26 juni 1856

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Jelle Gerriets Berg, scheepsbouwer te Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar Koos Jans Scholtens, Wildervank, enig eigenaar

te voeren door kapt. Koos Jans Scholtens, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 184 tonnen of 94 lasten (meetbrief No. 53 van 21 mei 1856)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek en tussendeksbalken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Groningen, 27 juni 1856

nummer registratie deel 19, folio 50, verso, vak 4

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
Getoond wordt de bijlbrief met de bevestigende verklaring van de burgemeester van Sappemeer d.d. 4 juni 1856.
Het schip is door Koos Jans Scholtens nieuw gekocht.




researcher/datum research: ML / 100212

Naam BARON VAN HALL
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1856
Toegang 152
Inventaris 95

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.207
USB-stick 0348
BIJLBRIEF

Naam schip BARON VAN HALL

plaats en datum acte Hoogezand, 26 juni 1856

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Jelle Gerriets Berg, scheepsbouwer te Sappemeer

gevoerd door kapt.

eigenaar Koos Jans Scholtens, Wildervank, enig eigenaar

te voeren door kapt. Koos Jans Scholtens, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 94 last of 184 ton

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek en tussendeksbalken

afmetingen lang 28.06 m., breed 4,86 m., hol 3,04 m.

kiellegging

tewaterlating 1856 nieuw van de bijl te water gebracht.

plaats / datum registratie Groningen, 4 juni 1856

nummer registratie deel 9, folio 73, recto, vak 3

notaris bevestigende verklaring burgemeester Sappemeer 4 juni 1856

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 200912




Naam BARON VAN HALL
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1856
Toegang 152
Inventaris 118

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archief nummer Hoogezand 152.95.1856.110