Inloggen
ECONOMIST - ID 14810


Kroniekberichten

Datum 28 november 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pillau, 23 november Het Nederlandse pinkschip ECONOMIST, kapt. Oliver, alhier nieuw gebouwd, verliet heden voormiddag ten 10 ure onze rede met bestemming naar Amsterdam; hetzelve had de rest der lading op de rede ingenomen.

Afbeelding
Datum 08 december 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur (opm: Helsingör), 1 december. De schepen ECONOMIST, Oliver, van Pillau (opm: Baltiysk) naar Amsterdam, FROUWINA, Bakker, van Danzig (opm: Gdansk) naar dito, TWA SISTAR, Nilson, van Norkjöping naar dito, en ELLIDA, Jeppesen, van Landscrona naar Schiedam, zijn door de Nederlandse oorlogstoomschepen AMSTERDAM en CYCLOOP opgesleept, het eerste is echter door de harde wind teruggekomen en heden alhier nog liggende.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 oktober. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip ECONOMIST, kapt. Olivier, de 12e juni vertrokken van Napels.

Afbeelding
Datum 03 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november 1855. Scheepsvrachten. Wij hebben thans weer het arrivement (opm: aankomst) van verschillende elders voor hier gecharterd en van enige vrachtzoekende schepen te vermelden, die grif opgenomen werden als de volgende Nederlandse schepen: naar Nederland JOHANNA CHRISTINA à 125 voor suiker en NLG 115 voor rijst, te Samarang in te nemen, en JAN VAN BRAKEL NLG 110 voor rijst, NLG 120 voor suiker en NLG 140 voor arak (opm: rijstbrandewijn), hier te laden; AUSTRALIE à NLG 107 voor rijst en NLG 145 voor arak, hier te laden naar Rotterdam; GOEDE VERWACHTING à NLG 120 voor suiker alhier en NLG 110 voor rijst te Indramayo te laden naar Amsterdam. Het volgende schip was reeds elders gecharterd om op Java te laden naar Nederland: ECONOMIST.
Het door de factorij naar Rotterdam beladen Nederlandse schip EGMOND EN HOORNE is op de rede alhier geheel afgebrand (opm: zie eerdere berichten).

Afbeelding
Datum 29 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 maart. Vrachten verkeren ten gevolge van de talrijke arrivementen en het sterk afnemen van de producten voorraad in een gedrukte positie. Sedert het vertrek van de laatste mail werden de volgende Nederlandse schepen vercharterd: IDA ELIZABETH à $ 0,50 per picol rijst naar Hongkong met $ 0.20 verhoging naar Shanghai. KANDANGHAUER voor NLG 15.500, voor een reis naar Hongkong. MARGARETHA JOHANNA en NEDERLAND à NLG 60, voor rijst naar Amsterdam. FACTORIJ NLG 67.50 voor suiker naar Rotterdam, te Amsterdam voor scheeps rekening te leveren. ZUID BEVELAND à NLG 65 voor suiker te Semarang te laden voor Amsterdam. SCHOUWEN voor rijst van Indramajoe naar Banka à NLG 0.40 per picol. HERCULES à NLG 70 voor koffie te Padang te laden voor Amsterdam. Te Soerabaja is de Nederlandse COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEYM à NLG 65 voor suiker naar Amsterdam gecharterd. Door de agenten worden voor reders- of charters-rekening beladen de Nederlandse schepen JASON en ECONOMIST. Ter verdere ontlossing vertrok naar Singapore het Nederlandse schip SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN.
De onderstaande Nederlandse schepen, die gedeeltelijk nog hier en op de kust moeten lossen, zijn nog zonder charter: LAURENTIUS EN EMILIA, CORNELIA, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, MARIANNE, CHRISTIAAN HUYGENS, EUTERPE, CALYPSO, PROVINCIE DRENTHE, PRESIDENT VAN BUREN, PETRONELLA CATHARINA, JAN PIETERSZOON KOEN, VRIJE HANDEL, JONKHEER MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, KOSMOPOLIET, STAD UTRECHT en ALBRECHT BEYLING.
Men zegt dat de Nederlandse schepen PROVINCIE DRENTHE NLG 52,50 en PRESIDENT VAN BUREN NLG 54 voor rijst hebben geaccepteerd. Aan het laatste schip werd vroeger te vergeefs NLG 60,- geboden.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Het trage binnenkomen onzer stapelartikelen en het grote getal van de vrachtzoekende schepen zijn steeds een hinderpaal tot een rijzing van de vrachten. Buitendien zijn de vrachten in de omliggende havens zo laag, dat een verbetering alhier aan veel schepen aanleiding zou geven hier te komen, zodat aan een aanmerkelijke verhoging binnenkort niet gedacht kan worden.
Sedert onze laatsten werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen PETRONELLA CATHARINA à NLG 70 voor suiker en huiden, te Samarang, Soerabaja en Passaroeang en ALBRECHT BEYLING à NLG 65 voor suiker, te Cheribon naar Amsterdam te laden.
Voor rederij-rekening laden: Belgisch PHILOTAXE (opm: driemaster, kapt. L.A. Weysen) en Nederlands EUROPA en BELLATRIX.
Te koop zijn Engels STATESMAN en ALICE MARTEN.
Diversen. De Nederlandse schepen ALCOR laadt naar Rotterdam, en METALEN KRUIS naar Padang. De Nederlandse JOHANNA EN GEERTRUIDA heeft een kustvracht aangenomen.
Disponible zijn: Nederlands SCHOONVERBOND, GELDERLAND, CATHARINA WILHELMINA, JOHANNA CHRISTINA, PHOEBUS, VIJF GEBROEDERS, STAD SCHIEDAM, RESIDENT VAN SON, JAVAAN, LOUISE JACOBA JOHANNA, VAN OLDEBARNEVELD, DRIE VRIENDEN, BATAVIER, NOORD BRABANT, JACOB, BANTAM, BEATRIX, JKHR. MR. VAN DER WAL VAN PUTTERSHOEK, ECONOMIST, TWEE ANTHONY'S, JAVA'S WELVAREN, NEPTUNUS, ZEELUST, MACASSAR, NOVA ZEMBLA, ELISABETH, AMAZONE, ISAÄK DA COSTA, DELFT, ZAANSTROOM, IJSSEL, JAN VAN BRAKEL en KRIMPEN AAN DE LEK.

Afbeelding
Datum 13 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. Het steeds aangroeiend aantal disponible schepen, gevoegd bij het langzaam binnenkomen van onze stapel-artikelen en bij de bekendheid dat een massa schepen nog vrachtzoekend herwaarts onderweg zijn, beletten een verbetering van de rates en bij de weinige gelegenheid tot het maken van tussenreizen, die zich aanbiedt, hebben verscheidene bodems naar Europa ruïneuse charters geaccepteerd. Inderdaad zien ook wij niet de minste aanleiding tot een zo gewenste verbetering in deze stand van zaken gedurende de eerstvolgende maanden.
Sedert onze laatste werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: Nederlands BATAVIER door de factorij tot NLG 65 voor suiker te Pekalongan naar Rotterdam te laden; Nederlands SCHOON VERBOND laadt suiker à NLG 50 te Soerabaja en Nederlands MACASSAR suiker en koffie tot NLG 50 op de kust, beide naar Amsterdam. Naar China via Singapore werd Nederlands PHOEBUS (271 last) à $ 4000 opgenomen.
Diversen: Nederlands JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) bedong NLG 2000 ter afhaling van een lading steenkolen van Borneo. Nederlands JAVA'S WELVAREN (248 last) neemt op Madura voor NLG 5000 een lading zout in voor de Zuidkust. Nederlands ALIDA MARIA neemt lading in naar Japan.
Voor rederij rekening laden de Nederlandse schepen ATLAS, TWEE ANTHONY'S, REIJERWAARD en AMAZONE.
Disponible zijn de Nederlandse schepen ELISABETH, ECONOMIST, NOVA ZEMBLA, ISAAC DA COSTA, DOELWIJK, LOURENS KOSTER, REINHARD, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, RESIDENT VAN SON, JAVAAN, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, GELDERLAND, LOUISA JACOBA JOHANNA, JOHANNA CHRISTINA, DRIE VRIENDEN, NOORD-BRABAND, JACOB, BANTAM, BEATRIX, ZEELUST, NEPTUNUS, ZAANSTROOM, IJSEL, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, ADÈLE, WILHELMINA LUCIA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, CATHARINA WILHELMINE, OLDENBARNEVELD, STAD SCHIEDAM, VOORWAARTS, NIEUW-HOLLAND, CORTGENE, WALVISCH, en ST. MICHAEL.

Afbeelding
Datum 28 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 9 oktober. Vrachten. Sedert onze vorige werden de volgende charters afgesloten.
Naar Nederland nam de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de ISAAC DA COSTA en GRAAF DIRK III tegen NLG 50 per last om op de kust te laden. De Nederlandse JAVAAN accepteerde NLG 50 voor suiker en NLG 40 voor koffij op de kust te laten en ZEELUST NLG 50 voor suiker te Cheribon, beide naar Nederland in te nemen.
Naar Manilla acepteerde de Nederlandse ADÈLE $ 0,20 per picol rijst, hier in te nemen.
Naar Sydney nam de Factorij op het Nederlandse schip ST. MICHAEL, groot 185 last, à NLG 6000 in full.
Diversen. Het Nederlandse schip YSSEL gaat een houtlading halen tot 20 pct der waarde van het hout. De GELDERLAND neemt lading in voor Japan, de SOLOO en VAN OLDENBARNEVELD verzeilden naar elders. Voor rederij-rekening laden de REIJERWAARD, TWEE ANTHONY’S, ATLAS, AMAZONE en MAARTEN VAN ROSSEM. De Nederlandse schepen VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM moeten gerepareerd worden.
Verkocht werden de N.Gran. (opm: Nieuw Granada?) COLIBRI à NLG 13.000, terwijl de Engelse schepen ALICE MARTEN en VERNON en de Amerikaanse ESCORT te koop worden aangeboden.
Disponible zijn de Nederlandse RESIDENT VAN SON, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, JOHANNA CHRISTINA, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, CATHARINA WILHELMINA, DRIE VRIENDEN, NOORD BRABANT, JACOB, BANTAM, BEATRIX, NEPTUNUS, ECONOMIST, ELISABETH, NOVA ZEMBLA, ZAANSTROOM, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, WILHELMINA LUCIA, DOELWIJK, LAURENS KOSTER, REINHARDT, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, WALVISCH, NIEUW HOLLAND, CORTGENE, VOORWAARTS, PHILIPS VAN MARNIX, LOUISE, WATERLOO, SCHOONDERLOO, DELFTSHAVEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ODILIA MARGARIETA, WILLEM I, GRONDWET, VOORUIT, EVERDINA ELISABETH, HENRIETTA, STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, ABEL TASMAN, CATHARINA MARIA, CORNELIS SMIT, ALBLASSERDAM, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, EERSTELING, en PRINSES AMELIE, en diverse onder buitenlandse vlag.

Afbeelding
Datum 16 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Tot ons leedwezen kunnen wij nog niet de minste verbetering in de stand van onze rates aangeven. Het aantal disponible schepen groeit dagelijks aan, terwijl het te verschepen product nog steeds schaars blijft en de positie van ons stapelartikel, rijst, nog geen aanleiding tot afschepingen aanbiedt. De vooruitzichten gedurende de volgende maanden blijven dan ook allertreurigst, bij de sterk sprekende cijfers van de disponible scheepsruimte van 230.000 ton in China, 40.000 ton te Singapore en 60.000 ton op Java.
Sedert onze vorige werd het Nederlands schip NOVA ZEMBLA tegen NLG 40 voor rijst, NLG 47,50 voor suiker en NLG 65 voor arak (opm: rijstbrandewijn), hier en te Passaroeang, naar Rotterdam te laden. Nederlands BANTAM maakt een kustreis van Passaroeang naar hier. Nederlands CATHARINA MARIA en JOHANNA GEERTRUIDA laden te Pamanoekan rijst voor hier. Nederlands PHILIPS VAN MARNIX haalt voor NLG 4000 een lading hout van Samarang. Nederlands JEANNETTE neemt op Madura een lading zout voor de zuidkust in. Nederlands RESIDENT VAN SON laadt te Borneo een lading steenkolen voor Padang.
Voor rederij rekening laden naar Nederland: Nederlands DOELWIJK, GRONDWET, VOORUIT.
Te koop zijn: Engels VERNON, ALICE MARTEN en Amerikaans ESCORT.
Disponible zijn: Nederlands VRIENDENTROUW, NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, NIEUW-HOLLAND, LOUISE, WATERLOO, SCHOONDERLOO, DELFTSHAVEN, JAN SCHOUTEN, VALPARAISO, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, LOUISA JACOBA JOHANNA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, ODILIA MARGARIETA, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, CATHARINA WILHELMINA, JAN VAN BRAKEL, EVERDINA ELISABETH, WILLEM DE ZWIJGER, HENRIETTA, ALBEL TASMAN, TAGAL, JACOB, ECONOMIST, KRIMPEN AAN DE LEK, CORNELIS SMIT, ALBLASSERDAM, SUSANNA ELISABETH, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, CHERIBON, VOORWAARTS, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABAND, STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, SOUBURG, LAURENS KOSTER, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CORTGENE, WALVISCH, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, JONKHEER MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, PRINCES AMELIE, REINHARDT, STAD NIJMEGEN, TWEE CORNELISSEN, VIJF GEBROEDERS.

Afbeelding
Datum 27 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. Zo als te voorzien was zijn de vrachten in dezelfde ongunstige positie gebleven, terwijl thans geen de minste kans op een spoedige verbetering van die staat van zaken bestaat. De berichten van alle de havens beoosten de Kaap zijn ook niet gunstiger, terwijl aldaar ook geen vooruitzicht op een gewenste verandering bestaat. Intussen is het getal particuliere en vreemde schepen in deze wateren nog vermeerderd. Sedert onze laatste werden de volgende charters gesloten.
Naar Nederland: het Nederlands schip WALVISCH à NLG 40 voor suiker te Soerabaija naar Amsterdam.
De Factorij nam buitendien de volgende schepen op, als: Nederlands BANTAM à NLG 45 voor koffij en indigo te Tjilatjap, Nederlands KRIMPEN A/D LEK à NLG 42,50 voor suiker te Cheribon, beiden naar Rotterdam; Nederlands STAATSRAAD VAN DER HOUWEN à NLG 45 voor suiker op de kust naar Amsterdam en naar men zegt ook Nederlands CATHARINA WILHELMINA à NLG 40 voor suiker in de Oosthoek naar Rotterdam te laden.
Naar de Golf van Perzië: Nederlands VRIENDENTROUW (270 last) voor NLG 12.000 voor een reis naar Bushire en terug.
In reparatie zijn: Nederlands VALPARAISO, LOUISE JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM.
Te koop zijn: Engels SYDNEY, VERNON en ALICE MARTEN en Amerikaans ESCORT. Diversen. Nederlands ECONOMIST heeft naar Singapore aangelegd. Nederlands JAN VAN BRAKEL is bij de roest (opm: som ineens) à NLG 7.000 voor een reis naar Japan opgenomen.
Disponible zijn: Nederlands NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, WILLEM DE ZWIJGER, ABEL TASMAN, TOGAL CORNELIS SMIT, JACOB, SUSANNA ELISABETH, ALBLASSERDAM, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD-BRABAND, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, JH. MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, CORNELIS HOUTMANS, POSTILJON en JOAN JACOB.

Afbeelding
Datum 29 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 8 december 1859. Vrachten, Nederlandse vlag.
Naar Nederland werden opgenomen door de Factorij: de THETIS à NLG 60 voor suiker en NLG 50 voor thee, te Cheribon (opm: Cirebon), en de NEDERLAND EN ORANJE tot NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden;
en door particulieren: de LOUISE ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFINA, ook LOUISE ROELOFFIENA) à NLG 57,50 voor suiker en NLG 52,50 voor koffij, de CORNELIA EN GEERTRUIDA à NLG 60 voor suiker en rijst, beide op de kust te laden, de ZUID BEVELAND à NLG 57,50 voor suiker en NLG 52,50 voor koffij, alhier en NLG 52,50 voor rijst op de kust in te nemen, de ECONOMIST à NLG 50 voor rijst, NLG 55 voor suiker en NLG 70 voor arak alhier te laden, de POSTILLON à NLG 60 voor Japanse was en NLG 70 voor huiden, alhier en op de kust in te nemen, de ELISABETH à NLG 60 voor suiker en huiden, de JACOBA à NLG 55 voor suiker en NLG 50 voor rijst, en de ECLIPSE à NLG 45 voor suiker op de kust te laden; de VIER GEZUSTERS, SOERABAIJA, KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB hebben naar Nederland aangelegd. De STAD SCHIEDAM accepteerde NLG 18 per koyang zout voor een kustreis.
Het Nederlands schip CORTGENE laadt voor rederij rekening. De Nederlandse STAD ASSEN laadt te Soerabaija naar Cowes voor orders, naar Engeland à GBP 2.15 per ton, naar het continent à GBP 3 of naar Stockholm à GBP 3.5/-.
Te koop zijn: Hamburgs schip HERSCHEL en de Engelse stoomboot SHANDON.
Het wrak met de nog inhebbende lading van het in Straat Sapoedi (opm: Selat Sapudi) gestrande schip OSIRIS (opm: zie o.a. JB 021159), is op 18 passato (opm: november 1859) te Soerabaija in veiling verkocht voor NLG 270.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen WELVAART, HUGO GROTIUS, JAN PIETERSZOON KOEN, CHERIBON, JAN VAN BRAKEL, CHRISTINA HELENA, JOHANNES LODEWIJK, DILIGENTIA, PAUL JOHAN en GRAAF VAN HEIJDEN REINESTEIN.
De DERKINA TITIA, DRIE GEBROEDERS, YSSEL, HELMERS en HENRIETTE maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, als last hebbende van hun meesters, zijn van mening, op dinsdag de 16e oktober 1860, des middags ten 12 ure in de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk 1, no. 499, publiek te veilen de navolgende Nederlandse snelzeilende, gekoperde en kopervaste schepen, als
- Het in den jare1857 gebouwde driemast schoenerschip HENRIETTE WILHELMINE, laatst gevoerd door kapt. J.H. Bock, volgens meetbrief lang 34 el 20 duim, wijd 5 el 78 duim, hol 3 el 72 duim, en alzo groot 327 tonnen of 173 lasten, liggende in de Westerhaven te Rotterdam. (opm: voor 32.000 gulden verkocht aan Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam, nieuwe scheepsnaam LODEWIJK, kapt. F.W. Ridder)
Nog zal afzonderlijk worden geveild een chronometer en een partij kaarten.
- Het in den jare 1854 gebouwde barkschip ECONOMIST, laatst gevoerd door kapt. S.C.J. Olivier; volgens meetbrief lang 40 el, wijd 7 el, hol 4 el 44 duim, en alzo groot 553 tonnen of 292 lasten, in de staat zoals het schip is, liggende aan het Slikkerveer aan de werf van de heer J. Smit Fzn.
Beide schepen met al derzelver rondhout, staand en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen, sloepen en verdere inventaris.
Informatiën zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars en van het schip HENRIETTE WILHELMINE bij de heer P.J. van der Aa Gz, en van het schip ECONOMIST, bij de heren Schrijver en Van Rossem, beide te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 16 oktober:
- Het Nederlands schoenerschip HENRIETTE WILHELMINE, groot 327 ton, voor NLG 32.000 verkocht; de chronometer voor NLG 150, de kaarten en boeken voor NLG 90 verkocht.
- Het Nederlandse barkschip ECONOMIST, groot 553 ton, voor NLG 9.000 verkocht.

Afbeelding