Inloggen
ARGO - ID 14747


Kroniekberichten

Datum 27 april 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 25 april. Heden namiddag is van de werf Rotterdamsch Welvaren alhier met goed gevolg van stapel gelaten het nieuw gebouwd barkschip BESOEKIE, groot circa 400 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. A. Schaap, en bestemd voor de grote vaart. Dit schip behoort aan en zal varen onder directie van de heren A. van Hoboken & Zonen alhier. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd van een schoenerschip, men zegt een vier-mast, genaamd ARGO.

Afbeelding
Datum 24 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 23 mei. Van de werf Rotterdams Welvaren van de heren A. van Hoboken & Zonen alhier zal ingeval de stand des waters het niet verhindert, aanstaande zaterdag namiddag te water gelaten worden het clipper schoenerschip ARGO, gebouwd door en voor rekening van evengemelde heren.

Afbeelding
Datum 28 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 27 mei. Heden middag ten 5 ure is alhier, zo als wij bereids aangekondigd hebben, van de werf Rotterdams Welvaren van de heren A. van Hoboken & Zonen met het beste gevolg te water gelaten het viermast-schoenerschip ARGO, groot 300 lasten, gebouwd voor rekening van evengemelde heren onder leiding en toezicht van de scheepsbouw- meester P.H. Kortlandt, Dit fraaie en uiterst elegant gebouwde schip is bestemd voor de grote vaart en in het bijzonder op de zeilage gebouwd en belooft ogenschijnlijk aan dat doel te zullen beantwoorden, wat wij èn voor de rederij, èn voor de jeugdige en kundige bouwmeester van harte wensen. Dit vaartuig is het eerste, dat met vier masten onder Nederlandse vlag zal varen. De ARGO zal gevoerd worden door kapt. D. Huijsers.
Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd voor een nieuwe bodem, genaamd JASON, ter grootte van 450 lasten, mede voor rekening van de heren A. van Hoboken & Zonen.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 17 augustus. Heden of morgen vertrekt het Nederlandse viermast schoenerschip ARGO, kapt. D. Huysers, liggende hier ter rede, naar Brouwershaven om met het aan boord zijnde detachement suppletie-troepen bij gunstige gelegenheid naar zee te zeilen.
(opm: de ARGO vertrok op 28 augustus op haar eerste reis van Brouwershaven naar Batavia).

Afbeelding
Datum 09 juni 1855
Krant DC - Dordtsche Courant

Men meldt uit Leiden het volgende: Voor het overbrengen van enige zeldzame Japanse gewassen, met het schip ARGO, van Batavia herwaarts is aan kapt. D. Huijsers en aan stuurman R. Weber, door jhr. Von Siebold, erepresident van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Aanmoediging van den Tuinbouw, de zilveren medaille der Maatschappij aangeboden.

Afbeelding
Datum 05 mei 1858
Krant JB - Javabode

Advertentie. Heden ontvingen wij de treurige tijding, dat onze innig beminde broeder A.A.W. Weber, in leven kapitein op de vier-mastschoener ARGO, op de 7e december A.P. ter hoogte van het eiland Mauritius is overleden. Een val uit de mast, bij stormweder, waarop ogenblikkelijk de dood volgde, maakte een einde aan zijn voor ons zo dierbaar leven.
Willem I, de 27e april 1858 A.G.D. Weber
F.C. Weber, kapitein der artillerie

Afbeelding
Datum 10 maart 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 maart. Door de factorij der Nederlandsche Handelsmaatschappij op Java, zijn bevracht de navolgende 3 schepen:
Naar Rotterdam: CORNELIA MATHILDA, kapt. Houtkooper.
Naar Amsterdam: BETTY, kapt. W. J. Chevalier; GEESINA MARIA, kapt. J. C. Kolff.
Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn op heden bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij ingeschreven de navolgende 47 schepen:
Naar Amsterdam: MENTOR, 394 last, NLG 89,68; INSULINDE, 516 last NLG 89,68; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, NLG 90,90; STAD DOCKUM, 206 last, NLG 92;
VIER GEBROEDERS, 323 last, naar Amsterdam NLG 91,37; LAURA EN ADELE, 279 last, NLG 86,50; SENIOR, 311 last, NLG 85,50; DJAWA, 626 last, NLG 84,90; JACOBA EN CHRISTINA, 240 last, NLG 90,98; IDA GEERTRUIDA, 246 last, NLG 92,87.
KAAP HOORN, 251 last, naar Amsterdam NLG 93,84, naar Rotterdam NLG 93,84, naar Dordrecht NLG 93,84, naar Middelburg NLG 99,84, naar Schiedam NLG 93,84;
L.J. ENTHOVEN, 448 last, naar Amsterdam NLG 98, naar Rotterdam NLG 95, naar Dordrecht NLG 95, naar Middelburg NLG 100, naar Schiedam NLG 94;
GROOTMEESTER NATIONAAL, 399 last, naar Amsterdam NLG 94,45, naar Rotterdam NLG 90, naar Dordrecht NLG 89,45, naar Middelburg NLG 94,45, naar Schiedam NLG 90;
PRESIDENT PLATE, 396 last, naar Amsterdam NLG 100, naar Rotterdam NLG 98, naar Schiedam NLG 98;
KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 102, naar Rotterdam NLG 91,98, naar Dordrecht NLG 91,98, naar Schiedam NLG 91,98;
BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAAL, 751 last, naar Amsterdam NLG 91,74, naar Rotterdam NLG 88,76, naar Dordrecht NLG 88,76, naar Schiedam NLG 88,76;
BURGEMESTER HOFMAN, 400 last, naar Rotterdam NLG 89,74, naar Dordrecht NLG 89,74, naar Schiedam NLG 89,74;
MEDEA; 398 last, naar Rotterdam NLG 90, naar Schiedam NLG 90;
CONCURENT, 318 last, naar Rotterdam NLG 89,74, naar Dordrecht NLG 89,74, naar Schiedam NLG 89,74;
ARGO, 284 last, naar Rotterdam NLG 95, naar Schiedam NLG 95;
CORNELIS SMIT, 399 last, naar Amsterdam NLG 98, naar Rotterdam NLG 94,95, naar Dordrecht NLG 95;
JOHANNA MARIA, 472 last, naar Amsterdam 94,85, naar Rotterdam NLG 91,85, naar Dordrecht NLG 91,85, naar Middelburg NLG 94,85, naar Schiedam NLG 91,85;
HELENA EN ANNA, 456 last, naar Rotterdam NLG 94,85, naar Rotterdam NLG 91,85, naar Dordrecht NLG 91,85, naar Middelburg NLG 94,85, naar Schiedam NLG 91,85;
CONSTANTIA, 391 last, naar Amsterdam NLG 91,40; naar Rotterdam NLG 87,45, naar Dordrecht NLG 87,45, naar Middelburg NLG 91,40, naar Schiedam NLG 87,45;
SUMATRA, 347 last, naar Amsterdam NLG 92,49, naar Rotterdam NLG 89,49, naar Dordrecht NLG 90,49, naar Middelburg NLG 91,49, naar Schiedam NLG 89,49;
JULIE, 230 last, naar Amsterdam NLG 99,80, naar Rotterdam NLG 89,80, naar Dordrecht NLG 89,80, naar Middelburg NLG 94,80, naar Schiedam NLG 89,80;
CATHARINA MARIA, 337 last, naar Amsterdam NLG 99,80, naar Rotterdam NLG 89,80, naar Dordrecht NLG 89,80, naar Middelburg NLG 94,80, naar Schiedam NLG 89,80;
MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam NLG 88,80, naar Rotterdam NLG 86,80, naar Dordrecht NLG 87,80, naar Middelburg NLG 88,80, naar Schiedam NLG 86,80;
ANNA, 441 last, naar Amsterdam NLG 95, naar Rotterdam NLG 89,98, naar Dordrecht NLG 89,98, naar Middelburg NLG 93, naar Schiedam NLG 89,98;
KORTENAAR, 514 last, naar Rotterdam NLG 89,39, naar Dordrecht NLG 89,89, naar Middelburg NLG 94,89, naar Schiedam NLG 89,89;
COPERNICUS, 392 last, naar Rotterdam NLG 92,39, naar Dordrecht NLG 92,89, naar Middelburg NLG 97,89, naar Schiedam NLG 92,89;
PRINSES AMALIA, 445 last, naar Rotterdam NLG 89,89, naar Dordrecht NLG 90,89, naar Schiedam NLG 90,89;
GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOOGENDORP, 398 last, naar Amsterdam NLG 97,48, naar Rotterdam NLG 92,48, naar Dordrecht NLG 93,48, naar Middelburg NLG 94,48, naar Schiedam NLG 92,48;
VIER GEZUSTERS, 389 last, naar Amsterdam NLG 89,99, naar Rotterdam NLG 88, naar Dordrecht NLG 88, naar Middelburg NLG 88, naar Schiedam NLG 88;
TONIA, 398 last, naar Amsterdam NLG 92,49, naar Rotterdam NLG 89,49, naar Dordrecht NLG 90,49, naar Middelburg NLG 91,49, naar Schiedam NLG 89,49;
HOEK VAN HOLLAND, 420 last, naar Rotterdam NLG 97,60, naar Dordrecht NLG 98,60, naar Schiedam NLG 97,60;
IDA ELISABETH, 382 last, naar Rotterdam NLG 97,60, naar Dordrecht NLG 98,60, naar Schiedam NLG 97,60;
BALI, 614 last, naar Amsterdam NLG 97,50, naar Rotterdam NLG 92,50, naar Dordrecht NLG 93,50, naar Middelburg NLG 95,50, naar Schiedam NLG 94,50;
NOACH I, 471 last, naar Rotterdam NLG 90, naar Dordrecht NLG 90, naar Schiedam NLG 90;
ANTJE, 452 last, naar Amsterdam NLG 89,47, naar Rotterdam NLG 87,47 naar Dordrecht NLG 87,47, naar Middelburg NLG 89,47, naar Schiedam NLG 87,47;
NEDERLAND EN ORANJE, 399 last, naar Rotterdam NLG 84,84, naar Dordrecht NLG 84,84, naar Middelburg NLG 84,84, naar Schiedam NLG 84,84;
SIRIUS, 198 last, naar Amsterdam NLG 92, naar Rotterdam NLG 95, naar Dordrecht NLG 98;
JUNO 136 last, naar Amsterdam NLG 95, naar Rotterdam NLG 98, naar Dordrecht NLG 102;
VREDE, 399 last, naar Amsterdam NLG 8780, naar Rotterdam NLG 92,80, naar Dordrecht NLG 92,80;
JAN PIETERZN KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 92,80, naar Rotterdam NLG 96,80, naar Dordrecht NLG 96,80;
BALTIMORE, 329 last, naar Amsterdam NLG 91,80, naar Rotterdam NLG 93,80, naar Dordrecht NLG 93,80, naar Schiedam NLG 93,80; HOLLANDS TROUW, 387 last, naar Amsterdam NLG 88,74;
SCHELDE, 348 last, naar Amsterdam NLG 90, naar Rotterdam NLG 89, naar Middelburg NLG 86,50.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juli. Scheepsvrachten. Bij inschrijving op de 3e dezer nam de Factorij op de Nederlandse schepen CORNELIA tot NLG 71,60, CORNELIS SMIT tot NLG 75 en NOACH I tot NLG 75,25 naar Rotterdam, en ALMELO tot NLG 75 naar Amsterdam. De PRINSES AMALIA ligt naar Rotterdam in lading. De STAD LEIJDEN werd voor een volle lading suiker in zakken van Samarang naar Melbourne tot GBP 2.10/- opgenomen. De ARGO laadt voor reders rekening naar Rotterdam.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen BALTIMORE, MARIA, SCHEVENINGEN, H.E. SUSANNA (opm: afkorting van HENRIETTE ELISABETH SUSANNA), SIRIUS en MARIA ADOLFINA.

Afbeelding
Datum 28 september 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. Scheepsvrachten Nederlandse schepen. Door de Factorij werden bij inschrijving opgenomen de KOSMOPOLIET II tot NLG 67,40; TONIA tot NLG 68,24, MARIA ADOLPHINA tot NLG 69,43, SIRIUS en BALTIMORE tot NLG 69,75. Vroeger sloot de JULIE af tot NLG 75, voor koffie NLG 80 à NLG 85, ligt goed te Padang te laden; de ARGO laadt voor reders rekening. De STAD LEIJDEN sloot tot GBP 2.10/- voor suiker in zakken naar Melbourne af.

Afbeelding
Datum 24 februari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Te Rotterdam wordt uit de hand te koop aangeboden het Nederlands snelzeilend, kopervast, viermast schoenerschip ARGO, liggende aan de werf Rotterdam's Welvaren. Nadere inlichtingen zijn te bekomen op genoemde werf bij de scheepsbouwmeester J. Pijl Pzn.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag 25 oktober 1870 des middags ten 12 ure in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands viermast schoenerschip ARGO, laatst gevoerd door kapt. P.W. Timmermans, volgens meetbrief lang 44,40 meters, wijd 5,92 meters, hol 4,60 meters en alzo groot 537 tonnen of 284 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende aan de werf van de heren A. van Hoboken en Zonen, genaamd: Rotterdams Welvaren, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal hoek Scheepmakershaven en Bierstraat op woensdag 25 oktober:
-          viermast schoenerschip ARGO: NLG 19.400.
-          schroefstoombootje VIER GEBROEDERS: NLG 800.

Afbeelding