Inloggen
ANNACHIENA - ID 14700


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-05-31 / 1871-04-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenergaljoot
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Addes Bieze Janszn., Veendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1854-03-31
Delivery Date: 1854-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 65.00 lasts
Net Tonnage 2: 124.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-05-31
Register nr: 18540466
Scheepsnaam: ANNACHIENA
Type: Schooner Galjoot
Lasten: 65
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schroder, A.J.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Jonge, D.D. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-05-31 ANNACHIENA
Manager: Antonius Johannes Schröder, Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Antonius Johannes Schröder, Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1866-02-20 MARIA
Manager: P.P. Kolk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.P. Kolk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1869-05-03 MENNETHA
Manager: P.P. Kolk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.P. Kolk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PLTV

Ship Events Data

1854-03-31: Additional info
Op 31 maart 1854 is te Veendam te water gelaten het galjootschip ANNECHIENA van de werf van de scheepsbouwmeester J. Bieze Jr., van Veendam, en bevaren zullende worden door kapt. D.D. de Jonge, van Pekela, groot 90 last rogge.
1871-04-17: Final Fate: Foundered, gezonken

NRC 30 april1871.
Amsterdam, 29 april. Het Nederlandse schip MENNETHA, kapt. B.K. Kuiper (opm. kapt K.B. Kuiper), van Livorno naar Dordrecht, is volgens bericht uit Bastia (Corsica), den 17e dezer gezonken, doch het volk gered en aldaar aangekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Derk de Jonge werd geboren op 09 december 1828 te Oude Pekela als zoon van de schipper Derk Tjebbes de Jonge en Aike IJzebrands Klatter. Hij was de jongere broer van kapitein en collegelid IJzebrand de Jonge.

Derk trouwde op 13 mei 1854 te Nieuwe Pekela als schipper met Annechien de Boer, geboren op 25 september 1832 te Oude Pekela als dochter van schipper Jan Klaassens de Boer en Wemeltje Klaassens de Wijk. Annechien  overleed op 19 mei 1909 te Termunten, 76 jaar, weduwe.

Derk Derks overleed op 10 augustus 1881 te Termunten, 52 jaar, logementhouder.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen staat Derk de Jonge vermeld als schipper in 1854, 1855, 1856, 1857, 1860, 1861, 1865, 1867 en als logementhouder in 1881.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.D. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 34 in de periode 1852 t/m 1879.

 

D.D. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 174 in de periode 1860 t/m 1879.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen

Bouma025 vermeldt D.D.de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1862 van de schoenerkof “Annechiena”, gebouwd in 1854 te Veendam, 124 ton o.m., varend voor A.J.Schröder te Pekela;

*    1862 van de schoenerbrik “Annechiena Wemelina”, gebouwd in 1862 te Pekela, 184 ton o.m., varend voor J.J.Koerts te Pekela. Het schip is in april verongelukt op Avola;

*    1864 t/m 1874 van de 2-mastschoener “Nicolaas Albert”, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 170 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam;

*    1880 van de schoenerbrik “Neutraal”, gebouwd in 1872, bouwplaats niet vermeld, 139 ton o.m., varend voor G.H.Stratingh te Pekela. Het schip werd in 1880 verkocht naar het buitenland.

 

De monsterrollen op het Noordelijke Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

01 juli 1848, kof “Drie Zusters”, kapitein Derk Tjebbes de Jonge, 64 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Derk Derks de Jonge, 19 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen een lichtmatroos;

10 maart 1851, kof “Drie Zusters”, kapitein Derk Derks de Jonge, 22 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Berend Tammo, geen leeftijd vermeld uit Emden, kok en 2 lichtmatrozen;

04 april 1851, kof “Drie Zusters”, kapitein Derk Derks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts matroos en een lichtmatroos;

01 augustus 1851, kof “Drie Zusters”, kapitein Derk Derks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 2 koks.

30 mei 1854, schoenergaljoot “Annechiena”, kapitein Derk Derks de Jonge, 25 jaar uit Oude Pekela.

07 mei 1862, schoener “Annechiena Wemelina”, kapitein Derk D. de Jonge, 33 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman A.D.Bolt, 26 jaar te Termunterzijl, kok en 2 matrozen;

 

Overige bijzonderheden

Een scheepsportret van de “Neutraal” bevindt zich in de collectie van het Kapiteinshuis in Oude Pekela.

 

Krantenberichten

“Ingekomen stukken Oude Pekela – 1858.

In een brief dd 23 januari 1858 van de burgemeester van Groningen aan die van Oude Pekela wordt gemeld dat aan boord van het schip “Annechiena” onder kapitein D.D. de Jonge vorig jaar een matroos in de Middellandse Zee overboord is geslagen en verdronken.115.

 

Provinciale Groninger Courant 05 september 1851114

Bremerhaven, 27 augustus. De schepen WELVAART, kapt. Suk, van Bremen naar Stettin en ANNECHINA, kapt. de Jonge, van Bremen naar de Oostzee, zijn heden alhier uit zee teruggekomen, het eerste met verlies van een anker en 25 vadem en ketting, en het laatste met gebroken spil.

 

NRC 31 oktober 1853114

Arendal, 13 oktober. Het schip DRIE ZUSTERS, kapt. De Jong, van Laurvich (opm: Larvik) naar Termunterzijl, is alhier met vier voeten water in het ruim binnengelopen. Het heeft de lading gelost en zal binnen 3 à 4 dagen gereed zijn, om de reis voort te zetten.

 

NRC 26 augustus 1855114

Falmouth, 23 augustus. Het alhier gearriveerde Nederlandse schip ANNECHINA, kapt. De Jonge, van Ibraïl naar Vlissingen bestemd, heeft schade bekomen en zal dien tengevolge een gedeelte van de lading moeten lossen.

 

NRC 25 november 1860114

Texel, 23 november. Het schip ANNECHINA, kapt. De Jonge, van Cadix alhier binnen, is gisterennacht op de Noord-Haaks vervallen, maar door het over boord werpen der lading en assistentie in vlot water gekomen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 april 1863114

Triëst, 7 april. De schoenerbrik ANNECHINA WEMELINA, kapt. De Jonge, van hier met stukgoed naar Hamburg, is in de nacht van 23 maart op Avola (opm: O-kust Sicilië) gestrand en verongelukt.

 

Provinciale Groninger Courant 05 mei 1863114

Triëst, 25 april. Het schip ANNECHIENA WEMELINA, kapt. De Jonge, van hier naar Hamburg, op Avola (opm: Oostkust Sicilië) gestrand, is wrak, doch het volk gered en bijna de gehele lading, ofschoon gedeeltelijk beschadigd, geborgen.

 

NRC 20 februari 1870114

Rosario, 29 december. Op de 20e dezer schiftte de wind gedurende een hevige storm van het ZW naar het ZO, waarbij de volgende schepen op drift gingen: NICOLAAS ALBERT, kapt. De Jonge, SPECULATION, kapt. Van der Kooij, en ALCMARIA VICTRIX, kapt. De Jonge, en meer anderen, doch geen van hen leed enige belangrijke schade.

 

NRC 10 maart 1877114

North Shields, 7 maart. Kapt. D.D. de Jonge, gezagvoerder van het Nederlandse schoenerschip NICOLAAS ALBERT, in de Tyne aangekomen, rapporteert dat een man der equipage, genaamd P. van der Gluijn, bij het ophijsen van het grootzeil overboord gevallen en verdronken is.

 

NRC 08 juni 1877114

Gallipoli, 30 mei. Het stoomschip CALYPSO, van Corfu met stukgoed op hier bestemd, geraakte 26 mei op de Ugenta reven bij kaap Santa Maria de Leuca aan de grond. Het Nederlandse schip NICOLAAS ALBERT, kapt. De Jonge, dat daar passeerde, maakte akkoord voor GBP 260,- om een gedeelte der lading van de CALYPSO over te nemen en herwaarts te brengen. Een ander schip, de JULIANA, werd insgelijks aangenomen, en nadat 40 ton rovero-hout en andere lading uitgelost en 90 ton scheepskolen overboord geworpen waren, kwam het stoomschip vlot en alhier binnen.

 

Provinciale Groninger Courant 05 januari 1880114

Advertentie. Woensdag de 14e januari 1880, des avonds te zes uur, zal, ten huize van J.C. Dijk te Nieuwe Pekela, in het openbaar worden verkocht het in de Nederlanden thuis behorend schoenerschip NEUTRAAL, bevaren door de kapitein R.J. Gust te Nieuwe Pekela, groot 139 tonnen, oude meting, thans liggende te Emden, met al deszelfs opgoederen.

Nadere inlichtingen te bekomen bij de boekhouder, de heer G.H. Strating te Nieuwe Pekela, en ten kantore van de ondergetekende notaris, terwijl de inventaris in tijds ter lezing zal worden gelegd en verkrijgbaar gesteld.

Mr. F. Roessingh.

 

NRC 17 januari 1880114

Verkochte schepen.

Sappemeer 13 januari. Heden werd publiek verkocht het schoenerschip EBENHAËZER. Koper werd kapt. A. Forma, te Groningen; de mede gepresenteerde chronometer werd aan dezelfde verkocht voor NLG 150.

Pekela, 14 januari. Heden werd in veiling voor het schoenerschip NEUTRAAL NLG 3.000 geboden. Het werd echter ingehouden.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Jonge, Derk Derksz de

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.J.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1863 t/m 1866 van de sch.kof “Annechiena”, gebouwd in 1854 te Veendam, 124 ton o.m., (vermoedelijk) varend voor A.J.Schröder te Pekela. Het schip voer in 1867 voor P.P.Kolk te Pekela en was herdoopt in “Maria”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Boer, K.J. de

Familiegegevens en opleiding

Harm werd geboren/gedoopt te Oude Pekela op 19 september/14 oktober  1810 als zoon van de landgebruiker Melle Melles Pot en Lammechien H(indriks) Spelde.

Harm Melles Pott trouwde op 23 december 1835 te Oude Pekela als schipper met Anna Luitcia Wijkmeijer, geboren/gedoopt te Nieuwe Pekela op 28 april/06 mei 1810 als dochter van schipper Klaas Hindriks Wijkmeijer en Trientje Geerts Nap. Harm ondertekende zijn huwelijksakte met de naam POTT. Annaoverleed op 13 juni 1892 te Oude Pekela, 82 jaar.

 “Extract uit het journaal gehouden aan boord van het Nederlands kofschip “Anna Luitzia”, gevoerd door Nantko Jans Huisman, voor wijlen Harm Melles Pott, op een reis van Rotterdam naar St. Petersburg, liggende op dat moment te St. Petersburg.

Op vrijdag 20 juni 1848, ’s namiddags om ca. vier uur, overleed na een korstondige ziekte, gezagvoerder Harm Melles Pott, oud 38 jaren, van Oude Pekela.”

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Harm Melles als schipper in 1835, 1836, 1837, 1840, 1841, 1842, 1843, 1844, 1845, 1848.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleges

H.M.Pot was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 33 in de periode 1840 t/m 1847

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.M.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1836 van de kof “Jonge Hendrik”, geen vermelding van bouwgegevens, eigenaar en thuishaven. Het schip werd 8 maal te Harlingen geregistreerd komend van Noorwegen;

*    1838 t/m 1851 van de kof “Anna Luitsia”, gebouwd in 1837 te Pekela, 135 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein;

*    1867 t/m 1869 van de schkof “Maria” ex Annechiena, gebouwd in 1854 te Veendam, 124 ton o.m., varend voor P.P.Kolk te Pekela. Het schip werd door dezelfde eigenaar in 1870 herdoopt in “Mennetha”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

21 maart 1838, schip “Anna Luitzen”, kapitein Harm M.Pott uit Oude Pekela.

25 februari 1843, schip “Anna Luitcia”, kapitein Harm M.Pott uit Oude Pekela.

27 februari 1844, schip “Anna Luitcia”, kapitein Harm M.Pott uit Oude Pekela.

29 maart 1845, schip “Anna Luitcia”, kapitein Harm M.Pott uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 meldt:

30.06.1848 Overleden a/b Ned. kofschip ‘Anna Luitzia’, gevoerd door Nantko Jans Huisman, voor wijlen Harm Melles Pott, op reis van Rotterdam naar St. Petersburg en liggende te St.Petersburg, na een kortstondige ziekte, de gezagvoerder Harm Melles Pott, 38 jaar, uit O.P.”

 

In de Provinciale Groninger Courant op 15 januari 1847 stond een advertentie met de volgende tekst:

“Mr. B.HAITZEMA VIËTOR, Notaris te Winschoten, gedenkt, ten verzoeke van H.E.SCHREUDER en ZOON, op VRIJDAG den 22sten Januarij 1847, des avonds te 5 uren, ten huize van den Logementhouder G.W.POTT, te Oude Pekela, in openlijke veiling te Verkoopen navolgende SCHEEPSAANDEELEN, als:”

Dan volgen 15 verkopen waaronder:

“XI  3/60 in het KOFSCHIP ANNA LUCIA, Kapit. H.M.Pott.”

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Pott, Harm Melles

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.B.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1871 van de schkof “Menetta” ex Maria, ex Annechiena, gebouwd in 1854 te Veendam, 124 ton o.m., varend voor P.P.Kolk te Pekela. Het schip is in 1871 gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Kuiper, K.B.

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1854-05-30
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNECHIENA
Schipper: Jonge, Derk Derks de
Scheepstype: schoenergaljoot
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Komt in kronieken en zeetijdingen veel voor als  ANNECHIENA.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten