Inloggen
CONFIANCE III - ID 1469


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1905-04-20 / 1913-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Nat. Official Number: 6409 GRON 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1905-03-11
Delivery Date: 1905-04-20
Technical Data

Gross Tonnage: 122.47 Gross tonnage
Net Tonnage: 98.03 Net tonnage
Deadweight: 186.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 27.37 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught: 2.02 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-04-20 CONFIANCE III
Manager: Jacob Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Wijnstok, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: NKVF

Date/Name Ship 1910-01-07 CONFIANCE III
Manager: Nicolaas Wijnstok, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Wijnstok, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NKVF

Ship Events Data

1905-03-11: DS 13.03.1905: Martenshoek, 11 maart. Bij de werf Gebr. Verstockt is te water gelaten de stalen koftjalk “Confiance III”, groot 115 ton, voor J. Wijnstok te Martenshoek. De kiel zal worden gelegd voor een 3 mast schoener en een tjalk van 125 ton.
1905-04-20: Dagregister deel 16 nummer 672. Den twintigsten April 1900 en vijf. Ik, ondergeteekende, Jacob Wijnstok, wonende te Hoogezand, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het zeil-kolftjalkschip CONFIANCE III, groot bruto 346.97 kubieke meter of 122,47 ton van 2.83 kubieke meter en netto 277.72 kubieke meter of 98.03 tonnen van 2.83 kubieke meter, gebouwd te Martenshoek bij Gebr. Verstockt en aldaar liggende aan de werf, welk schip in het Koninkrijk der Nederlanden te huis behoorende, nog nimmer aan eenig hypotheekkantoor is te boek gesteld. Groningen 20 April 1905. J. Wijnstok. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 6409.)
1905-05-01: DS 01.05.1905: Vertrokken van werf G.Verstockt te Martenshoek naar Groningen de tjalk “Confiance III”, groot 125 register ton en eigendom van J. Wijnstok. DS 25.05.1905: Het nieuwe schip “Confiance III” (kapitein J. Wijnstok) is heden van Delfzijl vertrokken naar Yarmouth.
1910-01-07: Op 7 jan. 1910 scheiding en deling tussen de erven van Jacob Wijnstok, die is overleden te Bogense op 8 sept. 1909, en Alberdina Johanna Stuitje, waarbij dit schip wordt toegedeeld aan Nicolaas Wijnstok, één van de vijf kinderen van erflater.
1910-10-18: Beschrijving in het Kadaster dat Jacob Wijnstok op 09-09-1909 aan boord is is overleden. Het schip gaat naar zijn weduwe Alberdina Johanna Stuitje en haar kinderen Nicolaas, Jacob, Gerardus, Harm en Willem Wijnstok.
1913-01-00: Final Fate:
In stormachtig weer in het Skagerrak aangevaren door het Zweedse stoomschip “Heimdal”. Een lid van de bemanning van de “Confiance III” komt hierbij om het leven.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Wijnstok, Jacob
College: De Groninger Eendragt, Groningen
Vlagnummer: 38
Overige informatie: Jacob werd geboren op 15 april 1849 te Stavoren als zoon van de binnenschipper Jacob Wijnstok en Hiltje Daniëls Dost. Op 09-09-1909 op zee, overboord geslagen en verdronken. Waarschijnlijk begraven te Bogense (Den.). Jacob trouwde op 22 maart 1877 te Ho

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas werd geboren 28 juli 1878 te Martenshoek gem Hoogezand als zoon van de tjalkschipper Jacob Wijnstok en Alberdina Johanna Stuitje. Het echtpaar was woonachtig te Groningen.

Nicolaas trouwde op 05 mei 1917 te Delfzijl zonder beroep met Ena van Dijk, geboren te Oterdun, gem. Delfzijl op 11 juni 1888 als dochter van de kastelein Harm van Dijk en Jantje Bekenkamp. Ena overleed te Delfzijl op 11 juni 1970, 82 jaar, weduwe

Nicolaas overleed op 05 oktober 1961 te Groningen, 83 jaar.

Nicolaas en Ena zijn begraven op Begraafplaats 2 te Delfzijl.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Wijnstok was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vkagnummer 38 in de periode 1913 t/m 1914 en vlagnummer 21 in de periode 1915 t/m 1920 (en later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3591 meldt kof/tjalk de “Lammegina II”, gebouwd in 1912 bij Gebr. J. en G.W Verstockt te Martenshoek. In 1914 staat als manager/owner Nicolaas Wijnstok te Hoogezand. De gegevens bevatten de tekst van een akte dd 24 januari 1917waarin een NV wordt opgericvht door o.a. Nicolaas Wijnstok Jacobzoon uit Groningen. In de NV wordt ingebracht de “Lammegina II”

 

De ledenlijst van “De Groninger Eendracht” vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1915 t/m 1917 vermeldt N.Wijnstok met vlagnummer 21 als gezagvoerder van de “Lammechina II”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Wijnstok, Nicolaas Jacobz

Afbeeldingen


Omschrijving: CONFIANCE III
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie
NRC 02.01.1913: Londen, 02.01.1913:
Volgens telegram uit Cristiansand is de Nederlandse kof  “Confiance III” met hout van Lovisa naar Londen bestemd, met een onbekend gebleven schip in aanvaring geweest, hetwelk de reis voortzette. De “Confiance III” is vermoedelijk gezonken. De bemanning, uitgezonderd een die verdronken is, is te Christansand geland. 
NRC 07.01.1913: Kristiansand, 03.01.1913,
De bergingsboot “Urald”, uitgevaren om het Nederlandse schip “Confiance III”, dat met een onbekend schip in aanvaring is geweest, te zoeken, is onverrichter zake teruggekeerd. Men heeft het schip niet gevonden. Waarschijnlijk is het gezonken. 

NRC 220213
In zijn gisteren gehouden zitting heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld inzake de aanvaring op 1 januari bij de Noorse kust tussen het koftjalkschip CONFIANCE III, schipper en eigenaar N. Wijnstok te Hoogezand, en het Zweedse stoomschip HEIMDALS. Het kofschip was met een lading hout op reis van Lovisa (Finland) naar Gravesend. Door de aanvaring was het zodanig beschadigd dat het zonk en er een man verdronk; de overige drie opvarenden werden te Christiania (opm: moet zijn Christiansand) aangebracht.
De schipper, als getuige gehoord, verklaart dat zijn schip in het laatst van vorig jaar veel met stormweer te kampen heeft gehad. Op genoemde vaart was de lading 8 duim boven water. Te 12 uur in de nacht van 31 december op 1 januari werd omgehalsd. Kustlichten werden niet gezien. Het weer was tamelijk helder; de zee hoog. Te 12.30 zag men twee toplichten, daarna een rood licht. Het andere schip kwam op de CONFIANCE III aan. Laatstgenoemd had alleen de groene lantaarn uitgezet. De HEIMDALS kwam al nader en nader, maar getuige dacht niet aan aanvaring, zodat geen andere seinen werden gegeven. Toen het andere schip – waarvan de naam toen onbekend was – te dichtbij kwam, werd het volk uit de kooi geroepen. De HEIMDALS was toen nog 2½ streek voor, doch liep in een rechte hoek op de CONFIANCE in. Wel werd iets geschreeuwd, maar dit werd door getuige niet verstaan: alleen riep hij: wacht voor ons!
De aanvaring had ten gevolge dat achter de grote mast een groot gat ontstond. In 20 minuten tijd was het ruim vol water. Er werd scheepsraad gehouden. Een tweede stoot volgde; kort daarop een derde. Toen werd met flambouwen geseind. Men dacht dat de kof nog drijvende kon blijven, maar er bleef geen stuur in. De boot sloeg los; uit lijfsbehoud sprongen de opvarenden daar in, maar getuige heeft niet gezien dat één man overboord sloeg.
Het schip was tot 16 november verzekerd voor NLG 14.500. De maatschappij stelt zich op het standpunt dat de assurantie afgelopen is.
Het overboord slaan van de matroos schrijft getuige toe aan de omstandigheden, dat het schip scheef voer, terwijl de man op de deklast stond en hij dus waarschijnlijk het evenwicht verloor. De Raad zal later uitspraak doen. 

AH 010313
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak in de op 21 februari jl. behandelde zaak van de aanvaring tussen het van staal gebouwde twee-mast kofschip CONFIANCE III, eigenaar en schipper N. Wijnstok uit Hoogezand en het Zweedse stoomschip HEIMDAL. Deze aanvaring had plaats op 1 januari op de Noorse kust, met het gevolg dat de CONFIANCE III dermate beschadigd werd, dat de bemanning het schip moest verlaten en dit geheel is vergaan, terwijl een van de opvarenden bij de ramp is omgekomen.
De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de ramp te wijten is aan onvoldoende uitkijken van de zijde van de bemanning van de HEIMDAL. De CONFIANCE III toch voerde het voorgeschreven groene licht; dit blijkt niet alleen uit de verklaring van schipper Wijnstok, maar de bemanning van de HEIMDAL zelf verklaart, dat zij, al is het te laat, het groene licht gezien heeft. Dat de uitkijk op de HEIMDAL onvoldoende is geweest, volgt eerstens reeds uit de aanvaring zelve; het zicht was goed, dit blijkt uit de verklaring en van schipper Wijnstok en van de bemanning van de HEIMDAL en verder uit de verklaring van de bemanning van de HEIMDAL, dat de uitkijk van de HEIMDAL niet op zijn post was.
Naar het oordeel van de Raad treft de bemanning van de CONFIANCE III geen blaam. Het was zeker voorzichtig geweest van de schipper, toen hij zag, dat de HEIMDAL zijn koers in de richting van de CONFIANCE III behield, indien hij had gestakeld en de Raad beveelt dit in dergelijke omstandigheden ten zeerste aan, omdat in zulke gevallen het wellicht overbodige stakelen niet schaadt en onheil kan voorkomen, maar een verplichting daartoe drukte de schipper niet en hij mocht verwachten, dat evenals hij de HEIMDAL zag, de bemanning van dit schip de CONFIANCE III zou zien, zodat zelfs tot op het laatste ogenblik de schipper kon denken, dat de HEIMDAL als stoomschip voor het zeilschip de CONFIANCE III zou uitwijken.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1910
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Toegang 105, inv. nr. 230, aktenummer 2799, 7 jan. 1910, juncto inv. nr. 229, aktenummer 2766, 12 nov. 1909, in laatstgemelde akte staat vermeld dat het schip is gschat op f. 10.000,-- en belast met een hypotheek pro resto f. 6.300,-- ten behoeve van Algemeene Groninger Scheepshypotheekbank en een schuld aan G. Bruining ad f. 2.000,-- en f. 500,-- aan H. Kok Ruding.