Inloggen
OUDERKERK AAN DEN AMSTEL - ID 14683


Kroniekberichten

Datum 12 december 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 11 december. Op de werf van de scheepsbouwmeester J. Smit aan het Slikkerveer onder Ridderkerk is de kiel gelegd voor een barkschip van circa 350 gemeten lasten, genaamd OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, voor rekening ener rederij onder directie van de heer Wm Ruys J.Dzn, alhier.

Afbeelding
Datum 31 maart 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 30 maart. Heden is van de werf van de heer J. Smit Fzn. te Ridderkerk te water gelaten het campagne fregatschip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL (opm: vernoemd naar de geboorteplaats van W. Ruys), groot circa 400 lasten, en de kiel gelegd voor een schip van dezelfde grootte, genaamd MARIA ELIZABETH MARGARETHA (opm: vernoemd naar de zuster van W. Ruys), beide bestemd voor de grote vaart onder directie van de heer W. Ruys J.Dzn, alhier.

Afbeelding
Datum 01 juni 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 april. Scheepsvrachten. Nadat de PIO NONO tot GBP5,- via Akyab (opm: Sittwe) naar Nederland werd vervracht, en de AZIA suiker accepteerdetot NLG 80, werd bekend, dat de Factorij verscheidene schepen, waaronder de HENRIETTE CORNELIA, PALEMBANG, WILDEMAN en HENRIETTE MARIA, in haar gewone bevrachtingen opnam, gingen daardoor de vrachten iets hoger, en bedong de VAN GALEN NLG 82,50 voor rijst en NLG 92,50 voor suiker, alhier en te Soerabaija te laden, en later nog de RABENHAUPT NLG 80 voor rijst en NLG 90 voor suiker, alhierte laden, beiden naar Amsterdam. Alhier zijn dus alleen nog disponibel de TWEE GEBROEDERS en NEDERLAND, maar waarvan men zegt, dat een naar Japan zal gaan, terwijl de andere mede in de gewone bevrachting der Factorij zal worden opgenomen. Te Samarang is de VAN DER WERFF ladende tot NLG 90 naar Amsterdam. Te Sooerabaija is de NEPTUNUS tot NLG 82 ladende. Het aldaar aangekomen schip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL is mede door de Factorij genomen, en de JAVA KOERIER laadt voor eigen rekening.

Afbeelding
Datum 09 februari 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 februari. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. D.H. Kramer, de 12e november vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak, met een passagier, de 28e oktober vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: JANNETJE (door de Factorij) à NLG 105 voor suiker en koffij op de kust. PRINS MAURITS NLG 100 voor suiker alhier en NLG 105 voor suiker en koffij te Samarang te laden. PRINSES MARIANNE à NLG 105 voor suiker hier en te Indamayoe te laden. DERKINA TITIA NLG 105 voor suiker op de kust. TWEE JEANNES NLG 105 voor suiker op de kust en NLG 120 voor arak (opm: rijstbrandewijn) hier. ADMIRAAL JAN EVERTSEN NLG 92,50 voor rijst, NLG 97,50 voor suiker alhier. AMERIKA NLG 97,50 voor rijst, NLG 115 voor lichte goederen alhier. EENSGEZINDHEID NLG 105 voor suiker op de kust.
Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten.

Afbeelding
Datum 29 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd : HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar naar China gecharterd. Te Soerabaya zijn à NLG 100 voor rijst en koffie en suiker bevracht DAVO en ESTAFETTE. Zonder destinatie zijn nog ADMIRAAL TROMP en STAD ZIERIKZEE, die nog op de kust moeten lossen.

Afbeelding
Datum 02 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 29 april. Het Nederlandse schip (opm: fregat) OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. H. Zinger q.q, van Java naar Amsterdam, is heden morgen op Newcombe Sand bij de Singels (opm: ondiepten in de inham bij Winchelsea) aan de grond gevaren, doch is ogenschijnlijk zonder schade vlot gekomen en heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 13 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, … december 1858. Vrachten. De staat van zaken is niet veranderd en is het nog niet te voorzien, wanneer de zo zeer gewenste verbetering der vrachten zich zal doen gevoelen. Het getal der disponibele schepen wordt dagelijks door nieuwe arrivementen vermeerderd, terwijl van de berichten de naburige vreemde havens hoe langer hoe ongunstiger luiden. Te Singapore en te Manilla wordt zwaar goed à GBP 17/6d naar Europa verscheept, terwijl in China en Calcutta bijna geen lading te vinden is. Gelukkig echter zal de voorgenomen militaire expeditie naar Boni (Z.O. van Celebes) emplooi aan een vijftiental nationale schepen geven en zodoende de disponibele scheepsruimte verminderen. Tot dit doel zijn reeds drie schepen van groot charter tot het overbrengen der cavalerie, en een ziekenschip door het gouvernement bij inschrijving gevraagd, doch is het resultaat der aanbiedingen nog niet bekend.
Sedert onze laatste berichten kwamen ons de volgende bevrachtingen ter ore:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen CORNELIS HOUTMAN, à NLG 35 voor rijst, van hier naar Amsterdam; TWEE GEZUSTERS laadt voor rederij rekening en neemt suiker als bijlading à NLG 42,50 naar Amsterdam; WILLEM DE ZWIJGER, die mede voor eigen rekening laadt, accepteerde NLG 35 voor 2000 pikols suiker van Passaroeang naar Rotterdam.
Te koop blijven: Engelse VERNON, ALICE MARTIN en SYDNEY.
Verkocht werd: Amerikaanse ESCORT, groot 475 ton voor NLG 25,000.
Diversen. De Nederlandse POSTILLON heeft naar Japan via Manilla aangelegd. De Nederlandse JOHANNES ANTONIUS laadt 500 ton steenkolen te Onrust voor Muntok en Riouw, tot de verbazend lage vracht van NLG 4,33 per ton.
Disponibel zijn: Nederlandse NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELIZABETH, ODILIA MARGARETHA, TAGEL, ABEL TASMAN, CORNELIS SMIT, JACOB, SUZANNA ELIZABETH, ALBLASSERDAM, CHERIBON, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABANT, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATO, ALMELO, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, JOAN JACOB, FERDINANDINA, EMMA, TERNATE, BALTIMORE, ZEEVAART, LANDBOUW, EERSTELING, ELECTRA, REGINA MARIS, CATHARINA MARIA, STAD MIDDELBURG, ACADIA, EMILIE, CHRISTIAAN LOUIS, OOST INDIA PACKET, PANTALON, SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA PALOWNA, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, WELVAART, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE en OUWERKERK AAN DE AMSTEL (opm OUDERKERK AAN DEN AMSTEL).
In reparatie zijn echter nog de Nederlandse schepen VALPARAISO en LOUISE JACOBA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De VIJF GEBROEDERS (887 ton) werd met deszelfs inventaris op publieke veiling voor NLG 16.000 verkocht en het Eng. schip ENTERPRISE (228 ton) voor NLG 4.010 en deszelfs inventaris voor NLG 3.000. Het Engelse stoomschip BURRA-BURRA is door het gouvernement aangekocht voor NLG 110.000; het Bremer schip FIDES is te koop aangeboden.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA CORNELIA en GEERTRUIDA doen kustreizen.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

Afbeelding
Datum 27 februari 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Nederlandse schepen. KRIMPEN AAN DE LEK, bevracht à NLG 100 per last voor suiker, NLG 125 voor arak en NLG 90 voor rijst hier te laden voor Rotterdam. PETRONELLA CATHARINA laadt te Samarang koffij à NLG 92.50, licht goed à NLG 100 en suiker à NLG 97.50 voor Amsterdam. SENIOR laadt te Tagal à NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor rijst en thee en NLG 30 voor tin voor Amsterdam. BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG NLG 97.50 voor suiker, NLG 80 voor tabak te Samarang en te Soerabaija te laden voor Rotterdam. MINERVA verkreeg NLG 100 voor suiker te Pecalongan, NLG 97.50 te Samarang en NLG 80 voor rijst hier te laden voor Rotterdam. De MEDEA en de BEZOEKIE laden voor eigen rekening te Passaroean voor Rotterdam. ABEL TASMAN laadt hier en te Samarang suiker à NLG 97.50, NLG 92.50 voor koffij en NLG 105 voor huiden voor Rotterdam. STAD GOUDA NLG 97.50 voor suiker, NLG 95 voor koffij te Cheribon, Tagal en Samarang te laden voor Rotterdam. ZEENYMPH NLG 97.50 voor suiker, NLG 92.50 voor koffij hier, Cheribon en Samarang te laden voor Amsterdam. VOORUIT verkreeg GBP 4 per ton voor de lading van het Amerikaans schip ROSETTE voor Sydney. De AMSTERDAM NLG 90 voor suiker te Passaroeang te laden voor Amsterdam. PATRIARCH SAMHIRI NLG 90 voor suiker te Soerabaija en Passaroeang te laden voor Rotterdam. NICOT NLG 90 voor suiker te Soerabaija te laden voor Amsterdam. HELENA EN ANNA NLG 90 voor suiker en NLG 115 voor arak hier te Samarang en Probolingo te laden naar Amsterdam. ALLEGONDA JACOBA NLG 90 voor een volle lading suiker van Samarang naar Amsterdam. MINISTER PAHUD NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor rijst alhier en NLG 95 voor koffij te Padang te laden naar Rotterdam.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: DE TWEE GEZUSTERS, SALATIGA, HELMERS, AEGIDIA EN PAULINE, GENERAAL MICHIELS, DOELWIJK, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, ISAAC DA COSTA, JACOB, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, LOEVESTEIN, NOORD BRABAND, SUSANNA, TALANAK.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende acht schepen, als:
Voor Rotterdam: MACASSER, kapt. J. Rif; TWEE GEZUSTERS, kapt. J. Bergman.
Voor Amsterdam: PEGASUS, kapt. G. Mannoury; SIRIUS, kapt. W. van Wijngaarden van Rees; JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K. Salm; MARIA CATHARINA, kapt. H.P. Kluit; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. K.J. Swart.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1863
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, 9 oktober. Het schip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Swart, van Rotterdam naar Batavia, alhier met schade binnengelopen, is in de haven gehaald om te lossen en te repareren.

Afbeelding
Datum 04 september 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in Lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Samarang. De Nederlandse fregat D’ELMINA, kapt. L.H. Demmers.
- Batavia en Samarang. De Nederlandse fregat EVA JOHANNA, kapt. A.J.B. Hordijk.
Adres: C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt en Kuyper,Van Dam & Smeer.
- Batavia. Het campagne fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. W.A. Dingemans.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Batavia en Samarang. De Nederl. bark WILHELMINA JOHANNA, kapt. W. Alberts.
Adres: Van Zeylen & Decker en Wambersie & Zoon alhier en Heyman & Schuurman te Amsterdam.
- Batavia. Het Nederlandse clipper-fregat DORDRECHT, kapt. F.H.A. Loos.
- Soerabaija (direct). De Nederl. bark JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Batavia. De Nederlandse bark MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. J.P.O. Gerrebrands.
Adres: Van Overzee & Co. en P.A. van Es & Co te Rotterdam of de Coningh & Co te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. Het Nederl. fregat MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem.
- Batavia. De Nederl. viermast schoener ARGO, kapt. J. Ankringa.
- Kanagawa en Decima. Het Nederlandse barkschip PANTALON, kapt. H.J. van Geijt.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Batavia en Samarang. De clipper-fregat JUPITER, kapt. P.H. Kiewit.
Adres: Ruys & Kellar alhier, en Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam.
- Buenos Aires (direct), eventueel via Montevideo. De Nederlandse brik ELIZABETH EN JOHANNA, kapt. J.J.Lackrooy.
Adres: Hudig & Blokhuyzen of bij Gerbaulet & Co.
- Danzig. De Nederlandse kof SOPHIA, kapt. L.P. Vonk.
- Malta, via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Harburg en Hamburg. Het schip THEA, kapt. P. Thomsen.
Adres: Fauchey & De Vletter.
- Kaapstad (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt. A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Naar Kanagawa en Nagasaki (Decima) direct. De Nederlandse bark MARIA, kapt. N.E.F. van Wulven.
Adres: Meijer & Ortmann, Hudig & Blokhuijzen, Vlierboom & Suermondt, en te Amsterdam, B.D. Bosscher & Zoon.
- Lissabon. Het Nederl. schip VEREENIGING, kapt. G. van Duffelen.
Adres; Kuyper, Van Dam. & Smeer en Vlierboom en Suermondt.
- Manilla (via Londen). De Spaanse Bark LOYOLA, kapt. Inton.
- Soerabaija (met vrijheid passagiers te Batavia te landen). De Nederl. bark JANNETJE, kapt. H.G. Meijerhoff.
Adres: Ruys & Kellar.
- Montevideo en Buenos Aires. De Nederlandse schoener CLARINA, kapt. H. Sannes.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen.
- Napels. De Nederlandse schoener MAGDALENA JOHANNA, kapt. K.B. Gust.
- St. Petersburg. De Nederl. kof ARGO, kapt. D.J. Douwes.
- Triest. De Nederlandse Schoener ZEEMEEUW, kapt. J.G. Sikkema.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer.
- New York. Het Pruiss. Fregat ARNOLD BÖNINGER, kapt. D. Steenken.
- Naar New York. Het Bremer fregat ASIA, kapt. F. Nutzhorn.
- New York. Het Pruissisch fregat GERMANIA, kapt. Wilh. Franke.
- Philadelphia. De Nederlandse schoener SIRENE, kapt. H. Hermanns.
Adres: Wambersie & Zoon.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse driemast schoener MARY GODDARD, kapt. H.J. van Nouhuys.
Adres: P.A. van Es & Co alhier, De Groot Roelants & Co te Schiedam en De Coningh & Co te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Samarang. De Nederl. bark WILHELMINA JOHANNA, kapt. W. Alberts.
Adres: Van Zeylen & Decker en Wambersie & Zoon alhier en Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Batavia. De Nederlandse clipper-fregat DORDRECHT, kapt. F.H.A. Loos.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier, en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Batavia. De Nederl. viermast schoener ARGO, kapt. J. Ankringa.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark Otto, kapt. S. Stehman Tresling.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia en Samarang. De Nederl. campagne fregat JOHANNES ANTHONIUS, kapt. A. de Voogd v.d. Straten. Adres: P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co en Vlierboom & Suermondt.
- Batavia en Soerabaija. De Nederl. bark VAN DER PALM, kapt. J. van Katwijk.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Batavia en Soerabaija (met vrijheid om te Samarang passagiers te ontschepen). De Nederl. clipper-fregat STAD DELFT, kapt. A.H. van der Waal.
Adres: J. van Delft, te Delft, en Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen alhier.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederlandse schoener ASTREA, kapt. H.J. Mulder.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & De Wijs, of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos-Aires, eventueel via Montevideo. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.
- Kaapstad (Kaap de Goede Hoop), na arrivement. De Nederlandse brik CONCORDIA, kapt. A. van Zanten.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Kanagawa en Decima. De Nederlandse clipper brik DUODECIMA, kapt. … (opm: A. Euwes).
Adres: P.A. van Es & Co te Rotterdam, De Groot Roelants & Co te Schiedam en De Coningh & Co, te Amsterdam.
- Malta, via Gibraltar. De Nederlandse schoener POMONA, kapt. D. Haddeman.
Adres: Seeuwen & Co.
- Melbourne (Hobson’s Bay). De Nederlandse bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. S. de Clercq. Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en bij Gerbaulet & Co.
- Montevideo of/en Buenos Aires. De Nederlandse schoener MARIA EN CORNELIA, kapt. A.D. Brinkerink.
Adres: C. Langelaar en Ch. Cornelder & Zonen.
- Rio de Janeiro. De Nederl. schoener-brik NINA, kapt. R.P. Huisman.
Adres: Visser & Van der Sande of bij Gerbaulet & Co.
- Samarang (met vrijheid om te Batavia passagiers te landen). De campagne fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. W. A. Dingemans.
Adres: Wm. Ruys & Zonen en Ruys & Kellar.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse clipper-bark KATARINA MARIA, kapt. J. Brandts.
Adres: P.A. van Es & Co alhier en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Soerabaija (direct). De Nederl. bark JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn.
Adres: Ch. Cornelder & Zonen alhier en D. Schotman Dz. te Dordrecht.
- Triëst. De Nederlandse schoener ZEEMEEUW, kapt. J.G. Sikkema.
- Triëst. De Nederlandse schoener MENNO, kapt. Jan Z. Potjer.
Adres: Kuyper, Van Dam en Smeer.

Afbeelding
Datum 06 juni 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 5 juni. Volgens een nader bericht uit Mauritius wordt het bevestigd, hetgeen wij de 27e mei per telegraaf via Suez ontvingen, dat het schip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Dingemans, de 11e april buiten de Straat Sunda zeer hoge zeeën ondervond, waarin het schip lek sprong en 2½ duim water per uur maakte.
30 april, op de hoogte van Rodrigues, beliep het een orkaan; het lek nam toe en het schip maakte toen 20 voet water in de 24 uren; het verloor daarbij zeilen enz. Aldus was het genoodzaakt naar Mauritius te stevenen, voor reparatie.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 23 augustus. Volgens particulier bericht van Kaapstad, dato 15 juli, waren op die dag te Simonsbaai binnengelopen de Nederlandse barkschepen ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote marsstengen toebehoren (equipage en troepen welvarende) en ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, van Padang naar Amsterdam, het laatste alleen om water. Twee dagen te voren was door kapt. 't Hoen gepraaid het fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Dingemans, van Batavia, (laatst van Mauritius) naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 september 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 september. Volgens bericht van kapt. W.A. Dingemans, voerende het fregatschip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, was hij 6 augustus ter rede van Batavia gearriveerd, na 24 uren op de klip Monnikendam vast gezeten te hebben, van waar hij door de stoomboot VICE PRESIDENT PRINS werd afgebracht. Experts hadden lossing bevolen en dokken te Onrust.

Afbeelding
Datum 06 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop scheepswerf, scheepstimmerwerfplaats

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping om contant geld ten overstaan van de notaris U. Lourensz te Delfshaven, op donderdag de 7e april 1870, des voormiddags ten 10 ure aan de scheepstimmerwerf van de heer H. de Hoog te Delfshaven, van scheepsafbraak, afkomstig van het schip OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, bestaande in oud rondhout, ijzeren waterketels en leggers, oude dekdelen, mahonie paneeldeuren, dito tafels, banken en canapé's en verder eiken, grenen en vuren afbraak- en brandhout, benevens een ijzeren boot, twee houten boten, twee donderleiders, een brandspuit, koperen pomp, een partij oud ijzer, ijzeren knieën enzovoorts, alles gelegen en te bezichtigen aan gemelde scheepstimmerwerf.

Afbeelding
Datum 26 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 mei. Volgens telegrafisch bericht van kapt. Hanssens, voerende het Nederlands schip SANDVIKEN, van Nerva naar Edam, op Faro gestrand, bevorens gemeld, was het, na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, vlot geraakt. Het schip is dicht gebleven en zou de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 13 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 12 november. Volgens telegram uit Laesoe, d.d. 11 november, was het Nederlands schip SANDVIKEN, kapt. J. Hansens, van Borga met hout naar Edam, de vorige dag aldaar in de Gronden gestrand en totaal wrak geworden.

Afbeelding