Inloggen
CONCURENT - ID 1453


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-03-00 / 1952-04-25 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Nat. Official Number: 2420 WINSCH 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel and iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. van der Werff, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 77.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 25.59 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-03-00 CONCURENT
Manager: Scholten J.U., Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scholten J.U., Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NKTQ

Date/Name Ship 1906-00-00 CONCURENT
Manager: Henderikus Scholten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Henderikus Scholten, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NKTQ

Date/Name Ship 1920-12-06 CONCURENT
Manager: Jelle Sibrijns & Janus Conelis Vegter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jelle Sibrijns & Janus Conelis Vegter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs HFl. 11.000,--

Ship Events Data

1898-05-16: Dagregister deel 12 nummer 83. den een en twintigsten Mei 1800 acht en negentig. De ondergeteekende Henderikus Scholten, schipper van beroep, wonende aan boord van zijn schip, gedomicilieerd te Wildervank, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Stadskanaal, gemeente Wildervank op de werf van de scheepsbouwmeester G.W. van der Werf gebouwde ijzeren tjalkschip genaamd "Concurent", groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Gerdes te Stadskanaal, gemeente Ontswedde, den zes en twintigsten April achttienhonderd acht en negentig honderd vijftig kubieke meter, welk tjalkschip nimmer aan eenig Kantoor is te boek gesteld en thans liggende is bij de werf van bovengenoemden scheepsbouwmeester te Stadskanaal, gemeente Wildervank. Stadskanaal, 16 Mei 1898. (getekend H. Scholten.) In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter Henderikus Folkerts te Winschoten d.d. 23 Mei 1898, is nevensgenoemd vaartuig gebrand als volgt 2420 WINSCH 1898. De Bewaarder.
1905-05-25: NRC 29 mei 1905: Londen, 25 mei 1905. Volgens telegram uit Frederikshaven is het Ned. tjalkschip “Concurrent”, schipper J.U. Scholten, in ballast van Randers naar Frederikstad bestemd, op het eiland Deget (Denemarken) gestrand.
Frederikshavn, 26 mei 1905: De op Frydenstrands Hage (Deget) gestrande tjalk “Concurrent” is verschenen nacht ogenschijnlijk onbeschadigd vlot gekomen.
1910-01-00: Het Centrum: 27.01.1910. Bremen 26 januari:
De Hollandsche tjalk “Corent’ (kap. Schulten) is nabij het Minsener Oldeoog gestrand. Het schip heeft een lading meel in en is op reis van Ottensen naar Oldenburg. Vier opvarenden werden gered door een boot van het reddingsstation. (Waarschijnlijk wordt hier bedoelt de Nederlandse tjalk “Concurrent”, kapitein Scholten, welk schip 13 januari van Altona naar Oldenburg vertrok.
1910-02-00: Damaged
NRC 24.02.1910: Delfzijl, 23 februari.
De tjalk “Concurrent”verschenen week alhier binnengesleept, gaat naar Stadskanaal om aldaar te repareren. De kosten worden op F. 2500,-- geschat.
1910-03-18: 18 maart 1910; Raad voor de scheepvaart: De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren behandeld de zaak van het scheepsongeval, overkomen aan de tjalk “De Concurrent”op 24 januari, niet ver van de mond van de Wezer, waar ze gestrand is op het Minsener Oldeoog. Genoemd schip, toebehorende aan de schipper zelf, H. Scholten uit Wildervank, was, geladen met meel en gerst, op reis van Hamburg naar Oldenburg. Toen Cuxhafen verlaten werd, was het goed weer, doch toen men in volle zee was, kwam er storm op en werd het dik van sneeuw, zo verklaarde de schipper voor de Raad. Het schip manoeuvreerde slecht, zodat zijn pogingen om de Wezer in te lopen, faalden. Alle hulpmiddelen sloegen van dek. Bij een poging om de mond van het riviertje de Jade binnen te lopen, is het schip gestrand. De noodvlag werd gehesen, doch het was veel te dik van sneeuw, dan dat deze vlag door andere schepen gezien kon worden. Twee dagen is de getuige, die alleen met zijn vrouw en dochter en een stuurman aan boord was, op het schip gebleven, dat zwaar stootte en het roer verloren had. Toen zijn zij aan wal gegaan en hebben daar een inrichting voor schipbreukelingen gevonden, die telefonisch was aangesloten met de dichtstbijzijnde haven. Zodoende konden ze gemakkelijk hulp krijgen. De tjalk is vrij geraakt en met zware averij naar Delfzijl gesleept. Bij het verhoor merkte de president onmiddellijk op,dat het scheepsjournaal niet behoorlijk is bijgehouden, maar bovendien ware er veel meer kans geweest om zonder ongeval de reis te volbrengen, indien doorgekoerst was, in plaats van midden tussen de banken te gaan zitten. Op een desbetreffende vraag antwoordde de schipper, dat ankeren onmogelijk was. Andere raadsheren merkten op, dat het schip ten eene male onvoldoende bemand was, temeer omdat het schip zoveel zeil voerde. Daarmede moet de schipper verlegen hebben gezeten. Als hij bovendien op de kaart had gekeken, had hij zeker vrij kunnen lopen. De schipper antwoordde hierop, dat hij ook, als hij nog een man aan boord had gehad, vermoedelijk niet had kunnen reven. De schipper deelde voort mede, dat hij een dienstdiploma grote vaart van 1904 heeft. Daarna werd gehoord de stuurman Tjeerk Buitenkamp. Deze is als jongen naar zee gegaan en heeft nooit enige opleiding gehad. Van kaarten, lichten of seinen heeft hij niet het flauwste begrip. Hij moest alleen bij het zware weer de zeilen behandelen. Bij de zware storm is onophoudelijk volle zeil gevoerd, omdat men niet kon reven. Zodoende hield het schip van achteren te veel doek op, om te kunnen wenden. De raad zal later uitspraak doen.
1927-09-24: Op 24-09-1927 opnieuw bij het Kadaster te boek gesteld als "Concurent", eigendom van Jelle Sibrijns en Janus Conelis Vegter, beide te Rotterdan, elk voor de helft. Omschrijving: Stalen tjalkschip hebbende een dek, 1 mast, 1 ruim, 1 roef, voorbewogen door wind, Lang 25,59 M. Breed 56 M. Hol 2.07 M. Verplaatsing: 150.873 m3.
1952-04-25: Nevens genoemd schip is op 25 April 1952 opnieuw definitief ingebeiteld als volgt: 155 B WINSCH 1927 blijkens bewijs afgegeven door den scheepsmeter K. Huijser te Rotterdam, getekend 28 April 1952.
Op 25-04-1952 als "CONCURENT", zijnde een tjalkschip, metende 150.83 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Antwerpen/Schelde no 12345 d.d. 28-04-1936, liggende te Rotterdam, door K. Huijser, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van brandmerk 155 B WINSCH 1927 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde achter in de roef, 2.45 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek. Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1952-05-03: Op 03-05-1952 eigendom van Jelle Sibrijns, schipper te Rotterdam. Op 04-09-1952 eigendom van Jan Bijmholt, handelaar te Groningen, Taco Mesdagstraat 26. Op 22-11-1957 wordt de te boek stelling bij het Kadaster doorgehaald.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hinderikus Scholten werd geboren op 24 september 1859 te Wildervank als zoon van de schipper Jan Jans Scholten en Aaltje Derks Knoop.

Hinderikus trouwde op 12 januari 1888 te Wildervank als schipper met Jantina Scholten, geboren 11 december 1857 te Wildervank als dochter van de schipper Adriaan Hendriks Scholten en Pietertje de Groot.

Van zowel Hinderikus als Jantina heb ik geen overlijdensakten gevonden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Scholten was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 19 in de periode 1898 t/m 1920 (de laatste leddenlijst on de zeemansalmanakken).

 

De schepen

H.J.Scholtens was gezagvoerder gedurende:

*     1890 t/m 1897 van de tjalk “Hendrikus”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1897 op de Jadeplatte gestrand en gezonken.

*     1899 en later van de stalen tjalk “Concurrent”, gebouw in 1898, bouwlocatie niet vermeld, 80 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Hendrik Scholten op:

24 februari 1876, schoener “Eben Haezer”, schipper Geert Jans Scholten, 51 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en de lichtmatroos Hendrik Scholten, 17 jaar uit Wildervank.

15 maart 1877, koftjalk “Helena”, kapitein O. de Jonge, 50 jaar. Voorts stuurman, kok en de matroos Hendrik Scholten, 18 jaar uit Wildervank.

20 maart 1905, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 47 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman en een kok.

06 maart 1906, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 47 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman en 2 matrozen.

27 januari 1908, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 49 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een matroos.

21 januari 1909, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten uit Wildervank. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

20 april 1909, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 50 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman en een kok.

30 mei 1910, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 51 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.

16 mei 1911, tjalk “Concurrent”, kapitein H.Scholten, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.

 

In 9 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Hendrik en H.Scholten.

Het overzicht luidt:

1876                      lichtmatroos op de schoener “Eben Haezer” onder Geert Jans Scholten                    17 jaar

1877                      matroos op de koftjalk “Helena” onder O. de Jonge                                                      18 jaar

1905-1911           schipper/kapitein op de tjalk “Concurrent”                                                                    47-52 jaar

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Scholten, Hinderikus Janz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten