Inloggen
HERMINE MARIE ELIZABETH - ID 14526


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-03-10 / 1869-10-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, Werf 'De Haan', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1852-06-19
Launch Date: 1852-12-20
Delivery Date: 1853-02-23
Technical Data

Gross Tonnage: 173.00 lasts
Gross Tonnage 2: 327.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.00 Meters Registered
Beam: 4.86 Meters Registered
Depth: 3.98 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-03-10
Register nr: 18530137
Scheepsnaam: HERMINE MARIE ELIZABETH
Type: Bark
Lasten: 173
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonjer, U.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bonjer, U.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-02-28 HERMINE MARIE ELIZABETH
Manager: Rederij J. Bletz & J.P. Dudok van Heel (Joannes Petrus Bletz Jr., Johannes & Dudok van Heel), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij eigendomsbewijs 5 van 1853, bark HERMINE MARIE ELISABETH
eigenaren per medio februari 1853

Joh. Bletz, Amsterdam (5/64e part) en S.M. Dudok van Heel, Amsterdam (5/64e part), beide boekhouders van het schip
firma Gebr. van der Vliet, Amsterdam (5/64e part)
J.J. van Voorst, Amsterdam (4/64e part)
U. Bonjer (schipper en 4/64e part)
A.F. Tjeenk, Amsterdam (2/64e part)
firma van Vlissingen & Stuart, Amsterdam (2/64e part)
H.A. Insinger, Amsterdam (2/64e part)
F. van Oudermeulen, Amsterdam (2/64e part)
A. van der Hoop, Amsterdam (2/64e part)
Rod. le Chevalier, Amsterdam (2/64e part)
Mevr. Wed. Klijn, geboren Kaiser, Amsterdam (2/64e part)
firma Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, Amsterdam (2/64e part)
firma Meijjes & Smits, Amsterdam (2/64e part)
firma Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam (2/64e part)
J.L. Ceuvel, Amsterdam 2/64e part)
firma Holst & Kooij, Amsterdam (1/64e part)
C.A. de Wit, Amstedda (1/64e part)
Corn. van Vlissingen, Amsterdam (1/64e part)
Louis Hartog, Amsterdam (1/64e part)
J.H. Molkenboer, Amsterdam (1/64e part)
W. van Haarst, Amsterdam (1/64e part)
Corn. Smit, Alblasserdam (2/64e part)
Corn. Harmens, Harlingen (2/64e part)
Derk Fonteijn Tjeerdszn., Harlingen (1/64e part)
firma J.L.J. Enthoven & Co., ’s-Gravenhage (1/64e part)
Th. Lucassen, ’s-Gravenhage (1/64e part)
F.A. Dijkgraaf, Delft (1/64e part)
F. Buyteweg, Delft (1/64e part)
M. van Boelens, Leeuwarden (1/64e part)
Speelman Wolma, Leeuwarden (1/64e part)

Ship Events Data

1856-02-22: Collision
22-02-1856 Amsterdam, 31 maart. Volgens brief van kapitein U. Bonjer, voerende het barkschip HERMINE MARIA ELISABETH, in dato Kamiesch (opm: Corsica; 41º50’ N.B. 09º23’ O.L.) de 15e dezer, was hij de 22e februari aldaar ter rede gearriveerd, doch had wegens stormweder niet de haven kunnen halen, tengevolge waarvan het Engelse schip DUKE OF BEDFORD, driftig geworden (opm: afgedreven), hem voor de boeg was komen drijven, waardoor hij de kluiverboom had gebroken en enige schade aan het voortuig bekomen.
1864-03-11: Collision
11-03-1864 Cowes, 11 maart. Het alhier voor contrariewind binnengelopen Nederlands schip HERMINE MARIA ELISABETH, kapt. Bonjer, van Amsterdam naar Samarang, is op de rede aangedreven door het schip MARY ANN, kapt. Booth, van Sunderland naar Oporto bestemd. De aandrijving werd veroorzaakt doordien de MARY ANN weigerde in de wending. Even genoemd schip bekwam vrij belangrijke schade, doch het Nederlandse schip liep slechts enige lichte schade op aan de boeg.
1865-08-19: Damaged
22-08-1865 Falmouth, 22 augustus. Het Nederlandse schip HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. Dijker, van Amsterdam naar Japan, dat 19 dezer alhier lek binnenliep is nagezien en moet de lading lossen. [NRC 260865]
1866-02-16: Damaged
20-02-1866 Amsterdam, 29 April. Volgens brief van kapt. P.K. Dijker, voerende het barkschip Hermine Marie Elizabeth, dd. Nagasaki, 21 Febr., was hij aldaar den nacht te voren van hier gearriveerd, de equipage was in goeden welstand. Het schip had 5 dagen vroeger een orkaan doorgestaan, waardoor het al de zeilen had verloren, benevens rustijzers, pardoens, nagelbanken enz.; de kapitein vreesde voor schade aan de lading.
1869-10-12: Final Fate: Wrecked

12-10-1869 Gothenburg, 14 oktober. Het schip HERMINE MARIE ELISABETH, kapt. P. Visser, van Amsterdam naar Stockholm, is op Rothe (opm: vermoedelijk Zweedse Westkust) gestrand en wrak geworden doch het volk gered. Een deel der lading, bestaande uit arak (opm: rijstwijn), tabak en suiker, is in beschadigde toestand geborgen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

KNIPSELARCHIEF CENTRAAL BUREAU VOOR GENEALOGIE TE DEN HAAG

“Op den 2den Februarij overleden te St. Thomas (W.I.) CATHARINA HELENA APPEL, in den ouderdom van ruim 41 jaren, Echtgenoote van U.BONJER

Vrienden en Bekenden gelieven bovenstaande als eene Algemeene en Bijzondere Kennisgeeving aan te merken.”

 

“Ondertrouwd                                                                                 U.BONJER

                                                                                                           Weduwnaar van C.H.Appel

                                                                                                           en

                                                                                                           J.J.GRAALMANN

                                                                                                           Weduwe van J.TAKE van SLOTEN

AMSTERDAM                22 November 1866

Receptie op Zondag, den 2den December, Brouwersgracht bij de Korte Prinsengracht No 131.”

“Voor de vele bewijzen van belangstelling bij het overlijden mijner geliefde Echtgenoote JOSINA JOHANNA GRAALMANN ons betoond, betuig ik ook namens de kinderen hartelijke dank.

Amsterdam  den 24 october 1878.”

“Heden overleed onze hartelijk geliefde Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer ULRICH BONJER, rustend Scheepsgezagvoerder, in den ouderdom van 75 jaren.

Uit aller naam

J.U.BONJER

Rotterdam, 1 Febr. 1898

Eenige en algemeene kennisgeving

Verzoeke van rouwbeklag verschoond te blijven

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

U.Bonjer werd met nr.954 (zelfde jaar gewijzigd in 560!) effectief lid van Zeemanshoop per 07 maart 1854 op voorspraak van J.A.de Haas. Zijn schip was de “Marie Elisabeth”002. (ik vermoed “Hermine Marie Elisabeth”)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 februari/07 maart 1854 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Ulrich Bonjer, oud 31 jaar, voerend de bark “Hermine Marie Elisabeth”, wonend op de Krommewaal te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.A. de Haas. Hij kreeg vlagnummer 954 en per 01 mei 1854 nummer 540.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren       type           scheepsnaam                                  naam reder/boekhouder

          560           1854-1855  bark           Hermine Marie Elisabeth               J.Bletz en S.A.C.Dudok van Heel

                            1856-1864  bark           Hermine Marie Elisabeth               Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel

                            1865-1866  bark           Presto                                               idem

                            1867-1868  fregat        Louise                    I                          dem

                            1869-1871  fregat        Louise                                              Jhs.Bletz

                            1872-1873  geen opgave van schip en boekhouder

 

Vermelding in het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok te Amsterdam045:

Bark Hermine Marie Elisabeth onder U.Bonjer

   bron                              aankomst                                         vertrek                                                   reisdoel

502-289                          12 juni 1855                                    26 september 1855                              Livorno

  1.    07 april 1858                                   09 juni 1858                                         Alexandrië
  2.    28 december 1858 02 februari 1859                                                            Samarang

 

12 mei 1859 (Noord Atlantische Oceaan op weg naar Batavia op 11o54’NB en 23o37’WL): “Praaiden het Ned.Barkschip Hermine Maria Elisabeth kapt. U.Bonjer van Amsterdam naar Batavia”.053. (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-1860).

U.Bonjer vertrok uit Nederland met de “Hermine Maria Elisabeth” op 22 januari 185906. Het Register van Schepen in het Oosterdok045 vermeldt het vertrek van de “Hermina Maria Elisabeth” op 02 februari 1859 naar “Samarang”.

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

U.Bonjer                      Hermine Maria Elisabeth                   09 juli 1860                                          25 december 1860

                                      Hermine Maria Elisabeth                   01 februari 1861                                  16 augustus 1862

                                      Hermina Marie Elisabeth                   21 maart 1864                                      12 mei 1865

 

Bouma025 vermeldt U.Bonjer als gezagvoerder gedurende:

  • 1853 t/m 1864 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Dudok van Heel te Amsterdam;
  • 1865 t/m 1867 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;
  • 1868 t/m 1872 van het ijzeren fregat “Louisa”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 750 ton o.m., varend voor J.Bletz & J.P. Dudok van Heel te Amsterdam

 

Overige bijzonderheden

Betalingen m.b.t. de “ Elisabeth” onder gezag van kapitein U.Bonjer in het Stortingsregister van het college “Zeemanshoop” met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

    bron                            begin van de reis    einde van de reis                                     reisduur

491-317 fol.082            22 januari 1859                               06 juni 1860                 16 maanden/14 dagen

491-317 fol.083            22 januari 1859                               22 mei 1860                  16 maanden

491-317 fol.117            09 juli 1860                                     31 december 1860       05 maanden/22 dagen

491-317 fol.193            01 februari 1861                             21 augustus 1862         18 maanden/21 dagen

491-317 fol.278            16 maart 1864                                 13 mei 1865                  13 maanden/27 dagen

491-317 fol.287            21 september 1864                         12 juni 1865                 08 maanden/21 dagen

 

U.Bonjer vertrok per 02 december 1862 vanuit Nieuwediep met de “Hermine Maria Elisabeth” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 16 maart 1863 na een reis van 104 dagen.

Op 05 november 1865 vertrok hij uit Nieuwediep met de “Presto” en 1 landmachtofficier en arriveerde te Batavia op 20 februari 1866 na een reis van 107 dagen065.

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Bonjer, Ulrich

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.K.Dijker werd met vlagnummer 689 effectief lid van Zeemanshoop per 07 oktober 1856 op voorspraak van P.Buijs Jr. Zijn schip was de "Henriette"002.

In de Algemene Vergaderingen van 30 september/07 oktober 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Klaas Dijker, oud 27 jaar, voerend de schooner “Henriëtte”, voor rekening van Johs. Bletz & J.P.Dudok van Heel, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1858 vraagt kapitein P.K.Dijkers toestemming om een reis onder vreemde vlag te mogen maken en de aanspraak op het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop te mogen houden. Dit wordt toegestaan mits wordt voldaan aan de betreffende artikelen uit het Reglement.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 vraagt kapitein P.K.Dijker om een reis te mogen maken onder Egyptische vlag met een hier in Nederland gebouwde stoomboot naar Alexandrië in Egypte. Het Bestuur gaat accoord.042.

Ook in de vergadering dd 11 mei 1865 krijgt kapitein P.K.Dijker toestemming om een schip onder Turkse vlag naar Alexandrië te varen.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren                 type                    scheepsnaam                        naam reder/boekhouder

       689              1856-1864            schoner              Henriëtte                               Johs.Bletz en J.P.Dudok van Heel

                            1865-1868            bark                    Hermina Maria Elisabeth   idem

                            1869-1871            bark                    Presto                                     Johs.Bletz

                            1872-1873            brik                     Hester                                    idem

                            1874-1876            geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.K.Dijker                    Henriëtte                                               13 juli 1860                     08 september 1862 (1861?)

                                      Henriëtte                                               28 september 1861        08 september 1862

                                      Henriëtte                                               19 november 1862         geen melding

                                      Henriëtte                                               geen melding                   22 augustus 1863

                                      Henriëtte                                               06 november 1863         16 juli 1864

                                      Henriëtte                                               01 oktober 1864             01 oktober 1864 (sic)

                                      Henriëtte Maria Elisabeth                  05 augustus 1865           07 september 1867

                                      Henriëtte Maria Elisabeth                  01 januari 1868              geen meldingldeman

 

Bouma025 vermeldt P.K.Dijker als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1859 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;

*    1861 t/m 1865 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;

*    1865 t/m 1868 van de ijzeren bark “Hermina Maria Elisabeth”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor Bletz & Durdok van Heel te Amsterdam;

*    1870 t/m 1872 van de ijzeren bark “Presto” ex Emergens, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Bletz te Amsterdam;

*    1873 t/m 1874 van de brik “Hester” ex Hollander ex Abeona, gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam. Het schip strandde in 1874 op Terschelling en geraakte wrak.

 

Overige bijzonderheden

P.K.Dijker nam in 1872 de "Hester" (ex "Abeona", ex "Hollander") over van Oepke Sikkes Parma te Harlingen en was kapitein/eigenaar t/m 1874. In december van dat jaar strandde hij bij Terschelling, waarbij het schip wrak raakte013.

 

Betalingen m.b.t. de "Hermine Mariea Elisabeth" onder gezag van kapitein P.K.Dijker in het Stortingsregister van het college "Zeemanshoop" met vermelding van de betalingsperiode (is indicatie van reisperiode)044:

       bron                           begin van de reis                              einde van de reis                     reisduur

491-318 fol.048             28 juli 1865                                     13 september 1867                25 maanden/15 dagen

491-318 fol.049             28 juli 1865                                     23 september 1867                25 maanden/25 dagen

491-318 fol.096             28 december 1867                           28 mei 1869                            17 maanden

 

In de Leeuwarder Courant van 17 november 1874 staat het volgende bericht:

“Leeuwarden 16 November

Het bij Terschelling gestrande Nederlandsch schip Hollander, kapitein Dijker, van Riga naar Harlingen, is in den nacht van den 12 dezer ten gevolge van den verschrikkelijken storm uit elkander geslagen; de lading ligt op het strand verspreid.”

En in dezelfde krant dd 22 november 1874 (volgens B.Kruithof) staat:

“Publieke Verkooping te Terschelling

ten overstaan van den Notaris B.BROES BOLDINGH, op Vrijdag 27 November 1874 van ruim 800 RIGASCHE BALKEN en ruim 104 PLANKEN, afmomstig uit het gestrande Nederlandsche Brikschp Hollander, kapitein P.Dijker.

Informatiën zijn te bekomen bij den Heer C.C.RUIGE te Terschelling”

Beide opgaven zijn niet te passen in de opgaven omtrent de bij Terschelling vergane “Hester”

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Dijker, Pieter Klaas

Familiegegevens en opleiding

In een verklaring voor de Nederlandse Consul te Buenos Ayres dd 06 mei 1867 ondertekende kapitein Tijs Visser als gezagvoerder van de schoener “Roef” (sic) een overlijdensverklaring van Bouke Foppes Bakker.

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                               Naam schip                                       vertrek                              terugkomst

T.Visser                                           de Proef                                              08 september 1865                 geen melding

 

Bouma025 vermeldt T.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1869 van het 2/mschip “Proef” ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor Eltzbacher & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar K.Visser te Amsterdam en was herdoopt in “Cornelia”; (het jaar van omdopen is onduidelijk – 1869 of 1870)

*   1869 van de 2/msch “Cornelia”, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld;

*   1872 t/m 1875 op hetzelfde schip en wederom geen eigenaar en thuishaven vermeld. Het schip voer in 1876 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Visser, Tijs

Afbeeldingen


Omschrijving: HERMINE MARIA ELISABETH, aquarel gemaakt in 1854, kapitein U. Bonjer (vlagnummer 560)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1853

AH 040353       
Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Venetië, om dadelijk met open water te vertrekken, het Nederlands nieuwgebouwd ijzeren barkschip HERMINE MARIE ELISABETH, kapt. U. Bonjer. Adres bij de cargadoors Oolgaardt&Bruinier, hoek Nieuwenbrug en Nieuwebrugsteeg. (opm: eerste reis)  De eerste uitreis ging naar Venetië, waar het geprefabriceerde onderdelen bracht voor twee sleepboten. Vervolgens werden de onderdelen onder leiding van de jonge Paul van Vlissingen in elkaar gezet. [Ron de Vos – Nederlandse Clippers – Uitgeverij van Wijnen 2003]

1854

NRC 010454
Rotterdam, 31 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op 31 maart bevracht de navolgende 19 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer.

1858

NRC 151258
Rotterdam, 14 december. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 5 schepen: (o.a.) Voor Amsterdam: HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer.

1859

NRC 010359
Rotterdam, 28 februari. Het schip HERMINE MARIE ELISABETH, kapt. Bonjer, van Amsterdam naar Batavia, heeft volgens telegrafisch bericht van de 27e februari ter rede van Margate een anker en ketting laten slippen, doch is daarvan weder voorzien geworden.

1865

NRC 020765
Schepen in lading te Amsterdam naar: Batavia en Soerabaija. De ijzeren bark HERMINE MARIE ELISABETH, kapt. U. Bonjer.
NRC 020865
Schepen in lading te Amsterdam naar: - Decima en Kanagawa. De ijzeren bark HERMINE MARIA ELISABETH, kapt. U. Bonjer. Adres: Oolgaardt&Bruinier.
NRC 230865
Falmouth, 20 augustus. Het Nederlandse schip (opm: bark) HERMINA MARIA ELISABETH, kapt. P.K. Dijker, van Amsterdam naar Japan, is hier lek binnengelopen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.5
foto IMG 9245 - 9247

CEDULE

Naam schip HERMINE MARIE ELISABETH

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … februari 1853

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. U. Bonjer, mede-eigenaar

grootte in tonnen 173 lasten of 327 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 februari 1853

nummer registratie deel 64, folio 117, recto, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Cornelis Schelten Oolgaardt, namens zijn firma Oolgaardt & Bruinier, en voor en namens zijn in de bijlage vermelde mede-eigenaren




researcher/datum research: ML / 130217




Bijlage bij eigendomsbewijs 5 van 1853, bark HERMINE MARIE ELISABETH
eigenaren per medio februari 1853

Joh. Bletz, Amsterdam (5/64e part) en S.M. Dudok van Heel, Amsterdam (5/64e part), beide boekhouders van het schip
firma Gebr. van der Vliet, Amsterdam (5/64e part)
J.J. van Voorst, Amsterdam (4/64e part)
U. Bonjer (schipper en 4/64e part)
A.F. Tjeenk, Amsterdam (2/64e part)
firma van Vlissingen & Stuart, Amsterdam (2/64e part)
H.A. Insinger, Amsterdam (2/64e part)
F. van Oudermeulen, Amsterdam (2/64e part)
A. van der Hoop, Amsterdam (2/64e part)
Rod. le Chevalier, Amsterdam (2/64e part)
Mevr. Wed. Klijn, geboren Kaiser, Amsterdam (2/64e part)
firma Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, Amsterdam (2/64e part)
firma Meijjes & Smits, Amsterdam (2/64e part)
firma Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam (2/64e part)
J.L. Ceuvel, Amsterdam 2/64e part)
firma Holst & Kooij, Amsterdam (1/64e part)
C.A. de Wit, Amstedda (1/64e part)
Corn. van Vlissingen, Amsterdam (1/64e part)
Louis Hartog, Amsterdam (1/64e part)
J.H. Molkenboer, Amsterdam (1/64e part)
W. van Haarst, Amsterdam (1/64e part)
Corn. Smit, Alblasserdam (2/64e part)
Corn. Harmens, Harlingen (2/64e part)
Derk Fonteijn Tjeerdszn., Harlingen (1/64e part)
firma J.L.J. Enthoven & Co., ’s-Gravenhage (1/64e part)
Th. Lucassen, ’s-Gravenhage (1/64e part)
F.A. Dijkgraaf, Delft (1/64e part)
F. Buyteweg, Delft (1/64e part)
M. van Boelens, Leeuwarden (1/64e part)
Speelman Wolma, Leeuwarden (1/64e part)

ML / 130217

Naam HERMINE MARIE ELISABETH
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Noord Hollands archief: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1853.5
Boek: Ron de Vos – Nederlandse Clippers – Uitgeverij van Wijnen 2003
AH = Algemeen Handelsblad
JB = Java Bode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk