Inloggen
ZES GEZUSTERS (DE) - ID 14349


Kroniekberichten

Datum 16 augustus 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, mede voor passagiers, waarvoor hetzelve goede inrichtingen heeft, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands barkschip ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak, voerende een scheepsdokter. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 09 september 1850
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 6 september. De schepen ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak, en LAURENS KOSTER, kapt. D.R. Kleve, beide bestemd naar Batavia, zijn met elkander in aanzeiling geweest, waardoor de laatste de bezaansboom heeft gebroken.

Afbeelding
Datum 01 januari 1851
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 december.
Aangekomen. De 27e dezer: Nederlandse brik RAPIA, kapt. A.P. Petterson,, van Gotenburg, met twee passagiers. De 28e dezer: Nederlandse bark ZORGVLIED, kapt. J.G. Appel, van Texel de 18e augustus. LAURENS KOSTER JZ., kapt. D.B. Kleve, van Rotterdam de 8e september. AL MOCHLARIE, kapt. Said Moehamat bin Sech bin Sahil, van Riouw de 22e september. De 29e dezer. Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, kapt-luitenant ter zee 1e klasse J.J. van der Moore, van Onrust.
Vertrokken. De 28e dezer. Nederlandse bark NEERLANDS KONING, kapt. H. Kramer, naar Semarang. De 30e dezer. Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, kapt.-luitenant ter zee 1e klasse I.J. van der Moore, naar Singapore, met enige passagiers en Zr.Ms. troepen; Nederlands stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, naar Semarang met Zr.Ms. troepen.
Schepen liggende ter rede. Zr.Ms. korvet NEHALENNIA, BOREAS, Zr.Ms. stoomschepen ETNA, SAMARANG, PHOENIX, Nederlandse schepen IJSSEL, DELFT, CASTOR, MARSOEK, FATHAR RACHMAN, SIRIUS, MARIA MAGDALENA, SUZANNA CHRISTINA, GENERAAL VAN DEN BOSCH, barken KALIEMAAS, DE ZES GEZUSTERS, RESIDENT VAN SON, MARIA JOHANNA, IDA ELIZABETH, ELLEN, PRINS HENDRIK, BALGIS, JACATRA, SHAT ELVRAT, REMBRANDT VAN RHIJN, ELISABETH EN JOHANNA, DE JONGE JAN, ZORGVLIET, LAURENS JANSZOON KOSTER, AL MOEHLARIE, brikken SIRENE, ALMANSOOR, schoeners DJEILANIE, ZEEMANSHOOP.

Afbeelding
Datum 17 februari 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. Scheepsvrachten. Het Amerikaanse schip AKBAR is gecharterd voor Cowes om order à GBP 3.5/- voor suiker en huiden, te Sourabaya te laden. Alle overige vreemde schepen, als de Zweedse schepen GERDA, SIR CHARLES FORBES, MARY, ATALANTE, MARIA CARLOTTA, het Deense schip VALKYRIËN, het Franse schip MYOSOTIS en de Engelse schepen WEST en BORNEO, benevens de Nederlandse schepen RESIDENT VAN SON en IDA ELISABETH, laden voor eigen rekening.
De VRIENDSCHAP, FANNY en KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB zijn beladen tot de vracht, in ons vorig bericht genoteerd. De KOOPHANDEL laadt suiker voor NLG 90, en de ROOMPOT koffij en suiker voor NLG 85, met NLG 5, verhoging op suiker voor Amsterdam. Vrachten zijn in het algemeen stijgende te noemen. Later werd het enig disponibel schip DE ZES GEZUSTERS gecharterd tot NLG 80, voor rijst, NLG 85 voor suiker en NLG 112, voor arak (opm: rijstbrandewijn), en daarna onmiddellijk bij arrivement het schip NEERLANDS KONINGIN tot NLG 85, voor koffij en NLG 95, voor suiker, zijnde in twee dagen een vrachtverhoging van NLG 10, benevens huiden tot NLG 115, en 15 pCt. Thans zijn enkel de REMBRANDT VAN RIJN en de IJSSEL beschikbaar.

Afbeelding
Datum 18 februari 1851
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. Vrachten. De Nederlandse schepen RESIDENT VAN SON en IDA ELISABETH laden voor eigen rekening. De VRIENDSCHAP, FANNY en KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB zijn beladen tot de vracht in ons vorig bericht genoteerd. De KOOPHANDEL laadt suiker voor NLG 90, en de ROOMPOT suiker en koffie voor NLG 85, met NLG 5,- verhoging op suiker voor Amsterdam. Vrachten zijn in het algemeen stijgende te noemen. Later werd het enige disponibele schip, de ZES GEZUSTERS, gecharterd tot NLG 80 voor rijst, NLG 85 voor suiker en NLG 112 voor arak, en daarna onmiddellijk bij arrivement het schip NEERLANDS KONINGIN NLG 85 voor koffie en NLG 95 voor suiker, zijnde in twee dagen een vrachtverhoging van NLG 10.
Thans zijn enkel de REMBRANDT VAN RHIJN en de IJSSEL beschikbaar.

Afbeelding
Datum 28 mei 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 27 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 31 schepen als:
Voor Rotterdam: VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; IDA ELIZABETH, kapt. J.M. Kleinhouwer; GRAAF VAN HOOGENDORP, kapt. F. van Hees; RESIDENT VAN SON, kapt. F.C. Bauditz; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; ZUID-HOLLAND, kapt. J.C. Jansen; JONGE CORNELIS, kapt. C. Verhey; ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak; RIJSWIJK, kapt. J.R.N.J. Bijl; HOOP VAN CAPELLE, kapt. D.F. Browning; WITTE CORNELISZ DE WITTE, kapt. F. van Rossem; COLUMBINE, kapt. J.F. Andriessen; CORNELIS SMIT, kapt. D.O. v.d. Wal.
Voor Amsterdam: FANNY, kapt. C. Tjebbes; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; ANJER, kapt. P. Esink; VAN GALEN, kapt. J.R. Smit; MATHILDA, kapt. Wriborg; HELENA, kapt. H. Wittebol; ZORGVLIET, kapt. J.G. Appel; JAVAAN, kapt. G. Eylers; MARGARETTA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman; ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn; ANNE EN ELISE, kapt. C.J. Jaski; MERCURIUS, kapt. W.C. Ran; STAD DORDRECHT, kapt. J. van Nassau, (van Dordrecht); STAD SCHIEDAM, kapt. F.A. Wulf (van Schiedam); EDOUARD EN MARIE, kapt. H. Eeltjes, (van Rotterdam).
Voor Schiedam: HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, kapt. ..(opm: E.T. Prater).
Voor Middelburg: KONING WILLEM II, kapt. W. Blaakhert; ONDERNEMING, kapt. J. Jozanse (opm: mogelijk J. Johanse.

Afbeelding
Datum 03 maart 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 maart. De Zeepost deelt in haar nummer van heden mede, dat het schip ZES GEZUSTERS, kapt. Ruhaak, van Batavia herwaarts gedestineerd, wegens tegenwind te Liverpool binnengelopen is, doch dat hetzelve, na een Engelse Kanaalloods en enige manschappen ter assistentie bij de pompen aangenomen te hebben, zonder lossen de reis zou voortzetten.

Afbeelding
Datum 01 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Brouwershaven, 30 maart. Het alhier van Batavia gearriveerde barkschip ZES GEZUSTERS, kapt. Ruhaak, is zwaar lek, makende 6 duimen water in het uur.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1852
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 september. Gisteren is het Nederlandse schip ZES GEZUSTERS, het welk door onze regering (opm: Engelse) gehuurd is, met ruim 300 landverhuizers van hier naar Australië vertrokken. De kapitein, stuurman en verdere equipage zijn allen Nederlanders.

Afbeelding
Datum 17 mei 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 maart. Vrachten houden zich ferm en worden disponibele schepen nog met verlangen tegemoet gezien. De WILLEM DE CLERCQ zeilde met een gedeelte der aangebrachte lading naar Soerabaija, en heeft alhier de aangeboden vracht niet willen aannemen. De KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB bedingt voor koffie NLG 95, suiker NLG 105, zonder meer, en indigo NLG 120 met 15%, zo hier als te Samarang laden voor Rotterdam. De LUCIPARA’S laadde alhier voor Amsterdam 4000 picols suiker, en te Samarang suiker en koffie dooreen, alles à NLG 100. De ZES GEZUSTERS had de lading rijst van het Engelse schip GLENDARAGH aangenomen à GBP 4.2/6 naar Cork voor orders doch is de chartering afgesprongen, en bedingt deze bodem thans voor het grootste deel der lading NLG 97,50, en voor het overige NLG 105, beide voor suiker en te Samarang voor Rotterdam. De PLANCIUS was reeds in Nederland bevracht tot het innemen ener lading suiker.

Afbeelding
Datum 18 maart 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 maart. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip ZES GEZUSTERS, kapt. Ruhaak, de 19e november vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 maart. Scheepsvrachten. Van vrachtzoekende schepen hadden weder enige arrivementen (opm: aankomsten) plaats, en valt daaromtrent het volgende te zeggen.
De JAN PIETERSZOON KOEN en JACOB CATS werden genomen voor een reis van Akyab naar Cowes om order, en verder naar Nederland GBP 5.5, andere havens van het continent GBP 5.12/6, Engeland GBP 5.15. De HENRIETTE tot NLG 70 alhier en NLG 80 op de kust te laden, meestens voor suiker naar Nederland. De NEERLANDS INDIEN tot NLG 80 voor suiker, zo hier als op de kust te laden naar Rotterdam. De VIER GEBROEDERS neemt een lading stenen in op Onrust naar Soerabaija en komt op die plaats weder disponibel. De ABEL TASMAN laadt grotendeels voor reders rekening en vult op tot suiker NLG 85, koffij NLG 75 op de kust en NLG 5 per last minder alhier. De ZEEMANSHOOP, te Soerabaija gearriveerd, laadt grotendeels voor reders rekening. Van hier vertrok onbevracht op avontuur de JAVAAN naar Singapore. Thans zijn nog disponibel de LEWE VAN NIJENSTEIN, RESIDENT VAN SON, ZES GEZUSTERS, MARIA MAGDALENA, PHOEBUS, CLIO, MARIA EN ELIZE, EENSGEZINDHEID, ANTOINETTE, ZORGVLIET en BUITENZORG.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 april. Omtrent scheepsvrachten valt het volgende te vermelden:
De RESIDENT VAN SON, ANTOINETTE, AGNETA, CLIO, MACASSER en GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST werden door de factorij opgenomen; de SARA LYDIA vertrekt naar Japan;
via Manilla naar Cowes voor orders werden genomen: de JACOB ROGGEVEEN, JOHANNA MARIA (opm: waarschijnlijk kapt. J.C.F. Lupcke), NIJVERHEID en VICE-ADMIRAAL GOBIUS à GBP 5 voor suiker in zakken;
de LEWE VAN NYENSTEIN bedong GBP 3.5 voor rijst en GBP 4 per 50 kub. voeten voor lichte goederen naar Hamburg; die bodem neemt de lading in van het alhier afgekeurde schip SOLIDE;
de ZEEMANSHOOP wordt door de agenten te Soerabaya beladen, zomede de MARIA MAGDALENA, CERES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, KENAU HASSELAAR en INDIA (Belg.); de KENAU HASSELAAR heeft echter de halve ruimte tot NLG 60 voor rijst afgestaan; de JULIA heeft een vracht aangenomen, welke geheim gebleven is; men verneemt echter NLG 85 voor koffij te laden op Padang voor Rotterdam, na afloop der aanstaande juniveiling; de OTTO bedong NLG 62.50 voor rijst, NLG 70 voor suiker en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) naar Amsterdam;
naar China of Singapore verzeilden de UNCLE TOM, NORTHFLEET en ELISABETH ROSS. Thans zijn nog disponibel: de VIER GEBROEDERS, ZES GEZUSTERS, MARIA EN ELIZE, JEANNETTE CORNELIA, JAN SCHOUTEN, KOOPHANDEL, ORION, THETIS, SPHYNX, JAVA, CASTOR, ANJER en STAD SCHIEDAM. Vele dezer schepen moeten naar de kust verzeilen ter lossing der aangebrachte lading, of zijn om andere redenen niet dadelijk disponibel, terwijl juist de beschikbare schepen voor de weinige ladingen, die zich nog voordoen, minder passend zijn.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 augustus. Vrachten. Sedert ons vorig bericht werden genomen voor Amsterdam ANJER à NLG 65 voor rijst, en NLG 75 voor suiker, en HELLEVOETSLUIS NLG 65 voor rijst, NLG 75 voor suiker en NLG 100 voor arak, de laatste met NLG 5 verhoging op de kust. De ADMIRAAL HEEMSKERK en CORNELIA liggen naar Amsterdam in lading à NLG 80 voor suiker, NLG 85 voor lichte goederen en NLG 100 voor arak. De LOUISE PRINCES DER NEDERLANDEN laadt op de kust suiker à NLG 80. De GENERAAL MICHIELS (Nederlands-Indisch) is naar de Golf van Perzië heen en terug voor NLG 28000 gecharterd. De TWEELINGZUSTERS was reeds in Nederland voor de retourreis bevracht. Zonder destinatie bevinden zich nog de Nederlandseschepen VIER GEBROEDERS, VIER GEZUSTERS, ZES GEZUSTERS en SNELHEID.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 september. De volgende Nederlandse schepen werden sedert ons vorige bericht gecharterd: de ZES GEZUSTERS naar de Golf van Perzië en terug voor NLG 36.000, de VIER GEBROEDERS naar Rotterdam à NLG 80 voor suiker en NLG 68,50 voor rijst, hier en te Samarang (opm: Semarang) te laden, de VIER GEZUSTERS en ANTOINETTA MARIA naar het Kanaal à GBP 3.5 voor rijsten GBP 5.10 voor suiker, de laatste moet nog repareren en vangen de ligdagen (opm: begin van overeengekomen laadtijd) eerst de 8e oktober aan. Ten slotte de SNELHEID naar Melbourne en Sydney à GBP 4/15 voor suiker in zakken.

Afbeelding
Datum 25 januari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 januari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 8 schepen, als:
Voor Rotterdam: ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak; en JULIE, kapt. J. van Vollenhoven.
Voor Amsterdam: IJSTROOM, kapt. N.D. Steenveld; HENRIETTE GEERTRUIDA, kapt. P. Buys jr; GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. P.F. Rijken (van Rotterdam) en NAGASAKI, F.A. Bunnemeyer (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: JAN VAN HOORN, kapt. M.J. Logger en JAN SCHOUTEN, J.Coening Meijer.

Afbeelding
Datum 19 mei 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 mei. De 16e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. G. Rotgans, de 16e januari vertrokken van Rotterdam, en SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg, de 25e januari vertrokken van Amsterdam.
De 17e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken MARIA MAGDALENA, kapt. J.M. van der Veen, de 16e januari vertrokken van Rotterdam, en STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heijmeriks, met 9 passagiers, de 17e januari vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark ZES GEZUSTERS, kapt. G.W. Ruhaak, komende van Bushire.

Afbeelding
Datum 08 december 1855
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 7 december. Gisteren heeft te Alblasserdam een verschrikkelijk ongeluk plaats gehad. Her barkschip ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak, door de sleepboot de RESERVE, van Rotterdam naar de werf van de heer C. Smit gesleept, is, nadat genoemde bodem door de stoomboot was los gelaten, de aan boord behorende Rotterdamse roeier, met zijn bootje, bij het in de haven halen van gemeld schip, tussen het schip en de kant in de klem geraakt, met dat ongelukkig gevolg, dat het bootje geheel en de roeier zijn beide benen werden verpletterd. Geen operateurs aldaar zijnde, in de ongelukkige, zijnde, naar men verneemt, vader van 5 kinderen, per de sleepboot RESERVE, onder de zorg en geleide van de chirurgijn De Haan, naar Rotterdam vervoerd.

Afbeelding
Datum 13 maart 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 28 schepen, als:
Voor Rotterdam: ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; ABEL TASMAN, kapt. J. Hensing; GOUVERNEUR-GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. C. la Seur (opm: C. Laseur); LOUIS, kapt. P.A. Hövig; EUGENIE, kapt. E.A. Bargman; KOOPHANDEL, kapt. L. Crevecoeur; VESTA, kapt. P.F. Rijken; VONDEL, kapt. B. Verhagen; HENDRIKA, kapt. U.H. Bonn; PRESIDENT PLATE, kapt. C.C. Hansen.
Voor Amsterdam: E.W. VAN DAM VAN ISSELT, kapt. J.F. Graadt van Roggen; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; VIJF GEBROEDERS, kapt. N.N; LOUISE WILHELMINE, kapt. J.P. van Campen (opm: F.G. van Campen); PALEMBANG, kapt. J. Hoekstra; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbrun; SIRIUS, kapt. H. Mulder; ZEELAND, kapt. H.P. Hazewinkel; STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heymeriks; NIEUW-HOLLAND, kapt. L. Tuk; PHOEBUS, kapt. C.F. Beck; CONSTANTIA EN ELISABETH, kapt. J.D. Stolte; HENRIETTA, kapt. K. Haasnoot; JOHANNA ALIDA, kapt. S. Visman.
Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten.
Voor Schiedam: MERCATOR, kapt. C. van der Valk Jzn; SINT JAN, kapt. G.G. Lion.

Afbeelding
Datum 16 juli 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 juli. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark VESTA, kapt. P.F. Rijken, de 27e maart vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen het dito schip ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, de 14e april vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 maart 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Sunderland, 21 maart. Het van Rotterdam komende Nederlandse schip ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, is alhier gestrand. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. (opm: zie volgend bericht)

Afbeelding
Datum 25 maart 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Sunderland, 22 maart. De bemanning van het alhier gestrande Nederlandse barkschip ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer – zie ons nommer van gisteren – is gered. Het schip is geheel verbrijzeld.

Afbeelding
Datum 26 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 september. Dezer dagen vernam men weder het verlies van een onzer Oost-Indiëvaarders. Wij vonden daarin aanleiding om eens na te gaan de vele ongelukken, waarvan wij in dit jaar bericht ontvingen en bevonden dat er alleen van de grote vaart, voor zover wij dit weten, niet minder dan 22 schepen zijn verloren gegaan, terwijl daarenboven 8 in het buitenland zijn afgekeurd. Wij achten het wel de moeite waard onze lezers iets naders daaromtrent mede te delen en laten hieronder volgen een staat, aanwijzende van welke schepen men in dit jaar bericht ontving dat zij verongelukt of afgekeurd zijn, met korte vermelding der bijzonderheden.
- STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, fregat, 476 lasten, gebouwd in 1839, rederij P.A. Reuchlin te Thiel. De 21e oktober Aº.Pº. op de reis van Hongkong naar Batavia op de kust van Borneo gestrand en gezonken. Equipage gered. (opm: zie JB 291156)
- INDIA, kapt. K.W.F. d’Arnaud Gerkens, bark (opm: fregat), 445 lasten, gebouwd in 1834, rederij A. van Obolen & Zn te Rotterdam. Van Panaroekan naar Rotterdam, lek te Batavia aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 030357)
- KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, fregat, 423 lasten, gebouwd in 1840 (opm: scheepswerf Fop Smit, 1841), rederij P. Varkevisser & Zoon te Rotterdam. In het begin van juli in Guichen Bay, waar het van China gearriveerd was, van de ankers geslagen, op strand gedreven en onmiddellijk verbrijzeld. Zestien man der equipage verdronken. (opm: zie JB 070957)
- PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, fregat, 416 lasten, gebouwd in 1842, rederij W. Kaars Sijpestein te Krommenie. In de maand mei op de reis van Amsterdam naar Bassein op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. Equipage gered. (opm: NRC 160757)
- KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, fregat, 392 lasten, gebouwd in 1830, rederij J. Korthals Wz. te Dordrecht. Van Callao naar Cowes, met schade te Milford binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: zie NRC 030757).
- GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. C Laseur, bark, 378 lasten, gebouwd in 1848, rederij van Overzee & Co te Rotterdam. De 13e februari op de reis van Batavia naar Rotterdam in het Goereesche zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden. Equipage en inventaris met een weinig van de lading gered. (opm: zie NRC 140257)
- GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, bark, 370 lasten, gebouwd in 1847, rederij A.L. van Harpen & Zn, te Amsterdam. Van Amsterdam met schade te Batavia gearriveerd en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010357)
- ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bark, 363 lasten, gebouwd in 1850, rederij Jan Smit Cz. te Alblasserdam. De 21e maart op de reis van Rotterdam naar Sunderland bij laatstgenoemde plaats gestrand en totaal verbrijzeld. De equipage en een gedeelte der inventaris gered. (opm: zie NRC 240357)
- RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, bark, 360 lasten, gebouwd in 1850, rederij F.Smit te Kinderdijk. De 20e december Aº.Pº. van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en de 30e januari bij Mauritius gepraaid, heeft men sedert niets van dit schip vernomen. (opm: zie NRC 070957)
- LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jr, bark, 354 lasten, gebouwd in 1855, rederij De Groot, Roelants & Co te Schiedam. De 3e maart op de reis van Samarang naar Soerabaya, op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld. Equipage gered en een weinig van de inventaris en lading geborgen. (opm: zie JB 140357)
- JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, bark, 325 lasten, gebouwd in 1841, rederij F.H. von Lindern te Alblasserdam. Van Batavia naar Nederland, met schade in eerstgenoemde plaats teruggekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010957)
- ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta, bark, 321 lasten, gebouwd in 1854, rederij van Overzee & Co. te Rotterdam. De 3e december 1856, bij het onder zeil gaan in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop), op strand geraakt en aldaar gesloopt. Equipage, lading en inventaris gered. (opm: zie NRC 120257)
- CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, bark, 317 lasten, gebouwd in 1855, rederij H. Kikkert te Vlaardingen. De 27e mei op de reis van Texel naar Batavia, op 09º Z.B. en 33º W.L. verbrand. De equipage heeft zich in de boten gered en is daarmee op de kust van Brazilië geland. (opm: zie NRC 090757)
- MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bark, 302 lasten, gebouwd in 1853, rederij J. van Wageningen Dz. te Dordrecht. De 17e maart op de reis van Java naar Amsterdam bij Boulogne gezonken. Equipage gered. (opm: zie NRC 180357)
- CASTOR, kapt. L.S. Winkler, bark, 251 lasten, gebouwd in 1834, rederij C.E. Duijtz Cz. te Amsterdam. Van Amsterdam te Akyab (opm: Sittwe) aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 020657)
- KLAZINA, kapt. D.W. Browning, bark, 246 lasten, gebouwd in 1853, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. In de maand april of mei op de reis van China naar Rangoon (opm: Yangon) bij laatstgenoemde plaats verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 010757)
- TIMOR, kapt. F. Agema, bark, 236 lasten, gebouwd in 1840, rederij P. Blussé van Oud-Alblas te Dordrecht. De 21e december 1856 op de reis van Padang naar Rotterdam bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. De equipage, een gedeelte der inventaris en iets van de lading geborgen. (opm: zie NRC 120257)
- BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, bark, 234 lasten, gebouwd in 1830, rederij E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam. De 7e april op de reis van Rangoon naar Rotterdam op de hoogte der Andaman-eilanden verongelukt. De equipage gered. (opm: zie NRC 170757)
- MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, bark, 230 lasten, gebouwd in 1851, rederij F. Smelt & Zoon, te Amsterdam. De 23e september Aº.Pº. (opm: 1856) op de reis van Amoy naar Singapore op de kust van Bintang verongelukt. De derde stuurman en 100 Chinese koelies zijn daarbij omgekomen (opm: zie JB 100157).
- HERMINA, kapt. K.B. de Weerd, fregat (opm: pink), 214 lasten, gebouwd in 1830, rederij Aug. Kerstiens te Amsterdam. Op de reis van Batavia naar Amsterdam lek te Mauritius binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 220157)
- PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper, bark, 202 lasten, gebouwd in 1838, rederij Kranenborg & Zoon te Amsterdam. De 30e oktober op de reis van Batavia naar Havana met grote schade te Curaçao binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: onjuist, zie NRC 300957).
- VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, bark, 185 lasten, gebouwd in 1850 (opm: opgeleverd 1852), rederij Blauw & Co te Amsterdam. De 25e mei van Napels te Batavia gearriveerd, en 2 juni aldaar ter rede verbrand. Equipage en een gedeelte van de inventaris gered. (opm: zie NRC 310757)
- LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M. Mispelblom Beijer, bark, 172 lasten, gebouwd in 1853, rederij Zeilmaker & Co, te Harlingen. De 17e juni op de reis van Samarang naar Singapore tussen Banca en Riouw op een onbekende klip gestoten en gezonken. Equipage en passagiers gered. (opm: zie NRC 060857)
- ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bark, 167 lasten, gebouwd in 1849 (opm: 1843), rederij F. Smelt & Zoon te Amsterdam. De 5e januari op de reis van Amsterdam naar Hartlepool enz. bij Allport (opm: eerder vermeld: Alford) gestrand en wrak geworden. De equipage, met uitzondering van de 2de stuurman en 2 jongens, omgekomen. (opm: zie NRC 070157)
- THETIS, kapt. H. Meppelder, brik, 135 lasten, gebouwd in 1849, rederij G. Mauritz & Co te Dordrecht. De 27e maart op de reis van Dordrecht naar Belfast in het Kanaal overzeild en gezonken. De kapitein er bij verdronken. (opm: zie NRC 010457)
- SNELHEID, kapt. J.H. Henning, bark, 121 lasten, gebouwd in 1838, rederij J.J. Poncelet & Zoon te Amsterdam. De 18e maart op de reis van Paramaribo naar Amsterdam op de Coblers Rocks (Barbados) verongelukt. Zes man der equipage en een passagier bij omgekomen. (opm: zie NRC 190457)
- AXIM, kapt. C. Ouwehand, schoenerbrik, 70 lasten, gebouwd in 1849, rederij H. van Rijckevorsel te Rotterdam. De 21e juni op de reis van de kust van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St. Paul totaal verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 110857)
- ERATO, kapt. P. Don, schoener, 70 lasten, gebouwd in 1850, rederij P. Smit Fz. te Dordrecht. De 21e mei op de reis van Troon naar Rio Grande bij laatstgenoemde haven gestrand en totaal verloren. Equipage gered. (opm: zie NRC 090757)
- ROTSSTEEN, kapt. A. Soet, schoenerbrik, 68 lasten, gebouwd in 1839, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. De 8e februari op de reis van Lagos naar Nederland bij eerstgenoemde plaats lek geworden en op strand gezet. Equipage gered. Lading door de inboorlingen van Lagos gestolen. (opm: zie NRC 150457)
- DRIE VRIENDEN, kapt. R.A. Wielema, brigantijn, 65 lasten, gebouwd in 1853, rederij H.F. Daltman te Amsterdam. Van Havana naar Antwerpen met schade te Falmouth binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 260257)
Daarenboven werd ons nog gemeld, dat door een Engels schip, op de hoogte van Kaap de Goede Hoop, de bemanning van een daar gezonken Nederlandse bark gered en dat het schip FLORA (bark van 170 lasten, gebouwd in 1851, van de rederij van de heren Sandberg & Co te Dordrecht) in China is afgekeurd (opm: zie NRC 010957). Deze beide berichten vorderen echter nadere bevestiging.

Afbeelding
Datum 12 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Dezer dagen (opm: NRC 090158) deelden wij onze lezers, onder de rubriek Scheepstijdingen, een kort extract mede, nopens de ongelukken aan de scheepvaart in 1857 overkomen, getrokken uit het register van Veritas. Wij vonden later een vollediger verslag daarvan in het Journal du Havre en achten het om de meerdere bijzonderheden en vergelijkingen, wel de moeite waardig het nog eens in zijn geheel op te nemen. Het aantal in het register van Veritas vermelde schepen bedroeg in de laatste zes jaren, van 1852 tot en met 1857, gemiddeld 30.000, zijnde het voor het jaar 1858 nagenoeg 35.000 geklommen. Van dat aantal zijn verloren gegaan:
1850 of ruim 6% in 1852
1610 of ruim 5% in 1853
2120 of ruim 7% in 1854
2000 of ruim 6½% in 1855
2130 of ruim 7% in 1856
2230 of ruim 7¼% in 1857
Evenals in de voorgaande jaren waren ook nu weer de drie eerste maanden de ongelukkigste. Het aantal schepen waarvan men geen taal of teken ontving, blijkt steeds afnemend. Het bedroeg slechts 101 in 1857, tegen 115 in 1856, 138 in 1855 en 253 in 1854. Onder bovenbedoelde 101 schepen waren 5 Nederlandse (opm: zie NRC 090158), 11 Franse, 3 Belgische, 49 Engelse en 33 diverse natiën.
Voor hem die de ongelukken ter zee nagaat, kan het niet onopgemerkt blijven, dat het getal aanzeilingen telken jare schrikbarend toeneemt. In het jaar 1845 had men op de 553 gevallen van aanzeiling slechts 48 totale verliezen te betreuren en in 1857 is dit getal tot 111 geklommen, terwijl het bijna onmogelijk is om al de andere aanzeilingen, die meer of minder schade berokkenden, te tellen.
Het aantal in brand geraakte schepen is in 1857 minder geweest dan in vorige jaren; het bedroeg 51, tegen 63 in 1856 en 62 in 1855. Van deze 51 schepen waren de natiën aldus verdeeld: Engelse 12, Franse 6, Amerikaans 12 en diversen 21.
De steeds toenemende aanbouw van stoomschepen maakt een vergelijking van de verliezen onder deze soort van vaartuigen zeer onvolledig; wij laten deze dus weg en stippen alleen aan, dat 1857 104 stoomschepen zag te gronde gaan, en wel: 6 Nederlandse; 45 Engelse (waarvan 15 gebouwd in 1855/57); 15 Franse; 17 Amerikaanse en 21 diversen. Wij vinden dit jaar 93 schepen aangetekend die in het eerste jaar na het van stapel lopen verongelukt zijn. In 1856 bedroeg dit getal 118.
Van de Nederlandse koopvaardijvloot zijn in 1857 *) vijf en dertig schepen van de vaart op de Oost-Indiën verloren gegaan, welke schepen gezamenlijk (zonder de ladingen) op een waarde van circa drie en een half miljoen guldens geschat worden. In de drie voorgaande jaren bedroegen deze verliezen gezamenlijk slechts 41 en wel: 14 in 1856, 11 in 1855 en 16 in 1854. Het jaar 1857 was dus bijkans driemaal zo ongelukkig als een van de drie voorgaande.
Engeland telde in de jaren 1850-1857 gemiddeld 29.000 schepen; 11.000 van 1 tot 50 ton en 18.000 boven de 50 ton. De verliezen die deze natie leed, waren in: 1850 692 schepen, gemiddeld dus 1 in 13 uren; 1851 701, 1 in 12 uren; 1852 742, 1 in 12 uren; 1853 813, 1 in 11 uren; 1854 975, 1 in 9 uren; 1855 1.025, 3 per dag; 1856 1.112, 3 per dag; 1857 1.186, 3 per dag.
Frankrijk verloor in 1857 61 schepen van de grote vaart.
N.B. *) Wij wensen niets op de juistheid van Veritas af te dingen, doch mogen niet onopgemerkt laten, dat ons deze opgaaf te groot voorkomt, want op 31 december A°P°. (opm: anno passato, verleden jaar) waren ons slechts 22 verliezen van die aard bekend en wel van de navolgende schepen:
AMPHITRITE, kapt. D. Grim, bij Noordwijk gestrand en verbrijzeld.
ANNA ELISABETH, kapt. J.D. Suyck, in de Straat van Malacca gebleven.
BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, op de hoogte van de Andaman-Eilanden verongelukt. CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, op 09ºZ.B. en 33ºW.L. verbrand. DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk in de Chinese Zee verongelukt.
GOUV. GEN. ROCHUSSEN, kapt. C. Laseur, in het Goereese zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden.
KLASINA, kapt. D.W. Browning, bij Rangoon verongelukt.
KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, in Guichonbaai van de ankers geslagen, op strand gedreven en verbrijzeld.
LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jz. op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld.
LUIT. ADM. STELLINGWERF, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, tussen Banca en Riouw gezonken.
MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bij Boulogne gezonken.
MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, op de kust van Bintang verongelukt.
PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, de 20e december A°P° (opm: moet zijn 1856) van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en sedert niets van vernomen.
STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, op de kust van Borneo gezonken.
TIMOR, kapt. F. Agema, bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. VALPARAISO, kapt. H. A. Ellerman, te Batavia verbrand.
VAN BOSSE, kapt. W. Hageman, 30 juni van Woosung naar Singapore vertrokken en sedert niets van vernomen (opm: zie o.a. NRC 250158).
VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stenders, in de Chinese Zee verongelukt.
ZALTBOMMEL, kapt. C.J. Juta, in de Simonsbaai gestrand en gesloopt.
ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bij Sunderland gestrand en totaal verbrijzeld. ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bij Allport gestrand.
Behalve deze werden nog – voor zover wij dit op evengenoemd tijdstip wisten – 8 schepen buiten 's lands afgekeurd en wel:
CASTOR, kapt. L.S. Winkler te Akyab.
GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, te Batavia,
HERMINE, kapt. K.B. de Weerd, te Mauritius.
INDIA, kapt. K.W. F. d'Arnaud Gerkens, te Batavia.
JACOB CATS, kapt. A. van der Wind te Batavia.
JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh te Batavia.
KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, te Milford.
WILLEM ERNST, kapt. H.D. Visser, te Falmouth.
Wij mogen echter deze laatsten, evenmin als die welke binnen ‘s lands werden gesloopt, niet als verongelukt beschouwen. (opm: zie echter ook NRC 170158)

Afbeelding