1935-12-23: |
DC 241235
Bolnes, 24 december. Van de twee motorvrachtschepen, welke de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam aan de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot alhier in opdracht gaf, is gistermiddag (opm. = 23 dec.) het eerste, de CLIO, met goed gevolg te water gelaten. De gebruikelijke doopplechtigheid werd verricht door mej. T. Valstar, terwijl o.m. aanwezig waren: de heren S.M.D. Valstar en D. Hudig, directeuren van de K.N.S.M. en de heer Ir. A. van Driel van de Scheepvaart-Inspectie. Het schip, dat bestemd is voor het vervoer van stukgoederen in West-Indië en Midden-Amerika, wordt gebouwd met hoofddek en tussendek (shelterdek-type). De hoofdafmetingen zijn: lengte 168’6”, breedte 29’ 3”, holte 17’ 9”. Voor het vervoer van de lading zijn behalve de ruimte boven het tussendek, twee laadruimen gemaakt. De hoofdmachine , een 6 cilinder 2-takt machine van 400 epk, zal door Stork te Hengelo geleverd worden. De dekwerktuigen voor het behandelen van de lading, evenals de ankerlier, zullen electrisch worden gedreven. Behalve laadbomen van 2 ton elk, zal een zware laadboom voor 10 tons vracht aangebracht worden.
|