Inloggen
CERES - ID 14031


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1848-06-19 / 1855-12-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1848
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Anne Willems HOOITES, Hoogezand.

Geboren 1777 - overleden 27.12.1855

 

Anne Willems Hooites, op 12.06.1806 getrouwd

met Frouke Sikkes van Kolham.

Bron: Doop- en trouwboek Hoogezand 1720-1811 Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 227, folio 180

Kreeg 4 dochters en

1 zoon: Ipe – geb. 11.09.1812 te Hoogezand.  

Bron

Geboorteregister Hoogezand 1812
Aktenummer 76

Deze zoon heeft de werf voortgezet onder de naam Ipe Annes Hooites

Ook wel Ype Annes Hooites (1812 - 1891)

Scheepsbouwer: Anne Willems Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1848-06-19
Technical Data

Net Tonnage: 57.00 lasts
Net Tonnage 2: 108.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.26 Meters Registered
Beam: 4.37 Meters Registered
Depth: 2.40 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1848
Datum agenda: 1848-06-19
Register nr: 18480420
Scheepsnaam: CERES
Type: Kof
Lasten: 57
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Klaassens, P.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Klaassens, P.
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1848-06-19 CERES
Manager: Roelof Klaassens, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Klaassens, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: Roelf Klaassens was kapitein/eigenaar

Ship Events Data

1855-12-04: Final Fate: Stranded

RN 141255. Gothenborg, 7 december. De CERES, kapt. Roelf Klaassens, van Memel naar Gainsborough met een lading lijnzaad, is op 4 december 1855 op de buitenrede van Dansk Liljan (opm: een klein eilandje voor de kust van Zweden ter hoogte van Gothenburg) verongelukt. Het volk is daarbij omgekomen en de lading lijnzaad ging verloren. Drie lijken zijn aangespoeld.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Roelf Klaassens Klaassen werd geboren op 24 april 1817 te Nieuwe Pekela als zoon van Klaas Roelfs Klaassens (geboren in februari 1793 te Nieuwe Pekela) en Marchien Wijbes Bakker (gedoopt op 13 maart 1791 te Gasselternijveen).

Roelf huwde op 30 maart 1843 te Amsterdam met Catharina Cransse Burggraaff, geboren c. 1803 te Rotterdam en overleden na 1843. In de bijlagen van de huwelijksakte staat vermeld dat hij koopvaardijkapitein was.

Omtrent overlijden is niet meer bekend, dan dat zijn schip de “Ceres” in 1855 is verongelukt en wellicht is hij daarbij omgekomen. (zie hierna).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.K.Klaasse/Klaassen was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer N9 in de periode 1853 t/m 1856.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Volgens van Sluijs013 en Bouma025was ene R.C.Klaassen in 1842 gezagvoerder op de “Jonge Pieter” en R.K.Klaassen in 1843 op de “Catharina”.

De “Jonge Pieter” is een smakschip gebouwd in 1831, 55 ton.Het schip voer van 1840-1842 onder kapitein D.J.de Groot; van 1842-1845 onder kapitein R.C.Klaassen en van 1845-1847 onder kapitein A.Klaassen. De reders/boekhouders waren van 1840-1845 W.C.Schoon en van 1845-1847 B.C.Schoon, beiden te Amsterdam.

 

Van Sluijs013 vermeldt dus ook een “Catharina” onder gezag van kapitein R.K.Klaassen, maar de aantekening beperkt zich tot “Handelsblad 1843 kapt R.K.Klaassen”. Mijn ervaring leert dat van Sluijs kennelijk onder de in- of uitzeilende schepen in de rubriek Scheepstijdingen een vermelding van deze aard heeft aangetroffen. Daar hij geen exacte datering geeft is het haast ondoenlijk om dat in het Handelsblad terug te vinden, en dat heb ik dan ook niet geprobeerd.

 

Bouma025 vermeldt R. Klaassens (sic) als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1855 van de kof “Ceres”, gebouwd in 1848 te Hoogezand, 108 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Verongelukt op Denmarks Lilja op weg van Memel naar Gainsborough.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 08 april 1842 in de rubriek Scheepstijdingen - Uitgezeild.

      “Vlie 5 April, .O.; R.K.Klasen, Jonge Pieter, Leith …”.

Handelsblad 29 september 1842 in de rubriek Scheepstijdingen

“Het schip de Jonge Pieter, kapt. Klaassen, van Sunderland n. Amst., is 27 Sept. des middags ten een ure bij Zandvoort gestrand”.

Handelsblad 06 oktober 1842. Advertentie.

                 “Openbare Verkooping te Zandvoort.

Kapitein Roelf Klaas Klaassens, gevoerd hebbende het Smakschip de Jonge Pieter, komende van

 New-Castle en Sunderland, bestemd naar Amsterdam, op den 27sten September ll voor Zandvoort gestrand, zal na bekomen Vonnis van de Arrondissements Regtbank te Haarlem, op Vrijdag den 7den Oktober 1842, des voormiddags ten elf ure, ten overstaan van den Notaris Cornelis Gerlings, om kontant Geld doen verkoopen Het Hol of Casco van het genoemde Schip, liggende ten Westen van het Strand te Zandvoort, benevens deszelfs Inventaris en Lading, voetstoots, en nadere onderrigting te bekomen bij den Heer C.van der Werff te Zandvoort”.

(Opmerking Parma -Er  kan geconcludeerd worden, dat het schip weer is opgeknapt en onder gezag van kapitein R.K. Klaassen in de vaart is gekomen. Voorts zou de derde kapitein i.c. A.Klaassen een familielid kunnen zijn. Gezien de leeftijd van Roelof K. (nog geen 30 jaar) zal het géén zoon zijn geweest.

Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde verzameld en uitgegeven door Jacob Swart Jaargang 1854 p.110 inVerslag van de Staat der Verrigtingen van de Noord- en Zui-Hollandsche Redding-Maatschappij gedurende de jaren 1838, 1839, 1840, 1841 en 1842I.

“Den 27sten September 1842 bevond zich het schip de Jonge Pieter, kapt. R.K. Klaassen, van Sunderland naar Amsterdam bestemd, op de buitenste bank van Zandvoort in zinkenden staat. - De schipbreikelingen, vijf in getal, werden met de reddingboot, onder het bestuur van C.van der Werff, opgenomen en behouden”.

 

De “Ceres”, op weg van Memel naar Gainsborough, onder gezag van kapitein Klaassens (sic), is op 04 december (1855) ’s nachts op Denmark’s Lilja verongelukt.078.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

27 februari 1835, smak “Vrouw Alberdina”, schipper Klaas Roelfs Klaassens, matroos Roelf K.Klaassens uit Nieuwe Pekela

07 juli 1848, kof “Ceres”, schipper Roelf Klaassens, 31 jaar uit Veendam.  

 Noot;

Naast de Ceres is hij ook  kapitein eigenaar geweest van de "CATHARINA" Id 12809.

Dit schip is gezonken in 1848, bemanning gered. ( J.S. 25-04-2022)

Datum vanaf: 0
Kapitein: Klaassen, Roelf Klaassens

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1848-07-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CERES
Schipper: Klaassens, Roelf
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten