Inloggen
ADMIRAAL PIET HEIN - ID 14001


Kroniekberichten

Datum 13 maart 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 12 maart. Naar men verneemt zal a.s. woensdag de 15e dezer van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water worden gelaten het nieuw, gekoperd, tweedeks fregatschip ADMIRAAL PIET HEIN, voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam. Hetzelve zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en is bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.

Afbeelding
Datum 16 maart 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Dordrecht, 15 maart. Heden middag omstreeks 1 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, groot 500 Java-lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam, welke bodem zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië. Daarna is de kiel gelegd voor een andere bodem, welke de naam zal voeren van IO.

Afbeelding
Datum 11 april 1848
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia zal in de loop der maand mei van Dordrecht vertrekken het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks fregatschip ADMIRAAL PIET HEIN, gevoerd door kapt. J. van der Linden, zijnde van alle voor passagiers vereist wordende inrichtingen voorzien. Familiën of bijzondere personen, van deze extra goede gelegenheid voor de overtocht naar Java gebruik wensende te maken, gelieven zich te vervoegen bij de cargadoors Sandberg & Co. te Dordrecht of Hoyman & Schuurman te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 12 mei 1848
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 10 mei. Heden is alhier uitgezeild met bestemming naar Batavia het schip ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. J. van der Linden. (opm: eerste reis van dit nieuwgebouwde schip)

Afbeelding
Datum 02 september 1848
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 31 augustus. De 29e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip SAMARANG, kapt. D. Steur, de 22e mei vertrokken van Rotterdam, en het dito schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, met drie passagiers en 140 militairen.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark ALBATROS, kapt. R.P. Haasnoot, de 3e mei vertrokken van Amsterdam, de dito bark ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. J. van der Linden, de 10e mei vertrokken van Dordrecht, en de dito bark NEDERWAARD, kapt. S.A. Meijer, de 18e mei vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 21 november 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 september. Wat betreft de scheepsvrachten van Java: door de meerdere levendigheid in de produkten handel zijn gedurende deze maand enige bevrachtingen, echter tot lage koersen, gesloten. De VIER GEBROEDERS werd gecharterd voor een lading suiker naar Engeland of Nederland tot GBP 4-10 voor kranjangs (opm: matwerk of gevlochten bamboe, o.a. voor de verzending van suiker) en GBP 3-12/6 voor zakken, om te Samarang en Soerabaja te laden. De PEKING naar de Golf van Perzië voor NLG 18000, zijnde de bevrachting van de MARIA JACOBA CORNELIA voor zodanige reis in de vorige maand vervallen. De IDA ELISABETH en GRAAF VAN NASSAU werden voor een lading suiker en rijst naar Rotterdam genomen, resp. tot NLG 80 en NLG 70 per last zonder meer. Voor het Zweeds schip NORDSKOR heeft men een chartering tot GBP 2-5 voor Hamburg aangenomen, terwijl voor het Hamburger schip ELISABETH een bod van GBP 3 is geweigerd. Nog zijn ter bevrachting aangeboden de ADMIRAAL PIET HEIN en de Engelse schepen COMMERCIAL, BANGELIZE en ADELAIDE, welke echter nog geen bestemming hebben. Op dit moment zijn dus nog vijf Nederlandse bodems onbevracht en daar volgens de juli-berichten weder een twaalftal avontuurschepen (opm: schepen die onbevracht zijn en lading zoeken) in aantocht, en bovendien nog anderen onder weg zijn, terwijl er successievelijk alhier van tussenreizen zullen terug komen, zo is vooreerst aan geen vrachtverbetering te denken.

Afbeelding
Datum 05 juli 1849
Krant DC - Dordtsche Courant

Door de Nederlandse Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende schepen:
Voor Amsterdam: JAN PIETERSZ. KOEN, MATHILDE, PRINS HENDRIK, PETRUS, DOGGERSBANK, CHRIST. COLUMBUS, LEWE VAN NIJENSTEIN, ADMIRAAL PIET HEIN en BALTIMORE.
Voor Rotterdam: HARMONIE, NAGASAKI, DOGGERSBANK, MAASSTROOM, LOOPUYT, RESIDENT VAN SON en ALBREGT BEYLING.
Voor Dordrecht: SPHYNX en J.C. SCHOTEL.
Voor Middelburg: MINERVA en DUIVELAND.

Afbeelding
Datum 24 november 1849
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 november. De 19e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip MINERVA, kapt. J.A. Boven, de 5 augustus vertrokken van Middeelburg, het dito schip DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven, de 3e augustus vertrokken van Amsterdam, de dito bark JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. L. van der Plas, de 21e juli vertrokken van Amsterdam, en het dito schip DIONYSIA CATHARINA, kapt. P. Arenspoot, de 3e augustus vertrokken van Amsterdam.
De 20e dezer is hier aangekomen de dito bark ALBRECHT BEYLING, kapt. K. van de Erve, de 7e augustus vertrokken van Schiedam.
Gisteren is hier aangekomen de dito bark ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. J. van der Linden, de 3e augustus vertrokken van Amsterdam.
Heden is hier aangekomen het dito schip VAN GALEN, kapt. C. Dekker, de 22e augustus vertrokken van New York.

Afbeelding
Datum 03 januari 1851
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Van der Linden, van Amsterdam naar Batavia, te Vlissingen binnen, heeft 22 december de reis voortgezet en bevond zich de 24ste dito in goede staat zeilende op de hoogte van Bevesier, hebbende de wind N.W.

Afbeelding
Datum 21 maart 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 22 schepen als:
Voor Rotterdam: VROUW JOHANNA, kapt. C. v.d. Hoeven; DEN ELSHOUT, kapt. P.F. Rijken; DOGGERSBANK, kapt. J.M. Jansen; JOHAN JACOB, kapt. L. van Geelkerken; BANCA, kapt. B.C. ten Ham; WELTEVREDEN, kapt. H. Teerlink; ROTTERDAM, kapt. P. Vis; OLIVIER VAN NOORD, kapt. O. Kievyt; FOP SMIT, kapt. K.J. Swart; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Amsterdam: ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. J. v.d. Linden; JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. J. Verloop; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; REGINA, kapt. A. Gersen; TWEE GODFRIEDS, kapt. W.C. Brandligt; HENDRIKA BARTINA, kapt. J. Hofker; TELEGRAPH, kapt. J.B. Roluts; EENDRAGT, kapt. M. v. Velthoven; ALBRECHT BEILING, kapt. K. v.d. Erve; PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. D.C. Rietbergen; en JOANNA JACOBA, kapt. J.H. v.d. Horst (de vier laatstgenoemde schepen van Schiedam).
Voor Middelburg: WALCHEREN, kapt. S. Ouwehand.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1852
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Verkoping van schepen op maandag 23 augustus, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ:
- kofschip de ONDERNEMING: NLG 5.050, in slag NLG 10, opgehouden.
- barge MERCURIUS: NLG 425, in slag NLG 100, koper A. Roos.
- barge HENDRIKA SUSANNA: NLG 325, in slag NLG 60, koper G.J. Roland Holst.
- 1/20 part in het barkschip ADMIRAAL PIET HEIN: NLG 5.000, in slag NLG 20, opgehouden.
- 1/20 part in het fregatschip CORNELIS HOUTMAN: niet geveild.
- 1/30 part in het fregatschip OOST-INDIËN: NLG 1.100, in slag NLG 20, opgehouden.
- 1/30 part in dito: NLG 1.100, in slag NLG 40, opgehouden.
- 1/30 part in het barkschip WILHELMINA ARNOLDA: NLG 550, in slag NLG 10, opgehouden.
- een schoener-kofschiphol AMSTEL: NLG 1.000, in slag NLG 400, koper G.J. Boelen.

Afbeelding
Datum 28 januari 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 januari. De 26e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip MADURA, kapt. Drayer, de 7e oktober vertrokken van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.C. Kuyper, de 9e december vertrokken van Melbourne, en ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, de 18e december vertrokken van Adelaide.

Afbeelding
Datum 06 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie, H.J. Rietveld en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 12e juni 1854, des avonds ten zes ure, te Amsterdam,in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notarissen Louwerse en Biesman Simons, verkopen:
- 5/20 Parten in het Nederlands gekoperd barkschip ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wz, groot 615 tonnen.
- 3/20 Parten in het Nederlands gekoperd fregatschip CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman, groot 582 tonnen.
- 2/20 Parten in het Nederlands gekoperd fregatschip VAN GALEN, kapt. J.R. Smit, groot 609 tonnen.
- 3/20 Parten in het Nederlands gekoperd fregatschip WASSENAAR, kapt. A. Hofstee, groot 619 tonnen.
- 3/20 Parten in het Nederlands gekoperd fregatschip AERD VAN NES, kapt. F.M. Carsjens, groot 582 tonnen.
- 2/20 Parten in het Nederlands gekoperd barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel JZN, groot 671 tonnen.
- 3/20 Parten in het Nederlands gekoperd brikschip DOLFIJN, kapt. C.B. Brandligt, groot 300 tonnen.
- 3/20 Parten in het Nederlands gekoperd brikschip ZWALUW, kapt. H. Uitermark, groot 300 tonnen.
- 3 Bewijzen van uitgeloten aandelen in de Stoom-Sleepboot-Maatschappij, te Nieuwe Diep, zijnde nos. 253, 257, 263.
- 2 Aandelen in de Drijvend-Droogdok-Reederij.
Alles breder bij notitie omschreven en bericht bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 06 februari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen, als:
Voor Rotterdam: KOOPHANDEL, kapt. L. Crevecoeur, SOERABAIJA, kapt. A.M. Swarts, de KAAP HOORN, kapt. W.C. Kuyk, en SCHEVENINGEN, kapt. K.D. Breuning.
Voor Amsterdam: DILIGENCE, kapt. L. Smit, OOST INDIEN, kapt. E.E. Mos, ADELAAR, kapt. L.A.J. Boulet, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel, LOUISA MARIA, kapt. D. Herderschee, DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. P. Haagsma, THEODORA MACHTILDA, kapt. D. Boelhouwer, en CATHARINA EN GEERTRUIDA, kapt. C.L. Knaudt.
Voor Dordrecht: TIMOR, kapt. F. Agema.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn, en SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand.

Afbeelding
Datum 17 september 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 september. De 14e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, komende van Amsterdam.
Gisteren zijn hier aangkomen het dito schip MINISTER PAHUD, kapt. J.M. Pfeill, komende van Rotterdam, de dito bark PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. Immink, komende van Rotterdam, de dito bark SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, komende van Rotterdam, de dito bark KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Jack, mede van Rotterdam, de dito bark HENRIETTE, kapt. Van Loenen, komende van Glasgow, de dito bark JOHANNA CHRISTINA, kapt. D. Baumgarten, komende van Rotterdam, en de dito bark AMELIA AUGUSTA, kapt. H.A. van Marle, mede van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark KONING EN VADERLAND, kapt. R.F.A. van Bruggen, komende van Rotterdam, de dito bark SCHEVENINGEN, kapt. J.K. Annokee, mede van Rotterdam, de dito bark JAN SCHOUTEN, kapt. Coening Meijer, met een detachement van 120 man suppletietroepen, mede van Rotterdam, en de dito bark ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 01 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 10 november 1856. Vrachten. Hieromtrent valt het volgende te berichten.
De bij het afgaan van de laatste mail nog onbevrachte Nederlandse schepen werden tot de volgende rates naar Nederland opgenomen. BURGEMEESTER HOFFMAN à NLG 90 voor suiker, op de kust. GEESINA en MARGARETHA SIMONETTA à NLG 87,50 voor suiker, op de kust te laden. HENRIETTE, ADMIRAAL PIET HEIN en MARIA ELISA laden op de kust suiker à NLG 90, rijst à NLG 85. VOORUIT laadt alhier voornamelijk voor reders rekening. Sedert arriveerden Nederlandse YSTROOM, die NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor koffij bedong naar Amsterdam, te Indramayoe en Samarang te laden. Nederlandse TRIJNTJE FENNA, die te Samarang NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor rijst accepteerde naar Rotterdam. Nederlandse ARLEQUIN laadt te Indramayoe rijst à NLG 85 voor Rotterdam. Nederlandse AEGIDIA EN PAULINE laadt hier naar Amsterdam rijst à NLG 80, arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 90 en lichte goederen à NLG 100. Nederlandse POLLUX laadt rijst te Indramayoe à NLG 85 en zal hier opvullen. Nederlandse SOERABAYA neemt te Pekalongan suiker à NLG 87,50 en alhier suiker à NLG 85 en rijst à NLG 82,50 voor Rotterdam. Nederlandse WILHELMINA EN CLARA is in onderhandeling over een reis naar Japan, ter remplacering van de SARA JOHANNA, op de reis derwaarts totaal verongelukt (opm: zie JB 301056). Nederlandse LOUISE PRINCES DER NEDERLANDEN moet hier en te Soerabaja nog lossen. Nederlandse AUSTRALIE en EDUARD MARIE zijn pas gearriveerd. Te Soerabaja is nog sedert ons vorig bericht gecharterd Nederlandse KENAU HASSELAAR à NLG 90 voor suiker.

Afbeelding
Datum 02 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 november 1857. Vrachten. Wij hebben opnieuw het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen te vermelden, ten gevolge waarvan de vrachten een kleine daling hebben ondergaan. Sedert onze laatste werden de volgende bodems opgenomen: naar Nederland: de Nederlandse schepen JOHANNA ALIDA NLG 95 voor suiker en curcuma (opm: ook wel geelwortel genoemd, bevordert de spijsvertering) en NLG 110 voor huiden te Samarang; MAARTEN VAN ROSSEM NLG 95 voor alle artikelen hier; AZIA NLG 90 voor koffij, NLG 100 voor suiker en NLG 110 voor lichte goederen hier en te Samarang; LOUISA MARIA NLG 85 voor suiker en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaja, allen naar Amsterdam te laden.
Naar Rotterdam nam het Nederlands schip ELISE SUSANNE een partijtje suiker à NLG 95 en lichte goederen à NLG 105 aan, en daar deze bodem geen volle lading kan krijgen, wordt hij voor rederij-rekening opgevuld. Naar China: het Nederlands schip JEANNETTE à $ 0,50 per picol voor rijst voor Macao of Hongkong hier en te Soerabaja te laden; en Nederlands ADMIRAAL PIET HEIN à $ 0,55 voor rijst voor Macao hier te laden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen VIER GEZUSTERS, KONING EN VADERLAND, KONING WILLEM III, S. VAN HEEL, CATHARINA EN GEERTRUIDA, MARIA ELISE, HENRIETTE, LAURA EN ADÈLE, MACAO en JOHANNA MARIA. De Nederlandse AMERIKA was in Europa bevracht.
P.S. Bij het ter perse leggen dezes vernemen wij nog de bevrachting van de VIER GEZUSTERS en LAURA EN ADÈLE door de factorij à NLG 90 voor suiker, NLG 30 voor tin en NLG 85 voor kleinigheden koffij en lichte goederen, het eerste schip hier en te Samarang en het andere te Pekalongan, Cheribon en Indramayoe naar Amsterdam te laden.
Door particulieren werden nog opgenomen: Nederlands schip JOHANNA MARIA à NLG 85 voor suiker te Soerabaja en S. VAN HEEL à NLG 82,50 voor suiker en NLG 78 voor rijst op de kust naar Amsterdam te laden.

Afbeelding
Datum 29 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 april. Vrachten. De rates zijn niet veel gedaald, doch bij het toenemend aantal vrachtzoekende schepen, gevoegd bij het beperkte kwantum der in de Oosthoek ter verzending gereed liggende producten, houden wij een verdere vrachtverlaging niet voor onwaarschijnlijk. Sedert onze vorige werden de volgende charters gesloten:
Naar Nederland de VERENIGING door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 80 per last, all round, om op de zuidkust te laden; de Nederlandse schepen DILLIGENCE tot NLG 70 voor tabak, te Soerabaya in te nemen, en NICOT tot NLG 70 voor suiker en tabak, te Soerabaya naar Amsterdam te laden.
Naar China de Nederlandse schepen KOOPHANDEL à $ 0,45 per picol rijst naar Hongkong of $ 0,50 naar Amoy, te Tagal te laden, en ZAANSTROOM à $ 0,42½ per picol rijst naar Macao of Hongkong, $ 0,47½ naar Amoy of $ 0,57½ naar Shanghay. De Nederlandse KAREL AUGUST werd bij de maand tot geheim gebleven vracht voor dezelfde destinatie opgenomen.
Naar Manilla werd het Nederlandse schip D’ELMINA gecharterd tot $ 0,30 per picol rijst, alhier te laden.
Naar Japan neemt het Nedderlandse schip ZEEVAART een lading stukgoederen in.
Te koop zijn nog: de Nederlandse ZWALUW en Engelse EQUATOR, EMILY, JANE, DEVA en BONNIE DOON.
Disponibel zijn, zo hier als op de kust de Nederlandse schepen WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GOEDE VERWACHTING, ANNA PAUWLONA, FACTORIJ, CATHERINA en GEERTRUIDA, ADMIRAAL PIET HEIN. CORNELIS WERNARD, ELISE HENRIËTTE, STAATSRAAD BAUD, JEANETTE, COLUMBINE, en LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 13 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De volgende schepen werden sedert de jongste mail bevracht: HERMAN DE RUITER te Soerabaya à NLG 70 en NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor tabak naar Amsterdam.
De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam. WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN te Soerabaya à NLG 70 voor suiker, tabak en kurkuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering); arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 95 naar Nederland.
De ADMIRAAL PIET HEIN werd voor China opgenomen 42½ $ cents voor Macao, en de ZWALUW (Nederlands) 45 $ cents voor Macao, beide hier te laden.
Het Nederlandse schip ZWALUW werd alhier uit de hand verkocht voor NLG 42.000.
De BERNHARD HERTOG VAN SAXE WEIMAR werd voor een kustvracht opgenomen.
De GOEDE VERWACHTING, ANNA PAULOWNA, FACTORY, CATHARINA EN GEERTRUIDA, CORNELIS WERNARD EDUARD, ELIZE HENRIETTE, EUROPA, COLUMBINE, JEANNETTE, FOP SMIT, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, LOUISA, PRINCES DER NEDERLANDEN, DEN ELSHOUT, CADSANDRIA, KAAP HOORN, AGATHA EN MARIA, NIEUW LEKKERLAND, WILHELMINA, WILHELMINA LUCIA zijn hier en op de kust nog zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 17 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Canton, 30 november. De volgende Nederlandse schepen bevinden zich op dit ogenblik in China, als:
ter rede van Hongkong: VAN GALEN, kapt. Smit; VAN DER PALM, kapt. Bouwmeester; BELLONA, kapt. Kluin; DOLPHIJN, kapt. Brandligt; TWEE JEANNE’S, kapt. v. d. Windt; DOGGERSBANK, kapt. Valentien q.q.; KEMANGLEN, kapt. Möller; SCHEVENINGEN, kapt. Annokkee; BOMMELERWAARD, kapt. Loos; JACOBA, kapt. Schaap; GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Hoeksma; IDA WILHELMINA, kapt. Weyland;
JACOBA EN ANNA, kapt. Petersen; LEWE VAN NIJESTEIN, kapt. Borchers; SOOLO, kapt. van der Meulen.
ter rede van Macao: E.W. VAN DAM VAN ISSELT, kapt. Kolm q.q.; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel; MERCATOR, kapt. van der Woude.
ter rede van Whampoa: JUNO, kapt. Chevalier.
ter rede van Foo-Chew-Foo: PER ASPERA AD ASTRA, kapt. Admiraal; QUATRE BRAS, kapt. Bondix.
ter rede van Amoy: AMERIKA, kapt. Zeeman; KAREL AUGUST, kapt. Huizer.
Van bovengenoemde schepen is de JACOBA EN ANNA naar Japan, de E.W. VAN DAM VAN ISSELT naar Batavia via Singapore naar Samarang, en de KAREL AUGUST via Singapore naar Batavia bestemd. De GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST zal binnenkort naar Amoy vertrekken en de KEMANGLEN ligt in reparatie.

Afbeelding
Datum 09 februari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: HENDRIKA, kapt. W. van Aalborg; HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.R. Bok; COLUMBINE, kapt. C.A. Malbrone; ALBLASSERWAARD, kapt. E. von Lindern; LOUIS, kapt. P.A. Hövig; AUSTRALIE, kapt. F.A. Janzen; PORNO, kapt. N.N; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; ADMIRAAL DE WINTER, kapt. J.C. Jansen.
Voor Amsterdam: CELERITAS, kapt. G.A. Wagner; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; ANNA DIGNA, kapt. C. Ouman; JOHANNA CATHARINA, kapt. J.L. Besseling;
DRIE VRIENDEN, kapt. D.E. Nolting; WAALSTROOM, kapt. P.B.W. Millink; SIRIUS, kapt. H. Mulder; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ZEELAND, kapt. H.P. Hazewinkel; HOLLAND, kapt. B. Auffmorth; ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk; STAD GOUDA, kapt. K.D. Breuning; EUGENIE, kapt. E.J. Bargman, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong; CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
Voor Schiedam: H. WILLEBRORDUS, kapt. J.D. Boer; PIETER CORNELISZ HOOFT, kapt. N. Koens; CORNELIS WERNARD EDOURD, kapt. D. Bakker; OTTO, kapt. W.G. Rotgans; MACAO, kapt. J. Krol, de 3 laatste van Rotterdam.
Voor Middelburg: TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; BROUWERSHAVEN, kapt. P. Jansen; MARIA ELISABETH MARGARETHA, kapt. F.C. Bauditz.

Afbeelding
Datum 30 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Sedert ons laatste bericht zijn de vrachten niet verbeterd, integendeel heeft men wederom een nieuwe, ofschoon niet belangrijke, achteruitgang te rapporteren. Naar de Chinese havens werden verscheidene schepen bevracht, doch verwacht men daarvan geen opmerkelijke verbetering op onze markt. De daarheen gezeilde schepen namelijk, zullen er geen emplooi vinden en zich voor een goed gedeelte genoodzaakt zien op hier terug te keren, waardoor onze markt, op het moment waarop men met grond een rijzing tegemoet kan zien, opnieuw gedrukt zal worden.
Sedert onze laatste opgave werden de volgende schepen bevracht:
Naar Nederland: Nederlands SCHOONDERLOO à NLG 27,50 voor rijst naar Rotterdam als bijlading. Nederlands BEATRIX à NLG 35 voor suiker en arak te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands FORTUNA en WILLEM EGGERTS à NLG 35 per gemeten last, de eerste te Passaroeang en Soerabaija naar Dordrecht en de tweede te Dadep (Indramayoe) naar Amsterdam te laden. Nederlandse JACOB (312 last) voor NLG 9.750 in eens te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands HEBE à NLG 35 voor suiker, NLG 30 voor koffij en NLG 20 voor tin, van hier naar Rotterdam. Nederlands HAAMSTEDE à NLG 30 voor rijst te Indramayoe en NLG 32 voor suiker op de kust naar Rotterdam te laden. Nederlands KINDERDIJK à NLG 27,50 voor rijst te Soerabaija naar Rotterdam en eindelijk Nederlands NEDERLAND à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam.
Naar China: Nederlands JOHANNES ANTONIUS à $ 0,25 voor rijst hier naar Hongkong te laden en Nederlands EDUARD MARIE à $ 0,27 voor rijst te Cheribon en Samarang naar Amoy te laden.
Naar Sydney: Nederlands JOAN JACOB voor NLG 3.800 in eens.
Naar Boni: Nederlands EVERDINA ELISABETH (317 last) à NLG 5.000 en Nederlands STAD SCHIEDAM (411 last) à NLG 4.000 in eens voor het transport van koelies, ten dienste der expeditie tegen dat rijk.
Kustreizen doen: Nederlands KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, REINHART, COLUMBINE en CHRISTIAAN LOUIS.
Voor rederij-rekening laden: Nederlands TRITON en ZEPHIR.
Diversen: Nederlands HELMERS, verzeilde naar Japan en Bremen en de AUGUSTE EN MELINE naar Akyab.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, WILLEM DE EERSTE, DRIE VRIENDEN, LOUIS MEYER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, LAURENS KOSTER, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, WALCHEREN, ZEENIMPH, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, METALEN KRUIS, CANTON, JUPITER, KONING WILLEM II, ADMIRAAL PIET HEIN, AMERIKA, ADMIRAAL DE WINTER, STAD NIJMEGEN, PATRIARCH SAMHIRI en BROEDERTROUW.
.
NRC 300359
Soerabaija, 28 januari. Scheepsvrachten. De KINDERDIJK bedong NLG 27,50 voor rijst en NLG 35 voor tabak naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 13 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 februari. Vrachten. Ten gevolge van de schaarste van de artikelen van uitvoer op onze markten, werden sedert onze laatste slechts weinige bevrachtingen tot stand gebracht, terwijl het getal van de disponibele vaartuigen steeds alhier alleraanzienlijkst blijft. Deze staat van zaken bevestigt ons geuit gevoelen, dat voor enige maanden geen verbetering te verwachten is, te meer daar de berichten van de naburige vreemde havens steeds zeer ongunstig luiden. Heden heeft men slechts de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland: Nederlands JAVA'S WELVAREN à NLG 35 voor suiker en NLG 40 voor arak te Indramayoe en Pekalongan naar Amsterdam; Nederlands EERSTELING à NLG 35 voor suiker, NLG 32 voor tabak en rijst en NLG 50 voor arak te Soerabaja te laden. Kustreizen doen: KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, REINHARDT, COLUMBINE, CHRISTIAAN LOUIS, ZEELANDIA, VALPARAISO, WELVAART, ALMELO, ZEENIMPH, JOHANNA LOUISA en PHILIPS VAN MARNIX.
Verkocht werd: Amerikaans ROBERT PATTEN (600 ton) tot geheime conditiën, nadat deze bodem op vendutie à NLG 15.000 opgehouden was.
Te koop zijn: Nederlands PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN en AMBOINA.
In reparatie zijn: Nederlands BIESBOSCH, TWEE ANTHONIJS en JOHANNA MARIA CHRISTINA.
Diversen. Nederlands KOERIER laadt naar Macao à $ 0,25 per picol rijst. Nederlands NASSAU heeft naar Japan aangelegd.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, WILLEM DE EERSTE, DRIE VRIENDEN, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANCE, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHE, PRINS VAN ORANJE, LAURENS KOSTER, FERDINAND EN LOUIS, WALCHEREN, JUPITER, VAN OLDENBARNEVELDT, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, METALEN KRUIS, CANTON, ADMIRAAL PIET HEIN, ADMIRAAL DE WINTER, AMERIKA, STAD NIJMEGEN, BROEDERTROUW, PATRIACH SAMHIRI, STAD GOUDA, JACOBA CORNELIA CLASINA, WILHELMINA, JAN DANIEL en CORNELIA EN GEERTRUIDA.

Afbeelding
Datum 28 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten blijven voortdurend laag en geen verandering is waarschijnlijk voor de nieuwe oogst. Op dit ogenblik zijn de producten schaars. De enige transacties in deze maand gedaan, zijn de volgende:
NEDERLAND gecharterd naar Holland tot NLG 35 per gemeten last te Soerabaija te laden; JAVA’S WELVAREN tot NLG 35 voor suiker en NLG 40 voor arak naar Amsterdam te Indramaijoe en Pekslongan te laden; EERSTELING te Soerabaija gecharterd tot NLG 35 voor suiker, NLG 32 voor tabak, NLG 50 voor arak en verder met rijst op te vullen, tot GBP 1 per ton hier en te Passaroeang te laden naar Amsterdam; AMERIKA tot NLG 35 per last voor suiker naar Holland te Samarang te laden; PRESIDENT PLATE NLG 27,50 voor rijst, NLG 32 voor suiker, NLG 45 voor arak en NLG 50 voor was en lichte goederen, hier te laden naar Amsterdam; NASSAU ligt in lading voor Japan; KOERIER laadt rijst te Soerabaija voor Macao tot 25 dollarcents; CONSTANCE, 744 ton, bevracht voor een reis naar Banka en terug tot NLG 7.500 en METALEN KRUIS, 344 ton, voor NLG 3.600 voor een lading kolen van Bandjermassing naar Timor; STAD NIJMEGEN te Soerabaija gecharterd tot NLG 35 per last naar Amsterdam.
De RESIDENT VAN SON werd bevracht voor NLG 12.000 naar Rotterdam, het Nederlandse OLDENBARNEVELD (opm: VAN OLDENBARNEVELDT) naar Rangoon.
Het Nederlandse schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN en het Engelse schip REGINA worden verkocht.
De Nederlandse schepen BIESBOSCH, KINDERDIJK en JOHANNA MARIA CHRISTINA worden gerepareerd.
Het Amerikaanse schip ROBERT PATTEN was in publieke veiling gebracht en ingezet voor NLG 15.000, doch later uit de hand verkocht tot geheime prijs. De AMBOINA werd verkocht voor NLG 7.000.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog onbevracht: BALTIMORE, DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, EENSGEZINDHEID, BIESBOSCH, EVA JOHANNA, JUPITER, WILLEM I, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, WALCHEREN, HOLLANDIA, DRIE VRIENDEN, REGINA MARIS, LOUIS MEIJER, JEANNETTE EN AGATHA, ARY SCHEFFER, JOHANNA MARIA CHRISTINA, OOST INDIA PACKET, CANTON, ADMIRAAL DE WINTER, BROEDERTROUW, PATRIARCH SAMHIRI, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, STAD GOUDA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, VRIJHANDEL, CORNELIS SMIT, AEGIDIA EN PAULINA en CAROLINA.
De WELVAART, ALMELO, JOHANNA EN LOUISA, PHILIP VAN MARNIX, ZEELANDIA, VALPARAISO, KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, EERSTELING, JAN SCHOUTEN, JEANNETTE, ADMIRAAL PIET HEIN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA, CORNELIA CLASINA doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 16 mei 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 24 maart. Nog steeds in een uiterst gedrukte toestand verkerende vonden er weinig afdoeningen in de afgelopen veertien dagen plaats. Zij waren de volgende:
De EVA JOHANNA, neemt de lading over van het afgekeurde schip ZEEVAART à NLG 55 voor suiker naar Amsterdam; de JUPITER, 970 tonnen, wordt door de factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht voor NLG 17.500 in eens; de PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, 650 ton, voor NLG 15.000 in eens van Padang naar Amsterdam; de WALCHEREN, 442 ton, bedong $ 2.500 in eens van Soerabaija naar Amoy; de LOUIS MEIJER, 756 ton, is door het gouvernement opgenomen voor NLG 3.400 om troepen naar Palembang over te brengen; de TWEE CORNELISSEN krijgt $ 0,30 voor rijst van Tagal en Samarang naar Amoy; de JOHANNA MARIA CHRISTINA, 1017 ton, is door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen voor NLG 19.500 in eens, om op Soerabaija en Passoeroean te laden voor Amsterdam; de PRINSES SOPHIA kwam hier vercharterd aan en laadt voor Nederland.
De BIESBOSCH en KINDERDIJK zijn aan het repareren.
De E.W. VAN DAM ISSELT is te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: BALTIMORE, DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, EENSGEZINDHEID, BIESBOSCH, WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DRIE VRIENDEN, REGINA MARIS, ARY SCHEFFER, OOST INDIA PACKET, ADMIRAAL DE WINTER, BROEDERTROUW, PATRIARCH SAMHIRI, STAD GOUDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, CORNELIS SMIT, AEGIDIA EN PAULINA, ELISABETH EN ANTOINETTE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, HOLLAND, IJSSEL, ALMELO, AMALIA AUGUSTA en LOURENS KOSTER.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, ZEELANDIA, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, EERSTELING, JAN SCHOUTEN, JEANNETTE, ADMIRAAL PIET HEIN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINE, CANTON en GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 29 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 februari. Vrachten zijn in de laatste dagen beduidend gedaald ten gevolge van de gelijktijdige aankomst van verschillende bodems, een disponibele laadruimte van plm. 9.000 ton representerende, waarvan ca. 1.200 onder vreemde vlag. Ook worden de zware producten thans schaars, zodat men vrezen moet dat de vrachten nog meer zullen dalen, tenzij de vraag voor scheepsruimte naar China, die nu wat levendiger kan worden, daarin een gunstige wending brengt.
Sedert de laatste opgave werden de volgende charters van Nederlandse schepen bekend, als: MAARTEN VAN ROSSEM werd door de Factorij opgenomen à NLG 87,50 per last voor suiker op de kust te laden naar Rotterdam; NIEUW HOLLAND NLG 80 voor suiker op de kust te laden, NLG 75 van hier naar Amsterdam; CALYPSO NLG 82½ voor suiker te Probolingo te laden naar Amsterdam; SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN NLG 82½ voor suiker en NLG 65 voor tabak om te Soerabaija te laden naar Rotterdam.
De WILHELMINA sloot af naar de Golf van Perzië en terug voor NLG 23.500 in full.
Thans blijven nog disponibel de Nederlandse schepen ADRIANA PETRONELLA, WILLEM HENDRIK, HENRIETTE MARIA, JANNETJE, ZWALUW, ADMIRAAL PIET HEIN, JOHANNES LODEWIJK, BURGEMEESTER HOFFMAN, PRINSES CHARLOTTE, ALBRECHT BEIJLING, CITO, en DOGGERSBANK.

Afbeelding
Datum 14 april 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 maart. Vrachten. Ten gevolge van het arrivement van vele vrachtzoekende schepen ondergingen de vrachten een aanzienlijke verlaging. De volgende schepen vonden emplooi: Nederlands PRINSES CHARLOTTE, 266 ton, door de Nederlandsche Handel- Maatschappij opgenomen à NLG 85 voor suiker en indigo, te Pekalongan en Samarang te laden naar Rotterdam; Nederlands ALBRECHT BEYLING, 507 ton, NLG 75 voor suiker te Samarang naar Amsterdam; Nederlands HENRIETTE MARIA, 801 ton, NLG 70 voor suiker en NLG 60 voor tabak, te Soerabaja en Probolingo naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JANNETJE, ADMIRAAL PIET HEIN, JOHANNES LODEWIJK, DOGGERSBANK, BURGEMEESTER HOFFMAN, ADRIANA PETRONELLA, POSTILJON, SOUBURG, PROTEUS, GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, NIJVERHEID, CHRISTINA EN JEANETTE, en CITO.
De ULYSSES, PRINS HENDRIK en WILLEM HENDRIK maken kustreizen. De GENERAAL MICHIELS en TWEELING ZUSTERS werden door het gouvernement ingehuurd voor de overvoer van rijst en zout naar Tjilatjap.

Afbeelding
Datum 28 april 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 maart. Vrachten. De PRINSES CHARLOTTE werd door de Factorij opgenomen à NLG 85 voor suiker en indigo, te Pecalongan en Samarang te laden voor Rotterdam. ALBRECHT BEIJLING verkreeg NLG 75 voor suiker te Samarang te laden voor Amsterdam. HENRIETTE MARIA laadt te Soerabaija en Probolingo à NLG 70 voor suiker en NLG 60 voor tabak naar Amsterdam. JANNETJE NLG 100 voor arak hier en NLG 75 voor suiker te Soerabaija te laden naar Amsterdam. ALETTA AUGUSTA laadt hier à NLG 70 voor suiker, NLG 65 voor koffij en NLG 80 voor gom elastiek en lichte goederen naar Amsterdam. CHRISTIANA en JANNETTE bekwam NLG 75 en NLG 7 voor suiker, NLG 65 en NLG 62½ voor rijst, NLG 100 voor arak, NLG 85 en NLG 80 voor licht goed hier te laden naar Amsterdam. BURGEMEESTER HOFFMAN NLG 70 voor suiker en NLG 90 voor arak van Cheribon en hier naar Rotterdam. PASSAROEANG bekwam NLG 65 voor suiker van Soerabaja naar Amsterdam. CITO $ 3.300 voor een reis van Soerabaja naar Amoy.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ADMIRAAL PIET HEIN, DOGGERSBANK, ADRIANA PETRONELLA, POSTILJON, SOUBURG, PROTEUS, GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, NIJVERHEID, BILDERDIJK en JASON.
De TWEELING ZUSTERS, ULYSSES, PRINS HENDRIK, GENERAAL MICHIELS en WILLEM HENDRIK maken kustreizen. De MARIE ELISE laadt voor eigen rekening.

Afbeelding
Datum 14 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 april. Vrachten. Nederlandse schip NIJVERHEID, 670 ton NLG 90 per last voor arak hier, NLG 60 voor rijst te Indramajoe en NLG 70 voor suiker te Cheribon naar Rotterdam. Nederlands ADMIRAAL PIET HEIN, 671 ton laadt te Soerabaja tabak à NLG 60 en suiker à NLG 70 naar Amsterdam. Nederlands JOHANNES LODEWIJK, 755 ton NLG 67,50 à NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor tabak en NLG 30 voor tin naar Rotterdam. Nederlands DOGGERSBANK, 695 ton, NLG 65 voor suiker, NLG 60 voor tabak, NLG 35 voor tin en NLG 50 voor oud geschut naar Rotterdam. Nederlands SOUBURG, 690 ton, opgenomen à NLG 22 per koyang voor een lading zout van Sumanap naar Tjilatjap. Nederlands PROTEUS, 343 ton te Soerabaja bevracht à NLG 65 voor suiker en NLG 60 voor tabak naar Nederland. Nederlands PASSAROEANG, te Soerabaja bevracht à NLG 65 voor suiker naar Amsterdam. POSTILJON, 347 ton, $ 3.400 in eens naar Amoy.
Onbevrachte schepen: Nederlands WILHELMINA LUCIA, VREDE, TRIJNTJE FENNA, BILDERDIJK, ADRIANAN PETRONELLA, ALCYONE, BATAVIER, JASON, NEDERLAND EN ORANJE, JOHANNES H. FERDINAND en GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST.
De Nederlandse schepen GENERAAL MICHIELS, ZWALUW, ULYSSES, PRINS HENDRIK, SOUBURG, WILLEM HENDRIK en TWEELING ZUSTERS maken kustreizen.
Het Nederlandse schip AMERICA, van Banjoewangie naar Nederland bestemd met een volle lading van de Nederlandsche Handel-Maatschappij is alhier teruggekeerd in averij.

Afbeelding
Datum 16 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 11 schepen:
Voor Rotterdam: JACOBA CORNELIA, kapt. H. Etz; DILIGENTIA, kapt. D. Bentveld; TRIJNTJE FENNA, kapt. C. Ingerman; HENRIETTE GERARDINE SUSANNA, kapt. A. Sissingh.
Voor Amsterdam: BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder; CHRISTINA EN JEANETTE, kapt. N. Rademakers; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; CALIFORNIE, kapt. M. de Wijn; ALMONDE, kapt. H.G. Surie; MINISTER THORBECKE, kapt. C. van Duyn.
Voor Dordrecht: JASON, kapt. J.H. Lammerts van Buren.

Afbeelding
Datum 12 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen als:
Voor Rotterdam: MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; HOLLANDIA, kapt. P. Wap; SUSANNE, kapt. C. Vonck; MARIA ANNA, kapt. J.D. van Monnom; SUSANNA JOHANNA, kapt. J.P. Peters.
Voor Amsterdam: ZAANSTROOM, kapt. R.L. Schaap; LOUISA, kapt. P.F.A. Antusch; WATERGEUS, kapt. R.H. Giezen; LAURA EN ADÈLE, kapt. D.T. Lund; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. W.J. De Bourghelles Zetteler; CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. N. Rademaker; ORTELIUS, kapt. F.H. Groote.
 Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T. Oomkens; PAULINE, kapt. B.J. Post.

Afbeelding
Datum 26 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 24 januari, Aangekomen: CATH. LOUISA, kapt. Van Aalst, van Faro; CORNELIA CATH., kapt. Hagedoorn, van Riga. Vertrokken: VOLUNTEER, naar Leith; LORD RAGLAN, naar  Newcastle; bij Dungeness van loods voorzien, BUREAU VERITAS, kapt. Rosenbeek, van Palermo. De wind W.
Brouwershaven, 24 januariNiets gepasseerd.
Te Texel aangekomen, 21 januari, HERCULESkapt. Deterding, van Batavia.
22 dito, HENRIETTE GEERTRUIDA, kapt. de Boer, en DE ZWAAN, kapt. Van Hemert, beiden van Batavia; EENSGEZINDHEID, kapt. De Waal, van Bantam; KNIGHT, kapt. Watson, van Padang.
Te Vlissingen aangekomen, 21 jan., MINERVA, kapt. Botesz, van Batavia naar Middelburg.
Aaugekomen schepen op Java, vóór 16 december: MARIA ANNA, kapt. J. D. van Monnom; MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; en TERNATE, kapt. T. Carz Tz., allen van Rotterdam;  ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; HOLLAND, kapt. H.P. Grönbeck; SIRIUS, kapt.  W. van Wijngaarden van Rees; DIONYSIA CATHARINAkapt. C.J. Jaski, en CELEBES, kapt. F.H. Reuvekamp Gille, allen van Amsterdam; WESTKAPELLE, kapt. A.B. Crucq, van Zierikzee; Peking, kapt. S. Deinum, en ÆOLUS, kapt. N.J. de Vries, beiden van Singapore; PAULINE, kapt. B.J. Post, van Kaap de Goede Hoop; CAPELLA, kapt. J. Kruisinga, van Shields; FAGEL, kapt. J. Verloop, en ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. L. Sontag Winkler, beiden van Amsterdam naar Japan.

Afbeelding
Datum 07 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SCOTTISH CHIEF, kapt. H.G. Quick, van Teignmouth, met 145 tons porceleinaarde.
Helvoet, 6 april. Aangekomen: ARENDINA, kapt. Boerhave, van Cette, ligt voor Pampus ten anker; GOTTFRIED, kapt. Wahlgren, van Cette; VOLUNTEER, van Leith; AURORA, kapt. Wolls; JOSEPH AND ELIZABETH, kapt. Milburn, en PALESTINE, kapt. Spence, allen van Newcastle; EAGLE, kapt. Hawkins, van Ipswich; JOHANN, kapt. Möller, van Ystad; DOROTHEA SCHMAHL, kapt. Casse, van Libau; JOHANNA, kapt. Borck, van Korsør.
Vertrokken: JACOB EN ANNA, kapt. Bonger, naar Japan; GROOT ZEEWIJK, kapt. Homan, naar Buenos-Ayres; LEVANT, naar Havre; JAVA, kapt. Dehle, naar Cardiff; JOHANN KEPPLER, kapt. Rahe, naar Newport; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, naar Rochester; ADRIANA FRANCISCA, kapt. Van Eyk, en TWEED, kapt. Muster, beiden naar Middlesbro'; GUARDIAN, kapt. Breaker; FARNE, kapt. Davison; ISABELLA SARAH, kapt. Hall, en WATERLOO, kapt. Crosk, allen naar Newcastle; FAMILIEN, kapt. Aas, naar Frederikstad; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 5 april. Vertrokken: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, naar Batavia; JACOBUS, kapt. v.d. Tas, naar Valparaiso; EMILIE, kapt. Malbrane, naar New York; IDA, kapt. Nyholm, naar Genua.
Van Texel vertrokken, 4 april, QUINTET, kapt. Slijboom; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. Ham qq.; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. Hazewinkel, en PRINSES AMALIA, kapt. Van Rijn van Alkemade, allen naar Batavia; PETRONELLA CATHARINA, kapt. v.d. Veen, naar Kanagawa.
Te Algoabaai aangekomen, 22 januari, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, van Tafelbaai.
Van St. Helena vertrokken, 8 februari, BULGERSTEIN, kapt. Geerling; 10 dito, MARIA ADOLFINA, kapt. Blom; 12 dito, SCHELDE, kapt. Hofman; 18 dito, ALDEBARAN, kapt. Meijboom; 14 dito, KOERIER, kapt. Carst; 18 dito, CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. Rademaker; 22 dito, GERMANIA, kapt. Francke; 23 dito, CALIFORNIE, kapt. De Wijn, en 27 dito, HOLLANDIA, kapt. Wap, allen van Java naar Nederland.
St. Helena gepasseerd, 9 februari, TELEGRAPH, kapt. Rolufs; 18 dito, WASSENAAR, kapt. Hofstee; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; 19 dito, JOHANNA EN EMILIE, kapt. Seubert; 21 dito, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler, en 25 dito, MARINUS WILLEM, kapt. Buyser, allen van Java naar Nederland.
Van Batavia vertrokken, 17 februari, DANUBE, kapt. Larson, naar Rotterdam; 25, LAMMINA ELISABETH, kapt. Pot, naar 't Kanaal.
Van Samarang vertrokken, 17 februari, WESTKAPELLE, kapt. Crucq, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 18 februari, MEDEA, kapt. Van Teutem, naar Nederland.
Van Cheribon vertrokken, 12 februari, WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, naar Nederland.
Van Pekalong vertrokken, 19 februari,MARIA ANNA, kapt. Van Monnom, naar Nederland.
Van Passaroeang vertrokken, 5 februari, ZEEMEEUW, kapt. Kayser, naar Nederland.
Van Problingo vertrokken, 16 februari, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, en PEGASUS, kapt. Mannoury, beiden naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 1 februari, ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Möllinger, naar Nederland. 8, HOLLAND, kapt. Gronbeck, naar Amsterdam; HAEMSTEDE, kapt. Ter Marsch, naar Rotterdam; 7, PEKING, kapt. Deinum, naar Amsterdam; 8, ALCYONE, kapt. Landweer, naar Nederland; 10, CELEBES, kapt. Gille. naar Amsterdam.
Van Tjilatjap vertrokken, 18 februari, MARIA DIEDERIKA, kapt. Van Marion, naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 30 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard : ARK, kapt. P.G. Rayne, van Newcastle, met 104 chaldrons steenkolen.
Helvoet, 28 april. Aangekomen, KOOPHANDEL EN ZEEVAART, kapt. Den Breems, van Lissabon; ZEPHYR, van Londen; SWALLOW, stoomboot, van Hull; LORD RAGLAN; VERACITY, kapt. Clark, en CORDIAN, kapt. Breyton, allen van Newcastle; SILVANUS, kapt. Larsen; HARING, kapt. Boomgaard; ENGELINA PETRONELLA, kapt. Nagel, en MERCURIUS, kapt. Oldenburger, allen van Libau; JUPITER, kapt. Benston, van Ystadt; TWEE GEBROEDERS, kapt. Prins, van Colberg; PAULUS MEINTS, kapt. Struik, van Rostock; LEBED, kapt. Fyh, van Reval.
Vertrokken: JAMES, kapt. Bain, naar Newcastle; GIRONDE, naar St. Petersburg.
Brouwershaven, 28 april. Vertrokken: ARY SCHEFFER, kapt. Kunst, naar Batavia.
Helvoet, 29 april. Aangekomen: ADM. GATOR, stoomboot, van Hartlepool, GEBROEDERS COERKAMP, kapt. J.G. Hoeksma, van Memel; ANTONIE, kapt. Visser; ELISABETH, kapt. Hessels, en ADRIAN, kapt. Paap, allen van Windau; JEANNE, Kroon, van Pillau; CORNELIA, kapt. Nielser, van Stolpmünde; DE JONGE WILLEM, kapt. Kapper, en GEERTRUDE, kapt. Mandema, beiden van Colberg; ELISABETH, kapt. Hughes, van Shields; JOSEPH EN MARIA, kapt. Mareen, van Liverpool; NORFOLK, stoomboot, van Havre; COLOGNE, stoomboot, en CONCORDIA, stoomboot, beiden van Londen.
Van Runcorn vertrokken, 26 april, ALMA, kapt. Lockijzer, naar Dordrecht.
Deal gepasseerd, 25 april, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. Kunst, van Rotterdam naar Singapore.
Te Cowes aangekomen, 25 april, PRINS CARL, kapt. Bergman, van Batavia naar Amsterdam.
Te Shields aangekomen, 25 april, NIDAROS, kapt. Feyn, van Dordrecht.
Kopenhagen gepasseerd, 24 april, MARGARETHA, kapt. De Groot, van Dordrecht naar Arendsburg.
Van Batavia vertrokken, 28 februari, LEADING STAR, kapt. Graham; 2 maart, ARGO, kapt. Gesterkamp, en 7, MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. Gerrebrands, allen naar Nederland; 9, ELECTRA, kapt. Wegman, naar Amsterdam; 10, CEYLON, kapt. Simpson, naar Singapore.
Te Samarang aangekomen, 8 maart, WILLEM DANIËL, kapt. Zeylstra, van Amsterdam. Vertrokken, 26 februari, MARIA ANNA, kapt. Van Monnom; 3 maart, DYONISIA CATHARINA, kapt. Jaski; 7, ALIDA, kapt. Visser, en MARIA CATHARINA, kapt. Kluyt, allen naar Nederland.
Te Sumanap aangekomen, 27 februari, JHR. MR. V.D. WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt.
Lammerts, van Soerabaija.
Van Banjoewangie vertrokken, 23 februari, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, naar Amsterdam: MEDEA, kapt. Van Teutem, naar Rotterdam; 24, PEGASUS, kapt. Mannoury, naar Nederland; 26, WEST-CAPELLE, kapt. Crucq, naar Rotterdam.
Anjer gepasseerd, 29 februari, DIANA, kapt. Teengs, en 11 Maart, ELISABETH, kapt. Storm, beiden van Cardiff naar Singapore.
Van Padang vertrokken, 20 februari, KAREL AUGUST, kapt. Meermans, naar Rotterdam; 24, PADANG PACKET, kapt. Huidecoper, naar Amsterdam.
Te Singapore aangekomen, 18 maart, ADRIANA PETRONELLA, kapt. Van der Velde, van Calcutta, laadt voor China; WILHELMINA, kapt. Van d. Kerkhoff, van Hongkong.
Vertrokken, 3 dito, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, en 11 dito, CONSTANCE, kapt. Mulder, beiden naar Hongkong.
Van Hongkong vertrokken, 8 maart, WILHELMINA, kapt. Van d. Kerkhof, naar Singapore.

Afbeelding
Datum 15 juli 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. H.I. Rietveld, G.J. Boelen, A. Roland Holst, J.F.L. Meijjes, W.Y van Reinouts en J.W. B. Zurmühlen, makelaars, zullen op maandag de 8e augustus 1864, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd ADMIRAAL PIET HEIN, gevoerd door kapt. L. Hazewinkel Jzn., gebouwd in 1848, volgens meetbrief lang 39 ellen, wijd 6,63 ellen, hol 5,88 ellen en alzo gemeten op 676 tonnen of 357 lasten, liggende aan de werf St. Joris, hoogte van de Kadijk. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors Hoyman en Schuurman.

Afbeelding
Datum 27 juli 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van scheepsaandelen. H.J. Gallenkamp en P. Reineke, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen op maandag de 8e augustus 1864, des avonds na afloop van de veiling van het barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, ten overstaan van de notaris F. Franke, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, aan de meestbiedende te verkopen:
-       1/40 aandeel, NLG 1000, in het barkschip WATERGEUS, gevoerd door kapt. H.R. Giezen, groot 680 tonnen, van de 's Gravenhaagsche Scheeps Reederij, onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans in lading te Rotterdam, zijnde no. 72.
-       Een dito als voren zijnde no. 73.
-       Een dito als voren zijnde no. 74.
-       Een dito als voren zijnde no. 90.
-       Een dito als voren zijnde no. 91.
-       1/64 aandeel in het barkschip ABEL TASMAN, gevoerd door kapt. J.A. Rijken, groot 735 tonnen, varende onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans te Newcastle in lading naar Batavia, zijnde no. 31.
-       Een dito als voren zijnde no. 32.
-       Een dito als voren zijnde no. 36.
Tot nader onderricht vervoege men zich bij een van de bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoop van scheepsaandelen. H.J. Gallenkamp en P. Reineke, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, op maandag de 8e augustus 1864, des avonds na afloop van de veiling van het barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, ten overstaan van de notaris F. Franke, in de Nieuwe Stad-Herberg, aan het IJ te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogstmijnenden te verkopen:
-       5/140 aandelen ieder ad NLG 1000 in het barkschip WATERGEUS, gevoerd door kapt. H.R. Giezen, groot 680 tonnen, van de Rotterdamsche Scheeps-Reederij, onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans in lading te Rotterdam, zijnde no's. 72 à 74, 90 en 91.
-       3/64 aandelen in het barkschip ABEL TASMAN, gevoerd door kapt. J.A. Rijken, groot 735 tonnen, varende onder directie van de heer P. Varkevisser, liggende thans te New Castle in lading naar Batavia, zijnde no's. 31, 32 en 36.
Tot nader onderricht vervoege men zich bij een van de bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads Herberg te Amsterdam op maandag 8 augustus: het Nederlandse barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, gebouwd in 1848, kapt. Hazewinkel: NLG 40.000, in slag NLG 2600, koper G.J. Boelen (opm: een makelaar, mogelijk voor zijn opdrachtgever)

Afbeelding
Datum 17 september 1864
Krant JB - Javabode

Te houden veilingen van schepen en scheepsparten:
Te Amsterdam de 8e augustus 1864:
-       Het schip ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, groot 357 gemeten lasten, gebouwd in 1848.
-       5/140e aandeel à NLG 1000,- in het schip WATERGEUS, kapt. Giezen, groot 361 gemeten ;asten, gebouwd in 1849.
-       3/63e aandeel in het schip ABEL TASMAN, kapt. Rijken, groot 389 gemeten lasten, gebouwd in 1852.
Te Rotterdam de 16e augustus 1864:
- Het schip CATHARINA WILHELMINA, ex-KONING WILLEM II, klapt. Kluin, groot 544 gemeten lasten, gebouwd in 1842.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1864
Krant JB - Javabode
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Uit Nederland ontvangen scheepvaartnieuws:
Het schip ADMIRAAL PIET HEIN, de 8e augustus l.l. te Amsterdam geveild, is voor NLG 42.600 het eigendom geworden van de reder P. van Rooijen Azn. te Oosthuizen.
Het schip CATHARINA WILHELMINA, de 16e augustus te Rotterdam geveild, heeft NLG. 45.500 opgebracht.
De 12e september zal te Amsterdam geveild worden de bark CAPELLA, groot 199 lasten, gebouwd in 1851, laatst gevoerd door kapt. Kruisinga.
De 22e augustus is aan de Elshout op de werf van de scheepsbouwmeesters Gebr. Bastiaan Pot de kiel gelegd voor een barkschip, groot ongeveer 750 tonnen.

Afbeelding
Datum 10 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 februari. Het Nederlandse schip (opm: bark) ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. M. Priebee, van Cardiff naar Hongkong, is alhier binnengelopen om een nieuwe ijzeren grote mast in te zetten (opm: zie NRC 110465).

Afbeelding
Datum 11 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 april. Volgens brief van Batavia, dato 26 februari, wordt gemeld, dat het schip ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Pribee, de 18e aldaar was binnengelopen, met verlies van ijzeren grote mast, stengen, ra’s, zeilen, touwwerk, de fokkera geknakt, kluiverboom, losse loef en lijzeil-spieren gebroken, enige zeilen stuk geslagen, de anderen vernield, gebarsten en totaal weg, ten gevolge van snel rond vliegende stormen (opm: zie NRC 100465); het schip is echter dicht en hecht gebleven, ofschoon men genoodzaakt is geweest drie weken met noodtuig te zeilen.

Afbeelding
Datum 23 december 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 29 november. Aangekomen schepen: BANTAM; CORNELIS WERNARD EDUARD; BELLATRIX; ZES GEZUSTERS; AEGIDIA EN PAULINE; ADRIANA PETRONELLA; ADMIRAAL PIET HEIN; JOHANNES MARTINUS; MARIA ELISABETH; JAPAN PACKET; BERNARD EN AGNES; ROBERTUS HENDRIKUS.
Het schip FAGEL is lek uit zee terug.

Afbeelding
Datum 26 december 1865
Krant DC - Dordtsche Courant

Een telegram van Batavia van 29 november bevat het volgende:
NLG 35,- voor suiker naar Nederland. Koers op Nederland NLG 104,25
Aangekomen schepen op Java: BANTAM, kapt. Claasen, van Amsterdam naar Japan; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart, van Rotterdam; BELLATRIX, kapt. Haacke, van Amsterdam; ZES GEZUSTERS, kapt. Rutgers, van Telok Betong; AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, van Sydney; ADRIANA PETRONELLA, kapt. De Breuk, van Manilla; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Priebee, van Amboina; JOHANNES MARTINUS, kapt. Dalloyaux, van China; MARIA ELISABETH, kapt. Van der Valk, van Amoy; JAPAN PACKET, kapt. Den Exter van den Brink, van Japan; BERNARD EN AGNES, kapt. Ordeman, van Amsterdam naar Singapore; ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. Mulder, van Rotterdam.
Het schip FAGEL, kapt. C. van Duyn, van de Wijnkopersbaai naar Amsterdam, is lek uit zee geretourneerd en moet lossen om nagezien te worden. Er is schade aan de lading.
De mails van 9 en 16 oktober zijn nog niet aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 maart 1867
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Soerabaija, 8 maart. Wij vernemen, dat het Nederlandse kopervaste schip ADMIRAAL PIET HEIN met zijn inventaris gisteren op publieke vendutie verkocht is voor de som van NLG 14.700.

Afbeelding
Datum 05 mei 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Soerabaja, 8 maart. Wij vernemen dat het kopervaste Nederlandse schip ADMIRAAL PIET HEIN met zijn inventaris gisteren op publieke vendutie verkocht is voor de som van NLG 14.700.

Afbeelding
Datum 14 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 oktober. Als een bijdrage tot de kennis van de lotgevallen der op Java afgekeurde Nederlandse schepen diene het volgende, voorkomende als ingezonden stuk in het Bataviaasch Handelsblad, d.d. 25 september j.l.
Te Batavia ligt thans de Nederlands-Indische bark IJOESERIEN (opm: thuishaven Palembang) en (opm: mogelijk bedoeld ex-ADMIRAAL PIET HEIN) het Nederlandse barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, dat enige jaren geleden wegens onzeewaardigheid voor de reis naar Europa werd afgekeurd.
De IJOESERIEN is kortelings verbreeuwd en verkoperd te Grissee, van daar naar Samarang en Cheribon (opm: Cirebon) gegaan om orang-bekas-hadjie (opm: pelgrims, Mekka-gangers) in te nemen en ankerde met het doel, om zijn lading mensenvlees te completeren hier ter rede.
Het schip is echter zo lek geworden, reeds maakte het water op reis van Grissee naar Samarang, dat met drie pompen geen lens te krijgen was en men eindelijk het schip op strand heeft moeten zetten.
De levende lading en de haar toebehorende bagage, lijf- en mondbehoeften, ten dele zwaar beschadigd door het tot manshoogte in het ruim opgeklommen water, zijn gelost geworden.
Gelukkig mag deze afloop genoemd worden, want ware het lek hier ter rede niet zo spoedig toegenomen, dan zou met circa 150 passagiers aan boord, de reis naar Mecca ondernomen en het schip buiten Straat Sunda gekomen en daar enige zee ontmoetende, ongetwijfeld gezonken zijn.
Dat zelfde gebeurde een tiental jaren geleden met het ook reeds enige jaren van te voren afgekeurde Nederlandse schip INDIA, en enige honderden orang bekas hadjie vonden hun graf in de golven. Het schip en de mensen waren weg en niets bleef over om iets te doen constateren.
Het geval is echter anders met de IJOESERIEN en de gelegenheid is thans daar om eens publiek te constateren, aan welke gevolgen der schraapzucht de bevolking van Java, die zo uitstekend wordt beschermd zo lang zij aan land blijft, bloot staat wanneer zij zich op de schepen van haar niet lands- maar geloofsgenoten naar elders begeeft.
Bij alle beschaafde natiën zijn regels vastgesteld voor het personen-vervoer. Zie de vigerende wetten op de emigranten-schepen in Europa en Amerika; welke maatregelen daar genomen zijn om het vervoer van mensen die ten enenmale onkundig zijn omtrent het middel dat hun tot vervoer strekt, te beschermen en welke straffen zijn vastgesteld tegen hen die zich niet aan die verordeningen houden.
Hoe spoedig wist men in China een einde te maken aan de onbarmhartige wijze waarop men daar schip op schip vol mensen stuwde om ze als dieren naar Guano Eilanden of de West Indiën te voeren en als slaven daar te verhandelen. In China, waar kinderen van het vrouwelijke geslacht voor spotprijs verkocht worden, heeft het Europese element dezelfde wetten van kracht doen zijn als elders op het vervoer van personen ter zee.
En op Java, of liever in de Nederlands-Indische archipel? Ja, op alle vervoer door Christenmensen daargesteld, bestaat toezicht. De stoomboten, die alle mogelijke soort van mensen, dus ook inlanders vervoeren, zijn aan een voortdurende inspectie onderworpen; maar de boven en beneden de wet staande Arabier kan een oud slecht schip oplappen en uitrusten, het vol inlanders stoppen, die de vracht vooruit betalen, en ze dan buiten laten zinken, zo ze niet van gebrek omkomen, en dat dit laatste zeer tot de mogelijkheid behoort, men ga om zich daarvan te overtuigen, maar eens zulk een schip bezoeken. De IJOESERIEN kan ook daartoe de bewijzen leveren; want als het schip ook al niet zou gezonken zijn, bestaat toch alle kans dat het tuig overboord zou gaan; de fokkemast staat krom voorover van ouderdom en zwakheid en de bezaanmast heeft al het uiterlijk van niet-heel gezond te zijn; hoe lang kan zulk een ontramponeerd schip, zonder behoorlijke inventaris om zich in nood te redden, rond drijven? Niet het schip geeft voeding, maar de passagiers nemen al naar dat zij de lengte hunner reis berekenen, proviand mee; de een brengt twee, een ander drie picols rijst aan boord; water en vuur worden door het schip verstrekt, maar welke waarborg hebben de arme kerels dat aan het eerste artikel geen gebrek zal komen?
Indien de Indische Oceaan, de route van Java naar het land van belofte, Mecca, eens de doden terug gaf die tengevolge van geleden ellende de fokkeschoot zijn overgegaan of wel met het schip naar de diepte zijn verdwenen, welk verschrikkelijk relaas zou met kunnen te gemoet zien!
Het zal zes of zeven jaren geleden zijn, dat ik een ver om de oost liggende bark bezocht, een dergelijke als de IJOESERIEN. Het bovenschip was echter nog veel slechter en men kon er, om zo te zeggen wel door heen trappen. Het schip van ongeveer 3 á 400 ton, maakte zich gereed om te vertrekken met ongeveer een paar honderd mensen aan boord voor Mecca. Ik maakte hen met de toestand van het schip bekend en raadde hen af de reis mee te maken onder bemerking dat zij van de eigenaar hun vracht en onkosten moesten terugeisen. De reis werd gestaakt; de zaak is niet ruchtbaar geworden, althans er is geen publiciteit aan gegeven. Ik voel echter, dat het beter is een zaak als deze openlijk te behandelen, en de regering die alleen ten deze kan tussen beide treden in het openbaar kennis te doen dragen van hetgeen als onder haar ogen geschiedt.
De IJOESERIEN wordt aan een nauwgezet onderzoek onderworpen en uit het rapport zal kunnen blijken, zoals ik te voren zei, aan welke gevolgen van schraapzucht en bedrog mensen worden blootgesteld, die wel is waar in de waardering van velen maar Mohammedanen en maar inlanders zijn, maar voor wie toch ook beschermende bepalingen in de wet zijn opgenomen.
Een wagenverhuurder kan beboet worden als zijn paarden de maat niet hebben. Wanneer nu straffen bestaan op het gevaar van één duim te min paardenvlees, waaraan de passagiers in een rijtuig worden blootgesteld, welke straf moet dan worden toegepast op hem, die een groot aantal mensen b.v. honderd wagens vol, in een voor de reis onbekwaam schip, als met zekerheid tot een prooi der golven bestemd?
De directeur van justitie zal wel een formule bezitten om dat uit te rekenen, en wij vertrouwen na het geval met de IJOESERIEN dat bepalingen zullen getroffen worden, die speculatiën van dien aard tot de onmogelijkheden doen behoren.

Afbeelding