Inloggen
MARIA MAGDALENA - ID 13962


Kroniekberichten

Datum 02 augustus 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de volgende 20 schepen, als:
Voor Rotterdam: JACATRA, kapt. Buys Jz, GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. Parlevliet Jz, JACOBA HELENA, kapt. Pfeil, LAURENS KOSTER, kapt. Kleve, JONGE JAN, kapt. ? MENADO, kapt. Rijken, MARIA MAGDALENA, kapt. Popken, SIRENE, kapt. Zwart, en EUGENIE, kapt. Bargman.
Voor Amsterdam: PHILIPS VAN MARNIX, kapt. Van Duyn, DIONYSIA CATHARINA, kapt. Arenspoot, CASTOR, kapt. Noodt, MARCO BOZZARIS, kapt. De Boer Czn, SUSANNA CHRISTINA, kapt. Corbière, CORNELIA EN HENRIETTE, kapt. Gollards, en JAVA, kapt. Tuk.
Voor Schiedam: OSIRIS (van Dordrecht), kapt. Stam de Jonge.
Voor Middelburg: ELIZABETH EN JOHANNA, kapt. Ballot, MERCURIUS, kapt. Veeneman, en SCHOUWEN, kapt. Kraan.

Afbeelding
Datum 01 januari 1851
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 december.
Aangekomen. De 27e dezer: Nederlandse brik RAPIA, kapt. A.P. Petterson,, van Gotenburg, met twee passagiers. De 28e dezer: Nederlandse bark ZORGVLIED, kapt. J.G. Appel, van Texel de 18e augustus. LAURENS KOSTER JZ., kapt. D.B. Kleve, van Rotterdam de 8e september. AL MOCHLARIE, kapt. Said Moehamat bin Sech bin Sahil, van Riouw de 22e september. De 29e dezer. Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, kapt-luitenant ter zee 1e klasse J.J. van der Moore, van Onrust.
Vertrokken. De 28e dezer. Nederlandse bark NEERLANDS KONING, kapt. H. Kramer, naar Semarang. De 30e dezer. Zr.Ms. stoomschip BATAVIA, kapt.-luitenant ter zee 1e klasse I.J. van der Moore, naar Singapore, met enige passagiers en Zr.Ms. troepen; Nederlands stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. G. Batten, naar Semarang met Zr.Ms. troepen.
Schepen liggende ter rede. Zr.Ms. korvet NEHALENNIA, BOREAS, Zr.Ms. stoomschepen ETNA, SAMARANG, PHOENIX, Nederlandse schepen IJSSEL, DELFT, CASTOR, MARSOEK, FATHAR RACHMAN, SIRIUS, MARIA MAGDALENA, SUZANNA CHRISTINA, GENERAAL VAN DEN BOSCH, barken KALIEMAAS, DE ZES GEZUSTERS, RESIDENT VAN SON, MARIA JOHANNA, IDA ELIZABETH, ELLEN, PRINS HENDRIK, BALGIS, JACATRA, SHAT ELVRAT, REMBRANDT VAN RHIJN, ELISABETH EN JOHANNA, DE JONGE JAN, ZORGVLIET, LAURENS JANSZOON KOSTER, AL MOEHLARIE, brikken SIRENE, ALMANSOOR, schoeners DJEILANIE, ZEEMANSHOOP.

Afbeelding
Datum 09 maart 1853
Krant JB - Javabode

Dezer dagen is te Soerabaija aangekomen het Nederlandse koopvaardijschip MARIA MAGDALENA, waarin geladen waren de delen van het in één te zetten ijzeren stoomschip ADMIRAAL VAN KINSBERGEN. De aanbouw van dit stoomschip heeft plaats gehad in de fabriek der Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord. Het is van 70 paardekracht met schuins liggende machines van directe werking en met een tubulaire stoomketel.

Afbeelding
Datum 16 april 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 februari. Scheepsvrachten. Nadat de HENRIETTA ELIZABETH SUZANNA in de eerste dagen dezer maand tot NLG 95 voor suiker en koffij en NLG 90 voor rijst ter opvulling, was gecharterd, hebben de vrachten weder een kleine verhoging ondergaan; zijnde voor de ALCYONE 3/m. pikols suiker tot NLG 100 en 1/m. pikols rijst tot NLG 90 aangenomen, terwijl de DOELWIJK insgelijks NLG 100 voor suiker en NLG 130 voor 100 leggers arak bekomt. De CORNELIS SMIT zal alhier 1000 pikols rijst tot NLG 80 en te Soerabaija 10/m. pikols suiker tot NLG 100 laden, terwijl de GERTRUDE aldaar ca. 7000 pikols suiker zal laden tegen NLG 100. Te Samarang heeft men voor de ARLEQUIN en het Zweedse schip OSCAR NLG 100 voor suiker naar Rotterdam aangenomen, terwijl eerstgenoemd nog indigo tot NLG 120 & 15 pCt. en huiden tot NLG 115 met 15 pCt. zal laden. Te Soerabaija bedong de MARIA MAGDALENA NLG 95 voor suiker en NLG 115 voor huiden. De nog belaadbare ruimte van het Engelse schip SAMARANG wordt hier met suiker en rijst tot GBP 4 naar Londen opgevuld. De GENERAAL MICHIELS ligt in lading naar Sydney, en gisteren werd nog ter bevrachting aangeboden het Zweedse schip OSCAR I, waarvoor men reeds GBP 4.5/, voor suiker en GBP 3.12/6 voor koffij naar Nederland heeft geboden. De WILLEM DE CLERCQ is nog onbevracht.

Afbeelding
Datum 29 april 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 april. De Javasche Courant van 9 maart meldt: Dezer dagen is te Soerabaija aangekomen het Nederlandse koopvaardijschip MARIA MAGDALENA, waarin geladen waren de delen van het ineen te zetten ijzeren stoomschip ADMIRAAL VAN KINSBERGEN. De aanbouw van dit stoomschip heeft plaats gehad in de fabriek der Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord. Het is van 70 paardenkracht, met schuins liggende machines van directe werking en met een tubulaire stoomketel.

Afbeelding
Datum 25 maart 1854
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 maart. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip WAALSTROOM, kapt. J.C. Wijnmalen, met drie passagiers, komende van Amsterdam.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip MARIA MAGDALENA, kapt. F.H. Popken,
de 21e november vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 maart. Scheepsvrachten. Van vrachtzoekende schepen hadden weder enige arrivementen (opm: aankomsten) plaats, en valt daaromtrent het volgende te zeggen.
De JAN PIETERSZOON KOEN en JACOB CATS werden genomen voor een reis van Akyab naar Cowes om order, en verder naar Nederland GBP 5.5, andere havens van het continent GBP 5.12/6, Engeland GBP 5.15. De HENRIETTE tot NLG 70 alhier en NLG 80 op de kust te laden, meestens voor suiker naar Nederland. De NEERLANDS INDIEN tot NLG 80 voor suiker, zo hier als op de kust te laden naar Rotterdam. De VIER GEBROEDERS neemt een lading stenen in op Onrust naar Soerabaija en komt op die plaats weder disponibel. De ABEL TASMAN laadt grotendeels voor reders rekening en vult op tot suiker NLG 85, koffij NLG 75 op de kust en NLG 5 per last minder alhier. De ZEEMANSHOOP, te Soerabaija gearriveerd, laadt grotendeels voor reders rekening. Van hier vertrok onbevracht op avontuur de JAVAAN naar Singapore. Thans zijn nog disponibel de LEWE VAN NIJENSTEIN, RESIDENT VAN SON, ZES GEZUSTERS, MARIA MAGDALENA, PHOEBUS, CLIO, MARIA EN ELIZE, EENSGEZINDHEID, ANTOINETTE, ZORGVLIET en BUITENZORG.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 april. Omtrent scheepsvrachten valt het volgende te vermelden:
De RESIDENT VAN SON, ANTOINETTE, AGNETA, CLIO, MACASSER en GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST werden door de factorij opgenomen; de SARA LYDIA vertrekt naar Japan;
via Manilla naar Cowes voor orders werden genomen: de JACOB ROGGEVEEN, JOHANNA MARIA (opm: waarschijnlijk kapt. J.C.F. Lupcke), NIJVERHEID en VICE-ADMIRAAL GOBIUS à GBP 5 voor suiker in zakken;
de LEWE VAN NYENSTEIN bedong GBP 3.5 voor rijst en GBP 4 per 50 kub. voeten voor lichte goederen naar Hamburg; die bodem neemt de lading in van het alhier afgekeurde schip SOLIDE;
de ZEEMANSHOOP wordt door de agenten te Soerabaya beladen, zomede de MARIA MAGDALENA, CERES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, KENAU HASSELAAR en INDIA (Belg.); de KENAU HASSELAAR heeft echter de halve ruimte tot NLG 60 voor rijst afgestaan; de JULIA heeft een vracht aangenomen, welke geheim gebleven is; men verneemt echter NLG 85 voor koffij te laden op Padang voor Rotterdam, na afloop der aanstaande juniveiling; de OTTO bedong NLG 62.50 voor rijst, NLG 70 voor suiker en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) naar Amsterdam;
naar China of Singapore verzeilden de UNCLE TOM, NORTHFLEET en ELISABETH ROSS. Thans zijn nog disponibel: de VIER GEBROEDERS, ZES GEZUSTERS, MARIA EN ELIZE, JEANNETTE CORNELIA, JAN SCHOUTEN, KOOPHANDEL, ORION, THETIS, SPHYNX, JAVA, CASTOR, ANJER en STAD SCHIEDAM. Vele dezer schepen moeten naar de kust verzeilen ter lossing der aangebrachte lading, of zijn om andere redenen niet dadelijk disponibel, terwijl juist de beschikbare schepen voor de weinige ladingen, die zich nog voordoen, minder passend zijn.

Afbeelding
Datum 29 juli 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Scheepsvrachten. Het voortdurend gebrek aan producten houdt de vrachten zeer laag, terwijl vele hier disponibel liggende schepen geen andere keus zullen hebben dan of te verzeilen of nog een paar maanden te blijven liggen. Te Soerabaija werden gecharterd de EUGENIE naar Nederland NLG 70 voor suiker en de MARIA EN ELISA à NLG 70 voor suiker en tabak, het laatste artikel per 800 kg. De MARIA MAGDALENA nam aldaar tabak tot NLG 80 aan. Alhier werd genomen de JAN VAN GALEN à GBP 5 voor suiker, te Manila te laden naar Londen. Verder de HENDRIK WESTER en HENDRIKA via China naar Engeland, Amerika of het vasteland, te laden op Whampoa (opm: Huangpu) à GBP 5 per gemeten ton met sh.10 verbetering zo de lading te Shanghae (opm: Shanghai) moet worden ingenomen. Naar China is doorgegaan of ligt op vertrek de JEANNETTE CORNELIA. Disponibel zijn nog alhier de ORION, IDA WILLEMINA, GENERAAL VAN DEN BOSCH en SALATIGA, en op de kust de JAN DANIEL, JEANNETTE, HENDRIK JAN, WILLEM EN KAREL, VIER GEBROEDERS, SPHYNX, CASTOR, ANJER, STAD SCHIEDAM, ZUID-HOLLAND en JAN SCHOUTEN.

Afbeelding
Datum 18 november 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 november. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende vier schepen, als:
Voor Rotterdam: MARIA MAGDALENA, kapt. F.H. Popken.
Voor Amsterdam: SIRIUS, kapt. H. Mulder, JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.C. Schaaf, en JOHANNA MARIA (opm: Vaesen & Steinhaus), kapt. A.A. Sissingh, van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 16 januari 1855
Krant MCO - Middelburgsche Courant

Middelburg 15 januari. Na een verblijf van ruim vier weken vertrok den 10e dezer van de Hellevoetsluise rede, met bestemming naar Batavia per het schip (opm: bark) MARIA MAGDALENA, gezagvoerder T.H. Popken, onder bevel van de majoor van de artillerie R.J. Kellerman, medegeleidende de officieren van gezondheid 3e kl. H.J. Alken en W.J. Cramer, een detachement, sterk 110 onderofficieren en manschappen, voor het leger in Oost-Indië.

Afbeelding
Datum 20 januari 1855
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 19 januari. Uit Hellevoetsluis meldt men van 16 dezer: Het schip MARIA MAGDALENA, kapt. J.M. van der Veen, bestemd naar Batavia, is gisteren middag weder ter rede geankerd, doch heden morgen onder begunstiging ener frisse koelte uit het oosten, naar zee gegaan en goed en wel in zee gekomen. Aan boord van dat vaartuig bevinden zich 110 manschappen en onder-officieren voor het Oost-Indische leger, onder commando van de van verlof terugkerende majoor der artillerie Kellerman, en mede begeleid door de 2de luit. Van Son en de officieren van gezondheid der 3de klasse Van Alken en Cramer.

Afbeelding
Datum 19 mei 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 mei. De 16e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken GENERAAL BARON VAN GEEN, kapt. G. Rotgans, de 16e januari vertrokken van Rotterdam, en SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg, de 25e januari vertrokken van Amsterdam.
De 17e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken MARIA MAGDALENA, kapt. J.M. van der Veen, de 16e januari vertrokken van Rotterdam, en STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, kapt. F. Heijmeriks, met 9 passagiers, de 17e januari vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark ZES GEZUSTERS, kapt. G.W. Ruhaak, komende van Bushire.

Afbeelding
Datum 13 december 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 11 december. De Sappemeerse schoener JACOBINA, kapt. Potjer, alhier van Messina aangekomen, is even beoosten de haven, bij de Kalkhaven op de keien geraakt en heeft zich eveneens door de BROUWERSHAVEN, welke de MARIA MAGDALENA gesleept had, doen afslepen.

Afbeelding
Datum 26 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

New York, 12 april. Het alhier van Rotterdam gearriveerde schip (opm: bark) MARIA MAGDALENA, kapt. J.H. Willenbrink, heeft ten gevolge van slecht weder enige schade bekomen. (opm: zie ook volgend bericht)

Afbeelding
Datum 27 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 26 april. Kapt. Willenbrink, voerende her barkschip MARIA MAGDALENA, in 49 dagen van Helvoet te New York gearriveerd, schrijft vandaar, dat hij op de reis veel slecht weder en contrarie wind heeft uitgestaan, waardoor schip en tuig veel geleden hadden. Op 24 maart op 37º40’ N.B. en 61º W.L. ontmoette hij een ontramponeerde Amerikaanse brik, waarvan een noodsein woei. Het woei toen te hard en de zee liep te hoog om enige hulp te kunnen bieden en in weerwil van zijn pogingen om bij de brik te blijven, raakte die uit het gezicht. De volgende morgen het weder enigszins handzamer zijnde, maakte kapt. Willenbrink zeil om de brik op te sporen, hetwelk hem om 7 uur gelukte, waarna de sloep werd uitgezet, en de equipage van de brik, bestaande uit de kapitein, stuurman en 5 man, bij hem aan boord werden overgenomen. De schipbreukelingen waren bijna geheel uitgehongerd, zijnde gedurende 26 dagen op schraal rantsoen geweest, en hebbende de laatste 3 dagen niets gehad. De brik kwam van Dariën en was bestemd naar Boston. De naam van schip of kapitein is niet opgegeven.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 1 augustus. Directeuren der hier ter stede gevestigde Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, hebben in hun jongst gehouden vergadering besloten te doen uitreiken:
De gouden medaille en loffelijk getuigschrift aan J.H. Willenbrink, gezagvoerder van het hier ter stede te huis behorende barkschip MARIA MAGDALENA, voor het op de 25e maart op zijn reis van deze stad naar New York op 38º42' N.B. en 61º09' W.L. bij zeer onstuimig weder redden van de equipage, bestaande uit zeven personen, van het ontredderde en in een zinkende staat verkerende Amerikaanse barkschip MOTTO, gevoerd door kapitein J. Door, komende van Derian en bestemd naar Boston, en na hen verscheidene dagen menslievend en met zeemans hartelijkheid in hun ellendige toestand te hebben verpleegd, daar zij in de laatste acht dagen niets dan rauwe lijnolie en dikke terpentijn hadden genuttigd, hen veilig te New York aan wal te hebben gezet.
De zilveren medaille en mede loffelijk getuigschrift aan Nicolaas Tolman Spelbrink, tweede stuurman, benevens aan Johann Ferdinand Klaatz, timmerman, en de matrozen Albert van Balkum en Willem van der Plas, gezamenlijk een geldelijke beloning, voor het bemannen der sloep, waarmede de schipbreukelingen van de MOTTO aan boord van de MARIA MAGDALENA zijn vervoerd.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Vlissingen, 23 augustus. De Nederlandse bark MARIA MAGDALENA, kapt. Willebrinck (opm: J.H. Willenbrink), is hier gearriveerd om 400 ton steenkolen voor Madras te laden.

Afbeelding
Datum 13 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 23 schepen:
Voor Rotterdam: MARIA MAGDALENA, kapt. J.H. Willenbrink; GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; SAMARANG, kapt. C.M. Van Dijcke; JOAN, kapt. C. Laseur; TERNATE, kapt. T. Cars T.Zn; HELENA EN ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr; VESTA, kapt. J.P.C. Gerrebrands; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. W.J. de Bourchelles Zetteler, en KRIMPENERWAARD, kapt. J. Speenhoff.
Voor Schiedam: MARY GODDARD, kapt. N.N.
Voor Amsterdam: REGINA, kapt. J. Lelyveldt; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; JAVA KOERIER, kapt. G. Diepering; CHINA, kapt. G.G. Luttenberg; GELDERLAND, kapt. D. Crap Hellingman; NEPTUNUS, kapt. P. Schuurman; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom; EQUATOR, kapt. J.G. Appel; JAVA, kapt. S. Stikkel van Dam; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; HERMAN DE RUITER, kapt. P.J. Feynt; BUITENZORG, kapt. H.H. Ruhaak; LUITENANT ADMIRAAL TJERK HIDDES, kapt. O.S. Parma.

Afbeelding
Datum 13 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. De vrachten voor Nederland zijn iets flauwer gestemd. Bij de grote hoeveelheid producten die nog moeten verscheept worden, denkt men niet dat vrachten belangrijk zullen terug gaan. De volgende schepen vonden emplooi: Nederlands TWEE CORNELISSEN, 472 ton, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 80 per last voor suiker en NLG 70 voor rijst; ladende te Pekalongan, Tagal, Dadap, Cheribon en Samarang naar Rotterdam; Nederlands MINISTER PAHUD, 674 ton, NLG 70 voor rijst alhier, NLG 70 voor koffij en NLG 80 voor suiker te Samarang naar Rotterdam; Nederlands HELENA EN ANNA, 862 ton NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor rijst; hier te Soerabaja en Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands GENERAAL DE STUERS, 749 ton, NLG 75 voor suiker en NLG 110 voor arak, hier te Soerabaja en Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands BROUWERSHAVEN, 599 ton, NLG 80 voor suiker alhier, NLG 65 voor koffij te Samarang en NLG 75 voor suiker te Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands AMSTERDAM, 799 ton, laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en gedeeltelijk op vracht à NLG 82,50 voor suiker op de kust naar Amsterdam; Nederlands CORNELIA, 778 ton, NLG 77,50 voor suiker, NLG 85 voor licht goed alhier, NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam. Nederlands MARIA CATHARINA, 755 ton, NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands ARGONAUT, 387 ton, NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor thee alhier naar Amsterdam; Nederlands WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, te Soerabaja bevracht à NLG 80 voor suiker aldaar en NLG 85 te Probolingo naar Amsterdam; Nederlands EVA JOHANNA, 979 ton NLG 75 suiker, NLG 70 rijst en NLG 100 arak, hier te Cheribin en Tagal te laden naar Rotterdam.
Onbevrachte schepen: Nederlands J.C. SCHOTEL, ULYSSES, CALIFORNIE, 'T GOEDE VERTROUWEN, ORTÉLIUS, ALDEBARAN, STAD GOUDA en PRINS HENDRIK.
De ULYSSES maakt kustreizen, de MARIA MAGDALENA verzeilt naar Macassar (opm: Ujung Pandang).

Afbeelding
Datum 27 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 december. Sedert het vorig bericht hadden de volgende bevrachtingen plaats: TWEE CORNELISSEN (Nederlands) werd door de Factorij opgenomen en bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst te Pecalongan, Tagal en Cheribon, Samarang en Dadap te laden naar Rotterdam; MINISTER PAHUD (Nederlands) NLG 70 voor rijst alhier en NLG 70 voor koffij, NLG 80 voor suiker te Samarang te laden naar Rotterdam; STAD GOUDA (Nederlands) bekwam te Soerabaja NLG 80 voor suiker naar Rotterdam; HELENA EN ANNA (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker te Soerabaja en te Passaroeang, NLG 70 voor rijst alhier te laden naar Rotterdam; GENERAAL DE STUERS (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker en NLG 110 voor arak alhier te Soerabaja en te Passaroeang te laden naar Rotterdam; BROUWERSHAVEN (Nederlands) NLG 80 voor suiker alhier, leverbaar Dordt en NLG 65 voor koffij te Samarang en NLG 75 voor suiker te Soerabaja te laden naar Rotterdam; AMSTERDAM (Nederlands) laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en verder à NLG 82,50 met suiker op de kust naar Amsterdam; CORNELIA (Nederlands) bekwam NLG 77,50 voor suiker en NLG 85 voor lichte goederen alhier en NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; MARIA CATHARINA (Nederlands) NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; ARGONAUT (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor thee, hier te laden naar Amsterdam; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN (Nederlands) werd te Soerabaja gecharterd à NLG 80 voor suiker, te Probolingo te laden naar Amsterdam; EVA JOHANNA (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak alhier te Cheribon en Tagal te laden naar Rotterdam; MINISTER THORBECKE (Nederlands) NLG 65 voor koffij alhier en NLG 75 voor suiker alhier en op de kust te laden naar Amsterdam; LOUIS MEIJER (Nederlands) NLG 75 voor suiker hier en op de kust en NLG 65 voor rijst en koffij alhier te laden naar Amsterdam; ANTONIA GEERTRUIDA (Nederlands) NLG 75 voor suiker en NLG 67,50 voor koffij alhier en te Samarang te laden naar Rotterdam; MARINUS WILLEM NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor rijst alhier en op de kust te laden naar Rotterdam; CALIFORNIA, (Nederlands) en ORTELIUS (Nederlands) werden opgenomen à NLG 80 voor suiker en huiden, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; CORNELIS ANTHONIE (Nederlands) laadt te Samarang à NLG 75 voor suiker naar Rotterdam; J.C. SCHOTEL (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja te laden naar Rotterdam. LOUISE (Nederlands) NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor koffij te Samarang te laden naar Amsterdam; MAGDALENA houdt de lading kolen in naar Padang à NLG 17 per ton.
De volgende schepen zijn nog disponibel: ULYSSES, 'T GOED VERTROUWEN, ALDEBARAN, PRINS HENDRIK, MARIA ADOLFINA, LOUISA, CORNELIA EN GEERTRUIDA (Nederlands).
De JAN PIETERSZOON KOEN (Nederlands) werd alhier voor NLG 21.000 met inventaris uit de hand verkocht (opm: zie NRC 130161).
De ULYSSES en PRINS HENDRIK (Nederlands) doen kustreizen, de MARIA MAGDALENA zette de reis naar Macassar voort.
De CHRISTIAAN (Hamburg) wordt ter verkoop aangeboden; OTTOLINA werd in Europa gecharterd; ISABELLA laadt voor bevrachters rekening.

Afbeelding
Datum 16 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 januari. Vrachten. Nederlands TWEE GEZUSTERS te Soerabaja bevracht à NLG 95 per last voor suiker; ISAAC DA COSTA NLG 90 voor suiker van Cheribon; MARIA MAGDALENA NLG 90 voor suiker en NLG 82½ voor koffij, hier en te Samarang te laden; DOELWIJK, NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor rijst en koffij, hier en op de kust te laden; MINISTER PAHUD, NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor rijst hier en NLG 95 voor koffij te Padang ; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, NLG 80 voor suiker NLG 75 voor rijst, NLG 90 voor thee en NLG 95 voor maatgoederen, hier en te Samarang te laden; suiker NLG 82½ ingeval te Amsterdam leverbaar, allen voor Rotterdam; HELENA EN ANNA, NLG 90 voor suiker en NLG 115 voor arak, hier en op de kust te laden; ALLEGONDA JACOBA, NLG 90 voor suiker van Samarang; SUZANNE NLG 85 voor suiker van Soerabaja; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN, NLG 85 voor suiker, NLG 100 voor arak en NLG 75 voor tabak, te Soerabaja te laden; AEGIDIA EN PAULINE, NLG 85 voor suiker, te Soerabaja allen voor Amsterdam; NOORD-BRABANT, condities geheim, voor Bushire en terug;
VOORWAARTS, NLG 87½ voor suiker, NLG 77½ voor rijst, NLG 107½ voor arak en NLG 95 voor lichtgoed, hier en te Samarang te laden, voor Hamburg.
Onbevracht: Nederlands TALANAK, AUSTRALIE, LOEVESTEIJN, HENRIETTA GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, LANDBOUW, SALATIGA, JACOB. ZEELANDIA, GELDERLAND, BERNHARD EN AGNES.
De GENERAAL MICHIELS doet kustreizen.

Afbeelding
Datum 31 maart 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten blijven vast gestemd en is het aantal disponibele schepen in de laatste tijd aan de behoefte geëvenredigd; het laatst werd voor suiker naar Nederland NLG 85 vracht besteed. Nederlandse vlag. TWEE GEZUSTERS laadt te Soerabaja tot NLG 95 voor suiker naar Rotterdam. HELENA EN JOHANNA laadt alhier en op de kust suiker tot NLG 90 en arak tot NLG 115 naar Amsterdam. ALLEGONDA JACOBA laadt te Samarang naar Amsterdam suiker tot NLG 90. ISAAC DA COSTA laadt te Cheribon naar Rotterdam suiker tot NLG 90. MARIA MAGDALENA laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 90 en koffij tot NLG 82.50 naar Rotterdam. SUSANNA laadt te Soerabaja NLG 85 voor suiker naar Amsterdam. LOUISE KONINGIN VAN ZWEDEN laadt te Soerabaja naar Amsterdam suiker tot NLG 85, arak tot NLG 100 en tabak tot NLG 75. DOELWIJK laadt hier en op de kust suiker tot NLG 85, koffij en rijst tot NLG 80. MINISTER PAHUD laadt te Padang suiker tot NLG 85, koffij tot NLG 95 en rijst tot NLG 80. OUDERKERK AAN DE AMSTEL laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 80, rijst tot 75, thee tot NLG 90 en lichte goederen tot NLG 95. AEOLUS laadt voor reders rekening. Deze vier laatste schepen zijn naar Rotterdam bestemd. VOORWAARTS laadt alhier en te Samarang suiker tot NLG 87.50, rijst tot NLG 77.50, arak tot NLG 107.50 en lichte goederen tot NLG 95 voor Hamburg. GELDERLAND laadt alhier suiker tot NLG 90. AUSTRALIA laadt alhier en op de kust suiker tot NLG 90, tabak en thee NLG 80 en arak tot NLG 105. BERNHARD EN AGNES laadt te Soerabaja tot NLG 85 voor suiker. De MARGARETHA SIMONETTA laadt op de kust suiker tot NLG 90, thee tot NLG 80 en tin tot NLG 30, allen naar Amsterdam. ZEELANDIA laadt te Soerabaja en Passaroeang NLG 85 voor suiker en NLG 75 voor koffij. FOP SMIT laadt te Soerabaja suiker à NLG 85 en koffij tot NLG 75 tot welke vracht ook de JACOB opgenomen is; D'ELMINA laadt te Soerabaja tot NLG 85 voor suiker. Deze vier laatste schepen zijn naar Rotterdam bestemd. SALATIGA is aangelegd tot NLG 85.
Ter bevrachting: Nederlands TALANAK, LOEVESTEIJN, HENRIETTE GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, LANDBOUW, HENDRIKA, VERTROUWEN, LOUISE ROELOFFINE, HERMAN. CONSTANCE enVESTA.
GENERAAL MICHIELS laadt op de kust.

Afbeelding
Datum 17 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 4 schepen:
Voor Rotterdam: MARIA MAGDALENA, kapt. I.H. Willenbrink.
Voor Amsterdam: CORNELIA, kapt. H. Croese; ALLEGONDA JACOBA, kapt. D.J. Swart; D.T.VISSER, kapt. W. v.d. Linden.

Afbeelding
Datum 31 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 30 maart. Ofschoon onze regering officieus heeft ondersteund het verzoek van de Amsterdamse Kamer van Koophandel, strekkende om de neutrale lading van buitgemaakte schepen niet op te brengen, maar in een neutrale haven te lossen, hebben Oostenrijk en Pruissen, gelijk te wachten was, zich beroepende op de verklaring van 1856, toch geweigerd daaraan gevolg te geven.
               
DC 310364
Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SARA, kapt. J.H. Stuit, van Londen, met stukgoederen; EENIGHEDEN, kapt. J. Jorgensen, van Rüsoer (opm: mogelijk Risør), met 291 tonnen hout; WATERLOO, kapt. R. Crash, van Newcastle, met 87 chaldrons steenkolen; LEVERET, kapt. E. Clark, van Newcastle, met 112 idem.
Helvoet, 29 maart. Aangekomen: FIORENTINE, kapt. Muhlmann, van Londen; QUEEN OF THE SEA, kapt. Maryfield, van Whitehaven; ANNA, van Bergen.
Brouwershaven, 28 maart. De AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, is uit zee teruggekomen en op de rede geankerd.
Brouwershaven, 29 maart. Gisteren aangekomen: ZEPHIR, kapt. Schey; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. Rotgans qq., en MARY, kapt. Silversparre, allen van Batavia.
Vertrokken: DELFT, kapt. Van Geelkerken, naar New York.
Heden aangekomen: GRAAFSTROOM, kapt. De Boer, en NOVA ZEMBLA, kapt. Mammes,
beiden van Batavia; HUYDEKOPER, kapt. Blok, van Banjoewangie; SAGITARIUS, kapt.  Churnside, van St. Mark; SALTMARSH, kapt. Green van Londen; INTEGRITY, kapt. Biggs, van Newcastle.
Van Vlissingen vertrokken, 25 maart, CORNELIA ADOLPHINE, kapt. De Roever, naar Java.
Helvoet, 30 maart. Aangekomen: NORA, stoomschip, van Londen; SAGITARIUS, stoomschip, van Hull; MARY, kapt. Churnside, en SEAHORSE, kapt. Silverspan, beiden van Brouwershaven.
Vertrokken: HUYDEKOPER, kapt. Blok, naar Hull. De stomer ARY SCHEFFER ligt voor Pampus ten anker.
Brouwershaven, 30 maart. Vertrokken: INTEGRITY, Biggs, naar Dordrecht.
Te Liverpool uitgeklaard, 26 maart, SWAN, kapt. Couth, en JOSEPH AND MARY, kapt. Harry, beiden naar Dordt.
Van Cardiff vertrokken, 26 maart, JOSEPH WILLEM, kapt. Bik, naar Batavia.
Van Banjoewangie vertrokken, 19 januari, COUNTY OF AYR, kapt. Nicol, naar Rotterdam;  23, CATHARINA MARIA, kapt. Oomkens, naar Nederland; SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Klein, naar Rotterdam; ORTELIUS, kapt. Groote, naar Amsterdam;  JEDO, kapt. Van Rossen, naar Rotterdam; 28, REGINA MARIS, kapt. Ouwehand, en MARIA CATHERINA, kapt. De Bos. beiden naar Amsterdam.
Te Padang aangekomen, 18 januari, PADANG PACKET, kapt. Huidekoper, van Amsterdam; 29, MARIA MAGDALENA, kapt. Willenbrink, en 30, KAREL AUGUST, kapt. Meermans, beiden van Rotterdam.
Vertrokken, 14 januari, V.D.PALM, kapt. Van Katwijk, en 20, JOH. MARIA, kapt. Wilhelmi, beiden naar  Rotterdam.
Te Singapore aangekomen, 11 februari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Rangoon.
Vertrokken, 9 februari, MARY GODDARD, kapt. Kievit, naar Hongkong.
Te Akyab aangekomen, 10 februari, VERDANDI, kapt. Lofquist, van Amsterdam.
In het gezicht, 16 februari, ZEEPAARD, kapt. Tjebbes, van Point de Galle.
Van Bassein vertrokken, 9 februari, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Singapore.
Van Colombo vertrokken, 24 februari, COLOMBINE, kapt. Kok, naar Madras.
Aangekomen, op Java, vóór 27 januari, CHRISTINA, J.F. Remeüs, van Amsterdam.
Anjer gepasseerd, AUSTRALIË, kapt. J.G. Lucas, van Amsterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 21 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: CATHARINA MARGARETHA, kapt. H. Riebeling, van Delve, met 26 lasten boekweit; MARY AND MARGARETH, kapt. J.F. Annis, van Londen, met 95 tons gebroken glas; ELIZABETH, kapt. J. Thompson, van Newcastle, met 120 chaldr. steenkolen; OCEAN, kapt. A. Storm, van Newcastle, met 130 chaldr. steenkolen; JOHN MOWLEM (opm: mogelijk JOHN MOWLAM), kapt. H.B. Towler, van Poole, met 260 tons porceleinaarde; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn, van Passaroean, met 1616 kranj. suiker, 2720 balen, koffie, 672 schuitjes tin, en 846 bossen bindrotting.
Helvoet, 19 April. Aangekomen: DENI, kapt. Kuiper, van New York; OCEAAN, kapt. Post, en MINA, kapt. Van Gelderen, beiden van Lissabon; ZEEMEEUW, kapt. Zwart, en ANNECHINA, kapt. Pik, beiden van St. Ubes; JUSTUS, kapt. Tjadde, van Livorno; W.S.R., kapt. Culpin, van Londen; ANNE, Organ„ van Whitehaven; VOLUNTEER, van Liverpool; GLEANER, kapt. Press, van Charlestown; JANE, kapt. Owen, van Workington; PROMPT, van Hartlepool, is op de Bank in de Kanaalhaven aan den grond gevaren en met hoog water blijven zitten; TRUE BRITON, kapt. Gibson, van Newcastle. Vertrokken: J. H. VAN GENT, kapt. Jensen, naar Libau.
Brouwershaven, 19 april. Aangekomen: HENRIETTE, kapt. Visser, van Batavia, Iaatst van Plymouth ; BLACKWATER, kapt. Griffith, van Callao; FIRE SONNER, kapt. Landrot, van Haiti; ELIZABETH, kapt. Austen, van Liverpool.
Te Texel aangekomen, 19 april, GOEDE VERWACHTING, kapt. Hillenius; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. Jaski; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; STARNHORST (opm: waarschijnlijk SCHARNHORST), kapt. Hollman; PRINSES AMALIA, kapt. Groeneveld, Iaatst van Falmouth, en DE VREDE, kapt. Van d. Plas, allen van Batavia; DEN ELSHOUT, kapt. Akkerman; ALDEBARAN, kapt. Meyboom, en WASSENAAR, kapt. Hofstee, allen van Banjoewangie; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Bourghelles Zetteler, van Patjitan.
Te Zierikzee aangekomen, 18 april, JACOBA HELENA, kapt. Swart, van Banjoewangie naar Rotterdam; EUROPA, kapt. Van Hagen, van Pisagua naar Dordt. 19 dito, SCHELDE, kapt. Hoffman, van Batavia naar Middelburg. Vertrokken, IDA ELISABETH, kapt. Jansen, naar Batavia.
Van Scilly vertrokken, 15 april, HAZARD, kapt. Johansen, van Pisagua naar Dordrecht.
Aangekomen schepen op Java, vóór 15 maart, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, van Singapore; GALILEI, kapt. Van der Meij, van Amsterdam; MARIA MAGDALENA, kapt. Willenbrink, van Padang; GRONDWET, kapt. Kamminga, van Shields; BREDERODE, kapt. Kruymel, van Melbourne; CONCURRENT, kapt. Van der Harst, en GRAAF DIRK III, kapt. Rotgans, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 januari 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
Batavia en Samarang. De Nederlandse clipper-bark MARIE, kapt. H.G. Biesthorst.
Batavia en Samarang. Het Nederlandse fregat CATHARINA WILHELMINA, kapt. K. de Boer.
Samarang. De Nederlandse bark MARIA MAGDALENA, kapt. J.H. Willenbrink.
Samarang. (direct). De Nederlandse bark VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan.
Soebabaija (direct). De Nederlandse bark SALATIGA, kapt. J. Kettler.
Londonderry. De Nederlandse schoener WICHERDINA, kapt. K.P. van Dijken.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark DELFT, kapt. L. Van Geelkerken.
Adres: Bonke & Co, Wambersie & Zoon en Hudig & Blokhuyzen.
Batavia (na arrivement). Het Nederlandse fregat PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade.
Adres: C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co, alhier.
Buenos Aires (direct). De Nederlandse schoener CADZANDRIA, kapt. H.W. Boon.
Melbourne (Hobson's Bay). De Nederlandse bark NEREUS, kapt. H.T. Planten.
Adres: Hudig & Blokhuyzen of bij Gerbaulet & Co.
Decima en Kanagawa, (eventueel via Batavia). De Nederlandse brik JAPAN PACKET, kapt. A.M.O. den Exter van den Brink.
Adres: C. Vlierboom & Zonen, Vlierboom & Suermondt alhier, en B.D. Bosscher & Zoon, te Amsterdam.
Gibraltar. De Nederlandse schoener VERTROUWEN, kapt. W. Kal.
Lissabon. Het Nederlandse schip DE HOOP, kapt. J. Manneken.
Adres: Seeuwen & Co.
Lissabon. De Nederlandse hoeker VEREENIGING, kapt. M. van Noord.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer.
Padang. De Nederlandse bark FREDRIK HENDRIK, kapt. L.N. Glazener.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co en Hudig & Pieters alhier en B.D. Bosscher & Zn. te Amsterdam.
Singapore en Hongkong. De Nederlandse brik GOUVERNEUR VAN SWIETEN, kapt. H. Singer.
Adres: P.A. van Es & Co. en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier en De Coningh & Co. te Amsterdam.
St. Thomas. De Nederlandse schoener (opm: brik) HERMANUS ISAAK, kapt. C.H. van der Veen.
Adres: Hudig & Blokhuijzen.
Triëst. De Nederlandse schoener AURORA, kapt. J.H. Stuit.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co.

Afbeelding