Inloggen
NOORDSTER - ID 13038


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-01-08 / 1905-05-12 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1880
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kotter
Construction Data

Delivery Date: 1880-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 37.58 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-01-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORDSTER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Engers, M. v.
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1884-01-08, uitreiking zb147-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-01-08 NOORDSTER
Manager: M. van Engers, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: M. van Engers, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PNCDF

Date/Name Ship 1899-01-00 NOORDSTER
Manager: Firma Ossedrijver & Roelofs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Ossedrijver & Roelofs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1899-01-00: Sale/Verkoop
RN 130199
De beide kotters COSMOPOLIET en NOORDSTER van de firma Van Engers, Roelofs & Co. te Schiedam, die tot heden van daar uitvoeren, zijn in eigendom overgegaan van de heer C Roelofs te Rotterdam, waardoor deze schepen voortaan van daaruit zullen varen.
1903-04-04: Captured
Londen, 4 april 1903. Door het Engelse marine stoomschip BEAVER werd heden te Grimsby binnengesleept de Nederlandse bomschuiten NOORDSTER, van Schiedam en de REBECCA van Rotterdam. Ze hadden aan boord een grote hoeveelheid whisky, tabak, sigaren en andere aan belasting onderhevige goederen, die aan visserlieden te Grimsby werden verkocht. Dewijl zij zich binnen de verboden limiet bevonden werden zij aangehouden en opgebracht.
1905-05-12: Final Fate: Confiscated

Amsterdam, 12 mei 1905. Volgens Reutertelegram uit Londen zijn de gezagvoerders van de Ned. schepen NORDSTAR en ACTIVE (opm: waarschijnlijk kotters NOORDSTER en ACTIVA), die beschuldigd worden tabak en sterke drank te hebben verkocht binnen de driemijlszone, te Grimsby veroordeeld tot een boete van GBP 50 elk. De schepen en de lading worden verbeurd verklaard.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Groeneveld als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1885 van de kotter “Cosmopoliet” ex Prince of Wales, gebouwd in 1864, bouwlocatie niet vermeld, 46 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam;

*    1886 t/m 1896 van de kotter “Noordster”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Groeneveld, P.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Noordijk als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1885 van de kotter “Noordster”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam;

*    1897 van de kotter “Noordster”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam. Het schip voer in 1898 voor A.Ossendrijver & J.Roelofs te Rotterdam en was herdoopt in “Maria”;

*    1898 t/m 1899 van de kotter “Maria”, gebouwd in 1870, bouwlocatie niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor A.Ossendrijver & J.Roelofs te Rotterdam;

*    1900 en later van de kotter “Rebecca” ex Cosmopoliet, ex Prince of Wales, gebouwd in 1864, bouwplaats niet vermeld, 46 ton o.m., varend voor A.Ossedrijver & J.Roelofs te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Noordijk, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. den Draak als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1895 van de logger “Margo”, gebouwd in 1873 te Vlaardingen, 74 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen. Het schip ging in 1896 weer over naar de visserij met als gezagvoerder C.Storm Cz.

 

Overige bijzonderheden

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

  1. den Draak 1889-1893 MARGO

 

 

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Draak, J. den
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Noordijk als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1885 van de kotter “Noordster”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam;

*    1897 van de kotter “Noordster”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor E.Roelofs & Co te Schiedam. Het schip voer in 1898 voor A.Ossendrijver & J.Roelofs te Rotterdam en was herdoopt in “Maria”;

*    1898 t/m 1899 van de kotter “Maria”, gebouwd in 1870, bouwlocatie niet vermeld, 48 ton o.m., varend voor A.Ossendrijver & J.Roelofs te Rotterdam;

*    1900 en later van de kotter “Rebecca” ex Cosmopoliet, ex Prince of Wales, gebouwd in 1864, bouwplaats niet vermeld, 46 ton o.m., varend voor A.Ossedrijver & J.Roelofs te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Noordijk, C.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1884
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DMP = De Morgenpost
DT = De Tijd
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
NVD = Nieuws van de Dag
NGPC = Nieuwe Provinciale Groninger Courant
NGRC = Nieuwe Groninger Courant
NSC = Nederlandsche Staats Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SI = Scheepvaart Index
ST = De Standaard
SV = Scheepvaart
WIN = Winschoter Courant