Inloggen
ANTJE - ID 13016

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 10356 GRON 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 83.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 63.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.16 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1926-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1926 gemotoriseerd met een 2 cil Callesen gloeikopmotor 45 rpk.

Datum 1933-06-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd met en 2 tew 2 cil 48 Pk Hanseatische Motorengesell., Bergedorf (HMG) hoogedrukmotor 4 Pk. (Nu 85 Grt en 59 Nrt.)

Datum 1934-08-00
Type: Lengthened
Omschrijving: In 08-1934 verlengd met 2,35 meter.

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-00-00 ANTJE
Manager: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Additional info: Voor de oplevering verkocht.

Date/Name Ship 1901-05-12 ALIDA
Manager: Johann Peters, Breiholz, Germany
Eigenaar: Johann Peters, Breiholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Breiholz / Germany
Callsign: LVWR

Date/Name Ship 1904-00-00 KUNIGUNDE
Manager: Johann Peters, Breiholz, Germany
Eigenaar: Johann Peters, Breiholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Breiholz / Germany
Callsign: LVWR

Date/Name Ship 1909-00-00 KUNIGUNDE
Manager: Kapt. Hans Böhrnsen, Friedrichsgraben a/d Eider, Germany
Eigenaar: Kapt. Hans Böhrnsen, Friedrichsgraben a/d Eider, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / Germany
Callsign: LVWR

Date/Name Ship 1919-11-15 KUNIGUNDE
Manager: Jacob Jurgensen, Loitkirkeby, Germany
Eigenaar: Jacob Jurgensen, Loitkirkeby, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Loitkirkeby / Germany
Callsign: LVWR

Date/Name Ship 1920-00-00 ANTJE
Manager: Derk Schothorst (1872), Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Schothorst (1872), Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: NFJL

Date/Name Ship 1933-06-03 HEIN GODEWIND
Manager: Viktor Wittek, Hamburg, Germany
Eigenaar: Viktor Wittek, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJLV
Additional info: Call sig 1934: DGOP

Date/Name Ship 1952-00-00 HEIN GODEWIND
Manager: Hans Doormann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Hans Doormann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGOP

Ship Events Data

1900-00-00: Gebouwd als ANTJE voor R. Groenewold Sr., Appingedam, echter voor de oplevering naar Duitsland verkocht.
1901-00-00: Het vlaggenattest is gedateerd 12-05-1901. Op 12-05-1901 verkocht uit de hand te Groningen aan Schiffer Johann Peters, Breiholz en op 17-01-1902 ingeschreven te Itzehoe als “Alida”.
1920-00-00: Derk Schothorst, Zuidbroek werd in 1920 schipper/eigenaar van deze tjalk. Er werd vracht mee vervoerd van Noorwegen, Denemarken tot aan Frankrijk en Engeland.
1922-02-10: Dagregister deel 23 nr. 315, den tienden Februari 1900 twee en twintig. De ondergeteekende Derk Schothorst, schipper, gedomicilieerd te Zuidbroek, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Antje”, hebbende een dek en een mast zijnde groot netto honderd negen en tachtig en vijftig honderdste kubieke meter, verbouwd te Groningen, thans aldaar liggende aan de werf van den scheepsbouwer J. Vos en Zoon en gevoerd wordende door den ondergeteekende als schipper, welk vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is geboekt, noch in- of overgeschreven. Sappemer, 8 Februari 1922. D. Schothorst. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 13 Februari 1922 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 10356. In de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt no. 196.
1928-01-16: Op 16-01-1928, liggende te Hansweert door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Derk Schothorst, schipper te Zuidbroek, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 196 Z GRON 1927 op de buitenkant van de roef op het achterschip aan stuurboordzijde. (Opm.: Merken van de vorige branding, zijnde 10356 GRON 1922 zijn vernietigd.) Omschrijving: Motortjalkschip met 1 dek, 2 masten, laadruim en een 45 P.K. gloeikop Abenraader Callesen motor, wordende het schip mechanisch voortbewogen door een schroef. (Zeilschip met hulpmotor.)
1933-05-03: Op 03-05-1933 doorhaling van de teboekstelling (196 Z GRON 1927) wegens verkoop naar het buitenland.
1951-00-00: In 1951 wegens onrentibiliteit opgelegd in Lübeck.
1958-01-09: Final Fate:
Uit het Duitse Register uitgeschreven omdat het schip gesloopt is.