Inloggen
NEREUS - ID 13013


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-10-09 / 1895-02-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Visser, werf 'Het Land van Belofte', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1862-05-01
Launch Date: 1863-08-12
Delivery Date: 1863-10-09
Technical Data

Net Tonnage: 665.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 351.00 lasts
 
Length 1: 39.20 Meters Registered
Beam: 7.33 Meters Registered
Depth: 5.21 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Remeasurement
Omschrijving: Tussen 1875 en 1880 werden alle Nederlandse schepen hermeten volgens de z.g. nieuwe meting. Wanneer dit voor elk schip plaats vond, is nog niet exact bekend. Vooral de breedte wijkt aanzienlijk af, omdat niet meer met gemiddelden werd gewerkt maar met de grootste breedte. Na meting mat de NEREUS 612,67 ton netto en waren de geregistreerde afmetingen 40,04 x 9,94 x 6,03 meter.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-10-17
Register nr: 18630660
Scheepsnaam: NEREUS
Type: Bark
Lasten: 351
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mees & Moens
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Planten H.F.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-10-09 NEREUS
Manager: Firma Mees & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PMQN

Date/Name Ship 1885-06-30 NEREUS
Manager: Firma P.H. Craandijk & Zoon (Pieter Hendrik), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma P.H. Craandijk & Zoon (Pieter Hendrik), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMQN

Date/Name Ship 1894-11-00 MARIE
Manager: Engelke de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Engelke de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1864-11-10: Grounded
Brouwershaven, 10 november 1864. Het Nederlandse schip NEREUS, kapt. Planten, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is door dikke mist in de nabijheid van deze rede tegen de steile punt van Hompelvoet aan de grond geraakt, doch met assistentie van de sleepboot ZUID-HOLLAND vlot gekomen en hier ter rede geankerd.
1866-05-00: Collision
Downs, 14 mei. Kapitein Wilkens van de RISING SUN, van Hartlepool naar Ryde, rapporteert het volgende:
De 19e mei verliet ik de Downs; wind west. Omstreeks 2 uur na de middag, sturende noord en 6 mijl afstand van Folkestone, bespeurden wij aan lij van ons, over stuurboordsboeg, een bark. Zij zeilde op ons in en nam bijna alles aan stuurboordszijde weg, alsmede andere schade aan de fokkemast en de tuigage toebrengende. De bark was de NEREUS van Rotterdam, komende van Sunderland; de wind was toen WZW. Daar mijn schip veel water maakte, was ik genoodzaakt naar de Downs terug te keren.
1867-04-14: Grounded
Hellevoet, 14 april 1867. Het schip NEREUS, kapt. Planten, van Brouwershaven, is met het rondgaan om naar de haven te komen, verkeerd slaags gevallen en tegen de Noordwal aan de grond gekomen, maar zal met hoog water weder vlot komen.
1869-07-25: Damaged
Simonsbaai, 25 juli 1869. Heden is hier binnengelopen het schip (opm: bark) NEREUS, kapt. A. den Broeder, van Saigon naar Falmouth, met verlies van stengen, verschansingen, zeilen, en na 700 balen rijst over boord geworpen te hebben. Het moet gedeeltelijk lossen.
1877-08-00: Damaged
Rotterdam, 1 september 1877. Volgens telegrafisch bericht, in dato 29 augustus ll. ontvangen, is het barkschip NEREUS, kapt. Schrier, met schade aan de verschansing te Soerabaija aangekomen.
1878-05-00: Collision
Brouwershaven, 4 mei 1878. Het schip NEREUS, kapt. Schrier, van Pangool hier aangekomen, is bij het uitlopen van het Engelse kanaal in aanvaring geweest met de stoomboot NYMPHOE, van Shields nar Palermo, waardoor het schip lek werd en andere schade bekwam. Volk van de wal is derwaarts vertrokken om te pompen.
1884-02-22: Damaged
Vlissingen, 23 februari 1884. Het Nederlandse barkschip NEREUS, kapt. Z. Schrier, 18 februari van Rotterdam naar Soerabaja vertrokken, is gisteravond hier met verlies van ankers en gebroken spil binnen gelopen.
1885-06-30: Sale/Verkoop
NRC 140685. Advertentie. De makelaars Montauban van Swijndregt en Van Dam, te Rotterdam, zijn van mening, na gedane aangifte volgens de wet, voor rekening van hun meesters, op dinsdag 30 juni eerstkomende des middags ten 12 ure, in de zaal Verscheidenheid en Overeenstemming aan de Scheepmakershaven aldaar, publiek te veilen het gekoperd en kopervaste Nederlandse barkschip NEREUS, laatst gevoerd door kapt. Johs. Schrier, lang 40,04 meter, wijd 9,94 meter, hol 6,03 meter en alzo groot 613 tonnen ( nieuwe meting) met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, tonnen, zeilen, kettingen en verdere inventaris, zoals hetzelve thans is liggende in de binnenhaven op Fijenoord. Nadere informatiën bij bovengenoemde makelaars.
1889-10-15: Sprang a leak
Cardiff, 15 oktober 1889. Het barkschip NEREUS, kapT.J.J. Jansen, dat lek bevonden is na de belading, is in het dok-bassin opgehouden. Men zal het bassin leeg laten lopen om te trachten het lek te vinden.
1894-02-00: Condemned
De NEREUS werd te Lissabon afgekeurd, maar in hetzelfde jaar door haar gezagvoerder gekocht, hersteld en als MARIE door hem in de vaart gebracht. (opm: nog verder uitzoeken)
1895-02-00: Final Fate:
Lloyd's Casualty Return 1895: de MARIE, op reis met een lading hout van Pensacola naar Delfzijl, is omstreeks 23 februari 1895 lek te Havana binnengebracht en aldaar afgekeurd. (zie ook stap 10, General Information)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Herman Frederik Planten werd geboren te Doetinchem op 23 januari 1826. Hij woonde te Doetinchem en vestigde zich op 23 juni 1857 te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr 586 (nieuw nr. 50)

Hij was getrouwd met Egberdina Frederika Wilhelmina Bastion, geboren op 30 mei 1833 te Amsterdam, Nederlands Hervormd005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.Planten was met vlagnummer R163 in de periode 1858 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

      In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.F.Planten met vlagnummer R163 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

      *    1858, 1859, 1862 van de brik “Bengalen”    161 last          varend voor Mees & Moens te Rotterdam

      *    1863 t/m 1867      van de bark “Nereus”       351 last          varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Herman Frederik Planten maakte de volgende reizen005:

*    Bengalen        1858                Charlestown - Rotterdam                                                    rijst

      1858/59          Rotterdam - Boston - Charlestown - Rotterdam                                       heen:rijst; terug: stukgoed

      1859/60          Rotterdam - Batavia Rotterdam                                                          heen: diversen; terug: koffie, suiker, tin

      1860/61          Rotterdam - Singapore - Akyab - Rotterdam                                            heen: ballast; terug: rijst

      1861                Rotterdam - Havanna - Rotterdam                                                             heen: stenen; terug: suiker

      1862                Rotterdam - Batavia                                                                             suiker, koffie

*    Nereus             1863/64          Rotterdam - Melbourne - Batavia - Rotterdam                heen: diveren; terug: suiker, koffie

      1865/66          Rotterdam - Melbourne - Cheribon - Rotterdam                                      heen: diversen; terug: suiker

      1866/67          Rotterdam - Sunderland - Banjoewangi - Rotterdam                      heen: diversen; terug: suiker, koffie

      1867/68          Rotterdam - Newcastle - Semarang - Rotterdam                                      heen: diversen; terug: suiker, koffie

*    Oceanus          1869/70          Rotterdam - Newcastle - Passaroeang - Rotterdam heen: diversen; terug: suiker

      1870/71          Rotterdam - Java - Passaroeang - Schiedam                                             heen: diversen; terug koffie

      1871                Schiedam - Java                                                                                            kolen en provisie

 

Bouma025 vermeldt H.F.Planten als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1863 op de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1864 t/m 1868 op de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam. (Bouma vermeldt hier als kapitein H.T.Planten met als opvolger H.F.Planten. Dit zijn dezelfde personen i.c. H.F.Planten. Zie de opgaven hiervoor).

*    1869 t/m 1872 op het fregat “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Overleden tijdens de reis, komend van Pekalongan ter hoogte van Grissee, door een plotselinge beroerte. 1-02-1872

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Planten, Herman Frederik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A. den Broeder als gezagvoerder gedurende:

  • 1869 t/m 1872 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

 Komt in de kroniek van 1868 ook voor als kapitein brik BENGALEN Id 9446.

Ook een schip van Mees & Moens.

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Broeder, A. den

Familiegegevens en opleiding

Pieter Johann Dirksen werd geboren op 10 december 1827 te Emden als zoon van de Nederlands Hervormde Brune Dirksen en Aaltje Schultze. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 nr. 12 (nieuw nr 57) en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 567 (nieuw nr. 37). Hij vertrok op 06 december 1875 naar den Haag. Hij trouwde op 15 mei 1861 te Rotterdam met Catharina Eendebak, geboren 07 juni 1824 te Medemblik als dochter van Nanning Eendebak en Henriëtte (Andrea?) Elizabeth Wiest. Catharina was weduwe van Nathan Francois Hoek005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Dirksen was met vlagnummer R18 in de periode 1863 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.J.Dirksen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1863 t/m 1867      van het fregat “Oceanus”      613 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1874                       van de bark “Nereus’              352 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt P.J.Dirksen als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;

*    1864 t/m 1868 van het 3/mschip “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1870 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

      *   1871 t/m 1872 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

      *   1873 t/m 1875 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Oceanus” onder kapitein P.J.Dirksen vertrok op  05 mei 1868 te Adelaide naar Londen “late for C.Leeuwin” (betekenis onduidelijk want geen kapitein Leeuwin in mijn bestand), vermelding op 19 september te Falmouth. Hazelhoff Roelfsema vermeldt één ronding van Kaap Hoorn.121

 

Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864

Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Oceanus”, kapt. P.J.Dirksen, van Rotterdam met bestemming New York. Zelfde melding ook in de editie van 27 februari 1864 zijnde binnengekomen op de 25ste februari.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Dirksen, Pieter Johann

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Schrier was met vlagnummer R21 in de periode 1872 t/m 1885 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Schrier met vlagnummer R21 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1874             van de bark “Jannetje”     346 last voor J.Smit Fz te Slikkerveer

*     1877, 1878, 1880 t/m 1883     van de bark “Nereus”        613 ton n.m.        voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Schrier als gezagvoerder gedurende:

  • * 1873 t/m 1875 op de bark “Jannetje”, gebouwd in 1853 te Slikkerveer, 654 ton o.m., varend voor J.Smit te Kralingen;
  • * 1876 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Wed. J.Smit te Kralingen. Het schip voer in 1878 voor Joh.Meyjes Jerem.z te Amsterdam en was herdoopt in “Bertha”;
  • * 1878 t/m 1885 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Schrier, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.J.Seinstra werd met vlagnummer 872 per 12 december 1871 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Buijs Jr. Als zijn schip wordt genoemd de “Eensgezindheid” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 december 1871 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd S.J.Seinstra, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Eensgezindheid”, voor rekening van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        872                     1871-1875    bark                Eensgezindheid                                   Jerem.Meijjes & Zn

                                     1876-1878    bark                Henriëtte                                              idem

 

S.J.Seinstra was van 1887-1888 kapitein van de houten bark “Hollandia”, in 1874 gebouwd, vermoedelijk buiten Nederland, als “Kaffir”, 382 ton, varend voor rederij P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt S.J.Seinstra als gezagvoerder gedurende:

  • * 1871 t/m 1876 van de bark “Eensgezindheid”, gebouwd in 1847 te Amsterdam, 431 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam;
  • * 1877 t/m 1883 op de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 432 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam.
  • * 1884 t/m 1885 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
  • * 1886 t/m 1887 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;
  • * 1888 t/m 1889 van de bark “Hollandia” ex Kaffir, gebouwd in 1874 te Salisbury, 382 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Binnengekomen:

“Texel N.W. 19 Nov. Eensgezindheid, S.J.Seinstra, Wyborg, met verlies van deklast.”

 

Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.

“1876. Vertrokken naar Samarang onder bevel van Kapt. S.J.Seinstra 15 December, aldaar aangekomen den 19 April, vertrokken van Batavia 3 July, Texel binnen gekomen 21 October.

  1. Vertrokken naar New Castle 27 April, aldaar aangekomen 30de, vertrokken naar Rio de Janeiro 4 Mei, aldaar aangekomen 28 July, den 17 September te Ceara, den 8 December te St.Thomas, den 26 February te Jamaica, den 22 Maart vertrokken, te Croonstad aangekomen 10 Juny, van daar vertrokken 10 July, IJmuiden binnen gekomen 3 Augustus 1879.

Het is in 1879 de eerste keer dat de “Henriëtta”, via het in 1876 geopende Noordzeekanaal, bij IJmuiden binnenloopt.

  1. Vertrokken naar Sundsvall 7 Mei, daar aangekomen 5 Juny, vertrokken 20de, Helvoet binnen gekomen 14 July.
  2. Vertrokken naar Sundsvall 29 July, aldaar aangekomen 7 Augustus, vertrokken 27de, Helvoet binnen gekomen 1 September.
  3. Vertrokken naar Riga 21 September, aldaar aangekomen 11 October, vertrokken 5 November, IJmuiden binnen gekomen 16 December.
  4. Vertrokken naar Borgo 13 April, aldaar aangekomen 27de, vertrokken 15 Mei, IJmuiden binnen 31 Mei.
  5. Vertrokken naar Riga 7 Juny, aldaar aangekomen 18de, vertrokken 2 July, IJmuiden aangekomen 26de.
  6. Vertrokken naar Riga 11 Augustus, aldaar aangekomen 24de, vertrokken den 10 September, IJmuiden binnen gekomen 21de.
  7. Vertrokken naar Riga den 1 October, 27de aldaar aangekomen, vertrokken den 11 November, Nieuwediep aangekomen den 29de. “

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Seinstra, S.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.L.Jansen als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1887 van het 3/mschip “Marie & Antoinette” ex Le Grand Gustave, gebouwd in 1857 te Kennebunk, 1680 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip werd in 1887 te Cherbourg wegens averij afgekeurd en gesloopt;

*    1888 t/m 1893 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht naar een niet nader genoemde eigenaar, voer onder E. de Vries en herdoopt in “Marie”. Het schip werd in 1895 afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Jansen, J.L.

Familiegegevens en opleiding

Engelke de Vries werd geboren ca. 1844 te Jheringsbock, Pruisen, Duitsland (volgens overlijdensakte in Jaringshaven,), als zoon van Reemt Jurjens de Vries en Lotje Christians Reeman.

Engelke trouwde op 29 juni 1876 te Oude Pekela als zeeman met Jantje Scherpbier, geboren te Oude Pekela als dochter van de schipper Edzerd Sipkes Scherpbier en Alberdina Jans Kuiper. Jantje overleed op 07 juni 1907 te Groningen, 63 jaar.

Engelke overleed te Groningern op 18 januari 1919, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Engelke als zeeman in 1876, 1877, 1878, als schipper/scheepskapitein in 1880, 1884, 1889, 1890, 1905 en zonder beroep in 1919.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 63 in de periode 1883 t/m 1912
  2. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 35 (ook vermeld met nummer 34) in de periode 1881 t/m 1899.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1880 van de 2-mastscchoener “Alberdina”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 173 ton o.m., varend voor W.F.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1880 gestrand bij Oeland;

*   1882 van de schoenerbrik “Terwisch” ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*   1883 t/m 1893 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.Wirtjes te Nieuwe Schans;

*   1894(?) t/m 1895 van de bark “Marie” ex Nereus, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 613 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip is in 1895 te Havana afgekeurd;

*   1896 tot nà 1900 van de stalen 2-mastschoener “Tasman”, gebouwd in 1893 te Vierverlaten, 134 ton n.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Groningen” te Groningen.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Engel/Engelke de Vries.

15 februari 1871, kof “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Puister Hazewinkel, 45 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 27 jaar uit Jheringsfehn (bij Emden, Dtl.), kok en 2 lichtmatrozen.

12 februari 1872, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Puister Hazewinkel, 46 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engel de Vries, 28 jaar uit Jheringsfehn, Dtl., kok en een matroos.

31 januari 1874, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Hazewinkel Puister, 48 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 30 jaar uit Oude Pekela, ok en 2 lichtmatrozen.

06 juli 1876, schoener “Alberdina”, kapitein Edzard Sipkes Scherpbier, 66 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Engelke de Vries, 32 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

22 februari 1887, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, 43 jaar uit Oude Pekela. Voorts een stuurman.

03 oktober 1889, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 45 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Herman Friedrich Freie, 56 jaar uit Oude Pekela. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 april 1892, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wicher Smit, 28 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 februari 1893, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

03 oktober 1893, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hendrik Meijer, 44 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok;

30 januari 1894, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Jacob Remmelt Schepper, 42 jaar uit Veendam, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

09 november 1894, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, 51 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Nils Persson; 26 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen

01 juni 1895, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

13 maart 1896, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

12 maart 1902, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

23 januari 1905, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

 

In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Engel/Engelke de Vries.

Het overzicht luidt:

1871-1874           stuurman op de kof /galjoot“Industrie” onder Hendrik P.Puister Hazewinkel        27-30 jaar

1876                      stuurman op de schoener “Alberdina” onder Edzard S.Scherpbier (schoonvader) 32 jaar

1887-1893           schipperr op de schoener “Terwisch”                                                                           43-49 jaar

1893-1894           schipper op de bark “Nereus”                                                                                        49 jaar

1894                      schipper op de bark “Marie”                                                                                         51 jaar

1895                      schipper op de bark “Nereus”                                                                                        geen leeftijd

1896-1905           schipper op de bark “Marie”                                                                                         idem

 

              

                          Tasman 1893                                            Tasman 1903

 

Overige bijzonderheden

  1. de Vries is een voorvader van Rinze Mast uit Delfzijl. Hij bekeek de gegevens en mailde mij (februari 2011)
  2. Zie mijn opgave schepen TASMAN, die ik inmiddels uit de Kronieken heb gedestilleerd (slaat op navolgende krantenberichten)
  3. Van de 2msch TASMAN is inmiddels duidelijk dat zij ultimo 1902 in New Foundland onder kapitein E. de Vries op de keien verdaagde, door de eigenaars werd geabandonneerd, en onder Britse vlag kwam. Een jaar later kwam zij onder Portugese vlag.
  4. In 1903 komt de 3m sch TASMAN in de vaart. Daarop komt een zekere kapitein E. de Vries, die er een aantal jaren het gezag op bekleedt.
  5. Beide schepen TASMAN varen voor de Scheepvaart Mij. Groningen.
  6. Bij jouw opgaves voor kap E. de Vries staat hij van 1894 t/m 1895 vermeld als kap op de bark MARIE, daarna op de schoener TASMAN 1896-1902, terwijl de monsterrollen Dz een kap Engel de Vries in 1896 t/m 1905 kap op de bark MARIE laten zijn.
  7. Je ziet uit mijn opsomming uit de Kronieken dat kap. E. de Vries van 1903 tot voor 1907 kap is op de 3m sch TASMAN
  8. Ik neem aan dat elke kap De Vries zijn werkgever trouw blijft.

Dan is mijn conclusie: Er zijn twee kapiteins E. de Vries, en je huidige blad voor Engelke de Vries bevat dan vermeldingen, die op zich juist zijn, maar nimmer op die persoon kunnen slaan.

 

Na enige correspondentie tussen Rinze en mij zonder tot een oplossing te komen is zijn eindconclusie:

  1. Engelke de Vries blijft op de MARIE
  2. Een andere E. de Vries vaart op de beide TASMAN's
  3. De reder van de MARIE maakte gemene zaak met de verzekering, en bleef met zijn vergiet in de vaart.
  4. Gelet op de speelse capriolen van een van je voorvaderen tobt men in Suriname nog steeds met een Friese naam, terwijl een van mijn geref.voorvaderen (kapt. D.T. de Vries (ex BAREND BULSING) een stekje op de RK begraafplaats bezet houdt in Agua.

 

In de opgaven uit de monsterrollen wordt in de perriode 1896-1905 drie maal de bark “ Marie genoemd, terwijl uit Bouma, maar ook uit de dagbladadvertenties blijkt dat er een E. de Vries gezagvoerder was van de schoener “ Tasman”. Er zou sprake kunnen zijn van een tweede kapitein de Vries met de initiaal E. maar ik deze niet te Groningen kunnen identificeren.

Nu valt in de opgaven van de monsterrollen op dat in de periode 1895 steeds sprake is van niet meer dan de kapitein plus nog een bemanningslid. Kennelijk slaat de monsterrol niet op een voorgenomen reis.

Ik neem aan dat Engelke de Vries uit 1845-1919 het effectieve lid van “ De Trouw” is geweest, die na de “ Marie” gezagvoerrder is geweest van de “ Tasman”

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 30 september 1890 van de scheepsjongen Edzard de Vries van de schoener “Terwisch”, zoon van de kapitein Engelke de Vries en Jantje Scherpbier, beiden van Oude Pekela, op reis van Libau naar Middlebro op 56o11’NB/16o56’OL

 

Krantenberichten

NRC 15 augustus 1880114

Whisby, 13 augustus. Het Nederlandse schip ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, is bij Oeland gestrand en vol water gelopen. Een stoomboot is ter assistentie aangekomen.

 

Algemeen Handelsblad 21 augustus 1880114

Stockholm, 16 augustus. Aan de bergers vereniging Neptun is opgedragen om te trachten van de Nederlandse schepen ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, bij Oeland gestrand en vol water gelopen, en ALLINA, kapt. Dirks, van Kroonstad naar Groningen, bij de vuurtoren van Farø gezonken, zo veel mogelijk te bergen.

 

NRC 28 augustus 1880114

Calmar, 22 augustus. De lading en het tuig van de schoener ALBERDINA, kapt. De Vries, zijn te Oeland aangebracht. Het stoomschip POSEIDON zal weder naar het schip teruggaan om te trachten het af te brengen.

Volgens later bericht is de ALBERDINA vlot gekomen en te Oscarhamn binnen gesleept.

 

NRC 12 december 1882114

Vlie, 11 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Dantzig naar Dordrecht, is heden alhier wegens averij aangekomen. Het is naar Harlingen gezeild.

 

NRC 13 december 1882114

Harlingen, 12 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Danzig met eiken spoorleggers naar Dordrecht, is hier binnengelopen. Het schip is boven water lek.

 

NRC 24 december 1882114

Harlingen, 22 december. De lading hout van het Nederlandse schip TERWISCH, kapt. E. de Vries, van Danzig naar Dordrecht, alhier lek binnen, zal met kleine vaartuigen naar de bestemming gebracht worden.

 

NRC 08 januari 1887114

Brake, 1 januari. De Nederlandse schepen TERWISCH, kapt. De Vries, en MARIA HINRICHS, kapt. De Boer, overwinteren hier.

 

Provinciale Groninger Courant 12 oktober 1893114

Amsterdam, 10 oktober. Het schip NEREUS, kapt. E. de Vries zal van Bordeaux naar Cardiff vertrekken, om voor Rio de Janeiro te laden.

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1894114

Rotterdam, 28 februari. Het barkschip NEREUS, kapt. E. de Vries, van Newport naar Guadeloupe, is lek te Lissabon binnengelopen.

 

NRC 05 mei 1894114

Londen, 2 mei. Op het schip INNOCENZA ROSA, dat te Corunna (opm: La Coruña) met schade binnenliep met de lading van het afgekeurde Nederlandse schip (opm: bark) NEREUS, bestemd van Londen naar Santos en dat te Bordeaux werd afgekeurd, is bodemarij gesloten voor GBP 1326.19.6.

(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

 

Provinciale Groninger Courant 26 februari 1895114

Rotterdam, 23 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark MARIA, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnengelopen.

 

NRC 13 maart 1895114

Havana, 23 februari. Het hier wegens lekkage binnengesleepte Nederlandse barkschip MARIA (opm: MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, maakt, ten anker liggend, minder water.

 

NRC 12 mei 1895114

Amsterdam, 11 mei. Het Nederlandse schip MARIA (opm: bark MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 19 januari 1898114

Groningen, 18 januari. Volgens hier ontvangen telegram is het hier tehuis behorend stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, te Hull gearriveerd, komende van Larache (opm: Marokko) en Queenstown.

 

Provinciale Groninger Courant 03 maart 1899114

Groningen, 2 maart. Volgens een hedenavond ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. De Vries, behouden te Figueira (Portugal) van New-Castle aangekomen. Alles wel aan boord.

 

Provinciale Groninger Courant 04 augustus 1899114

Groningen, 3 augustus. Het schip TASMAN, kapt. E. de Vries, is gister behouden te Macduff (Schotland) aangekomen van Mazagan (opm: El Jadida, Marokko).

 

Provinciale Groninger Courant 04 december 1899114

Groningen, 4 december. Volgens hier ontvangen bericht is de schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, op 22 november van Marokko naar Queenstown vertrokken, heden aldaar gearriveerd.

 

Provinciale Groningerr Courant 07 maart 1900114

Groningen, 6 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van Cardiff te Lissabon gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 09 augustus 1900114

Groningen, 9 augustus. Volgens telegrafisch bericht is het stalen schoenerschip TASMAN, kapt. E. de Vries, gister behouden te Kings Cove, Newfoundland, gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 30 juli 1901114

Groningen, 30 juli. Volgens ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. E. de Vries, de 29e dezer behouden te Kingscove (New-Foundland) aangekomen. Alles wel.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1901114

Groningen, 1 november. Volgens telegram is het Groninger schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van New-Foundland te Gibraltar aangekomen en werd beorderd naar Exeter.

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1902114

Londen, 4 november. De Groninger schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, van Labrador naar Europa met vis, is zwaar lek te St. John’s (New Foundland) binnengelopen, na op het strand te hebben gezeten, en moet dokken.

 

NRC 10 maart 1903114

Coruña, 8 maart. De Engelse (opm: ex-Nederlandse) driemastschoener TASMAN, van St. John naar Oporto, werd, door de bemanning verlaten, door het Engelse stoomschip COSSACK op sleeptouw genomen en hier binnengebracht.

 

Provinciale Groninger Courant 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Het stoomschip INDIAAN, der firma W. Ruys & Zonen alhier, heeft op de reis van Oran naar Londen, 6 man gered van de Engelse schoener TASMAN. De redding geschiedde onder zulke moeilijke omstandigheden, ten gevolge van het slechte weer, dat de INDIAAN daarbij een werkboot, 6 klossen, 18 zwemvesten en 2 reddingboeien heeft verspeeld. Het vinden dier voorwerpen behoeft dus niet tot ongerustheid aanleiding te geven.

 

NRC 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Door het stoomschip INDIAAN, kapt. Adam, werden zes man gered van de Engelse, vroeger Nederlandse schoener TASMAN, die verlaten te Coruña is binnengebracht.

 

NRC 14 maart 1903114

Rotterdam, 13 maart. De TASMAN was op 150 mijl van Coruña door de COSSACK aangetroffen. De TASMAN was slechts een paar dagen van te voren verlaten en was ogenschijnlijk in zeewaardige staat. De lading bestond uit ongeveer 150 ton kabeljauw.

 

NRC 16 april 1903114

Oporto, 13 april. De Engelse schoener TASMAN, kapt. Dean, van Labrador naar Oporto, die de 7e maart te Coruña met schade werd binnengesleept, is heden gesleept van Coruña alhier aangekomen.

 

Dagblad Scheepvaart 18 april 1903114

Oporto, 13 april. Het Engelse schoenerschip TASMAN is van Corunna naar hier gesleept.

 

Dagblad Sscheepvaart 12 oktober 1903114

Delfzijl, 12 oktober. De nieuwe schoener TASMAN (kapitein De Vries) ligt thans hier zeilklaar om naar Newport te vertrekken. (opm: het schip is op 19 october vertrokken)

 

Dagblad Scheepvaart 08 december 1903114

Figueira, 30 november. De Engelse schoener TASMAN (ex Ned.) van 90 ton is verkocht aan een Portugese reder.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

NRC 26 februari 1907114

(Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener TASMAN. Nog werd medegedeeld, dat de TASMAN begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.

 

NRC 09 maart 1907114

Gibraltar, 1 maart. De Nederlandse driemastschoener TASMAN, met schade alhier binnen, is in het droogdok opgenomen.

 

NRC 30 maart 1907114

Gibraltar, 27 maart. De Nederlandse schoener TASMAN, kapt. van der Laan, 11 februari op reis van Barry naar Lagos met schade hier binnengelopen, heeft gisteren de reis voortgezet.

 

NRC 07 mei 1909114

Delfzijl, 6 mei. De driemast schoener TASMAN, schipper v.d. Laan, liep bij het binnenlopen der haven op een dukdalf, waardoor het schip enige schade bekwam aan boegspriet en boeg.

 

Provinciale Groninger Courant 08 december 1909114

Advertentie. Publieke verkoop in januari: Het stalen 3-mast schoenerschip TASMAN, groot 190 bruto, DW 265-270 ton, Klasse Veritas. Opgegeven door de Scheepvaart Maatschappij Groningen. Inmiddels uit de hand te koop.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Vries, Engelke de

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1893-10-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NERIUS
Schipper: Vries, Engel de
Scheepstype: bark
Grootte: 613

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: een aquarel van Jacob Spin
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob

Omschrijving: NEREUS. Het schip wordt door een radersleepboot naar zee gesleept tussen de pieren van Hoek van Holland. Kapitein is Johannes Schrier (vlagnummer R21)
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

PGC 260295. Rotterdam, 23 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark MARIE, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnengelopen.

NRC 130395. Havana, 23 februari. Het hier wegens lekkage binnengesleepte Nederlandse barkschip MARIE, kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, maakt, ten anker liggend, minder water.

NRC 120595. Amsterdam, 11 mei. Het Nederlandse schip MARIE, kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnen, is afgekeurd.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.544
DVD VIII – 1572, 1574
BIJLBRIEF
Naam schip NEREUS

plaats en datum acte Rotterdam, 9 oktober 1863

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gerrit Visser Ewoudszoon, scheepsbouwmeester,
firma Gebr. Visser, werf Het Land van Belofte aan de Schiedamschedijk te Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Mees & Moens, Rotterdam

te voeren door kapt. Herman Frederik Planten

grootte in tonnen 665 tonnen of 351 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,20 m., breed 7,33 m., hol 5,21 m.

kiellegging 1 mei 1862

tewaterlating 12 augustus 1863, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 oktober 1863

nummer van registratie deel 179, folio 54, recto, vak 8

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 160209


Naam NEREUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1863
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk