Inloggen
JAMES DRUMMOND - ID 12872


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1820-02-21 / 1823-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 180?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Chandannagar, India
Technical Data

Net Tonnage: 1000.00 Net tonnage
 
Length 1: 123.2 Feet (British) Registered
Beam: 104.5 Feet (British) Registered
Depth: 20.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 21-02-1820
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Afmetingen lengte over stevens123.2 voet, over kiel 104.5 voet, wijd 32.6, hol 20.6 voet van kiel tot onder het dek.
Voor de bouw van het schip is teakhout gebruikt.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1821
Datum agenda: 1821-04-16
Register nr: 18210339
Scheepsnaam: BARONESSE VAN DER CAPELLEN
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Caneghem & Co, S. van
Plaats: Ostende
Opmerkingen: Eerste zeebrief
advies gevraagd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1817-00-00 CHANDERNAGOR
Manager: D. Allegre, Calcutta, India
Eigenaar: D. Allegre, Calcutta, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Calcutta / India

Date/Name Ship 1819-00-00 CHANDERNAGOR
Manager: Palmer & Co., Calcutta, India
Eigenaar: Palmer & Co., Calcutta, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Calcutta / India

Date/Name Ship 1820-02-21 BARONESSE VAN DER CAPELLEN
Manager: Firma S. van Caneghem & Co. (Séraphin), Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: Firma S. van Caneghem & Co. (Séraphin), Ostend (Oostende), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands
Additional info: Prijs: 45.000,- roepies

Ship Events Data

1806-07-19: Op 19 juli 1806 is de JAMES DRUMMOND, kapt. Stevens, onderweg naar China, in positie 6º30 NB 92º9’ OL door de Franse kaper LA SEMILLANTE genomen
1818-03-03: Op 3 maart 1818 is de CHANDERNAGOR, kapt. D. Allegre, Cherbourg aangelopen, waarschijnlijk voor reparatie van opgelopen zeeschade.
1823-00-00: Final Fate:
Waarschijnlijk is de BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, in het voorjaar van 1823 in Antwerpen verkocht voor de sloop

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

fregat “Baronesse van der Capellen”

 

Overige bijzonderheden

Batavische Courant 05 augustus 1820114

Batavia, 4 augustus. Heden arriveerde alhier ter rede met stukgoederen het schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon. Het was den 1 juni van Calcutta herwaarts vertrokken.

(opm: de eerste reis van dit in Brits-Indië gebouwde fregat, eigendom van S. van Caneghem te Oostende; het vertrok op 22 oktober 1820 van Batavia naar Antwerpen).

 

Rotterdamsche Courant 19 september 1820114

Londen, 15 september. Het schip BARONES VAN DE CAPELLEN, Cumbernon (opm: fregat BARONESSE VAN DER CAPELLEN, thuishaven Oostende, kapt. F.F. Cambernon), is den 15 maart van Bengalen naar Batavia en Antwerpen vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 10 februari 1821114

Rotterdam, 9 februari. Het schip de BARONES VAN DER CAPELLEN, Cantbrinson, (opm: driemaster BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. Cambernon), van Batavia, is den 3 dezer te Cowes binnengelopen; was den 23 oktober vertrokken.

 

Bataviasche Courant 17 maart 1821114

Den 5 december 1820 kwam in de Tafelbaai - Kaap de Goede Hoop binnen het Nederlandse schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, den 22 oktober 1820 van Batavia naar Antwerpen vertrokken, hetwelk den 10 dito de reis naar Antwerpen voortzette, en den 6 dito het Nederlandse schip CORNELIA SARA, kapt. Jacob Marcussen, den 3 september 1820 van Texel met 4 passagiers en 50 man troepen naar Batavia vertrokken, hetwelk den 19 dito de reis naar Batavia voortzette.

 

Rotterdamsche Courant 09 juni 1821114

Rotterdam, 8 juni. Te Antwerpen ligt in lading: naar Batavia, om ten spoedigste, tegen den 15 juni, te vertrekken, het Nederlands fregatschip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, zeer goed geschikt voor passagiers, en groot circa 900 tonnen; nadere informatie ten kantore van de heren D. Parish, Agie en Comp, of bij de makelaars Chs. Grisar en W.J. Marsily.

  1. van Canighem, reder van voornoemd schip, door een verblijf van meerdere jaren te Batavia, in de Oost-Indische handel dooroefend, voornemens zijnde daar wederom naar toe te keren, ten einde zich aldaar te vestigen tot het uitvoeren van commissiën, beveelt zich in de gunst van Rederen en Kooplieden.

 

Rotterdamsche Courant 09 augustus 1821114

Rotterdam, 8 augustus. Men meldt van Vlissingen van den 4 augustus:

Sedert den 30 juli zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede binnengekomen ….

…..en van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild BARONESSE VAN DE CAPPELLE (opm: BARONESSE VAN DER CAPELLEN), J.F. Cambernow, naar Batavia; de MARIA, J. Sikkes, naar Leith; de MARIA, J.C. Kroon, naar de Marennes; de YARE, W. Aikin, naar Yarmouth; RICHMOND, J. Reijnegom, naar Bordeaux; de TWEE GEBROEDERS, H.J. Bruins, naar Leith; DIEVERDINA, P. Meintz, naar Alberbrothock; de MARIE FRANÇOISE, J. de Sorgher, naar Leith; HENRIETTE CATHARINE, O.H. Houman, naar Kopenhagen; de JUFVROUW AKKE, E. Jelten, naar … ; de MARIA, J. Andersen, naar Havana; de MORGENSTAR, J. VEER, naar Liverpool; de UNION, W. Robertson, naar Londen; de WILLEM, W. Kiers, naar Lissabon; de EUGÉNIE, E. Mazens, naar Rio de Janeiro; WILHELMINE CATHARINE, P.B. de Jonge, naar Whitby; de TWEE GEBROEDERS, H.T. Hutt, naar … ; de MARIA, J. Lofgreen, naar Liverpool,

en van onze rede de BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, van Memel (opm: Klaipeda) naar Brussel gedestineerd; de VROUW ELISABETH, M. van der Putte, van Rotterdam naar Duinkerken, en de LIEFDE, S. Koorn, van Amsterdam naar Duinkerken.

 

Rotterdamsche Courant 25 april 1822114

Rotterdam, 24 april. Volgens particuliere berigten van Batavia, tot den 14 december 1821, was aldaar den 11 dito gearriveerd het schip (opm: fregat) BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, van Antwerpen, en den 14 het schip BORNEO, kapt. Ross, van Londen.

Voorts is den 31 januari aan de Kaap gearriveerd het schip (opm: fregat) WILHELMINA, kapt. J. Palm, van Batavia naar Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: CAMBERNON, FRANCOIS FRÉDÉRIC
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1803

CAG 060103
Zondag 2 januari werd in de stad bericht ontvangen van de aankomst van het schip JAMES DRUMMOND, kapt. Henderson, van China, en van het Portugese schip AVIDOR PEREIRA, van Macao. Beide schepen hadden Malacca aangedaan vanwaar zij op 29 november waren vertrokken.

1806

MAC 010106
Calcutta, 16 december 1805. Dinsdag j.l. (opm: 10 december) bereikte het rapport van kapt. Robertson de stad met de veilige aankomst op de rivier van het schip JAMES DRUMMOND, uit China. Vanwaar het schip op 30 oktober was vertrokken en van Penang op de 24e van de vorige maand. Passagiers waren kapt. Graham, voormalig gezagvoerder van de brik EAGLE, en van Penang luitenant Povoleri.

MAC 270806
Calcutta, 27 augustus 1806. Zr.Ms. schip BELLIQUEUX is van een kruistocht op de rede aangekomen, evenals het Amerikaanse schip SAMPSON van New York en de schoener LADY WILLIAM BENTINCK, van Coringa.
Kopie van een brief van de heer E. Thompson bij zijn aankomst in Bombay, nadat het schip FAME op de vijand was heroverd.
“Het is met grote spijt dat ik u de kaping moet melden van de FAME en de JAMES DRUMMOND, de kapiteins Lautour en Stevens, tijdens hun reis naar China (opm: van waarschijnlijk de westkust van India), op de 19e juni in positie 6º30 NB 92º9’ OL door het Franse marine fregat LA SEMILLANTE, bewapend met 42 kanonnen, waarvan 26 lange 12 inch kanonnen op het hoofddek, 10 lange van 9 inches, en 6 24-ponds carronades (opm: kort kanon van gering gewicht, maar met grote boring) op het achter- en voordek. Het aantal opvarenden bedroeg 300 tot 400, inclusief Laskaren (opm: Indi[a]sche matrozen), die 12 weken daarvoor uit Îsle de France (opm: waarschijnlijk een Franse marinebasis op Mauritius) waren vertrokken toen zij de FAME en de JAMES DRUMMOND kaapten. De volgende schepen hadden ze (reeds) gekaapt, namelijk de ÎSLE DE FRANCE, een kaperbrik met 8 kanonnen dat ze tot zinken hadden gebracht, dat een prijs was geweest van Zr.Ms. schip DUNCAN, en een onder Arabische vlag varend groot schip, geladen met rijst van Mangalore bestemd voor Muscat, dat ze in brand hadden gestoken; beide bij de westelijke ingang van het Negen Graden Kanaal. Ze hadden het schip OLIVE genomen, onderweg van Mocoa (opm:  vermoedelijk Mokha in Yemen) naar Begalen, in het zicht van Point de Galle (opm: op Ceylon), gedeeltelijk beladen met schatten, welke uit de OLIVE werden gehaald.” (opm: het slot ontbreekt helaas)

1807

STAR 080907
Uittreksel uit de Madras Government Gazette van 22 januari 1807.
Het schip JAMES DRUMMOND, kapt. Johnstrup en de brik SOPHIA, kapt. Mionhars, zijn van Îsle de France in Tranquebar aangekomen, na een zeer snelle reis.
(opm: Tranquebar was een Deense kolonie in het zuid-oosten van India in de deelstaat Tamil Nadu. Deze nederzetting was in de 17e eeuw gesticht door de Deense Oost-Indische Compagnie als factorij voor de handel van Denemarken op India).
De volgende informatie werd hierbij verkregen:
“Het fregat CANNONIER lag in de haven, terwijl de SEMILLANTE en PIEDMONTAISE met twee kapers op zee bleven. Maar de schepen welke zij hadden prijs gemaakte, 13 in getal, waren aan de waakzaamheid van de Britse kruisers ontsnapt en in de haven gekomen. De JAMES DRUMMOND was voor 11.000 dollar verkocht.
Toen bovengenoemde schepen Mauritius verlieten had men het Engelse eskader gedurende een week niet gezien, en af en toe breidden ze hun kruistocht uit dagenlang uit, buiten het zicht van het eiland.
De lokale handel op de kust van de Franse eilanden was ernstig onderbroken geweest door de Britse kruisers, en het tekort van de bewoners aan rijst was aanzienlijk. Maar zeer grote voorraden van rundvlees en meel waren door Amerikaanse schepen geïmporteerd, waarvan 63 gereed waren om uit te varen die in de afgelopen 30 dagen op Mauritius waren aangekomen.

Opmerking:    De koper van de JAMES DRUMMOND is onbekend, maar zou de eveneens onbekende oorspronkelijke eigenaar kunnen zijn, die voor de veiling in Mauritius een neutrale tussenpersoon heeft gebruikt. Wellicht een Deen, afgaande op de Deense naam van de kapitein en de gekozen neutrale bestemming. Voor deze veronderstelling spreekt ook dat de terugkoop bij een relatief jong schip vrij gebruikelijk was, terwijl bovendien het schip in Zuid-Oost Azië bleef varen.

OHC 230407
Door het Franse fregat LA SEMILLANTE, zijn in de Oost-Indiën genomen (opm: ten zuiden van India rond juni 1806) de Engelse schepen JAMES DRUMMOND, OLIVE, ADEAN, ACTIVE en FAME, het laatste is hernomen.

1809

CAG 110509
Calcutta. Het goede schip JAMES DRUMMOND, kapt. Hammett, zal nog deze maand naar Bombay uitvaren.
Voor informatie over vrachttarieven vervoege men zich bij de firma Alexander en Co.

1812

GOGA 040612
18 april 1812. Op zondag bereikte het bericht Buitenzorg dat het transportschip JAMES DRUMMOND uit Macassar te Sourabaya was aangekomen. Aan boord waren luitenant kolonel Winkelman en het garnizoen, krijgsgevangenen uit die plaats.
Zr.Ms. schip HESTER, het transportschip JAMES DRUMMOND en de schoener MINTO, waren op 10 februari in Macassar aangekomen. Op de 26e van die maand werd de belangrijke formele overeenkomst ondertekend door commissaris kapitein Phillips namens Zijne Majesteit voor de East India Company in vervolg op de capitulatie.
MAC 061012
Madras. Woensdagavond arriveerde het schip JAMES DRUMMOND, kapt. P. Gardner, van Java, vanwaar het op 9 september was vertrokken.
BOG 021212
Bombay. Aangekomen 25 november het schip JAMES DRUMMOND, kapt. Patrick Gardner, van Bengalen.

1814

CAG 090614
De JAMES DRUMMOND, die de expeditie naar Bali had begeleid, moet na haar terugkeer een reis ondernemen naar China. Het schip was gecharterd door de Javaanse regering voor een lading stukgoed naar Canton.

1815

CAG 250515
Calcutta. In de afgelopen week is de JAMES DRUMMOND op de rivier ten anker gekomen, afkomstig uit Java met een detachement lokale troepen. Het schip bracht geen nieuws mee.

1816

BC 280916
Batavia, 25 september. Binnengekomen het Engelse schip JAMES DRUMMOND, kapt. T. Balton, van Sourabaya 19 september, met Engelse troepen.
MAC 101216
Calcutta, 21 november. Aangekomen 16 november JAMES DRUMMOND, kapt. F. Balton, van Batavia, vanwaar vertrokken 29 september en van Penang 22 oktober.

1817

De JAMES DRUMMOND moet eind 1816-begin 1817 in Calcutta zijn verkocht, vermoedelijk aan de Franse kapitein D. Allegre en eventuele lokale partners en kreeg de naam CHANDERNAGOR.
De Engelse kranten schrijven de scheepsnaam als CHANDERNAGORE, de Fransen laten de laatste E weg, dus CHANDERNAGOR. Het schip is vernoemd naar de stad die nu Chandannagar heet, gelegen in West-Bengalen in het Hooghly district nabij Calcutta.

MAC 080417
Madras. Op 16 maart waren uit de haven vertrokken de CHANDERNAGOR, kapt. D. Allegre, naar Havre de Grace (opm: le Havre).
GOGA 180917
Het Franse schip CHANDERNAGOR vertrok op 15 september van Port Louis (opm: Mauritius) naar Havre de Grace.

1818

CM 190318
Advertentie. Het schip CHANDERNAGOR, 1000 ton groot, van Bengalen, gegoten anker, op de 3e van deze maand in Cherbourg aangekomen. De waarde van haar lading wordt geschat op verscheidene miljoenen. Deze bestaat uit suiker, koffie, indigo, katoen, salpeter, peper, gember en andere kostbare artikelen., in het bijzonder twee kisten bevattende Indiase antiquiteiten. Het schip is bestemd naar Le Havre.
(opm: de reden van dit bericht is onbekend; waarschijnlijk is het schip met zeeschade Cherbourg aangelopen, waardoor men nu via bodemarij geld probeerde te genereren om na reparatie het laatste stukje naar Le Havre te kunnen afleggen; mogelijk waren schip en lading onverzekerd)

Bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft notaris Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden.

1819

BOG 170319
Calcutta. Het Franse schip CHANDERNAGORE, kapt. D. Allegre, is 16 februari te Kedgeree aangekomen, na op 19 juli 1818 van Havre de Grace te zijn vertrokken en 2 december van Bourbon.

Opmerking:    Het schip was weer in de buurt van thuishaven Chandernagor en haar veronderstelde partners. Gelet op de lange tijd nodig van Le Havre naar Bengalen – en de ervaringen van Cherbourg – was het fregat waarschijnlijk in slechte conditie. Geld was er niet, zie de veronderstelde bodemarij, dus zal Allegre zijn schip rond maart-april hebben verkocht aan Palmer & Co, Calcutta, in februari 1820 de verkopers aan Van Caneghem & Co. Of Palmer het schip daadwerkelijk heeft geëxploiteerd kon niet worden vastgesteld, maar lijkt niet waarschijnlijk.

1820

Op 21 februari 1820 werd de CHANDERNAGOR door Séraphin van Caneghem, negociant, handelend onder de naam Van Caneghem & Comp, Oostende onderhands te Chandernagor, Bengalen aangekocht,. De driemaster kreeg de nieuwe naam BARONESSE VAN DER CAPELLEN. Op 1 juni vertrok het schip onder kapt. François Frédéric Cambernon naar Batavia.
Opmerking: De BARONESSE VAN DER CAPELLE is vernoemd naar de echtgenote van Godert Alexander Gerard Philip baron van der Capellen, heer van Berkenwoude en Achterbroek (* Utrecht, 15 december 1778 – † De Bilt, 10 april 1848), was een Nederlandse diplomaat, onder meer minister van Binnenlandse Zaken en Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië.

RC 220120
Batavia, 20 augustus 1819. Berigten van Samarang behelzen, dat Zijne Excellentie de Gouverneur-Generaal en Mevrouw de Baronesse Van der Capellen, na zich enige dagen te Tagal (opm: Tegal, Midden-Java) en te Pekalongan te hebben opgehouden, aldaar op den 29 juli j.l. in goede welstand waren aangekomen, en, op den 15 dezer maand, de reis naar de Hoven van Sourakarta (opm: Surakarta) en Djocjacarta (opm: Yogyakarta) hebben aangenomen.

Op 4 augustus arriveerde de BARONESSE VAN DER CAPELLE met stukgoed van Chandernagor te Batavia op een door de resident van Chinsurah (Bengalen) op 23 februari verstrekte pas.

Besluit van de Gouverneur Generaal te Batavia, 4 september 1820 no. 6
De resident van Chinsurah (Bengalen) d.d. 23 februari 1820 no. 1 deelt mede, dat hij aan de Nederlandse burger en koopman  te Oostende, Seraphin van Caneghem, heeft verleend een pas naar Batavia voor zijn te Chandernagor gekocht driemastschip LE CHANDERNAGOR, door koper hernaamd de BARONESSE VAN DER CAPELLEN. Onlangs is deze Van  Caneghem te Batavia aangekomen  waarbij hij verklaarde te Oostende een kantoor van negotie te hebben met de naam Van Caneghem & Co. maar dat hij zich in Nederlands-Indië wil vestigen. Hij had zich al twee jaren te Chinsurah opgehouden en is nu met de door hem gekochte BARONESSE VAN  DER CAPELLEN ter rede van Batavia aangekomen. Hij vraagt voor dit schip nu een eerste Nederlands-Indische zeebrief en is nu voornemens met dit schip naar Samarang te vertrekken en dan zo spoedig mogelijk naar Nederland.
Voor dit schip vraagt hij toestemming naar Samarang te varen, het daar te laden en dan naar Nederland te vertrekken. Echter blijkt uit de koopacte, op 21 februari 1820 verleden voor de notaris J. Berchon de Fontaine te Chandernagor, dat het schip niet zijn eigendom is, maar van zijn firma Van Caneghem & Co. te Oostende, zijnde dus een Nederlands schip. Het verzoek om een Nederland-Indische zeebrief wordt derhalve van de hand gewezen.
(opm: vermoedelijk is het schip dus op een door de consul afgegeven voorlopige zeebrief naar Antwerpen gezeild)

BC 050820
Batavia, 4 augustus. Heden arriveerde alhier ter rede met stukgoederen het schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon. Het was den 1 juni van Calcutta herwaarts vertrokken.
(opm: de eerste reis onder Nederlandse vlag van dit in 1801 in Brits-Indië gebouwde fregat, eigendom van S. van Caneghem te Oostende; het vertrok op 22 oktober 1820 van Batavia naar Antwerpen).
RC 231220
Batavia, 18 augustus. Ter rede van Batavia liggen Zijner Majesteits schip TROMP, kanonneerboot No. 11,
schepen BARONESSE VAN DER CAPELLEN, VROUW MARIA, JOHANNA, WILHELMINA, DELPHINA, JACOBA, BETZEIJ AND CAROLINA, HERO (opm: HÉROS), RACE HORSE, MERCURIJ, MARIA LOUIZA, brikken ADSISTENTIE, JACOBA AMBROSINA, JOHANNA, SAMARANG, AGLAIJA, ADVENTURE, JACOBA, MARIA CHARLOTTA, JUPITER, FANNIJ, ANNA MARIA, ELIZABETH; schoeners DRAKE en LUCIFER, Engelse schepen MARIJ, JANE, HERO OF MALOWN, WILLIAM NEILSON, MARIJ ANNE, JOHN BULL, ANNE, BRITANNIA, JESSIJ, UNITIJ en CASTLE FORBES;
Amerikaanse schepen VOLTAIRE, CAROLINA, CLAIJ, MARIJ ANN, en brik BRAZILLAN.

1821

BC 170321
Den 5 december 1820 kwam in de Tafelbaai - Kaap de Goede Hoop binnen het Nederlandse schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon (opm: fregat, kapt. François Frédéric Cambernon), den 22 oktober 1820 van Batavia naar Antwerpen vertrokken, hetwelk den 10 dito de reis naar Antwerpen voortzette,  en den 6 dito het Nederlandse schip CORNELIA SARA, kapt. Jacob Marcussen, den 3 september van Texel met 4 passagiers en 50 man troepen naar Batavia vertrokken, hetwelk den 19 dito de reis naar Batavia voortzette.
RC 100221
Rotterdam, 9 februari. Het schip de BARONESSE VAN DER CAPELLEN, Cantbrinson, (opm: fregat, kapt. F.F. Cambernon), van Batavia, is den 3 dezer te Cowes binnengelopen; was den 23 oktober vertrokken.
HCR 120221
Cowes, 9 februari. Op zaterdag arriveerde het fraaie Nederlandse schip, 650 ton metende, genaamd BARONESSE VAN DER CAPELLEN (vernoemd naar de echtgenote van de Gouverneur in Batavia), onder kapt. F.F. Cambernon, van het eiland Java, met koffie, suiker, indigo  enz, bestemd voor Antwerpen. Verscheidene groepen dames en heren hebben het schip tijdens het verblijf in Cowes bezocht. Op donderdag werd de Franse consul met een groot aantal gasten uitgenodigd en rijk onderhouden met een grote verscheidenheid aan vlees en wijnen van verschillende soorten.

Ofschoon het schip buitenslands was gebouwd werd op 16 april 1821 door de Minister van Staat aan Z.M. de aanbeveling gedaan een Nederlandse zeebrief af te doen geven als een faveur van Z.M, waarbij rekening was gehouden met het belang van de handel of scheepvaart. Het Departement had hiertoe zelf een aanbeveling gedaan in belang van de handel op Java.
(opm: Volgens een wet uit 1819 diende een schip, om een Nederlandse zeebrief te kunnen verkrijgen, in het binnenland te zijn gebouwd. Uitzonderingen waren slechts mogelijk wanneer een schip voor het land van groot belang was, of wanneer het voor meer dan 2/3e in Nederland was vertimmerd)
Er was weliswaar enige twijfel gerezen over het Nederlanderschap van Van Caneghem, omdat hij door het Gouvernement te Batavia wordt geconsidereerd als een toekomstig ingezetene aldaar. Doch daar dit wellicht niets veranderen zal in de voortduring van zijn huis van commissie te Ostende onder de firma van Caneghem & Co, zo zou aan die firma, welke bovendien als koper van het schip schijnt te moeten aangemerkt worden het verlangde faveur kunnen worden verleend, en deze firma die ook te dezen aanzien aansprakelijk zijn, iets dat te meer van belang wordt wanneer, gelijk hoogstwaarschijnlijk is, het bekomen van de Nederlandse zeebrief zal worden opgevolgd door de aanvrager om een Turkse Pas, welke alsdan niet kan worden geweigerd.  
Wel diende nog een acte van meting te worden geproduceerd om de grootte van het schip in Nederlandse maat te kunnen vaststellen en de naam van de schipper te worden opgegeven.
Bron: N.A. Den Haag, Toegang nummer 2.08.01.07, bestanddeel 146 (foto’s 22, 27-32)

Op 16 juni 1821 was in Den Haag het concept besluit gereed, waarna op 29 juni 1821 voor de BARONESSE VAN DER CAPELLEN onder kapitein F.F. Cambernon de eerste Nederlandse zeebrief kon worden afgegeven, welke was aangevraagd door S. van Caneghem & Co, Oostende.

RC 090621
Rotterdam, 8 juni. Te Antwerpen ligt in lading: naar Batavia, om ten spoedigste, tegen den 15 juni, te vertrekken, het Nederlands fregatschip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, (opm: kapt. F.F. Cambernon), zeer goed geschikt voor passagiers, en groot circa 800 tonnen; nadere informatie ten kantore van de heren D. Parish, Agie en Comp, of bij de makelaars Chs. Grisar en W.J. Marsily.
S. van Canighem, reder van voornoemd schip, door een verblijf van meerdere jaren te Batavia in de Oost-Indische handel dooroefend, voornemens zijnde daar wederom naar toe te keren, ten einde zich aldaar te vestigen tot het uitvoeren van commissiën, beveelt zich in de gunst van Rederen en Kooplieden aan. 
RC 090821
Rotterdam, 8 augustus. Men meldt van Vlissingen van den 4 augustus:
Sedert den 30 juli zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild BARONESSE VAN DER CAPELLEN, J.F. Cambernow (opm: fregat, kapt. François Frédéric Cambernon), naar Batavia;

1822

RC 250422
Rotterdam, 24 april. Volgens particuliere berigten van Batavia, tot den 14 december 1821, was aldaar den 11 dito gearriveerd het schip (opm: fregat) BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, van Antwerpen.
RC 290822
Batavia, 23 maart. Te Samarang liggen ter rede Zr.Ms. roei-kanonneerboten No. 9 en 16; schepen de VROUW CATHARINA ELIZABETH; de VROUW HELENA; BARONESSE VAN DER CAPELLEN;
BC 290622
Batavia, 21 juni. Aangekomen het schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, van Makasser den 13den dito, met Zr.Ms. troepen.
OHC 131222
(opm: geen datum, vermoedelijk augustus) Van Batavia is vertrokken de BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, naar Calcutta.

1823

OHC 150323
Te Bengalen is den 1 oktober (1822) gearriveerd de BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, van Batavia.
OHC 150323
Amsterdam, 13 maart. Te Antwerpen is gearriveerd het schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, van Batavia.
(opm: waarschijnlijk is het in 1801 in Brits-Indië gebouwde schip na lossing ter plaatse verkocht voor de sloop)

 

Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.72
DVD - XXXI – 132-II C0032/C0035
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip CHANDERNAGOR ex JAMES DRUMMOND, door kopers genoemd wordende BARONNESSE VAN DER CAPELLEN

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Chandernagor, 21 februari 1820

type schip

bouwwerf/verkoper John Benjamin Jones voor Palmer & C°, Calcutta

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Séraphin Van Caneghem handelaar, Oostende voor Van Caneghem & C°

te voeren door kapt.

grootte in tonnen ongeveer 1.000 ton

tuigage / aantal dekken 2 dekken 3 masten

afmetingen lengte over stevens123.2 voet, over kiel 104.5 voet, wijd 32.6, hol 20.6 voet van kiel tot onder het dek.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 26 juni1821

nummer van registratie dfolio 23 verso case 2 - folio 24

notaris

prijs NLG. 45.000 roupies

bijzonderheden gebouwd te Demaun (bij Mahé) van teakhout
ter anker in rivier Hooghly
(opm: de plaats heet nu Chandannagar aan de Hooghly-rivier)





researcher/datum research: AD/300309

Naam BARONESSE VAN DER CAPELLEN
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1821
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.72
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen
N.A. Den Haag, Besluiten Gouverneur-Generaal van Oost-Indië
De heer André Delporte, Luik
Wikipedia
AC = Amsterdamsche Courant
BC = Bataviasche Courant
BOG = Bombay Gazette (vertaald)
CAG = Calcutta Gazette (vertaald
CM = Caledonian Mercury (Edinburgh, vertaald)
GOGA = Government Gazette (India, vertaald)
HCR = Hampshire Chronicle - Winchester, Hampshire (vertaald)
MAC = Madras Courier (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
STAR = Star (Londen, vertaald)