Inloggen
CAMPHUYS - ID 1240


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1890-05-28 / 1902-10-25

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 154
Date Laid Down: 1889-01-08
Launch Date: 1889-11-16
Delivery Date: 1890-06-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 570
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 1/2 , 24 1/2 & 40 - 36)
 
Gross Tonnage: 712.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 399.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 174.80 Feet (British) Registered
Beam: 28.50 Feet (British) Registered
Depth: 20.30 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 8 0 0 0 20
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-05-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: CAMPHUYS
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja
niet vermeld49-1890-05-28

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-06-14 CAMPHUYS
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCJL

Ship Events Data

1889-11-16: NRC 171189. Amsterdam, 16 november. Het stoomschip CAMPHUIJS, dat hedenmiddag van de helling van de scheepsbouwmeesters Huijgens en Van Gelder alhier afliep, is lang over stevens op het tentdek 168 Engelse voeten, bij 27’10 wijdte en 13’10½ holte tot kuildek. Het is een van de 13 schepen, die de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij voor de dienst in Nederlands Indië laat bouwen. Voor de vaart in de Molukken, met Ternate als station, wenste deze maatschappij een gekoperd stoomschip en koos daarvoor hetzelfde stelsel, waarnaar de schepen BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, MAIBIT, AMSTEL, AMSTERDAM, CATHARINA en NICOLAAS BEETS gebouwd werden, op dezelfde helling waar nu de CAMPHUIJS afliep. Het schip heeft houten kiel en stevens, terwijl de geheel ijzeren huid volgens dit stelsel tot boven de waterlijn gedubbeld wordt met een houten beplanking, aan de ijzeren huid bevestigd met hardhouten nagels, waardoor de verderfelijke inwerking van de koperen dubbelhuid op de bij sommige andere stelsels gebezigde vastmaking met ijzeren bouten, geheel voorkomen wordt. De machine is triple compound, indicerend als maximum 550 paardenkrachten, welke machine de bouwmeesters lieten vervaardigen bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam en die het schip een snelheid van 10 mijl verzekert.
1902-10-25: Final Fate:
Het stoomschip CAMPHUIJS van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, op weg van Ambon naar Nieuw-Guinea, raakte in brand bij het eiland Boano (nabij Ceram). Op reis met passagiers, post en stukgoederen van Ambon naar Nieuw-Guinea is op 25 october 1902 ter hoogte van het eiland Boano (bij Ceram) door een ongeluk in de lampenhut brand uitgebroken.Het schip brandde geheel uit en ging met lading en post verloren. Alle passagiers en de gehele bemanning werden gered door het gouvernementsstoomship AREND. De CAMPHUijS was op 25 october 1902 van Ambon vertrokken met als eerste bestemmingshaven Wahai (noordkust van Ceram).


Afbeeldingen


Omschrijving: De CAMPHUYS, waarschijnlijk te Tandjong Priok
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: De CAMPHUYS aan de steiger te Ambon
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Nog een foto van de CAMPHUYS.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten