Inloggen
CERES - ID 12002


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-12-24 / 1817-12-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood
Construction Data

Technical Data

Net Tonnage: 74.00 lasts (commercial)
 
Configuration Changes

Datum 23-08-1814
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Gerepareerd, vertimmerd en met koper gedubbeld te Rotterdam, waarvan de kosten en verdere benodigdheden ruim 2/3e van de inkooppeningen op 23 augustus 1814 te boven gaan

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1814
Datum agenda: 1814-12-24
Register nr: 18141251
Scheepsnaam: CERES
Type: Brigantijn
Lasten: 74
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoboken, Anthony van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Roozeboom, C.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
boekhouder en mede-reder

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 181?-08-00 GOEDE HOOP
Manager: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1814-08-23 CERES
Manager:
Eigenaar: Anthony van Hoboken en Firma D. & C. Blankenheym, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: partenrederij
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1814-12-20 CERES
Manager: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de brigantijn CERES van 23 augustus tot 20 december 1814:
Anthony van Hoboken, Rotterdam, boekhouder, 1/2e part
D. & C. Blankenheym, Rotterdam, 1/2e part

Eigenaren van de brigantijn CERES sinds 20 december 1814:
Anthony van Hoboken, Rotterdam, boekhouder, 1/3e part
D. & C. Blankenheym, Rotterdam, 1/3e part
Firma Ferrier & Co., Rotterdam, 1/3e part

Ship Events Data

1817-12-27: Final Fate:
De brigantijn CERES, kapt. M.A. Jacometti, is op 27 december 1817 bij Bonaire op het rif gestrand.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt kapitein C.H.Rooseboom als gezagvoerder van 1814 t/m 1816 van de brik “Ceres”, gebouwd vóór 1814, en in 1814 vertimmerd voor een reis naar Curaçao en Zuid-Amerika op de werf “Rotterdams Welvaren”. Het voer voor de reederij Hoboken te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Van Hoboken liet in 1816 zijn schip de “Ceres” in de richting van de Caraibische Zee gaan. “De brik had er toen reeds een in de eerste maanden van 1815 begonnen reis naar Buenos Aires en Rio de Janeiro opzitten. Kapitein was Claas Rooseboom, die in november 1815 in Rotterdam notarieel liet vastleggen wat het schip op 22 oktober op de rede van Den Briel was overkomen: de masten van de Ceres hadden daar de boegsprieten van een andere brik geraakt, maar de schade was meegevallen. Twee maanden voordat ze de Brielse rede hadden bezeild, was de Ceres-bemanning uit Rio de Janeiro vertrokken met een lading koffie, suiker, huiden en hout. … De Ceres voer in de zomer van 1816 richting Curacao met Rooseboom opnieuw als kapitein.   Het moet een snelle rondreis zijn geworden, want in november lag het toen door P.G. de Boer gecommandeerde schip alweer in Antwerpen te laden, met Havana op Cuba als eindhaven. De Ceres begon haar derde en tegelijk laatste reis naar de Caraibische Zee in october 1817. Kapitein werd Martinus Azon Jacometti, de toen 27-jarige zoon van Theodorus, … “069 – p.101-102

 

Rotterdamsche Courant 22 september 1821114

Amsterdam, 20 september. Te Rio de Janeiro is gearriveerd C.H. Rooseboom (opm: voerende de brik CERES), laatst van Bahia, aan boord hebbende de goederen van het te Maranhao afgekeurde schip TALKE KIRSTINA, kapt. J. Fasmer, van Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 29 december 1821114

Rotterdam, 28 december. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 25 december:

….Het schip de WILLEM, Rooseboom (opm: fregat, ex ESTAFETTE [1818], kapt. Claas Henricus Roozeboom, Amsterdam), van Rio de Janeiro naar Antwerpen, is, trachtende om gedurende de storm van den 21, in de haven van Ilfracombe binnen te lopen, op de klip aan de oostzijde op strand gedreven en totaal verongelukt; men denkt weinig van de lading te bergen…..

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Rooseboom, Claas Henricus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Martinus Azon Jacometti werd geboren te Rotterdam op 17 september 1790  als zoon van Theodorus Azon Jacometti en Cornelia Reijgerrs.

Hij trouwde met Hermina Sophia de Vlugt, geboren te Rotterdam op 28 maart 1790. Na het overlijden van Martinus hertrouwde zij op 15 september 1835.118

Volgens een overlijdensakte overleed Martinus te Rotterdam op het schip de “ Batavia”  op 15 oktober 1831, 41 jaar, 1 maand en 3 dagen.

 

 

 

Rotterdamsche Courant 08 november 1831

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Jacometti werd per 16 oktober 1827 met vlagnummer 234 op voordracht van de heer B.J.Martens ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop"002.

Martinus Azon Jacometti, oud 37 jaar, wonende te Schoonderloo en met als adres J.Bondix op het Bickerseiland, voerende het fregat Anthonia naar Batavia, werd in de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 09/16 oktober 1827 als effectief lid voorgedragen/benoemd op voordracht van kapitein J.Martens. Zijn vlagnummer was 234023.

Hij werd per 26 juni 1830 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

M.Azon Jacometti was met vlagnummer R31 in de periode 1819 t/m 1831 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 14 oktober 1828 staat een verzoek van kapitein M.Azon Jacometti om inlichtingen omtrent het Weldadig Zeemans Fonds.042.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 oktober 1831 verzoekt de wed. Martinus Azon Jacometti, geb. H.S. de Vlugt om een uitkering. In de notulen dd 24 november 1831 staat dat een uitkering 1e klasse is toegekend aan Hermina Sophia de Vlugt, weduwe van kapitein Markus Azon Jacometti. De uitkering ging in op 01 november 1831.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 oktober 1835 wordt melding gemaakt van het hertrouwen van de weduwe M.A.Jacometti. 042

 

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 06 december 1831 wordt aan de weduwe van kapitein M.A.Jacometti een uitkering toegestaan023.

 

In het Jaarverslag 1831 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Gemeentearchief van Rotterdam, J/126) staat vermeldt dat hij in 1831 is overleden.

In het Jaarverslag 1832 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat dat “de Wed. M.Azon Jacometti voorlopig voor dezelve (i.c. een uitkering) voor bedankt heeft.”

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        234                            1827           fregat               Anthonia                    geen opgave

                                      1828-1830     fregat               Anthonia                    A.van Hoboken te Rotterdam

 

In 1824 was M.Jacometti Az gezagvoerder op het Rotterdamse fregat de "Drie Gezusters" (286 lasten). De boekhouder was A.van Hoboken012.

 

Van Sluijs013 vermeldt een kapitein Jacometti in 1817 als gezagvoerder van van de brik “Ceres”, gebouwd vóór 1814, en in 1814 vertimmerd voor een reis naar Curaçao en Zuid-Amerika op de werf “Rotterdams Welvaren”. Het voer voor de rederij Hoboken te Rotterdam. Het schip is op 27 december 1817 bij een reis naar Curaçao bij Bonaire op een rif gelopen, gestrand en verloren gegaan.

 

Bouma025 vermeldt M.A.Jacometti als gezagvoerder gedurende:

*    1819 t/m 1823 van de brik “Dijkzicht” ex Drie Gezusters, geen vermelding van bouwplaats en -jaar, 287 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam

*    1825 van het 3/mschip “Vijf Gezusters”, gebouwd in 1820, bouwplaats niet vermeld, 530 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam;

*    1823 t/m 1830 op het fregat “Drie Gezusters”, gebouwd vóór 1807, 535 ton o.m., varend voor A.van Hoboken te Rotterdam;

             Overlap met de vorige “Vijf Gezusters” Maar zie hierna bij Overige bijzonderheden over de naamwisseling van Drie naar Vijf Gezusters!

*    1828/1829 op het 3/m schip “Anthony”, gebouwd in 1827 te Rotterdam, 470 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam;

*    1830 t/m 1831 op het 3/m schip “Batavia”, gebouwd in 1829 te Rotterdam, 710 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

 

Bericht dd 29 januari 2014 van Marien Lindenborn: Ik bezit een foto van een potloodtekening van een driemast zeilschip. De tekening schijnt gemaakt te zijn door een kunstschilder uit Delft, genaamd Izaak Schouman en schijnt te dateren uit 1827, althans dat wordt beweerd.

Nu zijn de vlaggen duidelijk te zien: de huisvlag van Anthony van Hoboken en de Rotterdamse nummervlag R.31.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein

M.A.Jacomettie op de:

 “Vijf Gezusters”, dd 15 februari 1825

 

Overige bijzonderheden

De Rotterdamse reder Van Hoboken liet in 1816 zijn schip de “Ceres” in de richting van de Caraibische Zee gaan. “De Ceres voer in de zomer van 1816 richting Curacao met Rooseboom opnieuw als kapitein.    Het moet een snelle rondreis zijn geworden, want in november lag het toen door P.G. de Boer gecommandeerde schip alweer in Antwerpen te laden, met Havana op Cuba als eindhaven. De Ceres begon haar derde en tegelijk laatste reis naar de Caraibische Zee in october 1817. Kapitein werd Martinus Azon Jacometti, de toen 27-jarige zoon van Theodorus, die het zeemansvak van zijn vader zal hebben geleerd en ook wel enige tijd – zoals dat destijds meestal ging – bij hem aan boord zal hebben gevaren. De eerste reis van Martinus als gezagvoerder werd geen gelukkige, want enige dagen vóór het eind van het jaar strandde de Ceres op een rif bij het eiland Bonaire. Voor Azon Jacometti en zijn bemanning liep het goed af, maar de brik ging verloren … “069 – p.102

“Het fregat Rotterdams Welvaren was een bodem van 185 last, die in Antwerpen (ca. 1821) was gekocht nadat Martinus Azon Jacometti en Van Hobokens werf-timmerbaas het fregat – dat eerder onder de naam Flora had gevaren – daar hadden geïnspecteerd. Ze hadden het schip goedgekeurd en de koop- gesloten. Het lag in oktober 1820 aan de werf ‘Rotterdams Welvaren’. Werf en schip: ze hadden dezelfde naam.”069 – p.123.

“De laatste reis die de Jonge Anthonie voor het duo Van Hoboken/De Cock naar Java maakte zou tot Decima worden verlengd. Kapitein Theodorus Azon Jacometti stuurde in februari 1821 zijn schip het Goereese Gat uit. De Jonge Anthonie zou pas ongeveer tweeënhalf jaar later terugkeren. Op 26 juni 1822 koerste het fregat van Batavia richting Decima, … Behalve de grebruikelijke goederen als suiker sappanhout en laken had Azon Jacometti een verzegeld kistje met ruim 7.158 gulden aan gemunt geld meegekregen voor opperhoofd Cock Blomhoff …. Het werd een snelle reis, met veel mooi weer. Op 22 juli passeerde het schip Straat Formosa … Een week later ankerde de Jonge Anthonie bij Decima … ”. Het schip had een nieuwe fokkemast nodig, die werd aangebracht. Op 26 november verlieten zij de baai van Nagasaki.069 – p.126.

Kapitein Marinus Azon Jacometti verscheen op 10 juli 1824 voor de Rotterdamse notaris Matthijs Versteeg om een scheepsprotest op te laten stellen. Hij was met de “Drie Gezusters” op 22 januari 1824 uit Batavia vertrokken met een lading koffie en tin naar Rotterdam. “Door slecht weer onderweg was er enige schade aan het schip en mogelijk aan de lading ontstaan”.005. (door Rimkus ontleend aan het Nieuw Notarieel Archief nr.65 f675, Gemeentearchief van Rotterdam)

 

M.A.Jacometti verzorgde per 21 oktober 1827 vanuit Hellevoetsluis met de “Anthony” een troepentransport van 1 officier en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1828 na 134 dagen . Onderweg was 1 militair overleden;

Op 25 oktober 1828 vertrok hij wederom met de “Anthonie” van Hellevoetsluis met hetzelfde schip en een contingent van 1 officier en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 19 februari 1829 na 117 dagen.

Hij verzorgde per 25 september 1829 vanuit Hellevoetsluis met de Batavia met de “Anthonie” een troepentransport van 3 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 januari 1830  na 103 dagen.

En tenslotte voer hij wederom met de “Anthonie” vanuit Hellevoetsluis met de Batavia uit op 12 oktober 1830 en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 23 januari 1831 na 103 dagen waarbij 1 militair onderweg was overleden065.

 

In 1828 voer de Duitse scheepsdokter Strehler aan boord van de “Anthony” voor het eerst naar de Oost. In zijn boek Bijzonderheden wegens Batavia en deszelfs omstreken; uit het dagboek gedurende twee reizen derwaerts in 1828-1830. Haarlem 1833, doet hij verslag van allerlei natuurverschijnselen, zoals het “phosphorisch” oplichten van het zeewater bij nacht. Zijn schip ging op 16 februari 1829 op de rede van Batavia voor anker.

p.141 in: Multatuli. Leven en werk van Eduard Douwes Dekker. Dirk van der Meulen. SUN, Nijmegen, 2002 912 pp.

 

Algemeen Handelsblad 00-06-1829

“Voor passagiers van Rotterdam naar Batavia is uitmuntende gelegenheid per de nieuwgebouwde Nederlandsche gekoperde Fregatschepen: NEERLANDSCH KONING om te vertrekken tegen het eind van juli (1834 gevoerd door kapt. Pieter Vis) en

BATAVIA gereed om eerdaags van stapel te lopen en te vertrekken tegen het eind van augustus.”

Algemeen Handelsblad 00-09-1829

“Naar Batavia ligt te Rotterdam in lading het Nederlandse Fregatschip BATAVIA, kapt. Aron Jacometti, om in oktober te vertrekken.”

 

De “Drie Gezuster” was de nieuwe aanwinst van Anthonie van Hoboken, een fregat dat eerder John Ingliss heette en door hem in Londen was gekocht. “Voor de aankoop had … de koning hem op 1 oktober 1821 goedkeuring verleend door het uitschrijven van een Nederlandse zeebrief en van een Turkse pas. … In de zomer van 1825 werd de naam van het fregat veranderd in Vijf Gezusters, nadat zijn dochters Adriana en Johanna waren geboren.” Het schip voer in 1821/22 als “Drie Gezusters” naar Indië. -069

In 1823 “was Martinus Azon Jacometti met de Drie Gezusters onder de Japanse zuidkust in een tyfoon terecht gekomen toen dit fregat als derde Van Hoboken-schip een reis naar Decima maakte met aan boord de … tot factorijarts benoemde Von Siebold. Deze was gevraagd naast natuurkundig werk ook onderzoek naar de Japanners zelf te doen: alles ten behoeve van de handel met Japan. In zijn boek Nippon heeft Von Siebold de wervelstorm en de overtocht met de Drie Gezusters beschreven. De reis begon in de vroege ochtend van 28 juni 1823, toen Azon Jacometti het anker liet lichten van het op één mijl uit de kust bij Batavia liggend schip. … Het schip koerste eerst naar het eiland Banka, om tin op te halen. Het voer daarna de Zuid Chinese Zee in … De bemanning zag op 25 juli de kust van China en twee dagen later het eiland Formosa … “. Begin augustus kwam men in een tyfoon terecht met veel schade. “Alles liep echter toch goed af en op 7 augustus kwam … Kaap Nomo in het vizier … “ De Drie Gezusters had geschenken meegbracht voor de sjogoen. Na lossing van de lading werden kisten koper ingenomen. “Eerst op 24 november was alles afgehandeld; in de ochtenduren lichtten de Drie Gezusters en de Onderneming het anker, gingen onder zeil … .”069 – p.133 – 136

“In januari 1824 was het driemastschip Drie Gezusters van Java weer op weg gegaan naar Rotterdam, met een lading koffie en tin aan boord. En opnieuw zou het fregat zeer slecht weer ontmoeten … tot aan Helvoet toe.”069 – p.136.

“Het viertal schepen dat in het voorjaar van 1825 richting Canton ging bestond uit … de Vijf Gezusters van Van Hoboken. … Op 4 maart (1825) berichtte Van Hoboken de NHM-directie dat zijn schip die dag met een stoomboot de rivier was opgetrokken. … Aan boord … bevonden zich … 1.991 staven ijzer, 575 stukken lood, 33 kisten polemieten, vier balen lakens, 50 hele en 200 halve kelders jenever en 28 verzegelde vaatjes met in totaal 110.000 piasters. In de eerste week van januari 1826 begon het met thee beladen schip vanuit Canton aan de terugreis en op 16 april kon Azon Jacometti het anker bij Helvoet weer laten vallen. … De Vijf Gezusters was de eerste bodem van Van Hoboken die naar China voer; … ” 069 – p.140

“De Anthony (onder M.A.Jacometti) kreeg normale NHM-lading voor Oost-Indië toegewezen; eind november 1827 vertrok het schip vanuit Rotterdam naar Batavia.”069 – p.149.

“De Batavia was in juli 1830 van Java thuisgevaren en was toen volgens Van Hoboken in perfecte staat; het schip kon snel wéér weg en hij liet het na lossing in ’s Gravendeel dan ook niet naar Rotterdam komen. Kapitein Martinus Azon Jacometti, die in augustus 1831 met zijn bemanning het schip voor de tweede maal naar Nederland had teruggezeild, zou niet voor een derde maal uitvaren. Twee maanden na aankomst, in oktober van dat jaar, stierf hij onverwacht op 41 jarige leeftijd: na een ziekte van slechts twee dagen. Van Hoboken zette Ary Schaap van de Anthony – de neef van Maarten – op Jacometti’s plaats. … 069 – p.175-176-

 

Rotterdamsche Courant 07 oktober 1817114

Te Rotterdam liggen in lading naar: …

Curaçao: het gekoperd Brikschip CERES, kaptein Martinus Azon Jacomettie.

Adres bij Hudig, Blokhuyzen en Van der Eb…

 

Rotterdamsche Courant 19 maart 1818114

Amsterdam, 17 maart. Brieven van Curaçao tot den 2 januari melden, dat het brikschip CERES, kaptein M.A. Jacometti, van Rotterdam derwaarts gedestineerd, den 27 december (opm: 1817) ’s avonds op het rif van Bonaire vastgezeild was, en denkelijk zoude weg zijn; de equipagie was gered, en men zou de lading bergen. …

 

Rotterdamsche Courant 21 januari 1819114

Amsterdam, 19 januari. Te Ilfracombe is den 13 dezer gearriveerd het schip de JONGE ANTHONY, Azon Jacometti, van Batavia naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 30 maart 1820114

Rotterdam, 29 maart. Den 18 oktober (opm: 1819) is te Batavia gearriveerd het schip DYKZIGT, kapt. M. Azon Jacometti, van Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1820114

Rotterdam, 8 september. Den 6 dezer, des namiddags, zeilden de schepen ADMIRAAL BUISKES, W.P. Coffin, en de BARON VAN DER CAPELLEN, J. Purvis, naar Batavia.

Den 7 dezer zeilde van Helvoetsluis DIJKZIGT, M. Azon Jacometti, naar Batavia. Het schip is, door de stilte, onder de Goereese haven ten anker gekomen.

 

Batavische Courant 27 januari 1821114

Advertentie. Passage van hier naar Rotterdam met de extra welbezeilde en nieuw gekoperde brik DIJKZIGT, kapt. M. Azon Jacometti, is bijzonder gemakkelijk ingericht voor de overvoer van passagiers en voorzien van een fraaie, luchtige en ruime kajuit, zal medio februari van hier vertrekken. Adres bij Colville, Jutting & Co. Batavia, den 11 januari 1821.

 

Rotterdamsche Courant 14 augustus 1821114

Rotterdam, 13 augustus. ….

….Den 13 arriveerde kapt. Levieng met de brieven van den 11, van Harwich, en DIJKZIGT, M. Azon Jacometti, van Batavia.

 

Rotterdamsche Courant 15 december 1821114

Rotterdam, 14 december.

….Den 13 zeilden ROTTERDAM, P. Rijnbende, naar Surinamen; CLEMENS ALBERT, J.C. Uswald, naar Havana, TELEMACHUS, J. Pratt, naar Londen, WABASH, W. Eglin, naar Baltimore; de DRIE GEZUSTERS, A. Azon Jacometti, en JORINA. T. van Duivenboden, naar Batavia; de wind Z.O…..

 

Rotterdamsche Courant 20 december 1821114

Amsterdam, 18 december. In Texel zijn binnengelopen M. Azon Jacometti en H.J. Leeuw, als bijleggers, de eerste naar Batavia en de laatste naar Dundalk.

 

Rotterdamsche Courant 23 februari 1822114

Amsterdam, 21 februari. Kapt. B.R. van Wijk, van Amsterdam te Kadix gearriveerd, heeft den 6 januari, Goudstaart (opm: Start Point) N.O. 6 mijlen van zich hebbende, in goede staat gepraaid het schip HET GENOEGEN, kapt. R.C. Stada, van Amsterdam naar Surinamen, hebbende de wind N.O, en den 8 dito, op 47º17’ breedte en 9º32’ lengte west van Greenwich, mede in goede staat het schip de DRIE GEZUSTERS, kapt. M.A. Jacometti, van Rotterdam naar Batavia, laatst uit Texel.

 

Rotterdamsche Courant 25 juli 1822114

Amsterdam, 23 juli. Van kapt. J. van den Oever, voerende het schip (opm: fregat) MAGELLAAN, van Amsterdam naar Batavia, heeft men thans een brief ontvangen, geschreven den 7 april, tijdens hij aan de Kaap de Goede Hoop lag, waarin hij meldt den 29 januari op 5º58’ N.B. 21º11’ W.L. in goede staat gepraaid te hebben het schip de DRIE GEBROEDERS, kapt. M/A. Jacometti, van Rotterdam naar Batavia, laatst uit Texel, en den 9 februari op 1º29’ Z.B. 21º4’ gegiste lengte, aan boord gehad te hebben kapt. K.H. Zijlstra, voerende het schip (fregat) CHRSTINA BERNARDINA, van Amsterdam mede naar Batavia, die voornemens was de Kaap de Goede Hoop aan te doen en aan wiens boord alles wel was.

 

Rotterdamsche Courant 12 oktober 1822114

Batavia, 22 juni. Te Batavia is in het laatst van april of het begin van mei gearriveerd het schip de DRIE GEZUSTERS, M. Azon Jacometti, van Rotterdam, hebbende geen doden op deszelfs reis gehad, alsmede den 3 juni het schip de JONGE JACOBUS, J.J. Boon, van Rotterdam, laatst van de Kaap de Goede Hoop, en den 5 juni het schip DIJKZIGT, A. Schaap, van Rotterdam, laatst van Plymouth.

Ook waren er gearriveerd de schepen KATWIJK, J. van Duijn, en JORINA, T. van Duijvenbode, van Rotterdam, en de ARINUS MARINUS, J. Hahn, van Amsterdam, van welke het schip KATWIJK reeds den 21 juni de terugreis naar Rotterdam aanvaard had. De schepen JORINA en de JONGE ANTHONIJ, kapt. F. Azon Jacometti, waren den 26 juni naar Japan gezeild, en de schepen ARINUS MARINUS, de DRIE GEBROEDERS en DIJKZIGT zouden spoedig met troepen naar Borneo vertrekken…..

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Jacometti, Martinus Azon
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1818

RC 190318
Amsterdam, 17 maart. Brieven van Curaçao tot den 2 januari melden, dat het brikschip CERES, kaptein M.A. Jacometti, van Rotterdam derwaarts gedestineerd, den 27 december (opm: 1817) ’s avonds op het rif van Bonaire vastgezeild was, en denkelijk zoude weg zijn; de equipagie was gered, en men zou de lading bergen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1814.154

DVD XI – 5099
CEDULE

Naam schip genaamd geweest de GOEDE HOOP,
thans genaamd CERES

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 22 december 1814

type schip brigantijn

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. C.H. Roozeboom

eigenaar Anthony van Hoboken, (boekhouder en 1/3e part), firma D.& C. Blankenheym (1/3e part) en firma Ferrier & Co. (1/3e part), alle te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 74 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: gerepareerd, vertimmerd en met koper gedubbeld te Rotterdam, waarvan de kosten en verdere benodigdheden ruim 2/3e van de inkooppenningen op 23 augustus 1814 te boven gaan
Bewijsstukken:
1. publieke veiling op 23 augustus 1814 ten overstaan van Simon Jacob de Lang, notaris te Rotterdam, waarbij Anthony van Hoboken en D. & C. Blankenheym ieder 1/2e part van het schip kopen.
1. acte van verkoop en transport d.d. 20 december 1814 voor Jan van Oosterhout, notaris te Rotterdam, waarbij Anthony van Hoboken en de firma D.& C. Blankenheym elk 1/6e part van het schip verkopen aan de firma Ferrier & Co.


researcher/datum research: ML / 180909

Naam CERES
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1814
Toegang 1.01
Inventaris 2520

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1817.295

DVD XI - 5167
CEDULE

Naam schip genaamd geweest de GOEDE HOOP,
thans genaamd CERES

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 30 september 1815

type schip brigantijn

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma D.& C. Blankenheym (1/3e part), Anthony van Hoboken (1/3e part en boekhouder) en firma Ferrier & Co. (1/3e part), allen te Rotterdam

te voeren door kapt. Martinus Azon Jacometti

grootte in tonnen 76 gemeten lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de eigendomsverklaring is gevoegd:
- een acte van verkoop en transport van 20 december 1814 voor notaris Jan van Oosterhout, waarbij D.& C. Blankenheym en Anthony van Hoboken elk 1/6e van het schip verkopen aan Ferrier & Co (die daarmede 1/3e koopt).
- een acte van publieke verkoop en transport van 23 augustus 1814, voor notaris Simon Jacob de Lang, waarbij D.& C. Blankenheym en Anthony van Hoboken elk 1/2e part van het schip kopen.
Het schip is te Rotterdam vertimmerd en met koper gedubbeld, waarvan de kosten ruim 2/3e van de koopsom bedragen.
Zie ook acte 154 van 22 december 1814.


researcher/datum research: ML / 280310

Naam CERES
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1817
Toegang 1.01
Inventaris 2520