Inloggen
MERCUUR - ID 11958


Kroniekberichten

Datum 26 september 1823
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Texel, 24 september. Heden zijn alhier gearriveerd de schepen ALMELO (opm: brik), kapt. T. Smit, van Curaçao; CATHARINA, kapt. M. Boom, van Livorno; de TWEELINGEN DANIEL EN WILCO, kapt. J.G. Wiersma, van Nerva en MERCUUR, kapt. B.J. Hooghout, van Riga.

Afbeelding
Datum 18 januari 1825
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Mr. Herman Trip, openbaar notaris ter residentie van Groningen, is voornemens op vrijdag 28 januari 1825 des avonds te 7 uren, ten huize van de logementhouder L. van der Molen, aan de Groote Markt te Groningen, publiek te verkopen:
- 1/12 deel in het kofschip DE VROUW IDA ALEIDA, gevoerd door kapt. O.J. Woldring.
- 1/12 deel in het kofschip THEODOR HENRICH, bevaren door kapt. B. Simons.
- 1/12 deel in het kofschip GESINA, bevaren wordende door schipper R.F. Taai.
- 1/32 deel in het kofschip DE VROUW ZWAANTJE, wordende bevaren door Jacob Kortrijk.
- 1/32 deel in het kofschip MERCUUR, bevaren door kapt. Berend Simons Hooghout.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1825
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen. Den 15 augustus uitgezeild de schoenerschepen LIVELY, kapt. S. Finch: VICTORY, kapt. Robert Cubitt: HERO, kapt. Wm. Barfield, alle met boter naar Londen.
Den 16 dito binnen gekomen, het kofschip de JONGE SIKKO, kapt. P.A. Visser, met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen, de VROUW JANTJE, kapt. T.G. Mellema, DE VROUW MARGARETHA, kapt. A.E. Pot, met ballast naar de Oostzee.
Den 18 dito binnen gekomen de kofschepen: de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klasen: DE VRIENDSCHAP, kapt. C.H. Haverbult; de smakschepen: CONCORDIA, kapt. R. Dik; DE VROUW HENDRIKA, kapt. Jan H. Stuit; de VROUW PETRONELLA, kapt. P.E. de Jong;
de tjalkschepen: DE JONGE JAN, kapt. B.I. Siedses; de GOEDE HOOP, kapt. P.I. de Vries; de HOOP, kapt. W.H. Mulder, alle met hout van Noorwegen. Uitgezeild de kofschepen: JACOBA CATHARINA, kapt. D.L. Kuipers; MARTEN EN JAN, kapt. E.R. Krins; het smakschip de VROUW GEERTINA, kapt. J.P. Bossinga, alle met ballast op avontuur.
Den 19 dito binnen gekomen de smakschepen: de JONGE REMPT, kapt. W.J. Mellema; de VROUW CATHARINA, kapt. Jan H. Kappen; de VRIENDSCHAP, kapt. G.H. Smit; het kofschip 3 GEZUSTERS, kapt. T.P. Dijkstra; het tjalkschip de HOOP OP WELVAART, kapt. S.J. van der Meer, alle met hout van Noorwegen.
Den 20 dito binnen gekomen de kofschepen: MERCUUR, kapt. B.S. Hooghout, van Riga; de JONGE BAREND, kapt. B.R. van Wijk; JOHAN HENDRIK WILHELM, kapt. H. Slehnis; de smakschepen: GESINA CHARLOTTA, kapt. G. van Veen; de VROUW CATHARINA, kapt. N. Jacobs, alle van Noorwegen, beladen met hout. Uitgezeild het smakschip de VROUW MARGARETHA, kapt. Jacob Jans Wever, met ballast naar Noorwegen.
Den 21 dito uitgezeild de schonerschepen WALTER MATTHEWS, kapt. James Mouldon; THE HOPE, kapt. Enos Page, beide met boter naar Londen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1826
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Texel, 24 oktober. Binnengekomen: MOEDER FEYKE, kapt. J.H. Jonker, van Oléron; JONGE JAN, kapt. M.P. v.d. Zee, van Londen; MERCURIUS, kapt. R.S. Hooghout (opm: kof MERCUUR, kapt. B.S. Hooghout), van Riga; gisteren nog WILLEM DE EERSTE, kapt. J.C. Groendijk, uit Straat Davis, schoon.
Niets uitgezeild.
Den 22 uitgezeild: ALBERTINA, kapt. J.F. Somer, naar Hull.
OHC 261026
Amsterdam, 25 oktober. Te Kroonstad is gearriveerd R.D. Lovius (opm: MARIA SOPHIA), van Hamburg.
(opm: het verdere lot van de tjalk van kapitein Rinse Douwe Lovius is niet gevonden; vermoedelijk is de in 1806 gebouwde tjalk in Rusland gebleven, als gevolg van verkoop of van invriezen; kapitein Lovius’ woonhuis in Leeuwarden werd op 19 december 1826 tekoop aangeboden, en op 19 januari 1827 te huur per 12 mei, zodat hij kennelijk volgens plan een aantal jaren uit beeld zou blijven; om eerst in april 1834 als kapitein op de CONCORDIA op de Nederlandse vloot terug te keren)
DC 261026
Hellevoetsluis, 16 oktober. Gisteren namiddag zeilde in zee: ARINUS MARINUS, kapt. J. Halm naar Batavia; en arriveerde uit zee: DE JUFVROUW WILHELMINA LAURENTINA, kapt. J.J. Swart van Oléron. De wind ZZW.
Den 17 dito. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: PORTLAND, kapt. L. Bradfort van Baltimore. De wind NW.
Den 18 dito. Van de morgen zeilden in zee: SURPRISE, kapt. J. Huxtable naar Montrose; ROTTERDAM PACKET, kapt. J. Hossack naar Aberdeen. De wind NO.
Den 20 dito. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: DE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. J. Pearson van Londen en ADDISON PITLEGE, kapt. A. Rentoul van Dundee;
en zeilden in zee: APOLLO, kapt. D. Fairburn naar Hull en ANN, kapt. J. Pounder naar Londen. De wind NO.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1826
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

- Amsterdam, 24 oktober. Scheepvaartberichten:
- - Het schip DE TWEE GEBROEDERS, kapt. J. Cornelius (opm: buitenlander), met as en beenderen van Hamburg naar Nantes, is, volgens brief van Norden, aan de Memmertsbalg gezonken, doch het volk gered.
- Het schip DE MERCUUR, kapt. B.S. Hooghout, van Riga naar Amsterdam, is den 7 of 8 dezer, wegens tegenwind, doch in goede staat, te Hornmelsund, bij Arensdahl binnengelopen.

Afbeelding
Datum 13 januari 1829
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Groningen, 12 januari. In het afgelopen jaar zijn aan de stad Dordrecht uit zee aangekomen 228 schepen, waaronder 68 uit de havens van Zweden en Noorwegen, 9 uit Rusland, 66 uit Frankrijk en 49 uit Groot-Britannië, 35 uit Denemarken en Pruisen en 1 uit Batavia. In 1827 waren aangekomen 222 schepen, zijnde derhalve gedurende het afgelopen jaar 6 schepen meer.

PGC 130129
Mr. Gerhard Jacob Keiser, openbaar notaris ter residentie van Groningen, is voornemens op vrijdag 30 januari 1829, des avonds te 7 uren, ten huize van de logementhouder L. van der Molen aan de Groote Markt te Groningen, publiek op strijkgeldsconditiën te koop te presenteren een welbevaren tweedeks kofschip, de MERCUUR genaamd, lang 31 ellen, breed 7 ellen en hol 4 ellen, met staand en lopend want, ankers en touwen, zeilen en verder toebehoren, volgens inventaris. Tot hiertoe door kapitein Berend Simons Hooghout gevoerd en liggende thans aan de werf De Zwaan, bij de Eilandskerk te Amsterdam.
De inventaris is te lezen en nadere informatiën zijn te bekomen te Amsterdam ten kantore van de heren Floris der Kinderen en te Groningen ten kantore van gemelde notaris.
(opm: de kof werd verkocht aan H. & C. van de Stad, Zaandam; kapitein werd J.G. Visser)

Afbeelding
Datum 14 januari 1830
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 januari. Het schip MERKUUR (opm: kof MERCUUR), kapt. J.G. Visser, met hout van Riga naar Rotterdam, is, volgens brief van Farsund (opm: positie 58º04’ NB en 06º51’ OL) van de 19e december, na de 3e in een hevige storm een gedeelte van de deklast over boord geworpen te hebben, de 14e, door hulp van een zeeloods, buiten gaats, met groot levensgevaar aan een toegeworpen boei met een lijzeilsval door de zee aan boord gehaald, aldaar lek en in een zeer ontredderde staat binnengelopen; hebbende men op de rivier, om van de klippen vrij te blijven, nog een anker en touw moeten kappen; moest lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 27 juli 1830
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 juli. De 23e dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis DE VROUW MARIA, kapt. J.B. Peters, van Libau. De 24e, des namiddags arriveerde ANNA EN AMELIA, kapt. A. Chrisiansen, van Libau.
De 23e dezer, des namiddags, arriveerde in de Maas de stoomboot PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. A. Brons, van een pleziertochtje uit Helvoetsluis. De 24e, des namiddags, arriveerde BASTIAAN, kapt. J. Plug, van Hull. De 25e, des morgens, zeilden DE LEMMER, kapt. J. Tammes, JACOBINA EN BARBARA, kapt. K.Z. Schut, naar Londen; MERCURIUS (opm: kof MERCUUR), kapt. J.G. Visser, naar Riga; DE VRIENDSCHAP, kapt. J.R. Krens, naar …. ; DE TWEELINGEN DANIEL EN WILCO, kapt. J.G. Wiersma en DE HOOP, kapt. D. Guyt, naar Liverpool en JOHANNIS EN WILHELMINA, kapt. D. Mooyekind, naar Hull; LUDOLF THEODOR, kapt. J.A. Zyl, naar Newhaven; DE VROUW NEELTJE, kapt. K. Parrel, naar Drontheim.
De 25e dezer, des morgens, zeilden van Maassluis ALIDA ELIZABETH, kapt. H.H. Krall, naar Hull en DE JONGE GERRIT, kapt. J. Hus, naar Woodbridge.
De 26e dezer, des morgens, zeilden van Helvoetsluis DE ZEEMEEUW, kapt. E.E. de Vries, naar Alexandria, in Egypte; B. HAITSMA VIËTOR, kapt. J.A. van Wyk en CORNELIS DASSE VIËTOR, kapt. H.H. Bosker, naar ….; NEPTUNUS, kapt. J. Gehman, naar de Oost Zee en arriveerde DE BATAVIER, kapt. D. Dunlop, van Londen. De 26e dezer, des morgens, zeilde uit de Maas DE HOLLANDER, kapt. M. Boysen, naar Havana; MARIA EN ADRIANA, kapt. J. Parlevliet, naar Liverpool; MARIA AGNITA, kapt. J.A. Wayerbusch naar Suriname; DE TWEE AFWEZIGE ZUSTERS, kapt. J.F. de Boer, naar Stockton en arriveerde L’ISIS, kapt. J. Morel, van Duinkerken.

Afbeelding
Datum 28 september 1830
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 september. Het schip MERCUUR, kapt. J.G. Visser (opm: kof, kapt. J. Geerlofs Visser), met balken van Riga naar Rotterdam, is, volgens brief van Riga van de 13e dezer, op het eiland Oesel verongelukt (opm: zie ook RC 121030).

Afbeelding
Datum 12 oktober 1830
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 10 oktober. Kapt. J.G. Visser, gevoerd hebbende het schip MERCURIUS (opm: kof MERCUUR, zie RC 280930), van Riga naar Rotterdam, op het eiland Oesel verongelukt, meldt van daar van de 11e september, dat het schip geheel weg doch de inventaris geborgen was; men was met veel volk ook dagelijks bezig om de lading te lossen.
(opm: de afmetingen van 31 x 7 x 4 meter van dit reeds vóór de Franse tijd in Woudsend gebouwde tweedeks kofschip geven aan dat het schip een goede ‘houtsleper’ moet zijn geweest, zoals ook blijkt uit een aantal keren dat het schip vanuit Riga naar Nederland voer)

Afbeelding