Inloggen
BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN - ID 1174


Kroniekberichten

Datum 16 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 15 maart. Op het etablissement van de heer P. Smit Jr., scheepsbouwmeester en fabrikant van stoomwerktuigen alhier, wordt heden de kiel gelegd van het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, bestemd voor passagiers en goederen tussen deze gemeente en Duinkerken, waarvan de gezagvoerder zal zijn L. Hoogerwerff, en dat onder directie zal staan van de heren G. Outshoorn en C.L. Torley Duwel.
De machine van het surface condensing compound systeem, alsmede de stoomketel worden aan dezelfde fabriek vervaardigd, terwijl de nieuwste verbeteringen, zowel op het gebied van scheepsbouw als op dat van werktuigkunde, bij dit stoomschip in toepassing zullen worden gebracht.

Afbeelding
Datum 12 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 10 april. Van het etablissement van de heren P. Smit Jr. werd heden met goed gevolg te water gelaten, het voor de heren Hudig & Veder te Rotterdam gebouwde stoomschip INO. De lengte van dit vaartuig is 210 en de breedte 30½ Engelse voet, terwijl het ladingsvermogen 1.300 ton bedraagt. De compound surface condensing machine, van 500 paardenkracht, alsmede de stoomketel zijn in dezelfde fabriek vervaardigd en zullen zo spoedig mogelijk aan boord worden gesteld.
Met kracht zal er nu aan het in aanbouw zijnde stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN worden doorgewerkt, ten einde dit in het laatst van augustus af te leveren. Nog werden de kielen gelegd van drie stoomsleepboten voor rekening van de Slikkerveersche Sleepdienst, om dienst te doen tussen Dordrecht, Gouda en Amsterdam, in vereniging met de rederij de Blauwe Ster.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Slikkerveer, 21 augustus. Aan de Oosterkade te Rotterdam lag heden de geheel met vlaggen versierde stoomboot OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II gereed, om naar hier te vervoeren een aantal belangstellenden die wensten tegenwoordig te zijn bij het te water laten van het op de werf van de heer P. Smit Jzn. gebouwde stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN.
Groot was het aantal dergenen, die aan de uitnodiging ter bijwoning van het aflopen gevolg hadden gegeven. Onder dezen waren ook de oud burgemeester Van Vollenhoven en familie, de burgemeester van Schiedam, de heer Loos (officieel als expert van Lloyds), en vele oud- gezagvoerders, aandeelhouders en belangstellenden met hun dames.
Onder begunstiging van het fraaiste zomerweer en een frisse noordelijke wind vertrok de boot te 4 uur 20 minuten namiddags van het Oosterhoofd, en stoomde weldra het uitgebreide etablissement der Nederlandsche Stoombootmaatschappij te Feijenoord voorbij, dat met zijn lege hellingen geen opwekkend gezicht opleverde, en waar het onlangs te water gelaten stoomschip HOLLANDER, dat bij de kraan lag om de zware machinedelen in te nemen, het enige vaartuig van betekenis was, waaraan op dit ogenblik werkzaamheden verricht worden. Achtereenvolgens stoomde men langs de werf van de heren Gebr. Pot te Bolnes, waar enige grote Rijnschepen en baggermolens op stapel stonden, en langs de fraaie buitenplaats Den Donk van de heren Groeninx van Zoelen, en kreeg spoedig daarna in het gezicht het met vlaggen versierde stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, dat bij het opzwaaien van de boot in alle delen, van achteren en op zijde, kon gezien worden, en de gunstigste indruk maakte. Te 4 uur 55 minuten kwam men op de werf, en spoedig werd het stoomschip door vele belangstellenden, onder welke tal van dames, bezichtigd, ja ook beklommen door hen die daar niet tegen op zagen. Te 5 uur 20 werd de eerste stut weggeslagen, en het stoomschip liep na een kleine aansporing te 5 uur 25 minuten met het beste gevolg te water. Dewijl het vaarwater daar zeer ruim is, en het stoomschip slechts geringe diepgang heeft, liet men het ongehinderd en geheel zonder enige verbinding met de wal doorlopen, en dreef het, dewijl het nog vloed was, even de rivier op, waar het spoedig door een sleepbootje werd waargenomen en weer aan de werf gesleept. Na het aflopen verenigden zich de heren aandeelhouders en enige genodigden in de kajuit van de OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II, en bracht, onder de schuimende champagne, de heer Oudshoorn een toost uit op de oud- burgemeester Van Vollenhoven, die op zijn beurt de heren gelukwenste met hun onderneming, en hoopte dat deze nieuwe zaak zou gelukken en aan de aandeelhouders voordeel aanbrengen, terwijl hij voorts de heren reders complimenteerde voor de energie door hen betoond in het tot stand brengen dezer nieuwe onderneming.
De heer Torley Duwel bedankte de aanwezige aandeelhouders voor het in hem gestelde vertrouwen, en dronk op het welvaren van Nederland en de Nederlandse scheepvaart, waarna de bouwmeester, de heer P. Smit Jr., de reders zoveel voorspoed toewenste, dat het schip spoedig door grotere mocht worden gevolgd, terwijl ten laatste de heer Bladergroen een dronk wijdde aan de gezagvoerder, en er op wees, dat van diens voortvarendheid en energie voor een groot deel het welgelukken van de onderneming afhing.
Te 6 uur 15 vertrok de boot weer naar Rotterdam.
Aan boord werd nog menig glas geledigd en heerste onder de talrijke aanwezigen de opgewektste stemming.
Bij aankomst aan het Oosterhoofd te Rotterdam, verliet men, ten hoogste voldaan en met de aangenaamste herinnering aan deze helaas thans zo zeldzaam voorkomende gebeurtenis, de OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II.
Het te water gelaten schroefstoomschip is lang 120’, breed 19’ en 8’10” hol, metende ruim 200 register ton. Het zal varen voor rekening van de Duinkerksche Stoombootreederij, onder boekhouderschap van de heren G. Oudshoorn en C. L. Torley Duwel, en is bestemd voor een geregelde dienst tussen Rotterdam en Duinkerken. De machine van 40 paardenkracht, van het surface condensing systeem, en de ketels worden mede aan de fabriek van de heer P. Smit Jr. vervaardigd. Het stoomschip, dat door vorm en soliditeit de gunstigste indruk maakt, heeft vier waterdichte schotten, en is bij de Engelse Lloyds in de hoogste klasse 100 A. 1. geregistreerd.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 3 oktober. Het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, gebouwd op het etablissement van de heer P. Smit Jr., deed heden een proeftocht naar de Nieuwe Waterweg. In tegenstelling met andere fabrieken, zijn de werkzaamheden op het etablissement van de heer P. Smit Jr. te Slikkerveer van grote omvang en kunnen zijn werklieden een geruste winter tegemoet gaan.
De vorige week werden aldaar de kielen gelegd voor twee loods schoeners voor rekening van het Departement van Marine, afdeling loodsdienst. Ook werd een stoomschip op stapel gezet voor passagiers, goederen en vee, hetwelk voor rekening van de heren L. van Zessen en Co., dienst zal doen tussen Rotterdam en Schoonhoven.
Nog zijn aldaar in aanbouw drie sleepboten, voor rekening van de Slikkerveer-sleepdienst.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam – Duinkerken. Het schroefstoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, kapt. L. Hoogerwerff, vertrekt van Rotterdam naar Duinkerken woensdag morgen 8 oktober. Ligplaats Maaskade Westzijde.
adres: G. Outshoorn en C.L. Torley Duwel. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 08 april 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Duinkerken, 2 april. Het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, kapt. Hoogerwerff, is binnenkomende in het kanaal aan de grond geraakt, doch zonder assistentie vlot geworden.

Afbeelding
Datum 16 januari 1891
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 15 januari. De BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, van Rotterdam en bestemd voor Duinkerken, maar wegens storm hedennacht hier binnengekomen, vertrok gisteren van Rotterdam met 27 koeien, waarvan drie overboord zijn geslagen, de anderen zijn bijna allen dood, twee of drie zijn nog in leven. Aan boord bevond zich o.a. als arrestant een bankier uit Parijs, die door de politie van Rotterdam naar Duinkerken moest worden overgebracht.

Afbeelding
Datum 03 juli 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 2 juli. Volgens rapport ligt het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN met defecte machine bij de Schouwenbank geankerd. De sleepboot NIEUWESLUIS vertrok derwaarts.

Afbeelding
Datum 04 juli 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 juli. Het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN van hier, dat met defecte machine werd gerapporteerd, arriveerde hedenavond te 8.30 uur te Duinkerken. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, kapt. W.H. Scholten, van hier naar Duinkerken, gisteravond om 6 uur Oostende binnengelopen wegens stormweder. Aan boord is alles wel.

Afbeelding
Datum 08 mei 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 5 mei. Volgens telegrafisch bericht van Duinkerken kan het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN niet vertrekken, omdat de vaart in de haven is belemmerd door het wrak van de GEORG FISHER.

Afbeelding
Datum 09 mei 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Duinkerken, 7 mei. De haven is door het gezonken stoomschip GEORG FISHER nog steeds versperd en belet het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, bestemd voor Rotterdam, de haven te verlaten.

Afbeelding
Datum 23 november 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Op het stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, varende van Rotterdam op Duinkerken, werd bij het vertrek van laatstgenoemde plaats op 17 dezer één der schepelingen vermist. Dinsdagavond vond men bij aankomst aan de Maaskade te Rotterdam het treurig overschot in één der kolenruimen. Uiterlijke kenteken van geweld waren niet op de man te bespeuren.

Afbeelding
Datum 20 mei 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 17 mei. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, varende tussen hier en Duinkerken, is aan een Russische maatschappij verkocht en zal worden herdoopt in DEKABRIST. Hiermede houdt de Duinkerkensche Stoomboot-Reederij op te bestaan. (opm: het schip is 28 mei van Rotterdam naar St. Petersburg vertrokken)

Afbeelding