|
Slikkerveer, 21 augustus. Aan de Oosterkade te Rotterdam lag heden de geheel met vlaggen versierde stoomboot OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II gereed, om naar hier te vervoeren een aantal belangstellenden die wensten tegenwoordig te zijn bij het te water laten van het op de werf van de heer P. Smit Jzn. gebouwde stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN. Groot was het aantal dergenen, die aan de uitnodiging ter bijwoning van het aflopen gevolg hadden gegeven. Onder dezen waren ook de oud burgemeester Van Vollenhoven en familie, de burgemeester van Schiedam, de heer Loos (officieel als expert van Lloyds), en vele oud- gezagvoerders, aandeelhouders en belangstellenden met hun dames. Onder begunstiging van het fraaiste zomerweer en een frisse noordelijke wind vertrok de boot te 4 uur 20 minuten namiddags van het Oosterhoofd, en stoomde weldra het uitgebreide etablissement der Nederlandsche Stoombootmaatschappij te Feijenoord voorbij, dat met zijn lege hellingen geen opwekkend gezicht opleverde, en waar het onlangs te water gelaten stoomschip HOLLANDER, dat bij de kraan lag om de zware machinedelen in te nemen, het enige vaartuig van betekenis was, waaraan op dit ogenblik werkzaamheden verricht worden. Achtereenvolgens stoomde men langs de werf van de heren Gebr. Pot te Bolnes, waar enige grote Rijnschepen en baggermolens op stapel stonden, en langs de fraaie buitenplaats Den Donk van de heren Groeninx van Zoelen, en kreeg spoedig daarna in het gezicht het met vlaggen versierde stoomschip BURGEMEESTER VAN VOLLENHOVEN, dat bij het opzwaaien van de boot in alle delen, van achteren en op zijde, kon gezien worden, en de gunstigste indruk maakte. Te 4 uur 55 minuten kwam men op de werf, en spoedig werd het stoomschip door vele belangstellenden, onder welke tal van dames, bezichtigd, ja ook beklommen door hen die daar niet tegen op zagen. Te 5 uur 20 werd de eerste stut weggeslagen, en het stoomschip liep na een kleine aansporing te 5 uur 25 minuten met het beste gevolg te water. Dewijl het vaarwater daar zeer ruim is, en het stoomschip slechts geringe diepgang heeft, liet men het ongehinderd en geheel zonder enige verbinding met de wal doorlopen, en dreef het, dewijl het nog vloed was, even de rivier op, waar het spoedig door een sleepbootje werd waargenomen en weer aan de werf gesleept. Na het aflopen verenigden zich de heren aandeelhouders en enige genodigden in de kajuit van de OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II, en bracht, onder de schuimende champagne, de heer Oudshoorn een toost uit op de oud- burgemeester Van Vollenhoven, die op zijn beurt de heren gelukwenste met hun onderneming, en hoopte dat deze nieuwe zaak zou gelukken en aan de aandeelhouders voordeel aanbrengen, terwijl hij voorts de heren reders complimenteerde voor de energie door hen betoond in het tot stand brengen dezer nieuwe onderneming. De heer Torley Duwel bedankte de aanwezige aandeelhouders voor het in hem gestelde vertrouwen, en dronk op het welvaren van Nederland en de Nederlandse scheepvaart, waarna de bouwmeester, de heer P. Smit Jr., de reders zoveel voorspoed toewenste, dat het schip spoedig door grotere mocht worden gevolgd, terwijl ten laatste de heer Bladergroen een dronk wijdde aan de gezagvoerder, en er op wees, dat van diens voortvarendheid en energie voor een groot deel het welgelukken van de onderneming afhing. Te 6 uur 15 vertrok de boot weer naar Rotterdam. Aan boord werd nog menig glas geledigd en heerste onder de talrijke aanwezigen de opgewektste stemming. Bij aankomst aan het Oosterhoofd te Rotterdam, verliet men, ten hoogste voldaan en met de aangenaamste herinnering aan deze helaas thans zo zeldzaam voorkomende gebeurtenis, de OUDERKERK AAN DEN IJSSEL II. Het te water gelaten schroefstoomschip is lang 120’, breed 19’ en 8’10” hol, metende ruim 200 register ton. Het zal varen voor rekening van de Duinkerksche Stoombootreederij, onder boekhouderschap van de heren G. Oudshoorn en C. L. Torley Duwel, en is bestemd voor een geregelde dienst tussen Rotterdam en Duinkerken. De machine van 40 paardenkracht, van het surface condensing systeem, en de ketels worden mede aan de fabriek van de heer P. Smit Jr. vervaardigd. Het stoomschip, dat door vorm en soliditeit de gunstigste indruk maakt, heeft vier waterdichte schotten, en is bij de Engelse Lloyds in de hoogste klasse 100 A. 1. geregistreerd.
|