Inloggen
BROUWERSGRACHT - ID 1161


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5053935
Nat. Official Number: 2565 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 388
Date Laid Down: 1950-06-23
Launch Date: 1950-11-08
Delivery Date: 1950-12-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1016 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 333.00 Net tonnage
Deadweight: 840.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.33 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.27 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-12-27 BROUWERSGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. 'Hanmar', C.V. 'Björndal' & N.V. 'Ansyma', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDHE
Additional info: Hanmar 20%, Björndal 40%, Ansyma 40%

Date/Name Ship 1964-03-11 BEURSPLEIN
Manager: Spliethoff's Scheepvaartkantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart-Maatschappij 'Pleinlijn' C.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDCG

Date/Name Ship 1965-08-26 ILSE SUHR
Manager: Reederei Heinz Suhr, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Reederei Heinz Suhr, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DNKG

Date/Name Ship 1975-00-00 GEORGIOS B
Manager: Belken Shipping Corporation, Famagusta, Cyprus
Eigenaar: Belken Shipping Corporation, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus

Ship Events Data

1950-11-08: NvhN 08-11-1950: Tewaterlaring m.s. Brouwersgracht. Bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd vandaag met goed gevolg te water gelaten de stalen motorcoaster BROUWERSGRACHT, groot ca 860 ton, welke wordt gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam. Het schip wordt voorzien van een 500 pk dieselmotor en gebouwd onder klasse Lloyds en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart met rjsversterking. De kiel zal worden gelegd voor een dito schip voor rekening van de N.V. Motorschip „Zuldland" te Rotterdam.
1950-12-15: Als BROUWERSGRACHT, zijnde een stalen motorschip, groot 1411.64 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-12-1950 no. 8317, liggende te Martenshoek, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2565 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.55 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.30 m. boven dek.
1950-12-28: NvhN 28-12-1950: Proefvaart m.s. BROUWERSGRACHT. Woensdag heeft op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats gehad van het 860 ton metende kustvaartuig Brouwersgracht, dat bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd gebouwd voor rekening van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam. De Brouwersgracht is voorzien van een 500 p.k. motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van goed 11 mijl.
1952-07-07: De Heerenveensche Koerier 07-07-1952: Een schip vaart op een schip. Een merkwaardig transport is thans op weg van Rotterdam naar de Finse haven Aabo, waar het Woensdag of Donderdag wordt verwacht. Het is een hier te lande geheel van aluminium vervaardigd passagiersschip voor de Finse meren. De „Aulanke'', zoals het schip heet — naar de haven waar het zal thuis behoren — kan honderd passagiers vervoeren. Het werd van aluminium vervaardigd om de geringe diepgang mogelijk te maken, nodig voor de vaart op de Finse meren. Het is 26 meter lang, 5.50 meter breed en 5.70 meter hoog. Daar het niet op eigen kracht door de geringe diepgang naar Finland kon varen, moest het aan boord van een ander schip daar naar toe worden vervoerd. Dit geschiedt thans met speciale toestemming van de Scheepvaartinspectie met het m.s. „Brouwersgracht", welk schip in de Suomi-lijn een geregelde dienst onderhoudt met Finland. Om de „Aulanke" aan boord van de „Brouwersgracht", waarvan het bijna het gehele dek inneemt, te kunnen plaatsen, moesten de stutten voor de laadbomen van het m.s. „Brouwersgracht" worden afgebrand. Twee grote bokken hesen de „Aulanke" Zaterdagmiddag in de Jobshaven te Rotterdam aan boord. De aankomst ontscheping te Aabo zullen met enige plechtigheid geschieden, ook de Nederlandse gezant in Finland, de heer A. J. Th. van der Vlugt, zal hierbij tegenwoordig zijn.
1953-01-26: Algemeen Handelsblad 26-01-1953: Ongeluk in Rotterdams haven. Het kustvaartuig Rapid, dat in de Jobshaven te Rotterdam lag, is vannacht aangevaren door de deze haven binnenkomende kustvaarder Brouwersgracht, die een bocht moest maken en de Rapid te laat zou hebben opgemerkt. De Brouwersgracht kwam met de voorsteven tussen de kademuren en de bakboordsboeg van de Rapid, die gedeeltelijk ingedeukt werd. De Brouwersgracht liep in de boeg een gat van ongeveer 50 bij 80 cm op. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor.
1953-03-23: De Telegraaf 23-03-1953: 1000ste schip in haven. Amsterdam, 21 Maart. — Vanochtend is het 1000ste schip van dit jaar de Amsterdamse haven binnengekomen. Het is het Nederlandse m.s. “Brouwersgracht", geladen met hout. Vorig jaar kwam het 1000ste schip op 27 Maart aan.
1964-05-16: Het Vrije Volk 16-05-1964: Beursplein aan de grond en snel weer vlot. (Van een onzer verslaggevers) ,De Nederlandse coaster Beursplein (498 brt.) is vannacht voor de Noorse kust, ter hoogte van Trondheim, in moeilijkheden geraakt. Het in ballast varende schip, van Spliethoff's Bevrachtingskantoor te Amsterdam, raakte bij slecht weer op de rotsen. Eerst werd gevreesd voor het lot van de bemanning van tien koppen, maar twee uur later meldde de kapitein dat de coaster, op- eigen kracht was vlot gekomen. De Beursplein, de vroegere Brouwersgracht, kon zijn reis naar Archangel vervolgen. Het schip had de hele dag met zwaar weer te kampen gehad. Of het bij de stranding schade heeft opgelopen, is niet bekend. De kapitein had vrijdagmiddag twee Noorse loodsen aan boord genomen voor de reis door het fjordengebied.
NvhN 16-05-1964: Niet aan de grond. Kapitein vergiste zich in 't bestek. Volgens het Noorse persbureau J.T.B. heeft de kapitein van het Nederlandse schip Beursplein zich gisteravond vergist, toen hij meende dat zijn schip aan de grond was gelopen. Het vaartuig had enig water gemaakt doordat een paar deuren het hadden begeven. De Beursplein had 2 loodsen aan boord sinds donderdagochtend, toen het schip ook in moeilijkheden kwam. Het was in gevaarlijk water gekomen ten westen van Floroe aan de Noorse westkust. De kapitein had zich kennelijk in zijn bestek vergist, aldus N.T.B. Hij vroeg, nadat hij met hulp van een kustradiostation en een Noors schip weer in de goede koers was gekomen, om 2 Noorse loodsen. De Beursplein is op weg naar de Russische haven Archangel.
1967-02-05: Onderweg van Mantyluoto naar Kings Lynn in zwaar weer met slagzij verlaten door de bemanning. Omgeslagen. Naar Kappelshamn Bay gesleept. 12-02- 1967 gericht en naar een werf voor reparatie. In 04-1967 weer in de vaart.

Friese koerier 06-02-1967: Westduits schip op Oostzee vergaan. Den Haag (ANP) — Het 499 ton metende Westduitse motorschip Ilse Suhr is zondagochtend op de Oostzee vergaan. Het was van Engeland op weg naar Finland. 1) De 6 opvarenden zijn gered. Noodsignalen van de Ilse Suhr werden door de Zweedse kuststations niet ontvangen door storingen op de betrokken internationale radiofrequentie. Deze zijn volgens de Zweden te wijten aan twee radio-verreschrijvers in Polen, die al eerder deze frequentie hebben geblokkeerd.

Het Vrije Volk 06-02-1967: Duitse coaster in Oostzee vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De 499 ton metende Westduitse coaster Ilse Suhr is zondagmorgen in de Oostzee, dwars van het eiland Gottland, lek geslagen en gezonken. De zes bemanningsleden zijn op het SOS aan boord genomen van het Duitse schip Bremer Reeder. De Ilse Suhr was op weg van Engeland naar Finland. 1)
Opm.: 1) de in de krantenberichten genoemde reis is incorrect. Het schip was met een lading hout onderweg van Mantyluoto naar Kings Lynn.

5 februari 1967: Zo begint een van de grotere opdrachten. Rederi Pilen was betrokken bij de berging. Gekapseisd, bemanning en schip gered. In de winterse Oostzee vond in de nacht van zaterdag op zondag een maritiem ongeval plaats, toen het noodlot voor het West-Duitse motorschip "Ilse Suhr" van 850 dwt ongeveer 18 zeemijl ten noorden van Stenkyrkehuk toesloeg. Sterker nog, schepen in de buurt wisten de hele bemanning te redden en op zondagavond wisten ook de "Achilles” en "Ajax" van Neptunbolaget het schip na een dag hard werken in veiligheid te brengen in Kappelshamnsviken.
Het wrak ligt als een walvis(ondersteboven) in het water buiten Hallshuk "Ajax" sleept en in deze positie assisteert "Achilles" de reis op weg naar Kappelshamnsviken
Om 02.00 uur ging het alarm en werkten Tingstäde en Stockholm radio samen aan deze grote reddingsmissie. Maar er zou helemaal geen alarm komen omdat een Poolse zender de noodgolf (2182) in de Oostzee verstoorde, wat in een apart artikel wordt beschreven. Voor de bergingsschepen was het een race tegen de klok. Op zondag stak de wind op en kon het wrak met een snelheid van 2,5 knopen richting Kappelshamn worden gesleept. Door de weerstand van de bovenbouw en het tuigage onder water ging het langzaam, maar er werd vooruitgang geboekt, hoewel een paar keer de sleepkabels waren verbroken en opnieuw de verbinding moest worden hersteld.
Voor zondagavond was er een stormwaarschuwing afgegeven voor stevige westelijke stormen, maar gelukkig bleef het rustig zodat ze om 21.00 uur Kappelshamnsviken binnenging. Daarna gingen ze voor anker in 30 meter water buiten Gostäde en maandag gaan ze na diverse onderzoeken aan de slag om het schip weer op kiel te krijgen. Het was om 2 uur in de nacht van zondag dat "Ilse Suhr" haar alarmsignaal uitzond met vermelding van haar naam en positie en dat ze een kant van de strijd had. Het Duitse schip "Priamus" was een paar mijl verderop en hoorde de oproep en probeerde het contact te herstellen, maar dat lukte beide keren niet. Geen van de kustradiostations pikte het noodsignaal op, wat normaal gesproken zou zijn gebeurd vanwege de genoemde (Poolse) storing. Maar de "Priamus" versnelde het reddingswerk op zee door Stockholm Radio te bellen en al snel waren alle reddingdiensten in beweging. Tingstäde Radio stuurde nabijgelegen schepen ter plaatse, de reddingsboot van Skärsände ging uit, en in Fårösund was de MUL 16 van KA 3 klaar om te vertrekken. Er werden rode noodsignalen afgevuurd vanaf de "Ilse Suhr", die werden waargenomen door de ferry "Gotland" op weg naar Visby en het schip zette koers naar de plaats van het ongeval. De Kapitein blijft aanboord tot het einde. "Priamus" was ook in contact met het Duitse schip "Ernst de Buhr" dat naar de aangegeven positie ging en ineens kondigde de Deense "Katholm" te midden van al het andere radioverkeer aan dat ze vijf man van "Ilse Suhr" aan boord hadden genomen terwijl de kapitein aan boord bleef . De vloot was een flink eind weggedreven en toen de Denen het wrak bereikten lag ook de Duitse "Bremer Reeder" stand-by bleef om de kapitein bij te staan. Toen de bemanning het schip verliet had het schip 35 gr. slagzij en nam toen toe tot 40 voordat het schip kapseisde. Kort daarvoor was de kapitein gered en aanboord genomen van de "Bremer Reeder". De rest van de bemanning werd met de "Katholm" naar Helsinki gebracht en de kapitein met het andere schip naar Kiel. Het was toen duidelijk dat het schip mogelijk op de lading en de nog aanwezige lucht zou kunnen blijven drijven, en Neptunbolaget werd geïnformeerd. “Achilles” verliet Nynäshamn en was daar om 8 uur. Toen lag het scheepswrak volledig gekapseisd met de achtersteven iets onder het wateroppervlak en de deklading hout dreef in een lange sliert in de wateren tussen Fårö en Sandön. De "Ilse Suhr" bleef op zondag nog steeds drijven en dankzij het goede weer slaagden de bergers erin een sleepverbinding te maken en begonnen ze het gekapseisde schip met een snelheid van 2,5 knopen naar Kappelshamn te slepen. Later op de dag kwamen ook “Ajax” en “Pilen” aan bij het schip. Zoals gezegd was de reddingsboot "Skärsände" op Fårö ook betrokken bij de reddingsmissie voor "Ilse Suhr" maar hoefde uiteindelijk niet te worden ingezet . Het alarm kwam om 2.25 uur en een half uur later was de 5-koppige bemanning aan boord van de boot, die was gelegen in Lutterhorn. De windkracht was ongeveer 8 meter per seconde, maar het werd geleidelijk rustiger en de ijsvorming was onbeduidend, volgens schipper Erik Ekström. Toen we nog een uur te gaan hadden, kregen we te horen dat iedereen gered was en dat reddingswerkers onderweg waren, daarop zijn we teruggekeerd. Het bunkerschip "Piltank" ligt voor anker naast het gekapseisde scheepswrak "Ilse Suhr", in wiens ruim de perslucht uit een compressor wordt gepompt in afwachting van de komst van de bergingskraan. De romp is op 10 februari geheel bedekt met een ijslaag. 10 februari. De pontonkraan is vandaag aangekomen bij het wrak. De voorbereidingen voor de berging van de Duitse "Ilse Suhr" verlopen volgens plan en het volgende dat gaat gebeuren is dat het bergingsschip "Ajax" vandaag vanuit Duitsland arriveert met de pontonkraan voor het lichten en keren van de gekapseisde kuster. Het schip ligt op een diepte van 25 meter en er is continu lucht in de romp gepompt om het drijfvermogen te behouden en zo mogelijk te vergroten. De resterende 200 standaard hout in het ruim komt in dit geval natuurlijk ook goed van pas. Zaterdag werd begonnen het wrak te keren met behulp van zware stroppen, maar toen het donker werd, moesten ze het werk stopzetten, zonder “Ilse Suhr” op de rechte kiel te krijgen. Zondag ging het beter, ze begint naar boven te komen. Het lenspompen is begonnen nu zie je het schip! Het wrak in Kappelshamnsviken, Het West-Duitse 850-tons schip "Ilse Suhr", is nu gekeerd met behulp van de 38 meter hoge speciale kraan "Magnus 2" uit Duitsland.
De hele nacht is er doorgepompt en men hoopt vandaag met behulp van het bergingsvaartuig "Ajax" zowel de pontonkraan als de "Ilse Suhr" richting Hamburg te kunnen slepen. Na verder in de baai voor anker te zijn gegaan, was om 14.30 uur de turn-around voltooid en kon het lenspompen beginnen. Het tuigage van "Ilse Suhr" was vrijwel geheel onbeschadigd, maar de deklading was, zoals verwacht, geheel verdwenen. 14 febr. 1967: Werkzaamheden gaan vandaag verder. Het bergingswerk met de Duitse sleepboot "Ilse Suhr" ging maandag verder met lossen en nawerken evenals voorbereidingen voor de lange sleep naar Kiel. Het is de bedoeling dat “Ajax” zowel het schip als de kraan daar naartoe sleept en naar verwachting vandaag gereed is voor vertrek.
1975-12-14: Final Fate:
Onderweg van St. Sampson (Guernsey) naar Volos met ijzerschroot met machineschade in zwaar weer door bemanning verlaten. Op sleeptouw genomen maar sloeg los van de tros, raakte op drift en zonk in pos. 48.56.08.N. - 03.11.04.W.

Afbeeldingen


Omschrijving: BROUWERSGRACHT 27 december 1950.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BROUWERSGRACHT
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BROUWERSGRACHT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BROUWERSGRACHT op het Noordzeekanaal bij Buitenhuis
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: BROUWERSGRACHT, foto Holtorf vorm. Jeske
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: BROUWERSGRACHT
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: BEURSPLEIN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Brink, Harm .

Omschrijving: BEURSPLEIN, Noordzeekanaal
Collectie: -
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: ILSE SUHR
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: ILSE SUHR
Collectie: -
Vervaardiger: Canopus

Omschrijving: Verslag Atlas Copco van 16-02-1967
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: ILSE SUHR
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ILSE SUHR in 1967
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: GEORGIOS B 22 mei 1975
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.