Inloggen
BRION - ID 1145


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Coaster Construction Company Ltd., Montrose, Canada
Werfnummer: 109
Launch Date: 1922-00-00
Delivery Date: 1922-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fleming & Ferguson Ltd., Paisley, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Type (15 , 25 & 40 - 27)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 761.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 923.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 66000 Cubic Feet
Bale: 60000 Cubic Feet
 
Length 1: 64.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Breadth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 61 69
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-03-00 BRION
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: TNDM

Ship Events Data

1922-00-00: In 1922 voor de K.N.S.M. te water gelaten als SCIPIO
1934-01-21: Final Fate:
Op weg van Guayaquil, via Buenaventura naar Christobal, in het Gatun Meer (Panama-kanaal) aan de grond gelopen en gezonken. De bemanning kon worden gered. De BRION vertrok op 19 januari 1934 met een lading van 688 ton stukgoederen van Buenaventura naar Christobal. Met deze lading lag het schip nog lang niet aan haar merk. Op 21 januari 1934 arriveerde men te 06.30 uur te Balboa, waar men de kanaal-loods aan boord nam en het Panama-kanaal instoomde. Na twee sluizen te zijn gepasseerd voer de BRION vervolgens volle kracht - 10 mijl- door het Gatun-meer. Omstreeks 13.15 uur bemerkte men dat het schip enige slagzij -4 a 5 graden- over bakboord kreeg. Deze slagzij werd snel meer en de spuigaten van het schutdek, die openstonden, trachtte men dicht te maken. Het schip lag nu in het ankerbassin voor de volgende sluis. De toestand werd gevaarlijk en men verliet de BRION. Terwijl men doende was het schip nog recht te krijgen, viel zij om 16.15 uur op 21 januari 1934 met de boeg tegen de wal weer scheef. Onmiddelijk verlieten allen het schip, dat terstond daarna plat op de bakboorzijde viel, waarna zij met de masten nagenoeg horizontaal is weggezonden. (In juli 1947 lag het wrak daar nog.) Door het laten openstaan van de spuigaten in het shelterdek is de BRION bij goede weersomstandigheden derhalve door nalatigheid en zorgeloosheid volgelopen, gekapseisd en gezonken. Het was niet mogelijk de Nederlandse gezagvoerder te straffen, daar de BRION een CuraƧaose zeebrief had.

Afbeeldingen


Omschrijving: Brion 1921
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Brion 1921
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Op 21 jan. 1934 is de 'Brion' op het Gatunmeer (Panama-kanaal) aan de grond gelopen en gezonken.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BRION
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *