Inloggen
BOTHNIABORG - ID 1079

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5049532
Nat. Official Number: 3729 Z GRON 1960
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Five masts
Rig: 8 derricks, 8 winches.
Lift Capacity: 4 3-5 ton, 4 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 214
Launch Date: 1960-08-06
Delivery Date: 1960-10-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1260
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2140 Type TMABS 396 (390x680)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1577.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 882.00 Net tonnage
Deadweight: 2577.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 114600 Cubic Feet
Bale: 106300 Cubic Feet
 
Length 1: 80.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.40 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.70 Meters Depth, moulded
Draught: 5.02 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-10-25 BOTHNIABORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFV

Date/Name Ship 1973-02-02 BOTHNIABORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFV

Date/Name Ship 1980-11-25 ARGYRO M
Manager: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3291

Date/Name Ship 1981-04-00 ARGYRO M
Manager: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Argyro M Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3291

Date/Name Ship 1983-06-00 PANAGIA M
Manager: Nicolaos Manolis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Ikarian Moon Shipping Company S.A., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224

Date/Name Ship 1984-00-00 JAEL O
Manager: Navatechnica Offshore Services S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Caribe Dolphin Embarques S.A., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224

Date/Name Ship 1985-00-00 JANE K
Manager: Gaona Holdings Inc., Panama R.P.
Eigenaar: Gaona Holdings Inc., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2224

Date/Name Ship 1988-00-00 B.H.A. EXPRESS
Manager: Naves Ltd, Barranquilla, Colombia
Eigenaar: Naves Ltd, Barranquilla, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1993-00-00 B.H.A. EXPRESS
Manager: B.H.A. Investment Corp., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: B.H.A. Investment Corp., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Ship Events Data

1960-08-08: Leeuwarder Courant 08-08-1960: Duizenden genoten van stapelloop te Makkum. Telkens weer blijkt, dat de tewaterlating van een schip grote belangstelling trekt. Niet alleen van de bij de scheepsbouw betrokkenen, doch ook en vooral van volkomen leken. De tewaterlating van de „BOTHNIABORG" op de scheepswerf Welgelegen van de firma C. Amels en Zoon te Makkum maakte daarop geen uitzondering. Drommen toeschouwers, misschien wel enkele duizenden, volgden gespannen het gebeuren op de werf, waar de mensen van Amels de laatste beletselen wegnamen onder de scheepsromp vandaan. Tien minuten voor twaalf was alles klaar voor de stapelloop van „bouw-nummer 214". Slechts enkele steunpunten nog hielden de „Bothniaborg" op de helling. „Dr maar in!" zeiden een paar ongeduldige gasten van de werfdirectie. De heer D. Amels wiens echtgenote, mevrouw U. Amels-Couperus, de doop zou verrichten keek eens op zijn horloge. „Twaalf uur is de tijd," zei hij onvermurwbaar en hij keek naar de overkant van de haven, waar op de kade bij de visafslag en op de dijk het publiek samenstroomde om te genieten van het komende schouwspel, dat slechts enkele seconden zou duren. De gasten van de directeuren W. en D. Amels bestegen enkele minuten voor het grote moment de eretribune. De seconden verstreken. De fotografen stelden hun toestellen in. Toen sloeg mevrouw U. Amels de lijn door, die de fles champagne vasthield. De fles versplinterde tegen de zwarte, hoog oprijzende boeg. Beheerst wrikten de mensen van de werf nog enkele stutten weg, draaiden aan dommekrachten en haalden de hefbomen over, waarmee ze het schip de vrije loop gaven. De zeildoeken die de naam bedekten, werden losgerukt. Langzaam schoof het schip weg. Terwijl de hellingbalken omhoog schoten en het houtwerk onder de kolossale druk van het zeeschip wegspatte, gleed de „Bothniaborg", zijdelings overhellend en een grote golf opwerpend in haar element. Toen richtte ze zich fier op en dreef, lichtelijk naschommelend, in de haven. Het publiek, dat intens meeleefde, zeker niet minder dan de direct bij de stapelloop betrokkenen — zoals de directieleden van rederij Wagenborg uit Delfzijl, voor wie het schip is bestemd — juichten enthousiast en klapten spontaan in de handen. De sirenes van de assisterende sleepboten loeiden. Daarna was het voor degenen, die laag onder aan de dijk of aan de rand van de kade stonden, „weg wezen" geblazen, want de door het schip opgestuwde golven sloegen hoog bij de wal op. Voor de zeer vele vacantiegangers, die zich onder het publiek bevonden en van wie de meesten waarschijnlijk nog nimmer tevoren een stapelloop hadden gezien, was het een sensationeel gebeuren dat nog aan waarde won door het prachtige weer. Enkelen hadden tevoren in Lemmer, waar de „Berkelborg" ontijdig en ongedoopt te water ging — wij schreven hierover reeds in ons nummer van de afgelopen zaterdag — eenzelfde schouwspel gezien en vonden, dat ze maar wat een buitengewone dag hadden: twee tewaterlatingen binnen de drie uren. De „Bothniaborg", waarvan wij al eerder enkele technische gegevens vermeldden, zal nu verder worden afgebouwd. Het schip krijgt drie masten, elk met twee laadbomen van elk vijf ton draagvermogen. Daarenboven komen er nog twee laadpalen voor de brug, elk met een boom, eveneens van vijf ton hefvermogen. Het schip is vooral bestemd voor houtvervoer. Het heeft, en dat is een bijzonderheid, slechts één ruim, dat 57.80 meter lang is. Het kan 840 standaards hout laden. De snelheid van het schip dat 2500 ton dead weight meet, zal ongeveer 8 1/2 mijl bedragen, als het beladen is. Leeg loopt het zo'n elf mijl. Half oktober moet deze houtvrachter gereed zijn. Er worden op de werf van Amels inmiddels de kielen gelegd voor twee kustvaarders van 500 ton d.w., ook voor Wagenborg en zusterscheepjes van de „Berkelborg", zoals die te Lemmer te water ging.
1960-10-21: Als BOTHNIABORG, zijnde een motorschip, metende 4467.94 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11959 d.d. 1-10-1960, liggende te Makkum, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3729 Z GRON 1960 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van het dekhuis op kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.43 m. uit dek.
1960-10-26: Leeuwarder Courant 26-10-1960: ,BOTHNIABORG' maakte van Harlingen uit proefvaart. Tiende Wagenborg-borg in Makkum gebouwd is grootste van allemaal. Met een forse stoot op de donkertonige sirene gaf kapitein Sikke Bakker gistermorgen om 9.38 uur te kennen, dat de „Bothniaborg" de haven van Harlingen kon verlaten. Wat hem dan betreft, want officieel had deze 35-jarige Nijlander op dit gloednieuwe schip niets te vertellen.. Op een technische proefvaart zijn er altijd vele bazen aan boord, maar de uiteindelijke baas is de scheepsbouwer. In dit geval de firma C. Amels & Zn. van de werf „Welgelegen" in Makkum. Morgen zal het schip op de Eems aan de n.v. Wagenborg's Scheepvaarten Expeditiebedrijf te Delfzijl worden overgedragen. Tot zo lang is de bouwer baas van het schip, dat tot dan ook de vlag van de werf en het Friese dundoek zal voeren. Met ere, want de „Bothniaborg" voldeed tijdens de bijna tien uur durende vaart aan alle strenge eisen, die allerlei strenge deskundigen stelden. Morgen gaat de rederijvlag in top, met de Groninger kleuren. Kapitein Bakker vaart daar erg plezierig onder. Met de „pompeblêdden" aan de voormast verkeert hij echter altijd in een ietwat feestelijke stemming, al is zo'n technische proefvaart voor een gezagvoerder nu juist niet het grootste feest. De „skeane banen" geven hem echter het gevoel thuis te zijn, al voelt hij zich waar ook ter wereld thuis. Zijn echte thuis is in de veertien jaar die hij — na zijn opleiding voor de grote vaart — de zeeën heeft bevaren, altijd Nijland gebleven. Daar is hij opgegroeid en daar wonen nu ook zijn vrouw er vier kinderen. Zijn tweede thuis is van nu af aan de „Bothniaborg." Het schip komt hem eigen aan, omdat het de grotere zus van de „Balticborg" is. Drie en een half jaar geleden heeft hij die 1375 tonner uit Makkum gehaald. Hij was toen stuurman, maar op de eerste reis werd hij al kapitein. De „Bothniaborg" is tweehonderd brt groter. Het schip is 81 meter lang, 2.35 breed en heeft een diepgang van 5.02 meter. Een 2400 ton lading kan worden meegenomen. Elke lading is welkom, al is het schip vooral ingericht voor het vervoer van hout, waarvan het 870 stander kan bergen.
De 1260 paardekrachten stuwden het schip gisteren met een snelheid van elf mijl per uur over de in nevelen gehulde Waddenzee buitengaats. Geen nood, want loods A. S. Horrei kent de verraderlijke ondiepten van het Wad als zijn broekzak. Elegant wiegend doorsneed de „Bothniaborg" de lange deining van de Noordzee, die vlak bij de eilanden zo gemeen kan spoken. Nu was er geen vuiltje aan de lucht. Cirkels en achten werden gedraaid, het kompas gesteld, radio en ankers gecontroleerd tot iedereen tevreden was.
1961-06-10: NvhN 10-06-1961: Meneer Bothniaborg. „Beste meneer Bothniaborg", schreven enkele leerlingen van de chr. lagere school te Vriezenveen als aanhef boven een brief aan de bemanning van het Delfzijlster grote-vaart schip Bothniaborg, dat door hun school is geadopteerd. In een groot aantal brieven stelden de scholieren vele vragen over uiteenlopende onderwerpen, die de scheepvaart betreffen. „Hoe oud is een matroos als hij met pensioen gaat?", wilde een leerling graag weten. Een andere vroeg: „Als een schip vol ijs zit, hoe kan een ijsbreker dat kapot krijgen?" En een derde: „Hoe trekt u het anker uit de klei?" Ook het tweede grote-vaart schip uit Delfzijl, het m.s. Balticborg van de rederij Wagenborg, is dezer dagen geadopteerd. En wel door de C.V.0.-school aan de Buitensingel te Delfzijl. Ook tussen deze school en de Balticborg zal een briefwisseling ontstaan.
1963-10-20: Leeuwarder Courant 21-10-1963: De kustvaarder „Bothniaborg" van de rederij Wagenborg te Delfzijl is zondagmorgen om vijf uur in het Kielerkanaal aangevaren door een Zweedse boot van de Svea-lijn. De Zweed liep uit het roer en voer in op de boeg van de „Bothniaborg." Deze raakte lek en moest aan de grond gezet worden. Niemand van de 23 bemanningsleden van het Delfzijlster schip is gewond geraakt. Zij zijn van boord gegaan toen de „Bothniaborg" langzaam begon te zinken. Het schip stond vanmorgen tot het sloependek onder water.
NvhN 22-10-1963: Na een aanvaring in het Kielerkanaal moest, het 1577 ton metende Nederlandse schip Bothniaborg met zware schade aan de grond worden gezet. Het achterschip ligt onder water. Bij het ongeluk liep niemand van de opvarenden letsel op. De Bothniaborg was in botsing gekomen met het 1530 brt. metende Zweedse schip Vidra (opm.: moet zijn Fidra), dat op eigen kracht naar Brunsbuttelkoog kon varen.
NvhN 11-11-1963: Het Delfzijlster vrachtschip Bothniaborg van de rederij Wagenborg, dat op 20 oktober na een aanvaring in het Kielerkanaal zonk, is weer vlot gekomen. De bergingsfirma Bugsier uit Hamburg heeft het schip gelicht. De Bothniaborg ligt thans bij de werf Nobiskrug te Rendsburg voor een noodreparatie. Vandaar zullen later Nederlandse sleepboten het schip naar Rotterdam slepen. Vermoedelijk zal dat het eind van deze week gebeuren. Het is nog niet bekend op welke Nederlandse werf de herstellingen zullen worden uitgevoerd. (Opm.: Arriveerde 27-11-1963, gesleept door de sleepboot Groningen, te Rotterdam.)
Het Vrije Volk 16-12-1963: Westland Producer in reparatie bij werf in Slikkerveer. Opnieuw heeft de scheepswerf v/h De Groot en Van Vliet in Slikkerveer een belangrijke order gekregen. De werf kreeg al eerder van een rederij in Delfzijl de opdracht het motorschip Bothniaborg te herstellen, dat 24 oktober zonk na een aanvaring met het Zweedse motorschip Frida (opm.: moet zijn Fidra) in het Kielerkanaal.
NvhN 05-11-963: Delfzijls vrachtschip Bothniaborg wordt thans geborgen. (Van onze redacteur te Delfzijl) Met het bergen van het Delfzijlster vrachtschip Bothniaborg, dat op 20 oktober na een aanvaring in het Kielerkanaal zonk, is thans een begin gemaakt. De bergingsfirma Bugsier uit Hamburg is druk bezig met het omhoog brengen van het vrachtschip, dat eigendom is van de rederij Wagenborg en dat een laadvermogen van 2400 ton heeft. De Bothniaborg, die na de aanvaring door het Zweedse schip Fidra aan de zuidelijke kant van het kanaal aan de grond werd gezet, is zondag naar een zandstrandje aan de andere kant van het kanaal gesleept. Tevoren had men met veel moeite enkele trossen onder het gezonken schip gebracht, zodat het met behulp van twee zogenaamde hefschepen van de firma Bugsier iets kon worden opgelicht.
Gehoopt wordt, dat de Bothniaborg vandaag nog verder boven water kan worden gebracht en dat met het leegpompen kan worden begonnen. Als alles gunstig verloopt zal het schip morgen leeg kunnen zijn. Het is nog niet zeker naar welke werf het dan zal worden gesleept. De schade aan de Bothniaborg is bijzonder groot. Van dit ernstig gehavende schip, dat tot aan de stuurhut onder water heeft gelegen, zullen ook de betimmering en de elektrische installaties vernieuwd moeten worden. Voorts zullen de motoren eruit gehaald moeten worden om te worden nagezien en zonodig gerepareerd. Het schip zal zeker nog drie maanden uit de vaart blijven.
NvhN 25-09-1964: Over 1963. Zeecasco Verzekering betaalde 7,5 miljoen. Het rapport over de Nederlandse Zeecasco Verzekering in 1963 vermeldt, dat in dat jaar de zwaarste schade werd veroorzaakt door de brand aan boord van het motorschip Ootmarsum, dat toen in de haven van Marseille lag. Het schip, dat was verzekerd voor een bedrag van 4 miljoen gulden, leverde voor assuradeuren een totaal verlies op. Zij moesten verder een bedrag van ongeveer 600.000 gulden aan schadevergoeding betalen voor het totaal verlies van de zeesleper Witte Zee. Een andere zware schade werd veroorzaakt door het zinken in het Kieler Kanaal van de Delfzijlster kustvaarder Bothniaborg, na een botsing met de Frida. De totale schade, die in verband met deze aanvaring moest worden vergoed, bedroeg ongeveer 2 miljoen gulden. Alleen al de schadevergoedingen, door assuradeuren betaald voor totale verliezen, beliepen in 1963 derhalve een bedrag van 7.450.000 gulden. Inflatoire tendenzen beïnvloedden ook de reparatieprijzen van de Nederlandse scheepswerven. Gedurende de laatste maanden van 1963 en de eerste maanden van 1964 steeg de index-prijs voor scheepsreparaties, als gevolg van de loonstijgingen, met ongeveer 10 procent.
1964-05-28: De BOTHNIABORG lag zodanig in de haven van Delfzijl dat de bemanning er met een boot op en af moest. Gedurende een van die tochten kwam op volle snelheid de "Merweborg" aangevaren. Men werd in de boot bang voor een aanvaring en alle zeven de bemannigsleden sprongen in het water. Ze bereikten zwemmend en zonder letsel de wal.
1980-11-00: DS 01-12-1980: In de haven van Vlaardingen is vorige week het Nederlandse m.s. BOTHNIABORG door Wagenborg Scheepvaart B.V. te Delfzijl overgedragen aan de nieuwe eigenaar Argyro M Shipping Co. uit Piraeus. De transactie kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Shipping & Trading Company te Rotterdam. Als ARGYRO M zal het schip voortbestaan.
NvhN 01-12-1980. Bothniaborg verkocht. Rederij Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl heeft door bemiddeling van Supervision Shipping- Trading Co te Rotterdam het kustvaartuig Bothniaborg naar Griekenland verkocht. Het schip werd in 1960 gebouwd bij Scheepswerf C. Amels en Zn. te Makkum en meet 1577 b.r.t. Het heeft een Werkspoor dieselmotor van 1260 pk. Het schip werd in Amsterdam overgedragen aan de Rederij Manolis Bros te Pireaus. De nieuwe naam is Argyro M.
1995-07-27: Final Fate:
Te Cartagena (Colombia) aangekomen om gesloopt te worden door Sipsa.

Afbeeldingen


Omschrijving: BOTHNIABORG te water op 06.08.1960.
Gemaakt door: Meulen, C. van der

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BOTHNIABORG
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BOTHNIABORG, Goole
Gemaakt door: PWR

Omschrijving: BOTHNIABORG Rendsburg 4.6.1966
Gemaakt door: Neidig, Michael

Omschrijving: BOTHNIABORG Holtenau 31.5.1976
Gemaakt door: Cranfield, Malcolm

Omschrijving: ARGYRO M, Marseille 1.1.1982
Gemaakt door: Perchoc, Yvon

Omschrijving: PANAGIA M
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JAEL O. in 1984
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JANE K

Omschrijving: B.H.A. EXPRESS in 1993 on Rio Magdalena.
Gemaakt door: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: BOTHNIABORG, De doopster Mevr. U. Amels-Couperus, samen met Dhr. & Mevr. Vuursteen en Dhr. en Mevr. Amels
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf