Inloggen
JOHAN THEODOR - ID 10756


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-02-08 / 1897-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1877
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Rogge, Brake, Germany
Launch Date: 1877-12-20
Delivery Date: 1878-02-00
Technical Data

Net Tonnage: 617.00 Net tonnage
 
Length 1: 42.60 Meters Registered
Beam: 8.90 Meters Registered
Depth: 5.45 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-02-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHAN THEODOR
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Oolgaard & Bruinier
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
1878-02-09, gunstige beschikking uitreiking zb200-1878-02-06

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-02-08 JOHAN THEODOR
Manager: Carel Jacob Westermann & Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Carel Jacob Westermann & Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: PGKM

Date/Name Ship 1886-12-18 JOHAN THEODOR
Manager: Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Y. Feenstra, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGKM

Date/Name Ship 1890-10-00 DINA
Manager: Tie Toh Swan, Sourabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: Tie Toh Swan, Sourabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Sourabaya / Netherlands East Indies
Callsign: TCND

Ship Events Data

1881-02-00: Grounded
Amsterdam, 21 februari 1881. Volgens telegrafisch bericht heeft het Nederlandse schip JOHAN THEODOR, kapt. Mulder, in de nabijheid van Macassar op een rif gestoten en zal naar Soerabaja worden gesleept om te repareren.
1884-01-00: Sprang a leak
Kaapstad, 16 januari 1884. Het Nederlandse schip JOHAN THEODOR, kapt. J.S. Mulder, van Pasaroeang naar Amsterdam, 13e dezer alhier lek aangekomen, heeft in een orkaan op de hoogte van Mauritius 500 balen koffie overboord geworpen.
1888-07-00: Grounded
Tijdens binnenkomst van de haven van Ternate aan de grond gezeten en lek.
1888-09-00: Condemned
Na onderzoek door experts afgekeurd en verkocht voor GBP 1.147
1897-00-00: Final Fate: Broken up

De DINA is in 1896 of 1897 gesloopt (bron: LR posted 1897/97)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.S.Mulder werd per 13 februari 1865 met vlagnummer 34 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Constance", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd betaald door de boekhouders. Hij was getrouwd met Sijke van Glinstra028-fol.112.

Hij was met vlagnummer 34 lid van het College in de periode 1865-1884034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

       H34          1863-1867 brik            Constance (ex Cornelia)                                  Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                                   afgekeurd na averij

                           1868-1871 bark           Friso (ex Baron van Hardenbroek,                Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                                   ex Johanna Alida)                                            Zeilmaker & Co, Harlingen

                           1873-1876 sch.brik     Geziena (ex Rebecca Sheppard Medford)    T.C.Schol, Amsterdam

                           1877-1879 bark           Johan Theodor                                                  C.J.Westerman & Y.Feenstra, Amsterdam

                           1880-1883 bark           Johan Theodor                                                  Y.Feenstra, Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.S.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1868 van de brik “Constance” ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Harlingen, 295 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Afgekeurd in averij;

*    1869 t/m 1872 van de bark “Friso” ex Baron van Hardebroek, ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 512 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland;

*    1874 t/m 1876 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;

*    1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Heybroek Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Koning te Amsterdam en was herdoopt in “Rudolphine”;

*    1878 t/m 1884 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106)

 

Overige bijzonderheden

In 1869 maakte de “Friso” een reis van Amsterdam met stukgoed naar Soerabaya, gevolgd door koelie-vervoer tussen China (Amoy) en Malakka.052

 

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een scheepsmodel van de 3/m bark "Johan Theodoor" onder gezag van kapitein J.S.Mulder met vlagnummer H34. Hij voer van 1877-1884 voor de reders C.J.Westerman & Y.Feenstra te Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Mulder, J.S.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 34
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Ridder als gezagvoerder gedurende:

*   1885 van de bark “Johan Theodoor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westerman & Feenstra te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Ridder, P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Botje werd geboren te Hoogezand op 02 maart 1853 als zoon van Dirk Botje en Geessien Hilbrands.

Hij trouwde op 18 november 1884 te Sappemeer als 1ste stuurman met Zwanetta Struik, geboren te Sappemeer  op 29 oktober 1853 als dochter van Arend Struik en Elke Meints. Zij overleed te Groningen op 27 januari 1938, 84 jaar.

Willem overleed op 26 november 1888 te Amboina, 35 jaar.allegroningers

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Botje als gezagvoerder gedurende:

  • 1881 t/m 1882 van de galjoot “Zeehond”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
  • 1886 t/m 1888 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106). Het schip arriveerde in 1888 zwaar lek teTernate en werd afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

bark “Johann Theodor”

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Botje, Willem Derks
Overige informatie: geb. 03-03-1853 te Sappemeer. Botje overleed op 26-11-1888 in het ziekenhuis op Ambon.

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Hesselberg, J.H.
Overige informatie: J.H. Hesselberg werd in 1890 gezagvoerder op de DINA, ex-JOHAN THEODOR

Afbeeldingen


Omschrijving: De JOHAN THEODOR, zoals het schip 2½ jaar - tussen januari 1878 en juli 1880 - geheel voltooid was opgelegd te Brake, hangende het proces tussen opdrachtgever en scheepsbouwer. Pas toen de scheepsbouwer in 1880 failliet ging, was een vergelijk tussen de curator en de Amsterdamse opdrachtgevers mogelijk en werd het schip overgedragen. De originele foto is uit het Schifffahrts Museum te Brake.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOHAN THEODOR, tekening gemaakt in 1877. Links de GESIENA. Op beide schepen was J.S. Mulder kapitein
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Mulder, J.S.
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

 

NRC 200388
Londen, 19 maart. Het Nederlandse barkschip JOHAN THEODOR, kapt. Botje, vertrok de 19e dezer van Penarth naar Java.

NRC 270788
Amsterdam, 26 juli. Het Nederlandse schip JOHAN THEODOR, kapt. Botje, is volgens particulier telegram uit Batavia, van Penarth te Amboina aangekomen.

NRC 120888
Rotterdam, 11 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip JOHAN THEODOR, kapt. Botje, van Cardiff te Ternate in zinkende staat aangekomen, hebbende bij het binnenkomen van de haven aan de grond gezeten.

NRC 210888
Rotterdam, 20 augustus. Volgens ontvangen telegram is het te Ternate van Cardiff in zinkende staat aangekomen Nederlandse barkschip JOHAN THEODOR, kapt. Botje, bezig met lossen. De gezagvoerder en opperstuurman van het Nederlands-Indische stoomschip TAMBORA, zijn benoemd tot experts om de JOHAN THEODOR te onderzoeken.

NRC 260888
Rotterdam, 25 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse schip JOHAN THEODOR, kapt. Botje, in zinkende staat van Cardiff te Ternate aangekomen, door experts nagezien en onzeewaardig verklaard. Het zal aldaar verkocht worden.

NRC 290988  
Rotterdam, 28 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram werd uit Soerabaja per telegram bericht ontvangen dat het op Ternate afgekeurde Nederlands barkschip JOHAN THEODOR met de inventaris voor GBP 1.147 werd verkocht. (opm: zie Kroniek 1889, NRC 311089)

NRC 311089  
Soerabaija, 17 september. Het Nederlandse barkschip JOHAN THEODOR, gevoerd geweest door kapt. W. Botje, het vorige jaar te Ternate afgekeurd en verkocht, is hier aangekomen en per advertentie te koop aangeboden

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk