Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.S.Mulder werd per 13 februari 1865 met vlagnummer 34 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Constance", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd betaald door de boekhouders. Hij was getrouwd met Sijke van Glinstra028-fol.112.
Hij was met vlagnummer 34 lid van het College in de periode 1865-1884034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H34 1863-1867 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
afgekeurd na averij
1868-1871 bark Friso (ex Baron van Hardenbroek, Zeilmaker & Co, Harlingen
ex Johanna Alida) Zeilmaker & Co, Harlingen
1873-1876 sch.brik Geziena (ex Rebecca Sheppard Medford) T.C.Schol, Amsterdam
1877-1879 bark Johan Theodor C.J.Westerman & Y.Feenstra, Amsterdam
1880-1883 bark Johan Theodor Y.Feenstra, Amsterdam
Bouma025 vermeldt J.S.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de brik “Constance” ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Harlingen, 295 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Afgekeurd in averij;
* 1869 t/m 1872 van de bark “Friso” ex Baron van Hardebroek, ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 512 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland;
* 1874 t/m 1876 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;
* 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Heybroek Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Koning te Amsterdam en was herdoopt in “Rudolphine”;
* 1878 t/m 1884 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106)
Overige bijzonderheden
In 1869 maakte de “Friso” een reis van Amsterdam met stukgoed naar Soerabaya, gevolgd door koelie-vervoer tussen China (Amoy) en Malakka.052
In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een scheepsmodel van de 3/m bark "Johan Theodoor" onder gezag van kapitein J.S.Mulder met vlagnummer H34. Hij voer van 1877-1884 voor de reders C.J.Westerman & Y.Feenstra te Amsterdam.
Familiegegevens en opleiding
Willem Botje werd geboren te Hoogezand op 02 maart 1853 als zoon van Dirk Botje en Geessien Hilbrands.
Hij trouwde op 18 november 1884 te Sappemeer als 1ste stuurman met Zwanetta Struik, geboren te Sappemeer op 29 oktober 1853 als dochter van Arend Struik en Elke Meints. Zij overleed te Groningen op 27 januari 1938, 84 jaar.
Willem overleed op 26 november 1888 te Amboina, 35 jaar.allegroningers
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.Botje als gezagvoerder gedurende:
-
1881 t/m 1882 van de galjoot “Zeehond”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
-
1886 t/m 1888 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106). Het schip arriveerde in 1888 zwaar lek teTernate en werd afgekeurd.
Overige bijzonderheden
bark “Johann Theodor”