Inloggen
BORNRIF - ID 1061


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1763 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 154
Delivery Date: 1936-11-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5269 Type T (240x360) 290 rpm.
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 216.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 125.00 Net tonnage
Deadweight: 280.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14500 Cubic Feet
 
Length 1: 39.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.39 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.33 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-11-17 BORNRIF
Manager: Harm Salomons Wzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Harm Salomons Wzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PDFG

Date/Name Ship 1939-03-22 TRÉGOR
Manager: George Garnier, Paimpol, France
Eigenaar: Soc. Bretonne de Cabotage, Paimpol, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France
Callsign: TSGC

Ship Events Data

1936-11-19: Als BORNRIF, zijnde een motorvrachtschip, groot 611.77 m3, liggende te Groningen, door A. Kielema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Harm Salomons te Muntendam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1763 Z GRON 1936 in achterkant ingang motorkamer aan stuurboordzijde op verhoogd achterdek.
1936-11-20: NvhN 20-11-1936: Proefvaart m.s. „BORNRIF”. Op de Eems te Delfzijl vond de in ieder opzicht uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Bornrif, gebouwd voor rekening van kapt. H. Salomons te Wildervank, onder klasse Bureau Veritas, groote kustvaart en blanco certificaat Scheepvaart-Inspectie bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen. Het schip is van het kruiserhek-type met de mast midscheeps en het heeft een ballastcapaciteit van 35 ton, waarmede het schip zeer zeewaardig is. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 37.85 M., breedte over alles 6.40 M. en holte in de zijde 2.70 M. De inhoud bedraagt bruto 215.95 Reg. ton, 611,77 M 3. en netto 125,39 Reg. ton, 355,20 M 3. Het D. W. bedraagt 280 ton met een ruiminhoud van 15000 kub. vt. Het schip heeft twee Mannesmann laadboomen elk met een hijschvermogen van 2 ton. De lieren voor de bediening hiervan, twee Bodewes lieren, elk voorzien van een Benz motor van 7 P.K., zijn op het mastdek geplaatst. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een twee tact Brons motor geplaatst. Deze motor is in drie cylinder uitvoering met een vermogen van 150 P.K. bij 290 omwentelingen per minuut. Verder bevindt zich hier voor het aandrijven van de hulpwerktuigen een Benz Diesel motor van 7 P.K. De electrische installatie, aangebracht door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand, omvat de volledige verlichting alsmede de navigatielampen. Een Heemaf dynamo, opgesteld in de motorkamer, kan zoowel door de hoofdmotor als door de hulpmotor worden aangedreven, terwijl de installatie bij het stilstaan van deze motoren door een accumulatorenbatterij gevoed wordt, die geheel automatisch geladen wordt. Het schip is keurig betimmerd en ook de afwerking laat niets te wenschen over, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein werd overgenomen. Het schip is met een balansroer uitgerust en het behaalde een snelheid van 8 ¾ mijl.
1937-01-14: NvhN 14-01-1937: Groninger motorschip op de Engelsche kust gestrand. Het Groninger motorkustvaartuig „BORNRIF", kapitein H. Salomons te Wildervank, op weg van Grangemouth naar Montrose is gestrand. Tijdens een hevigen storm is het schip verder op het strand gezet. De bemanning wist zich op den wal te redden. De „Bornrif" heeft 20 November j.l. de proefvaart gemaakt. Het schip is gebouwd op de Noord-Nederlandsche scheepswerven te Groningen en is 215.95 bruto registerton groot.
1937-01-15: Eemsbode 15-01-1937: Het te Groningen thuisbehorende motorschip “BORNRIF”, kapitein Salomons, is op weg van Grangemouth naar Montrose ter hoogte van Aberdeen gestrand. Omtrent de positie is momenteel nog niets naders bekend. De “BORNRIF”vertrok enige weken gelden van Delfzijl als nieuwbouw naar Londen. Het schip werd gebouwd bij de “Noordster” en is van een Brons-motor voorzien.
1937-01-19: Eemsbode 19-01-1937: Het Groninger motorschip “BORNRIF”, dat dezer dagen bij Aberdeen is gestrand, is met assistentie van een sleepboot vlot gekomenen vertrok naar Dundee om te dokken. Het schip heeft geen lekkage.
1939-03-15: Algemeen Handelsblad 15-03-1939: Verkochte schepen. Door bemiddeling van de makelaars Jacq. Pierot Jr. & Zn. te Rotterdam is het Nederlandsche motorschip „BORNRIF", 280 ton dtw., gebouwd in 1936 door de Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voorzien van een 150 P.K. Bronsmotor en toebehoorende aan H. Salomons te Muntendam, naar Frankrijk verkocht.
1940-00-00: Final Fate:
Na de val van Frankrijk onder Engelse vlag gekomen (Ministry of War Transport) en in beheer van James Tyrell, Cardiff. (MLDB) Op 14.05.1941 gezonken tijdens een luchtaanval in het Bristol kanaal bij Trevore Head.

Afbeeldingen


Omschrijving: BORNRIF
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Taylor, E.N., Gosport (UK)

Omschrijving: De BORNRIF gestrand op de Engelse kust nabij Aberdeen, 14 januari 1937.
Collectie: Spurling, L. (Leslie)
Vervaardiger: Unknown