Inloggen
BATJAN - ID 10605

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Goedkoop Jr. - Werf 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 162
Contractor: none
Launch Date: 1882-06-19
Delivery Date: 1882-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 125
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12¼"& 19 3/4" - 19 3/4"
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 143.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.90 Net tonnage
Deadweight 2: 65.00 cargo capacity 1000 kg.
 
Length 1: 91.7 Feet (British) Registered
Beam: 18.1 Feet (British) Registered
Depth: 8.9 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-07-00 BATJAN
Manager: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ternate / Netherlands East Indies
Callsign: TBVF

Date/Name Ship 1888-00-00 TSUTO MARU
Manager: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Eigenaar: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Date/Name Ship 1900-00-00 TSUTO MARU
Manager: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Eigenaar: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Ship Events Data

1882-07-00: De BATJAN werd gebouwd als bouwnummer 162 van de firma D. Goedkoop Jr., Werf 't Kromhout, te Amsterdam voor de door Elout van Soeterwoude opgerichte Batjan-Maatschappij en moest in de Molukken dienst doen voor het vervoer van de op de concessies der genoemde maatschappij gewonnen produkten en van consumptie-artikelen en bouwmaterialen. In Juli 1882 afgeleverd heeft zij vervolgens geheel op eigen gelegenheid de overtocht naar Indie volbracht. (bron: Kagen, Clippers, Werven en Motoren door Dr. J.C. Westermann, uitg.1942)
1901-02-06: Final Fate:
De TSUTO MARU is, op reis in ballast van Chefoo naar Longku, op 6 februari 1901 verongelukt in de baai van Pechili (bron: Lloyds Casualty Return over 1901)

Afbeeldingen


Omschrijving: De BATJAN te Amsterdam, klaar voor het vertrek naar Nederlands-Indië
Gemaakt door: Unknown