Inloggen
CATHARINA - ID 10549


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1837-11-08 / 1862-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1835
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'Rotterdams Welvaren' - (B. de Hoog), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1835-02-22
Launch Date: 1835-07-23
Delivery Date: 1835-07-28
Technical Data

Net Tonnage: 115.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 234.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.30 Meters Registered
Beam: 4.60 Meters Registered
Depth: 3.90 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1837
Datum agenda: 1837-11-08
Register nr: 18370451
Scheepsnaam: CATHARINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoboken & Zonen, A. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Rietmeijer, F.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1835-07-00 CATHARINA
Manager: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1857-02-18 ANNA HELENA
Manager: Pieter Smits Fzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Smits Fzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1861-07-00 TJOEMBOELOEIT
Manager: Jan Keiser van Bulderen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Keiser van Bulderen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-00-00 THOMAS HADEN
Manager: Thomas Haden & Co., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Eigenaar: Thomas Haden & Co., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cowes, Isle of Wight / Great Britain
Callsign: TQJM
Additional info: Off.no.43779

Date/Name Ship 186?-00-00 THOMAS HADEN
Manager: D.M.B. Park, Sunderland, Great Britain
Eigenaar: D.M.B. Park, Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sunderland / Great Britain
Callsign: TQJM

Date/Name Ship 186?-00-00 THOMAS HADEN
Manager: Trattles & Co., Sunderland, Great Britain
Eigenaar: Trattles & Co., Sunderland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sunderland / Great Britain
Callsign: TQJM

Ship Events Data

1835-07-23: Building History
RC 030335. Rotterdam, 2 maart. Op de werf Rotterdams Welvaren alhier is door de bouwmeester B. de Hoogh de kiel gelegd voor een barkschip, genaamd CATHARINA, ter grootte van circa 200 lasten, voor rekening van de heren A. van Hoboken en Zonen.
RC 250735. Rotterdam, 24 juli. Het barkschip CATHARINA, gebouwd voor rekening van de heren A. van Hoboken en Zonen, op de werf Rotterdams Welvaren, door de scheepsbouwmeester B. de Hoogh, groot 350 tonnen, is gisteren geregeld van stapel gelopen. Het zal gevoerd worden door kapt. F. Rietmeyer en in weinige dagen ten vertrek naar Batavia gereed zijn.
RC 130835. Hellevoetsluis, 11 augustus. Heden vertrok van hier naar Batavia het schip CATHARINA, kapt. F. Rietmeyer. (opm: eerste reis)
1838-11-00: Damaged
ZP 211238 – 268 Het schip (opm: bark) CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Rotterdam naar Batavia, te Lissabon binnengelopen, heeft volgens brief van daar van 26 november de verschansingen en boten verloren en meer andere schade bekomen.

ZP 110139 – 285 Het schip (opm: bark) CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Rotterdam naar Batavia, te Lisbon met schade binnen – zie nommer 268 – heeft na geëindigde reparatie de 26e december de reis weder voortgezet.
1857-11-01: Damaged
NRC 030158 Hongkong, 14 november 1857. Het alhier van Newcastle gearriveerde schip (opm: bark) ANNA HELENA, kapt. C.M. de Boer, heeft de 1e november in een tyfoon zware schade aan zeilen en romp bekomen.
1861-05-27: Sold at auction
JB 060761 In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten. (o.a.) Te Amsterdam op 27 mei:
Het schip ANNA EN HELENA (opm: bark ANNA HELENA), kapt. P. Don, gebouwd in 1835, groot 125 lasten.

AH 290561 Verkoping van schepen op maandag 27 mei in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ: (o.a.)
- Barkschip ANNA HELENA: NLG 6.800, in slag NLG 100, koper C.S. Oolgaardt. (opm: een makelaar, handelend namens de koper, nieuwe scheepsnaam TJOEMBOELOEIT)
1862-03-06: NRC 090362. Yarmouth (Wight), 6 maart. De Nederlandse bark TJOEMBOELOEIT (ex ANNA HELENA), kapt. Don, van Londen via Cardiff naar Haïti bestemd, is hedenmorgen ten 5 uur in een hevige storm uit het zuiden onder de Singels gestrand. De bemanning nam hun vlucht tot de boot, doch deze werd omgeslagen, tengevolge waarvan de kapitein verdronk. De andere equipage is daarop weer aan boord gegaan, en na de masten weggekapt te hebben, is het schip vlot gekomen en met hulp van een stoomboot naar Cowes gebracht. (toevoeging uit verlieslijst Sweijs 1863: aldaar verkocht, hersteld en als THOMAS HADEN onder Britse vlag gekomen)

1867-01-04: Stranded
NRC 060167 Vlissingen, 4 januari. Volgens telegrafisch bericht is het schip THOMAS HADEN, kapt. Anderson, van Sunderland naar Gend bestemd, voor Terneuzen aan de grond geraakt.
1872-12-00: Final Fate: Wrecked

NVD 200973 Vanwege het Engelse Gouvernement is door tussenkomst van de Minister van Buitenlandse Zaken bij de heren L. Smit & Co., directeuren der sleepbootrederij te Kinderdijk, ontvangen een telescoop, een gouden en vier zilveren medailles, om uit te reiken aan H. ’t Hart, kapitein, L. de Lege, stuurman, en D. Bakker, G. Williams, R. de Jong en L. van der Sloot, manschappen aan boord van de sleepboot ZUID-HOLLAND, wegens de redding der equipage van het Engelse barkschip THOMAS HADEN in december 1872 op de Oosterbank gebleven. Door de directie zijn maatregelen genomen om die voorwerpen overeenkomstig het doel van de gever op de meest geschikte wijze aan de belanghebbenden in hun tegenwoordige verblijfplaats te doen uitreiken. (N.R.C.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Florus Rietmeyer werd geboren op 15 maart 1796 te Noordwijk. Hij was Rooms-Katholiek. Hij woonde te Noordwijk en vestigde zich op 24 mei 1852 te Rotterdam o.a. aan de Boompjes Wijk 1 nr. 14 en de Kruiskade Wijk 14 nr. 570. Hij vertrok op 27 april 1859 terug naar Noordwijk.

Hij was getrouwd met Neeltje Alkemade, geboren 02 maart 1799 te Noordwijk. Hij was de schoonvader van de koopvaardijkapitein Anthonie Lupcke (zie aldaar)005.

Hij overleed in 1864.058

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Rietmeyer was met vlagnummer R32 in de periode 1826 t/m 1864 effectief lid van het Roterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart De Ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken. Het is derhalve mogelijk dat hij in één van de jaren uit deze periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

F.Rietmeyer was afwisselend commissaris in 1857 en permanent commissaris van de Maatschappij in 1858058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat de “trekkende kapitein” (dwz met steun vanuit de Maatschappij)  in 1864 is overleden.058

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt ene Rietmeyer (zonder initialen) als gezagvoerder in 1854 van de bark “Prinses Sophia”. gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam. Het is de vraag of het hier om Florus Rietmeyer gaat.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein F.Rietmeyer als gezagvoerder met vlagnummer R32 in de ledenlijstenvan:

*   1849                   bark “Catharina”                    114 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1851, 1855        fregat “Prinses Marianne”     378 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1858, 1859, 1862 en 1863                                                      geen schip vermeld.

 

Bouma025 vermeldt F.Rietmeyer als gezagvoerder gedurende:

*   1825 t/m 1826 op het fregat “Jurrina”, gebouwd in 1817, 570 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*   1831 t/m 1833 van het fregat “Aurora”, gebouwd in 1818 aan de Oostzee, 333 ton o.m., varend voor Reijn, Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*   1833 t/m 1835 van de galjoot “Jonge Hendrika”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 163 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam. Het hol werd in 1835 geveild;

*   1836 t/m 1850 van de bark “Catharina”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 233 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*   1852 t/m 1857 van het 3/mschip “prinses Marianne”, gebouwd in 1831 te Kinderdijk, 710 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Een schilderij in kleur van de bark “Catharina” met vlagnummer R32 aan de bezaan en de vlag van van Hoboken aan de fokkemast is in particulier bezit van de familie van Hoboken en staat afgebeeld in het boek van Oosterwijk069 p 222.

 

In aktenummer 1838-s6, 12-11-1838115 verklaart de kapitein Floris Rietmeijer, van de brik “Catharina”, dat zeilende op 18oZB/ 72o23’OL aan de gevolgen van een galziekte is overleden Gerhardus Willem Frans uit Oude Pekela. Medegetuigen waren Karel Willem Edzard Bergner, opperstuurman en Gerrit Jans Kunst, 2e stuurman.

 

De bark “Catharina” onder kapitein F.Rietmeyer voer in 1849 vanaf Rotterdam via Kaap Hoorn naar Valparaiso en in 1850 weer via Kaap Hoorn terug naar Brouwershaven.121

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Rietmeyer, Floris
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wouter Calander werd geboren op 10 januari 1809 te Rotterdam, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de oostzijde van de Leuvenhaven, Wijk 1, nr. 210 (nieuw nr. 88) en Nieuwe Haven, Wijk 12, nr. 228.

Hij was getrouwd met Allegonda Maria Snijders, geboren op 09 januari 1809, Rooms-Katholiek.

Hij overleed op 05 april 1866005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Calander was met vlagnummer R216 in de periode 1846 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

W.Calander was afwisselend commissaris in 1847/48 en 1858-1860 en permanent commissaris van de Maatschappij van 1861-1863058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.Calander met vlagnummer R216 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                bark “Maria”                             159 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1851                bark “Catharina”                       114 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1855                bark “Neêrlands Koning”         313 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1865                               geen vermelding van schip en reeder.

 

Bouma025 vermeldt W.Calander als gezagvoerder gedurende:

*    1841 van het fregat “Jacobus”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 235 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1848 van de brik “Johanna”, gebouwd in 1827 te Rotterdam, 180 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1849 voor J. van Vollenhoven te Rotterdam en was herdoopt in “Witte Leeuw”;

*    1849 van het 3/mschip “prinses Marianne”, gebouwd in 1831 te Kinderdijk, 710 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam. (Bouma geeft geen initialen van de kapitein);

*    1850 t/m 1852 van de bark “Maria”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, op de werf “Welvaren” van B.de Hoog, 296 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam. Bouma vermeldt Kalander.

*    1851 t/m 1855 van de bark “Catharina”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 233 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1856 t/m 1857 van het 3/m schip “Neerlands Koning”, gebouwd in 1825 te Rotterdam, 630 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

W.Calander vertrok vanuit Hellevoetsluis op 21 augustus 1852 met de “Catharina” met 1 landmachtofficier naar Indië. Aankomstdatum is niet vermeld065.

 

De bark “Catharina” onder kapitein W.Calander verrtrok op 23 juni 1851 vanuit Rotterdam en bereikte via Kaap Hoorn op 27 oktober Valparaiso.. Met salpeter van Arica voer het schip dezelfde route terug en kwam op 16 juni 1852 aan in Rotterdam.121

 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Calander, Wouter

Familiegegevens en opleiding

Henricus Gerardus Theodorus Adriaans werd geboren te Leiden op 16 juni 1826 als zoon van Matthijs Frederik Adriaans en Maria Groothals. Hij was Rooms-Katholiek.

Hij trouwde te Amsterdam op 06 juli 1854 als zeeman, 28 jaar, met de Rooms-Katholieke Cornelia Helena Schrader, geboren te Amsterdam  op 10 mei 1831 als dochter van Gerardus Schrader en Margaretha van Greuningen. Zij overleed op 11 november 1891, voormiddags 08 uur in de Ruysstraat 16 te Amsterdam, 59 jaar.

Het echtpaar kwam op 22 juli 1854 naar Rotterdam en woonde aldaar aan de Vissersdijk Wijk 4 Nr. 106 en de Schiedamschesingel Wijk 15 nr. 609 (nieuw nr. 3)

Henricus G.Th. overleed op 18 januari 1900, voormiddags 08 uur in de Ruysstraat 18 te Amsterdam, 73 jaar.

(Stadsarchief Amsterdam en ref. 005)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.T.Adriaans was met vlagnummer R437 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.G.T.Adriaans met vlagnummer R437 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

*    1855                       bark “Catharina”     114 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862                  fregat “Triton”     397 last       varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1863, 1864           fregat “Rotterdam”  621 last     varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*    1865 t/m 1867     geen vermelding van schip en boekhouder

H.G.T.Adriaans was in 1865 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Bouma025 vermeldt H.G.T.Adriaans als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1857 op de bark “Catharina”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 233 ton o.m.,varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1858 verkocht aan P.Smits Fz te Dordrecht en herdoopt in “Anna en Helena”;

*    1858 t/m 1864 op het fregat “Triton”, gebouwd in 1857 te Schiedam, 750 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1864 t/m 1865 op het fregat “Rotterdam”, gebouwd in 1841 te Maassluis, 1173 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1868 gesloopt.

 

Hij maakte de volgende reizen op de volgende schepen005:

*          Catharina       1855/56          Rotterdam - Rangoon - Rotterdam         heen: diversen; terug: rijst

*          Triton               1857/58          Rotterdam - Batavia - Rotterdam           heen: diversen; terug: suiker

                                      1858/59          Rotterdam - Batavia - Rotterdam           heen: diversen

                                      1859/60          Rotterdam - Batavia - Schiedam             heen: diversen; terug: suiker, koffie

                                      1860/61          Rotterdam - Batavia - Rotterdam           heen: steenkolen; terug: suiker, tin

                                      1861/1862     Rotterdam - Batavi - Rotterdam             heen: diversen; terug: suiker, tabak,

                                      1862/1863     Rotterdam - Batavia - Rotterdam           heen: suiker; terug: koffie

*          Rotterdam      1863/64          Rotterdam - Batavia Texel - Rotterdam                         heen: diversen; terug: ?

 

Overige bijzonderheden

H.G.T.Adriaans vervoerde per 03 december 1861vanuit Brouwershaven met de “Triton” 2 landmachtofficieren naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld.

10 januari 1863 vervoerde hij vanuit Brouwershaven met de “Triton” 11 landmachtofficieren naar Indië en arriveerde te Batavia op 15 april 1863 na 95 dagen065.

 

Kapitein H.G.T.Adriaans, gezagvoerder van het fregat “Rotterdam” werd tijdens een zitting van de Raad van Tucht op donderdag 26 januari 1865 met een zware straf veroordeeld. Hij werd onbevoegd verklaard “om gedurende tijd van tien achtereenvolgende maanden als schipper op een Nederlands schip te varen. Ook de kosten ter dezer zake gevallen tot een beddrag van 77 gulden en 82 centen, kwamen voor zijn rekening.”

Deze straf was het gevolg van zijn handelen tegen de matroos de Heer. “Op 12 november 1863 werd matroos E. de Heer voor twintig gulden per maand aangemonsterd op het fregat “Rotterdam”. … Bestemming was Batavia en andere havens in Nederlands-Indië. Daarna zou het schip naar Nederland terugkeren. Tijdens de reis deelde de kapitein aan matroos de Heer mede dat hij hem niet volkomen bekwaam actte voor de betrekking waarvoor hij zich had verhuurd. Hij werd van matroos gedegradeerd tot lichtmatroos. Zijn gage werd verlaagd van twintig tot zestien gulden per maand”. De Heer accepteerde deze degradatie en gagevermindering niet en weigerde de opgedragen werkzaamheden uit te voeren. “Omdat het schip inmiddels in Sourabaija was aangekomen, besloot kapitein H.G.F.Adriaans hem na twee dagen van dienstweigering tot vertrek van de “Rotterdam” op te laten sluiten aan boord van het aldaar liggende Zijne Majesteits Wachtschip.” Bij zijn terugkeer weigerde de Heer wederom dienst te doen. Hij werd in de ijzers gesloten en deze straf duurde, vanwege het weigerachtig gedrag, 45 dagen. Het betrof zg. “kromsluiting” hetgeen een opsluiting in een ongemakkelijke positie inhield. De kapitein maakte het nog erger, door hem enige dagen in de volle zon te plaatsen. “Ook werd De Heer geweigerd ‘…om zich behoorlijk te reinigen of aan de vervulling van zijner natuurlijke behoeften te voldoen’.” Na verder continuering van de straf ging De Heer eindelijk na 48 dagen overstag en beloofde zijn werkzaamheden als lichtmatroos te verrichten. Op de terugreis naar Nederland besefte de kapitein dat hij te ver was gegaan en deed hij De Heer een financieel aanbod, op voorwaarde dat deze van een klacht zou afzien. Deze weigerde en de zaak kwam voor de Tuchtraad, met als resultaat de hiervoor gememoreerde uitspraak. 104.

 

“Een … wedstrijd … werd in 1858 gezeild tusschen twee schepen van de Rotterdamsche reederij Van Hoboken. Op den 15den Maart van dat jaar nam kapitein De Vries van de Zephir op de reede van Batavia afscheid van zijn collega J.Louwerse van de Jason. Dat schip was nog niet heelemaal klaar met inladen, hetgeen nog wel een weekje kon duren. “Ik zal je vrouw als ik thuis ben alvast zeggen, dat ze je over een week of twee, drie kan verwachten”, zei De Vries tegen Louwerse, toen die weer naar zijn schip terugkeerde.

Ter hoogte van Kaap de Goede Hoop zagen de mannen van de Zephir een ander clipper aan de kim, die toen hij dichter bij kwam de Triton bleek te zijn, eveneens een schip van Van Hoboken. Fe Triton was ook den 15den Maart vertrokken, exhter van de reede van Banjoewangi. Door Straat Bali was hij op den Oceaan gekomen, zoodat zijn weg naar het vaderland vrijwel even lang was als die van de Zephir, die door Straat Soenda was gevaren van Batavia uit.

Het werd een spannende wedstrijd tusschen de beide schepen. Ze gaven elkaar niets toe en tefelijk stormden ze het Kanaal binnen … Bijna kop aan kop lagen ze, toen ze aan de kim Brouwershaven zagen opduiken en alles zetten de beide kapiteins er op om den ander nog een beetje voor te komen. …

De Zephir scheen tenslotte toch nog te winnen, het schip liep iets uit en kapitein De Vries dacht al overwinnaar te ziijn, toen zijn blik opeens verstarde. Want op de reede zag hij rustig achter zijn ankers met opgedoekte zeilen … de Jason, die zes dagen na hem was vertrokken en reeds de vorige dag was aangekomen. “Ik heb je vrouw al geschreven dat je onderweg bent”, zei kapitein Louwerse toen hij op de Zephir kwam om zijn collega te begroeten. Met een reis van 90 dagen had hij de race gewonnen. … “

Uit “De Clippers” van Anno Teenstra.Uitgave Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. en wel op pp. 74-75.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Adriaans, Henricus Gerardus Theodorus

Familiegegevens en opleiding

Christoffel de Boer werd geboren te Harlingen op 30 november 1822 als zoon van Marten Feikes de Boer en Roelofke van Dijk.

Hij trouwde op 28 februari 1855 te Dordrecht met Dirkje Unnik, geboren te Dordrecht in 1831 als dochter van Johannes van Unnik en Dirkje Brouwer. In 1856 woonde het gezin met zoon Roelof in de Hooge Nieuwstraat 434 te Dordrecht064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Christoffel Martens de Boer was in de periode 19 december 1856 t/m zijn royement in 1868  lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 98. Toegevoegd is “geroyeerd als sedert 1864 zijn verblijf niet bekend zijnde.”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Anna & Helena” onder directie van P.Smits Fz064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C.M. de Boer als gezagvoerder:

1857, 1858           bark “Anna & Helena”      boekhouder P.Smits Fz te Dordrecht

1859      geen vermelding van een schip

1861      bark “Macassar” boekhouder Harmens & Zonen te Harlingen

 

lid van het college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” te Dordrecht036

vlagnummer        periode                type        naam van het schip                            boekhouder/reder

     Dt98                     1860                bark       Macassar (ex Betsy, ex Anna)         Harmens & Zn, Harlingen

in 1861 onder kapitein C.M.de Boer bij Torresstraat,               verongelukt. Zeetijdingen 31 september 1861037

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.M. de BoerAnna & Helena                                                         07 april 1857                      

 

Bouma25 vermeldt C.M.de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1858 van de bark “Anna & Helena”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor P.Smits Fz & Zn te Dordrecht;

*    1861 van de bark “Macassar” ex Betsy, ex Anna, gebouwd in 1847 te Dordrecht, 306 ton o.m., varend voor Harmens & Co te Harlingen. Het schip is in augustus 1861 verongelukt in de Torresstraat.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan. van Blokland-Visser064 het volgende::

Op 6 april 1857 (Monsterrol nr. 1789 Gemeentearchief te Dordrecht.) monstert hij als kapitein op de bark ,,Anna en Helena”, en vertrekt met 16 man naar Hongkong.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Boer, Christoffel Martinus Martens de

Familiegegevens en opleiding

Pieter Don werd geboren in 1819 te Vlaardingen

Hij was getrouwd met Adriana Noordhoek.

Hij overleed in 1862.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Pieter Don wonend te Vlaardingen was met vlagnummer 58 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot nut van Handel en Zeevaart” in de periode 25 november 1858 t/m zijn jaar van overlijden in 1862. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Anna & Helena” onder directie van P.Smits Fz. 064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.Don als gezagvoerder064a:

*    1859; 1861           bark “Anna en Helena”                      P.Smits Fz te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt P.Don als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 van de hoeker “Erato”, gebouwd in 1850, bouwlocatie niet vermeld, 168 ton o.m., varend voor P.Smit Fz te Dordrecht;

*    1852 t/m 1857 van de sch.kof “Erato”, gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 222 ton o.m, varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip is in in 1857 verongelukt bij Rio Grande, komend van Troon. De opvarenden werden gered;

*    1859 t/m 1861 van de bark “Anna & Helena”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor P.Smits Fz te Dordrecht. Het schip voer in 1862 voor J.Keyzer van Bulderen te Amsterdam en was herdoopt in “Tjoemboeloeit”;

*    1861 t/m 1862 van de bark “Tjomboeloet” ex Anna Helena, ex Catharina, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Engeland en voer daar onder de naam “Thomas Haiden”.

 

Bouma025 vermeldt P.Don als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1856 van de galjoot “Idee” ex Daniël Marius, gebouwd in 1810 te Oostende, 113 ton o.m., varend voor P.Smits te Dordrecht.

Gezien de opgave van Bouma025 hiervoor is het de vraag of er twee kapiteins met de naam P.Don zijn geweest.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan. van Blokland-Visser064 ::

Pieter Don monsterde op 05 mei 1846 (monsterrol nr. 1289 op het Gemeentearchief van Dordrecht) als kapitein op de galjoot “Idee”, reder Pieter Smits Fransz te Dordrecht voor een reis naar Hull met 5 man.

Op 29 mei 1850 (monsterrol nr. 1451,) is hij gezagvoerder op de nieuwe schoener/kof “Erato”, gebouwd op de werf van Herman Schagen te Seyl, reder Pieter Smits Fransz te Dordrecht voor een reis naar Anco/Priesto met 7 man.

In 1858/1861 is hij gezagvoerder op de bark “Anna Helena” 234 ton /reder P.Smits Frz en Zn te Dordrecht.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Don, Pieter

Afbeeldingen


Omschrijving: CATHARINA kapitein Floris Rietmeijer (vlagnummer R32)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Helm, H. van den
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1836

DC 260336             
Maassluis, 23 maart. Den 24 dito. Kapt. O. Kievijt, te Hellevoetsluis binnen, rapporteert gepraaid te hebben, op 28 juli, de brik WILLEM, kapt. Klomp, op 45º40’ NB 9º50’ WL; op 31 juli, de brik NIJVERHEID, kapt. Bouwman, op 40º60’ NB 12º WL (opm: mogelijk 41º NB 12º WL); op 12 september, de KOOPHANDEL, kapt. Neurenberg, op 37º28’ ZB 5º52’ OL; op 20 november, in Straat Sunda, het Amsterdamse schip NEPTUNUS, kapt. Kraaij, en de Rotterdamse bark CATHARINA, kapt. Rietmeijer, en op 24 januari de brik JOHANNES ARNOLDUS, kapt. Kerkhoven, op 10º12’ ZB 11º50’ WL; aan boord van deze schepen was alles wel.
PGC 290336           
Kapt. O. Kievyt, van Batavia te Helvoet binnen, heeft, op zijn uitreis van Rotterdam naar Batavia, de 31e juli op ruim 40º NB 12º WL, gepraaid de brik de NIJVERHEID, kapt. F.J.J. Bouman, van Rotterdam naar Batavia, alsmede, op deszelfs terugreis naar Rotterdam, de 20e november in Straat Sunda de schepen NEPTUNUS, kapt. P. Kraai, van Dordrecht, en CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Rotterdam, beide naar Batavia; aan boord was alles wel.
JC 300336              
Batavia, 29 maart. Alhier zijn aangekomen: de 25e maart het Nederlandse schip de DRIE GEBROEDERS, kapt. S.Y. Parma, met een passagier, van Amsterdam de 17e oktober vertrokken; de 29e maart het dito schip CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van China vertrokken de 9e maart.

1837

RC 070137             
Rotterdam, 6 januari. Den 9 september 1836 lagen te Batavia ter rede: (o.a.) barken MERCURIUS, CATHARINA, JAVA, YOUSSERIN, TAN GOANSING, FATAL HAIR enJOHANNA WILHELMINA.
RC 240137             
Rotterdam, 23 januari. Den 22 januari arriveerde te Helvoetsluis CATHARINA, F. Rietmeyer, van Batavia.
RC 020337             
Rotterdam, Den 1 maart zeilden JACOBUS, J. Lourens, NICKERIE, J. Bunnemeyer, VLASHANDEL, H.H. Uil, HARMONIE, B.J. Mulder, FACTORY, J. Parlevliet en CATHARINA, F. Rietmeyernaar Batavia, VENILIA, R.J. Kranenburgen, AMPHITRITE, J.A. Jaborg, naar New-York;TWEE VRIENDEN G.S. Bakker, en HILLECHINE, H.H. Brakke, naar Belfast, en deTREKVOGEL, J. Spanjersberg, naar Lissabon.
RC 171037             
Rotterdam, 16 oktober. Kapt. F. Rietmeyer, voerende het schip CATHARINA, den 4 juli vanBatavia vertrokken naar Rotterdam, berigt van St. Helena den 1 september, dat te Batavia,onder anderen, waren aangekomen, den 30 juni MARIA, D. Keus, en JACOBUS, J. Lourens;den 1 juli HET VERTGROUWEN, W.B. Bakker, en DILIGENCE, H. Bos, en den 3 dito deBROEDERTROUW, J.H. Hazewinkel; in Straat Sunda ontmoet, den 4 juli, RHOON ENPENDRECHT, A. Schaap, GENERAAL CHASSẾ, M. Harkema, BATAVIER, J.F. Scharper,en DE SCHELDE, C.M. Van Dijcke; den 5den de KONINGIN DER NEDERLANDEN, eenschip met standaard waarin de letters A.S. en een schip met blaauwe vlag waarin W.d.B.
RC 211037             
Rotterdam, 20 oktober. Den 18 arriveerde te Helvoetsluis CATHARINA, F. Rietmeyer, van Batavia, en zeilde Zr.Ms. stoomschip CERBERUS, kapitein-luitenant-ter-zee Van Frank.
RC 181137             
Rotterdam, 17 november. Den 17 dezer zeilden CATHARINA, F. Rietmeyer, naar Batavia, en de VIJF GEBROEDERS,F. Poodts, naar Havanna. De wind N.O.
RC 281137             
Rotterdam, 27 november. Den 25 dezer zeilden van Helvoetsluis MARIA EN ADRIANA, F.Parlevliet, naar New-York; MACASSAR, H.F. Gieseke, NEÊRLANDS KONINGIN, J.C. Hahn,CATHARINA, F. Rietmeyer, en FARONICA, D.G. Doekes, naar Batavia.
RC 051237             
Rotterdam, 4 december. Den 3 dezer zeilden MACASSAR, H.F. Gieseke, CATHARINA, F.Rietmeyer, VARONICA, D.G. Doekes (opm: VERONICA, D.G. Doeksen), en INDIA, P. Vis,naar Batavia,

1838

JC 210338              
Batavia, 18 maart. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, vertrokken van Rotterdam de 3e december, het dito schip NEERLANDS KONINGIN, kapt. J.C. Hahn, vertrokken van Rotterdam de 25e november, en de dito bark DECIMA, kapt. K.J. Bolhuis, met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 6e november.
ZP 211238 – 268    Het schip (opm: bark) CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Rotterdam naar Batavia, teLissabon binnengelopen, heeft volgens brief van daar van 26 november de verschansingenen boten verloren en meer andere schade bekomen.

1839

ZP 110139 – 285   
Het schip (opm: bark) CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Rotterdam naar Batavia, teLisbon met schade binnen – zie nommer 268 – heeft na geëindigde reparatie de 26edecember de reis weder voortgezet.
ZP 220739 – 448   
De 10e april lagen ter rede van Batavia de schepen ANNA EN LOUISA, kapt. De Jong,CHRISTINA AGATHA, kapt. Fabius, MARIA, kapt. Bergman – laatst gemelde zou eentussenreis naar Calcutta doen – CATHARINA, kapt. Rietmeijer, COLUMBIA, kapt. Zeydevelden DIANA, kapt. Lindeman. Volgens brief van Batavia in dato 10 april zou van daar vertrekken de schepen CATHARINA,kapt. Rietmeijer, DIANA, kapt. Lindeman naar Rotterdam en COLUMBIA, kapt. Zijdeveldnaar Amsterdam, allen de 11e april, CHRISTINA AGATHA, kapt. Fabius, TWEECORNELISSEN, kapt. Veenstra, ANNA EN LOUISA, kapt. De Jong en HELENA, kapt. Blomnaar Amsterdam en ORION, kapt. Henrichs naar Rotterdam, alle in het eind dier week,YSTROOM, kapt. Detering naar Amsterdam en EENDRAGT, kapt. Gieschke naarRotterdam, beide in het laatst van april en ANTHONY, kapt. Klomp naar Rotterdam medio mei.
DC 151039             
Dordrecht, 14 oktober. kapt. F.H. Eddes, voerende het kofschip CONCORDIA, de 13e dezervoor deze stad gearriveerd, rapporteert op vrijdag de 4e oktober, op de hoogte van het eilandWight gepraaid te hebben het barkschip CATRINA (opm: CATHARINA), kapt. F. Rietmeijer,zijnde 01º08’ west van Greenwich, en op 50º32’ N.B. Nog passeerde dezelve op maandagde 7e dito, in het Kanaal op 51º09’ N.B. en 00º23’ oost van Greenwich, de fregatschepen ISIS, kapt. Abbema, en HENDRIKA, kapt. Admiraal, alsmede het barkschip JACATRA, kapt.Velthoven, tonende de Rotterdamse nommervlag nr. 118.

1841

JC 100441              
Batavia, 8 april. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, van Kaap de Goede Hoop vertrokken de 16e februari.
JC 140441              
Advertentie. Voor gehele bevrachting naar plaatsen beoosten de Kaap de Goede Hoop, dan wel voor gehele of gedeeltelijke belading naar Rotterdam wordt aangeboden het wel bezeilde schip CATHARINA, groot 218 tonnen, en gevoerd door F. Rietmeijer.Adres bij Reijnst & Vinju.

1842

JC 261042              
Batavia, 23 oktober. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip de VRIENDSCHAP, kapt. H.W. de Boer, vertrokken van Amsterdam de 15e juli, het dito schip de TWEE CORNELISSEN, kapt. S. Veenstra, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 15e juli, en de dito bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, met enige passagiers, vertrokken van Rotterdam de 30e juli.

1844

JC 270744              
Batavia, 25 juli. De 23e juli is hier aangekomen de Nederlandse bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, de 1e april van Rotterdam vertrokken.

1845

JC 200945              
Batavia, 18 september. De 17e dezer is hier aangekomen het Nederlandse schip AMBARAWA, kapt. P. Karst, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 15e juni, en de dito bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, vetrokken van Rotterdam de 17e april.

1846

AH 170346            
Amsterdam, 16 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als voor: (o.a.)  Voor Rotterdam: De JOHANN JACOB, kapt. L. van Geelkerken; CATHARINA, kapt. F. Rietmeyer; ANNA, kapt. P. Ebels; DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. L. Hus; MAAS, kapt. J. van Waning.
JC 050846              
Batavia, 3 augustus. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark MARIA, kapt. E. Bergman, met 8 passagiers, vertrokken van Rotterdam de 7e april, de dito bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, vertrokken van Rotterdam de 15e april

1847

JC 110847              
Batavia, 8 augustus. Gisteren zijn hier aangekomen het Nederlandse schip SUZANNA CHRISTINA, kapt. J. Hoekstra, de 4e april vertrokken van Londen, het dito schip EDOUARD, kapt. J.M. de Winter, de 16e april vertrokken van Rotterdam, de dito bark TRITON, kapt. H. Olie, de 13e april vertrokken van Amsterdam, en de dito bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, de 13e april vertrokken van Rotterdam.

1848

DC 250348             
Dordrecht, 24 maart. Door de Nederlandsche Handel-maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:Voor Rotterdam: JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer; LOUISE, kapt…..; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; KORTENAER, kapt. B.P. Martens; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens.
JC 160848              
Batavia, 14 augustus. Heden is hier aangekomen de dito bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, de 20e april vertrokken van Rotterdam.

1849

NRC 110749          
Rotterdam, 10 juli. Wij vernemen, dat de volgende Nederlandse schepen naar Chili en Californië zijn vertrokken: Zeilende zijn: van Rotterdam naar Valparaiso het barkschip CATHARINA, kapt. Rietmeijer.

1850

NRC 270650          
Rotterdam, 26 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 22schepen bevracht, als: (o.a.) Voor Rotterdam: CATHARINA, kapt. Calander, KENAU HASSELAAR, kapt. Lindeman,FORMOSA, kapt. Verschuur, GERARDUS JACOBUS, kapt. Ruysch, REIJERWAARD, kapt.Wierickx, HENDRIKA, kapt. Reiniersen, en RIDDERKERK, kapt. Noltee.
NRC 211050          
Batavia 26 augustus. Van de scheepsvrachten valt het volgende te melden: De CATHARINA is in Nederland gecharterd voor China à NLG 120 zonder meer.

1852

RC 220752             
Rotterdam, 21 juli. Door de Nederlandsche Handels Maatschappij zijn op heden bevracht geworden de navolgende 27 schepen, als: (o.a.) Voor Rotterdam: JAPARA, kapitein ……(opm: C.C. Kramers), JOHANNA MARIA, kapt. J. C.F. Lupcke Jr.; CERES, kapt. F. Mellema; ELIZABETH, kapt. P. Serlé; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman; REIJERWAARD, kapt. P. Wierickx; EUGENIE, kapt. E.G. Bargman; KENAU HASSELAAR, kapt. O. Lindeman; HENDRIKA, kapt. H. Reiniersen; CATHARINA, kapt. W. Calander; ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. H.G. Hinrichs.

1857

NRC 020357          
Rotterdam, 1 maart. De grote sleephelling op de Papendrechtse Veerdam tegenover Dordrecht is voltooid en in gebruik genomen. Eergisteren ochtend heeft met het beste gevolg de eerste opsleping plaats gehad van een barkschip, genaamd ANNA EN HELENA, van de heer P. Smits Fz, kapt. C.M de Boer. Deze onderneming belooft van veel nut voor de handel te zijn.
NRC 210857          
Rotterdam, 20 augustus. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 7 schepen als: (o.a.) Voor Dordrecht: ANNA HELENA, kapt. C.M. de Boer.

1858

NRC 030158          
Hongkong, 14 november 1857. Het alhier van Newcastle gearriveerde schip (opm: bark) ANNA HELENA, kapt. C.M. de Boer, heeft de 1e november in een tyfoon zware schade aan zeilen en romp bekomen.

1860

NRC 150660          
Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 26 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam: JACOB EN ANNA, kapt. J.F.D. Petersen; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; CORNELIA EN HENRIETTA, kapt. S. v.d. Mey; BALTIMORE, kapt. P. Tjebbes; HENRICUS GERARDUS, kapt. C. v.d. Zee; ANNA EN ELISA, kapt. C.J. Jaski; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayzer; JACQUELINE EN ELISA, kapt. B. Sickens; ANTOINETTE SERAPHINE, kapt. A. Viëtor; MARGARETHA SIMONETHA, kapt. F.J. Hoffman; BROEDERTROUW, kapt. G. Rotgans, en ANNA EN HELENA, kapt. P. Don, beiden van Dordrecht; NIEUWLAND, kapt. P.G. Pott; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys, en BEZOEKIE, kapt. W.H. Rusman, de 3 laatste van Rotterdam.

 

 

 

Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.325 Foto DVD IV – 058-060 _________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: CATHARINA

Plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 28 juli 1835

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Anthony van Hoboken, voor de scheepstimmerwerf Rotterdam’s Welvaren, even buiten de Oostpoort te Rotterdam, eigendom van A. van Hoboken & Zoonen, Rotterdam

Gevoerd door kapt. Floris Rietmeijer

Eigenaar / aankoper Anthony van Hoboken, voor zijn firma A. van Hoboken & Zoonen, zeehandelaren en scheepsreders te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 115 last

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 27,30 m., breed 4,60 m., hol 3,90 m.

Kiellegging 22 februari 1835

Tewaterlating 23 juli 1835, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 28 juli 1835

Nummer van registratie Deel 5, folio 40, recto, vak 7

Notaris Dammes Ledeboer, vrederechter te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden









Researcher/datum research ML/040407

Naam CATHARINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1835
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 221.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: ANNA HELENA, vroeger CATHARINA

Plaats en datum: acte van transport voor notaris te Rotterdam, 17 februari 1857

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper A, van Hoboken & Zonen, Rotterdam

Eigenaar / aankoper Pieter Smits Fzn., Dordrecht

Groot volgens meetbrief 234 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie

Datum van registratie

Notaris W.S. Burger Wzn., Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld NLG. 7000,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/160106

Naam ANNA HELENA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 221.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: ANNA HELENA, vroeger CATHARINA

Plaats en datum: acte van transport voor notaris te Rotterdam, 17 februari 1857

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper A, van Hoboken & Zonen, Rotterdam

Eigenaar / aankoper Pieter Smits Fzn., Dordrecht

Groot volgens meetbrief 234 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie

Datum van registratie

Notaris W.S. Burger Wzn., Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld NLG. 7000,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/160106

Naam CATHARINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1861.23

DVD XIII- 7529 - 7531

CEDULE

Naam schip ANNA HELENA, door koper genaamd TJOEMBOELOEIT

plaats en datum acte eigendoms-verklaring, Amsterdam, 25 juli 1861

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. Pieter Don

eigenaar/aankoper Jan Keiser van Bulderen, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. ook Pieter Don

grootte in tonnen 123 lasten of 237 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 30 juli 1861

nummer van registratie deel 72, folio 88, verso, vak 8

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip was door aankoper gekocht, de laatste koopbrief werd getoond en de laatst afgegeven zeebrief no. 851 van 8 november 1858 was ingetrokken.








researcher/datum research: ML / 040109

Naam ANNA HELENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1861
Toegang 198
Inventaris 3174

Bronnen

Jaar: 1835
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: BIJLBRIEF: ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag / archiefnummer Rott.3.03.56.65.325
ACTE AAN EN VERKOOP 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 221.
NH Archief Haarlem. CEDULE Archiefnummer Amst.198.3174-1861.23 - DVD XIII- 7529 - 7531
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Java Bode
JC = Javasche Courant
NRC= Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD= Nieuws van den Dag
PGC = ProvincialeGroninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeeuwsche Post
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk