Inloggen
ANNA CATHARINA - ID 10484


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1829-11-06 / 1849-08-28 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1829
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'Eiland van Terschelling' - (A. de Graaf & Zn.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1829-06-17
Delivery Date: 1829-09-28
Technical Data

Gross Tonnage: 242.00 lasts
Gross Tonnage 2: 458.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 32.92 Meters Registered
Beam: 5.09 Meters Registered
Depth: 5.30 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1840
Type: Rebuilt
Omschrijving: Passage naar Amsterdam, met het zoo goed als geheel nieuw gebouwd, en voor den overvoer van passagiers, bijzonder goed ingericht barkschip ANNA CATHARINA, kapitein P. Bakker

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1829
Datum agenda: 1829-11-06
Register nr: 18290733
Scheepsnaam: ANNA CATHARINA
Type: Fregat
Lasten: 242
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Voute & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Veer, S.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Turksche pas naar Batavia

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1829-09-28 ANNA CATHARINA
Manager: Firma Voûte & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1842-06-20 GEERTRUIDA
Manager: J.P. Jannette Walen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.P. Jannette Walen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 22 van 1829, fregat ANNA CATHARINA, eigenaren per primo november 1829

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouders en 14/32e part)
firma Gebr. van Coppenaal, Amsterdam (4/32e part)
F. van der Oudermeulen, Amsterdam (2/32e part)
J.H. van der Meulen, Amsterdam (2/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (2/32e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (2/32e part)
P. van Eeghen, Amsterdam (1/32e part)
firma D. Crommelin & Zoonen, Amsterdam (1/32e part)
P. Lespenasse, Amsterdam (1/32e part)
J.P.E. Voute, Amsterdam (1/32e part)
S.H. Voute, Amsterdam (1/32e part)
D. Bloemen, Amsterdam (1/32e part)
 
Ship Events Data

1829-09-00: Meetbrief: A. van Essen - 23 september 1829
1836-11-30: Damaged
De 30e november 1836 is het schip ANNA KATARINA (opm: fregat ANNA CATHARINA), kapt. P. Bakker, met gescheurde zeilen enz., vroeger te Deal binnen, aldaar teruggekomen uit zee.
1836-12-06: Damaged
De ANNA CATHARINA, kapt. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, te Deal binnen, heeft volgens brief van Deal d.d. 6 december 1836, ankers en touwen verloren, doch was reeds van andere voorzien geworden.
1849-08-28: Final Fate: Foundered, gezonken

Het schip GEERTRUIDA (opm: ex fregat ANNA CATHARINA), kapt. H.C.G.B. Behrens, van Pangool (opm: Rangoon) herwaarts gedestineerd, is volgens brief van de Kaap de Goede Hoop van de 15e september, de 28e augustus 1849 op 25º10’ ZB (opm: bedoeld is 35º10’ ZB) en 24º00’ OL gezonken. Hetzelve was op de 25e dito op 34º15’ Z.B. en 25º40’ O.L. door een orkaan uit het westen en noord-noord-westen belopen

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Simon Hendriks Veer werd geboren te Emden in 1795. Hij trouwde te Amsterdam op 06 januari 1829 met Maria Bodeman (gedoopt 11 mei 1800 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam als dochter van Jan Hendrik Bodeman en Trijntje Hessels, overleden te Bussum op 12 januari 1871 in huis Delta, begraven te Hilversum op de begraafplaats Gedenk te Sterven). Zij was de zuster van koopvaardijkapitein Johan Herman Bodeman (zie aldaar).

Simon Veer was eerst koopvaardijkapitein en later landbouwer te Bussum. Hij woonde in 1829 op de Acherburgwal bij de Lijnbaanssteeg 185 te Amsterdam. Sedert 1846 woonde hij in Huis “Delta” te Bussum. Simon Veer overleed te Bussum op 14 oktober 1884 en werd begraven op de begraafplaats “Gedenk te Sterven te Hilversum. Aan hem dankt de Veerstraat in Bussum zijn naam.

Informatie uit “Oude Sporen”, afdelingsblad van de afdeling Gooiland van de Nederl. Geneal. Vereniging 14 (1):5-7, maart 2003.

 

Jan Hendrik Bodeman was in het bezit van drie graven op de begraafplaats Hilversum. Het is dus zeer waarschijnlijk dat hij en zijn vrouw Trijntje Hessels begraven zijn op de begraafplaats “Gedenkt te Sterven”. In 1916 wordt er nog melding gemaakt van een grafsteen van zijn nicht Maria Bodeman en haar man Simon Hendrik Veer.

Uit: “Oorden van Schoonheid. Buitenplaatsen en landgoederen in Hilversum” Red. Ton Coops, . 2000, Uitgeverij Verloren, Hilversum. Hierin het artikel “Verzonken Romantiek. Nieuweroord” door Harry van der Voort. p. 145-162.

Zie meer informatie over de familie Bodeman bij kapitein Johan Herman Bodeman

 

S.H.Veer werd geboren te Emden op 28 januari 1797.

 Hij was gehuwd met Maria Bodeman, geboren te Amsterdam op 06 mei 1800.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.H.Veer werd met vlagnummer 119 per 10 mei 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.Bodeman. Toegevoegd is “bedankt” 002.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het zeemanscollege Zeemanshoop te Amsterdam van 10/17 mei 1825 werd voorgedragen/benoemd Simon Hendriks Veer, oud 28 jaar, wonende aan boord met als adres P.F.Wegener op het Nieuwe Waalseiland bij de Schipperstraat te Amsterdam. De voordracht was door P.F.Wegener en het vlagnummer 119023.

S.H.Veer was van 1828-1829, van 1833-1839 en in 1842 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 12 olktober 1825. Bedankt in 1842003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 augustus 1833 staat een brief van kapitein S.H.Veer, waarin hij zijn vertrek naar Java meldt.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 augustus 1842 staat de mededeling van kapitein S.H.Veer dat hij de zeevaart heeft verlaten en derhalve zijn functie van commissaris neerlegt. Wil voorts worden geschrapt als deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop maar wil wel effectief lid blijven. Het Bestuur gaat accoord.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 september 1845 gaat het Bestuur accoord met zijn overgang van het effectieve naar het honoraire lidmaatschap.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 september 1842 wordt een brief dd 14 augustus gememoreerd van kapitein S.H.Veer “berigtende zijn beroep ter zeevaart te hebben verlaten en alzoo zijn betrekking als commissaris uit de effectieve leden van dat college neder te leggen, alsmede af te staan van zijn deelneming in het fonds van het college, echter met verzoek om daarom toch zijn effectief lidmaatschap te mogen behouden”. Dit verzoek wordt toegestaan.023.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop dd 21 oktober 1845 staat het besluit van het Bestuur om kapitein S.H.Veer toe te staan zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 januari 1885 staat de mededeling van de secretaris “dat door Wijlen den Heer S.H.Veer aan het Weldadig Zeemansfonds is gelegateerd geworden eene som van f 500,- vrij van successierecht.”.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     119                           1825          fregat              Kornelia                                                geen opgave

                                     1826-1828    fregat              Zeemeeuw                                           Voute & Co

                                     1829-1835    fregat              Anna Katharina                                  idem

       71                           1836          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1837-1841    fregat              Elisabeth Anthonia                             Voute & Co

                                     1842-1844    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.H.Veer als gezagvoerder gedurende:

*   1823 t/m 1826 op het 3/m schip “Cornelia”, gebouwd in 1809 in Engeland, 370 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1826 gesloopt;

*   1825 t/m 1828 van de 3/m pink “Zeemeeuw”, gebouwd in 1823 te Middelburg, 360 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam;

*   1829 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;

*   1830 t/m 1836 op het 3/m schip “Anna Catharina”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 450 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam;

*   1838 t/m 1842 op het 3/m schip “Elisabeth Antonia”, gebouwd in 1837 te Dordrecht, 862 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Vrienden" op de rede van Batavia057:

04 dececember 1834 "... heden morgen vertrok van hier Capt.Veer naar Surabaja ...".

“De Vrienden" op de rede van Passoeroean:

01 januari 1835        "... heden morgen ... vertrok naar Amsterdam Capt Veer ...".

Het fregat "Anna Catharina" onder gezag van Siemon Hendks Veer en met 23 manschappen dateerde zijn monsterrol op 04 juli 1834 met bestemming Batavia. Boekhouder Vôute & Comp.011.

 

Uit de notulen van de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 02 juni 1829 blijkt dat S.H.Veer lid is van de “Commissie van Toezigt van ’t Zeevaartkundig onderwijs” en medeondertekenaar van het Reglement van het Wis en Zeevaartkundig onderwijs van het College Zeemanshoop gedateerd 30 mei 1829023.

 

S.H.Veer verzorgde per 10 februari 1826 vanuit Texel met de “Zeemeeuw” een troepentransport van 4 officieren en 100 man. Het schip arriveerde te Batavia op 25 jul 1826 na 165 dagen en verloor onderweg 1 militair.

Met hetzelfde schip voer hij op 26 september 1827 vanuit Texel met 3 officieren en 100 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 30 januari 1828 na 126 dagen en had onderweg 3 militairen door overlijden verloren.

Tenslotte voer hij op 29 november 1829 vanuit Texel uit met de “Anna Catharina” incl. 3 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 maart 1830 na 121 dagen en had onderweg 1 militair door overlijden verloren065.

 

 

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Veer, Simon Hendriks
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Bakker werd geboren te Amsterdam op 05 november 1788.

Hij huwde met Neeltje Jongeboer, geboren te Terschelling op 24 april 1788. Uit het huwelijk werden (minstens) geboren: 1 dochter op 21 juli 1816; 1 dochter op 31 maart 1819; 1 dochter op 29 september 1820; 1 dochter op 02 december 1822; 1 zoon op 23 oktober 1825. Lid van Weldadig Zeemans Fonds op 20 mei 1826 en bedankt in april 1856003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Bakker werd met nr.42 effectief lid van Zeemanshoop. Datum niet vermeld. Zijn schip was de “Maria Catharina”. Hij is honorair lid geworden002. In de Algemene Ledenvergadering van 25 februari 1825 werd P.Bakker, “varende op Smirna”, aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein Wegener023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 mei 1856 staat een verzoek vermeldt van kapitein P.Bakker om van effectief lid over te mogen gaan naar het honoraire lidmaatschap, hergeen wordt toegestaan.023.

P.Bakker was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1825 t/m 1856 met de vlagnummers 42 (1825 t/m 1836), 21 (1836 t/m 1854) en 9 (1854 t/m 1856). Daarna werd hij honorair lid.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 augustus 1827 staat berichten van zowel B7W van Amsterdam als de Staatsraad Gouverneur van Noord-Holland, waarin de ontvangst wordt gemeld van “4 bewijzen van Z.M. hoge tevredenheid over het gedrag van de kapiteinen Gt de Jong, J.Ingerman, P.Bakker en J.J.Bart geduurende de watervloed van 1825.” 042

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 24 april 1856 gaat het Bestuur accoord met het verzoek zijn effectieve- in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.

In de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 04 september 1827 werden missiven ingebracht van Burgemeesters en Wethouders van Amsterdam dd 16 en 21 augustus 1827 “wegens de uitkeering van bewijzen van Zijne Majesteits tevredenheid over het gehouden gedrag bij de watersnood in 1825 aan de kapiteinen G.de Jong, J.Ingerman, P.Bakker en J.J.Bart”.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren type        scheeps  naam                                     naam reder/boekhouder

         42                 1825-1834            brik         Briseïs                                    S.Paleologo

                                     1835                 sch.kof  Maria Catharina                 geen opgave

         21                 1836-1841            bark       Anna Catharina                  Voute en Co

                                1842-1843            fregat     Elisabeth Anthonia             idem

                                1844-1848            fregat     Elisabeth Anthonia             J.J.Granpré Molière en A.W.ten

                                                                                                                                  Cate

                                1849-1852            geen opgave van schip en boekhouder

          9                  1853-1855            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt P.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*       1819 t/m 1835 van de brik “Briseïs”, gebouwd in 1808, bouwplaats onbekend, 127 ton o.m., varend voor S.Paleologo te Amsterdam;

*       1836 op de sch.kof “Maria Catharina”, gebouwd in 1825 te Nieuwendam, 124 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes te Amsterdam;

*       1837 t/m 1842 van het 3/m schip “Anna Catharina”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 450 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam. Het schip ging in 1843 over naar J.P.Jeannette Walen te Amsterdam en herdoopt in “Geertruida”;

*       1843 van het 3/m schip “Elisabeth Antonia”, gebouwd in 1837 te Dordrecht, 862 ton, varend voor Voûte en Co te Amsterdam;

*       1844 op hetzelfde schip maar nu voor J.J.Granpré Molière & A.W.ten Cate te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout te Amsterdam011a zijn monsterrollen op naam van Pieter Bakker als gezagvoerder van:

“Briseïs, dd  08 april 1819; 12 mei 1820; 14 mei 1821; 13 juni 1822; 17 april 1824 02 mei 1825; 25 maart 1826; 21 oktober 1826; 10 juli 1827; 01 april 1828; 16 december 1828, 23 juli 1829; 15 april 1830; 19 maart 1831; 02 maart 1832; 29 augustus 1832; 03 mei 1834

“Maria Catharina” dd 03 juni 1835, 26 oktober 1836, 14 september 1836

“Anna Catharina” dd 29 september 1836; 09 maart 1838.

 

Overige bijzonderheden

Bernardus Sikkens werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de “Elisabeth Anthonia” onder kapitein Bakker voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer terug op school per 10 februari 1844004(533/1922).

 

Rotterdamsche Courant 22 juli 1820114

Amsterdam, 20 juli. Het Zeemans-Collegie te Amsterdam heeft berigt ontvangen van kapt. K.A. Blaauw, van Amsterdam te Port-à-Port gearriveerd, dat door hem den 8 juni, tussen Goudstaart (opm: Start Point) en Portland, in goede staat gepraaid is het schip (opm: brik) BRISEIS, kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir), hebbende N.W. wind.

 

Rotterdamsche Courant 30 december 1820114

Amsterdam, 28 december. De schepen BRISËIS, kapt. P. Bakker, van Smirna (opm: Izmir) naar Amsterdam, en de ONDERNEMING, T.J. Hazewinkel, van Kiel naar Wormerveer, zijn, wegens de vorst, te Medemblik, in goede staat, binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 16 juni 1821114

Amsterdam, 14 juni. Het schip BRISEIS, kapt. P. Bakker, den 31 mei uit Texel gezeild naar Smirna (opm: Izmir), was, volgens brief van de kapitein, in dato 3 juni, destijds met een gunstige gelegenheid in goede staat zeilende op de hoogte van Wight.

 

Rotterdamsche Courant 02 augustus 1821114

Amsterdam, 31 juli. Het brikschip BRISEIS, kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir), is den 1 juli te Malta in goede staat binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 16 augustus 1821114

Amsterdam, 14 augustus. Het schip (opm: brik) BRISEIS, kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir), te Malta binnengelopen, zou, volgens brief van den 14 juli, aldaar blijven liggen, tot men met de verwacht wordende paketboot van Smirna omtrent de staat van zaken bericht zou hebben bekomen (opm: er heerste daar de pest).

Zr.Ms. oorlogsfregat DIANA, kapt. Van der Loef, was den 12 dito te Malta aangekomen, en de volgende dag naar Smirna gezeild (opm: zie ook RC 150122); met hetzelve had kapt. Bakker brieven gezonden aan de Nederlandse consul te Smirna, ten einde hem zijn verblijf op te geven, en zulks aan de ontvangers der lading te berigten.

 

Rotterdamsche Courant 22 september 1821114

Amsterdam, 20 september. Volgens brief van kapt. P. Bakker, voerende het schip BRISEIS, van hier naar Smirna (opm: Izmir), in dato Malta den 28 juli, had de aldaar aangekomen paket van Smirna zeer ongunstige berigten aangebragt, zo dat hij, op aanraden van de consul, met en benevens alle de naar Smirna gedestineerde en te Malta binnengelopen schepen, aldaar vooreerst nog zou blijven liggen

 

Rotterdamsche Courant 30 oktober 1821114

Amsterdam, 28 oktober. Volgens brief van Malta, van 11 september, zou het aldaar liggend schip (opm: brik) BRISEIS, kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Smirna (opm: Izmir), ingevolge zeer geruststellende berigten, van Smirna te Malta ontvangen, waarschijnlijk nog die dag de reis vervolgen

 

Rotterdamsche Courant 12 maart 1822114

Amsterdam, 10 maart. Sedert onze laatste is in Texel binnengekomen P. Bakker van Smirna, in quarantaine op de rede liggend is, wegens schade, onder vergunning heden in het Nieuwe Diep gekomen.

 

Rotterdamsche Courant 16 maart 1822114

Amsterdam, 14 maart. Het schipo BRISEIS, kapt. P. Bakker, van Smirna, is van de quarantaine ontslagen.

 

Rotterdamsche Courant 13 juli 1822114

Amsterdam, 11 juli. Het schip BRISEÏS (BRISEIS), kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Genua en Livorno, den 7 dezer uit Texel gezeild, is den 9 dito op de breedte van de Maas in goede staat gepraaid door kapt. J. Scholtijs (opm: SAMARANG, uit Surinamen).

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Bakker, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Govert Blom werd geboren te Dordrecht op 06 augustus 1808 als zoon van schipper Oedes Pieter Blom en Goverdina Bonten

Hij huwde op 05 november 1829 te Amsterdam met Aaltje Jansen, geboren te Amsterdam op 02 februari 1805 als dochter van . 003.

Govert overleed op 17 november 1849 in de buurtschap “Kring van Dordt”, gem Gorssel.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Blom werd met nr.349 effectief lid van Zeemanshoop per 20 maart 1832 op voorspraak van O.P.Blom. Zijn schip was de “Oost Indië”002.

Op de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Govert Blom, oud 23 jaar, voerend de driemastgaljoot Antonius Cornelia, op voordracht van kapitein O.P.Blom. Eris geen vlagnummer vermeld023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 december 1833 en bedankte in 1847.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 april 1851 doet de penningmeester de mededeling dat een aantal leden waaronder G.Blom nalatig zijn in de betaling. In een nader bericht wordt medegedeeld dat deze kapitein is overleden. 042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 02 mei 1837 doet kapitein G.Blom de mededeling dat op 03 mei van de werf van Jerem. Meijjes en Zonen te Amsterdam van stapel zal lopen het schip de “Oost Indien”.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        349                1832-1835            3m.galj. Anthonius en Cornelia       L.Bouman

        237                1836-1839            fregat     Oost-Indië                           J.P.Jannette Walen

                                   1840                fregat     Overijssel                             idem

                                   1841                geen opgave van schip en boekhouder

                               1842-1845            bark       Geertruida                           J.P.Jannette Walen

                                   1846                geen opgave van schip en boekhouder

                                   184   7             bark       Hillegonda Susanna           geen opgave

                               1849-1850            geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.Blom als gezagvoerder gedurende:

*    1831 t/m 1836 van de bark/galjoot “Antonius & Cornelia”, gebouwd in 1828 te Harlingen, 354 ton o.m., varend voor L.Bouman te Harlingen;

*    1837 t/m 1840 van het 3/mschip “Oost-Indië”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 715 ton o.m., varend voor J.P.Jannette Walen te Amsterdam;

*    1841 t/m 1843 van het 3/mschip “Overijssel”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 450 ton o.m., varend voor J.P.Jannette Walen te Amsterdam. Het schip is in 1843 in de mist gestrand op de zuidpunt van Bali, 100 dagen na vertrek uit Plymouth.

Een originele afbeelding van dit schip door C.Spin is (2013) in bezit van de heer C.J.Scholten, Toermalijn 9, 3831 DA Leusden;

*    1843 t/m 1846 van de bark “Geertruida”, ex Anna Catharina, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 458 ton o.m., varend voor J.P.Jeannette Walen te Amsterdam;

*    1848 t/m 1849 van de bark “Hillegonda Suzanna”, ex Knickerbocker, ex Elisabeth Maria, gebouwd in 1810 te Finland, 370 ton o.m.,(is bij “Knickerbocker” nog 223 ton!) varend voor J. de Booy te Amsterdam. In 1849 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Elisabeth Maria” 086.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Govert Blom als gezagvoerder van de “Antonius & Cornelia” dd 10 april 1832; 01 jili 1833; 19 maart 1834; 17 april 1835.  De “Oost Indie” dd 06 september 1837; 22 september 1838.

 

Overige bijzonderheden

Zilvester Mulder werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 24 mei 1845 als jongen geplaatst op de “Geertruida” onder kapitein Blom voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school op 28 april 1846 004(533/1991).

 

Rotterdamsche Courant 15 juni 1833114

Rotterdam, 14 juni. Kapt. Govert Blom, voerende het tweedeks driemast-galjootschip ANTHONIUS EN CORNELIA, de 10e dezer van Batavia, laatst van Plymouth, in Texel binnengekomen, is de 16e mei anno passato uit Texel naar Batavia gezeild en de 29e augustus, in 105 dagen, aldaar gearriveerd, na 40 dagen vertoevens de 7e oktober weer van daar vertrokken en na nog 8 dagen met harde noord-oosten winden bij de Sorlings gekruisd te hebben, de 19e januari l.l., zijnde de 104de dag, door de Engelse oorlogs-korvet THE ROVER genomen, de 21e dito in de Sorlings en de 27e te Plymouth opgebracht; hebbende alzo de uit- en thuisreis tot de Sorlings in 8 maanden en 5 dagen volbracht.

 

POZG (Provinciale Overijsselsche  en Zwolsche  Courant?) 12 oktober 1841

4 augustus 1841 Volgens een brief uit Batavia dd. 4 aug. – over land ontvangen – is het schip “Overijssel”, kapit G.Blom, van Amsterdam in Oost-Indiën totaal vergaan; de passagiers zijn alle gered, doch door de inwoners van het eildan Bali uitgeplunderd, schip en lading waren geheel weg.

Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel

Typoscript 158 ppn(p.14)

In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Blom, Govert

Familiegegevens en opleiding

H.C.G.B.Behrens was getrouwd met Hermina van Wijk, geboren 16 oktober 1812 en overleden op 17 december 1889. Zij hertrouwde na het overlijden van Heinrich op 18 mei 1860 met ene G.Bloemhof.118

Heinrich overleed in 1849.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.G.B.Behrens, adres St.Janstraat boven nr.21, werd met nr.701 effectief lid van Zeemanshoop per 05 november 1844 op voorspraak van B.Barends. Het schip was de “Adriana Theodora”002. Ten tijde van de inschrijving waren Behrens en zijn vrouw 45 resp. 32 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon: Heinrich Carsten Georg (1841) en 1 dochter: Johanna Harmina (1843). Toegevoegd is “overleden “ 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 29 oktober/05 november 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Heinrich Carsten Georg Bernhard Behrens, oud 45 jaar, voerend de kof “Adriana Theodora”, wonend in de St.Jansstraat boven nr. 21 te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Barends.023.

H.C.G.B.Behrends was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1844 t/m 1850 met vlagnummer 701.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 18 december 1849 staat een voorstel van dhr. N.Trakranen om namens Zeemanshoop aan kapitein (James) Moir van het Engelse compagnieschip “Minerva” een passend geschenk aan te bieden wegens de verleende hulp bij het verongelukken van het Nederlandse schip “Geertruida” onder kapitein H.G.C.B.Behrends. Het Bestuur besluit een intekenlijst te openen.042

In de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop van 27 december 1849 en 24 januari 1850 wordt de aanvrage en de toekenning van een uitkering met ingang van 01 november 1849 vermeld voor de weduwe Behrends-H.van Wijk voor haar en 3 kinderen042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1849 wordt gemeld dat op de intekenlijst voor een geschenk voor kapitein Moir een bedrag van f 395,- is binnengekomen. Er zal gezocht worden naar een “geschikt stuk zilver”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 21 februari 1850 is de vertaling opgenomen van een Engelse brief “geschreven aan Kapitein James Moir Esq ten geleide van de aan hem door eenige leden van het Collegie vereerde Zilveren beker en onderschotel”gedateerd 4 februari 1850. Onderdelen van de tekst zijn:

“Mijn Heer

Ongeveer een half jaar is er verstreken, sedert aan boord van het Schip Minerva, waarover het bevel aan U was opgedragen de kreet van “een wrak in ’t zicht” werd vernomen. Onmiddellijk luidden Uw bevelen, om de Minerva koers te doen zetten naar de reddelooze bodem, die slechts weinige dagen te voren, met evenveel veiligheid als het onder Uw bevel staande Schip zelve, den oceaan doorploegde! De Gezagvoerder van het rampzalige Schip Geertruida was, met verscheidene der opvarende, eene prooi der woedende golven geworden./ doch het grootste gedeelte der Equipagie bevond zich nog op het wrak, worstelende met den dood, die den overblijvenden van alle zijden aangrijnsde. Moede van de lange worsteling, hadden de meeste hunner zich ter dood bereid toen op éénmaal de Minerva gezien werd. Eene luide kreet van vreugde kwam op de lippen, stille dankzeggingen op ten Hemel, toen het ter nedergeslagen en afgematte volk het reddende vaartuig aanschouwde, dat ter hulpe naderde. Na vele pogingen Uwerzijds, die getuigden van uwe menschlievende bedoelingen jegens het arme hulpeloze volk, schonk de voorzienigheid U de zelfvoldoening allen te redden, die zich nog op het zinkende wrak bevonden.

….. Het Zeemanscollegie Zeemanshoop … vernam tot deszelfs groote blijdschap de reddens van zoovelen der opvarenden van het Hollandsche Barkschip Geertruida … en … eenige leden van het voorne Collegie vermeenden U een bewijs te moeten geven, dat zij Uw voorbeeldig gedrag  … op hoogen prijs stellen. Zij verzoeken U ten bewijze hunner opregte erkentenis de hiernevens gaande zilveren beker en Schotel te willen aannemen. Met den hartgrondigen wensch dat uwe verder loopbaan door voorspoed mogen gekenmerkt worden … “

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 meldt H.Bloemhof geb. van Wijk, vroeger weduwe van H.C.G.B.Behrens te zijn hertrouwd.042.

In de notulen dd 26 januari 1865 meldt de wed. J.Zeegers geb. Muntendam eerder wed. H.Behrends om herstel van haar uitkering welke haar wordt toegekend ingaande februari 1865.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 staat een “Brief van A.Behrens voogd van Agatha Behrens verzoekende om haar uitzet.”. Het Bestuur gaat accoord.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 februari 1872 staat een verzoek om herstel van uitkering door de wed. G.Bloemhof geb. van Wijk, eerder de wed. H.C.G.B.Behrens die haar op dezelfde datum wordt toegestaan.042. en 118

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 februari 1850 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein H.C.G.B.Behrens een uitkering is toegekend ingaande 01 november 1850 voor haar en 3 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juni 1860 staat een bericht van de de. H.C.G.B.Behrens geb. van Wijk die meldt te zijn hertrouwd als H.Bloemhof en derhalve bedankt voor de uitkering.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 juli 1864 staat de mededeling van de wed. H.Behrens geb. Muntendam dat zij is hertrouwd en dus afziet van verdere uitkering.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 februari 1865 wordt door de wed. J.Zeegers geb. A.Muntendam, eerder de wed. H.Behrens, het verzoek gedaan haar uitkering weer toe te staan.023. Een overeenkomstige mededeling staat in de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 (Dit zal niet de weduwe H.C.G.B.Behrens zijn. Wellicht de zoon Heinrich Carsten Georg, die dan overigens geen gezagvoerder is geweest, maar wel lid van “Zeemanshoop”)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 juni 1867 staat vermeld een brief van voogd A.Beherns van de minderjarige Agatha Behrens om een tegoed zijnde uitkering te mogen ontvangen. Het Bestuur heeft de afhandeling overgedragen aan de penningmeester.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 27 februari 1872 staat vermeld dat de uitkering aan de wed. G.Bloemhof geb. van Wijk, eerder de wed. H.C.G.B.Behrens, is hersteld.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

     701                  1844-1845            sch.kof  Adriana Theodora              J.P.Janette Walen

                             1846                     bark       Geertruida                           geen opgave

                             1848                      bark       Geertruida                           H.J.Rietveld en J.H.Roquette

 

Bouma025 vermeldt H.C.G.B.Behrens als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 van de sch.kof “Adriana Theodora”, gebouwd in 1827 te Monnikendam, 119 ton o.m., varend voor J.P.Jeannette Walen te Amsterdam. Het schip werd in 1847 verkocht naar Hannover en herdoopt als “Teutonia”.

*    1847 t/m 1849 van de bark “Geertruida” ex Anna Catharina, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 458 ton o.m., varend voor H.I.Rietveld & J.H.Roquette te Amsterdam. Het schip is vergaan bezuiden Kaap de Goede Hoop.

      Lloyd’s vermeldt: “19 Nov. 1849  GEERTRUIDA  abandoned, sinking state, 8 drowned.”87.

 

Overige bijzonderheden

“Op 30 november 1849 liet de weduwe van Wijk de volgende overlijdens-annonce in een courant plaatsen: “Na eene allergelukkigste echtvereeniging van bijna tien jaren trof mij heden de gevoeligste slag mijns levens, om van blijde hoop op wederzien in de allertreurigste droefheid gedompeld te worden, door de bevestigende tijding te ontvangen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, Heinrich Carsten Georg Bernard Behrens, gezagvoerder van het barkschip Geertruida, in den ouderdom van circa 50 jaren, op den 25sten augustus l.l. op de terugreize van Java, op het allertreurigst, zijn leven heeft verloren, door aan eene prooi der golven te worden overgelaten.”

De dramatische gebeurtenissen op die zo fatale dag in augustus 1849 werden opgetekend door de eerste stuurman van de “Geertruida”, H.Vierow, die zelf het ongeluk had overleefd. Vierow verhaalt hoe op de 26e van die maand tijdens een aanhoudende storm een zware golf over het dek sloeg, die de bezaansmast en alles wat achter de grote mast was - de sloep, watervaten, hutten, kippenhokken en wat dies meer zij - wegvaagde. De kapitein, de tweede stuurman en vijf andere bemanningsleden sloegen overboord en verdronken jammerlijk. Het schip maakte fors water en een groot deel van de masten en de tuigage werd vernield. Onder leiding van de eerste stuurman werd met man en macht geprobeerd de zwaar gehavende “Geertruida” door de storm heen te loodsen. Uiteindelijk werden de overlevenden gered en aan boord genomen van het Engelse schip “Minerva”, dat onder leiding van kapitein James Moier vanuit Madras onderweg was naar Londen. ...”.

Heinrich Behrens was eerder eerste stuurman op het fregat “Lucia Maria”. ... Behrens werd in 1843 gezagvoerder in de plaats van kapitein Hendrik Wente, die eerder dat jaar op zee was overleden009.

H.C.G.B.Behrends was van 1847 t/m 1849 gezagvoerder van de bark “Geertruida”, gebouwd in 1829 als “Anna Catharina”op de werf “Het eiland Terschelling” van A. de Graaf & Zn te Amsterdam, 458 ton o.m. De kiel werd gelegd op 18 november 1828 en de tewaterlating geschiedde op 17 juni 1829. De eerste rederij was Voûte & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1842 verkocht aan Jeanette Walen te Amsterdam en in 1846 aan H.I.Rietveld & J.H.Roquette te Amsterdam, welke de rederij van kapitein Behrends was025 en gegevens van K.Suyk te Heiloo..

“Het beruchte zeegebied langs de Zuidoostkust van Zuid Afrika vroeg vaker z’n tol. Uit “Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde” van Tindal en Swart, 1850, kennen we het vergaan van het houten barkschip “Geertruida” daar. Dat schip werd, komende van Pangool (Zuidkust Java), langs de Z.O.- en Z.kust van Zuid Afrika, dagenlang door zware storm geteisterd, waarbij successievelijk alle masten neerkwamen. Ook de kapitein en zes leden van de equipage werden overboord geslagen en met het ruim vol water ging de lading koffij zodanig zwellen dat het dek omhoog gedrukt werd. Op 29 Augustus 1849, ongeveer 70 mijl bezuiden de Afrikaanse kust bij Plettenberg Baai en ca 290 mijl Oostzuidoost van Kaap de Goede Hoop, werden de overgebleven 17 bemanningsleden gered door het Engelsche fregat “Minerva” onder Capt. James Moier, dat toen nog 14 dagen werk had om in voortdurend stormweder de 290 mijl naar Kaap de Goede Hoop af te leggen, om de geredden daar in de Simonsbaai aan land te zetten”052.

In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde (door Jacob Swart en Jhr. G.A.Tindal) 1850 nr. 1 p.1-11 staat het artikel “Het vergaan van het barkschip Geertruida medegedeeld door H.Vierow”, door H.Vierow.

Het artikel vermeldt dat het gaat om de eerste stuurman H.Vierow en ik neem aan dat het hier gaat om de latere kapitein H.H.Vierow (zie aldaar).

Het verslaat het “ongelukkig wedervaren met het barkschip Geertruida, van Pangool tot bij Kaap de Goede Hoop … “. Op 11 juli 1849 werd Pangool verlaten en de reis verliep voorspoedig tot op de hoogte van Mauritius, waarna het weer omsloeg. Op de 19de augustus tussen Madagaskar en de kust van Afrika sloeg de bliksem in de barksteng en veroorzaakte nogal wat schade. Op de 25ste augustus was men onder de Afrikaanse kust en kort daarop raakte men in een hevige storm. Er onstond grote schade en op de 26ste “sloeg een zware stortzee over”. “ … de kapitein, de 2e stuurman, de timmerman, een matroos, een ligtmatroos en 2 jongens (werden)  … in zee geworpen. De hofmeester … werd nog behouden, doch in een deerniswaardige toestand”. Na nog een stortzee gingen masten verloren, raakten sloepen onklaar en lkwam veel water binnen. Tot overmaat van ramp ging de koffielading zwellen en begon het schip uit elkaar te barsten. Op de 28ste ontwaarde men een ander schip en op de 29ste kon de bemanning op dit engelse schip overgaan. “Ten 11½ ure bevonden wij ons allen behouden aan boord van het Engelsche schip The Minerva, Kapt. James Moier, komende van Madras en bestemd naar Londen”. De positie was 35o20’Z.Br./23o46’OL. Door de overbezetting van het schip moest de watervoorziening gerantsoeneerd worden. “Na met veel stormachtig weder en veranderlike winden geworsteld te hebben, kwamen wij den 12den September behouden in de Simonsbaai ten anker”.

 

Uit Bouma025 is te concluderen dat ten tijde van de schipbreuk kapitein H.C.G.B.Behrends, met vlagnummer A701, de gezagvoerder was, die dus tijdens de ramp omkwam.

Scheepvaartberichten Algemeen Handelsblad 20 november 1849 volgen M.Hoedemaker Wzn; Boekje nr. 11, blz 55038:

Het schip GEERTRUIDA, kapitein Behrens, van Pangool herwaarts gedestineerd is, volgens brief van Kaap de Goede Hoop van 15 September, 28 Augustus op 25o10’Z.Br. en 24o 6’O.L. gezonken, hetzelve was op 25 dito op 34o 15’Z.Br. en 25o 6’ O.L. door een orkaan uit het W. en N.N.W. beloopen, den volgende dag was het weeder zoodanig, dat men geen hoogte kon nemen, de bezaansmast sloeg weg, nemende den Kapitein, een matroos en 3 jongens mede, de hofmeester werd mede overboord overboord geslagen, doch met een gebroken arm en been opgehaald. De orkaan hield met onverminderde hevigheid aan tot 28 dito, als wanneer de Engelschen bark MINERVA op zijde kwam en het overgebleven gedeelte der equipage, bestaande uit den 2de en 3de stuurman, de docter en 14 man Overnamenen in Simonsbaai aanbracht. De Geertruida zonk spoedig daarna, door de gezwollen koffie het schip had doen barsten.

Volgens later bericht was ook de 1ste stuurman bij het verongelukken van dien bodem omgekomen. (hetgeen dus onjuist was).

Boekje Hoedemaker nr. 11 blz 59038I

Advertentie van het overlijden van Heinrich Carsten Georg Bernard Behrens. Gezagvoerder van het Nederlandsche barkschip GEERTRUIDA, in de ouderdom van 50 jaar, op den 25 Augustus 1849 op de thuisreis van Java.

 

Er is een scheepsportret door Jacob Spin 1849 voorstellende het barkschip GEERTRUIDA in nood, mannen gered door het Engelse fregatschip Minerva. Het onderschift van het portret is “Gezigt van het Barkschip GEERTRUIDA op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop 29 August 1849”.  Aanwezig in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen Nederlands.

 

 

Uit: “Stad en Lande. Cultuur-historisch tijdschrift voor Groningen, Jg. 14, nr. 2, 2005

In 2005 verscheen een publicatie (48.pp) van de Stichting Nederlandse KaapHoorn-vaarders onder de titel “DE SCHIPBREUK van het Barkschip Jan Hendrik op de St.Paulusrots”, waarin de dagboeken van Hanou, Vierow en ook een recent verkregen dagboek van de scheepstimmerman Jan van Heijst werden besproken. Op de omslag van de publicatie staat een afbeelding van het schilderij in het Brabants Museum.

In deze publicatie is opgenomen een verslag van Vierow van het vergaan van de “Geertruida” onder kapitein Heinrich C.D.Behrends. in 1849 tussen Pangool en Madagascar in de Indische Oceaan. Vierow was 1e stuurman op dit schip

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Behrens, Heinrich Carsten Georg Bernard

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1829-10-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNA CATHARINA
Schipper: Veer, Siemon H
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: GEERTRUIDA, Tekst onder het schilderij: "Gezigt van het barkschip Geertruida op de hoogte van de Kaap de goede Hoop den 29st. augustus 1849". Het barkschip "Geertruida" schipbreuk lijdend; op de voorgrond de Engelse bark Minerva welke hulp biedt.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm
Algemene informatie

1829

DSG 220629
Te water gelaten van de werf het Eiland Terschelling, van de scheepsbouwmeesters A. de Graaf en Zonen, in de Groote Bikkerstraat, het voor rekening van de heren Voute en Comp. gebouwde fregatschip ANNA CATHARINA, groot omtrent 300 lasten.

Op 06-11-1829 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een eerste zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Simon Hendrik Veer.

OHC 011229
Texel, 29 november. Uitgezeild het schip
ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer naar Batavia, dezelve is door de stoomboot uitgesleept.

1830
 

JC 010430
Batavia, 28 maart. Heden arriveerde alhier het schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, met passagiers en Zr.Ms. troepen, de 30e november vertrokken van Amsterdam.
JC 120630
Postkantoor Batavia. Heden zijn brievenpakketten geopend voor Japan met het Nederlands schip ANNA CATHARINA, Veer. Batavia, 11 juni 1830.
JC 060730
Batavia, 4 juli. Vertrokken het schip ANNA CATHARINA, S.H. Veer, met passagiers naar Japan.
RC 240730
Rotterdam, 23 juli. Door kapt. A. Schaap, voerende het schip ANTHONY, van Batavia in Helvoetsluis binnen, is in de Straat Sunda, bij St. Nicolaaspunt, de 26e maart gepraaid het schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Amsterdam naar Batavia, alles wel aan boord.

1831

 

JC 220131
Batavia, 20 januari. Het van Japan verwacht wordende Nederlandse schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, den 1 januari van Japan vertrokken, aan boord hebbende de heer G.F. Meijlan, laatst opperhoofd van de Japanse handel, is heden alhier te rede aangekomen.
JC 050331
Den 1 maart Straat Sunda gepasseerd ANNA CATHARINA, S.H. Veer, van Batavia den 27 februari met passagiers.
AH 210731
Texel, 17 juli. Binnengekomen: 18 juli. ANNA CATHARINA, kapt. Veer, van Batavia; de GOEDE VERWAGTING, kapt. Bodeman, van Suriname
.
RC 230731
Amsterdam, 21 juli. Kapitein S.H. Veer, voerende het fregat ANNA CATHARINA, van Batavia in Texel binnen, laatst van St. Helena, vanwaar hij den 25 mei vertrokken is, rapporteert, dat aldaar door de Engelse brik FRANCIS het bericht was aangebracht, dat bij haar vertrek van Mauritius aldaar in slechte staat en masteloos was binnengelopen een groot Hollands schip, de naam onbekend (waarschijnlijk het schip JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. C. Kenck, van Soerabaja naar Amsterdam).
RC 260731
Amsterdam, 24 juli. Kapitein S.H. Veer (opm: fregat ANNA CATHARINA), van Batavia in Texel binnen, heeft den 14 dezer op de hoogte van Lizard gezien de kof de SNELHEID, kapt. H.P. de Jonge, alsmede nog een andere kof, tonende de vlag met No. 298 van het college Zeemanshoop, zijnde die van kapt. M.P. de Jonge, voerende het schip PETRUS JACOBUS, beide van Rotterdam naar Liverpool.
RC 310731
Amsterdam, 28 juli. Kapitein S.H. Veer (opm: schip ANNA CATHARINA), van Batavia te Amsterdam gearriveerd, heeft den 26 februari, tussen het eiland Onrust en Ontong Java, gepraaid Zr.Ms. oorlogskorvet POLLUX en ten zelve tijd gezien een Nederlands drie-mastschip, tonende de Rotterdamse vlag No. 16, zijnde die van kapt. Poort, voerende het schip de STAD ROTTERDAM, van Soerabaja naar Rotterdam; volgens rapport van de commanderende officier van Zr.Ms. korvet POLLUX had het genoemd schip de STAD ROTTERDAM de stengen verloren en enige schade aan de tuigage bekomen. Toen kapitein Veer het schip meer genaderd was, heeft hij alleen het verlies van de stengen kunnen onderkennen; beide schepen hielden koers naar de rede van Batavia.


Op 28-10-1831 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Simon Hendrik Veer.
 

AC 271231
Texel, 24 december. Vertrokken: Zr.Ms. HELDIN, kapt. luit.
A. Anemaet, naar Batavia; ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, naar Batavia.

1832


JC 100432
Batavia, 8 april. Heden arriveerden alhier het schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, met vijf passagiers, den 24 december 1831 vertrokken van Amsterdam en de bark DIEDERIKA, kapt. W. Townsond, met drie passagiers, den 10 maart vertrokken van Calcutta.
JC 210432
Batavia, 19 april. Vertrokken ANNA CATHARINA, S.H. Veer naar Soerabaja.
JC 080532
Soerabaja, 1 mei. Aangekomen ANNA CATHARINA, S.H. Veer van Batavia met een passagier.
JC 120532
Soerabaja, 3 mei. Vertrokken ANNA CATHARINA, S.H. Veer naar Passaroeang.
JC 070632
Batavia, 6 juni. Vertrokken ANNA CATHARINA, S.H. Veer naar Amsterdam.
AH 051032
Texel, 3 oktober. Binnengekomen: ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia; NICOLAAS WITSEN, kapt. F. Lange, van Suriname
.
RC 271132
Rotterdam, 26 november. Sedert den 4 juni tot den 21 juli dit jaar zijn te Batavia uitgezeild HANDEL-MAATSCHAPPIJ, kapt. P.H. Willers, VROUW HENRICA, kapt. J.C. Topper, SURINAME, kapt. W. Landsaat en ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, naar Amsterdam
.

1833

 

AH 130633
Advertentie. Van Amsterdam naar Batavia, zal ten spoedigste vertrekken het Nederlands gekoperd tweedeks fregatschip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer. Diegenen welke goederen te laden hebben of als passagiers van deszelfs bijzonder daartoe ingerichte kajuit voor de overtocht naar Java wensen gebruik te maken, gelieven zich te adresseren bij de cargadoors Van Olivier en Co. of bij D’Arnaud en Co.

Op 11-07-1833 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Simon Hendrik Veer.        

 

AH 150833
Scheepstijdingen. Uitgezeild: Texel, 13 augustus. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, naar Batavia.
AH 181233
Volgens brief van kapt. S.H. Veer, voerende het schip ANNA CATHARINA, van Rio-Janeiro, in dato 19 oktober, was hij aldaar de 8e dito aangekomen en dacht binnen weinige dagen de reis naar Batavia voort te zetten; het schip en de equipage waren in de beste staat.
AH 181233
Binnengekomen: Rio-Janeiro, 8 oktober. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Amsterdam naar Batavia.
JC 251233
Batavia, 23 december. De 20 dezer is alhier aangekomen het schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, de 13 augustus vertrokken van Amsterdam, en het schip BATAVIA, kapt. P. Blair, de 17 oktober vertrokken van Ceylon
.

1834

AH 040134
Uitgezeild: Rio-Janeiro, 24 oktober 1833. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, naar Batavia.
AH 140334
Rio de Janeiro, 3 december 1833. Ofschoon voor enige tijd de visering der gezondheids-pas van het Nederlandse schip ANNA CATHARINA door de Braziliaanse vice-consul niet belet heeft, dat genoemd vaartuig 8 dagen quarantaine heeft moeten houden, zo heeft men echter dezer dagen alhier de verzekering bekomen, dat wel degelijk op de certificaten van de Braziliaanse vice-consul zal worden acht geslagen en het is alzo zeer noodzakelijk, dat de Nederlandse schippers zich door het verzuimen dier formaliteit niet aan meerder tijdverlies blootstellen. Volgens ingewonnen informatie schijnt het, dat alleen latere berichten van de Braziliaanse legatie te Londen, die de staat van gezondheid in Nederland met zeer zwarte kleuren afmaalden, de buitengewone strenge gezondheids-maatregelen van aanzien van de ANNA CATHARINA veroorzaakt hebben.
AH 020534
Scheepstijdingen. Te Batavia is waarschijnlijk 21 december gearriveerd: De ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Amsterdam, rapporterende gepraaid te hebben: de TWEE CORNELISSEN, kapt. J.J. Reinhardt, van Amsterdam, alles wel aan boord; alsmede bij Straat Sunda, de INDIAAN, kapt. Ruysch, van Rotterdam.
RC 060534
Rotterdam, 5 mei. De 7e december 1833 De Straat Sunda zijn doorgezeild de schepen CORNELIA SARA, kapt. S. Veenstra, MERCURIUS, kapt. J.H. Seepe, beide van Batavia naar Amsterdam; ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Amsterdam naar Batavia.
DC 200534
Dordrecht, 19 mei. Op de ANNA CATHARINA, kapt. Veer, waarmede de heer Ram, gewezen president der faktorij van de Nederlandsche Handelmaatschappij op Java, terugkeert, bevindt zich de kapitein ter zee Waardenburg, die voor zijn vertrek uit Java, op 16 januari, het commandement over Zr.Ms. zeemacht in Oost-Indië aan de daartoe benoemde schout-bij-nacht J.H. Bolken heeft overgegeven.
AH 210534
Binnengekomen: Texel, 19 mei. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia.
AH 210534
Carga-lijsten Amsterdam: De ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia met koffie, suiker, foelie, notenmuskaat, nagelen, indigo, gember en sigaren.
AH 210634
Advertentie. In lading naar: Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ANNA CATHARINA, kapt. Simon Hendrik Veer, van Amsterdam. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Comp., Hoyman en Schuurman en De Vries en Comp.

Op 09-07-1834 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Simon Hendrik Veer.

 

AH 280734
Uitgezeild: Texel, 26 juli. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, LA LIBERTÉ, kapt. A.H. Trip en CASTOR, kapt. H. de Jong, alle drie naar Batavia.
JC 261134
Batavia, 24 november. De 22e november zijn alhier aangekomen het schip DILIGENCE, kapt. H. Bos, met Zr.Ms. troepen, van Amsterdam de 12e augustus vertrokken, het schip ANNA CATHARINA,  kapt. S.H. Veer, van Amsterdam de 26e juli vertrokken, het schip INDIAAN, kapt. Ruijsch, van Hellevoetsluis de 2e augustus vertrokken.

1835

 

AH 190535
Binnengekomen:
Texel, 17 mei. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia; THERESIA ALIDA, kapt. H.H. Kral, van Suriname.
AH 190535
Carga-lijsten Amsterdam: ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia met koffie, suiker en huiden
.
AH 120935
Advertentie. Schepen in lading. Batavia. Het gekoperd tweedeks fregatschip ANNA CATHARINA, kapt. Simon Hendriks Veer, van Amsterdam. Sluit 30 september. Adres bij Coopman en De Witt en Lenaertz, Van Olivier en Comp., Hoyman en Schuurman en De Vries en Comp.

Op 21-09-1835 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Simon Hendrik Veer.

 

AH 091035
Uitgezeild:
Texel, 7 oktober. JAVA’S WELVAREN, kapt. S. van Delden Az., ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, alle naar Batavia.

1836

 

JC 100236
Batavia, 9 februari. Alhier is aangekomen: de 7e februari het Nederlandse schip ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, met 5 passagiers en Zr.Ms. troepen, van Amsterdam vertrokken de 7e oktober.
AH 110636
Het schip ANNA CATHARINA, kapt.
S.H. Veer, van Amsterdam naar Batavia, is bij het eiland St. Paulus in goede staat gepraaid.
AH 130636
Gepraaide schepen. Kapt. Sybrand Veenstra (opm: fregat TWEE CORNELISSEN), van Amsterdam te Batavia gearriveerd, heeft de 10e januari op 37º53′ ZB 67º53′ OL, gepraaid het schip ANNA CATHARINA, kapt. Simon Hendrik Veer, van Amsterdam naar Batavia; aan boord was alles wel.
AH 180836
Scheepstijdingen: Volgens brief van kapt. S.H. Veer, voerende de ANNA CATHARINA, van Batavia naar Amsterdam, was gemeld schip de 16e augustus voor Texel in goede staat gearriveerd.
AH 190836
Binnengekomen:
Texel, 17 augustus. ANNA CATHARINA, kapt. S.H. Veer, van Batavia.
AH 051036
Advertentie. Naar Batavia zal de 20e oktober van Amsterdam vertrekken: het Nederlands nieuw gekoperd barkschip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker; diegene welke als passagiers van de bijzonder wel ingerichte kajuit gebruik wensen te maken of goederen te laden hebben, worden verzocht zich ten spoedigste te adresseren bij de cargadoors Van Olivier & Co.

Op 08-10-1836 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Pieter Bakker.

 

AH 221136
Uitgezeild:
Texel, 20 november. NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker en FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, alle drie naar Batavia.
PGC 061236
Het schip ANNA CATHARINA, kapt.
P. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, te Deal binnen, heeft den 25 november de reis voortgezet.
PGC 091236
De 30e november is het schip ANNA KATARINA (opm: fregat ANNA CATHARINA), kapt. P. Bakker, met gescheurde zeilen enz., vroeger te Deal binnen, aldaar teruggekomen uit zee.
AH 161236
De ANNA CATHARINA, kapt.
Bakker, van Amsterdam naar Batavia, te Deal binnen, heeft volgens brief van Deal d.d. 6 december, ankers en touwen verloren, doch was reeds van andere voorzien geworden.
PGC 201236
Het schip ANNA CATHARINA, kapt.
P. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, te Deal binnen, heeft volgens brief van daar van den 8 december, bij harde ZW. en W. wind, ankers en touwen verloren, doch was reeds weder van anderen voorzien geworden.
PGC 271236
Het schip ANNA CATHARINA, kapt.
P. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, te Deal binnen, heeft de reis voortgezet, doch is den 17 december ten vierde male aldaar uit zee teruggekomen.
PGC 301236
Alle de te Deal liggende schepen, uitgezonderd ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, zijn den 20 december van daar naar zee gezeild.

1837

 

JC 150437
Batavia, 12 april.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker, met een transport koloniale matrozen, de 21e november vertrokken van Amsterdam, en de brik JOHANNA, kapt. E. Bergman, de 24e december vertrokken van Rotterdam.
RC 050937
Rotterdam, 4 september. In de Javasche couranten tot den 6 mei vindt men de volgende berichten: Van Batavia zijn gezeild de Amerikaanse schepen VIRGINIA en ROME naar Nederland, de Nederlandse schepen ANNA CATHARINA naar Samarang en CLAUDIUS CIVILIS naar Soerabaja.
RC 160937
Rotterdam, 15 september. In de Javasche Couranten tot den 27 mei vindt men het volgende:Te Samarang is van Batavia gearriveerd het Nederlands schip ANNA CATHARINA.
PGC 171037
De Texelse loodsschipper Jan P. Kuiper, voerende loodsschuit No. 3 rapporteert op 8 oktober op de hoogte van Katwijk het schip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker, op 11 juni van Batavia naar Amsterdam vertrokken, hetwelk de vorige dag op de hoogte van de Singels (opm: ondiepten in de inham bij Winchelsea, 10 mijl west van Dungeness) door hem van een loods voorzien was geworden.


1838

AH 160238
In lading te Amsterdam naar: Batavia: het gekoperd tweedeks barkschip ANNA CATHARINA, kapt. Pieter Bakker, adres bij Coopman en De Witt en Lenaerts, Van Olivier & Co., Hoyman & Schuurman en De Vries & Co.
AB 170438
Texel, 14 april. Uitgezeild ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Batavia.
AH 020538
Gepraaid bij de Lizard, 24 april, ANNA CATHARINA, P. Bakker van Amsterdam naar Batavia.
JC 150838
Batavia, 13 augustus. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip BATAVIER, kapt. J.F. Scharper, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 22e april, het Nederlandse schip VLASHANDEL, kapt. H.H. Uil, met een passagier, vertrokken van Rotterdam de 22e april, en het Nederlandse schip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker, met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 14e april.
JC 120938
Soerabaja, 30 augustus. Binnengekomen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Batavia den 18 augustus.
JC 260938
Soerabaja, 14 september. Vertrokken ANNA CATHARINA, P. Bakker over Bezoekie naar Nederland.
JC 101038
Soerabaja, 30 september. Binnengekomen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Bezoekie.
JC 171038
Straat Sunda, 11 oktober. Gepasseerd ANNA CATHARINA, P. Bakker van Batavia den 9 oktober, naar Amsterdam.

1839

AH 120239
St. Helena, 15 december 1838, binnengekomen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Batavia naar Amsterdam, zijnde de volgende dag weder vertrokken.
ZP 290139 – 300
Volgens brief van Batavia van 8 oktober, zou de volgende dag van daar naar Amsterdam vertrekken het schip (opm: fregat) ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker.
AH 180239
Texel, 15 februari. Binnengekomen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Batavia.


Op 12-11-1839 wordt voor de ANNA CATHARINA door de firma Voute & Co uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Pieter Bakker.

AH 251139
Texel, 22 november. Uitgezeild ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Batavia.
AB 291139
Gepraaid: het barkschip ANNA CATHARINA, kapt P. Bakker, van Amsterdam naar Batavia, hebbende de wind WZW met dubbel gereefde marszeilskoelte.
OHC 031239
Ramsgate, 27 november. Binnengelopen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Amsterdam naar Batavia.
OHC 141239
Ramsgate, 7 december. De ANNA CATHARINA, P. Bakker van Amsterdam naar Batavia heeft zijn reis voortgezet.

1840

JC 180440
Batavia, 16 april. Binnengekomen ANNA CATHARINA, P. Bakker van Amsterdam den 22 november.
JC 250440
Batavia. Aanvoer. Van Nederland met het Nederlands schip ANNA CATHARINA, P. Bakker: 45.000 metselstenen, N.H.M.
JC 250440
Batavia, 22 april. Vertrokken ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Soerabaja.
JC 290440
Batavia. Passage naar Amsterdam, met het zoo goed als geheel nieuw gebouwd, en voor den overvoer van passagiers, bijzonder goed ingericht barkschip ANNA CATHARINA, kapitein P. Bakker, voorzien van een bekwamen scheepsdoctor, zullende tegen medio mei van hier vertrekken; te Soerabaja adresseren men zich bij genoemden gezagvoerder en alhier bij Voute & Guerin.
JC 160540
Soerabaja, 30 april. Binnengekomen de Nederlandse bark ANNA CATHARINA, P. Bakker, van Batavia den 22 april.
JC 080740
Batavia, 6 juli. Binnengekomen de Nederlandse bark ANNA CATHARINA, P. Bakker, van Soerabaja den 2 juli.
JC 220740
Batavia, 19 juli. Vertrokken ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Amsterdam, met 11 man gepasporteerde militairen.
ZP 230940
De 17e mei waren te Soerabaja liggende, wachtende op lading, de schepen JOHANNA, kapt. Maalsteed, ELISABETH ANTHONIA, kapt. Veer, ANNA CATHARINA, kapt. Bakker
.
AH 121140
Texel, 10 november. Binnengekomen
ANNA CATHARINA, P. Bakker, van Batavia.
AH 121140
Cargalijst Amsterdam. ANNA CATHARINA, P. Bakker, van Batavia: 5.038 balen koffie, 605 kanaster suiker, 200 kisten indigo, 304 schuitjes tin, 723 bossen bindrotting, N.H.M.
AH 271140
Wij vernemen, dat het schip
ANNA CATHARINA, toebehorende aan de heren Voute & Co., gevoerd door kapt. Bakker, hetwelk in het IJ voor de Stads-Herberg ligt, Zaterdag op een luisterrijke wijze met vlaggen versierd en desavonds, bij gelegenheid der algemene illumatie, geheel verlicht zal worden.(opm: bezoek Koninklijke familie aan Amsterdam)

1841

 

AH 240241
Advertentie. Naar Batavia zal de 10e maart (via Tenerife) vertrekken, het extra wel bezeilde gekoperd tweedeks barkschip ANNA CATHARINA, gevoerd bij kapt. P. Bakker, van uitmuntende inrichtingen voor passagiers voorzien. Diegenen welke van deze gelegenheid wensen gebruik te maken of goederen te laden hebben, gelieven zich ten spoedigste te adresseren bij de cargadoors Van Olivier & Co., te Amsterdam.
PGC 200441
De schepen AMPHITRITE, kapt. De Jong, STAD UTRECHT, kapt.
Jaski, JOHANNA CATHARINA, kapt. Lammerts, EUGENIE, kapt. Klimp, ANNA CATHARINA, kapt. Bakker, alle vijf van Amsterdam naar Batavia.
AH 240541
Tenerife, 27 april. Uitgezeild
ANNA CATHARINA, Bakker naar Batavia.
JC 140841
Batavia, 12 augustus. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker, vertrokken van Amsterdam de 3e april.
JC 210841
Batavia, 18 augustus. Vertrokken ANNA CATHARINA
, P. Bakker naar Soerabaja.
JC 010941
Samarang, 25 augustus. Binnengekomen
ANNA CATHARINA, P. Bakker van Batavia, 18 augustus.
JC 080941
Samarang, 28 augustus. Vertrokken
ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Soerabaja met 3 officieren.
JC 201041
Tjilatjap, 14 oktober. Binnengekomen
ANNA CATHARINA, P. Bakker van Soerabaja den 29 september.
JC 101141
Tjilatjap, 5 november.
Vertrokken ANNA CATHARINA, P. Bakker naar Amsterdam.
LC 171241
’s Gravenhage, 13 december. Men verneemt met genoegen, dat de in het voorjaar genomen maatregel om ter voorziening in de op Java steeds bestaande behoefte aan middelen van vervoer te land om kamelen naar die kolonie te zenden, in zo verre met een gunstige uitslag is bekroond geworden, dat een veertigtal dezer lastdieren, in april l.l. van Teneriffe afgehaald met de schepen RHOON EN PENDRECHT, STAD UTRECHT en ANNA CATHARINA, in goede welstand te Batavia aangekomen zijn. Men had aldaar reeds proeven genomen met de belading dezer kamelen, en bevonden dat zij met gemak 650 à 750 Nederlandse ponden konden dragen. De van Teneriffe medegenomen geleiders verzekeren intussen, dat wanneer de kamelen geheel weder op hun verhaal zouden zijn gekomen, zij een last van 1000 Nederlandse ponden zouden kunnen vervoeren.

1842

 

PGC 080442
Het schip ANNA CATHARINA, kapt. Bakker, van Batavia naar Amsterdam, is de 25e maart gepraaid op 45º NB 18º WL.
AH 110442
Texel, 8 april. Binnengekomen
ANNA CATHARINA, P. Bakker van Tjilatjap.
AH 260542
Advertentie. Johannes Engelberdus Lublink, Gerhard Jacob Roland Holst, Floris der Kinderen, Jan Hendrik Arnold Balwé, Jan Corver, Hermanus Isaac Rietveld, Gerrit Willem Sesink Clee, Antonie Willem Abrahamsz en Dirk Beth, makelaars, presenteren, als last hebbende van hun principalen, ten overstaan van de notaris Mr. J. Commelin, op maandag de 20e juni 1842, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogst mijnende te verkopen, een extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, genaamd ANNA CATHARINA, gevoerd door kapt. P. Bakker, volgens Nederlandse meetbrief lang 33 ellen, wijd 6 el 7 duim, hol 5 el 14 duim. En alzo gemeten op 458 tonnen of 242 lasten. Het voormelde schip is liggende aan de Werf de Oranjeboom.
AH 220642
Verkoping van schepen op maandag 20 juni in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ: Een welbezeild gekoperd en kopervast barkschip ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker. NLG 30.000. In slag NLG 600. H.J. Rietveld.

1843

 

AH 160343
Advertentie. Naar Batavia zullen vermoedelijk tegen het einde der maand april aanstaande van hier vertrekken het snelzeilend gekoperd tweedeks fregatschip LUCIA MARIA, kapt. Hendrik Wente en het snelzeilend gekoperd tweedeks barkschip GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, beide voorzien van een bekwame scheepsdokter en bijzonder gemakkelijk voor passagiers ingericht; degene welke van deze gelegenheid voor de overtocht wensen gebruik te maken of goederen te laden hebbe, worden verzocht zich te adresseren bij de cargadoors Hoyman & Schuurman, op de Heerengracht over de Bergstraat te Amsterdam.

Op 14-04-1843 wordt voor de GEERTRUIDA door Jan Pierres Jannette Walen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Govert Blom.

AH 010543
Texel, 28 april. Uitgezeild GEERTRUIDA, G. Blom naar Batavia.
JC 120843
Scheepsberichten. Batavia. Aangekomen. 8 augustus. Nederlands schip GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, vertrokken van Amsterdam de 28e april, met twee passagiers;
Nederlandse schip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.E. Strumpher, van Amsterdam de 3e januari, met één passagier.
JC 060943
Samarang, 29 augustus. Binnengekomen GEERTRUIDA, G. Blom van Batavia, 22 augustus.
JC 041043
Soerabaja, 28 september. Vertrokken GEERTRUIDA, G. Blom over Tjilatjap naar Nederland.
JC 181043
Tjilatjap, 9 oktober. Binnengekomen GEERTRUIDA, G. Blom van Soerabaja.
JC 081143
Tjilatjap, 30 oktober. Uitgezeild de Nederlandse bark GEERTRUIDA, G. Blom naar Amsterdam.

1844

NRC 280244
Texel, 23 februari. Binnengekomen GEERTRUIDA, G. Blom van Tjilatjap.
AH 280244
Cargalijst Amsterdam. GEERTRUIDA, G. Blom van Tjilatjap met: 5.075 balen koffie, 580 kanasters suiker, 475 kisten indigo, 516 bossen bindrotting, N.H.M.
AC 070344
Advertentie. Op heden ontving ik de bevestigende tijding, dat mijn waarde echtgenoot Gerhardus Herderschee, in leven eerste stuurman aan boord van het Barkschip GEERTRUIDA, op de 10e september te Soerabaja is overleden. (opm: bekort) Amsterdam, 5 maart, Anna van den Acker wed. Gs. Herderschee
NRC 120444
Texel, 8 april. Uitgezeild
GEERTRUIDA, G. Blom naar Batavia.
RC 160444

De bark GEERTRUIDA, kapitein G. Blom, van Amsterdam naar Batavia, is den 12 dezer Deal gepasseerd.
RC 071144
Batavia, 10 augustus. Aangekomen
GEERTRUIDA, G. Blom van Amsterdam.
NRC 311244
Verkoping van scheepsaandelen, maandag 28 december.
1/32 part in het gekoperd tweedeks bark schip GEERTRUIDA, laatst gevoerd door kapt. G. Blom. NLG 800,= koper P. Blom. (opm: bekort)


1845

NRC 310145
Texel, 29 januari. Gearriveerd
GEERTRUIDA, G. Blom van Batavia.
AH 030245
  

Cargalijst Amsterdam. GEERTRUIDA, G. Blom van Batavia: 385 kratjan suiker, J.P. Jeannette Walen; 29 zakken cubebe, van Enst en Dyk; 380 zakken galanga, Neef en Roothaan, 130 balen koffie, Gebr. Heudricks en C°.; 49 kisten thee, 58 pakken cassia, 40 pakken gom elastiek ; 700 bossen bindrotting, J. Barge; 40 leggers arak, 23 krantjan suiker, 79 zakken koffie , 2.867 balen rijst, 130 balen peper,80 kisten gum damar, 371 bossen bindrotting, 16 picols sapanhout, Order.
DC 150545
Dordrecht, 14 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als: Voor Amsterdam: de NEHALENNIA, kapt. D.J. Bart; VERONICA, kapt. D. Grim; PLANCIUS, kapt. S.J. Rotgans; GEERTRUIDA, kapt. G. Blom.



Op 16-05-1845 wordt voor de GEERTRUIDA door Jan Pierres Jannette Walen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. Govert Blom.

AH 050645
Texel, 3 juni. Uitgezeild GEERTRUIDA, G. Blom naar Batavia.
RC 070645
Door den schipper van de loodsboot nr. 1is den 4 juni, Schouwen op 2 mijlen afstand, gepraaid het barkschip
GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, van Amsterdam naar Batavia; alles wel aan boord.
JC 170945
Batavia, 15 september. De 15e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, vertrokken van Amsterdam.
JC 191145
Samarang, 7 november. Aangekomen de Nederlandse bark GEERTRUIDA, kapt. G. Blom, van Soerabaja den 25 oktober, met passagiers.

1846


RC 120346
Door den gezagvoerder D.M. van Leeuwen, zijn den 26 november 1845. In Straat Sunda gepraaid de schepen GEERTRUIDA MARIA, C. Spiegelberg, en GEERTRUIDA, G. Blom, beiden van Batavia naar Amsterdam.
AH 090446
Texel, 7 april. Binnengekomen GEERTRUIDA, G. Blom, van Batavia.
AH 281246
Advertentie. H.J. Rietveld en P. Blom, makelaars, zullen op maandag de 28e december 1846, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte verkopen: Twee tweeëndertigste aandelen (mede ieder afzonderlijk) in het Nederlands gekoperd tweedeks barkschip GEERTRUIDA, laatst gevoerd door kapt. G. Blom, groot volgens meetbrief 242 lasten.
AH 301246
Verkoping van schepen op maandag 28 december in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:
1/32 aandeel in het Nederlands gekoperd tweedeks barkschip GEERTRUIDA, kapt. G. Blom. NLG 800,-: Koper P. Blom.

1847

Op 23-01-1847 wordt voor de GEERTRUIDA door H.J. Rietveld en J.H. Rocquette uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. H.C.G.B. Behrens.

DC 010547
Dordrecht, 30 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende dertig schepen als: Voor Amsterdam: SARA MARIA, kapt. J. Kooij; ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek, Wz.; NEÊRLANDS INDIË, kapt. L. Delelisur; GEERTRUIDA MARIA, kapt. C. Spiegelberg; GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens
.
AH 260547
Texel, 23 mei. Uitgezeild
GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens naar Batavia.
NRC 310547
Bij Deal, 27 mei,
GEERTRUIDA, kapt. Behrens van Amsterdam naar Batavia.
JC 150947
Batavia, 13 september. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip VIER GEBROEDERS, kapt. C. Tjebbes, de 2e juni vertrokken van Amsterdam, het Nederlandse schip OUD ALBLAS, kapt.P. Kleij, de 2e juni vertrokken van Amsterdam, het Nederlandse schip GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens, de 23e mei vertrokken van Amsterdam
.
JC 131047
Soerabaja, 1 oktober. Aangekomen
het Nederlandse schip GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens, den 16 september vertrokken van Batavia.

1848

RC 270148
Van Panaroekan, 25 oktober 1847.
GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens over Batavia naar Amsterdam.
AH 060348
St. Helena, 23 januari. Binnengekomen GEERTRUIDA, Behrens van Batavia en is de volgende dag doorgezeild naar Amsterdam.
AH 140348
Texel, 12 maart. Binnengekomen GEERTRUIDA, H.C.G.B. Behrens van Batavia.
AH 140348
Cargalijst Amsterdam. GEERTRUIDA, Behrens van Batavia met: 2.970 balen koffie, 1.428 kanaster suiker, 1000 stuks huiden, 581 schuitjes tin, N.H.M.
NRC 240548
Verkoping van Schepen, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, maandag 22 mei:
1/32e part in het fregatschip GEERTRUIDA, kapt. H.G.B. Behrens, NLG 700, in slag NLG 100. Koper P. Blom.
NRC 141248
Nieuwe Diep, 12 december. Zeilklaar GEERTRUIDA, H.C.G.B. Behrens naar Batavia.
NRC 181248
Nieuwe Diep, 15 december. Uitgezeild GEERTRUIDA, H.C.G.B. Behrens naar Batavia.

1849

 

JC 020549
Batavia, 28 april. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark GEERTRUIDA, kapt. H.C.G.B. Behrens, met twee passagiers, de 21e december vertrokken van Amsterdam.
AH 120549
Advertentie. Jan Corver, H. Salm, H.I. Rietveld, P. Blom, J.H. Rocquette en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 4e juni 1849, des avonds ten zes ure precies, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, verkopen:  2/32 parten in het Nederlands gekoperd barkschip GEERTRUIDA, gevoerd door kapt. H.C.G.B. Behrends.
NRC 060649
Verkoping van scheepsaandelen in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 4 juni:
1/32e Part in het Nederlands gekoperd barkschip GEERTRUIDA, gevoerd door kapt. H.C.G.B. Berends: NLG 1.200, in slag NLG 50. Koper J. Corver.
AH 290949
Pangool, 11 juli. Binnengekomen
GEERTRUIDA, Behrens van Amsterdam.
NRC 211149
Amsterdam, 20 november. Het schip GEERTRUIDA (opm: ex fregat ANNA CATHARINA), kapt. H.C.G.B. Behrens, van Pangool (opm: Rangoon) herwaarts gedestineerd, is volgens brief van de Kaap de Goede Hoop van de 15e september, de 28e augustus op 25º10’ ZB (opm: bedoeld is 35º10’ ZB) en 24º00’ OL gezonken. Hetzelve was op de 25e dito op 34º15’ Z.B. en 25º40’ O.L. door een orkaan uit het westen en noord-noord-westen belopen; de volgende dag was het weder zodanig, dat men geen hoogte kon nemen, de bezaansmast sloeg weg, nemende de kapitein, een matroos en drie jongens mede. De hofmeester werd mede over boord geslagen, doch met een gebroken arm en been weder opgehaald. De orkaan hield met onverminderde hevigheid aan tot de 28e dito, als wanneer de Engelse bark MINERVA op zijde kwam en het overgebleven gedeelte der equipage, bestaande uit de tweede en derde stuurman, de dokter en 14 man, overnam en in Simonsbaai aanbracht. De GEERTRUIDA zonk spoedig daarna, daar de gezwollen koffij het schip had doen bersten. (opm: zie NRC 031249 voor een lijst van de geredde bemanningsleden) Volgens nader bericht van de Kaap de Goede Hoop in dato de 21e september was ook de eerste stuurman van het schip GEERTRUIDA, kapt. Behrens bij het verongelukken van die bodem daarbij omgekomen.
NRC 031249
Rotterdam, 1 december. De Zuid-Afrikaan (opm: een krant) van 20 september bericht, dat in de Kaapstad een inschrijving geopend is ten behoeve der aldaar aangebrachte geredde schipbreukelingen van het Nederlandse schip GEERTRUIDA, die bij het vergaan van dat vaartuig op 29 augustus alles verloren hebben. Tevens deelt dat blad mede een lijst der namen, zowel van de schepelingen, welke bij het vergaan van de GEERTRUIDA omgekomen, als van die, welke van het wrak door het Engelse schip MINERVA, kapt. Moir, gered zijn.
Verongelukt zijn: H.C.G.B. Behrens, kapitein, H. Hulman, 2e stuurman, J. Borst, timmerman, A. Dinkla, matroos, H. Steltenpoel, lichtmatroos, J. Vaddegon en J.E. Benink, jongens.
Gered en aan de Kaap de Goede Hoop aangebracht zijn: H. Vierow, 1e stuurman, T. Muller, 3e stuurman, G. Drost, doctor, T. Jansen, bootsman, J.W. Gerth, kok, J.C. Hoogwoud, zeilenmaker, T. Schildwacht, O. Oelsen, B.H. Bontjes, A.E. Prehn, R.H. Srockholder (opm.: mogelijk Stockholder) , J.F. Peusch, Johannes Beek, matrozen, P.J.G. Repelius, W. van Hilten, P. van Zuylen, lichtmatrozen, H.S. de Smidt, hofmeester (met gebroken arm).

Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1829 – no. 22

BIJLBRIEF Anna Catharina

plaats en datum acte Amsterdam, 28 september 1829

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf/verkoper Firma A. de Graaf en Zoonen, Amsterdam, werf het
Eiland Terschelling

Eigenaar / koper Voute & Co, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 458 tonnen of 242 lasten

tuigage / aantal dekken 2 deks

afmetingen 32,92 x 5,09 x 5,30 m

kiellegging

tewaterlating 17.6.1829

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 20 folio 114 verso vak 2 en 3

datum registratie 28 september 1829

notaris

prijs

bijzonderheden meetbrief A. van Essen 23 september 1829

Naam ANNA CATHARINA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1829
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1829.22

deel VI, foto II-010, 011
CEDULE

Naam schip ANNA CATHARINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 2 november 1829

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Simon Hinderk Veer

grootte in tonnen 242 lasten of 458 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam voor rekening der in de bijlage genoemde eigenaren

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 november 1829

nummer registratie deel 20, folio 145, verso, vak 2 en 3

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Johan Carel von Gebauer voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

researcher/datum research: ML / 150915


bijlage bij acte 22 van 1829, fregat ANNA CATHARINA
eigenaren per primo november 1829:

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouders en 14/32e part)
firma Gebr. van Coppenaal, Amsterdam (4/32e part)
F. van der Oudermeulen, Amsterdam (2/32e part)
J.H. van der Meulen, Amsterdam (2/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (2/32e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (2/32e part)
P. van Eeghen, Amsterdam (1/32e part)
firma D. Crommelin & Zoonen, Amsterdam (1/32e part)
P. Lespenasse, Amsterdam (1/32e part)
J.P.E. Voute, Amsterdam (1/32e part)
S.H. Voute, Amsterdam (1/32e part)
D. Bloemen, Amsterdam (1/32e part)

ML / 150915

Naam ANNA CATHARINA
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1829
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1839.56 foto IMG 2037 - 2039

CEDULE

Naam schip ANNA CATHARINA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 6 november 1839

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Pieter Bakker

grootte in tonnen 242 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 november 1839

nummer registratie deel 38, folio 137, verso, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief, het schipis gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Joan Carl von Gebauer, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.


researcher/datum research: ML / 090616


bijlage bij acte 56, fregat ANNA CATHARINA
eigenaren per primo november 1839:

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/32e part)
P. Voute, wonend bij Deventer (8/32e part)
firma Gebr. van Coppenaal (4/32e part)
J.J. Voute, Amsterdam (4/32e part)
J.H. van der Meulen, Amsterdam (2/32e part)
F. van der Oudermeulen, Amsterdam (3/32e part)
firma P.& S. Rendorp, Amsterdam (2/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (2/32e part)
firma Daniel Crommelin & Soonen, Amsterdam (1/32e part)
P. van Eeghen, Amsterdam (1/32e part
Wed. D. Bloemen, Amsterdam (1/32e part)
J.P.E. Voute, ’s-Gravenhage (1/32e part)

ML / 090616

Naam ANNA CATHARINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3168

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3169.1843.9
foto IMG 2399 - 2402

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd ANNA CATHARINA, doch thans door kopers genaamd GEERTRUIDA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 25 maart 1843

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Govert Blom, mede-eigenaar

grootte in tonnen 242 lasten opf 458 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 maart 1843

nummer registratie deel 45, folio 91, verso, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, voor zich en voor de in de bijlage genoemde mede-eigenaren.
De vorige zeebrief werd op 30 juni 1842 ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam


researcher/datum research: ML / 040816





bijlage bij acte 9 van 1843, bark GEERTRUIDA
eigenaren per ultimo maart 1843

J.P. Jannette Walen, Amsterdam (boekhouder en 2/32e part)
Govert Blom, Amsterdam (schipper en 2/32e part)
firma Jeremias Meijjes & Zonen, Amsterdam (2/32e part)
P. Blom, Amsterdam (2/32e part)
firma Johannes Meijjes & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
firma Van Vollenhoven & Co., Amsterdam (1/32e part)
firma Meijjes & Smits, Amsterdam (1/32e part)
D. Jannette Walen, Amsterdam (1/32e part)
H.J. Elzer, Amsterdam (1/32e part)
Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam (1/32e part)
Weduwe Van Benthem van den Berg, Bommel (2/32e part)
firma J. & N. van der Trappen, Utrecht (2/32e part)
A. Paite, Breda (1/32e part)
G.C. de Bock, Breda (1/32e part)
Jhr. Van den Berch van Heemstede, Leiden (1/32e part)
Baron Van Heeckeren, Amersfoort (1/32e part)
Mevr. J.P. Scholten, geboren Farret, Wageningen (1/32e part)
Scholten van Gansoyen, Arnhem (1/32e part)
(opm: dit is tesamen geen 32/32e part)

ML / 040816

Naam ANNA CATHARINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1843
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1843.9

DVD XI – 440, 441
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip ANNA CATHARINA

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 20 juni 1842

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Jacob Voūte, enig chef van de firma Voūte & Co., kooplieden te Amsterdam

gevoerd door kapt. Pieter Bakker

eigenaar/aankoper Jan Pierres Jannette Walen, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 458 tonnen (meetbrief Amsterdam, 4 april 1839)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 33,00 x 6,07 x 5,14 meter

kiellegging

tewaterlating 1829

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 juni 1842

nummer van registratie deel niet vermeld

notaris Mr. Johannes Commelin, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 30.600,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam. Het schip was in den jare 1829 nieuw te Amsterdam gebouwd voor de firma Voūte & Co. aldaar.



researcher/datum research: ML / 300708

Naam ANNA CATHARINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1843
Toegang 198
Inventaris 3179

Bronnen

Jaar: 1829
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Gemeente Archief Amsterdam archiefnummer 5074 – 1420 – 1829 – no. 22
Gemeente Archief Amsterdam archiefnummer 5074.1417.1829. no. 22
Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1843.9
AB = Avondbode
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
DSG = Dagblad van ’s Gravenhage
JC = Javasche Courant
LC = Leeuwarder Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk