Inloggen
CHARLES (DE) - ID 10387


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1828-08-04 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 182?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak, sheathed with zinc
Construction Data

Scheepsbouwer: England
Delivery Date: 1827-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 79.00 lasts
Gross Tonnage 2: 169.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 79.00 lasts (commercial)
Net Tonnage 2: 164.00 NRT (closed)
 
Length 1: 93.9 feet, Dutch Registered
Beam: 21.1 feet, Dutch Registered
Depth: 11.8 feet, Dutch Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1828
Datum agenda: 1828-07-08
Register nr: 18280481
Scheepsnaam: CHARLES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bogaert, C.
Plaats: Brugge
Kapitein op moment van verzoek: Vink, J.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
verklaing eigendom etc. inzenden; nieuw gebouwd schip

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1828-07-08 DE CHARLES
Manager: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: C. Bogaert, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1830-11-00 DE CHARLES
Manager: Ch. Bogaert, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: Ch. Bogaert, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Date/Name Ship 1841-00-00 DE CHARLES
Manager: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Date/Name Ship 1857-00-00 OSCAR
Manager: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Eigenaar: H. Jonckheere, Bruges (Brugge), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Belgium

Date/Name Ship 1873-00-00 OSCAR
Manager: C.I. Jacobsen, Horten, Norway
Eigenaar: C.I. Jacobsen, Horten, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Horten / Norway

Ship Events Data

1838-11-03: Op 3 november 1838 is De CHARLES (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse brik), kapt. B. Bricx, van Oostende naar Liverpool, lek binnengelopen te Ramsgate
1842-00-00: Tussen 27 juni en 7 november 1842 heeft De CHARLES vermoedelijk op de werf gelegen te Oostende voor ingrijpende reparaties.
1857-00-00: Gedurende 1857 werd de brik grondig hersteld en verlengd, waardoor de classificatie door Bureau Veritas steeg van oorspronkelijk 3/3 via M (middelmatig) naar 5/6. De eigenaar, H. Jonckheere uit Brugge, vernoemde de brik nu in OSCAR.
1894-00-00: Final Fate:
Waarschijnlijk is de OSCAR in 1894 als lichter in Noorwegen geëindigd

Gezagvoerders

*1801 Brugge

Datum vanaf: 1828
Kapitein: VINCK, LEONARDUS
Overige informatie: 0

*ca.1795 Oostende

Datum vanaf: 1830
Kapitein: DESCHER, FRANCOIS

*1794 Oostende

Datum vanaf: 1831
Kapitein: DELPIERRE, HENRI

*1795 Bredene

Datum vanaf: 1831
Kapitein: ROOMS, JAN

*1797 Brugge

Datum vanaf: 1832
Kapitein: LIEVENS, PIERRE

*ca.1801 Brugge

Datum vanaf: 1835
Kapitein: SIKKES, PIETER

*1798 Duinkerke

Datum vanaf: 1835
Kapitein: MINNE, JOSEPH (Sr)

*1809 Oostende

Datum vanaf: 1838
Kapitein: BRICX, BERNARD

Familiegegevens en opleiding

*ca.1778 Eiland Föhr

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Rickmers was met vlagnummer 91 in de periode 1828-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Rickmers als gezagvoerder gedurende:

*   1821 t/m 1823 op het 3/m schip de “Zeeuw” ex Robert & Emma, gebouwd in 1817 te Swinemünde, 470 ton o.m., varend voor v/d Broeke, Luteyn & Schouten te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Van Sluijs013 vermeldt dat de “Zeeuw” ex Robert & Emma bewapend was met 14 kanonnen. Het schip mat 250 last/254 Roggelasten. Het werd gekocht in 1816 voor ƒ 45.000,- In het NSM zou een aquarel zijn van J.H.Reijgers uit c. 1817 (A1751-1). Het schip is uitgezeild op 07 december 1821 onder kapitein J.Rickmers naar Batavia. “Moedige redding door de Stuurman Jan Frederik Schutte en 4 matrozen in de Asd.Cour. van 22 Juni 1822”.

 

Uit de Amsterdamsche Courant dd 22 juni 1822

      MIDDELBURG, den 19den Junij. De volgende edelmoedige redding, door vijf brave zeelieden met levensgevaar verrigt, vedient voorzeker eene openbare en omstandige vermelding:

      schip  de Zeeuw van hier naar Suriname bestemd, zeilde den 7den December des vorigen jaars van onze reede naar zee; hetzelve had in het kanaal met vreeselijke stormen te worstelen, en bevond zich gedurig in het uiterste gevaar . Op vrijdag den 22sten December, circa zes mijlen Z.Z.O. van Lezard, Kampte men nog steeds met de aanhoudende stormen, zware buijen en hooge zee, zijnde de wind N.W., toen men eene brik in het gezigt kreeg, in den grootsten nood verkeerende, en welker groote mast was over boord geslagen; naderhand bleek dit schip te zijn de brik Phalima, komende van Londen en bestemd naar St.Thomas. Kapitein Rickmers, voerende het schip  de Zeeuw, beval op hetzelve aan te houden, waardoor men ontdekte dat er zich nog manschappen op bevonden, die noodseinen deden. De kapitein wilde, uit hoofde van het gevaar, niemand bevelen, maar vroeg of er waren, die moeds genoeg hadden om zich, ter redding dier ongelukkigen, te wagen. Hierop boden zich vrijwillig aan de onder-stuurman Jan Federik Schutters en vier matrozen, met name  Frans Stavanger, Andries Silling, Pieter Steijard  Rikkert Ades, (zijnde de onder-stuurman van deze stad, en de matroos Steijaard van Aardenburg;  R.Ades is op de reis overleden). Deze personen hadden moed en menschlievendheid genoeg om dit waagstuk te beproeven, en alles aan boord werd met deelneming bezield, zelfs de soldaten, welke op het schip waren, beijverden zich om de boot buiten boord te helpen werken. Met ijzing zag men de vijf genoemde personen zich in dezelve begeven en oogenblijkkelijk zich verwijderen; het was meermalen als of zij in den afgrond van het woedend element werden nedergestort.

      Met Gods hulp en inspanning van alle hunne krachten bereikten zij de bijna wrak geworden brik: dan, er was geen kans om aan boord te komen, zonder in gevaar te zijn van door de hooge zeeën tegen dezelve verbrijzeld te worden. Onder het beproeven der stoutste wendingen moest men het oogenblik afwachten, dat de op de brik zijnde manschap zich aan een touw konden nederlaten, om zoo in de boot te worden opgevangen of uit de bruischende golven waarin gerukt te worden. Op deze wijs gelukte ook de redding van de aldaar zich nog aan boord bevindende personen, zijnde twee Engelschen, tot de equipage behoord hebbende, en twee Hollanders. Een gedeelte der equipagie was te voren door een Amerikaansch schip gered en de overigen door een zware stortzee, waarbij alles van het dek werd afgeslagen en ook de mast brak, omgekomen. De twee Hollanders behoorde tot de equipagie van het schip Dijkzigt, naar Batavia bestemd; zij hadden, met de onder-stuurman en nog twee matrozen, eene dergelijke redding naar de brik beproefd, doch deze moedige leden hadden het ongeluk gehad, dat hunne boot tegen het schip was aan stukken geslagen, waardoor drie van hen waren verdronken, zijnde het aan de twee genoemde personen als door een wonder gelukt, zich op de brik te redden en nu met de twee Engelschen behouden te worden.

      Het was niet zonder moeite, dat men de boot het schip de Zeeuw weder bereikte; om half tien ure des morgens vertrokken de genoemde manschappen van boord, en, na het uitstaan van oogenschijnlijk doodsgevaar, kwamen allen, hoewel uitgeput van krachten, twee uren daarna, behouden weder te rug, om de gelukwenschingen wegens het volbrengen van deze edele daad, van den kapitein en hunne verdere togtgenooten welmeenend te ontvangen.”

 

Brik ‘FLORA’, kapitein Jacob Rickmers. Op 9 juli van Antwerpen naar Valparaiso, alwaar 14 oktober aangekomen, hetgeen 96 dagen zou zijn. Valparaiso geeft echter 80 dagen op, hetgeen extreem snel zou zijn**** In 1832 in Antwerpen terug uit Triëst. Een ronding O-W en waarschijnlijk ook een W-O.

De ‘Flora’ heeft later onder Belgische vlag nog drie reizen naar de westkust gemaakt.

**** De kortst genoteerde tijd van een klein houten Nederlands schip, zoals tot 1860 gebruikelijk, was – voor deze inventarisatie begon – 84 dagen. Voor de grote stalen schepen van het eind van de eeuw, was 83 dagen van de Lizard tot Valparaiso het gemiddelde. 100a.

commentaar van André Delporte op bovenstaand overzicht van Hazelhoff per e-mail dd. 03 mei 2006

FLORA Het schip van Cateaux werd inderdaad gebouwd te Antwerpen in 1829 en de reizen rond de wereld zijn wel te vinden in de kranten; voorbeeld: 25.8.1834: chargé pur Valparaiso, Chili et Pérou; cést dèjá pour la 3o fois le même voyage!!!”(journal de Flandres). Zijn kapitein was Rickmers tot in 1837.

De verwarring komt met een FLORA van Montobio, te Gent, een brik van 128t gebouwd in 1812, werf onbekend. Maar ik heb het niet voor 1828 en weet niet zeker dat Uw aantekeningen van 1821 relevant zijn voor dit schip; misschien wel. Tussen 1828 en 1833 was zijn kapitein J.D.Christen en ik vond bv in het journal du Commerce dÁnvers: 5/4/1832 sorti dÓstende, Christen, à l’aventure sur lest…

 

Opmerking van André Delporte in een e-mail van 29 april 2006:

FLORA. brik van 200t gebouwd in Antwerpen in 1829 voor Cateaux. Te water gelaten op 12/11/1829 en de gezagvoerder werd Jacob Rickmers

24-11-1830-: quitte Lima pour Batavia où arrive le 03-04-1831

21-04-1831: quitte Batavia pour Soerabaja où arrive le 03-05

15-05-1831: quitte Soerabaja pour Canton.

23-05-1832: arrivè de Trieste avec raisins et sumak (Jl. du Commerce d’Anvers)

27-10-1832: dèpart pour 1o voyage de circum-navigation susidié par l’Etat

03-05-1834: chargè pour Valparaiso, Chili et Pérou; cést déjà pour la 3o fois le meme voyage !!! (journal des Flandres)

29-08-1834/23-11-1835: voyage de circum-navigation – recit de Partoes.

26-11-1835: rentré de son troisième tour de monde

1836:            4o voyage

 

Ontleend aan:

“Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.48-49: “Een brik onder twee vlaggen 1830-1835. Flora”.”

De rederij van de “Flora” was Cateaux-Wattel te Antwerpen en de kapitein Jacob Rickmers uit Föhr. Het schip vertrok op 09 juli 1830 vanuit Antwerpen. Aankomst te Valparaiso op 14 oktober en op 5 november naar Callao. Het schip kwam op 23 mei 1823 terug in Antwerpen.

 

Rotterdamsche Courant 11 december 1821114

Rotterdam, 10 december. Van Middelburg wordt van den 7 dezer gemeld: heden zijn naar zee gezeild de schepen de ZEEUW, J. Rickmers, naar Suriname, en de KOLONIST, F.F. Ferber, naar Demerarij, beiden van deze stad.

 

Rotterdamsche Couran 15 deceember 1821114

Rotterdam, 14 december. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 11 december:

Het Nederlands schip (opm: fregat) DE ZEEUW, J. Rickmers, van Middelburg naar Surinamen, is in de nacht van den 9 december op Goodwin Sands geraakt, doch des morgens, met assistentie van een boot van Deal, zonder schade, er af gebragt, en heeft deszelfs reis vervolgd; hetzelve had twee ligte ankers en touwen verloren.

Het schip VIGILANTIA, Segers, van Lissabon naar Antwerpen, is den 7 dezer te Cowes binnengelopen, doch den 9 dezer weder vertrokken; ook is die dag aldaar gearriveerd het schip INDUSTRIJ, Spaanderman, van Dordrecht naar Brest.

 

Rotterdamsche Courant 20 juni 1822114

Rotterdam, 19 juni. Den 14 juni is te Middelburg van Surinamen gearriveerd het schip de ZEEUW, kapt. Jacob Rickmers.

 

Rotterdamsche Courant 25 juni 1822114

Rotterdam, 24 juni. Den 22 december 1821 hebben de onderstuurman Jan Fredrik Schullers en vier matrozen, met name Frans Stavanger, Andries Silling, Pieter Stokard en Rikkert Ades, behorende tot de equipagie van het schip de ZEEUW, kapitein Rickmers, van Middelburg naar Surinamen bestemd, en destijds circa 6 mijlen Z.Z.O. van Lezard zeilende, te midden van aanhoudende stormen, zware buijen en hoge zee, met levensgevaar twee Engelsen en twee Hollanders gered, die zich bevonden op de brik PHALIMA, komende van Londen en gedestineerd naar St. Thomas, welke in gevaar was van te vergaan, zijnde de grote mast reeds over boord geslagen; de Engelsen behoorden tot de equipagie van dat schip, doch de Hollanders tot die van het schip DIJKZIGT, van Rotterdam naar Batavia, welke met vijf man een dergelijke poging tot redding gedaan hadden, maar wier boot tegen het schip aan stukken geslagen was, waardoor drie hunner verdronken waren en het aan gemelde twee personen als door een wonder gelukt was, om zich op de brik te redden. Ten einde insgelijks niet tegen het schip verbrijzeld te worden, moesten de manschappen van de ZEEUW, die zich allen vrijwillig tot beproeving van dit waagstuk hadden aangeboden, onder het doen der stoutste wendingen, het ogenblik afwachten, dat de op de brik zijnde personen zich aan een touw konden nederlaten, om zo in de boot te worden opgevangen of uit de bruisende golven daarin te worden gehaald, op welke wijze zij dan ook het geluk hadden, van alle de manschappen te redden en vervolgens, na twee uren in ogenschijnlijk doodsgevaar verkeerd te hebben en uitgeput van krachten, behouden op hun schip terug kwamen.

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Rickmers, J(Acob)

*1815 Duinkerke

Datum vanaf: 1843
Kapitein: ROMYN, JOSEPH

*1788 Ameland

Datum vanaf: 1844
Kapitein: SIMONS, LICKELE

*1815 Oostende

Datum vanaf: 1855
Kapitein: SCHREYENBERG, CHARLES

*1835 Oostende

Datum vanaf: 1858
Kapitein: MINNE, JOSEPH (Jr)

*1839 Westerachim

Datum vanaf: 1859
Kapitein: DEBLOOM, EDOUARD

*1829 Stepenitz

Datum vanaf: 1867
Kapitein: RAUPERT, ERNST

Noorse vlag

Datum vanaf: 1873
Kapitein: JACOBSEN, C.I.

Algemene informatie

1827 - 1828

Bouwjaar en -plaats zijn vraagtekens. Belgische officiële bronnen geven aan dat de brik in Engeland zou zijn gebouwd. Het staat vast dat in 1827 in Brugge een verbouwing (‘reconstruit’) heeft plaatsgevonden en de CHARLES op 16 augustus weer tewater werd gebracht. Welke omvang die verbouwing had is onbekend. Het zou kunnen dat het schip formeel ‘voor meer dan 2/3e is vertimmerd’, een eis die vaak aan een buitenlands gebouwd schip werd opgelegd voordat een Nederlandse zeebrief kon worden verleend.
Bureau Veritas 1831 geeft als bouwjaar Brugge 1827, met een reparatie in 1828.

GVB 170827
Brugge, 17 augustus. Den 16 dezer is met het beste gevolg van stapel gelopen de Nederlandse brik CHARLES VAN BRUGGE (opm: CHARLES, thuishaven Brugge), groot ongeveer 240 tonnen, gebouwd door F. de Jager de Meulenaere, voor rekening van Ch. Bogaert te Brugge.

Toen de aanvraag voor de eerste zeebrief op 8 juli 1828 werd ingediend, eerst 11 maanden na de tewaterlating (!), bleken er moeilijkheden te zijn. Voor dit ‘nieuw gebouwde schip’ ontbrak o.a. een verklaring van eigendom. Volgens opgave was het schip in West-Vlaanderen gebouwd, dus in Brugge.
Het ontbreken van het eigendomsbewijs kan echter een aanwijzing zijn dat de brik niet in West-Vlaanderen is gebouwd. De heer Luc van Coolput heeft een aantekening ‘construit en Angleterre’, dus gebouwd in Engeland. De aanvraag zeebrief werd in advies gehouden en hangende verdere informatie niet verleend.

Op 4 augustus 1828 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de CHARLES, opnieuw aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor L. Vink als kapitein.

1830

GVB 240330
Oostende, 23 maart. Uitgezeild de Nederlandse brik CHARLES, kapt. L. Vinck, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 120 tonnen.
GVB 060830
Oostende, 3 augustus. Binnengekomen de Nederlandse brik CHARLES, kapt. L. Vinck, van Liverpool, met zout, aan d’heer Sinave, 124 tonnen.

Op 9 augustus 1830 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CHARLES, aangevraagd door C. Bogaert, Brugge, voor J. Vinck als kapitein.

België

Gedurende 25-27 augustus 1830 waren er in Brussel onlusten geweest welke de opmaat vormden tot de revolutie die resulteerde in de afscheiding van België. Op 4 oktober 1830 werd eenzijdig de onafhankelijkheid van België geproclameerd. In reactie hierop decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoorden de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof 196 schepen, waaronder de CHARLES onder kapt. L. Vinck. Tegen de voorwaarden van uitgifte in werd de laatste Nederlandse zeebrief van 8 augustus 1830 niet teruggezonden.

De CHARLES was intussen in Oostende aangekomen en zal na lossing tot de zomer van 1831 tijdelijk zijn opgelegd om de ontstane politieke situatie af te wachten.
 

1831

GVB 060731
Oostende, 3 juli. Uitgezeild de Belgische (opm: voormalig [Zuid]-Nederlandse) brik CHARLES, kapt. H. Delpierre, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 180 tonnen. 
GVB 281231
Oostende, 27 december. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rooms, op avontuur, in ballast, aan Ch. Bogaert, 180 vat.

1832

GVB 200432
Oostende, 19 april. Binnengekomen  de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rooms, van Liverpool,  met zout, aan Ch. Bogaert, 124 vat.

In november 1832 had het schip naast de kapitein de volgende bemanningsleden: stuurman  kok, 3 volmatrozen, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen scheepsjongen.

1833

GVB 140133
Oostende, 10 januari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met zout en katoen, aan Ch. Bogaert, 110 tonnen

1834

GVB 260334
Ootende, 24 maart.  Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met zout en verscheidene goederen. 124 vat.

1835

SVV 090835
Oostende, 6 augustus. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Lievens, van Liverpool, met 38 balen wol, 510 stukken tin, 29 kisten Japans vernis, 1622 stukken gemalen en 20 balen verfhout, 14 kisten palmolie, 79 balken ceder hout, 388 stukken kokos hout en 105 tonnen klipzout; aan Ch. Bogaert, Brugge.
GVB 180935
Oostende, 17 oktober. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. P. Sikkes, naar Leith, met schors, aan Ch. Bogaert, 124 vat (opm: 2 vat = ongeveer 1 commerciële last).
GVB 111235
Brugge, 11 december. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Minne, naar Liverpool met schors, aan .E. Debay, 158 tonnen.

1836

GVB 150236
Oostende, 13 februari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Minne, van Liverpool, met zout en katoen, aan Ch. Bogaert, 124 vat.

1837

AB 251137
Liverpool, 18 november. Binnengekomen CHARLES (opm: Belgische brik), kapt. J. Minne, van Oostende.

1838

BWM 261138
Ramsgate, 21 november. De CHARLES (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse brik), kapt. B. Bricx, van Oostende naar Liverpool, alhier op 3 november in lekke toestand binnengelopen, ligt haar beschadigde lading te lossen. 

1839

GVB 170739
Oostende, 15 juli. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. B. Bricx, van Lissabon, met zout, aan Cousin, 147 vat.

1840

LL 220640
Oostende, 19 juni. Binnengekomen de CHARLES kapt. J. Rickmers, van Liverpool.

1841

LL 210541
Oostende, 18 mei. Binnengekomen de CHARLES kapt. J. Rickmers, van Liverpool.

1842

GVB 280242
Brugge, 26 februari. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. J. Rickmers, van Liverpool, met 200.000 kilogrammen klipzout, aan de consignatie van H. Jonckheere, 160 vat.
LvC:
De CHARLES kwam op 27 juni 1842 te Oostende aan uit Liverpool. Pas op 7 november 1842 vertrok de brik uit Oostende, met opnieuw bestemming Liverpool. Het schip moet  na lossing tussen die twee data op de werf gelegen hebben. ‘Herbouwd’, vermoedelijk ingrijpende reparaties, wordt bevestigd in de jaarlijkse lijsten van de Antwerpse kranten. 

1843

RC 180243
Uittreksel uit de Lloydslijst tot den 14 februari.
Te Falmouth is aangekomen de CHARLES, kapt. J. Rickmers, van Liverpool naar Oostende.

1844

GVB 110944
Brugge, 11 september. Uitgezeild de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, naar Liverpool, met 80.000 kilogram schors, voor rekening van d’heer Strubbe, 50 balen vlas, 25 idem stoppe, aan ‘t adres van de makelaar Hyp. Jonckheere, 160 vat.
RC 071244
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 2 en 3 december.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. Simons, van Oostende.

1845

RC 130945
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 8 en 9 september.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Oostende.

1846

RC 080946
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 2, 3 en 4 september.
Te Dublin is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Oostende.

1847

RC 060247
Uittreksel uit de Lloydslijst van den 1 en 2 februari.
Te Liverpool is aangekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Belfast. 
RC 260847
Oostende, 22 dezer. Uitgezeild de CHARLES, kapt. L. Simons, naar Cadix.

1848

GVB 070148
Oostende, 7 januari. Aankomsten van den 5 en 6 januari. De Belgische brik CHARLES, kapt. Simons, van Liverpool met zout.

1849

PLDA 180649
Oostende, 13 juni. Binnengekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool.

1850

RC 020450
Rotterdam, 1 april. Het schip (opm: brik) de CHARLES, kapt. L. Simons, van Cadix naar Oostende, is den 29 maart Plymouth binnengelopen.

1851

GVB 100351
Brugge, 8 maart. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool met 180.000 lkilo Engels klipzout en 30 vaten souda. Aan den consignatie van den makelaar Hyp. Jonckheere
GVB 190551
Brugge, 16 mei. Uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. Simons, naar Cadix, met hout voor de scheepsbouw. Aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1852

GVB 070152
Brugge. Heden uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. LSimons, groot 140 tonnen, naar Oosende, om beladen te worden ter bestemming Engeland. Aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1853

GVB 130453
Brugge, 13 april. Heden voormiddag is uitgevaren de Belgische brik CHARLES, kapt. L. Simons, naar Liverpool, met 80.000 kilo boomschors, aan t’ adres van den makelaar Hyppolite Jonckheere.

1854

PLDA 160354
Runcorn, 13 maart. Binnengekomen de CHARLES, kapt. Simons, van Oostende

1855

SVV 070655
Brugge, 5 juni.  Binnengekomen de CHARLES, kapt. L. Simons, van Liverpool, geladen met 200.000 kilo klipzout, aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere. 
GVB 290955
Brugge, 26 tot 28 september. Uitgevaren  de Belgische brik CHARLES, kapt. Ch. Schreyenberg, naar Liverpool met schors, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1856

GVB 030156
Brugge, 29 december 1855. Binnengekomen de Belgische brik CHARLES, kapt. Ch. Schreyenberg, van Liverpool, met 195.000 kilo klipzout, aan t’ adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1857

Gedurende  1857 werd de brik grondig hersteld en verlengd, waardoor de classificatie door Bureau Veritas steeg van oorspronkelijk 3/3 via M (middelmatig) naar 5/6. De eigenaar, H. Jonckheere uit Brugge, vernoemde de brik nu in OSCAR.

De CHARLES / OSCAR was een opvallend trage zeiler. Indien de brik werkelijk in Engeland gebouwd werd, is die traagheid niet verwonderlijk. De Britse brikken uit die tijd duwden immers met hun botte voorsteven de zee voor zich uit, i.p.v. de zee te doorklieven (LvC).

De verlenging zou haar snelheid ten goede komen (zie opmerking LvC) en het maakte haar beter geschikt voor het vervoer van hout. Bijkomend voordeel van deze soort lading was, dat lekkage, die met de jaren steeds toenam, voor de lading niet schadelijk was en deze, indien nodig, zelfs het schip drijvende kon houden.

1858

SVV 090258
Brugge, 9 februari. De kapitein J. Minne (opm: Joseph Minne Junior, * 1835), komt het bevel te ontvangen over den nieuwe brik OSCAR (opm: bedoeld zal zijn de hernieuwde Belgische ex-CHARLES), der haven van Brugge, 
GVB 200258
Brugge, 18 februari, Uitgevaren De Belgische brik OSCAR, kapt. J. Minne Jr., naar Liverpool maat verscheidene koopwaren, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1859

LvC:
Vanaf 1830 t/m 1858 maakte de CHARLES / OSCAR voornamelijk reizen naar Liverpool, steeds voor ladingen zout, afgewisseld door 6 reizen naar Cádiz en 2 reizen naar St. Ubes (Setubal), eveneens voor zout. In 1837 ook een reis naar Riga.
Van 1859 t/m 1862 maakte de OSCAR 9 reizen naar Cádiz (o.a. met hout) en één reis naar Ferrol.
Vanaf 1863 volbracht de brik vooral reizen naar Riga (retour met hout). Dikwijls vertrok het schip met een lading steenkool uit Newcastle voor Stettin, Danzig of Memel. Riga was gewoonlijk de eindbestemming vanwaar hout werd geladen voor Brugge. 
GVB 260359
Brugge (geen datum) Uitgevaren de Belgische brik OSCAR, kapt. J. Minne Jr, naar Cadix, met hout, voor rekening van M.D. Maertens, aan ‘t adres van den makelaar Hyp. Jonckheere.

1860

GVB 180460
Brugge (geen datum). Uitgevaren de Belgische brik OSCAR, kapt. E. Debloom, naar Cadix met hout.

1865

GVB 041065
Oostende, 29 tot 30 september. Binnengekomen de Belgische brik OSCAR, kapt. E. Debloom, van Liverpool met zout.

1866

BWZ 260366
Brugge, 26 maart. De brik GOUVERNEUR BARON DEVRIÈRE is aan een huis van Noorwegen verkocht. Zo het schijnt heeft men reeds een aanbod gedaan voor het kopen der driemastbark ALIDA en de brik JAN VAN EYCK. De brik OSCAR is te kopen.
LvC: In 1866 lag de OSCAR in Brugge te koop. De verkoop ging niet door.

1868

EEC 290568
Leith (geen datum). Uitgezeild de OSCAR, 152, kapt. E. Raupert, naar Brugge, met beenderen en vodden.

1869

SMG 220969
Londen (geen datum). Vertrokken OSCAR, en LOUISE, Hinze, naar Sunderland.

1870

AH 301070
Boldera, 23 oktober. Uitgezeild OSCAR, kapt. E. Raupert, naar Brugge.

1871

AH 121271
Elseneur, 6 december. Binnengekomen OSCAR, kapt. E. Raupert, van Riga naar Gent.

1872

In maart 1872 werd de OSCAR met behoud van naam verkocht aan een Noorse reder.

1875

SMG 250875
Duinkerken (geen datum). Aangekomen OSCAR, Jacobsen (opm:  Noorse vlag), van Londen.

1889

HNDM 290389
Hartlepool. Vertrokken WILHELMINE, Wilts; OSCAR, Jacobson, met kolen naar Zweden.

1893

Korsoer, 13 oktober. Binnengekomen de OSCAR, kapt. Jacobson, van Sunderland.

1894-1895

Lloyd’s Register: OSCAR, kapt. A. Hermansen, now a lighter,


 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Lloyd’s Register of ships
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
LvC De heer Luc van Coolput, Antwerpen
AB = Avondbode
BWM = Bell’s Weekly Messenger, Londen (vertaald)
BWZ = Burgerwelzijn, Brugge
EEC = Edinburgh Evening Courant - Edinburgh, Midlothian, Scotland (vertaald)
GVB = Gazette van Brugge
HNDM = Hartlepool Northern Daily Mail - Hartlepool, Durham, England (vertaald)
LL = Lloyds List
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser – London (vertaald)
RC = Rotterdamsche Courant
SDSG = Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette
SMG = Shipping and Mercantile Gazette, Londen (vertaald)
SVV = Standaerd van Vlaenderen.