Inloggen
MARY EN HILLEGONDA - ID 10377


Kroniekberichten

Datum 05 januari 1836
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Vlissingen, 30 december. Alhier zijn ter rede gekomen: JACOBUS, kapt. S. Laurens, van Batavia, met koffie en suiker, naar Rotterdam gedestineerd, en PETRUS, kapt. S.P. Meulenaere, van Bordeaux naar Leuven, met wijn.
Hellevoetsluis, 1 januari. Heden morgen zeilden naar zee: EENDRAGT, kapt. C. van Gelderen jr., VROUW ANNA, kapt. W. de Zeeuw Baggus, naar Cadix; VROUW ELIZABETH, kapt. H. den Breems, naar Lissabon; DOLPHIJN, kapt. B.J. Bakker, en ALEXANDER, kapt. E. Weijlde, naar Suriname; HARMONIE, kapt. J. Rooderkerk, naar Odessa; VROUW MARIA, kapt. A.M. Noorbeek en MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, beiden naar Batavia, en FORTUNA, kapt. A. van der Weijde, naar Nantes. kapt. D. Miercke is van de quarantaine ontslagen.
Den 2 dito. Er liggen twee brikken bij de Goeree ten anker, zijnde ELIZA, kapt. H. Peters, en DIANA, kapt. O. Lindeman, beiden van Batavia. De stroom drijft vol ijs.
Den 3 dito. De twee schepen gisteren gemeld, welke bij de Goeree ten anker lagen, zijn na de middag door hulp van ijssloepen alhier op het Kanaal gekomen.
Volgens rapport waren voor de wal, met loodsen aan boord, de schepen RHOON EN PENDRECHT, kapt. A. Schaap, van Batavia en de ZEEMEEUW, kapt. Noordhoek, van Lissabon. De stroom drijft vol ijs.
Brielle, 1 januari. Heden morgen zeilde naar zee: BRITTANIA, kapt. R. Stranack, naar London. De rivier is met drijfijs bezet.
Den 2 dito. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: een schoener kof, volgens bericht ENGELINA, kapt. R.H. Bok, van Liverpool, is in bezetting van het ijs en buiten de bank aan de grond geraakt, heeft ijssloepen bij zich tot assistentie. De rivier is vol drijfijs.
Den 3 dito. Kapt. R.H. Bok is gisteren namiddag vlot geraakt en op de haven gekomen.
Maassluis, 1 januari. Heden morgen zeilden naar zee: WILLEMINA, kapt. G. Treus, ZEELUST, kapt. A. Patijn, OP HOOP VAN ZEGEN, kapt. A. van der Gaauw, NEERLANDS KONING, kapt. H. van Rossen, HANDELMAATSCHAPPIJ, kapt. K. den Boer, NIJVERHEID, kapt. J. Verdoes, ALGEMEEN BELANG, kapt. K. Kordia (opm: buitenlander, mogelijk kapt. Cordia), ZEEMANSHOOP, kapt. W. van der Bruggen, allen naar de Noordzee; WEBBINA, kapt. J.H. Kuiper, naar Londonderry; WELVAART, kapt. R.T. Fenninga (opm: T.T. Fenenga), naar Belfast; WILLEMINA, kapt. L. Maasdijk, naar Havre; NEPTUNES, kapt. G. Lamot, en GUTE HOFFNUNG, kapt. P. Gerdes, beiden naar Duinkerken; de vier laatste zijn met het onder zeil gaan aan de grond geraakt en op de haven gekomen; ook is kapt. Albers op de haven gekomen. De stroom drijft vol ijs.
Den 2 dito. De kapiteins Kupper en Jessen zijn gisteren wel in zee gekomen. Gedurende het jaar 1835 zijn voor de rede van Maassluis in zee gezeild 448 schepen en binnengekomen 10 schepen, behalve de haring- en visschepen; zijnde 42 schepen meer uitgevaren en 4 schepen meer binnengekomen dan in 1834.

Afbeelding
Datum 16 maart 1836
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 14 maart. Kapt. P. Huidekoper, van Soerabaya, Samarang, Pekolongang en Batavia in Texel binnen, rapporteert, dat de 19e november in goede staat bij Anjer gepasseerd is het schip NEPTUNUS, kapt. P. Kraay, van Dordrecht naar Batavia, alsmede de volgende praaiingen te hebben gedaan, als de 19e november bij Onrust de schepen DE VIER GEBROEDERS, kapt. B.C. Jaski, van Amsterdam en de DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. P. Landberg, van Rotterdam, beide naar Batavia; de 3e februari op 3º27′ NB 21º2′ WL, aan boord alles zijnde, het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, van Rotterdam naar Batavia en de 12e dito op 27º37′ NB 40º21′ WL, mede aan boord alles wel zijnde, het schip CHRISTINA BERNARDINA, kapt. C. Jäger, de 27e oktober van Bedang naar Amsterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 26 maart 1836
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Gepraaid:
Het barkschip DE EENSGEZINDHEID, kapt. B.P. Martens, van Amsterdam naar Batavia bestemd, de 2e februari op 2º ZB 19º OL, 40 dagen reis hebbende, door de ST. LAWRENCE, bij Falmouth gearriveerd.
De MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, van Rotterdam naar Batavia, 3 februari op 3º NB 21º WL
De CHRISTINA BERNARDINA, kapt. C. Jäger, van Padang naar Amsterdam, 28º NB 40º WL.

Afbeelding
Datum 20 april 1836
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 april. Alhier zijn aangekomen: de 15e dezer het Nederlandse schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, met drie passagiers, van Rotterdam vertrokken de 1e januari; de 16e april het dito schip MARIA FREDERIKA, kapt. F.H. Zeijlstra, van Canton de 1e maart vertrokken; de 18e april de dito bark EENSGEZINDHEID, kapt. B.P. Martens, met een passagier, van Amsterdam de 22e december vertrokken, en het dito schip de VROUW HENDRIKA, kapt. H. Zoetelief, van dito de 10e dito vertrokken.
RC 210436
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:
Naar Lissabon, het Nederlands kofschip ZEEMEEUW, kapt. D.M. Noordhoek.
Naar Liverpool, het Nederlands schoener-kofschip ENGELINA, kapt. R.H. Bok.
Naar Kirkaldy, het Nederlands smakschip ANNECHIENA, kapt. E.S. van der Wijk.
Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1836
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 augustus. Kapt. S. van Delden Az., van Soerabaya en Batavia, laatst van St. Helena, in Texel binnen, heeft de 11e april bij Pulau Babi gepraaid de schepen CATHARINA JOHANNA, kapt. J.E. Schneebeke, van Amsterdam en MADURA, kapt. B.C. ten Ham, van Rotterdam en de 13e dito bij Anjer het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong van Rotterdam, alle naar Batavia. Voorts rapporteert kapt. Van Delden, dat op St. Helena waren aangekomen de schepen ANNA KATARINA, kapt. S.H. Veer, van Soerabaya, Passaroeang en Batavia naar Amsterdam, HELENA CHRISTINA, kapt. B.J. Martens, DE JONGE ANNA, kapt, C.F. Hempel en INDIA, kapt. P. Vis, alle drie van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam en DE NEDERLANDER, kapt. J.F. Spiegelberg, van Soerabaya en Batavia naar Amsterdam, her eerste had de 13e, de beide volgende de 15e en de beide laatste de 17e juni hun reizen voortgezet.
Het schip MINERVA, kapt. F. Brandt, van Hamburg naar Amsterdam, is de 30e juni te Cuxhaven binnengelopen.

Afbeelding
Datum 19 november 1836
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 november. De 26e juni is van Batavia naar Japan gezeild het Nederlands schip MARY EN HILLEGONDA en de 13e juli Straat Sunda gepasseerd naar Amsterdam het Nederlands schip DE VROUW HENDRIKA.

Afbeelding
Datum 07 december 1836
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 december. De 2e december zijn alhier aangekomen de Nederlandse bark CASTOR, kapt. H. de Jong, vertrokken van Amsterdam de 21e augustus, het dito schip NEPTUNES, kapt. P. Kraaij, met een aantal passagiers en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Amsterdam de 21e augustus.
De 3e deze zijn alhier aangekomen het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, met vijf passagiers, vertrokken van Japan de 6e november, het dito schip ERICH, kapt. J. Hoijt, met een passagier, vertrokken van China de 2e november.
Heden is al hier aangekomen het Nederlandse schip VASCO DA GAMA, kapt. J.H. Zeeman, vertrokken van Rotterdam de 24e augustus.

Afbeelding
Datum 25 april 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 april. In de Javasche Couranten tot den 7 december 1836 vindt men het volgende:
Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. fregat DIANA en brik ORESTES, civiele schoeners ZWALUW, CALYPSO en POSTILLON, Nederlandse schepen ADMIRAAL DE RUITER, L’ESPERANCE, BATAVIA, KOOPHANDEL, PLEIADES, EMANUEL, NEPTUNUS, MARY EN HILLEGONDA, ERICH, en VASCO DA GAMA, stoomboot VAN DER CAPELLEN, brikken de VROUW HENDRIKA, PEENGHOEY, de HOOP, INDRAMAYOE, NORFOLK, TARTAR, INGSOEN en PASSEKAN, barken FATAL DJAWAT, CASTOR, ELEONORA, VILLA, PERLE en SUMATRA, schoeners OEDJOENG PANDAN, AUGUSTE, PAUL, NASRIE en DIANA,
Amerikaanse schepen DUXBURY en LONDON.
Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen ANNA EN LOUISA naar Pekalongan, KORTENAER EN NEÊRLANDS KONINGIN naar Rotterdam, ABEL TASMAN, SUSANNA en de STAD SCHIEDAM naar Soerabaya, ROTTESTROOM en HENDRIKA naar Samarang en KONINGIN DER NEDERLANDEN naar het eiland Onrust.
Te Samarang is aangekomen van Batavia het Nederlandse schip GOUDA SUSANNA.
Te Soerabaya lagen ter rede Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW, stoomschip WILLEM DE EERSTE en brik SIWA, schoeners KROKODIL, JANUS en CASTOR, en civiele schoener VLIEGENDE VISCH, Nederlandse schepen SINGAPOERA, GENERAAL CHASSẾ, DE VRIENDEN, de STAD AMSTERDAM, SUMATRA, MASTORA, LOUISA en CLARA HENRIETTE, brikken SUSANNA DOROTHEA, INGSOEN, TEKSING, ONDERNEMER en ALIE OESOOR, barken le CHARLES, KALIMAAS en SHEYA, schoeners IRIS, FATAL KAIR, SRIE BANDAN en DRACKE, pantjallang (opm: een grote soort prauw voor goederenvervoer) BESIE en Amerikaanse schip ROME.
Te Soerabaya is gearriveerd het Nederlandse schip HELENA, van Batavia, en van daar gezeild het dito schip ONDERNEMING naar Middelburg.

Afbeelding
Datum 25 april 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant

De Javasche Courant van den 21 december 1836 bevat geen bijzonder nieuws.
Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. kotter TOLERANTIE, fregat DIANA en brik ORESTES, civiele schoener DORIS, Nederlandse schepen ADMIRAAL DE RUITER, L’ESPERANCE, MARY EN HILLEGONDA, ZEEMANSHOOP, PEKALONGAN, BATAVIA en FAIDOOL RACHMAN, stoomboot VAN DER CAPELLEN, brikken PEENGHOEY, de VROUW HENDRIKA, MACHLAAR, NORFOLK, OEY INGTJOAN, GOANLIE, ONDERNEMING, BETZY en la LUEILE, barken FATAL BARI, SUMATRA, BANKA, JADUL KARIM, GOUDA SUSANNA, NEDERLANDER, FATAL HAIR, POLLUX en FATAL GHAIR,
schoeners AUGUSTE, the INGMAN, CALYPSO, de HOOP OP WELVAART, NASRIE, GOANKIEN, HAPSOEN, GOANSOEN, AMELIA en CAROLINA, Amerikaanse schepen MARY en BALLARD, en brik DELIGHT, Engels schip LORD LYNDOCH, Franse brik SOLIDE en bark EMILE.
Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen ZUID-HOLLAND en MARY EN HILLEGONDA naar Soerabaya.
Te Samarang zijn gearriveerd de Nederlandse schepen JACOB CATS van Passaroeang en SUMATRA van Soerabaya.
Te Soerabaya lagen den 13 december 1836 ter rede Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW, stoomschip WILLEM DE EERSTE en brik SIWA, schoeners KROKODIL, JANUS en CASTOR, Nederlandse schepen SINGAPOERA, DE VRIENDEN, MASTORA, LOUISA, SUSANNA, ABEL TASMAN en JOHANNA FREDERIKA, brikken TEKSING, ONDERNEMER en ALIE OESOOR, barken le CHARLES, KALIMAAS, JANE, JOHANNA WILHELMINA en FATAL KARIEM, schoeners IRIS, SRIE BANDAN, DRACKE, DOLPHYN, SINGBRE, MARIA FREDERIKA, CORINGA, BABERASA en JOHANNA CHARLOTTA, pantjallang (opm: een grote soort prauw voor goederenvervoer) BESIE en Amerikaanse schip HANOVER.
Van Soerabaya is gezeild het Nederlandse schip KOOPHANDEL naar Passaroeang.

Afbeelding
Datum 11 mei 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant

Volgens de Javasche Courant van de 4de tot de 7e januari lagen te Batavia ter rede Zr.Ms. fregat DIANA en brik ORESTES, civiele schoeners POSTILLON, VLIEGENDE VISCH en CALYPSO, Nederlandse schepen DE STAD AMSTERDAM, de IJSTROOM, JAVA’S WELVAREN, de DRIE MARIA’S, HELENA, BARON VAN DER CAPELLEN, GRACE, JACOB CATS en ATYE TORACHMAN, brikken la LUCILLE, HARRIET, PATRIOT, CLEMENTINE, TWEE GEBROEDERS, TWEE GEZUSTERS, NIJVERHEID en ROTTESTROOM, barken JADUL KARIM, SUMANAP, POLLUX, NEDERLANDER, ANTOINETTA MARIA, ANNA AUGUSTINA en ZEELUST,
schoeners AUGUSTE, NASRIE, HAPSOEN, GOANSOEN, CAROLINA en PAUL, kotter TOLERANTIE, Engelse schepen LORD LYNDOCH en PATRIOT KING, brik ISABELLA en Hamburgs schip SOPHIE.
Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen de ‘s GRAVENHAGE en PAULINE naar Soerabaya.
Van Samarang is naar Batavia gezeild het Nederlandse schip SUMATRA.
Den 29 december 1836 lagen ter rede van Soerabaya lagen ter rede Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW, stoomschip WILLEM DE EERSTE en HEKLA en brik SIWA, schoeners SIREEN, JANUS, CASTOR en ANEDYOMENE, Nederlandse schepen SINGAPOERA, DE VRIENDEN, MASTORA, JOHANNA FREDERIKA, LOUISA, VASCO DA GAMA, NEPTUNUS, WILLEM ERNST, MARY EN HILLEGONDA en PLEIADES, brikken MINERVA, TEKSING, ONDERNEMER en ALIE OESOOR, barken le CHARLES, JANE, KALIMAAS, JOHANNA WILHELMINA, FATAL KARIEM en VILLA, schoeners SRIE BANDAN, DRACKE, SINGBRE, CORINGA, BABERASA en JOHANNA CHARLOTTA, pantjallang BESIE en Engels schip EGYPTIAN.
Van Soerabaya is gezeild het Nederlandse schip ZUID-HOLLAND over Passaroeang naar Nederland.

Afbeelding
Datum 10 juni 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juni. Woensdag den 7 dezer is de gewone jaarlijkse vergadering van de Raad der Nederlandsche Handel-Maatschappij te Amsterdam geopend, met een aanspraak van de president, de heer Van der Houven, houdende een beknopte aanwijzing van de gang en stand der zaken en aangelegenheden dier Maatschappij. In die aanspraak werd medegedeeld en aangetoond, dat de werkzaamheden der Maatschappij gedurende haar 12e boekjaar, 1836, tot een gewenste uitkomst hebben mogen leiden en niet ongezegend zijn gebleven.
- Op 1 februari 1836 had de heer F.H. Spengler het presidium der Factorij te Batavia aan zijn opvolger, de heer C.J. Vercouteren, overgedragen, waarna de heer Spengler met zijn gezin op 7 juli 1836 behouden in het vaderland was teruggekeerd.
- Het in gewigt en omvang steeds toenemend beheer der Factorij te Batavia en dat van haar Agentschappen op Java en Sumatra leverden voortdurend stof van tevredenheid.
- De in 1836 en ook reeds in de loop van het tegenwoordige jaar gehouden veilingen der Maatschappij getuigden, over het algemeen, gunstig van de hier te lande bestaande gelegenheid ter plaatsing van aanzienlijke hoeveelheden koloniale producten, blijkens de in 1836 plaats gehad hebbende opruiming van ongeveer 52 miljoen halve Nederlandse ponden koffij, 38 miljoen gelijke ponden suiker, 2800 kisten indigo, benevens een aanzienlijke hoeveelheid specerijen, tezamen voor een beloop van nagenoeg 27 miljoen guldens, behalve belangrijke partijen tin, huiden, en andere artikelen, die met de genoemde hoofdproducten hebben medegewerkt om belangstelling te wekken van buiten, en vertier en welvaart te bevorderen van binnen.
- Door het opleggen van zekere hoeveelheden koffij, om geel en bruin te worden (door bereidingen op de West-Indische wijze), de aanvoer en bewaring in vaten, en dergelijke maatregelen, poogt men de sorteringen der koffij in de veilingen te vermeerderen en te verbeteren.
- Voor binnen- en buitenlands gebruik beide blijft de qualiteit der Java-suiker uitnemend voldoen, en zo ook de Java-indigo; alleen wenste men van dit artikel een meer gelijke afpakking of sortering, waarop dan ook het uitzigt bestaat.
- De vorderingen der cultuur der Java-tabak blijven nog het een en ander te wensen over laten; en de hier voor de ontvangen partijen bedongen prijzen waren niet zeer aanmoedigend.
- Van Java-thee werd in 1836 slechts een geringe hoeveelheid aangevoerd. De qualiteit blijft ongemeen voldoen, gelijk ook die der Java-kaneel, waarvan ruimer aanvoer wordt begeerd. De bedongen prijzen voor de ontvangen zeven kisten Java-zijde waren insgelijks aanmoedigend, doch de aankweking der zijde-wormen schijnt op Java nog steeds moeijelijkheden te ontmoeten, terwijl de kwaliteit der zijde ook voor verbetering vatbaar zou zijn.
- De ontvangen 66.000 stuks huiden hadden tot enigszins verlies gevende prijzen moeten worden verkocht. Daarentegen leverden de in 1836 verkochte 14.064 schuitjes tin (opm: á ½ pikol = 30,8806 kg) een zeer voordelig resultaat op. De Maatschappij ontving in 1836 van dit artikel 24.492 schuitjes; zij verkocht er in februari l.l. ruim 13.000 in publieke veiling.
- De uitzendingen (opm: leveringen aan Indië) der Maatschappij overtroffen wederom, zo in hoeveelheid als waarde, die van het jaar 1835.
- Door de tussenkomst der Maatschappij wordt thans ook voorzien in de behoefte van Indië aan gezouten vlees en gerookt spek. De qualiteit van hetgeen reeds op Java ontvangen was werd zeer geroemd.
- Het overzicht van de zaken der Maatschappij op Java en Sumatra wees, bij regelmatigheid van gang, ook in de opruiming van oude restantgoederen zigtbaar, tevens een gewenste levendigheid van vertier en aftrek ook van katoenen lijnwaden aan.
- De oogst der Preanger-koffij van 1835 leverde slechts ruim 85.000 pikols en alzo weinig meer dan de helft van de pluk van 1834 op. Omtrent die van 1836 waren de uitzigten daarentegen wederom zeer gunstig.
- Op de aandelen der Maatschappij in de Javasche Bank werd een dividend van 30 pct. of NLG 150 per aandeel uitgekeerd.
- Gedurende 1836 bevrachtte de Maatschappij in 98 schepen, hier te lande, een inhoud van ongeveer 32.000 lasten, terwijl de Factorij te Batavia aan zeven bodems een gehele of gedeeltelijke retourvracht bezorgde. Een som van NLG 5.633.712 werd aan vrachten en NLG 716.817 aan premiën van zeeassurantie betaald. Aan de opmerkelijke bewaring van de schepen, door de Maatschappij bevracht, in de vreselijke stormen welke het laatste gedeelte van het jaar 1836 kenmerkten, werd door de president dankbaar gedacht. Van de schepen, in 1835 bevracht, waren nog alleen ten achteren gebleven de JONGE JAN, met schade te Rio-Janeiro binnen, en de MARY EN HILLEGONDA, die de reis naar Japan gedaan heeft.
- Kapitein Hermanni, het barkschip der Maatschappij, SUMATRA genaamd, gevoerd hebbende, was met de stuurman Roos, op een reis van Padang naar Pondicherry (opm: nabij Madras, India), door de constabel en een gedeelte der equipagie om het leven gebragt; doch de moordenaars bragten de bark behouden te Calcutta en werden aldaar gevonnist.
- De scheepsbouw werd nog immer levendig voortgezet niettegenstaande alle aanmoediging (opm: betaling van ver boven de markt liggende vrachten) van de zijde der Maatschappij geheel heeft opgehouden. Na haar weigering tot bevrachting werden toch nog 26 bodems op stapel gezet; en ook het wegnemen van alle uitzigt op enig gebruik, bij voorkeur van nieuwe schepen te maken, was niet in staat die verflaauwing in de aanbouw te weeg te brengen, welke de directie, daar zij de behoefte der vaart op Java door de aanwezige scheepsruimte meent overtroffen te zien, in het wel begrepen belang der rederijen wenselijk acht.
- Het geleverde overzicht versterkte de overtuiging, dat deze nationale inrichting, naar de wens van haar Koninklijke Stichter, gelukkig voortgaat met te beantwoorden aan de bedoelingen, waartoe zij werd daargesteld, door op onze algemene belangen van handel, scheepvaart en nijverheid de gewigtigste en voordeligste invloed uit te oefenen, en aan de bevordering van bloei en welvaart onder Nederlands ingezetenen dienstbaar te zijn.
(opm: enigszins bewerkt en verkort; over 1836 werd een dividend van 7% uitgekeerd)

Afbeelding
Datum 13 juni 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni. Den 10 februari lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. fregatten DIANA en BELLONA, brik ORESTES en corvet CASTOR; civiele schoeners POSTILLON, NIOBẾ en HAGEDIS; Nederlandse schepen de IJSTROOM, JAVA’S WELVAREN, de DRIE MARIA’S, BARON VAN DER CAPELLEN, GRACE, ATYE TORACHMAN, DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, HENDRIKA, JOHANNA SUSANNA, MEDORA, TALSUM, BOEROENG, PALEMBANG, HELENA CHRISTINA, KOLONEL KOOPMAN, PRINSES MARIANNE, MIDDELBURG en ATIAT; brikken CLEMENTINE, NIJVERHEID, DOROTHEA, DE NOORD, DE COCK en VAN SPYK; barken JADUL KARIM, ANNA AUGUSTUNA, REMBANG en BANTAM; schoeners HAPSOEN, GOANSOEN, DIANA, CALYPSO en MARY; kotter TOLERANTIE; Engelse schepen PATRIOT KING en LONDON; brik ISABELLA, bark ORWELL; Amerikaanse schepen ST. LAWRENCE, ARNO, MERCHANT, TALMAN en TRESCOTT; Hamburgs schip SOPHIE.
Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen KONING DER NEDERLANDEN en ’S GRAVENHAGE naar Nederland en de NEDERWAARD naar Soerabaya.
Te Soerabaya zijn gearriveerd de Nederlands schepen ANTOINETTA MARIA en HET SCHOON VERBOND van Batavia.
Van Banjoewangi zijn gezeild de Nederlandse schepen de STAD SCHIEDAM en CASTOR naar Nederland.
Straat Balie doorgezeild het Nederlandse schip PAULINA naar Middelburg.
Den 31 januari lagen ter rede van Soerabaya Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW; stoomschepen WILLEM DE EERSTE en HEKLA; brik SIWA; schoeners SIREEN, KROKODIL, JANUS, CASTOR en ANADYOMENE; Nederlandse schepen SINGAPOERA, JOHANNA FREDERIKA, MARY EN HILLEGONDA, L’ESPERANCE, ERICH, SUMATRA, NAWAN ELJOESOOR, ATHAIET, ULMAULAH, ANTOINETTE MARIA en HET SCHOON VERBOND; Stoomboot VAN DER CAPELLEN; Brikken DE HOOP, RIO DE JANEIRO PACKET, TEKSING, ONDERNEMER en ALIE OESOOR; barken JANE, FATAL KARIEM, VILLA, FATAL BARIE, SHEVA, RADJA WALLE, CAROLINA EN JACOBA en NEDERLANDER; schoeners SINGBRE, CORINGA, IRIS en CAROLINA; Amerikaanse schepen AZIA, HENRY TAKE en TARTAR.

Afbeelding
Datum 01 juli 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 juni. Alhier zijn aangebragt de Javasche Couranten tot den 4 maart.
Den 23 februari heeft Z.K.H. Prins Willem Frederik Hendrik zich weder, onder de bepaalde eerbewijzingen, aan boord van Zr.Ms. fregat BELLONA begeven, en den 25, vergezeld van Zr.Ms. brik DE SNELHEID, de reis naar de Molukko’s voortgezet. (opm: bekort)
Uit de laatstelijk ontvangen bijzondere berichten van Batavia verneemt men, dat Z.K.H. Prins Willem Frederik Hendrik, waarschijnlijk, niet voor in de maand mei van het volgende jaar in het vaderland zal terugkeren.
Men verneemt met genoegen, als een bewijs van de toenemende productie van het vruchtbaar eiland Java, dat de uitvoer van rijst in het verleden jaar veel groter is geweest dan vroeger. Het blijkt uit officiële opgaven bij het departement van de inkomende en uitgaande regten, dat in 1836 van Java is uitgevoerd 36.420 koyangs (opm: à 1 last = 1976 kg), zijnde de grootste hoeveelheid tot dusver bekend, en bijna 11.000 koyangs meer dan in 1835.
Straat Sunda zijn doorgezeild de Nederlandse schepen NIJVERHEID en DE NOORD naar Rotterdam.
Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. fregat DIANA, stoomschip WILLEM DE EERSTE, brik ORESTES, en roeikanonneerboot No. 15; civiele schoener POSTILLON; Nederlandse schepen MEDORA, PALEMBANG en HERMINA;
brik CLEMENTINE; barken DE JAVAAN, INDIAAN en DE ONDERNEMING; schoeners HAPSOEN, GOANSOEN, CALYPSO en OMEGA; kotter TOLERANTIE;
Amerikaanse schepen MERCHANT, ALASCO en PROPONTIS, schoener THEODORA.
Van Batavia zijn gezeild de Nederlandse schepen DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, naar Rotterdam, en OCEAAN naar Soerabaya.
Van Samarang is gezeild de Nederlandse bark KOLONEL KOOPMAN naar Soerabaya.
Te Soerabaya lagen den 22 februari ter rede Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW, stoomschip HEKLA en brik SIWA, schoeners SIREEN, KROKODIL, JANUS, CASTOR en ANADYOMENE; Nederlandse schepen SINGAPOERA, JOHANNA FREDERIKA, L’ESPERANCE, SUMATRA, ERICH, ELEONORA, MIDDELBURG, HELENA CHRISTINA en PRINSES MARIANNE; stoomboot VAN DER CAPELLEN; brikken TEKSING, ONDERNEMER, ALIE OESOOR, DE HOOP, TWEE GEBROEDERS en TWEE GEZUSTERS; barken JANE, FATAL KARIEM, VILLA, CAROLINA EN JACOBA, en TALSUM; schoeners SINGBRE, CORINGA, IRIS, CAROLINA en MARY;
Engels schip LADY NUGENT en Amerikaans schip HENRY TAKE.
Van Soerabaya zijn vertrokken de Nederlandse schepen NEDERWAARD en MARY EN HILLEGONDA naar Nederland.
Te Banjoewangie zijn gearriveerd de Nederlandse schepen RIO-DE-JANEIRO-PAKET en HET SCHOON VERBOND van Soerabaya.

Afbeelding
Datum 20 juli 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 juli. Den 17 arriveerden te Helvoetsluis ANTOINETTA MARIA, H.B.C.H. Ruysch, NEDERWAARD, M.D. Meyer, HELENA CHRISTINA, B.J. Martens, en MARY EN HILLEGONDA, D.A. de Jong, van Batavia; DE ONDERNEMING, G.B. Flik, van Marseille.
Den 18 arriveerden VENILIA, R.J. Kranenburg, van New-York, en NEÊRLANDS KROONPRINSES, J. van der Meyden, van Messina en zeilde DANIEL MARIUS, J.R. Butter, naar Libau (opm: Liepaja).
Den 18 arriveerden DE NOORD, J.A. Weyerbusch, en DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, P. Landberg, van Batavia, en VRIENDSCHAP, K.H. Bakker, van Marennes, en zeilde ELIZA, P.E. Ahrens, naar Archangel.
Den 19 arriveerde NEPTUNES, W.A. Bakker, van Liverpool.

Afbeelding
Datum 20 juli 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juli. De Javasche Couranten tot den 25 maart behelzen het volgende:
Door de Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië is benoemd tot divisie-commandant, haven- en equipagemeester te Batavia, en super-intendent van het maritiem etablissement op het eiland Onrust, de kapitein-luitenant bij de coloniale marine J.N. Olyve, thans gevoerd wordende als luitenant-kolonel bij het op te rigten corps mariniers.
Te Batavia lagen ter rede Zr.Ms. fregat DIANA, stoomschip WILLEM DE EERSTE;
brik ORESTES en corvet CASTOR; civiele schoener DORIS; Nederlandse schepen JULIA, MARY EN HILLEGONDA, HELENA CHRISTINA, VROUW JEANNETTE en OEY SINJO;
brikken TARTAR en CHARLOTTA; barken SEGAF en JANE;
schoeners CATHARINA CORNELIA, NIJVERHEID, OEY TEKSING, the INGMAN en GOANKIEN; kotter TOLERANTIE; Amerikaanse schepen MANDARIN, STAG en PARIS;
Chinese jonk JIETHIENG.
Te Batavia zijn gearriveerd de Nederlandse schepen INDIA van Rotterdam, en OUD-ALBLAS van Dordrecht, beide naar Soerabaya gezeild.
Den 9 maart lagen ter rede van Soerabaya Zr.Ms. corvetten AJAX en ZWALUW,
stoomschip HEKLA, brik SIWA, schoeners SIREEN, KROKODIL, CASTOR en JANUS;
Nederlands schepen SINGAPOERA, JOHANNA FREDERIKA, L’ESPERANCE, ERICH, SUMATRA, MIDDELBURG, KOLONEL KOOPMAN en OCEAAN; Stoomboot VAN DER CAPELLEN; brikken FATAL BARAKAT, DE HOOP, TWEE GEBROEDERS, TWEE GEZUSTERS, HARRIET, COURIER, DOROTHEA, ONDERNEMEN en ALIE OESOOR;
barken FATAL KARIEM, CAROLINA EN JACOBA, JADUL KARIM ALA MOLA en VILLA; schoeners CORINGA, IRIS, CAROLINA, MARY, DIANE en NONNA; Amerikaans schip HENRY TAKE en Franse bark FRANÇOIS L’HONORÉ.

Afbeelding
Datum 21 juli 1837
Krant LC - Leeuwarder Courant

Familieberichten. Heden ontvingen wij het treurig bericht, dat op de terugreis van Batavia
naar Rotterdam, ten Oosten van de Kaap de Goede Hoop, aan buikloop is overleden onze enig overgeblevene broeder Dirk Feersma, oud 23 jaren, 2de Stuurman op het schip (opm: fregat) MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong.
Bij de herinnering dat wij circa 8 maanden geleden onze jongere broeder Johannes, insgelijks op zee verloren, gevoelen en betreuren wij ons tegenwoordig verlies des te meer.
Harlingen, den 19 Juli 1837, uit aller naam, T. Feersma

Afbeelding
Datum 19 september 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:
Batavia: het nieuw kopervast gebouwd en gekoperd Fregatschip ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. Lambertus Heykoop, hebbende de beste inrigtingen tot overvoer van passagiers
Triëste: het gezinkt Schoener-hoekerschip VERTROUWEN, kapt. L. Overgaauw.
Marseille: het Hoekerschip DRIE GEBROEDERS, kapt. G. van der Borden; ligt gereed.
Bordeaux: het Kofschip DOURO, kapt. H. de Haas.
Nantes: het Kofschip MARTINA JOHANNA, kapt. R.J van Driesten, om spoedig te vertrekken.
Liverpool: het Kofschip MAAS, kapt. P.J. Bakema.
Idem: het Schoener-kofschip CORNELIUS DASSE VIËTOR, kapt. H.H. Bosker.
Belfast: het Schoener-kofschip VROUW HENRIETTE, kapt. H.F. Klie.
Hamburg: het Smakschip HOOP (opm: tjalk DE HOOP), kapt. A.L. de Vries.
Idem: het Smakschip ALBERDINA, kapt. G. Venema.
Koningsbergen ([opm: Kaliningrad] door het Holsteinsche Kanaal): het Hanovers Kofschip HARMONIE, kapt. W.L. Veen.
Adres ten Kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer
Batavia: met uitmuntende inrigtingen voor passagiers, het gekoperd Fregatschip ’s GRAVENHAGE, kapt. D.J. Bulsing; vertrekt den 13 dezer.
Idem: het gekoperd Fregatschip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, hebbende uitmuntende inrigtingen voor passagiers en voerende een bekwame scheeps-doctor; vertrekt den 18 dezer.
Idem: het gekoperd Brikschip ADRIANUS EN JAKOBUS, kapt. A. Plokker, met goede inrigtingen voor passagiers.
Adres ten Kantoren van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen
Suriname: het gekoperd Schoenerschip EQUATOR, kapt. J. van der Kolff Wz.
New-York: het schoenerschip MARIA EN ADRIANA, kapt. P. Janzen.
Liverpool: het Kofschip JONKVROUW ELIZABETH, kapt. H.L. Heres.
Idem: het Kofschip CERES, kapt. J. Noord.
Idem: het Kofschip CATHARINA, kapt. M.M. Pott jr.
St. Petersburg: het Kofschip MARGARETHA CORNELIA, kapt. R.C. Hazewinkel, om den 13 september te vertrekken.
Adres ten Kantore van Hudig en Blokhuyzen
Marseille: het schip ONRUST, kapt. P.R. Huisman, om spoedig te vertrekken.
Elseneur (opm: Helsingör) en Riga: het schip JOHANNA MARIA, kapt.. W.K. de Grooth; vertrekt stelling den 23 dezer.
Adres bij de Cargadoors Van Ulpen en Ruys en Ch. en J.F. Cornelder Hz.
Stettin ([opm: Szczecin] door het Holsteinsche Kanaal): het schip ALIDA EN LUCAS, kapt. H.K. Rentes.
Hamburg: het Hanovers Kofschip ANNA CORNELIA, kapt. D.H. Daniels.
Idem: het Kofschip BOUGINA, kapt. R.J. de Jonge
Adres bij Ch. en J.F. Cornelder Hz
Dantzig (opm: Gdansk): het Kofschip DIANA, kapt. J.A. Albers,
Stettin (opm: Szczecin): het Kofschip JOHANNA GEZIENA, kapt. J. Braune,
beide schepen door het Holsteinsche Kanaal; liggen gereed.
Adres bij Seeuwen en Mair
(opm: uitsluitend de Nederlandse schepen opgenomen over een geadverteerde periode van circa 15 dagen)

Afbeelding
Datum 23 september 1837
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 september. Den 20 dezer zeilden van Helvoetsluis JOHANNA, E. Bergman, naar Batavia, en arriveerde CONCORDIA, O.P. Smith, van Riga.
Den 21 dezer zeilde DOLPHYN, B.J. Bakker, naar Bergen; EENDRAGT, J.IJ. van der Zweep, MARY EN HILLEGONDA, D.A. de Jong, en ’s GRAVENHAGE, D.J. Bulsing, naar Batavia, doch zijn beide laaststen over het Pampus ten anker gekomen; LAMORAAL ULBO, N.A. Smaal, naar Brest, en arriveerde TWEE GEBROEDERS, H. Polter, van Koningsbergen (opm: Kaliningrad).
Den 22 dezer zeilden HERSTELLING, A.H. Karsijns, naar Liverpool, en AURORA, C. Dingemans, naar Belfast.

Afbeelding
Datum 10 januari 1838
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 januari. De 5e januari zijn hier aangekomen de Nederlandse bark INDIAAN, kapt. O. Kievijt, vertrokken van Rotterdam de 20e september, de dito bark NEDERLANDER, kapt. J. Lloyd, met twee passagiers, vertrokken van Calcutta de 6e december, het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, met vier passagiers, vertrokken van Rotterdam de 21e september. de dito bark STRAAT SUNDA, kapt. G. Mulder, vertrokken van Rotterdam de 29e september, en het dito schip PALEMBANG, kapt. G.L.J. van der Hucht, met drie passagiers en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Amsterdam de 20e september.
Gisteren is hier aangekomen de dito bark NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer, met enige passagiers, vertrokken van Rotterdam de 20e september.
Heden is hier aangekomen het dito schip ZUID HOLLAND, kapt. J.C. Jansen, vertrokken van Rotterdam de 29e augustus.

Afbeelding
Datum 23 mei 1838
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Gedurende de eerste week van januari (opm: 1838) zijn te Batavia de navolgende schepen gearriveerd, als:
Op den 1 januari: BETSY EN SARA, kapt. Reinholt, den 20 september van Amsterdam vertrokken.
Op den 2 januari: ’s GRAVENHAGE, kapt. Bulsing, den 22 september van Rotterdam vertrokken.
Op den 3 januari: ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. Heykoop, den 23 september van Rotterdam vertrokken; OCEAAN, kapt. Zunderdorp, den 25 september van Amsterdam vertrokken; ANTOINETTA MARIA, kapt. Ruysch, den 20 september van Rotterdam vertrokken; EENDRAGT, kapt. Van der Zweep, den 22 september van Rotterdam vertrokken; JAVAAN, kapt. Witzen, den 30 september van Amsterdam vertrokken; en STAD AMSTERDAM, kapt. Spengler, den 5 september van Amsterdam vertrokken.
Op den 4 januari: HELENA CHRISTINA, kapt. Martens, den 6 september van Rotterdam vertrokken.
Op den 5 januari: PALEMBANG, kapt. Van der Hucht, den 20 september van Amsterdam vertrokken.
Op den 6e januari: MARY EN HILLEGONDA, kapt. de Jong, den 22 september van Rotterdam vertrokken; INDIAAN, kapt. Kievit, den 20 september van Rotterdam vertrokken, en STRAAT SUNDA, kapt. Mulder, den 29 september van Rotterdam vertrokken.
Op den 7 januari: NEDERWAARD, kapt. Meyer, den 20 september van Rotterdam vertrokken; ZUIDHOLLAND, kapt. Jansen, den 29 augustus van Rotterdam vertrokken, en DRIE MARIA’S, kapt. Glazener, den 6 september van Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 juli 1838
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 20 juli. Het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong, van Batavia gisteren gemeld, is met het naar binnen zeilen op het Pampus aan de grond geraakt, echter heden morgen, na een lichter gelost te hebben, met hoog water er af, en op de rede ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 31 juli 1838
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het schip MARIA HILLEGONDA, kapt. De Jong (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA, kapt. D.A. de Jong), van Batavia naar Rotterdam te Helvoet aangekomen, is den 19 juli bij het binnenzeilend op Pampus aan de grond geraakt, doch de volgende dag, na een ligter gelost te hebben, met de vloed weder vlot geworden en op de rede geankerd.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1838
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 30 juli, Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip BROEDERTROUW, kapt. J.H. Hazewinkel, met drie passagiers, vertrokken van Dordrecht de 7e mei.

ZP 020838
Door een passagier van het op den 9 mei j.l. bij het Kaapsche rif ontredderde barkschip ZAANSTROOM zien wij ons in staat gesteld om van dit noodlottig voorval de volgende bijzonderheden mede te delen, die waarschijnlijk niet zonder belangstelling gelezen zullen worden.
Het genoemde barkschip, gevoerd door kapt. P.P. Middel, vertrok den 3 maart j.l. van Batavia, destinatie hebbende naar Amsterdam, en kwam, na zeventien dagen in Straat Sunda door tegenwinden te zijn opgehouden, den 20 dito eerst in het ruime sop. Door gestadige koelten begunstigd, zette het nu zijn reis zonder hinder voort tot den 3 mei, toen het, ter hoogte van het Natanspunt bij het Kaapsche Rif gekomen, door een geweldige storm belopen werd, die 48 uren aanhield, waardoor het schip, door zwaar weer geteisterd, onder andere een gedeelte zijner verschansing verloor en enige lekkage bekwam. Nadat de storm bedaard en de zee aan het afnemen was, herstelde men het beschadigde zo goed mogelijk en trachtte men, met over en weer te laveren, tegen de ongunstige noordwesten en zuidwesten winden op te zeilen. Dit duurde tot op den 9 mei, toen de wind zich eensklaps weer verhief, en de zee hoog kwam opzetten. Tot op het groot marszeil, de bezaan- en voorsteng en het stagzeil na, werden nu alle zeilen geborgen, en bereidde men zich overigens op het nieuwe onheil voor. De storm nam hand over hand toe, de zee ging hoe langer hoe hoger en sloeg gestadig over het vaartuig heen, waardoor al wat op het dek stond omver en over boord geslagen werd, onder andere een tiental varkens, al de watervaten enz, terwijl de kombuis totaal vernield werd; de boot werd door de woedende storm uit haar klampen losgerukt, en niet dan met de grootste inspanning kreeg men dezelve weer tegen boord vastgesjord. Tot overmaat van ramp scheurde de wind het dichtgereefd groot marszeil van boven tot beneden op en nam het bezaan en schoenerzeil geheel weg. Een nieuw groot marszeil verving weldra het gescheurde en werd onder de ra gereefd.
In die toestand, en terwijl de zware buien onophoudelijk aanhielden, ging men de nacht tegemoet. Ten twee ure na de middernacht werd men gewaar dat er beweging in het roer was en verkreeg men aldra de gewisheid dat het in de kop gespleten en van onderen los was. Hierdoor sloeg hetzelve met zulk een geweld tegen het achterschip, dat men alle ogenblikken moest duchten, dat het door het schip heenstoten en het vaartuig alzo onvermijdelijk een prooi der golven zou worden. Geen kans ziende om hetzelve vast te zetten, werden thans alle pogingen aangewend om het geheel kwijt te worden, hetgeen na veel moeite tegen 5 ure in de morgenstond gelukte. Verblijd over het welgelukken hiervan, wilde men zich met nieuwe moed aan het pompen begeven, toen men tot aller ontsteltenis het water gaande weg in het schip zag wassen, hetgeen bij onderzoek bleek veroorzaakt te worden door het afwijken van de achtersteven, en doordien al de stutten van het dek bij het over boord slaan der verschansing tevens met een gedeelte van het potdeksel mee waren afgerukt. Die benauwende toestand duurde tot op den 11 op de middag voort, toen eerst werden het weer en de zee enigszins handzamer. Hiervan maakte men terstond gebruik om een noodroer samen te stellen, doch door de nog steeds hoge zee en daarop volgende windstilte wilde het schip niet sturen, en moest men hetzelve, onder gestadig pompen, op Gods genade laten voortdrijven.
Den 13, met het aanbreken van de dag, werd men onder lij een schip gewaar en bespeurde men, met de kop om de noord liggende, tevens land, zijnde dit het land bij de Mosselbaai. Terstond werd op de ZAANSTROOM de Nederlandse vlag ten onderste boven van de voortop gehesen, hetgeen door het hijsen der Nederlandse vlag van de gaffel van het in het gezicht zijnde vaartuig beantwoord werd, hetwelk tegelijkertijd koers naar het in nood zijnde barkschip zette. In de namiddag was hetzelve bij de ZAANSTROOM genaderd, en bleek alsnu te zijn de MIDDELBURG, kapt. C. Rieckels, van Batavia naar Nederland. Op de vraag van laatstgenoemde kapitein, waarin hij van dienst kon zijn, begaf kapt. Middel zich met de sloep naar zijn boord, om de toestand van zijn vaartuig bekend te maken, waarna kapt. Rieckels met de meeste bereidvaardigheid besloot om vooreerst zich niet te verwijderen. Tegen de avond zag men in de verte nog een barkschip, hetwelk eerst koers naar de ZAANSTROOM scheen te zetten, doch naderhand weer afhield. Vol van verlangen om de schipbreukelingen van nut te wezen, maakte kapt. Rieckels jacht op dit vaartuig, doch moest hiermee ophouden, daar hij anders de ZAANSTROOM uit het gezicht had kunnen verliezen. De nacht werd weer onder aanhoudend pompen doorgebracht; maar des morgens bevond men desniettemin dat er drie voet water in het schip stond, hetgeen de equipage de kapitein deed verzoeken om het schip te verlaten, daar er nu nog gelegenheid voor lijfsbehoud was, terwijl bij het opsteken van de wind die gelegenheid voorbij was en de MIDDELBURG mede groot gevaar zou lopen. Kapt. Rieckels hierop aan boord van de ZAANSTROOM komende, en de drangredenen der equipage vernomen hebbende, nam hij de staat van het schip op, en verklaarde, dat hij wel bij het wrak wilde blijven, maar hetzelve niet op sleeptouw kon nemen, of het althans bij noodweer toch moest laten glippen. Na nogmaals rijpelijk de toestand overwogen te hebben waarin men zich bevond, kwam men tot het besluit om het steeds meer en meer reddeloos wordende vaartuig, hoe ongaarne dan ook, te verlaten, daar anders niets dan de dood voor ogen was. In boot en sloep werd nog zo veel van de provisie enz. geladen als mogelijk was; en des achtermiddags ten 4 ure verliet men gezamenlijk het ontreddende vaartuig, om zich aan boord van kapt. Rieckels te begeven, die zich toen en gedurende de ganse verdere reis even gastvrij als menslievend betoonde, en in aller behoeften zoveel mogelijk voorzag. De volgende morgen zag men het verlaten wrak nog drijven en deed de manschap nog een poging om iets meerder van de provisie te redden, hetgeen hun nog gelukte; het water stond toen echter reeds tussendeks.
Tegen de avond kwam een koelte opzetten en stuurde de MIDDELBURG koers naar het vaderland. Met weemoed oogden de gezagvoerder en de manschap van de ZAANSTROOM naar het vaartuig dat zij ten spel der vernielende golven moesten achterlaten. Den 3 juni wierp de MIDDELBURG het anker te St.Helena, alwaar te gelijker tijd het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. De Jong, van Batavia naar Rotterdam aankwam, volgens wiens verklaring een menigte voorwerpen, tot de ZAANSTROOM behoord hebbende, reeds drijvende waren gezien.
De passagiers op het schip de ZAANSTROOM, waren de gepensioneerde kapitein der infanterie G. Bernaerts, doctor Grimms met echtgenoot en kind, de wachtmeester Menprooit en een korporaal. (opm: zie ook ZP 230738 en JC 241038)

Afbeelding
Datum 22 mei 1839
Krant ZP - Zeepost

Volgens brief van Batavia van de 19e januari zou van daar vertrekken, de schepen HOLLAND, kapt. Nannings, naar Amsterdam en HENDRIKA, kapt. Admiraal, naar Rotterdam, beide de 20e januari, en het schip MIDDELBURG, kapt. Giltjes, in het begin of medio februari van Passaroeang naar Nederland.
Nog waren aldaar de 13e januari bezig met laden de schepen MARIA, kapt. Ingerman, CHERIBON, kapt. Van Braam Houckgeest, LUCIA MARIA, kapt. Wente, DECIMA, kapt. Bolhuis en KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Van Barneveld Kooij, voor Amsterdam, CLEMENTINA, kapt. Gesselman, en MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, voor Rotterdam.

Afbeelding
Datum 23 mei 1839
Krant ZP - Zeepost

De 12e januari lagen ter rede van Batavia de schepen LUCIA MARIA, kapt. Wente, HOLLAND, kapt. Nannings, KONING DER NEDERLANDEN, kapt. Van Barneveld Kooij, MARIA, kapt. Ingerman, DE DRIE MARIA’S, kapt. Plokker, MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Van Duin en CECILIA, kapt. Beckmann.
Volgens brief van Batavia van de 12de januari zouden van daar vertrekken de schepen MARIA, kapt. Ingerman, naar Amsterdam, tegen ultimo januari, MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, naar Rotterdam, primo februari, DOROTHEA, kapt. Dekker, naar Amsterdam, in de loop der maand februari, JAVA’S WELVAREN, kapt. Van Delden, WALCHEREN, wijlen kapt. Bart, naar Amsterdam, STAD DORDRECHT, kapt. Van Nassau, en KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Sipkes, naar Dordrecht, PADANG, kapt. Parlevliet, ADMIRAAL ZOUTMAN, kapt. Heykoop, VASCO DA GAMA, kapt. Zeeman, naar Rotterdam, de laatste alle ultimo februari. Nog waren aldaar bezig met laden de schepen DRIE GEBROEDERS, kapt. Parma, voor Amsterdam en PROVINCIE GRONINGEN, kapt. Sikkens voor Padang, laatstgemelde om de 13e januari te vertrekken.

Afbeelding
Datum 01 januari 1840
Krant JC - Javasche Courant

Te Batavia aangekomen schepen:
De 28e december: het fregat PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, van Samarang de 21e december met twee passagiers; het schip CALYPSO, kapt. J. Stokhekker, van Padang de 22e december met passagiers; de brik EAGLE, kapt. J. Pace, van Manila de 11e december. De 29e december: de schoener ANIS, kapt. Sech Mochamat bin Oemar, van Palembang de 10e december met Zr.Ms. troepen.
Van Batavia vertrokken schepen:
De 24e december: het fregat JAVA’S WELVAREN, kapt. J. Riekels, naar Amsterdam met twee passagiers; het fregat BATO, kapt. J. Keijzer, naar Dordrecht; de bark EENDRAGT, kapt. H.F. Gieseke, naar Soerabaija met een passagier; de bark ALMASHEER, kapt. Sech Oemar bin Osman, naar Grissee, de bark ING GOAN, kapt. Lie Tangliat, naar Cheribon met een passagier; de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorf, naar Samarang met Zr.Ms. troepen en een passagier. De 31e december: het schip de JONGE ADRIANA, kapt. C.F. Hempel, naar Rotterdam met vier passagiers; de brik INDRAMAIJOE, kapt. Oey Tjee, naar Indramaijoe.
Te Samarang aangekomen schepen:
De 22e december: het fregat PRESIDENT RAM, kapt. P. Landberg, van Batavia de 18e december met een passagier. De 24e december: het fregat FATHEL WADOET, kapt. Sarief Alie bin Hoesien Masawa, van Padang de 10e december; het fregat MARY EN HILLEGONDA, kapt. A. Glazener, van Batavia de 21e december met passagiers. De 25e december de schoener BIENTANG TIEGA, kapt. Njo Hoen, van Pekalongan. De 26e december de bark ABDUL HASSIEM, kapt. W.E. Looker, van Batavia de 22e december met een passagier; het fregat CANTON, kapt. J. Lourens, van Passaroean de 10e december.
Van Samarang vertrokken schepen:
De 21e december: de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorf, naar Batavia met vijf passagiers; het fregat PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, over Batavia naar Amsterdam met twee passagiers; de bark HING GOAN, kapt. Lim Kwijo naar Rembang; de schoener CORINGA, kapt. Kwee Ngohien, naar Soerabaija. De 24e december: de bark FATAL BARIE, kapt. Sech Mochamat bin Oemar Hocksien, naar Soerabaija met passagiers.
Te Soerabaija aangekomen schepen:
De 20e december: de bark REMBANG, kapt. J.F. Anderson, van Batavia de 15e december; de bark ALNOER, kapt. Said Mochamat bin Abdul Rachman Bralie, van Riouw de 6e december. De 22e december het fregat DOROTHEA, kapt. E.D. Dekker, van Batavia de 14e december. De 23e december: de schoener MARY, kapt. Tjoe Tjio, van Singapore de 12e december; de bark CHERIBON PACKET, kapt. J. Lawa, van Batavia de 14e december met een passagier en Zr.Ms. troepen. De 24e december: het fregat (opm: bark) HOLLAND, kapt. R. Dekker, van Batavia de 18e december met een passagier.
Van Soerabaija vertrokken schepen:
De 22e december: het fregat PRINS HENDRIK, kapt. Veening, over Passaroeang naar Nederland met twee passagiers en gepasporteerde militairen; de bark de JONGE WILHELMINA, kapt. G.T. Muller, naar Joana. De 24e december: de schoener DOLPHIJN, kapt. Singo Samodro, naar Sumanap met als passagiers het gevolg van Z.H. de sultan van Sumanap; de bark ZOUTMAN, kapt. W. Fransz, naar Sumanap met vier passagiers; de bark ALNOER, kapt. Said Achmat bin Abdul Rachman Bralie, naar Grissee.
Te Passaroeang aangekomen schepen:
De 21e december: het fregat HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. W.H. Buyskes, van Soerabaiija de 19e december. De 24e december: het fregat PRINS HENDRIK, kapt. J.G. Veening, van Soerabaija de 20 december met twee passagiers.
Van Passaroerang vertrokken schepen:
Geen.
Te Tjilatjap aangekomen schepen:
De 21e december: de brik CHARLOTTA, kapt. A. Rehling, van Sumanap de 21e november met passagiers.
Van Tjilatjap vertrokken schepen:
Geen.
(opm: de nationaliteit van alle schepen wordt in de krant duidelijk vermeld; buitenlandse schepen zijn derhalve weggelaten)

Afbeelding
Datum 24 april 1840
Krant ZP - Zeepost

Volgens brief van Batavia van de 18e december zouden van daar vertrekken de schepen: MARGARETHA CATHARINA, kapt. Schippers en AMALIA, kapt. Muller, beide de 21e dito; DE JAVAAN, kapt. Van Duin, medio januari; HOLLAND, kapt. Dekker en ABEL TASMAN, kapt. Zeijlstra, beide ultimo januari en OLIVIER VAN NOORD, kapt. Van Schaaick, in de loop der maand januari, alle naar Amsterdam, MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, in het begin van februari en EENDRAGT, kapt. Gieseke, primo maart, beide naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 april 1840
Krant ZP - Zeepost

De 18de december lagen ter rede van Batavia de schepen: FLEVO, kapt. Amsberg, CORNELIS HOUTMAN, kapt. Lutjens, DE JONGE ADRIANA, kapt. Hempel, HOLLAND, kapt. Dekker, BATO, kapt. Keijzer, MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, DE JAVAAN, kapt. Van Duin, PRESIDENT RAM, kapt. Landberg, JAVA’S WELVAREN, kapt. Rieckels, MARGARETHA CATHARINA, kapt. Schippers, EENDRAGT, kapt. Gieseke, en ABEL TASMAN, kapt. Zeijlstra.

Afbeelding
Datum 10 juni 1840
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Te Rotterdam zijn gearriveerd de schepen:
- PADANG, kapt. Parlevliet, van Batavia met 6.021 zakken koffij, 1604 kanisters suiker, 497 schuitjes tin, 50 picols sapanhout en 20 picols bindrottingen, alles bestemd voor de Nederlandsche Handel Maatschappij.
- PRESIDENT RAM, kapt. Landberg, van Batavia met 4.824 balen en 172 vaten koffij, 67 kisten indigo, 1.258 kanisters suiker en 200 picols tin, alles bestemd voor de Nederlandsche Handel Maatschappij, benevens 140 picols bindrottingen aan order.
- MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, van Batavia met 8.976 balen koffij, 1.574 kanisters en 1 kranjang suiker, 507 schuitjes tin en 100 picols sapanhout, alles bestemd voor de Nederlandsche Handel Maatschappij, benevens 20 kistjes Manilasigaren en 2 balen koffij aan order.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1840
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Kapt. Bakker, van Liverpool te Helvoet binnen, rapporteert den 5 oktober op de hoogte van Portland, in goeden staat zeilende, met O.N.O. wind gepraaid te hebben het schip NOORD-HOLLAND, kapt. Ruyl, van Amsterdam naar Suriname, en dien dag Wight noorden 6 mijlen van zich, het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, van Rotterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 06 januari 1841
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 6 januari. De 1e januari is alhier aangekomen het Nederlandse schip DOGGERSBANK, kapt. W. Smith, van Rotterdam de 4e oktober, en het dito schip ADMIRAAL DE RUITER, kapt. H.A. Tekelenburg, van Amsterdam de 4e dito. De 2e januari: het dito schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, met een passagier, van Amsterdam de 4e dito, het dito schip HUGO GROTIUS, kapt. J. Glazener, van Rotterdam de 11e dito, het dito schip ELIZA, kapt. A.F. Oosterlo, van Amsterdam vertrokken de 31e augustus, dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. A. Glazener, met enige passagiers, van Rotterdam de 4e oktober, dito schip NEPTUNUS, kapt. W.H. Warnsinck, met een passagier, van Amsterdam de 4e oktober, en dito bark SARA ALIDA MARIA, kapt. C.P. Kuiper, van Hellevoetsluis de 11e dito. De 3e januari: de Nederlandse bark JAVA KOERIER, kapt. B.J. Doornik, van Hellevoetsluis de 4e oktober; dito schip IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief, met een passagier, van Amsterdam de 4e dito; dito schip VAN GALEN, kapt. M. Marcussen, met vier passagiers, van Amsterdam de 4e oktober. De 4e januari: het Nederlands schip PETRUS, kapt. A, Stokvliet, van Amsterdam de 4e oktober, dito schip GERTRUDE, kapt. A. Schaap, met acht passagiers, van Rotterdam de 5e dito, Zr.Ms. schoener EGMOND, luit.t.zee 1e kl. W. Steffens, van Texel de 8e dito, en het dito schip RABENHAUPT, kapt. F.D. Sickens, van Groningen de 1e september.

Afbeelding
Datum 14 juni 1842
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd fregatschip
MARY EN HILLEGONDA, kapt. Jan Martens, om in de loop van de maand juli te vertrekken, hebbende bijzondere gunstige inrichtingen voor passagiers en zijnde voorzien van een scheepsdokter. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen en bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 07 juli 1842
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia, het Nederlands gekoperd fregatschip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Jan Martens, om de 12e dezer te vertrekken; hebbende dit schip bijzonder gunstige inrichtingen voor passagiers en zijnde voorzien van een scheepsdokter.
Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen en bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1842
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 oktober. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark BOERHAVE, kapt. H.U. Visser, vertrokken van Rotterdam de 11e juli, de dito bark ANNA MARGARETHA, kapt. H. de Jong, met vijf passagiers, vertrokken van Rotterdam de 18e juli, de dito bark JOHANNA MARIA, kapt. J.C.F. Lupcke, vertrokken van Rotterdam de 15e juli, de dito bark BROUWERSHAVEN, kapt. P. Janzen, met vier passagiers en Zr.Ms. troepen, vertrokken van Rotterdam de 15e juli, de dito bark SARA ALIDA MARIA, kapt. C.P. Kuiper, vertrokken van Amsterdam de 7e juli, de dito bark CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. R.W. Mellema, vertrokken van Rotterdam de 25e juli, het dito schip VAN GALEN, kapt. M. Marcussen, vertrokken van Amsterdam de 18e dito, het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, met drie passagiers, vertrokken van Rotterdam de 15e juli, het dito schip EMANUEL, kapt. J.H., Zeeman, met een aantal passagiers, vertrokken van Rotterdam de 26e juli, en het dito schip WILLEM ERNST, kapt. H. Wittebol, vertrokken van Amsterdam de 29e mei.

Afbeelding
Datum 09 mei 1843
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 mei. Kapt. J. Martens, voerende het schip MARY EN HILLEGONDA, schrijft van St. Helena in dato 20 maart laatstleden, aldaar die morgen te zijn aangekomen en de volgende dag, na water te hebben ingenomen, wederom te zullen vertrekken.
Verder wordt door hem gerapporteerd, dat hij de 3e maart op de hoogte van Kaap Recif had ontmoet het Franse schip BENGALEY, komende van Bourbon en gedestineerd naar Marseille, hetwelk in de nacht van de 28e februari het roer had verloren en zodanig lek was geworden, dat met beide de pompen gaande te houden het water bij de pompen niet kon verminderen, hetgeen dan ook de volgende dag de equipage, bestaande in 14 koppen, noodzaakte het schip te verlaten en aan boord van de MARY EN HILLEGONDA te komen, zullende te St. Helena achterblijven.

Afbeelding
Datum 07 mei 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende schepen, voor deze maand, bevracht geworden, als:
voor Amsterdam: RHIJN, ELISE, FLEVO, CHERIBON, JOSEPHINE CATHARINE en LUCIPARA’S.
voor Rotterdam MARY EN HILLEGONDA, JOHANNA MARIA en HUGO GROTIUS.
voor Dordrecht OUD-NEDERLAND, van Schiedam.

Afbeelding
Datum 01 januari 1845
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 december 1844. Het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Martens, van Batavia naar Rotterdam, is volgens bericht van Rotterdam met schade aan verschansingen en zeilen te Penzance binnengelopen.

Afbeelding
Datum 05 januari 1845
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, is de 28e december te Portsmouth binnengelopen met schade ten gevolge van uitgestane stormen.

Afbeelding
Datum 29 juli 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 28 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: BAREND WILLEM, kapt. J. Riekels; PRINS MAURITZ, kapt. J.J. Bart; WILHELMINA CATHARINA, kapt. C. Ehrensperger; JAVA’S WELVAREN, kapt. T. Gollards; MATHILDA, kapt. Hk. de Jong; SARA ALIDA MARIA, kapt. H. Tekelenburg; ORION, kapt. J. van der Linden en JACOB CATS, kapt. N.N., de beiden laatste van Dordrecht.
Voor Rotterdam: GRAAF VAN HOGENDORP, kapt. D. den Haas; ZUID-HOLLAND, kapt. O. Lindeman; BONJOL, kapt. D. Voogd Anspach; VAN OLDENBARNEVELD, kapt. O. Kievijt; BOERHAVE, kapt. K.U. Visser en MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens.
Voor Middelburg: PAULINE, kapt. N.N.

Afbeelding
Datum 30 juli 1845
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, voor goederen en passagiers, waartoe hetzelve bijzonder is ingericht, het Nederlands snelzeilend gekoperd fregatschip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, om in de maand augustus te vertrekken.
Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 13 december 1845
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 december. De 9e december zijn hier aangekomen het Nederlandse schip PRINS VAN ORANJE, kapt. C.J. Kaleshoek, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 19e augustus, de dito bark MAASNYMPH, kapt. J.J. Muntendam, vertrokken van Rotterdam de 1e september, het dito schip JACOB CATS, kapt. J.A. Koeman, vertrokken van Dordrecht de 29e augustus, de dito bark DELFTSHAVEN, kapt. J.D. Nordlohe, vertrokken van Amsterdam de 28e augustus, en de dito bark PAULINE, kapt. B.J. Post, vertrokken van Middelburg de 28e augustus.
Gisteren is hier aangekomen het Nederlands schip WILHELMINA CATHARINA, kapt. C. Ehrenspenger, vertrokken van Amsterdam de 28e augustus.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlands schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, met enige passagiers, vertrokken van Rotterdam de 6e september, en het dito schip KONING WILLEM II, kapt. L.C. van der Burgh, vertrokken van Rio de Janeiro de 22e september.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1846
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 oktober. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse brik ADRIANUS EN JACOBUS, kapt. P.J. van Emmerik, vertrokken van Rotterdam de 22e juni.
Heden zijn hier aangekomen het dito schip MARIA, kapt. H.D. van Wijk, vertrokken van Amsterdam de 24e juli, het dito schip JEANNETTA PHILIPPINE, kapt. N. Rademaker, vertrokken van Amsterdam de 5e juli, het dito schip HENRIETTE CLASINA, kapt. A.F. Oosterloh Jr., met een passagier, vertrokken van Amsterdam de 21e juni, en het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, vertrokken van Rotterdam de 27e juli.

Afbeelding
Datum 25 maart 1848
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 24 maart. Door de Nederlandsche Handel-maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Amsterdam: CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. K. Welger: ZEELAND, kapt. J. Noordt; JAVA KOERIER, kapt. F.G. Reinits; STRAAT SUNDA, kapt. F.C.H. Kock; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; CLARA HENRIETTE, kapt. P.H. Willers; PRINS VELDMAARSCHALK, (van Rotterdam) kapt. C.F. Rietbergen; PROTEUS, (van Rotterdam) kapt. Koens.
Voor Rotterdam: JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz.; CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer; LOUISE, kapt…..; VLASHANDEL, kapt. P.L. Dupain; KORTENAER, kapt. B.P. Martens; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens.
Voor Middelburg: KONING WILLEM DE II, kapt. J. Kooger.

Afbeelding
Datum 13 december 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 12 december. Kapt. Martens van het schip MARY EN HILLEGONDA, de 10e december des avonds ten 11 ure na een reis van 92 dagen van Batavia te Brouwershaven gearriveerd, meldt, dat hij van de Wester-eilanden (opm: Azoren) tot aan het Kanaal met een verschrikkelijke hoge en moeilijke zee heeft te kampen gehad, waarbij de matroos H. Huyser is over boord geslagen en verdronken, en schip en tuigage veel hebben te lijden gehad. Ook is nog overleden de matroos P. Lund. Gemelde kapitein schrijft verder het volgende:
‘Ik kan niet met stilzwijgen voorbijgaan de uitmuntende verbetering van deze zeehaven (Brouwershaven) door de nieuw opgerichte vuren, welke de toenadering zo gemakkelijk maken, dat ik in geen geval zou aarzelen om vereist wordende zonder loods binnen te lopen. Het schijnt, dat de MARY EN HILLEGONDA het eerste schip is, dat bij nacht hiervan geprofiteerd heeft.’

Afbeelding
Datum 13 oktober 1849
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 oktober. De 9e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel, de 30e juni vertrokken van Texel, de dito bark ARDJOENO, kapt. S.R. Post, de 15e juni vertrokken van Vlissingen, het dito schip ISIS, kapt. W.B. Derks, de 17e juni vertrokken van Amsterdam, de dito bark KONING WILLEM II, kapt. G. van Eijk Menkman, de 24e juni vertrokken van Amsterdam, en de dito bark THEODORA EN SARA, kapt. A. van Oosteroom, de 24e juni vertrokken van Amsterdam.
Gisteren is hier aangekomen het dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. J. Matens, de 1e juli vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen de dito bark MAAS, kapt,. J. Timmermans, de 9e april vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 februari 1851
Krant JC - Javasche Courant

Advertentie. Op de reis van Nederland naar Java aan boord van het schip NEÊRLANDS KONING overleed tot onze diepe smart op de 22e januari 1851 onze beminde broeder Johannes Martens, oud ruim 34 jaren, in leven gezagvoerder van het schip MARY EN HILLEGONDA. Alle vrienden van de overledene zullen beseffen, hoe zwaar dit verlies ons treft.
J. Martens, M.J. Martens.

Afbeelding
Datum 11 mei 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens bericht van kapt. Visser, voerende het barkschip MARY EN HILLEGONDA, van de Kaap de Goede Hoop in dato 30 maart l.l, was hij de 22e dier maand, na hevige stormen te hebben doorstaan, uit hoofde van lekkage en ziekte van enige der equipage verplicht geweest de Simonsbaai binnen te lopen. De kapitein veronderstelde dat het lek, na het lossen van een gedeelte der lading, spoedig gevonden en hersteld zou zijn, en hij de reis weldra zou kunnen hervatten. De passagiers waren in goede welstand, en zouden de reis per stoomboot, via Engeland, voortzetten.

Afbeelding
Datum 12 juni 1852
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Her barkschip DOROTHEA HENRIETTE, kapt. D. Smit, van Samarang naar Rotterdam, in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop) binnen, heeft, na van de geleden schade hersteld te zijn, op 29 april ll. de reis voortgezet. Van de lading waren 500 zakken koffie, meer of min door zeewater beschadigd, verkocht. De bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser, van Batavia naar Rotterdam, mede in de Simonsbaai binnen, zou tegen 1 mei de reis voortzetten. Van de lading waren omtrent 250 kanassers suiker, 100 zakken koffie en een grote hoeveelheid bindrotting, alles min of meer beschadigd, verkocht.

Afbeelding
Datum 03 februari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaap de Goede Hoop, 23 december. Het Nederlandse schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. Visser, van Hartlepool naar Hongkong bestemd, hetwelk de 22 november j.l. alhier binnenliep, had op de reis een lek bekomen en is nu bezig zulks te herstellen.

Afbeelding
Datum 27 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann; JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz; EUROPA, kapt. H. Poort; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; SUMATRA, kapt. H. Grevel; EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer, (de beide laatsten van Dordrecht).
Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; DELTA, kapt. J.G. Kunst.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot

Afbeelding
Datum 19 april 1855
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare verkoping op 8 mei 1855 te Rotterdam in het Notarishuis aan de Geldersche Kade alhier, van het Nederlands gekoperd en kopervaste barkschip MARY EN HILLEGONDA, gevoerd door kapt. L. Visser, volgens meetbrief lang 40,70 el, wijd 7,24 el, hol 5,51 duim, en alzo gemeten op 722 ton of 381 lasten.
(eerst op 14 oktober 1856 werd het inmiddels tot hol onttakelde schip, bouwjaar 1835, voor NLG 8.000 verkocht aan Cornelis Smit, reder, koopman en scheepsbouwer te Alblasserdam; de koop werd geacht te zijn gesloten met terugwerkende kracht tot 24 januari 1856, waarschijnlijk in een deal met de in aanbouw zijnde nieuwe bark MARY EN HILLEGONDA die op 2 september 1856 zou worden opgeleverd; als BEIJENKORF ging het schip onder kapt. T. Vogelesang weer in de vaart)

AH 190455
Advertentie. Jan Corver, makelaar, zal op maandag de 30e april 1855, des avonds om zes uur te Amsterdam, in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, verkopen: een extra ordinair wel bezeild kofschip, varende onder de Nederlandse vlag, genaamd MARIA ELIZABETH, gevoerd door kapt. D.H. Tjakkes, liggende te Schiedam. Volgens Nederlandse meetbrief lang 23 ellen, 40 duimen; wijd 4 ellen, 18 duimen, hol 2 ellen, 32 duimen en alzo gemeten op 101 tonnen of 53 lasten. Breder bij inventaris en bericht bij de bovengemelde makelaar, de cargadoors Kranenborg & Zonen te Amsterdam, of Loncq & Cool te Schiedam.
(opm: koper Jan Corver & Co, Amsterdam, nieuwe naam REMELIA JOHANNA, kapt. H.J. Stuiver)

Afbeelding
Datum 21 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars H.F.N. en W.H. Montauban van Swijndrecht en F. & W. van Dam te Rotterdam, zijn van mening, op last van hun meester, op dinsdag de 8e mei 1855, des middags ten 12 ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek te veilen het Nederlands gekoperd en kopervast barkschip de MARY EN HILLEGONDA, gevoerd door kapitein L. Visser, volgens meetbrief lang 40 el 70 duim, wijd 7 el 24 duim, hol 5 el 51 duim, en alzo groot 722 tonnen of 381 lasten, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, geschut, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve is liggende in de Nieuwe Berghaven te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkoping in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam gehouden op dinsdag 8 mei 1855:
- Het Nederlandse barkschip MARY EN HILLEGONDA: NLG 21000, opgehouden (opm: zie NRC 190455).
- 7/300e Aandeel in het fregatschip WILLEM DE EERSTE: NLG 700 per aandeel, opgehouden.

Afbeelding
Datum 15 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Bij inschrijving te koop: het hol van het barkschip MARY EN HILLEGONDA liggende aan de werf van de heer Corn. Smit. Inschrijvings-biljetten vóór of op dinsdag de 22e januari in te leveren ten kantore van E. Suermondt & Zoonen & Co, in de Wijnstraat te Rotterdam, bij wie nadere informatiën te bekomen zijn.

Afbeelding
Datum 02 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 april. Vrachten. Door gebrek aan producten zijn de vrachten voortdurend in lusteloze stemming. Wij hebben aangaande de particuliere schepen de navolgende mededelingen te doen, als Nederlandse: PROVINCIE DRENTHE, om hier en te Soerabaija te laden voor Amsterdam, NLG 52,50. voor rijst en NLG 57,50 voor suiker en NLG 60 voor lichte goederen. PRESIDENT VAN BUREN, alhier voor Amsterdam, NLG 54 voor rijst en NLG 60 voor lichte goederen. ALBRECHT BEYLING, $ 0,30 naar Macao of Hongkong en $ 0,40 naar Shanghai. CORNELIA, te Semarang voor Nederland, NLG 60 voor rijst, NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor tabak. MARIANNE, NLG 80 van Makassar over Ampenan naar Nederland. CHRISTIAAN HUYGENS te Soerabaija, suiker NLG 65, arak (opm: rijstbrandewijn) NLG 75, huiden NLG 75 en tabak NLG 62,50. EUTERPE te Soerabaija, rijst NLG 60, tabak NLG 62,50, suiker NLG 65 en huiden NLG 72. CALYPSO, te Semarang rijst en tabak NLG 60, suiker NLG 65. VRIJE HANDEL voor rijst en rotting, op de kust te laden naar Hongkong of Macao NLG 15.000 naar Shanghai NLG 2000 verbetering. KOSMOPOLIET, NLG 55 voor rijst, NLG 60 voor suiker en licht goed NLG 80 en NLG 85. TONIA 10.000 picol (opm: à 61,7613 kg) rijst naar China à $ 0,37. ROTTERDAM laadt voor eigen rekening. JAN PIETERSZ. KOEN is tijdelijk voor de kustvaart geëmploieerd, de ADMIRAAL VAN KINSBERGEN laadt te Soerabaija voor China rijst, à $ 0,30 naar Macao, $ 0,35 naar Amoy of $ 0,40 naar Shanghai. BEIJENKORF is in Nederland bevracht à NLG 90. De VIER GEZUSTERS zal denkelijk naar Singapore verzeilen. Zonder bestemming zijn nog de schepen PETRONELLA CATHARINA, JONKHEER VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, STAD UTRECHT, JAN HENDRIK, CONSTANCE, WILLEM DANIËL, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, ANNA LENA en HENDRIKA. Het Nederlands-Indisch schip GENERAAL MICHIELS werd naar China bevracht voor 6 maanden à NLG 4000 per maand.

Afbeelding
Datum 20 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juli. Scheepsvrachten. De volgende bevrachtingen zijn gesloten: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB NLG 95 per last voor rijst, NLG 105 voor suiker alhier en NLG 110 voor koffiJ te Padang naar Nederland; JACOBUS MARTINUS, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 100 zonder meer, te Soerabaija en Passaroeang te laden naar Rotterdam; QUATRE BRAS 55 cents $ de picol rijst naar China, op de kust te laden; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN verkreeg NLG 100 zonder meer voor de lading van het afgekeurde schip JOHANNES MARINUS (opm: zie NRC 010957). De MARY EN HILLEGONDA verkreeg NLG 100 voor rijst, NLG 105 voor suiker en NLG 115 voor arak, te Indramayo, Samarang en alhier te laden.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 augustus. Scheepsvrachten. Gedurende de laatste maand hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: de KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB bekwam NLG 95 voor rijst en NLG 105 voor suiker te Soerabaya en Batavia en NLG 110 voor koffij te Padang te laden. JACOBUS MARTINUS NLG 190 voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij te Rotterdam, op de kust te laden. PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN heeft de lading van de JOHANNES MARINUS (welke bodem alhier verkocht is) (opm: zie o.a. NRC 010957; nieuwe naam SINGAPOERA) overgenomen tot NLG 100, MARY EN HILLEGONDA NLG 100 voor rijst, NLG 105 voor suiker en NLG 115 voor arak (opm: rijstbrandewijn) naar Amsterdam, op de kust en hier te laden. SCHOUWEN werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht tot NLG 100 voor rijst, suiker en lichte goederen naar Rotterdam, op de kust te laden. JAN PIETERSZOON KOEN NLG 105 voor koffij en suiker naar Amsterdam, op de kust te laden. JACOBA HELENA NLG 105 voor suiker, NLG 115 voor arak, huiden en lichte goederen naar Rotterdam, hier en op de kust te laden, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN NLG 105 voor suiker en lichte goederen en NLG 115 voor arak naar Amsterdam, hier en te Soerabaya te laden. QUATRE BRAS bekwam 55 cents van de dollar voor rijst naar China. De nu nog disponibele schepen zijn TERNATE, EERSTELING, HENRIETTE CORNELIA, CLARA HENRIETTE, WILHELMINA CLARA en KANDANGHAUER.
De JACOB CATS is te koop aangeboden (opm: zie JB 100957 en NRC 291057).

Afbeelding
Datum 30 januari 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 27 januari binnengekomen JACOBA, kapt. M.F. Schaap, SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruijt, beiden van Batavia naar Rotterdam, BEIJENKORF, kapt. T. Vogelensang, van Rotterdam naar Batavia, gesleept per stoomboot binnendoor.
Den 28 dito EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes, van Batavia naar Rotterdam.
Den 27 uitgezeild CORNELIS ANTHONIE, kapt. D.R. Kleve, van Rotterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare verkoping. De notaris Van Wageninge, gevestigd te Alblasserdam, als lasthebbende van zijn principalen, is voornemens in het openbaar te veilen en te verkopen: het hol of casco van het Nederlands gekoperd Barkschip BEIJENKORF, groot 381 lasten, liggende te Alblasserdam. Voorts: vijf ijzeren scheepslieren, twee kelderwinden, twee lange visijzers, een partij Amerikaans hout, zes ankers van verschillende grootte en zwaarte, een partij patent- en Engels ijzer en meer andere goederen. Zullende deze verkoping geschieden op woensdag de 2e november 1859, des voormiddags ten 11 ure te Alblasserdam, in het Raadhuis, zijnde inmiddels nadere inlichtingen te bekomen ten kantore van voornoemde notaris. (opm: verkocht voor de sloop, zie NRC 240260)

Afbeelding