Familiegegevens en opleiding
Egbert Rentes Huisman werd geboren op 27 november 1803 te Nieuwe Pekela als zoon van Rente Wessels Huisman (landgebruiker) en Annechien Pieters Scheeven.
Hij trouwde op 15 december 1826 te Delfzijl met Albertje Schmaal, geboren/gedoopt te Delfzijl op 17/30 november 1804 als dochter van de schipper Nicolaus Aukens Smaal en Grietje Harms Sjoerds. Zij overleed als Albertje Nicolaas Smaal 02 januari 1865 te Zuidbroek, 60 jaar
Egbert overleed te Delfzijl op 02 januari 1855
In de Provinciale Groninger Courant van 06 en 09 januari 1855 staat de volgende advertentie:
Heden overleed, na een langdurig en smartelijk lijden, mijn dierbare Echtgenoot, EGBERT RENTES HUISMAN, in leven Scheepskapitein, in den ouderdom van 51 jaren, na eene genoegelijke echtvereniging van 28 jaren, mij nalatend twee Kinderen en een aangehuwde Zoon, die met mij dit smartelijke verlies betreuren. DELFZIJL den 2 Januarij 1855. A.N.SMAAL, Weduwe HUISMAN.
Ontleend aan:”De acht generaties S(ch)maal na Katharina Hoepenbinder” door Antonia Veldhuis. Gruoninga 44:72-117, 1999 (p. 112/113)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.R.Huisman (adres Nobel & Holzapfel) werd met nummer 437 effectief lid van Zeemanshoop per 22 september 1835 op voorspraak van H.H.Swart. Zijn schip is niet vermeld002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 september 1835 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Egbert Rentes Huisman, oud 31 jaar, voerend de kof “Catharina”, wonend te Delfzijl, met adres de heren Nobel & Holtzapfel te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.M.Swarts023.
E.R.Huisman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 11 in de periode 1833 t/m 1855.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1836 wordt een brief vermeld van de heren G.Pras en W.C.Retemeijer uit Berbice toezendende “eene acceptatie ten laste kapt. Huisman groot f20,- voor Entree gelden van de Honoraire Leden aldaar”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1837 is een brief vermeld van kapitein E.R.Huisman, waarin hij meldt dat hij zal gaan varen op de bark “Onderneming” “Geheel behoorende van Nederlanders, doch varend onder vreemde vlag.” Hij wil deelnemer blijven in het Weldadig Zeemans Fonds “waarop besloten hem de Deelneming slechts voor ééne reize provisioneel toe te staan met Verplichting om bij zijn vertrek daarvan kennis te geven aan het Bestuur, zoo alsmede van zijne terugkomst.”
In de notulen van de Bestuursvergadering 28 februari 1839 staat een verzoek Cannes & Baluwé “voor kapitein Huisman dat aan deze de voortdurende deelneming in het fonds mag worden toegestaan. Wordt besloten het verzoek te wijzen van de hand en te kennen te geven dat reeds vroeger aan kapitein Huisman een bijzonder voorregt is verleend zonder dat deze aan de voorwaarde daarbij opgelegd heeft voldaanen er alsnu althans geene redenen bestaan om ten zijne behoeve eenige uitzondering op de strikte toepassing der Reglementen te maken.” 042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1847 wordt een brief vermeld van E.R.Huisman “zich noemende honorair lid doch zeevarend verzoekt schoon 43 jaren oud Effectief lid te worden”. Hem wordt geschreven dat hij al steeds effectief lid is gebleven doch dat hij moet aanzuiveren de stortingen “1e voor de reis door hem ingevolge bestuit van het Bestuur van 30 November 1837 onder Kniphauser Vlag gedaan, 2e Voor de reis of reizen later onder Nederlandsche Vlag.”
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 november 1853 staat een verzoek om een uitkering door kapitein E.R.Huisman “wegens ongesteldheid042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 januari 1855 staat een verzoek van A.N.Smaal, de weduwe van kapitein E.R.Huisman om een uitkering. Deze wordt haar in de vergadering dd 22 februari 1855 toegekend ingaande 01 februari 1855.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1855 staat vermeld dat per 01 februari 1855 een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein E.R.Huisman.023.
In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1843 staat geboekt een entreebedrag van f 15,- door kapitein E.Rentes Huisman.064b. Zal moeten zijn Pieter Rentes Huisman, voerende de vlag nummer 65 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
437 1835 kof Catharina geen opgave
324 1836-1837 kof Catharina P.J.Vos te Delfzijl
1838-1846 geen opgave van schip en boekhouder
1848-1853 kof Twee Zusters de kapitein
105 1854 kof Twee Zusters de kapitein
Bouma025 vermeldt E.R.Huisman als gezagvoerder gedurende:
* 1831 t/m 1838 van de sch.kof “Catharina”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl;
* 1848 t/m 1855 van de kof “Twee Zusters”, gebouwd in 1846 te Delfzijl, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip werd, na het overlijden van kapitein Huisman in 1855, verkocht.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1838-26, 03 mei 1838, bark “Hamburg”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 34 jaar uit Hamburg (D). Voorts stuurman Albert H.Hoff, 53 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, timmerman, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1846-37, 05 augustus 1846, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Nannes Sleeboom, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1848-1, 07 februari 1848, kof “Twee Gezusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Koert de Vries, 23 jaar uit Noordbroek en een kok.
Monsterrol 1852-23, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Overige bijzonderheden
Bremer094 vermeldt de stranding van het vrachtschip “Catharina” op 29 november 1836 bij de Stenen Dam bij Den Helder onder gezag van kapitein E.R.Huisman.
Rotterdamsche Courant 08 april 1837114
Rotterdam, 7 april. De schepen HENDRIKA, kapt. K.B. de Weerd, van Amsterdam naar Fernambuck (opm: Pernambuco = Recife), CATARINA, kapt. E.R. Huisman, van Amsterdam naar Demerary, en ALIDA, kapt. G.E. Jonker, van Amsterdam naar Liverpool, te Deal binnen, hebben den 30 maart hunne reizen voortgezet.
Rotterdamsche Courant 11 november 1837114
Rotterdam, 10 november. Kapt. E.R. Huisman, van Demerary te Amsterdam gearriveerd, heeft den 26 oktober, op de hoogte van de Galloper (opm: Thamesmonding; pos. 51º 49’ N.B. 01º 58’ O.L.), in goede staat zeilende gezien het schip LUKKINA MARGARETHA, kapt. H.S. Hoveling, van Amsterdam naar Triëst.
Zeepost 14 februari 1838 – 3114
Verkoop van schepen te Delfzijl op 10 februari: het Nederlands kofschip CATHARINA, kapt. E.R. Huisman, verkocht voor NLG 9.660, voor Groninger rekening.
NRC 13 januari 1849114
Brake, 1 januari. Alhier zijn in de haven liggende de navolgende Nederlandse schepen: ALIDA, kapt. Sprik, GEBKELINA LUCRETIA, kapt. Dommering, TWEE ZUSTERS, kapt. Huisman, AFINA, kapt. Post, KLASINA, kapt. Karst, VRIENDSCHAP, kapt. Karsijns en GESINA, kapt. Bekkering. (opm: waarschijnlijk zijn bedoeld: ingevroren schepen)
NRC 20 april 1849114
Kopenhagen, 12 april. De Nederlandse schepen TWEE GEZUSTERS, kapt. Huisman, van Bremen naar Koningsbergen, ANNECHINA HERMINA, kapt. Stuitvoet (opm: Stutvoet), van Amsterdam naar Dantzig, en GEZINA, kapt. Bekkering, van Bremen naar Pillau bestemd, zijn hier weder terug gekomen, dewijl zij ten gevolge van de Oostenwind niet voor de blokkade – de 12e dezer – de plaatsen hunner bestemming konden bereiken. (opm: zie NRC 100449)
NRC 01 mei 1849114
Koningsbergen, 24 april. De schepen GESINA, kapt. Bekkering, en TWEE GEZUSTERS, kapt. Huisman, zijn naar Amsterdam bevracht à NLG 35 en NLG 1 (opm: die NLG 1 is bedoeld als kaplaken) per last rogge. Nog meer schepen hadden bevracht kunnen worden, doch neutrale vrachtvrije schepen mankeren.
Familiegegevens en opleiding
Jan Harms Middel werd geboren/gedoopt 04/07 februari 1779 te Oude Pekela als zoon van de logementshouder Harm Jans Middel en Magdalena Rentes (Broersema).
Jan trouwde op 21 december 1809 te Oude Pekela met Remke Oosterend (Renske zou zijn overleden te Greenwich op 23 juni 1811. Deze verbintenis en overlijden zijn vermeld in de huwelijksakte van Jan met Trijntje Doornbos in 1813).
Jan hertrouwde te Oude Pekela op 18 december 1813 als schipper met Trijntje Tomas Doornbos, gedoopt op 07 maart 1790 te Farmsum als dochter van Thomas Derks en Albertje Hiddes. Trijntje overleed te Appingedam op 16 juli 1861, 72 jaar.
J.H.Middel kwam om met zijn schip de “Catharina” op 30 augustus 1838 tussen Amelan en Schiermonnikoog.
Provinciale Groninger Courant 05 september 1838114
Schiermonnikoog, 2 september. Den 31 augustus is alhier een menigte wrak hout aangespoeld, waaronder het deksel van een langwerpig vierkant doosje, waarop in zwarte letters H.J. Middel (opm: stuurman Harm Jans Middel en zoon van de schipper, zie hieronder), en nog een ander deksel, waarop J.H. Middel, benevens een nog vrij nieuw jol zonder naam, met een half groene en half zwarte gang, als ook de volgende dag een uit Rotterdam den 3 februari 1838 gedagtekende brief van de heren N. van den Berg & Zonen aan de heer J. van der Meulen te Scheemda.
Tevens wordt door de op Schiermonnikoog te huis behorende kapt. Willem J. Visser gerapporteerd, dat hij de vorige dag op twee mijlen afstand van het Oosteinde van Ameland vastzittende heeft gezien het voorschip van een ogenschijnlijk nieuwe kof, waarvan de equipage vermoedelijk verongelukt zal zijn, drijvende de tuigage rondom het wrak. Een en ander vermoedelijk afkomstig van de kof CATHARINA, kapt. J.H. Middel, van Koningsbergen naar Amsterdam. (opm: kof, bouwjaar 1830, kapt. Jan Harms Middel)
(opm: ZP 27 augustus 1838: de CATHARINA, kapt. Middel, van Koningsbergen naar Amsterdam, passeerde op 20 augustus 1838 Elseneur)
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Harms Middel vermeld als schipper in 1813, 1818, 1825, 1826, 1830, 1831, 1838.
Lidmaatschap zeemanscolleges
Een J.H.Middel was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te PekelA met vlagnummer 55 in de periode 1827-1828.
J.H.Middel was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 18 in de periode 1833 t/m 1840.
De schepen van de kapitein
Volgens https://www.genealogieonline.nl/genealogie-koek/I24.php#bronnen was J.H.Middel gezagvoerder van de “Renskina”, de “Goede Verwachting”, de “ Onderneming” en de “Katharina” .
Bouma025 vermeldt J.H.Middel als gezagvoerder gedurende:
* 1821 van de smak “Goede Verwachting”, geen gegevens over bouw, thuishaven en eigenaar. Het schip werd 3 maal te Harlingen geregistreerd komend van Noorwegen.
* 1832 t/m 1842 van de kof “Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 125 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam.
Het Archief van de Waterschout te Amsterdam11a bevat een monsterrol op naam van Jan Harms Middel van de “Vr. Renskine” dd 20 maart 1810.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
25 april 1827, kof “Goede Hoop”, schipper Jan H.Middel.
22 maart 1828, kof “Goede Hoop”, schipper Jan Harms Middel.
1830, geen datum, schip “Catharina”, kapitein Jan H.Middel.
25 september 1837, kof “Catharina”, schipper Jan Harms Middel.
27 maart 1838, kof “Catharina” kapitein Jan Harms Middel, 59 jaar uit Appingedam.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 22 december 1815114
Advertentie. Uit de hand te koop: een welbezeild Smakschip zo en in dier voege als het door schipper Fokke Berents is bevaren geweest, en thans in de Noorderhaven te Groningen is liggende. Nader onderricht te bekomen bij N.J. Mulder, in de Oude Pekel A.
(opm: in februari 1816 verkocht aan Jan Harms Middel, nieuwe naam GOEDE VERWACHTING)
Rotterdamsche Courant 17 januari 1815114
Amsterdam, 15 januari. Op het Beerkurner Rif is verongelukt het schip RENSKINA, kapt. J.H. Middel, van Koningsberg naar Bergen. Het volk is geborgen, alsmede iets van de tuigagie.
Ik heb geen zekerheid of het hier om dezelfde kapitein met de initialen J.H. gaat.
Leeuwarder Courant 29 mei 1821114
Harlingen. Den 21 mei…..
…..Den 24 dito binnen gekomen het kofschip HOOP EN VREES, kapt. IJ.P. Piebes, het tjalkschip WILHELMINA, kapt. D.D. de Jong, de smakschepen de GOEDE HOOP, kapt. D.H. Puister, de DAGERAAD, kapt. J.A. Smit, de VROUW RIKA, kapt. R.F. Zoutman, DIANA, kapt. W.J. Stuit, ALLEGONDA HILEGINA, kapt. E.F. Kuilema, de VROUW CATHARINA, kapt. H. Sleehuis, de GOEDE VERWAGTING, kapt. J.H. Middel, alle met hout van Noorwegen…..
Leeuwarder Courant 12 juni 1821114
Harlingen. Den 28 mei
Den 4 dito binnen gekomen de kofschepen ALIDA CLASINA, kapt. E.L. Tiktak, met hout van Noorwegen; ALIDA, kapt. H.J. Benes, met zout van Liverpool, NEPTHUNUS, kapt. H. Harmens, met granen van Wismar; het brikschip HEDEWIG AMELIA, kapt. C. Larsen, met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Middel, de VROUW RIKA, kapt. R.E. Zoutman, de DAGERAAD, kapt. Jan H. Smit, de kofschepen ANNEGINA, kapt. J.G. Hergens, HOOP EN VREE, kapt. IJ.P. Piebes, alle met ballast op avontuur, het sloepschip WILLIAM, kapt. William Nazeby, met boter, kaas en huiden naar Folkstone; het kofschip de VROUW SOPHIA, kapt. H.L. Kok, met dakpannen naar Riga…..
Leeuwarder Courant 26 juni 1821114
Harlingen. ….
….Den 20 dito binnen gekomen de smakschepen de TWEE GEZUSTERS, kapt. Douwe Visser, met tarwe van Lübeck, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan H. Middel, het kofschip de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klaazen, beide met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de JONGE TRYNTJE, kapt. Teeke J. van der Veer, de VROUW CRISTINA, kapt. Dirk Bruintje, beide met pannen naar de Oostzee…..
Leeuwarder Courant 17 juli 1821114
Harlingen. Den 2 juli binnen gekomen de smakschepen ALLEGONDA HELLEGINA, kapt. E.E. Kuilema; ZEELUST, kapt. P.E. Boer, beide met hout van Noorwegen. Uitgezeild de smakschepen de VROUW MARTHA, kapt. Dirk KIazen de Groot, de VROUW CATHARINA, kapt. Harmanus Slehuis, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan H. Middel, het kofschip de VROUW ALIDA, kapt. Jan Klazen, het tjalkschip WILHELMINA, kapt. Dirk de Jong, alle met ballast op avontuur…..
Leeuwarder Courant 28 augustus 1821114
Harlingen. Den 20 augustus binnen gekomen het smakschip de VROUW ETTINA, kapt. A.J. Seeman; de GOEDE VERWACHTING, kapt. J.H. Middel, beide met hout van Noorwegen, het sloepschip WALTER MATTYS, kapt. A. Gallaway, met ballast van Londen. Uitgezeild het galjasschip MARIA DOROTHEA, kapt. J. Schultz, de smakschepen de JONGE THYS RITSMA, kapt. T.D. Ritsma, de GOEDE VERWACHTING, kapt. Jan Wiebes Overmeer, alle drie op avontuur…..
Familiegegevens en opleiding
Egbert Rentes Huisman werd geboren op 27 november 1803 te Nieuwe Pekela als zoon van Rente Wessels Huisman (landgebruiker) en Annechien Pieters Scheeven.
Hij trouwde op 15 december 1826 te Delfzijl met Albertje Schmaal, geboren/gedoopt te Delfzijl op 17/30 november 1804 als dochter van de schipper Nicolaus Aukens Smaal en Grietje Harms Sjoerds. Zij overleed als Albertje Nicolaas Smaal 02 januari 1865 te Zuidbroek, 60 jaar
Egbert overleed te Delfzijl op 02 januari 1855
In de Provinciale Groninger Courant van 06 en 09 januari 1855 staat de volgende advertentie:
Heden overleed, na een langdurig en smartelijk lijden, mijn dierbare Echtgenoot, EGBERT RENTES HUISMAN, in leven Scheepskapitein, in den ouderdom van 51 jaren, na eene genoegelijke echtvereniging van 28 jaren, mij nalatend twee Kinderen en een aangehuwde Zoon, die met mij dit smartelijke verlies betreuren. DELFZIJL den 2 Januarij 1855. A.N.SMAAL, Weduwe HUISMAN.
Ontleend aan:”De acht generaties S(ch)maal na Katharina Hoepenbinder” door Antonia Veldhuis. Gruoninga 44:72-117, 1999 (p. 112/113)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.R.Huisman (adres Nobel & Holzapfel) werd met nummer 437 effectief lid van Zeemanshoop per 22 september 1835 op voorspraak van H.H.Swart. Zijn schip is niet vermeld002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 september 1835 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Egbert Rentes Huisman, oud 31 jaar, voerend de kof “Catharina”, wonend te Delfzijl, met adres de heren Nobel & Holtzapfel te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.M.Swarts023.
E.R.Huisman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 11 in de periode 1833 t/m 1855.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1836 wordt een brief vermeld van de heren G.Pras en W.C.Retemeijer uit Berbice toezendende “eene acceptatie ten laste kapt. Huisman groot f20,- voor Entree gelden van de Honoraire Leden aldaar”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1837 is een brief vermeld van kapitein E.R.Huisman, waarin hij meldt dat hij zal gaan varen op de bark “Onderneming” “Geheel behoorende van Nederlanders, doch varend onder vreemde vlag.” Hij wil deelnemer blijven in het Weldadig Zeemans Fonds “waarop besloten hem de Deelneming slechts voor ééne reize provisioneel toe te staan met Verplichting om bij zijn vertrek daarvan kennis te geven aan het Bestuur, zoo alsmede van zijne terugkomst.”
In de notulen van de Bestuursvergadering 28 februari 1839 staat een verzoek Cannes & Baluwé “voor kapitein Huisman dat aan deze de voortdurende deelneming in het fonds mag worden toegestaan. Wordt besloten het verzoek te wijzen van de hand en te kennen te geven dat reeds vroeger aan kapitein Huisman een bijzonder voorregt is verleend zonder dat deze aan de voorwaarde daarbij opgelegd heeft voldaanen er alsnu althans geene redenen bestaan om ten zijne behoeve eenige uitzondering op de strikte toepassing der Reglementen te maken.” 042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1847 wordt een brief vermeld van E.R.Huisman “zich noemende honorair lid doch zeevarend verzoekt schoon 43 jaren oud Effectief lid te worden”. Hem wordt geschreven dat hij al steeds effectief lid is gebleven doch dat hij moet aanzuiveren de stortingen “1e voor de reis door hem ingevolge bestuit van het Bestuur van 30 November 1837 onder Kniphauser Vlag gedaan, 2e Voor de reis of reizen later onder Nederlandsche Vlag.”
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 november 1853 staat een verzoek om een uitkering door kapitein E.R.Huisman “wegens ongesteldheid042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 januari 1855 staat een verzoek van A.N.Smaal, de weduwe van kapitein E.R.Huisman om een uitkering. Deze wordt haar in de vergadering dd 22 februari 1855 toegekend ingaande 01 februari 1855.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1855 staat vermeld dat per 01 februari 1855 een uitkering wordt toegekend aan de weduwe van kapitein E.R.Huisman.023.
In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1843 staat geboekt een entreebedrag van f 15,- door kapitein E.Rentes Huisman.064b. Zal moeten zijn Pieter Rentes Huisman, voerende de vlag nummer 65 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
437 1835 kof Catharina geen opgave
324 1836-1837 kof Catharina P.J.Vos te Delfzijl
1838-1846 geen opgave van schip en boekhouder
1848-1853 kof Twee Zusters de kapitein
105 1854 kof Twee Zusters de kapitein
Bouma025 vermeldt E.R.Huisman als gezagvoerder gedurende:
* 1831 t/m 1838 van de sch.kof “Catharina”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl;
* 1848 t/m 1855 van de kof “Twee Zusters”, gebouwd in 1846 te Delfzijl, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip werd, na het overlijden van kapitein Huisman in 1855, verkocht.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1838-26, 03 mei 1838, bark “Hamburg”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 34 jaar uit Hamburg (D). Voorts stuurman Albert H.Hoff, 53 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, timmerman, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een scheepsjongen;
Monsterrol 1846-37, 05 augustus 1846, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Nannes Sleeboom, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1848-1, 07 februari 1848, kof “Twee Gezusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Koert de Vries, 23 jaar uit Noordbroek en een kok.
Monsterrol 1852-23, kof “Twee Zusters”, kapitein Egbert Rentes Huisman, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hans Erichs Ohlsen, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;
Overige bijzonderheden
Bremer094 vermeldt de stranding van het vrachtschip “Catharina” op 29 november 1836 bij de Stenen Dam bij Den Helder onder gezag van kapitein E.R.Huisman.
Rotterdamsche Courant 08 april 1837114
Rotterdam, 7 april. De schepen HENDRIKA, kapt. K.B. de Weerd, van Amsterdam naar Fernambuck (opm: Pernambuco = Recife), CATARINA, kapt. E.R. Huisman, van Amsterdam naar Demerary, en ALIDA, kapt. G.E. Jonker, van Amsterdam naar Liverpool, te Deal binnen, hebben den 30 maart hunne reizen voortgezet.
Rotterdamsche Courant 11 november 1837114
Rotterdam, 10 november. Kapt. E.R. Huisman, van Demerary te Amsterdam gearriveerd, heeft den 26 oktober, op de hoogte van de Galloper (opm: Thamesmonding; pos. 51º 49’ N.B. 01º 58’ O.L.), in goede staat zeilende gezien het schip LUKKINA MARGARETHA, kapt. H.S. Hoveling, van Amsterdam naar Triëst.
Zeepost 14 februari 1838 – 3114
Verkoop van schepen te Delfzijl op 10 februari: het Nederlands kofschip CATHARINA, kapt. E.R. Huisman, verkocht voor NLG 9.660, voor Groninger rekening.
NRC 13 januari 1849114
Brake, 1 januari. Alhier zijn in de haven liggende de navolgende Nederlandse schepen: ALIDA, kapt. Sprik, GEBKELINA LUCRETIA, kapt. Dommering, TWEE ZUSTERS, kapt. Huisman, AFINA, kapt. Post, KLASINA, kapt. Karst, VRIENDSCHAP, kapt. Karsijns en GESINA, kapt. Bekkering. (opm: waarschijnlijk zijn bedoeld: ingevroren schepen)
NRC 20 april 1849114
Kopenhagen, 12 april. De Nederlandse schepen TWEE GEZUSTERS, kapt. Huisman, van Bremen naar Koningsbergen, ANNECHINA HERMINA, kapt. Stuitvoet (opm: Stutvoet), van Amsterdam naar Dantzig, en GEZINA, kapt. Bekkering, van Bremen naar Pillau bestemd, zijn hier weder terug gekomen, dewijl zij ten gevolge van de Oostenwind niet voor de blokkade – de 12e dezer – de plaatsen hunner bestemming konden bereiken. (opm: zie NRC 100449)
NRC 01 mei 1849114
Koningsbergen, 24 april. De schepen GESINA, kapt. Bekkering, en TWEE GEZUSTERS, kapt. Huisman, zijn naar Amsterdam bevracht à NLG 35 en NLG 1 (opm: die NLG 1 is bedoeld als kaplaken) per last rogge. Nog meer schepen hadden bevracht kunnen worden, doch neutrale vrachtvrije schepen mankeren.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.K.Klunder als gezagvoerder gedurende:
* 1839 t/m 1846 van de sch.kof “Catharina”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 220 ton o.m., varend voor P. van Arnhem te Groningen;
* 1847 op hetzelfde schip maar nu varend voor Brantjes & Co te Purmerend;
* 1857 t/m 1869 van de 2/msch “Gruno”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor J.Homan te Groningen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Caspar Harmannus Nagel werd geboren als zoon van de zeeman Harmannus Jans Nagel en Anna Caspars Uil.
Hij trouwde op 08 december 1825 te Muntendam als zeeman met Joanna Hermani Holthuis, geboren als dochter van de scheepstimmerbaas Hermani Derks Holthuis en Henrica Fockes,
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.H.Nagel als gezagvoerder gedurende:
* 1847 t/m 1851 van de kof “Maria”, gebouwd in 1831 te Delfzijl, 161 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Faber als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de kof “Maria”, gebouwd in 1831 te Delfzijl, 161 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend. Het schip is op 10 november 1852, op weg van Petersburg naar Harlingen en geladen met lijnzaad in de Noordzee gezonken.
Overige bijzonderheden
Geen
|