Inloggen
Gezagvoerder

Nieuwenhuis, H.

Naam: Nieuwenhuis, H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
EQUATOR 1852 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 7720 Bekijk schip
QUATRE BRAS 1853 Bark Sailing Vessel 14580 Bekijk schip
HOLLANDIA 1858 Fregat Sailing Vessel 15461 Bekijk schip
QUATRE BRAS 1853 Bark Sailing Vessel 14580 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen dd. 30 juli 1857 van de Bestuursvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” vraagt kapitein Nieuwenhuis effectief lid te mogen worden “ofschoon voor zijne laatste reize niet hebbende deelgenomen”. Het verzoek wordt afgewezen als strijdig met artikel 8 van het Reglement. (Dit regelt de toelating door het Bestuur. Kennelijk voldoet deze kapitein niet aan de eisen voor lidmaatschap).

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip               Vertrek                        Aankomst

H.Nieuwenhuis           Hollandia       12 oktober 1867        08 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.Nieuwenhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1860 van de sch.brik “Equator”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 128 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam;

*    1861 t/m 1867 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam;

*    1871 van de bark “Quatre Bras”, gebouwd in 1853 te Monnikendam, 303 ton o.m., varend voor Craandijk & Derksen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht te Singapore. Het voer daarna onder Engelse vlag onder de naam “Norma”;

*    1868 t/m 1873 van het fregat “Hollandia”, gebouwd in 1858 te Monnikendam, 567 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen te Amsterdam.

Is die reis uit 1871 met de “Quatre Bras” een tussentrip geweest?

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 mei 1869114

Kaap de Goede Hoop, 19 april. De 9e dezer is in de Simonsbaai lek binnengelopen het Nederlandse barkschip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuijs, van Amsterdam naar Macassar bestemd. Er is een inspectie aan boord gehouden, en toen bevonden, dat het schip drie duim water in het half uur maakte, en ofschoon een gedeelte van de lading reeds geland is, is het lek niet verminderd. Men gaat dus voort met lossen.

 

NRC 23 mei 1869114

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. H. Nieuwenhuis, voerende het Nederlandse schip HOLLANDIA, van hier naar Macassar, d.d. Simonsbaai 9 april, aldaar met schade binnen, had het schip de 23e januari, en vervolgens van 29 dito tot 9 februari hevige stormen doorgestaan, waarin het geheel onder de zee bedolven lag en lek sprong. Na het ophouden van de storm de lekkage niet verminderende, besloot de kapitein tot herstel der schade in de Simonsbaai binnen te lopen.

 

NRC 11 juni 1869114

Amsterdam, 10 juni. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop, d.d. 4 mei, wordt aangaande het Nederlandse schip HOLLANDIA, kapt. H. Nieuwenhuis, nader gemeld, dat op de 22e april een tweede expertise aan boord heeft plaats gehad, en bevonden is dat het lek niet verminderd was. De oorzaak daarvan niet kunnende ontdekken, hebben experts aanbevolen het schip op de helling te halen, het koper af te nemen en vervolgens goed te klamaaien (opm: naden dichtslaan), breeuwen en opnieuw te koperen. De 30e daaraanvolgende is het op de helling gehaald. Men is thans bezig met het koper af te nemen en het schip te breeuwen. Het blijkt zwaar te hebben gewerkt, de naden onder het koper staan open, waarvan enige bladen, benevens een stuk van de loze kiel, weg te zijn.