Inloggen
Gezagvoerder

Bik, A.

Naam: Bik, A.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
FRIESLAND 1875 General Cargo schip Steamship 8185 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Omgekomen eind 1877 voor de kust van Portugal met het ss. “Friesland”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Bik was met vlagnummer R396 in de periode 1875 t/m 1877 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in dat jaar vermoedelijk is verongelukt058

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Bik als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Spartan”, gebouwd in 1865 te Glasgow bij Ch. Connell & Co, 433 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Friesland”, gebouwd in 1875 bij Mitchell te Newcastle, 3000 ton o.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruis, te Rotterdam. Het schip werd vermist tussen Gibraltar en Rotterdam.

 

A.Bik was in 1873 gezagvoerder van het stoomschip de “Spartan”, 433 BRT, gebouwd in 1865 en in 1871 onder directie van W.Ruys & Zonen te Rotterdam. Onder gezag van kapitein Bik vervoerde de “Spartan” in 1873 pelgrims van Algiers naar Djeddah024 en 025.

 

A.Bik was in 1876 en 1877 gezagvoerder van het stoomschip “Friesland, 2500 BRT, gebouwd in 1875 bij Mitchell & Co te Newcastle o/T voor de Stoombootreederij Rotterdamsche Lloyd (maatschappij van W.Ruys) te Rotterdam. “... in december 1877 onder de Spaanse kust, op weg van Gibraltar naar Rotterdam met man en muis vergaan. Plaats van stranding eerst vastgesteld in 1905 door het vinden van schuitjes tin uit de lading”024 en 025.

 

Op 5 december 1877 vertrok het ss. “Friesland” van Gibraltar naar Rotterdam, komende van Nederl. Oost-Indië. Het schip werd sedertdien vermist. Het is vermoedelijk op 7 december vergaan bij de Corrubedarrotsen aan de Spaanse kust. 87 passagiers en 57 bemanningsleden kwamen om het leven.

Het ss “Friesland” werd gebouwd in 1875 bij C.Mitchell & Co te Newcastle on Tyne, mat 2475 Brt. en voer voor Wm. Ruys & J.Hoven te Rotterdam072.

Een beschrijving van de gegevens over het vergaan van de “Friesland” onder kapitein Bik wordt gegeven in:

De lotgevallen van Johannes Plantenga (1853-1877): De schipbreuk van het stoomschip “Friesland” door Bram Plantenga, Gens Nostra 63, 12, december 2008, p. 741-745.

Afbeelding van het schip “Friesland” uit het Maritiem Museum, Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

A.Bik vervoerde vanuit Vlissingen met de “Friesland” per 29 april 1876 een detachement van 5 officieren en 160 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 10 juni 1876 na 42 dagen065*.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Friesland” troepentransporten naar Batavia tijdens de volgende reizen:

Vertrek 27 september 1876. Aankomst 08 november 1876 na 42 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg waren 7 manschappen gedeserteerd en 1 overleden.

Vertrek 03 maart 1877. Aankomst 19 april 1877 na 47 dagen. 4 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap gedeserteerd

Vertrek 04 augustus 1877. Aankomst 18 september 1877. 4 officieren en 160 manschappen. Onderweg was 1 manschap gedeserteerd.