Inloggen
Gezagvoerder

Beekman, H.J.

Naam: Beekman, H.J.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
STELLA MATUTINA 1857 Schoener Sailing Vessel 15167 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;

*    1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;

*    1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit een extract uit het journaal van de kof “Margrietha”, kapitein Harmannus Jan Klasens, op een reis van Napels naar Amsterdan, zeilende op dat moment op de hoogte van Malaga, blijkt dat op 6 juli 1855 de kok is overleden. Één van de ondertekenaars was s de stuurman H.J.Beekman115.

 

De schoener “Stella Matutina” onder kapitein H.J.Beekman is geregistreerd te Vlissingen op 02 april 1866 met de aankondiging dat het schip naar Lima zou varen, via Kaap Hoorn. Daar is geen aankomstdatum van bekend. Wel weer een melding te Buenos Aires op 30 maart 1867 dat het schip uit Lima kwam. Dat zou dan ook via Kaap Hoorn zijn gegaan, maar Hazelhoff Roelfsema vindt deze meldingen nogal dubieus met betrekking tot de Kaap Hoornrondingen.121

 

Informatie over de wolhandel vanuit Zuid-Amerika door de rederij Meursing:

“De wolvrachten bleven (in de tweede helft van de zestiger jaren) redelijk stabiel en de prijzen bewogen zich in december tussen de 20 en 25 shilling (12 à 15 gulden) per ton. Er was geen dramatische verandering toen in Montevideo strijd werd geleverd en kapitein Beekman berichtte in 1870: “… Alles wel aan boord, maar hier vliegen de kogels van dertig pond ons soms om de oren. Montevideo is een republiek; dan wil de ene parrtij regeren en dan weer een andere, nooit rustig maar de neutrale schepen hebben geen gevaar”

De “ Stella Matutina”  maakte in de tweede helft van de zestiger jaren “… eerst een directe retourreis, de tweede reis bleef zij zeer lang weg en maakte een kust- en een rivierreis om na terugkeer in Buenos Aires weer de rivier op te gaan. (van december 1866 tot maart 1868!). Eind 1868 kwam zij vanaf Europa weer in Buenos Aires aan en ging wederom de rivier op “

Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.

Zie vooral Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.