Inloggen
Gezagvoerder

HÖPER, J.F.

Naam: HÖPER, J.F.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
THORBECKE VII 1885 Bark Sailing Vessel 6534 Bekijk schip
BESTEVAER 1866 Bark Sailing Vessel 16187 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.F.Höper was van 1885-1892 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.F.Höper als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1882 van het 3/mschip “Electra” ex Witch of the Wave, gebouwd in 1852 te Portsmouth, USA, 1117 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is in 1882 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Ruth”;

*    1883 t/m 1885 op de bark “Bestevaer”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 744 ton o.m., varend voor C.H.Meijer Jr & H.C.A.Henny te Amsterdam. Het schip wordt in 1885 gesloopt;

*    1886 t/m 1891 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

“Na een voorspoedige reis van Batavia, reisduur ongeveer 90 dagen, nam in de vroege morgen van 21 december 1889 de ‘Thorbecke VII’ de loods aan boord voor IJmuiden. Het schip werd door de Noordersluis geschut en om 1 uur ’s middags begon onder loodsaanwijzing de reis door het Noordzeekanaal naar Amsterdam.” Kapitein was J.F.Höper. Het schip werd gesleept. Bij het passeren van een tegenkomer , het ss “Caland” ontstond een aanvaring en de “Thorbecke” werd midscheeps geramd. het schip begon te zinken en en verdween in het midden van het kanaal naar de bodem. Een deel van de balen rijst kwam ook te water. Het schip werd later gelicht en gerepareerd.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij oordeelde in de uitspraak dd 30 maart 1890 dat de kapitein geen enkele blaam trof. 104.