Familiegegevens en opleiding
Jacob Alber Holm was getrouwd met Maria Elisabeth Smith, geboren 13 juni 1814 en overleden 11 augustus 1871.
Jacob overleed in 1857. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam opgegeven.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Holm werd met nr.837 effectief lid van Zeemanshoop per 29 april 1851 op voorspraak van S.R.Post. Zijn schip was de "Straat Sunda"002. Ten tijde van de inschrijving was Holm 43 jaar00a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 22/29 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Jacob Albert Holm, oud 43 jaar, voerend de bark “Straat Sunda”, op voordracht van kapitein S.R.Post.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1857 staat een verzoek om een uitkering door de weduwe J.A.Holm geb. Smit, welk haar in de vergadering dd 24 september 1857 per 1 mei 1857 wordt toegewezen voor haar en 2 kinderen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 oktober 1857 is vermeld dat per 01 mei 1857 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein J.A.Holm, geb. Smit.023.
In de notulen dd 16 februari 1864 staat vermeld een “Brief van de Wed. D.A.Capel geb van Duynen, eerder Wed. J.Holm berigtende het overlijden van haar tweede man en verzoekende opnieuw in de uitkeering te mogen deelen welk vezoek is toegestaan.” Een overeenkomstige melding staat in de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 januari 1864.023
Omdat de meisjesnaam van deze weduwe anders is dan in voorgaande mededeling omtrent uitkering, twijfel ik eraan of het hier om dezelfde weduwe Holm gaat.Temeer omdat ik geen bericht omtrent een tweede huwelijk heb vermeld. Wellicht een lid in een lagere klasse?
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
837 1851-1853 bark Straat Sunda J.P.Gildemeester & Co
445 1854-1855 bark Straat Sunda idem
1856 bark Adolf van Nassau Kranenborg & Zn & Nap & Co
Bouma025 vermeldt J.A.Holm als gezagvoerder gedurende:
* 1852 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1853 t/m 1856 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Gildemeester & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor D. v/d Ham & Co te Amsterdam en was herdoopt in de “Twee Alida”;
* 1857 van de bark “Adolf van Nassau”, gebouwd in 1839 te Groningen, 411 ton o.m. varend voor Kranenborg & Zn, Nap & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
e-mail dd 21 oktober 2005 van M.Lindenborn, Marhisdata
Van André Delporte, onze Belgische researcher, kwamen onlangs volgende notities:
Bron: Le Précurseur, van 1856:
3/1856 : vente publique de la barque STRAAT SUNDA, 223t doublée et chevillée en cuivre en 1851 kapt. J. A. Holm makelaars : Grisar & Marsily
14/3 : retirée de la vente publique, faute d'offres
(ML: dit lijkt te kloppen, omdat Bouma schrijft, dat het schip in 1856 werd verdoopt in TWEE ALIDA’S.)
In het Stadsarchief is in het Archief van de Waterschout (inventaris 38) is een monsterrol van het frgat “Louisa Prinses der Nederlanden” onder gezag van kapitein Everhardus Martinus Chevalier, gedateerd 10 juli 1837, van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Batavia. De correspondent is Uilenberg & Co. Het schip had een equipage van 17 man met o.a. 1ste stuurman N.Björn, 35 jaar, wonende te Amsterdam, maandgage f 70,- en onderstuurman J.A.Holm, 29 jaar, wonend te Amsterdam, maandgage f 50,-.
De bark “Straat Sunda” van kapitein J.A.Holm vertrok uit vermoedelijk Amsterdam in 1851 en bereikte op 02 december 1851 via Kaap Hoorn de haven van San Francisco. Het vertrok vandaar op 09 februari 1852 en arriveerde op 24 mei 1852 Batavia op weg naar Amsterdam.121