Inloggen
Gezagvoerder

Hilbrands, Jan Jelles

Naam: Hilbrands, Jan Jelles
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KOORNZAIJER 0 Fregat Sailing Vessel 12011 Bekijk schip
PRINS DER NEDERLANDEN 1826 Brik Sailing Vessel 10520 Bekijk schip
VEREENIGING 1830 Pink (grote vaart) Sailing Vessel 9899 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Jelles Hilbrands werd geboren/gedoopt op Ameland op 15 mei 1792/08 februari 1818 als zoon van Jelle Hilbrands, commandeur,  en Anke Jans Eeuwes.

Hij trouwde te Ameland op 18 november 1818 met Maria (Marigje) Klases Sipkes, geboren/gedoopr op Ameland op 02 februari 1797/08 december 1818, dochter van Klaas Sipkes en Trynke Jacobs (Bakker). Zij was doopsgezind. Zij overleed te Amsterdam op 01 maart 1865.

Jan Jelles overleed in 1846. 003

Provinciale Groninger Courant 27 januari 1846

ELIZA (Gebr. Wittering, Amsterdam) – kapt. J. Hilbrands

Op 23.02.1846 wordt een zeebrief geretourneerd en geroyeerd wegens overlijden van de kapitein.

 

Jan Jelles Hilbrands was de zwager van kapitein Jacob Jacobs Klein, ook een Amelander. De vrouwen waren zusters.

In het Bevolkingsregister 1851-1855 van Amsterdam staat Maria Sipkes, weduwe, doopsgezind en geboren te Ameland op 02 februari 1797, te Amsterdam gevestigd in 1828 en thans wonend in de Groote Bickerstraat 75, buurtnummer VV 333 te Amsterdam

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Hilbrands werd met nr.230 effectief lid van Zeemanshoop per 25 september 1827 op voorspraak van K.Visman. Zijn schip was de "Julia"002.

Jan Hilbrands, oud 35 jaar, voerende de brik Prins der Nederlanden, met adres bij D.Schouwman in de Haringpakkerij, werd in de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 18/25 september 1827 voorgedragen/benoemd als effectief lid op voordracht van kapitein K.Visman. Zijn vlagnummer was 230023.

Hij werd per 30 april 1832 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

J.J.Hilbrands was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1827 t/m 1846 met de vlagnummers 230 (1827 t/m 1836) en 141 (1836 t/m 1846).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 juni 1846 staat een verzoek om uitkering door de weduwe van kapitein J.J.Hilbrands geb. M.K.Sipkes. Deze wordt haar in de vergadering van 30 juli 1846 toegekend voor haar en 2 kinderen met ingang van 01 mei 1846.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 18 augustus 1846 wordt het verzoek om een uitkering behandeld van de weduwe van kapitein J.J.Hilbrands welke wordt toegekend per 01 mei 1846 voor haar en 2 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        230                       1827-1835     brik                   de Prins der Nederlanden                   Amst.Reederij Societeit

        141                            1836           brik                   de Prins der Nederlanden                   idem

                                      1837-1842     bark                 Julia                                                        Gebr.Wittering

                                      1843-1845     bark                 Eliza                                                       idem

 

Bouma025 vermeldt J.Hilbrands als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1837 van de brik “Prins der Nederlanden”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 206 ton o.m., varend voor de Amsterd.Reederij Societeit te Amsterdam. Het schip werd in 1837 verkocht. Bouma spreekt ten onrechte van J.H.Hilbrands.

             Verhoeff vermeldt dat het schip in 1838 werd verkocht aan B.W. van Straten te Amsterdam, die het schip herdoopte in “Alida Willemina”;

*    1838 t/m 1843 op de bark “Julia”, gebouwd in 1806, bouwplaats niet vermeld, 320 ton o.m., varend voor Gebr. Wittering te Amsterdam. In 1843 werd het casco verkocht;

*    1844 t/m 1846 op de bark “Elisa”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 411 ton o.m., varend voor Gebr. Wittering te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Drie Gebroeders" onder kapitein Sikke IJsbrands Parma op de rede van Paramaribo057:

30 october 1837         "... Heden gearriveerd captijn Hilbrand het barkschip Julia van Amsterdam 47 dagen rijs".

07 november 1837     "... haalden ... van captijn Hilbrands 2 manden aardappelen ...".

01 januari 1838         "... toen vertrok hier captijn Hilbrands bark Julia naar Amsterdam ...".

 

Monsterrol dd. 26 augustus 1837 van de bark "Julia" onder gezag van Jan Hilbrands en met 15 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders Gebr. Wittering011.

 

Rotterdamsche Courant 14 februari 1828114-

Amsterdam, 12 februari. ….

….Kapt. J. Hilbrands, voerende het brikschip DE PRINS DER NEDERLANDEN, de 14e november uit Texel naar Fernambuck gezeild, meldt dat hij aldaar in 35 dagen gearriveerd is; het schip had hem in het zeilen bijzonder voldaan, zijnde de 10e dag na zijn vertrek uit Texel gezeild bij Madeira en de 30e dag de linie gepasseerd.

 

Rotterdamsche Courant 25 maart 1828114

Amsterdam, 23 maart. Uit het Vlie is gezeild de stoomboot WILLEM DE EERSTE, kapt. van den Oever, naar Hamburg.

AH 260328 Het schip DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, de 14e november uit Texel gezeild naar Fernambuck, is de 2e februari weer van daar vertrokken en de 20e maart in Texel terug gekomen; hebbende dus de uit- en tehuisreis in vier maanden en zes dagen afgelegd.

 

Rotterdamsche Courant 04 maart 1830114

Amsterdam, 2 maart. Kapt. J.F. Spiegelberg, van Suriname in Texel binnen, rapporteert, dat de 12e januari, zijnde de dag van zijn vertrek van Suriname, kapt. J.N. Klint, die met zijn schip van Amsterdam aldaar arriveerde, hem onder het praaien toeriep, dat hij gevolgd werd door het schip IPENRODE, kapt. M. Charlau, mede van Amsterdam; kapt. Spiegelberg reeds in zijnde, zag dan ook werkelijk een schip naar de rivier koers zetten. Voorts zou het schip SOPHIA MARIA, kapt. G.L. Röperhoff, weinige dagen na hem en het schip DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, de 15e januari van Suriname naar Amsterdam vertrekken…..

 

Algemeen Handelsblad 10 maart 1830114

Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam.

Naar Nederlandse koloniën:….

….Suriname. Het gekoperd tweedeks brikschip DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Jan Hilbrands, van Amsterdam. Adres bij B.D. Bosscher…..

 

Algemeen Handelsblad 26 maart 1831114

Volgens brief van een van de passagiers met het schip DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, den 17 januari te Suriname gearriveerd, heeft gemeld schip op reis zeer slecht weer uitgestaan, den 24 november uit Texel gezeild zijnde en met goede wind waren zij in 3 dagen buiten Het Kanaal, doch even erdoor zijnde, werd hetzelve door een vreselijke storm overvallen, die tot 30 november aanhield; den 3 december op de Portugese kust opnieuw door een 5 dagen aanhoudende storm belopen; den 6 dito sloeg het water door een geweldige stortzee over het gehele schip, waardoor de verschansing aan gruis en in het kombuis de deur aan spaanders en bijna door de verschansing aan bakboord in zee sloeg. Het water drong door tot tussendeks en de kajuit stond blank, doch kregen met pompen het schip weer lens. Den 9 dito werd het weer opnieuw zeer slecht, vergezeld van donder, bliksem, hagel en regen en verschrikkelijk hoge zee, zodat men geen zeil kon voeren; het weer toen enigszins bedarende, hadden zij het geluk na 21 etmalen in zee geweest te zijn, Madeira te bereiken, aldaar 10 volle dagen met tegenwind te kampen gehad, doch eindelijk met de passaatwind de reis naar Suriname voortgezet. De 75 soldaten als transport aan boord, hadden zich wel gedragen, doch door de belopen stormen soms 10 op één dag ziek, echter door de zorgvuldige oppassing van de aan boord zijn de dokter Metting (welke met de revolutie met achterlating van vrouw, kinderen en bezitting uit Namen had moeten vluchten) weer alle hersteld en behouden te Suriname gearriveerd.

 

Algemeen Handelsblad 21 juli 1831114

Volgens brief van Suriname in dato 5 juni, (per DE GOEDE VERWAGTING, kapt. J.B. Bodeman), was vóór gemelde schip vandaar naar Amsterdam vertrokken, de CATHARINA ANNA HELENA, kapt. P.H. Bos en zouden de schepen DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, naar Amsterdam en de COLUMBUS, kapt. J. de Gorter, naar Rotterdam, half juni mede de terugreis aannemen…..

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1831114

Amsterdam, 21 juli. Volgens brief van Suriname, van den 5 juni, zouden den 15 dito van daar vertrekken de schepen DE PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands en DE JONGE EVERT, kapt. J.J. Kiers, beide naar Amsterdam, alsmede COLUMBUS, kapt. J. de Gorter, naar Rotterdam.

 

Algemeen Handelsblad 23 april 1832114

Texel, 20 april. Binnengekomen: HARMONIE, kapt. F. Lange, van Suriname; SOPHIA MARIA, kapt. G.L. Roperhoff, van Suriname; PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, van Havanna, ligt in quarantaine;….

 

Java Courier 29 januari 1833114

Batavia, 27 januari. Gisteren is alhier gearriveerd de bark RIBBLE, kapt. S. van Delden, de 22 september vertrokken van Rotterdam, en heden de brik PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, met een passagier, de 6 september vertrokken van Baltimore.

 

Algemeen Handelsblad 30 januari 1835114

Scheepstijdingen. Binnengekomen: Texel, 28 januari. CHRISTINA BERNARDINA, kapt. J.A. Strup, van Soerabaya; PRINS DER NEDERLANDEN, kapt. J. Hilbrands, van Suriname; VRIESLANDS WELVAREN, kapt. D. Hagenaar, voor wijlen F.D. van Veen, van Suriname; JONGE CHRISTOFFEL, kapt. C. Wyekamp, van Sunderland naar Yarmouth als bijlegger; JONGE JACOB, kapt. V.H. Kramer, van St. Thomas.

 

Zeepost 27 februari 1838 – 14114

Volgens brief van kapt. J. Hilbrands, voerende het schip (opm: bark) JULIA, van Suriname den 25 februari in Texel binnen, heeft hij gedurende de reis veel stormen doorgestaan en in het bijzonder op de gronden buiten het Kanaal, alwaar hij van den 14 op den 15 dezer een orkaan uit het zuidoosten heeft gehad, waardoor de verschansingen gedeeltelijk weggeslagen zijn, en meer dan gewoonlijk moest pompen. Vele naden van boven op het dek waren ontzet, waardoor hij veronderstelde het water doorgedrongen moest zijn en enige schade aan de lading toegebracht. Na die tijd was het schip wederom zo dicht als te voren, zo dat het van onder niet mankeerde.

 

Zeepost  17 maart 1838 – 30114

Te Amsterdam zijn den 16 dezer gearriveerd, onder meer andere, de schepen JULIA, kapt. Hilbrands, van Suriname met suiker en katoen,….