Inloggen
Gezagvoerder

Goede, P. de

Naam: Goede, P. de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
UTRECHT 1880 General Cargo schip Steamship 8375 Bekijk schip
UTRECHT 1880 General Cargo schip Steamship 8375 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Goede was met vlagnummer R17 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

(Ene) P.de Goede was van 1910-1918 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1896 staat kapitein P. de Goede met vlagnummer R17 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Gelderland", 1578 ton netto, varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam058.

 

P.de Goede was in 1896/97 gezagvoerder van het stoomschip de "Gelderland", 2177 ton n.m., gebouwd in 1883 bij Raylton, Dixon & Co te Middelsborough (UK), voor de N.V.Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.  Het vrachtschip Gelderland kreeg ter hoogte van de Noord Hinder een krukasbreuk. Het werd door het te hulp geschoten s.s. Rallus opgesleept naar Rotterdam, doch juist bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg tijdens stormweer brak de sleeptros, met het gevolg dat de Gelderland langs de Noordpier op het strand dreef. Het schip werd er weliswaar afgesleept, maar het was zodanig beschadigd dat besloten moest worden het in publieke veiling te verkopen"024 en 025.

 

Het ss. “Gelderland” strandde op 26 januari 1897 aan de monding van de Nieuwe Waterweg na op sleeptouw te zijn genomen met een gebroken schroefas. Het schip was op weg van Rotterdam naar Java. In februari 1897 werd het ernstig beschadigd vlot gebracht en in april 1897 verkocht voor sloop aan de fa M.Springer & Zn te Rotterdam.

Het ss “Gelderland” werd gebouwd in 1878 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 2177 Brt. en voer voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam072.

 

Bouma025 vermeldt P.de Goede als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 onder Engelse vlag varen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen. Het schip ging in 1891 over naar de Engelse vlag;

*    1897 en later van het ijzeren schroefstoomschip “Dorothea” ex Euxine, gebouwd in 1871 te Newcastle, 1531 ton o.m., varend voor P.W.Louwman te Rotterdam.

 

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

Overige bijzonderheden

P.de Goede vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen:

*    Vertrek 13 januari 1887. Aankomst 16 februari 1887 na 44 dagen. 4 officieren en 126 manschappen.

*    Vertrek  22 oktober 1887. Aankomst 03 december 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 35 manschappen.

*    Vertrek 25 februari 1888. Aankomst 08 april 1888 na 43 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

*    Vertrek 30 juni 1888. Aankomst 11 augustus 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 75 manschappen.

*    Vertrek 17 november 1888. Aankomst 29 december 1888 na 42 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 06 april 1889. Aankomst 21 mei 1889 na 45 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 10 augustus 1889. Aankomst 19 september 1889 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen..

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland” op:

*    Vertrek 18 maart 1890. Aankomst 21 april 1890. 3 officieren en 42 manschappen.

Hij vervoerde transporten vanuit Rotterdam met de “Zeeland” op:

*    Vertrek 04 april 1891. Aankomst 17 mei 1891 na 43 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

En wederom met de “Utrecht” op:

*    Vertrek 25 juni 1892. Aankomst 05 augustus 1892 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 29 oktober 1892. Aankomst 10 december 1892 na 42 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 18 maart 1893. Aankomst 28 april 1893. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 25 november 1893. Aankomst 06 januari 1893 na 42 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 31 maart 1894. Aankomst 08 mei 1894 na 38 dagen. 2 offcieren en 53 dagen.

*    Vertrek 04 augustus 1894. Aankomst 13 september 1894. 2 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 13 april 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 38 manschappen.