Inloggen
Gezagvoerder

Dooren, Willem

Naam: Dooren, Willem
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
IDA ELISABETH 1856 Bark Sailing Vessel 15127 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Willem Dooren werd geboren c. 1828 te Dordrecht als zoon van Servaas Dooren en Johanna Magdalena Tarmond. Hij woonde te Dordrecht.

Hij trouwde te Rotterdam op 31 augustus 1853 met Bernardina Nolte, geboren te Rotterdam c. 1832 als dochter van Hendrik Nolte, koopvaardijkapitein, en Jacoba Stroober.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Dooren was met vlagnummer R202 in de periode 1860 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.Dooren met vlagnummer R202 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

      *    1862 t/m 1867        van de bark “Ida Elisabeth”           380 last        W.Ruys & Zonen te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.Doore (zonder –n)             Ida Elisabeth                            november 1860          27 augustus 1861

 

Bouma025 vermeldt W.Dooren als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1870 van de bark “Ida Elisabeth”, gebouwd in 1856 te Kinderdijk, 724 ton o.m., varend voor Wm. Ruys JDz te Rotterdam. Het schip werd in 1870 verkocht aan J.H.van Santen te Krimpen aan de Lek en herdoopt in “Elisabeth Maria”, varend onder kapitein H.J.Müller.

 

Overige bijzonderheden

“Het schip (Koophandel) was begin 1857al in de vaart gekomen bij rederij W.Ruys J Dzn in Rotterdam onder de naam “Ida Elisabeth”. De scheepsbouwers van J. & K.Smit te Kinderdijk hadden er bij de bouw in 1856 nog een hele kluif aan gehad, want het schip was bestemd voor de vaart op Indië. De zware ladingen uit de Oost, zoals koffie, suiker en tin maakten een romp met scherpe lijnen onmogelijk daar anders de stabiliteit te zeer negatief zou worden beïnvloed. Een extra complicatie was voor de scheepsbouwers de eis van de reder geweest voor grote luikhoofden, aangezien in Indië het gebruik van stoommachines ook toenam en op elke uitreis het grootste deel der lading uit machineriën bestond.

Het schip kwam op haar eerste uitreis (onder kapitein H.Kramer) in aanzeiling met een Franse schoener, en het jaar er op in aanvaring met de mailstoomboot “Candace”, waarbij op de mailboot 7 doden te betreuren vielen.

De overige jaren voer zij zeer gelukkig, waarbij in 1866 op de Atlantische Oceaan kapitein Casey na 28 dagen (!) van het wrak van de Engelse bark “Jane Lauden” werd gered.

In 1870 werd de bark op een publieke verkoping voor fl. 27.700.00 van de hand gedaan”

Uit het concept-hoofdstuk 5 “Onder zeil en stoom” Samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, Oud-Havenmeester Delfzijl/Eemshaven”.

 

“1866 Kapitein Casey van het wrak van de Engelse bark “Jane Lauden” gered op 45o50’N 16o04’W. De kapitein had zich op de grote mast vastgebonden en had bij zijn redding reeds 28 dagen geen voedsel gehad. De rest van de bemanning was reeds overleden. Kapitein Dooren ontving in augustus 1867 van de Engelse Regering een kostbaar sextant voor deze redding.”

Ongepubliceerde gegevens samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, Oud-Havenmeester Delfzijl/Eemshaven. Verkregen door bemiddeling van de heer K.Suyk te Heiloo.I

Een uitgebreid en wat geromantiseerd verslag van deze gebeurtenis verscheen begin februari 1866 in afleveringen in de Harlinger Courant en was overgenomen uit de Rotterdamsche Courant. Zie ook Mast097-p.144.

 

Zierikzeesche Courant dd 20 februari 1864

Op 17 februari 1864 kwam te Brouwershaven binnen de “Ida Elisabeth” onder kapiten W.Dooren van Batavia naar Rotterdam . Als passagiers waren aan boord de heren W.Lammerts van Toorenburg en dochter; Graafland, echtgenoot, kinderen en een inl. bediende en Meijsenheim Knipschaar, echtgenoot, kinderen en neef.